Wil je 'm weghalen? Je kunt hem ook in mijn fotoboek bewonderen, overal mijn beeltenis plaatsen is daarom een beetje overdone.quote:
Je moet natuurlijk wel voor 15 euro per maand.quote:Op zondag 26 maart 2006 12:44 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Zo, ik ben bijna level 60 met WoW. Misschien kan ik nu wat meer aan mijn sociale leven doen (in zoverre dit wat voorstelde vóórdat ik WoW ging spelen).
Om tijd te verspelenquote:Op zondag 26 maart 2006 12:46 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk wel voor 15 euro per maand.
quote:Op zondag 26 maart 2006 12:46 schreef George-Butters het volgende:
[..]
$ 12,50 per maand.quote:Op zondag 26 maart 2006 12:46 schreef George-Butters het volgende:
[..]
quote:Op zondag 26 maart 2006 12:39 schreef Dwaashaas het volgende:
Ik heb gisteren eens naar De Leeuw gekeken. Ik moet zeggen dat ik deze ene keer meer gelachen heb, dan dat ik bij alle uitzendingen van koppensnellers bij elkaar gedaan heb. Elke week weer dat makkelijke Frutje Friemel bashen en fragmenten uitzoeken die zelf van commentaar worden voorzien om het nog enigsinds grappig te laten lijken. Nee, bedankt Spijkerman, maar ik ga voor De Leeuw op de zaterdagavond.
quote:Op zondag 26 maart 2006 12:58 schreef pberends het volgende:
Die man over euthanasie: "euthanasietoerisme"
Dat zijn zeker alleen maar enkeltjes?
Van Bruchem? Show s een foto.quote:Op zondag 26 maart 2006 12:50 schreef RichardQuest het volgende:
Er klopt iets niet aan het gezicht van die Van Bruchem....beetje een chimpanseemondje. Die hadden we toch ook tijdens de 2004-meet gezien?
Ik zat me ook al te verwonderen over het gebralquote:Op zondag 26 maart 2006 12:50 schreef RichardQuest het volgende:
Er klopt iets niet aan het gezicht van die Van Bruchem....beetje een chimpanseemondje. Die hadden we toch ook tijdens de 2004-meet gezien?
Hoehoehahahahaaaaaahooehoe.quote:Op zondag 26 maart 2006 13:02 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Ik zat me ook al te verwonderen over het gebral
Chimpansees zijn ook wijsneuzen..quote:
Mhaow, had wel een aardig verhaal. Sterkere argumenten als die andere VVD'er.quote:
Het ging nergens over.quote:Op zondag 26 maart 2006 13:07 schreef pberends het volgende:
[..]
Mhaow, had wel een aardig verhaal. Sterkere argumenten als die andere VVD'er.
Niet echt nee, het zal uiteindelijk leiden tot een Amerikaans stelsel, en daar zit alleen Wouter Bos op te wachten.quote:
Typisch cda gebral inderdaad en dan ook nog eens alles beter wetenquote:
rest artikel: http://www.nrc.nl/binnenland/article260302.ecequote:Justitie ook in beroep in Hofstadzaak
Rotterdam, 25 maart. Het openbaar ministerie heeft tegen zeven uitspraken van de rechtbank in de zaak tegen de Hofstadgroep hoger beroep aangetekend. Dat heeft het landelijk parket van het OM gisteren bekendgemaakt.
"Ze kunnen Engels, ze kunnen Engels!!!!"quote:Op zondag 26 maart 2006 13:09 schreef MrX1982 het volgende:
Eigenlijk vind ik het wel een stoere uitspraak van Bos.
India is zwaar overgewaardeerd.
Hmzz, volgens een hoogleraar strafrecht Ype Buruma lagen de straffen al hoog, met een hoger beroep kunnen de straffen ook wel eens lager uitvallen. Waarom?quote:Op zondag 26 maart 2006 13:18 schreef George-Butters het volgende:
Justitie gaat wel erg vaak in beroep de laatste jaren:
[..]
rest artikel: http://www.nrc.nl/binnenland/article260302.ece
Van dat aparte Engels.quote:Op zondag 26 maart 2006 13:23 schreef pberends het volgende:
"Ze kunnen Engels, ze kunnen Engels!!!!"
dat wordt weer stevige jetlags voor Botquote:Op zondag 26 maart 2006 13:06 schreef pberends het volgende:
Bos: regering van India corrupt als de neten
Wat weet jij daar nou van?quote:Op zondag 26 maart 2006 13:36 schreef Johan_de_With het volgende:
Die man heet toch Ybo Buruma?
quote:Op zondag 26 maart 2006 13:32 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
dat wordt weer stevige jetlags voor Bot
voor mensen met behoefte aan een zondebok:quote:Op zondag 26 maart 2006 13:18 schreef George-Butters het volgende:
Justitie gaat wel erg vaak in beroep de laatste jaren:
[..]
rest artikel: http://www.nrc.nl/binnenland/article260302.ece
http://www.wereldomroep.nl/themes/samenleving/act20060322_petersquote:'Fundamentalisme is geen terrorisme'
door Michel Hoebink
22-03-2006
Fundamentalisme leidt niet automatisch tot terrorisme. Dat is het standpunt van de Arabist Ruud Peters, die als deskundige optrad in het Hofstad proces. Peters uitspraak verwijst naar een stellingname waaraan hij al jaren consequent vasthoudt in zijn academische werk. Het eerste portret in een reeks over islamkenners en -denkers.
Ruud Peters, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, geniet internationale bekendheid als deskundige op het gebied van het islamitisch recht en de doctrine van de jihad. In 1995 werd hij opgeroepen als getuige-deskundige in het proces tegen de blinde Egyptische Sheik Umar Abd al-Rahman, het vermeende brein achter de bomaanslag op het WTC in New York in 1993. Hoewel dat optreden uiteindelijk niet doorging, is Peters sindsdien een veelgevraagd expert in terrorisme zaken.
Getuige-deskundige
In 2003 trad hij op als getuige-deskundige in de rechtszaak tegen twaalf terreurverdachten in Rotterdam. Zijn uitspraak dat fundamentalisme niet automatisch tot terrorisme leidt, droeg er toe bij dat de verdachten uiteindelijk werden vrijgesproken. Dit tot frustratie van openbaar aanklager Valente die al eerder zijn aantijging als zou Peters' banden met radicaal islamitische groepen onderhouden, had moeten intrekken.
Ondanks controverse werd Peters in 2005 opnieuw gevraagd werd op te treden in de rechtszaak tegen Mohammed B., de moordenaar van filmmaker Theo van Gogh, en tegen andere leden van de Hofstadgroep.
In het Hofstadproces hadden zowel de aanklagers als de verdediging voordeel van Peters' analyse. Zijn bevinding dat de in beslag genomen computers van de veertien verdachten vrijwel dezelfde documenten bevatten, hielp het Openbaar Ministerie om aan te tonen dat zij samenwerkten en dus konden worden beschouwd als een terroristische organisatie. Maar in het voordeel van de verdediging herhaalde hij zijn stelling dat radicale ideeën niet noodzakelijkerwijs tot geweld hoeven te leiden. Dit droeg ertoe bij dat in het uiteindelijke vonnis alleen actieve leden werden veroordeeld.
MinaretVerklaring
Peters' stelling dat een fundamentalistische ideologie niet automatisch tot terroristische daden leidt, verwijst naar een debat onder kenners van de islam: over de vraag of het gedrag van sommige moslims kan worden verklaard uit de teksten waarin zij geloven of uit hun historische en sociaal-economische omstandigheden.
Binnen de vakwereld geldt Peters als een icoon van de laatste benadering. Er bestaat niet zoiets als een 'essentiële' islam die alles verklaart. De religieuze en politieke praktijk in de verschillende landen van de Arabische wereld bewijst dat een godsdienst als de islam zich leent zich voor vele interpretaties. Het gedrag van moslims wordt niet bepaald door teksten maar door de sociale werkelijkheid, die ertoe leidt dat bepaalde groepen op bepaalde momenten in de geschiedenis de teksten op een bepaalde manier interpreteren.
Jihad
Peters verwierf in de jaren '70 faam met een proefschrift over de jihad, waarin hij het toen vernieuwende inzicht naar voren bracht dat er niet één jihad-leer bestond, maar dat moslims het concept van de jihad in de geschiedenis op verschillende manieren hadden geïnterpreteerd, afhankelijk van de omstandigheden waarin ze zich bevonden.
In zijn analyse voor de Amsterdamse rechtbank laat Peters zien dat hetzelfde geldt voor de fundamentele islamitische doctrine van het monotheïsme, tawhid, die een centrale rol speelt in de ideologie van de Hofstadgroep. Volgens radicale moslims vereist tawhid dat het gedrag van een mens volledig samenvalt met de Goddelijke Wet - zoals die door henzelf wordt geïnterpreteerd - en is eenieder die daarvan afwijkt een ongelovige die in principe mag worden gedood. Deze opvatting van tawhid is echter marginaal in de islamitische geschiedenis en het feit dat een aantal hedendaagse jonge moslims juist deze excentrieke interpretatie omarmen, kan niet worden verklaard uit enige islamitische tekst.
Identiteitsproblemen
Als het niet de teksten zijn, welke factoren verklaren dan volgens Peters de radicalisering onder moslimjongeren? Peters noemt identiteitsproblemen als een belangrijke oorzaak, maar ook de aanval op hun religie door politici en opiniemakers sinds de 'Fortuyn-revolutie'.
Vlak na de moord op Theo van Gogh waarschuwde Ruud Peters al dat het harde integratiebeleid en de scherpe polemiek tegen de islam in de media ertoe leiden dat moslims zich afkeren van de Nederlandse samenleving. Peters erkent het islamitisch terrorisme als een serieuze bedreiging, maar de wijze waarop Nederlandse politici en publieke opiniemakers hierop reageren, werkt in zijn ogen averechts. Islamisering en in sommige gevallen radicalisering zijn juist een reactie op de polarisatie in de samenleving en de harde toon in het debat.
AIVD
Peters staat hierin overigens niet alleen. De binnenlandse veiligheidsdienst AIVD publiceerde in maart 2004, een half jaar voor de moord op Van Gogh, een notitie waarin werd gesteld dat de scherpe polemiek van een aantal Nederlandse opiniemakers tegen de islam bijdroeg tot radicalisering onder moslims.
Men heeft weer tijdelijk het boekje ethiek gevonden.quote:Op zondag 26 maart 2006 13:32 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
dat wordt weer stevige jetlags voor Bot
Maar alleen als er economie in het spel is, hoe walgelijk voorspelbaar.quote:Bos plaatste de opmerking na een door Maxime Verhagen opgeworpen vraag of de ontwikkelingshulp aan India niet moet worden hervat. De uitlating kwam Bos op kritiek te staan van CDA en VVD. Beiden vonden het ''onbehoorlijk en onbesuisd''. VVD-Kamerlid Hans van Baalen: ''Je bent gast in dat land. Dan ga je niet dit soort uitspraken doen, zeker niet aan het adres van een regering die juist veel aan corruptie wil doen. Ik vind dat hij zijn excuses moet aanbieden aan de ambassadeur.''
[..]
Aan de reis naar India namen de fractievoorzitters Maxime Verhagen (CDA), Wouter Bos (PvdA), Willibrord van Beek (VVD), Femke Halsema (GroenLinks), Lousewies van der Laan (D66) en André Rouvoet (ChristenUnie) deel, met in hun kielzog veertien parlementaire journalisten. Doel van de reis was een goed inzicht te krijgen in de steeds prominentere plaats van India in de wereldeconomie en de gevolgen daarvan voor Europa en voor Nederland.
Jaquote:Op zondag 26 maart 2006 13:36 schreef Johan_de_With het volgende:
Die man heet toch Ybo Buruma?
Nou, hij heet dus Ybo.quote:Op zondag 26 maart 2006 13:41 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Mooi. Dan kan jij het me allemaal uitleggen.
Nu niet meer.quote:Op zondag 26 maart 2006 13:45 schreef Yildiz het volgende:
MTV is een must-watch, nu.
Dat proberen ze helemaal niet te doen. Wat de ID zegt is: we zien een beestje, we snappen niet hoe dit in de evolutietheorie past (omdat de lichaamsdelen alleen samenwerken als het in geheel in functie is), dus: intelligent ontwerp. Ze kunnen niet halverwege aankomen, want er is geen plaats voor intelligentie in de evolutietheorie. Als ze de grenzen van de kenbaarheid af willen tasten, dan doen ze onderzoek, komen tot de conclusie dat zij het niet snappen en stellen de vraag of iemand anders het wel snapt. Nu stellen ze de vraag, weten het antwoord niet (de ID-aanhang althans) en trekken daar een conclusie uit.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 17:08 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Maar goed, zo zijn ze natuurlijk niet allemaal, er zullen vast ook wetenschappers bij zitten die oprecht de wens hebben om een intelligent ontwerp aan te tonen, dat zal ze weliswaar niet lukken, maar ze konden best eens halverwege uitkomen, n.l. dat ze hier en daar op de grenzen van de kenbaarheid van de natuurwetenschappen stuiten, wie weet?
Wat is er extremistisch aan Dawkins? Hoe kunnen wetenschappers nou op basis van wetenschappelijke bevindingen extremistisch zijn? Of heb je het over zijn andere activiteiten?quote:Op zaterdag 25 maart 2006 17:08 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Nee, net wat ik zeg, theologisch gezien is ID ook maar zeer matig, het Vaticaan, dat 3/4 van de Christenen vertegenwoordigd, heeft bijv. geen problemen met de evolutieleer en de meeste protestanten ook niet. Het is dan ook voornamelijk een Amerikaans verschijnsel, waar het Christendom historisch gezien nogal eens wat montanistische trekjes heeft vertoond. Maar van een afstandje bezien is het best grappig, laat ze het maar uitvechten met de andere extremisten, de Dawkins'achtigen.
Ik ben het niet eens met Monidique in deze, ID tast de geloofwaardigheid van wetenschap aan. Als ID aanvaard wordt, kun je wat mij betreft net zo goed stoppen met al het onderzoek want er is toch een 'wetenschappelijk' alternatief dat God heet, en "waarom zou dat immers niet kunnen"quote:Op zaterdag 25 maart 2006 17:08 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Waarom zijn de reacties dan zo heftig? Die zijn niet echt in lijn met een zijspoorverschijnsel. Sociologisch gezien is het een interessant verschijnsel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |