abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 maart 2006 @ 17:10:14 #1
96007 Amersf00rt
Hold your head up high!!
pi_36409306
quote:
De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft het Utrechtse ROC (school voor beroepsonderwijs) op de vingers getikt die weigerde een islamitische vrouw toe te laten tot de opleiding voor onderwijsassistent, omdat zij mannen geen hand wil geven. Dat is volgens de CGB een vorm van discriminatie.

De vrouw had bij haar aanmelding laten weten dat haar geloof handenschudden met mannen niet toestaat. De school vond daarop dat zij niet geschikt was voor het onderwijs omdat een hand geven soms noodzakelijk is voor het onderwijs. ''Kennis van de Nederlandse fatsoennormen is onderdeel van het onderwijs'', stelde de school.

Volgens de CGB discrimineert de school: ''Door uit te gaan van de normen en waarden van een meerderheid wordt een vrouw uit een minderheidsgroep uitgesloten. Bovendien zijn er ook genoeg andere manieren om mannen te begroeten. Daar komt nog eens bij dat een onderwijsassistent niet zo vaak een hand hoeft te geven'', aldus de commissie.
Noem mij maar rechts maar ik vind dit echt te gek voor woorden. Is het dan geen discriminatie als deze persoon geen mannen een hand wil geven....?

Het moet echt niet gekker worden, alles wordt maar op discriminatie gegooid en je hebt het maar te pikken lijkt het wel. Misschien helemaal nog niet zo gek op artikel 1 iets te wijzigen.
You don't have to agree with me, but it's quicker.
Fotoboek
pi_36409364
Goh. Zie nergens in het bericht staan dat er sprake is van discriminatie. Jij begint er zelf over.

Een vorm van discriminatie geeft wel aan dat ze het niet echt als discriminatie beschouwen...
  maandag 27 maart 2006 @ 17:13:05 #3
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_36409390
quote:
Dat is volgens de CGB een vorm van discriminatie.
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:12 schreef calvobbes het volgende:
Goh. Zie nergens in het bericht staan dat er sprake is van discriminatie. Jij begint er zelf over.
.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_36409396
Mensen zijn vergeten wat discriminatie is.

Discriminatie is onderscheid maken in GELIJKE gevallen. Hier is m.i. geen sprake van een gelijk geval, aangezien zij geen handjes geeft en de rest wel.

Als we zo doorgaan kunnen we alles wel onder discriminatie laten vallen.

"Hey ik mag geen rente betalen van mijn geloof, dus ik betaal niet mijn volledige belastingaanslag! Diskriminaaaasie!"

"Ik ben hippie en geloof in vrijheid, de aarde is van iedereen, dus ik mag gewoon lopen op deze snelweg. Diskriminaaaasie!"

"Sorry hoor maar bij ons geloof is het heel normaal om je kindertjes te betasten. Diskriminaaasieee!"
pi_36409401
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:13 schreef Posdnous het volgende:

[..]

[..]

.
Ik was iets te snel. Inmiddes al aangepast.
pi_36409408
quote:

Een vorm van discriminatie geeft wel aan dat ze het niet echt als discriminatie beschouwen...
Ik zie het wel staan.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:14:13 #7
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36409423
quote:

De Commissie Gelijke Behandeling (CGB)

OT: ja ik vind het altijd een beetje moeilijk, aan de ene kant heb ik respect voor ieders overtuiging, maar aan de andere kant wonen we in nederland en gelden er nederlandse normen en waarden.

beetje matig dat ze op de vingers worden getikt
MrSASO's ille rhyme: DA SHIZNIT 33 1/3 (y)
  maandag 27 maart 2006 @ 17:14:15 #8
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_36409424
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:13 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Ik was iets te snel. Inmiddes al aangepast.
Sorry .

Maar ik weet nog niet helemaal of ik dit wel geoorloofde discriminatie vind.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  maandag 27 maart 2006 @ 17:15:40 #9
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36409463
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:13 schreef Toeps het volgende:

Discriminatie is onderscheid maken in GELIJKE gevallen. Hier is m.i. geen sprake van een gelijk geval, aangezien zij geen handjes geeft en de rest wel.

"Hey ik mag geen rente betalen van mijn geloof, dus ik betaal niet mijn volledige belastingaanslag! Diskriminaaaasie!"

"Ik ben hippie en geloof in vrijheid, de aarde is van iedereen, dus ik mag gewoon lopen op deze snelweg. Diskriminaaaasie!"

"Sorry hoor maar bij ons geloof is het heel normaal om je kindertjes te betasten. Diskriminaaasieee!"
goed punt
pi_36409526
Ik geef islamieten geen hand mag niet van mijn interpretatie van de bijbel. Dus volgens de CGB ben ik dan niet aan het discrimineren.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:17:38 #11
96007 Amersf00rt
Hold your head up high!!
pi_36409527
quote:

Inderdaad!

Maar probeer jij dit maar eens voor elkaar te krijgen, dan wordt je gewoon uitgelachen.
Fotoboek
pi_36409529
En de Commissie Gelijke Behandeling is weer lekker subjectief, vrouwelijke islamieten mogen mannen discrimineren, maar scholen mogen islamieten niet weigeren als ze discriminerend handelen. Hoezo, gelijke behandeling?
  maandag 27 maart 2006 @ 17:17:57 #13
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_36409539
Nee, ik vind dit geen discriminatie.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_36409577
Oh ja, en ik wil graag in het leger. Maar tevens ben ik principieel tegen oorlog. Als ze me weigeren, ga ik naar de CGB.
pi_36409587
quote:

Is een hand geven aan een man wettelijk verplicht?

nee. Dus jouw vergelijkingen slaan nergens op.
pi_36409592
quote:

Een vorm van discriminatie geeft juist wel aan dat ze het echt als discriminatie beschouwen. Negers een trap geven omdat ze neger zijn is ook 'een vorm van discriminatie'.
pi_36409622
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:17 schreef MrBadGuy het volgende:
En de Commissie Gelijke Behandeling is weer lekker subjectief, vrouwelijke islamieten mogen mannen discrimineren, maar scholen mogen islamieten niet weigeren als ze discriminerend handelen. Hoezo, gelijke behandeling?
Lees eens goed naar het oordeel. Dan zie je staan dat ze het eigenlijk niet met die vrouw eens zijn. Maar het een te zware straf vinden om haar dan maar geen opleiding geven.
pi_36409638
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:19 schreef Toeps het volgende:
Oh ja, en ik wil graag in het leger. Maar tevens ben ik principieel tegen oorlog. Als ze me weigeren, ga ik naar de CGB.
Ik wil graag in een kleuterklas werken, daarnaast ben ik nudist en pedofiel. Toch wordt ik elke keer geweigerd om wie ik ben
pi_36409640
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:19 schreef MrBadGuy het volgende:

Een vorm van discriminatie geeft juist wel aan dat ze het echt als discriminatie beschouwen. Negers een trap geven omdat ze neger zijn is ook 'een vorm van discriminatie'.
Nee dat is gewoon discriminatie.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:21:29 #20
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36409644
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:19 schreef calvobbes het volgende:

[..]

maar het is dus iig geen discriminatie, aangezien het niet om een gelijke situatie gaat.
als ze haar hadden geweigerd omdat ze moslima was zou het een ander geval zijn.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:21:38 #21
96007 Amersf00rt
Hold your head up high!!
pi_36409650
En dan trouwens nog maar te zwijgen over het afschaffen van het woord "negerzoen". Ook al zoiets belachelijks.
Fotoboek
pi_36409661
quote:

[..]

Het is kennelijk wel verplicht op die school. Als ik mijn huiswerk niet goed doe word ik ook van school gestuurd, of haal ik mijn vakken niet.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:22:02 #23
138600 Ludacris
Disturbing Da Peace!
pi_36409667
Dat heet cultuur lieve schat.
Pussy poppin' on a handstand
  maandag 27 maart 2006 @ 17:22:09 #24
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36409672
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:21 schreef calvobbes het volgende:

[..]

nee het is een vorm van discriminatie, aangezien er ook andere vormen zijn

wel goed lezen
pi_36409684
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:20 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Lees eens goed naar het oordeel. Dan zie je staan dat ze het eigenlijk niet met die vrouw eens zijn. Maar het een te zware straf vinden om haar dan maar geen opleiding geven.
De school discrimineerd volgens de commissie, dat zegt genoeg over de rest
pi_36409695
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:21 schreef Toeps het volgende:

Het is kennelijk wel verplicht op die school.
Niet wettelijk dus....
quote:
Als ik mijn huiswerk niet goed doe word ik ook van school gestuurd, of haal ik mijn vakken niet.
Als je je huiswerk niet maakt, dan zak je gewoon voor je opleiding. Heeft niks met omgangsvormen te maken.
pi_36409727
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:22 schreef Baleog het volgende:

[..]

nee het is een vorm van discriminatie, aangezien er ook andere vormen zijn
Een vorm van discriminatie = discriminatie
pi_36409733
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:23 schreef calvobbes het volgende:

Als je je huiswerk niet maakt, dan zak je gewoon voor je opleiding. Heeft niks met omgangsvormen te maken.
Omgangsvormen zijn een onderdeel van de beteffende opleiding.
pi_36409763
quote:

[..]

En een vorm van discriminatie, namelijk racisme (racisme is een vorm van discriminatie).
pi_36409767
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:24 schreef Toeps het volgende:

Omgangsvormen zijn een onderdeel van de beteffende opleiding.
Een klein onderdeel dat niet zo belangrijk is.
Wat is er zo belangrijk aan het geven van handen?
Er zijn ook andere manier om elkaar te begroeten.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:26:00 #31
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_36409774
quote:

[..]

Is fatsoenlijke omgaan met je collega's wettelijk verplicht?

Nee. Het is echter wel een eis die een werknemer in ons land mag stellen aan zijn personeel.

Say your prayers
  maandag 27 maart 2006 @ 17:26:07 #32
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_36409778
Dit gaat m.i ook veel te ver. Iemand die anderen moet begeleiden moet op z'n minst achter de gebruiken staan die voor dat beroep gelden. In dit geval vraag ik me af wat zoiemand uberhaupt op een school doet als ze het zelf al zo goed weet. Toegegeven, er zal ongetwijfeld een enorme druk staan op dat meisje vanuit haar familie, maar je moet ergens beginnen.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
  maandag 27 maart 2006 @ 17:29:20 #33
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36409851
quote:

[..]

leg jij maar eens uit wat het verschil is dan tussen een vorm van discriminatie en "gewone" discriminatie

imho probeer je gewoon de actie van dat bureau minder radicaal te laten klinken
pi_36409896
Het gaat er eigenlijk vooral over of het 'handen schudden' noodzakelijk is om onderwijs uit te voeren ....

als de school kan onderbouwen dat het handen schudden een noodzakelijke activiteit is voor de functie van onderwijs-assistent, is dat een grond voor weigering van de baan, wat het CGB ook juist wél aangeeft .....

In dit geval is het geen noodzakelijke activiteit, en kan de vrouw er best omheen, ze moet wel weten dat haar gedrag volgens haar eigen regels afwijkt van de geldende fatsoensnormen, maar juist omdat ze dit aangeeft in het sollicitatiegesprek lijkt erp te duiden dat ze ook weet dat ze een aparte religieuze leefregel aanhoud .....

het is in nederland de gewoonte dat mensen met een eigen religieuze leefregel, bv Jehova's, of Streng Protestanten, Orthodoxe Joden maar dus ook strenge moslims gewoon zo veel mogelijk deel moeten kunnen uitmaken van de maatschappij, en niet op voorhand uitgesloten moeten kunen worden, tenzij ze bepalde werkzaamheden moeten uitvoeren waarbij hun religieuze achtergrond een volwaardig functioneren hindert ....

Ik kan me wel voorstellen dat het handen schudden in veel functies noodzakelijk is (bv in de dienstverlening, mensen die veel op bezoek gaan bij anderen), mogelijk zeker ook in de functie van hoofdleraar, maar als 'onderwijs-asstitent' is het juist minder van belang en zouden idd mensen er niet op afgewezen moeten worden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_36409972
Ik begrijp ook niet waarom discriminatie verboden moet zijn, als mensen niet willen samenwerken met elkaar omdat ze elkaar niet mogen (om wat voor reden dan ook), waarom zou de staat dan mogen afdwingen dat je toch met elkaar samenwerkt? Dit gaat toch dwars in tegen eigendomsrecht en het recht van vrije associatie?

Artikel 1 heeft hier niets mee te maken, dat bepaald alleen dat de overheid niet mag discrimineren, en dat is ook terecht, omdat zij meer bevoegdheden hebben en namens de hele samenleving handelen.. maar waarom zouden mensen onderling niet mogen discrimineren

Dit even los van deze discussie, want iemand weigeren omdat hij/zij zich niet aan de meest banale fatsoensregels wil houden, heeft natuurlijk helemaal niets met de wettelijke term 'discriminatie' te maken.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:33:38 #36
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36409973
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:30 schreef RM-rf het volgende:
Het gaat er eigenlijk vooral over of het 'handen schudden' noodzakelijk is om onderwijs uit te voeren ....

als de school kan onderbouwen dat het handen schudden een noodzakelijke activiteit is voor de functie van onderwijs-assistent, is dat een grond voor weigering van de baan, wat het CGB ook juist wél aangeeft .....

In dit geval is het geen noodzakelijke activiteit, en kan de vrouw er best omheen, ze moet wel weten dat haar gedrag volgens haar eigen regels afwijkt van de geldende fatsoensnormen, maar juist omdat ze dit aangeeft in het sollicitatiegesprek lijkt erp te duiden dat ze ook weet dat ze een aparte religieuze leefregel aanhoud .....

het is in nederland de gewoonte dat mensen met een eigen religieuze leefregel, bv Jehova's, of Streng Protestanten, Orthodoxe Joden maar dus ook strenge moslims gewoon zo veel mogelijk deel moeten kunnen uitmaken van de maatschappij, en niet op voorhand uitgesloten moeten kunen worden, tenzij ze bepalde werkzaamheden moeten uitvoeren waarbij hun religieuze achtergrond een volwaardig functioneren hindert ....

Ik kan me wel voorstellen dat het handen schudden in veel functies noodzakelijk is (bv in de dienstverlening, mensen die veel op bezoek gaan bij anderen), mogelijk zeker ook in de functie van hoofdleraar, maar als 'onderwijs-asstitent' is het juist minder van belang en zouden idd mensen er niet op afgewezen moeten worden.
ik vind het anders knap asociaal dat als je haar kantoortje binnenkomt en je hand uitsteekt dat ze hem dan weigert.

-knip-

[ Bericht 4% gewijzigd door Baleog op 27-03-2006 17:34:57 (ik moet beter lezen..) ]
pi_36409975
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:25 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Een klein onderdeel dat niet zo belangrijk is.
Wat is er zo belangrijk aan het geven van handen?
Er zijn ook andere manier om elkaar te begroeten.
Omgangsvormen een klein onderdeel dat niet zo belangrijk is? In vrijwel alle beroepen kom je mensen tegen waar je mee om moet gaan, goede omgangsvormen zijn dus zeer belangrijk, en als je die niet hebt dan kun je het wel vergeten. Het geven van handen is een manier van omgaan met anderen die in Nederland veel voorkomt en die ook op prijs wordt gesteld door collegas en klanten. Als je dat weigert te doen, omdat iemand man is (of homo, of neger), dan is dat een goede reden om je niet aan te nemen.

Aangezien het nu om beroepsonderwijs gaat, en ze een van de basis eisen die alle werkgevers stelt (omgang met anderen) niet na wil komen, dan heeft het ook geen zin haar een opleiding aan te bieden.
pi_36409990
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:29 schreef Baleog het volgende:

leg jij maar eens uit wat het verschil is dan tussen een vorm van discriminatie en "gewone" discriminatie
Iemand schoppen omdat die een kleurtje heeft vind ik heel wat discriminerender dan iemand geen hand geven omdat je geloof dat niet toestaat.
quote:
imho probeer je gewoon de actie van dat bureau minder radicaal te laten klinken
Net als anderen die uitspraak juist radicaleren willen laten klinken
pi_36410073
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:33 schreef MrBadGuy het volgende:

Het geven van handen is een manier van omgaan met anderen die in Nederland veel voorkomt en die ook op prijs wordt gesteld door collegas en klanten. Als je dat weigert te doen, omdat iemand man is (of homo, of neger), dan is dat een goede reden om je niet aan te nemen.
Ik heb vaak zat mensen geen hand gegeven. En ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen

Oftewel, ik vind dat geen goede reden om iemand niet aan te nemen. Beetje respect voor elkaars culturen kan echt geen kwaad hoor. Een hand geven is echt geen essentieel onderdeel van het functioneren van iemand.
pi_36410075
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:34 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Iemand schoppen omdat die een kleurtje heeft vind ik heel wat discriminerender dan iemand geen hand geven omdat je geloof dat niet toestaat.
Waar, maar beide is discriminatie én een vorm van discriminatie (respectievelijk racisme en seksisme)
  maandag 27 maart 2006 @ 17:37:43 #41
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36410087
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:34 schreef calvobbes het volgende:

jij hebt het over gradaties van discriminatie, dat is heel wat anders dan een vorm van.
quote:
Net als anderen die uitspraak juist radicaleren willen laten klinken
dat praat jou punt natuurlijk niet goed, als hunnie mensen neerschieten mag ik het ook..

bovendien doe ik dat nergens
pi_36410117
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:37 schreef calvobbes het volgende:

Beetje respect voor elkaars culturen kan echt geen kwaad hoor.
Precies, dus aanpassen aan de nederlandse cultuur (waarin we elkaar een hand geven) of anders ga je maar ander werk zoeken. Zij is degene die naar dit land is verhuist, zij is degene die graag werk wel. dus is ook zij degene van wie een beetje aanpassingsvermogen mag worden verwacht, helemaal als het gaat om de meest banale fatsoensnormen.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:39:14 #43
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36410123
quote:

[..]

Ik heb vaak zat mensen geen hand gegeven. En ik heb daar nog nooit iemand over horen klagen

Oftewel, ik vind dat geen goede reden om iemand niet aan te nemen. Beetje respect voor elkaars culturen kan echt geen kwaad hoor. Een hand geven is echt geen essentieel onderdeel van het functioneren van iemand.
het is volledig legitiem om iemand te weigeren omdat hij/zij zich niet aan de omgangsvormen houd.
als ik luid boerend en krabbend aan mn zak op dat intake gesprek kom heb ik ook weinig kans..

wat is dan het verschil?
pi_36410152
quote:

[..]

Daar gaat het niet om. Heb je wel eens geweigerd een hand te geven als diegene jou een hand wil geven. (uitzonderingen als vieze handen daargelaten)
quote:
Omgang met anderen wel, en een hand geven is daar een onderdeel van. En idd respect voor andere culturen is belangrijk, dus ook respect voor de bedrijfscultuur.

Haar weigeren omdat ze mannen geen hand wil geven is terecht, ik zou hetzelfde doen.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:42:50 #45
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_36410216
Dit soort zieke uitwassen dienen per direct in de kiem gesmoord te worden.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_36410224
Ik voel me gediscrimineerd als man zijnde, zij wilt alleen vrouwen een hand geven. In Nederland moeten mensen in gelijke gevallen gelijk behandeld worden. En zij maakt onderscheid tussen man en vrouw.

Waar kan ik mijn klacht indienen?
pi_36410226
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:39 schreef Baleog het volgende:

het is volledig legitiem om iemand te weigeren omdat hij/zij zich niet aan de omgangsvormen houd.
als ik luid boerend en krabbend aan mn zak op dat intake gesprek kom heb ik ook weinig kans..

wat is dan het verschil?
Luid boeren en aan je zak krabben heeft niks met iemands geloof te maken.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:43:17 #48
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_36410228
Leuk tijdens een oudergesprek. Wil de vader de lerares een hand geven,
Zij zo van "dat mag ik niet"...
Hij zo: "Ja, maar ik wel"... * knijp* ...

maandag 27 maart 2006 @ 17:43:32 #49
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36410234
Belachelijk, alsof het geven van een hand zo belangrijk is. Het klinkt meer als een excuus om islamitische leraressen te weren. Dit is zeker discriminatie, en de CGB heeft er goed aan gedaan om in te grijpen.
Arendsoog kreeg een arend in zijn oog.
pi_36410255
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:43 schreef calvobbes het volgende:

[..]

In 1 van de 10.000 geloven die deze wereld rijk is zal het wel ergens een ritueel zijn.
pi_36410262
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:40 chreef MrBadGuy het volgende:

Daar gaat het niet om. Heb je wel eens geweigerd een hand te geven als diegene jou een hand wil geven. (uitzonderingen als vieze handen daargelaten)
neuh. Daar had ik geen dwingende reden toe. Net zoals er geen dwingende reden is om iemand wel een hand te geven.
quote:
Omgang met anderen wel, en een hand geven is daar een onderdeel van.
Maar niet essentieel.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:45:20 #52
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_36410282
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:44 schreef DaForZz het volgende:

[..]

In 1 van de 10.000 geloven die deze wereld rijk is zal het wel ergens een ritueel zijn.
Luid boeren is in China toch een "ritueel" om na het eten te doen? Om te laten zien dat het heeft gesmaakt...
  maandag 27 maart 2006 @ 17:45:55 #53
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36410295
quote:

[..]

het gaat de school ook niet om haar geloof, dat maakt dat bureau er van
pi_36410306
Mijn mouder werkt als lerares voor allochtonen die in het NT2 traject zitten (inburgeringscursus), en als je hoort hoe die lui zich gedragen

- geen stage aanvaarden in de zorg omdat daarbij ook mannen gewassen moeten worden
- geen stage aanvaarden in de horeca omdat er alcohol wordt gedronken
- geen stage aanvaarden in de transportsector omdat er soms ook alcohol/tabak moet worden vervoerd
- geen stage aanvaarden bij de supermarkt omdat er varkensvlees wordt verkocht
enz

verder weigeren de mannen consequent stages waarbij ze orders krijgen van vrouwen, en houden vrouwen stug hun hoofddoek op bij sollicitaties zodat ze vaak bij voorbaat al kansloos zijn

En ondertussen willen ze wel allerlei goedbetaald werk doen, maar als ze dan wordt verteld dat ze daar niet kunnen werken met alleen basisschool krijg je het racisme gemekker en komen ze niet meer opdagen..
  maandag 27 maart 2006 @ 17:46:38 #55
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_36410311
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:44 schreef calvobbes het volgende:

[..]

neuh. Daar had ik geen dwingende reden toe. Net zoals er geen dwingende reden is om iemand wel een hand te geven.
Als iemand jou een hand wil geven (bijvoorbeeld bij een sollicitatiegesprek) en jij wijst dat af (om wat voor reden dan ook) dan blijft het een afwijzing... En dat is niet netjes...
pi_36410313
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:43 schreef Arendt het volgende:
Belachelijk, alsof het geven van een hand zo belangrijk is. Het klinkt meer als een excuus om islamitische leraressen te weren. Dit is zeker discriminatie, en de CGB heeft er goed aan gedaan om in te grijpen.
Belachelijk, alsof het nou zo belangrijk is om geen hand te geven. Het klinkt gewoon als een excuus om mannen te discrimineren (ze zal wel pot zijn). Wat zij doet is zeker discriminatie, en de CGB heeft er niet goed aan gedaan.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:47:37 #57
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36410338
quote:

Maar niet essentieel.
een pak naar je werk dragen ook niet, toch is dat bij sommige functies verplicht, weiger je dat? tja.. dan krijg je die baan ook niet. is dat dan ook fout?
pi_36410386
quote:

[..]

Er zijn wel voor meer dingen geen dringende reden. Wel wordt het zeer op prijs gesteld dat je fatsoenlijk met anderen omgaat, het weigeren van een hand wordt als onfatsoenlijk gezien. Geen dwingende reden, wel genoeg om iemand een opleiding of werk te wijgeren.
pi_36410405
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:33 schreef Baleog het volgende:

[..]

ik vind het anders knap asociaal dat als je haar kantoortje binnenkomt en je hand uitsteekt dat ze hem dan weigert.

-knip-
In dit geval gaat het om een 'onderwijs-assistent' dus veel contact met ouders zal ze niet hebben, voor incidentele gevallen dat het voorkomt kan ze gewoon uitleggen dat dat haar leefregels zijn ...
Dan is het misschien een keertje vreemd, maar daar wen je dan aan, ik heb ook wel vaker collega's gehad die een bepaalde religie aanhingen en dan soms specifieke leefregels aanhingen, niks dan respect verder voor hun keuzes, zolang dat verder niet hinderlijk voor anderen is en ze zich niet 'superieus' voelen.

Ik denk ook dat een hoofdleraar of conectoir die volgens zo'n regel leeft, grote problemen zal hebben, omdathij vaker ouderscontact zal hebben, maar voor lagere functies moet het mogelijk zijn eromheen te werken .... in zulke gevallen kan men de leefregels aanhouden, maar betekent het wel dat ze warschijnlijk qua promoties en verdere carreremogelijkheden benadeeld wordt, echter dat is dan een keuze die men doet.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 27 maart 2006 @ 17:51:56 #60
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_36410455
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:50 schreef RM-rf het volgende:
Ik denk ook dat een hoofdleraar of conectoir die volgens zo'n regel leeft, grote problemen zal hebben, omdathij vaker ouderscontact zal hebben, maar voor lagere functies moet het mogelijk zijn eromheen te werken .... in zulke gevallen kan men de leefregels aanhouden, maar betekent het wel dat ze warschijnlijk qua promoties en verdere carreremogelijkheden benadeeld wordt, echter dat is dan een keuze die men doet.
Discriminatie...
pi_36410468
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:46 schreef ScienceFriction het volgende:

Als iemand jou een hand wil geven (bijvoorbeeld bij een sollicitatiegesprek) en jij wijst dat af (om wat voor reden dan ook) dan blijft het een afwijzing... En dat is niet netjes...
Als iemand mij uitlegt dat die dat vanwege zijn geloof doet, dan heb ik daar geen probleem mee.

Ik zou daar echt geen heikel punt van maken.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:53:25 #62
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_36410497
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:50 schreef RM-rf het volgende:

[..]

In dit geval gaat het om een 'onderwijs-assistent' dus veel contact met ouders zal ze niet hebben, voor incidentele gevallen dat het voorkomt kan ze gewoon uitleggen dat dat haar leefregels zijn ...
Dan is het misschien een keertje vreemd, maar daar wen je dan aan, ik heb ook wel vaker collega's gehad die een bepaalde religie aanhingen en dan soms specifieke leefregels aanhingen, niks dan respect verder voor hun keuzes, zolang dat verder niet hinderlijk voor anderen is en ze zich niet 'superieus' voelen.

het gaat er niet om hoe vaak het voor gaat komen, het gaat er om dat de school bepaalde omgangsnormen hanteerd, en als zij zich daar niet aan wil houden is dat de keuze die ze zelf maakt (check jou laatste stukje is, die is hier dus ook van toepassing), maar dan geen baan, . hetzelfde zou gebeuren met een atheistische man die geen hand wil geven.
pi_36410505
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:47 schreef Baleog het volgende:

een pak naar je werk dragen ook niet, toch is dat bij sommige functies verplicht, weiger je dat? tja.. dan krijg je die baan ook niet. is dat dan ook fout?
Dat soort dingen staan meestal in een functieomschrijving. Ik ben nog nooit een functie omschrijving tegengekomen waarin staat dat een hand geven gewenst is.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:53:53 #64
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_36410511
quote:

[..]

Dus wanneer dat wel het geval was dan zou iemand met dat desbetreffende geloof zich zo mogen gedragen terwijl een potentieel werkgever die persoon daar niet op af mag wijzen?
Say your prayers
pi_36410532
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:49 schreef MrBadGuy het volgende:

Er zijn wel voor meer dingen geen dringende reden. Wel wordt het zeer op prijs gesteld dat je fatsoenlijk met anderen omgaat, het weigeren van een hand wordt als onfatsoenlijk gezien.
Door sommige mensen wel. Door anderen niet.

Het zal mij persoonlijk aan m'n reet roesten of iemand wel of geen hand geeft.
  maandag 27 maart 2006 @ 17:54:43 #66
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_36410533
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:53 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Dat soort dingen staan meestal in een functieomschrijving. Ik ben nog nooit een functie omschrijving tegengekomen waarin staat dat een hand geven gewenst is.
Niet naar stront stinken staat doorgaands ook niet in de functieomschrijving, maar ik denk dat men het wel mag verwachten.
Say your prayers
  maandag 27 maart 2006 @ 17:57:13 #67
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_36410611
quote:

[..]

Nou, dan denkt zo'n P&O mannetje dus gewoon "die past niet in het team... volgende"...
  maandag 27 maart 2006 @ 17:58:05 #68
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_36410639
Ik ben met het CGB eens. Ik vind dat scholing zo vrij toegankelijk moet zijn. En ja, daar vallen ook de randgevallen onder, de types met hoge principes, de types die later toch niet gaan werken, de types die wellicht meteen naar het buitenland gaan om daar te incasseren. Maar je weet van te voren niet hoe dat voor ieder individu gaat uitpakken, dus speculeren of die dame een baan krijgt lijkt me zinloos.

Dus dan kan er alleen gekeken worden of het schudden van handen zo belangrijk is binnen die opleiding. En ik denk zelf dat het wel meevalt. Het enige wat ik wel als school zou doen is een contract (of iets in de trend) opstellen waarin staat dat de school geen verantwoordelijkheid heeft als de dame in kwestie door haar principes geen stageplek kan vinden.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_36410746
Overigens, zo'n opleiding is ideaal om die mensen te laten integereren. In die lessen zou je duidelijk kunnen maken waarom het in Nederland wel gebruikelijk is om een hand te geven etc.
  maandag 27 maart 2006 @ 18:02:25 #70
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_36410762
quote:
''Kennis van de Nederlandse fatsoennormen is onderdeel van het onderwijs'', stelde de school.
Gelukkig vind ze haar geloof belangrijker dan de Nederlandse fatsoensnormen.
  maandag 27 maart 2006 @ 18:03:43 #71
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_36410796
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:58 schreef Flumina het volgende:
Dus dan kan er alleen gekeken worden of het schudden van handen zo belangrijk is binnen die opleiding. En ik denk zelf dat het wel meevalt. Het enige wat ik wel als school zou doen is een contract (of iets in de trend) opstellen waarin staat dat de school geen verantwoordelijkheid heeft als de dame in kwestie door haar principes geen stageplek kan vinden.
Vind ik een goed punt. Geeft de vrouw ook stof tot nadenken of ze wel geschikt is voor het onderwijs.
pi_36410834
quote:
Er zijn immers verschillende wijzen van begroeting denkbaar die als fatsoenlijk en respectvol kunnen worden aangemerkt.

bron
Welke begroeting bestaat er die voor de tegenpartij fatsoenlijk en respectvol wordt gezien zonder dat zij weten dat deze mevrouw uit geloofsovertuiging geen fysiek contact met mensen van het andere geslacht wilt. Iemand een hand weigeren lijkt mij behoorlijk disrespectvol.
  maandag 27 maart 2006 @ 18:07:59 #73
53211 Umm-Qasr
Fatality!!!
pi_36410920
quote:
Ben ik het niet helemaal eens met je, ik als moslim zijnde. Wij (moslims die een minderheid vormen in Nederland) kunnen niet verwachten dat de gehele samenleving zich aan ons aanpast voor de volle 100% hoe 'wij' dat graag zouden willen zien. 'We' mogen al tevreden zijn met de mogelijkheden binnen Nederland die aan moslims geboden worden om hun geloof op hun manier te belijden: moskeeen, scholen, verenigingen etc. Dadelijk stappen sommigen naar de CGB omdat ze bijv. mannen niet in hun ogen willen aankijken, omdat sommigen afbeeldingen van personen haram vinden waardoor ze een ID-kaart discriminatoir vinden of omdat sommigen muziek haram vinden waardoor ze muziek in winkels discriminerend vinden ... Er zijn grenzen ...
Before all else, be armed.
  maandag 27 maart 2006 @ 18:10:46 #74
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_36410992
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:03 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Vind ik een goed punt. Geeft de vrouw ook stof tot nadenken of ze wel geschikt is voor het onderwijs.
Ja, je hebt gelijk, het ondermijnt mijn stelling een beetje; maar ik vind echt dat scholing zo breed mogelijk moet zijn. Met stages zijn er ook andere partijen betrokken, dan vind ik dat de school niet verantwoordelijk gesteld mag worden als de stagair moeilijk loopt te doen.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_36411008
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:54 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Door sommige mensen wel. Door anderen niet.

Het zal mij persoonlijk aan m'n reet roesten of iemand wel of geen hand geeft.
Mij kan het ook niks schelen, maar collegas, klanten, studenten, ouders etc. misschien wel. Daarom is het terecht dat een school of andere werkgever haar weigerd.
pi_36411034
quote:

[..]

Ik ook niet. Misschien staat het er niet in, omdat het zo logisch als wat is dat je een hand hoort te geven?
pi_36411054
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:11 schreef MrBadGuy het volgende:

Mij kan het ook niks schelen, maar collegas, klanten, studenten, ouders etc. misschien wel. Daarom is het terecht dat een school of andere werkgever haar weigerd.
Oftewel, de school gaat voor anderen bepalen wat ze belangrijk vinden?
pi_36411093
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:04 schreef DaForZz het volgende:

Welke begroeting bestaat er die voor de tegenpartij fatsoenlijk en respectvol wordt gezien zonder dat zij weten dat deze mevrouw uit geloofsovertuiging geen fysiek contact met mensen van het andere geslacht wilt.
Elkaar goedendag zeggen. Eventueel een lichte knik met het hoofd ofzo.

Het is niet zo dat de vrouw een man compleet negeert.
pi_36411118
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:12 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Bij beroepsonderwijs is het vaak gebruikelijk om te kijken of iemand wel geschikt is voor de opleiding en het toekomstige werk. Dus ja, dat doen sommige scholen idd
pi_36411143
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:51 schreef ScienceFriction het volgende:

[..]

Discriminatie...
ja, discriminatie is niet te voorkomen, omdat het eigenlijk een deel van de menselijke natuur is ....
daarom staat dan ook exact in de wet niet dat 'discriminatie verboden is' maar dat 'discriminatie op oneigelijke gronden verboden is' .....

Hardstikke leuk als je vind dat die vrouw wel handen zou moeten schudden, maar dat is haar zaak, als het haar in haar werk niet aantoonbaar hindert mag je op zo'n subjectieve grond over haar levensinstelling niet een baan weigeren ...

Overigens, het zou je verarssen dat de Hoge Raad in 2001 een discrotheek vrijsprak waar actief asielzoekers geweigerd werden, omdat de discotheek daarvoor een duidelijke en aanvaardbare reden gaf (namelijk een langer lopende strijd en geweld tussen twee bevolkingsgroepen, waardoor spanning ontstaan was en de discotheek vreesde dat dat in de disco tot vechtpartijen kon leiden,... zelfs de Hoge Raad erkende dat dat een voldoende grond was mensen op basis van hun afkomst de toegang te ontzeggen in dat geval) ...

het is momeneteel evenzeer zo dat sommige mensen die zo graag willen klagen over 'discriminatie' zelf nogal gezocht lopen te klagen 'benadeeld' te worden, door de bestaande wetgeving, terwijl dat helemaal niet zo is, deze wetgeving definieert juist 'rechten' en dus een vrijheid, niemand wordt erdoor benadeeld als die vrouw gewoon toegelaten wordt tot een functie, die ze ook kan uitvoeren zonder een verder probleem met haar religie.
  maandag 27 maart 2006 @ 18:16:08 #81
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_36411151
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:12 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Daar maakt de school een inschatting van ja. En terecht anders kun je een vacature niet invullen.
Say your prayers
pi_36411184
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:16 schreef Sickie het volgende:

Daar maakt de school een inschatting van ja. En terecht anders kun je een vacature niet invullen.
het gaat over een school die iemand weigert een opleiding te geven.
Niet over iemand een baan geven.
pi_36411211
quote:

quote:
Dat is volgens de CGB een vorm van discriminatie.
quote:
Volgens de CGB discrimineert de school
leer lezen kneus
pi_36411214
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:15 schreef MrBadGuy het volgende:

Bij beroepsonderwijs is het vaak gebruikelijk om te kijken of iemand wel geschikt is voor de opleiding en het toekomstige werk. Dus ja, dat doen sommige scholen idd
Waaruit blijkt dat je niet geschikt bent om een opleiding te volgen als je geen hand geeft?
pi_36411235
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:18 schreef Maart85 het volgende:

[..]

[..]

[..]

leer lezen kneus
Lees de volgende keer wat posts voordat je begint te schelden..
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
  maandag 27 maart 2006 @ 18:19:21 #86
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_36411253
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:17 schreef calvobbes het volgende:

[..]

het gaat over een school die iemand weigert een opleiding te geven.
Niet over iemand een baan geven.
My bad. Hierbij verklaar ik mijn posts in dit topic nietig enzo.
Say your prayers
pi_36411370
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:18 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat je niet geschikt bent om een opleiding te volgen als je geen hand geeft?
Je bent niet geschikt voor het beroep waar je voor opgeleid wordt. De opleiding hoeft jou dan ook niet op te leiden, dat is namelijk vrij nutteloos.
pi_36411383
Die vrouw discrimineert toch gewoon door mannen geen hand te geven, maar vrouwen wel?

Lijkt me een duidelijkere vorm van discriminatie dan dat iemand niet aangenomen wordt omdat ze niet bij de school past (ze past overduidelijk niet in de schoolcultuur).
ik ben sowieso da bomb
pi_36411397
quote:
Belachelijk, alsof het volgen van die onzinregeltjes uit de knoran zo belangrijk is. Het klinkt meer als een excuus om niets toe hoeven doen en zich gediscrimineerd te voelen. Dit mens is zelf aan het discrimineren en het is goed dat de school dit fascistisch middeleeuws wijf weggestuurd heeft. Nu Verdonk haar nog het land richtig de zandbak trappen en het wordt weer gezellig hier.

Iemand wat bier en varkenspootjes?
Op vrijdag 31 maart 2006 19:45 schreef Triggershot het volgende:
als jij die kk kop van je en je taal niet aanpast ga ik jou eens weg blazen
  maandag 27 maart 2006 @ 18:26:35 #90
110101 adidas
welcome back Mr. Anderson
pi_36411453
quote:

Een homo en een hetero solliciteren voor dezelfde baan als accountmanager bij het bedrijf X. De hetero en de homo hebben dezelfe ervaring, het verschil is dat de homo een diploma heeft en de hetero niet. De homo praat een klein beetje "verwijfd". De hetero wordt aangenomen.

Geen discriminatie ??
Nondum amabam, et amare amabam
Ik had niet lief, zelfs niet wanneer ik verlangde lief te hebben
  maandag 27 maart 2006 @ 18:28:34 #91
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_36411527
Ik begrijp niet goed waarom die vrouw niet gewoon een beroep uit zoekt waarbij ze geen problemen maakt heeft.
Mij lijkt ze ook niet zo geschikt om aan kinderen les te geven als ze zich niet eens aan de normale omgangsvormen wenst te houden. Daar zou ik mijn kind niet bij in de klas willen hebben.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_36411547
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:23 schreef MrBadGuy het volgende:

Je bent niet geschikt voor het beroep waar je voor opgeleid wordt. De opleiding hoeft jou dan ook niet op te leiden, dat is namelijk vrij nutteloos.
Omdat iemand mannen geen hand geeft, kun je geen onderwijzer worden... Wat een onzin....
pi_36411552
quote:
Op maandag 27 maart 2006 17:52 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Als iemand mij uitlegt dat die dat vanwege zijn geloof doet, dan heb ik daar geen probleem mee.

Ik zou daar echt geen heikel punt van maken.
Dan heb je ook geen probleem met dit als je nieuwste collega. Die kleding met peniskoker is verplicht volgens het Papoa-geloof.

Daar zou je echt geen heikel punt van maken, toch?
Op vrijdag 31 maart 2006 19:45 schreef Triggershot het volgende:
als jij die kk kop van je en je taal niet aanpast ga ik jou eens weg blazen
pi_36411619
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:29 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:

Ligt aan het beroep.
pi_36411659
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:26 schreef adidas het volgende:

[..]

Een homo en een hetero solliciteren voor dezelfde baan als accountmanager bij het bedrijf X. De hetero en de homo hebben dezelfe ervaring, het verschil is dat de homo een diploma heeft en de hetero niet. De homo praat een klein beetje "verwijfd". De hetero wordt aangenomen.

Geen discriminatie ??
Hangt van de verdere onderbouwing af. Waarschijnlijk wordt de hetero aangenomen, omdat hij (volgens het bedrijf) beter aansluit bij de rest van het personeel. Een verwijfde man sluit volgens het bedrijf niet aan goed bij de rest van het personeel. In zo'n geval wil ik niet spreken van discriminatie. De diploma maakt verder niets uit, omdat ze beide al dezelfde ervaring hebben.
  maandag 27 maart 2006 @ 18:33:04 #96
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_36411683
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:29 schreef Raymond_de_Zwart het volgende:

[..]

Dan heb je ook geen probleem met dit als je nieuwste collega. Die kleding met peniskoker is verplicht volgens het Papoa-geloof.

[afbeelding]

Calvobbes zou mss niet eens verpinken maar stel je de reactie eens voor van de dame die mannen niet eens een hand wil geven

Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_36411722
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:28 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Omdat iemand mannen geen hand geeft, kun je geen onderwijzer worden... Wat een onzin....
Je kan het misschien wel worden, maar sommige scholen zullen je weigeren, en terecht
pi_36411734
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:26 schreef adidas het volgende:

[..]

Geen discriminatie ??
Dat ligt er aan. Meestal is het niet echt één punt waarop iemand wordt afgewezen. En soms zijn er gewoon redenen als: "Je past niet in het team" of "Je past niet bij de uitstraling van het bedrijf". Maar dat vind ik legitieme redenen. Een bedrijf mag toch zelf weten wie ze aannemen?!
pi_36411765
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:33 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Calvobbes zou mss niet eens verpinken maar stel je de reactie eens voor van de dame die mannen niet eens een hand wil geven

Dan geeft ze toch wat anders een hand
pi_36411767
quote:
Op maandag 27 maart 2006 18:34 schreef MrBadGuy het volgende:

Je kan het misschien wel worden, maar sommige scholen zullen je weigeren, en terecht
En andere scholen dus blijkbaar niet.

Waarom zou de opleiding dan gaan bepalen dat je helemaal geen leraar mag worden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')