abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32642834
En met openbaar onderwijs bedoel ik in dit geval de schollen die in handen zijn van de staat.

In 1917 werd artikel 23 ingesteld, dit was een compromis om de schoolstrijd te beslechten. Praktische uitkomst was dat men de vrije keuze had om zijn/haar kinderen op een staats- danwel privéschool te zetten. Om de privéschool ook toegankelijk te maken voor de kleine man besloot de overheid de priveschool ook van een subsidie te voorzien. Het resultaat is dat 88 jaar later mag worden gesteld dat het bijzonder onderwijs uiteindelijk het meest succesvol is gebleken, het bijzonder onderwijs heeft een kleurrijk patroon opgeleverd van verschillende soorten scholen in alle soorten en maten, uitwassen kunnen binnen de perken worden gehouden door de onderwijsinspectie indien gewenst. Uit verschillende onderzoeken is ook gebleken dat het bijzonder onderwijs grosso modo beter presteerd dan het openbaar onderwijs. Het bijzonder onderwijs is in praktijk tevens een geslaagd voorbeeld van particulier initiatief, decentralisatie en geldbesparing. Het openbaar onderwijs kan afgeschaft worden simpelweg omdat het overbodig is en niets toevoegt aan het spectrum dat reeds in het bijzonder onderwijs bestaat.
  maandag 28 november 2005 @ 13:10:44 #2
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32642989
quote:
Op maandag 28 november 2005 13:04 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

Het bijzonder onderwijs is in praktijk tevens een geslaagd voorbeeld van particulier initiatief, decentralisatie en geldbesparing.
Voor het grootste deel ben ik het met je eens. Geldbesparing zie ik echter nog niet. Bijzondere scholen hebben recht op hetzelfde budget als openbare scholen, dus een prikkel tot zuinigheid is er niet echt. Bovendien leidt het systeem in enige mate tot versplintering. Dorpen met een kleine openbare en een kleine christelijke school bijvoorbeeld.
quote:
Het openbaar onderwijs kan afgeschaft worden simpelweg omdat het overbodig is en niets toevoegt aan het spectrum dat reeds in het bijzonder onderwijs bestaat.
Oftewel: alle openbare scholen worden neutraal bijzondere scholen? Leidt me een goed plan.
pi_32644671
quote:
Het bijzonder onderwijs is in praktijk tevens een geslaagd voorbeeld van particulier initiatief, decentralisatie en geldbesparing. Het openbaar onderwijs kan afgeschaft worden simpelweg omdat het overbodig is en niets toevoegt aan het spectrum dat reeds in het bijzonder onderwijs bestaat.
Hoezo voegt het openbaar onderwijs niets toe aan het bijzonder onderwijs? Als het gelijk zou zijn (= niets toevoegen), dan voegen de bijzondere scholen ook niets toe...

De bijzondere scholen besparen ook geen geld, ze worden immers door de staat bekostigd.

Het kenmerk van een bijzondere school is dat er een uitgangspunt wordt vastgelegd. Het kenmerk van een openbare school is dat er geen kenmerk vastligt. Dat is iets anders dan waardevrij, natuurlijk.

Als je de openbare school afschaft dwing je ouders voor kind een school te zoeken in het bezit van een vastgelegd kenmerk óf een school op te richten met een kenmerk. Om dat die kenmerkende dwang te voorkomen zouden de hele regels waaraan de oprichting van een school moet voldoen moeten veranderen.

Het lijkt me dus geen mogelijkheid het bijzonder onderwijs en de eisen daaraan ongewijzigd te laten bestaan en het openbare gewoon 'af te schaffen'. Het bijzondere bestaat als bijzonderheid alleen bij de gratie van het niet-bijzondere, het openbare in dit geval.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 28 november 2005 @ 15:16:38 #4
3542 Gia
User under construction
pi_32646203
quote:
Uit verschillende onderzoeken is ook gebleken dat het bijzonder onderwijs grosso modo beter presteerd dan het openbaar onderwijs.
Als een kind in groep 8 nog niet eens weet hoeveel weken in een jaar zitten en met het opnoemen van de maanden niet verder komt dan augustus, vind ik dat nou niet echt een goede prestatie van zo'n school.

Vroeger lag het onderwijs op bijzondere scholen iets hoger dan op openbare scholen, wat vooral lag aan een betere discipline op die scholen. Dat is tegenwoordig echt niet meer het geval. Kinderen moeten vooral veel tijd hebben en huiswerk geven is zielig. Rijtjes leren bij aardrijkskunde gebeurt ook al niet meer.

Ik ben voor staatsscholen en hogere eisen in het basisonderwijs. Kinderen met goede hersenen komen nu op een vmbo-T terecht, als ze geluk hebben, omdat er op school niets aan wordt gedaan als een kind om wat voor reden dan ook achterop raakt.
Van mij mag het terug naar het klassikaal opdreunen van de tafeltjes in groep 4. Je wilt namelijk niet weten hoeveel kinderen in groep 7 en 8 de tafeltjes nog niet eens kennen!!

Ben echt helemaal tegen die softe aanpak.
pi_32647200
quote:
Op maandag 28 november 2005 13:10 schreef freako het volgende:
Voor het grootste deel ben ik het met je eens. Geldbesparing zie ik echter nog niet. Bijzondere scholen hebben recht op hetzelfde budget als openbare scholen, dus een prikkel tot zuinigheid is er niet echt.
In de praktijk zie je echter wel dat ouders vaak meer actief betrokken zijn bij de bijzonder onderwijs school, zodat als er een keer geld nodig is voor iets speciaals, dan wordt er van uit de oudervereniging bijvoorbeeld een rommelmarkt georganiseerd of op een andere wijze komt er sneller een bijdrage tot stand.
quote:
Bovendien leidt het systeem in enige mate tot versplintering. Dorpen met een kleine openbare en een kleine christelijke school bijvoorbeeld.
Ik zie niet direct in dat er meer versplintering zal plaatsvinden als dat nu het geval is.
quote:
Oftewel: alle openbare scholen worden neutraal bijzondere scholen? Leidt me een goed plan.
Precies!
  maandag 28 november 2005 @ 16:14:44 #6
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32647834
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:51 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

Ik zie niet direct in dat er meer versplintering zal plaatsvinden als dat nu het geval is.
Dat bedoelde ik ook niet. Met "het systeem" bedoelde ik het huidige systeem, wat dus leidt tot versplintering en daarmee hogere kosten.
pi_32649309
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:51 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

In de praktijk zie je echter wel dat ouders vaak meer actief betrokken zijn bij de bijzonder onderwijs school, zodat als er een keer geld nodig is voor iets speciaals, dan wordt er van uit de oudervereniging bijvoorbeeld een rommelmarkt georganiseerd of op een andere wijze komt er sneller een bijdrage tot stand.
Zou die een of andere wijze te maken kunnen hebben met een gemiddeld hoger inkomen van gezinnen met kinderen op bijzondere scholen?

Volgens mij is dat redelijk waarschijnlijk. Mogelijk zullen de eventuele bijzonder neutrale scholen dezelfde "klandizie" houden en daarmee ook de minder aansprekende prestaties op het gebied van betrokkenheid van ouders en geldelijke bijdragen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_32656867
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:15 schreef sigme het volgende:
Hoezo voegt het openbaar onderwijs niets toe aan het bijzonder onderwijs? Als het gelijk zou zijn (= niets toevoegen), dan voegen de bijzondere scholen ook niets toe...
Het is in die zin overbodig, omdat een bijzondere neutrale school dezelfde functie zonder moeite kan overnemen en waarschijnlijk beter.
quote:
De bijzondere scholen besparen ook geen geld, ze worden immers door de staat bekostigd.
Maar ze gaan over het algemeen wel efficienter met hun geld om, ook omdat de ouders er meer bovenop zitten hoe hun geld (ouderbijdrage) wordt besteed. Ook kan ze in praktijk vaak over extra middelen beschikken, zowel financieel als in natura.
quote:
Het kenmerk van een bijzondere school is dat er een uitgangspunt wordt vastgelegd. Het kenmerk van een openbare school is dat er geen kenmerk vastligt. Dat is iets anders dan waardevrij, natuurlijk.
Dat ligt wel vast; namelijk dat er gepoogd wordt neutraal onderwijs aan te bieden, dat doet het bijzonder neutraal onderwijs ook.
quote:
Als je de openbare school afschaft dwing je ouders voor kind een school te zoeken in het bezit van een vastgelegd kenmerk óf een school op te richten met een kenmerk. Om dat die kenmerkende dwang te voorkomen zouden de hele regels waaraan de oprichting van een school moet voldoen moeten veranderen.
Dit lijkt me vooral een theoretisch probleem, in de praktijk worden waarschijnlijk de meeste openbare scholen omgebouwd naar een bijzondere neutrale school.
quote:
Het lijkt me dus geen mogelijkheid het bijzonder onderwijs en de eisen daaraan ongewijzigd te laten bestaan en het openbare gewoon 'af te schaffen'. Het bijzondere bestaat als bijzonderheid alleen bij de gratie van het niet-bijzondere, het openbare in dit geval.
Ook dit is vooral theoretisch, eisen kunnen aangepast worden als dat nodig is en het enige praktische verschil tussen bijvoorbeeld de openbare school en de bijzonder neutrale school is de aansturing en financiering.
pi_32657068
quote:
Op maandag 28 november 2005 17:16 schreef sigme het volgende:
Zou die een of andere wijze te maken kunnen hebben met een gemiddeld hoger inkomen van gezinnen met kinderen op bijzondere scholen?

Volgens mij is dat redelijk waarschijnlijk. Mogelijk zullen de eventuele bijzonder neutrale scholen dezelfde "klandizie" houden en daarmee ook de minder aansprekende prestaties op het gebied van betrokkenheid van ouders en geldelijke bijdragen.
Ik weet niet precies hoe het met de individuele scholen zit, maar in principe is het bijzonder onderwijs ook voor alle financiele groepen toegankelijk. Er zou wel wat meer structuur mogen komen in het systeem van eigen bijdrages. In de praktijk zie je overigens dat vaak de minder draagkrachtige ouders zich vaak meer profileren in het vrijwilligerswerk dat aan de school verbonden is, maar goed, dit is puur uit eigen ervaring.
pi_32657187
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:16 schreef Gia het volgende:
Als een kind in groep 8 nog niet eens weet hoeveel weken in een jaar zitten en met het opnoemen van de maanden niet verder komt dan augustus, vind ik dat nou niet echt een goede prestatie van zo'n school.

Vroeger lag het onderwijs op bijzondere scholen iets hoger dan op openbare scholen, wat vooral lag aan een betere discipline op die scholen. Dat is tegenwoordig echt niet meer het geval. Kinderen moeten vooral veel tijd hebben en huiswerk geven is zielig. Rijtjes leren bij aardrijkskunde gebeurt ook al niet meer.
Onderzoeken wijzen uit dat dat nog steeds het geval is.
quote:
Ik ben voor staatsscholen en hogere eisen in het basisonderwijs. Kinderen met goede hersenen komen nu op een vmbo-T terecht, als ze geluk hebben, omdat er op school niets aan wordt gedaan als een kind om wat voor reden dan ook achterop raakt.
Van mij mag het terug naar het klassikaal opdreunen van de tafeltjes in groep 4. Je wilt namelijk niet weten hoeveel kinderen in groep 7 en 8 de tafeltjes nog niet eens kennen!!

Ben echt helemaal tegen die softe aanpak.
Ik denk dat juist een gedecentraliseerde aanpak dit probleem beter kan aanpakken, de rest van je verhaal is erg symphatiek, maar niet geheel gerelateerd aan de materie.
pi_32663877
Maar LodewijkNapoleon, je stapt ietwat over mijn punt heen.

De reden dat het bijzonder onderwijs betere resultaten laat zien dan het openbaar is *niet* dat het bijzonder onderwijs een levensbeschouwelijke grondslag kent en het openbare niet.

Er zijn verschillende redenen voor, en geen heeft te maken met de levensbeschouwing van een school.

Eén reden is de -gemiddelde- hogere opleiding & inkomsten van ouders met kinderen op het bijzonder onderwijs. Het haal je de koekoek dat die hogere bijdragen kunnen leveren en betere (hogere) onderwijsresultaten halen. Rijkdom en intelligentie zijn gemiddeld erfelijk.

Dát rijkere en slimmere ouder kiezen voor bijzondere scholen is omdat zij slimmer zijn, en dus beter informatie kunnen inwinnen en gebruiken, dan dommere mensen. Vaak zijn ze ook ambitieuzer, ook voor hun kinderen.
Bovendien kunnen rijkeren zich meer keuze veroorloven bij de schoolkeuze van hun kind. Wie met laag inkomen gebonden is aan een wijk kan moeilijker een kind ver weg op school laten gaan.
Rijkere, hoogopgeleidere mensen hebben meer bewegingsvrijheid, kunnen verhuizen in het belang van hun kind (de witte vlucht).

De elite (dat zijn de rijkere en slimmere leden van de samenleving) neigen naar groepsvorming. Dat is normaal, menselijk, terecht etc. Het verklaart ook het groeperen van rijkere, slimmere mensen op de scholen die hiervoor de mogelijkheden bieden.

Bijzondere scholen spelen hierop in dan wel zijn hiervan een uiting (niet alle, natuurlijk), door ingewikkelde aanmeldprocedures te hanteren (dat sluit laagopgeleide ouders buiten, en mensen die het Nederland niet goed machtig zijn, en mensen die niet zo ambitieus zijn dat ze de schoolkeuze al maken als het kind 5 maanden oud is). En door financiële drempels op te werpen (hoge eigen bijdragen), de kleine lettertjes zijn klein.

Als laatste mógen bijzondere scholen leerlingen weigeren. Om hun identiteit te bewaren.

De openbare scholen hebben in een aantal opzichten minder financiele vrijheden en meer verplichtingen dan de bijzondere. De openbare scholen hebben een acceptatieplicht en kunnen dus geen invloed uitoefenen op hun populatie.
Dat is op zich niet zo erg maar als vervolgens het openbaar onderwijs veel meer minder draagkrachtige, minder hoog opgeleide ouders treft zullen ze daardoor geremd worden.

Wanneer je nu het openbaar onderwijs in de huidige opzet weghaalt en vervangt door bijzonder neutrale scholen wordt de populatie die nu de openbare scholen bevolkt verplaatst naar die bijzonder openbare scholen.
Maar de ouders blijven -gemiddeld- even arm, laagopgeleid, gebonden aan de wijk, taalarm, ambitieloos etcetra.
Kortom, de mensen maken het verschil, niet de administratieve status.

Natuurlijk zou er wel wat financiële winst te halen zijn doordat het systeem vereenvoudigd en kan de mogelijkheid voor die neutrale school voor eigen financiele reserves verbeteren tov de huidige openbare, maar er zal weinig onderwijswinst te behalen zijn.

En uiteindelijk zal iemand worden opgezadeld met een acceptatieplicht.. kinderen moeten ergens terecht kunnen.

Bij gelijk blijvende samenhang tussen opleiding, inkomenspositie en concentratie van mensen met vergelijkbare opleiding en inkomen zullen bijzonder neutrale scholen vergelijkbaar scoren met huidige openbare scholen.
En wat is dan de winst?
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:14:06 #12
3542 Gia
User under construction
pi_32666441
In elke wijk zijn bijzondere scholen en openbare scholen en de kosten daarvoor zijn praktisch gelijk. Hier in de wijk zijn 5 bijzondere scholen en 2 openbare. Iedereen heeft een vrije keus waar ze hun kinderen naar school doen.
Ik betaal voor mijn kind op een katholieke school niet meer dan mijn buren die hun kinderen op de openbare school hebben zitten. Sowieso is onderwijs geheel gratis. Het enige wat je mag betalen is de vrijwillige ouderbijdrage. Voor mijn kind 25 euro per jaar.
Daarbij zijn mijn buren hoger opgeleid en verdienen ze meer dan wij. Maar volgens jou zijn ze dom, omdat ze hun kinderen op openbaar onderwijs doen.

Wat wel klopt is dat bijzondere scholen kinderen mogen weigeren, maar ook daar zijn grenzen aan. Ze moeten een bepaald aantal allochtone leerlingen aannemen, bijvoorbeeld.
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:28:02 #13
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32666793
Hmmm interessant, toevallig had ik hier nog een discussie over 12 uur geleden met de voorzitter van de Jonge Democraten Leiden.

Bijzonder neutrale scholen...
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_32669062
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:14 schreef Gia het volgende:
In elke wijk zijn bijzondere scholen en openbare scholen en de kosten daarvoor zijn praktisch gelijk. Hier in de wijk zijn 5 bijzondere scholen en 2 openbare. Iedereen heeft een vrije keus waar ze hun kinderen naar school doen.
Ik betaal voor mijn kind op een katholieke school niet meer dan mijn buren die hun kinderen op de openbare school hebben zitten. Sowieso is onderwijs geheel gratis. Het enige wat je mag betalen is de vrijwillige ouderbijdrage. Voor mijn kind 25 euro per jaar.
Daarbij zijn mijn buren hoger opgeleid en verdienen ze meer dan wij. Maar volgens jou zijn ze dom, omdat ze hun kinderen op openbaar onderwijs doen.
Pardon? Ik heb het over gemiddelden.

Er blijkt uit onderzoek (zie de OP) dat bijzonder scholen in een aantal opzichten beter scoren. Gemiddeld.

Gemiddeld zijn de ouders van kinderen op het openbaar onderwijs lager opgeleid en hebben een lager inkomen dan ouders met kinder op bijzonder onderwijs. (Blijkt uit onderzoek)
Eveneens gemiddeld vragen bijzondere scholen een hogere eigen bijdrage.

Er zijn ondanks het gemiddelde bijzondere scholen die slecht scoren, goedkope bijzondere scholen, hoogopgeleide mensen met kinderen op openbare school. Maar dat is dus niet het gemiddelde.
quote:
Wat wel klopt is dat bijzondere scholen kinderen mogen weigeren, maar ook daar zijn grenzen aan. Ze moeten een bepaald aantal allochtone leerlingen aannemen, bijvoorbeeld.
Dat van die gemiddelden klopt ook hoor
pi_32674069
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 08:43 schreef sigme het volgende:
Maar LodewijkNapoleon, je stapt ietwat over mijn punt heen.

De reden dat het bijzonder onderwijs betere resultaten laat zien dan het openbaar is *niet* dat het bijzonder onderwijs een levensbeschouwelijke grondslag kent en het openbare niet.

Er zijn verschillende redenen voor, en geen heeft te maken met de levensbeschouwing van een school.
Dat weet je niet, de mate waarin je levensbeschouwing invloed heeft op je denken en doen is slechts heel indirect meetbaar, maar zeker niet non-existent, integendeel!
quote:
Eén reden is de -gemiddelde- hogere opleiding & inkomsten van ouders met kinderen op het bijzonder onderwijs. Het haal je de koekoek dat die hogere bijdragen kunnen leveren en betere (hogere) onderwijsresultaten halen. Rijkdom en intelligentie zijn gemiddeld erfelijk.

Dát rijkere en slimmere ouder kiezen voor bijzondere scholen is omdat zij slimmer zijn, en dus beter informatie kunnen inwinnen en gebruiken, dan dommere mensen. Vaak zijn ze ook ambitieuzer, ook voor hun kinderen.
Bovendien kunnen rijkeren zich meer keuze veroorloven bij de schoolkeuze van hun kind. Wie met laag inkomen gebonden is aan een wijk kan moeilijker een kind ver weg op school laten gaan.
Rijkere, hoogopgeleidere mensen hebben meer bewegingsvrijheid, kunnen verhuizen in het belang van hun kind (de witte vlucht).

De elite (dat zijn de rijkere en slimmere leden van de samenleving) neigen naar groepsvorming. Dat is normaal, menselijk, terecht etc. Het verklaart ook het groeperen van rijkere, slimmere mensen op de scholen die hiervoor de mogelijkheden bieden.

Bijzondere scholen spelen hierop in dan wel zijn hiervan een uiting (niet alle, natuurlijk), door ingewikkelde aanmeldprocedures te hanteren (dat sluit laagopgeleide ouders buiten, en mensen die het Nederland niet goed machtig zijn, en mensen die niet zo ambitieus zijn dat ze de schoolkeuze al maken als het kind 5 maanden oud is). En door financiële drempels op te werpen (hoge eigen bijdragen), de kleine lettertjes zijn klein.

Als laatste mógen bijzondere scholen leerlingen weigeren. Om hun identiteit te bewaren.

De openbare scholen hebben in een aantal opzichten minder financiele vrijheden en meer verplichtingen dan de bijzondere. De openbare scholen hebben een acceptatieplicht en kunnen dus geen invloed uitoefenen op hun populatie.
Dat is op zich niet zo erg maar als vervolgens het openbaar onderwijs veel meer minder draagkrachtige, minder hoog opgeleide ouders treft zullen ze daardoor geremd worden.

Wanneer je nu het openbaar onderwijs in de huidige opzet weghaalt en vervangt door bijzonder neutrale scholen wordt de populatie die nu de openbare scholen bevolkt verplaatst naar die bijzonder openbare scholen.
Maar de ouders blijven -gemiddeld- even arm, laagopgeleid, gebonden aan de wijk, taalarm, ambitieloos etcetra.
Kortom, de mensen maken het verschil, niet de administratieve status.

Natuurlijk zou er wel wat financiële winst te halen zijn doordat het systeem vereenvoudigd en kan de mogelijkheid voor die neutrale school voor eigen financiele reserves verbeteren tov de huidige openbare, maar er zal weinig onderwijswinst te behalen zijn.

En uiteindelijk zal iemand worden opgezadeld met een acceptatieplicht.. kinderen moeten ergens terecht kunnen.

Bij gelijk blijvende samenhang tussen opleiding, inkomenspositie en concentratie van mensen met vergelijkbare opleiding en inkomen zullen bijzonder neutrale scholen vergelijkbaar scoren met huidige openbare scholen.
En wat is dan de winst?
Er is wel meer dan rijkdom en intelligentie alleen, er is ook nog zoiets als moraal, en dit heb je helemaal niet in je verhaal verwerkt. Om nog maar even een stereotype in de groep te gooien, de wat 'dommere' mensen die ik ken, zijn vaak ook wat meer rechtschapen dan de gemiddelde intellectueel die al gauw de waarde van de moraal middels hun kennis ter discussie stellen, terwijl de dommere in tijden van onzekerheid (lees: armoede) zich vastklampt aan de normen en waarden die hem/haar zo vertrouwd zijn. De kwestie rijkdom en intelligentie (wat trouwens totaal niet hoeft overeen te komen met praktisch aangewende handigheid) is iets wat hier toch buiten de discussie ligt; in welk systeem dan ook zullen zij waarschijnlijk de krenten uit de pap weten te pikken (maar ook deze 'groep' kent hun valkuilen). Dat armoede alleen geen belemmering hoeft te zijn in het systeem lijkt me duidelijk, daar zorgt de overheid wel voor middels subsidiering e.d. Kortom de (kans)arme hoeft totaal niet achtergesteld te worden, als hij/zij zijn verantwoordelijkheid maar neemt.
  woensdag 30 november 2005 @ 11:28:40 #16
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32692113
Maar, lieve LodewijkNapoleon, je doet je naam onrecht aan!

De oorzaak van het lager scoren van het openbaar onderwijs ligt er natuurlijk ook in dat bijzondere scholen problematische leerlingen mogen weigeren. Ja, als ik mijn studenten zelf mocht uitzoeken, dan zou ik ook een 8 gemiddeld kunnen uitdelen, waarschijnlijk.
pi_32692157
Ik vind alles best zo lang het in elk geval maar mogelijk blijft om kinderen naar een basisschool te sturen die niet geloofsgebonden is.
  woensdag 30 november 2005 @ 11:34:52 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_32692240
Inderdaad, daarbij is er geen enkele reden waarom bijzondere scholen wel rommelmarkten zouden organiseren en openbare scholen niet. Mijn openbare school deed dat namelijk wel, en we hadden een leuk bovenbouwkamp, wat om een aardige ouderbijdrage vroeg. Kostenbesparing is dus ook geen reden, omdat ze allebei evenveel geld kosten (was al behandeld).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 30 november 2005 @ 11:39:39 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_32692374
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 16:19 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Dat weet je niet, de mate waarin je levensbeschouwing invloed heeft op je denken en doen is slechts heel indirect meetbaar, maar zeker niet non-existent, integendeel!
Zou kunnen. De enige mensen die ik ken die niet in de evolutie geloven (het niet begrijpen) zijn degene die op een bijzondere school hebben gezeten. Terwijl biologie aan dezelfde eisen moet voldoen. Zie je toch hoe goed andere docenten de kinderen dingen tersluiks kunnen inprenten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_32692991
quote:
Op woensdag 30 november 2005 11:28 schreef Floripas het volgende:
Maar, lieve LodewijkNapoleon, je doet je naam onrecht aan!
Een goedemiddag overigens, hoezo dan?
quote:
De oorzaak van het lager scoren van het openbaar onderwijs ligt er natuurlijk ook in dat bijzondere scholen problematische leerlingen mogen weigeren. Ja, als ik mijn studenten zelf mocht uitzoeken, dan zou ik ook een 8 gemiddeld kunnen uitdelen, waarschijnlijk.
Heb je daar een bewijsje voor of is dat slechts een vermoeden? Officieel mag het echter niet:
quote:
De vrijheid van richting moet, zoals reeds opgemerkt, in verband worden gebracht met het tot uitdrukking brengen van een levensbeschouwelijke of religieuze visie in het onderwijs.8 Zij wordt wel onderverdeeld in vrijheid van oprichting - de vrijheid om een bijzondere school te stichten en voor overheidsbekostiging in aanmerking te laten komen - en vrijheid van inrichting. Met de laatste wordt bedoeld het recht om de school naar eigen inzicht in te richten, onder meer wat betreft de organisatie en de inhoud van het onderwijs en de organisatie van de instelling. De Grondwet rekent tot deze vrijheid de vrijheid tot het benoemen van de onderwijzers en tot het kiezen van de leermiddelen.

Ook kan daarop het recht van de bijzondere school tot selectie bij de toelating (en verwijdering) van leerlingen worden gebaseerd. De bijzondere school heeft de vrijheid om leerlingen op grond van argumenten ontleend aan de richting de toegang te weigeren. Het moet dan gaan om leerlingen, waarvan de ouders niet een religieuze of levensbeschouwelijke overtuiging hebben die overeenstemt met de doelstelling van de bijzondere school. Deze toelatingsvrijheid is niet onbeperkt. Zij mag nooit tot een ongerechtvaardigd ongelijke behandeling of tot discriminatie leiden. Uit het Maimonidesarrest wordt wel afgeleid dat een weigering tot toelating door het bestuur van een bijzondere school, wil zij gerechtvaardigd zijn, aan twee voorwaarden moet voldoen. In de eerste plaats moet de grond tot weigering overeenstemmen met de in de statuten van de rechtspersoon die de school in stand houdt neergelegde doelstellingsbepaling. In de tweede plaats moet er ook een toelatingsbeleid zijn gevoerd dat consistent is met de geformuleerde doelstelling. Een schoolbestuur dat aan beide voorwaarden voldoet, mag toelating weigeren of eisen- indien het tot toelating besluit - dat de ouders van een leerling de grondslag van de school onderschrijven, hetgeen inhoudt dat deze moeten verklaren dat zij de religieuze of levensbeschouwelijke opvattingen waar de school voor staat aanhangen. In het andere geval, wanneer het toelatingsbeleid niet consistent is met de statutaire doelstelling, heeft het schoolbestuur geen argument om een leerling die niet de richting aanhangt, de toegang te weigeren. Zo bezien heeft een katholiek schoolbestuur dat reeds in eerdere gevallen islamitische leerlingen heeft toegelaten geen argument op grond van de richting om een volgende islamitische leerling de toegang te weigeren. Wel kan worden verlangd dat de ouders van deze islamitische leerling de grondslag van de school respecteren, met andere woorden zich onthouden van gedrag door henzelf of door de leerling waarbij daadwerkelijk afstand wordt genomen of onheuse bejegening plaatsvindt van de met de in de statuten vastgelegde richting samenhangende uitgangspunten van de school. De onderscheiden voorwaarden zijn ook opgenomen in de Algemene wet gelijke behandeling.

De bijzondere scholen die volgens de maatstaven van het Maimonidesarrest en de Algemene wet gelijke behandeling mogen selecteren aan de poort zijn betrekkelijk gering in aantal. Alleen de orthodox-christelijke scholen, voor zover die in gebieden staan waar een homogene achterban voorhanden is zoals op de Veluwe en de islamitische scholen, die vrijwel alle in stedelijk gebied staan, kunnen hieraan voldoen. Het betreft hier naar schatting zo’n 5% van het bijzonder onderwijs. Dat betekent dat 95% van de bijzondere scholen in Nederland een open toelatingsbeleid voert, waarbij leerlingen niet de toegang kan worden geweigerd, maar slechts kan worden gevraagd de richting van de school te respecteren.
bron:http://66.249.93.104/search?q=cache:Wib0zitPID4J:arno.uvt.nl/show.cgi%3Ffid%3D12351+bijzonder+onderwijs+weigering&hl=nl
  woensdag 30 november 2005 @ 12:11:10 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32693077
quote:
Op woensdag 30 november 2005 12:07 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Een goedemiddag overigens, hoezo dan?
[..]
Van het openbaar onderwijs en tevens LodewijkNapoleon is de Franse Revolutie de erflater
quote:
Heb je daar een bewijsje voor of is dat slechts een vermoeden? Officieel mag het echter niet:
[..]
Het komt wellicht op de helling, maar bijzondere scholen mogen zeer zeker zonder opgaaf van redenen leerlingen weigeren. Dat gebeurt ook.
  woensdag 30 november 2005 @ 12:12:04 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32693096
Je mag niet discrimineren, maar het is vaak lastig aan te tonen.
pi_32693494
quote:
Op woensdag 30 november 2005 12:11 schreef Floripas het volgende:
Van het openbaar onderwijs en tevens LodewijkNapoleon is de Franse Revolutie de erflater
Ja, in algemene zin, als je echter alleen al kijkt naar het eerste artikel van de schoolwet van 1806 zit het niet zover van mijn mening. [
img]http://www.nationaalarchief.nl/kind_tot_burger/gfx/beeld/47.jpg[/img]
(Let vooral op het laatste zinnetje)
quote:
Het komt wellicht op de helling, maar bijzondere scholen mogen zeer zeker zonder opgaaf van redenen leerlingen weigeren. Dat gebeurt ook.
Officieel mag het dus niet. Ik heb ook niet de indruk dat dit veelvuldig gebeurd. Tenzij jij natuurlijk een bronnetje hebt die het tegendeel aantoont?
quote:
Op woensdag 30 november 2005 12:12 schreef Floripas het volgende:
Je mag niet discrimineren, maar het is vaak lastig aan te tonen.
Ik denk dat dat sowieso in het algemeen geldt, zoals jij ook aangeeft wordt het toch geprobeerd tegen te gaan. Overigens wil een openbare school ook nog wel eens probleemleerlingen weigeren, als men echt wil verzint men wel een truc.
  woensdag 30 november 2005 @ 12:34:32 #24
3542 Gia
User under construction
pi_32693497
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Pardon? Ik heb het over gemiddelden.

Er blijkt uit onderzoek (zie de OP) dat bijzonder scholen in een aantal opzichten beter scoren. Gemiddeld.

Gemiddeld zijn de ouders van kinderen op het openbaar onderwijs lager opgeleid en hebben een lager inkomen dan ouders met kinder op bijzonder onderwijs. (Blijkt uit onderzoek)
Eveneens gemiddeld vragen bijzondere scholen een hogere eigen bijdrage.

Er zijn ondanks het gemiddelde bijzondere scholen die slecht scoren, goedkope bijzondere scholen, hoogopgeleide mensen met kinderen op openbare school. Maar dat is dus niet het gemiddelde.
Basisonderwijs is gewoon helemaal gratis. Voor elke cent eigen bijdrage die ze vragen, moet aan de ouders verantwoording worden afgelegd. Ouders hoeven niet mee te betalen aan materiaal voor school. Eigen bijdrage is voor zaken als sinterklaas, schoolreisje etc... Betaal je meer, dan krijgt een kind ook meer. Daarbij is die eigen bijdrage vrijwillig en hoef je die niet te betalen. Gaat je kind gewoon niet mee op schoolreisje.

Daarbij beweer jij dat het aan de wijk ligt waar een kind op school zit. Zoals ik al zei: hier in de wijk zijn 2 openbare scholen en 5 bijzondere. Keus zat zou ik zo zeggen. Praktisch naast beide openbare scholen zit een katholieke, dus voor de afstand hoeft men het ook niet te laten. Het is dus onzin om te denken dat in arme wijken alleen maar openbare scholen zitten of zo.
pi_32693556
quote:
Op woensdag 30 november 2005 12:07 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

....

....
M'n moeder was conrectrix op een grote scholengemeenschap, en zij had hier vaak problemen mee.
Het zijn een stel etterbakken op die bijzondere scholen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')