Nu.nlquote:Begeleiding mbo-leerlingen ondermaats
Uitgegeven: 13 april 2006 10:41
Laatst gewijzigd: 13 april 2006 10:42
ARNHEM - Veel mbo-opleidingen zijn zo druk bezig met reorganisaties dat de begeleiding van leerlingen en de bestrijding van schooluitval er bij inschieten. Dat concludeert het Landelijke Werkverband Risicogroepen, een samenwerking van de regionale opleidingen centra (roc's), in een donderdag gepubliceerd onderzoek.
Het LWR herhaalde een onderzoek uit 1998 onder alle veertig roc's. De situatie is volgens onderzoeker E. van Eijndhoven niet noemenswaardig verbeterd. Bijna de helft van de mbo-leerlingen verlaat de opleiding zonder diploma.
Van een direct verband tussen fusies en veelvuldige wisselingen in de colleges van bestuur en de hoge schooluitval wilde Van Eijndhoven niet spreken. "Maar er is een constante beweging in de organisaties, die afleidt van het leerproces."
Uitval
Bovendien blijken veel roc's slecht zicht te hebben op de uitval van leerlingen. "Dat heeft te maken met schaalgrootte, gebrek aan interesse en het idee dat het om bijna-volwassenen gaat die hun eigen keuzes maken", zei de onderzoeker. In de meestal grote scholen weten de afzonderlijke opleidingen vaak niet van elkaar hoe ze vroegtijdig schoolverlaten proberen te bestrijden.
In ruim de helft van de roc's is volgens het onderzoek een reorganisatie gaande. Twintig van de veertig geven meer dan 30 procent van hun budget uit aan management en centrale diensten. Slechts drie geven meer dan 85 procent van het geld uit aan lesgeven.
Schoolverlaters
Volgens de BVe Raad, de koepel van het middelbaar beroepsonderwijs, is het onderzoek op ondeugdelijke cijfers gebaseerd. Het rapport stelt het aantal voortijdige schoolverlaters van 16 tot 23 jaar op ruim 60.000.
Diploma
Dat betreft echter niet alleen mbo-leerlingen, aldus een woordvoerster van de BVe Raad. Bovendien heeft 30 procent daarvan wel een diploma, ook al is dat geen zogeheten startkwalificatie voor het beroep dat ze willen uitoefenen. Ook hebben de onderzoekers jongeren meegeteld die weer met hun opleiding zijn begonnen. Verder blijft onvermeld dat 70 procent een baan heeft.
Maatschappelijk probleem
De BVe Raad erkent volgens de woordvoerster dat vroegtijdig schoolverlaten in het mbo een maatschappelijk probleem is. De cijfers wijzen echter uit dat de aanpak van de roc's vruchten begint af te werpen. Het aantal uitvallers is volgens haar licht gedaald van 28.000 in 2002/2003 tot 26.000 in 2003/2004.
De roc's zeggen extra geld nodig te hebben voor de intensieve individuele begeleiding van mbo-leerlingen. Het wachten is volgens de BVe Raad op een kabinetsbesluit daarover.
Inholland is toch een managementopleiding of zie ik dat verkeerd?quote:Op donderdag 13 april 2006 12:26 schreef MrX1982 het volgende:
Lang leve de schaalvergroting. De doodsteek van goed onderwijs.
Hetzelfde zie je bij HBO instellingen die belachelijk groot zijn, bijv. Inholland.
Nee grote HBO instelling. Volgens mij totaal 45000 studenten ofzoquote:Op donderdag 13 april 2006 12:27 schreef pberends het volgende:
Inholland is toch een managementopleiding of zie ik dat verkeerd?
Het ziet er leuk uit, maar ze verkopen gebakken lucht zo lijkt het.quote:Op donderdag 13 april 2006 12:28 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Nee grote HBO instelling. Volgens mij totaal 45000 studenten ofzo.
http://www.inholland.nl/
Hiervoor heb ik trouwens wel een MBO gedaan en dat was, net als op deze school, één grote bende.quote:Niet alleen op mbo's. Ik zit op een hbo die net een reorganisatie achter de rug heeft. Het is één grote teringzooi en ik twijfel of ik nog door moet gaan.
Misschien zegt het ook wel iets over hoe serieus jij je opleiding neemt?quote:Op donderdag 13 april 2006 12:42 schreef Maikalo het volgende:
Ik zit ook op een roc en ik kan zonder dat een leraar het ook maar merkt een hele dag medal of honor en op internet zitten spelen. Dat zegt toch wel iets over de instellingen van de leraren op een ROC denk ik..
Ik denk dat dat meer zegt over jouw instelling. Je zit daar niet voor die docent, je zit daar voor jezelf.quote:Op donderdag 13 april 2006 12:42 schreef Maikalo het volgende:
Ik zit ook op een roc en ik kan zonder dat een leraar het ook maar merkt een hele dag medal of honor en op internet zitten spelen. Dat zegt toch wel iets over de instellingen van de leraren op een ROC denk ik..
Hoe weet hij dan dat het kan?quote:Op donderdag 13 april 2006 13:00 schreef Bensel het volgende:
Hij zegt dat hij dat zou kunnen doen, niet dat hij het doet
Ook als je een opdracht krijgt: 'Alsjeblieft hier heb je de opdracht', en vervolgens mag je twee weken zonder enige uitleg aan de slag. En als je het af hebt dan gaan ze zeiken dat het niet goed is.quote:Op donderdag 13 april 2006 12:49 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik denk dat dat meer zegt over jouw instelling. Je zit daar niet voor die docent, je zit daar voor jezelf.
omdat er misschien geen eens een leraar is in de klas?quote:
mja, dat is nog erger op HBOquote:Op donderdag 13 april 2006 13:11 schreef Maikalo het volgende:
[..]
Ook als je een opdracht krijgt: 'Alsjeblieft hier heb je de opdracht', en vervolgens mag je twee weken zonder enige uitleg aan de slag. En als je het af hebt dan gaan ze zeiken dat het niet goed is.
Nice onequote:Op donderdag 13 april 2006 13:11 schreef Bensel het volgende:
[..]
omdat er misschien geen eens een leraar is in de klas?![]()
Ik was niet van plan hier veel tijd in te steken...quote:Op donderdag 13 april 2006 13:17 schreef ik_ik het volgende:
Ik zit nu ook op een ROC, en het is een grote tering zooi. Om het zo maar even te zeggen.
De helft van de tijd word je toch naar het Open Leer Centrum gestuurd om daar voor jezelf bezig te gaan, Ik betaal toch schoolgeld om les te krijgen van een docent, en niet om hele dagen achter een computer te zitten..
EN dan hebben we het nog niet over de lesuitval gehad.. Belachelijk veel. KOm je op school, hoef je niet op school te zijn, ben je er niet, word er gelijk een telefoontje naar huis gepleegd om te vragen waar je bent.
Had ik al verteld hoe het zit met verslagen? Vast niet, Je moet elk verslag twee keer inleveren.. Ik dan, ze raken ieder verslag wat ik gemaakt heb kwijt, verdwijnt, foetsie...
Ik kan nog wel uren doorgaan over het ROC, maar ik ga er niet meer moeite voor doen dan ik nu al heb gedaan..![]()
Ik heb anders goede ervaringen met de VU hoor. Hier zien docenten het nog als compliment als je kritisch nadenkt over wat ze je vertellen. Ze vinden het alleen maar leuk als je interesse toont in hun vakgebied. En zo hoort het ook, vind ik. De beste leraar leert van zijn leerling.quote:Op donderdag 13 april 2006 13:29 schreef Soul_Survivor het volgende:
Het is zoiezo algemeen bekend dat alle leraren de handjes bij mekaar boven het hoofd houden.
Op welke school ik ook kom, het is altijd hetzelfde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |