abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 maart 2006 @ 08:44:45 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36222614
quote:
Wilders wil non-discriminatiewet schrappen

Uitgegeven: 21 maart 2006 07:09
Laatst gewijzigd: 21 maart 2006 07:28
DEN HAAG - Tweede Kamerlid Wilders wil artikel 1 van de Grondwet (het non-discriminatiebeginsel) afschaffen en vervangen door een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd. Wilders schrijft dat dinsdag in het politieke programma 'Klare Wijn' voor zijn Partij voor de Vrijheid.

Wilders volgt daarmee Pim Fortuyn die er vier jaar geleden al voor pleitte om het non-discriminatiebeginsel uit de Grondwet te schrappen. Voor Fortuyn betekende dat een breuk met zijn toenmalige partij Leefbaar Nederland.

Gelijken

Artikel 1 van de Grondwet luidt als volgt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Wilders stelt dat hij niet voor discriminatie is, maar artikel 1 leidt volgens hem tot een inperking van de vrijheid van meningsuiting. "In de praktijk van alledag blijkt het gelijkheidsdenken het onmogelijk te maken om problemen te benoemen en indien nodig een gerechtvaardigd onderscheid te maken."

Allochtonen

Met 1,6 miljoen allochtonen in Nederland, van wie 1 miljoen de islam aanhangen, is de "vaststelling en verdediging van onze identiteit volgens Wilders "een zaak van hoge urgentie". De zuivere islam is volgens hem "intrinsiek a-democratisch".

Wilders wil verder de grenzen voor zeker vijf jaar sluiten voor niet-westerse immigranten, en een verbod op het oprichten van nieuwe islamitische scholen en moskeeën gedurende eveneens vijf jaar. Verder wil hij een preekverbod voor buitenlandse imams en een verbod op het preken in een andere dan de Nederlandse taal.

Op overig gebied wil Wilders de belastingen fors verlagen, de overheid en het aantal ambtenaren fors inkrimpen, de Europese Commissie en het Europees Parlement afschaffen en bindende referenda (over bijvoorbeeld toetreding van Turkije tot de EU en de euro). Op veiligheidsgebied wil hij hoge minimumstraffen en hogere maximumstraffen en invoering van administratieve detentie bij terrorismebestrijding.
Deze Wilders blijft toch de ultieme zakkenwasser uit onze politiek. Beetje voor mij gaan bepalen welke cultuur ik dien aan te hangen om hier te passen. Het zijn godverdomme de jaren 30 niet meer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sidekick op 21-03-2006 20:20:20 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_36222635
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:44 schreef Ringo het volgende:

[..]

Deze Wilders blijft toch de ultieme zakkenwasser uit onze politiek. Getraumatiseerde proleet. Beetje voor mij gaan bepalen welke cultuur ik dien aan te hangen om hier te passen. Het zijn godverdomme de jaren 30 niet meer.

Hoe lang duurt het eigenlijk nog voordat deze man een fatale hersenbloeding krijgt?
Ongeacht of wilders gelijk heeft of niet, kun je je misschien ook anders uitdrukken? Je openingspost is veel te grof.
geen
  dinsdag 21 maart 2006 @ 08:47:49 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36222662
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:46 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Ongeacht of wilders gelijk heeft of niet, kun je je misschien ook anders uitdrukken? Je openingspost is veel te grof.
Nee hoor. Vooral mijn laatste zin is een wetenschappelijke vraag, geheel in de humanistische traditie.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 08:49:12 #4
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_36222682
Staan er ook nog realistische en uitvoerbare plannetjes in dat vodje van 'm?
Ik ga naar huis.
pi_36222687
leuk principe.
Iedereen is gelijk.
Alleen ik een beetje meer dan jij.
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_36222842
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 08:46 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

En daarmee de wens van vrijheid van meningsuiting van peroxidehoofd negeren? Dát is pas grof.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:07:45 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36222972
Schopje naar POL.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:10:00 #8
136181 adnansupernew
www.kadesign.nl & www.phds
pi_36223013
Tja...het is gewoon een gevaarlijk mannetje dit.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:13:16 #9
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36223069
Er was in 1935 in een van onze buurlanden ook al iemand aan de macht die een grondswetswijziging doorvoerde.... alleen kon je dan "joods-christelijke traditie" vervangen door "christelijk-duitsche traditie", en werden hen die het Joodse geloof aanhielden in de grondwet niet langer meer gelijk gesteld aan de Duitsche staatsburger.

Is er nou niemand die inziet dat Wilders eigenlijk precies hetzelfde wil? Een "behalve moslims" in de grondwet?

Welkom in Nederland onder Wilders:

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:13:29 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223073
Wat hebben we concreet aan een grondwetsartikel over een dominante cultuur?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:16:10 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223113
Trouwens, een verbod op discriminatie is trouwens niet het gelijkheidsbeginsel. Ik geloof dat je dan spreekt over gelijkwaardigheid.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:16:39 #12
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36223121
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:13 schreef Sidekick het volgende:
Wat hebben we concreet aan een grondwetsartikel over een dominante cultuur?
De laatste keer dat (in Europa in ieder geval) een bepaalde cultuur in de grondwet boven een andere cultuur werd geheven, was in 1935 toen men bij onze oosterburen een dergelijke grondswetwijziging doorvoerde.

Ik denk dat dat al voldoende moet zeggen.....
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:19:48 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_36223168
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:16 schreef Sidekick het volgende:
Trouwens, een verbod op discriminatie is trouwens niet het gelijkheidsbeginsel. Ik geloof dat je dan spreekt over gelijkwaardigheid.
Simpel gezegd betekend dat een Turk en en Nederlander allebei 50 euro moeten betalen voor dezelfde boete. En dat een Marokkaan en een Nederlander allebei hetzelfde aan belasting moeten betalen bij hetzelfde loon. En dat een Marokkaan net zoveel recht heeft om in de tram op een stoel te zitten als een Nederlander.

We hebben in Nederland een wet op gelijke behandeling, en die ligt vastgeketend aan de principes die worden vastgesteld in Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet.
-
pi_36223223
De leden van de 'Hofstadgroep' zijn veroordeeld voor hun denkbeelden en hun intentie om de democratie omver te werpen.

Zou het in dat licht niet mogelijk zijn om hem voor lange duur op te sluiten. Hij heeft dit idee en is van plan dit door te voeren. Als de Duitsers Hitler destijds hadden opgesloten voor de plannen die hij had, dan waren een aantal zaken niet gebeurd. Of je moet stellen dat de Duitsers ook wilden wat Hitler wilde, dan is het een ander verhaal.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:29:17 #15
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223335
De Hitler-vergelijking vind ik trouwens jammerlijke grootspraak dat afleidt van inhoudelijke kritiek hierop, ondanks overeenkomsten.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:33:48 #16
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36223423
Toch vreemd dat iemand die voor vrijheid en democratie zegt te ijveren altijd van die ondemocratische voorstellen doet. Want zeg nou zelf, dit komt neer op het voortrekken van hen die joods ofwel christelijk zijn, en dat is bij lange na niet democratisch. Hetzelfde geldt voor het burkaverbod, dat is ook zo ondemocratisch als wat.

Nou ja, het was al langer duidelijk dat Wilders niet serieus te nemen was, dus wat zal het ook. Desalniettemin zie ik het aankomen dat *kuch* bepaalde bevolkingsgroepen op hem gaan stemmen...
Arendsoog kreeg een arend in zijn oog.
pi_36223435
quote:
Tweede Kamerlid Wilders wil artikel 1 van de Grondwet (het non-discriminatiebeginsel) afschaffen en vervangen door een ander artikel waarin de joods-christelijke en humanistische traditie en cultuur van Nederland als dominante cultuur wordt vastgelegd.
Wat een kolder, wat moet ik als liberaal en ongelovige met zo'n artikel in de grondwet. Buiten dat kun je amper spreken over een "joods-christelijke" traditie maar hoor je eerder te spreken over een romeinse traditie waar onze samenleving meer raakvlakken mee heeft dan met die onzinnige niet bestaande hybride.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:34:33 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_36223441
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:29 schreef Sidekick het volgende:
De Hitler-vergelijking vind ik trouwens jammerlijke grootspraak dat afleidt van inhoudelijke kritiek hierop, ondanks overeenkomsten.
Je moet durven signaleren. Wilders is nu eenmaal een slecht mens.
pi_36223583
quote:
Ben je bang dat je commentaar krijgt in de trant van "onjuiste toeschrijving, sentimentalisering, volkstheater" oid??? Ik zit nu Kershaw te lezen en idd is de historisch backdrup geheel verschillend en wrs de intentie ook (neem ik althans aan), maar toch zit ik nog steeds te wachten op een degelijk onderbouwde vergelijking tussen wat dit soort conservatieven van plan zijn en wat in het interbellum plaatsvond. Volgens mij is dat nl. best een interessant discussiestuk (voor C&H weliswaar).
I´m back.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:41:37 #20
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36223593
Ik denk dat Wilders ook is vergeten hoe veel de Nederlandse samenleving eigenlijk te danken heeft aan de islamitische cultuur. Het is zeker niet realistisch om te zeggen dat het hedendaagse Nederland puur joods-christelijk is, integendeel, ik denk dat het Arabische/islamitische aandeel groter is geweest. Er zijn ik-weet-niet-hoeveel wetenschappelijke teksten uit het oude Griekenland overgeleverd door Arabische schrijvers, dus zeker op wetenschappelijk gebied is respect voor de Arabische en islamitische cultuur het devies.
pi_36223608
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:34 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je moet durven signaleren. Wilders is nu eenmaal een slecht mens.
Dat weet ik niet.
Er ziijn nu eenmaal mensen in Nederland die helemaal weglopen met z'n onrealistische ideeen.

Een preekverbod in een in andere taal dan het Nederlands. Komen er straks luisterinspecteurs?
En ook nog de belastingen verlagen én de grenzen dichtgooien. O ja, en de straffen moeten omhoog.
Waar gaat ie het geld vandaan toveren?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:42:51 #22
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223615
Het is simpelweg nutteloos. Alsof je loyaliteit als hoogste waarde ziet, terwijl je juist moet afvragen waaraan je loyaal moet zijn. Onze (grond)wet is al een voortvloeisel uit onze cultuur en traditie, dus heeft zo'n wet geen toegevoegde waarde.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:45:05 #23
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36223669
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:42 schreef nummer_zoveel het volgende:

Een preekverbod in een in andere taal dan het Nederlands.
Wat doet onze geblondeerde volkswijkbewoner toch veel voor onze "vrijheid", niet?
pi_36223691
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:45 schreef Arendt het volgende:

[..]

Wat doet onze geblondeerde volkswijkbewoner toch veel voor onze "vrijheid", niet?
Als daarmee wordt voorkomen dat er haat wordt gepredikt, dan doet dat inderdaad veel voor ónze 'vrijheid'.
geen
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:47:23 #25
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223715
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:42 schreef nummer_zoveel het volgende:

Een preekverbod in een in andere taal dan het Nederlands. Komen er straks luisterinspecteurs?
Grappig voor iemand die zo voor een absolute vrijheid van meningsuiting is. "He, je mag je mening uiten, alleen niet in het Arabisch, Turks, Marokkaans, Duits, Engels, Frans, etc...". Wat een vrijheid.
pi_36223749
De vrijheden van anderen die niet het Joods-Christelijke geloof aanhangen beperken en het schenden van het mensenrecht op vrije partnerkeuze is blijkbaar wat Wilders verstaat onder "Vrijheid". Wat een ongelovelijke farce zeg

Dat die man het woord Vrijheid durft te gebruiken...Hij is het compleet onwaardig!
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:50:00 #27
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36223787
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:46 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Als daarmee wordt voorkomen dat er haat wordt gepredikt, dan doet dat inderdaad veel voor ónze 'vrijheid'.
Ik klink nu misschien heel dom, maar in elke taal, ja ook in het Nederlands, kan je haat prediken.
pi_36223793
quote:

[..]

Dus ga je er bij voorbaat al vanuit dat imams haat prediken? Soort van alle mensen zijn gelijk, maar 'wij' zijn iets meer gelijk dan moslims? Je laat je wel een beetje kennen hier.
pi_36223801
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:47 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Grappig voor iemand die zo voor een absolute vrijheid van meningsuiting is. "He, je mag je mening uiten, alleen niet in het Arabisch, Turks, Marokkaans, Duits, Engels, Frans, etc...". Wat een vrijheid.
Wat Wilders betreft bestaat alleen de vrijheid zijn mening te uitten en daar moet alles voor wijken, ook de vrijheden van anderen op hun mening, dat blijkt wel weer.
pi_36223802
Was Wilders niet tegen het opnemen van de "christelijk-joodse" traditie in de Europese grondwet?
pi_36223825
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Dus ga je er bij voorbaat al vanuit dat imams haat prediken? Soort van alle mensen zijn gelijk, maar 'wij' zijn iets meer gelijk dan moslims? Je laat je wel een beetje kennen hier.
Volgens mij hebben imams al haat gepredikt.
We gaan wel foullieren op vluchthavens, voorkomen van aanslagen, maar pakken het dan niet bij de wortel aan? Waar mogelijk?
geen
pi_36223837
quote:

[..]

Wat een onzin. Zelfs in het Nederlands kan haat worden gepredikt, als er geen Hollander bij te bekennen is. Ze kunnen ook altijd nog op fluistertoon gaan haatprediken.

En hoe wil je controleren dat daadwerkelijk in het Nederlands wordt gepredikt? Allemaal inspecteurtjes er op los laten, dát zal de relatie Nederlander/ Moslim goeddoen.
pi_36223858
Hij had zijn partij beter de naam PVVB (Partij Van de Vrijheid voor Blanken) kunnen geven.
pi_36223869
Nee beter PvVW

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2006 09:58:46 ]
pi_36223929
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:51 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

We gaan wel foullieren op vluchthavens, voorkomen van aanslagen, maar pakken het dan niet bij de wortel aan? Waar mogelijk?
- Wat versta jij onder haat prediken?
- Hoeveel imams zijn er in NL en hoeveel daarvan prediken 'haat'?
- Je wordt niet zomaar gefouilleerd in NL, zelfs niet als je enkel moslim bent.

Laat me raden, jij bent ook zo'n groot aanhanger van 'vrijheid'?
pi_36223967
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:56 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

- Wat versta jij onder haat prediken?
- Hoeveel imams zijn er in NL en hoeveel daarvan prediken 'haat'?
- Je wordt niet zomaar gefouilleerd in NL, zelfs niet als je enkel moslim bent.

Laat me raden, jij bent ook zo'n groot aanhanger van 'vrijheid'?
Ach, aan de ene kant laten we ons beperken door controles etc op bv vluchthavens, aan de andere kant zijn we bang als wilders dingen wil instellen.
geen
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:58:43 #37
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36223978
quote:

[..]

"Haat prediken" kan dus niet in het Nederlands?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:01:02 #38
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36224010
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:51 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Als Nederland het probleem bij de wortel zou willen aanpakken dan zou men beter eens stoppen met het steunen van de kruistochten van Amerika, in plaats van het uitvaardigen van dit soort onzinnige maatregelen.
pi_36224064
Onzinnige symbool politiek waardoor mensen als natte-flamous snel hun stem weggeven. Nederland is gebonden aan internationale verdragen waarin soortgelijke bepalingen (als art 1 GW) staan. Dus mocht Art 1 zelfs geschrapt worden, moeten we ons er toch nog aan houden vanwege de verdragen die boven onze Grondwet staan
Allah Al Watan Al Malik
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:04:19 #40
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36224070
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:58 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Ach, aan de ene kant laten we ons beperken door controles etc op bv vluchthavens, aan de andere kant zijn we bang als wilders dingen wil instellen.
Ik ben voor het controleren zoals ik ook voor het aanpakken van haatpreken ben, maar ik ben niet voor een preekverbod in andere talen net zomin ik voor het verbieden van groene koffers ben.
pi_36224117
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:58 schreef natte-flamoes het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet zo goed he? We laten ons beperken, we doen dit en we doen dat. Dat is correct. Maar dat 'we' wil Wilders afschaffen. Christenen, joden en humanisten aan 1 kant, alle anderen, dus moslims, aan de andere kant. Moslims dienen gecontroleerd te worden en dingen dienen ingesteld te worden voor moslims. Een ware natte droom van de liefhebbers van de politiestaat en de mensen die verlangen naar de jaren 30 uit de vorige eeuw.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:09:23 #42
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36224176
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet zo goed he? We laten ons beperken, we doen dit en we doen dat. Dat is correct. Maar dat 'we' wil Wilders afschaffen. Christenen, joden en humanisten aan 1 kant, alle anderen, dus moslims, aan de andere kant. Moslims dienen gecontroleerd te worden en dingen dienen ingesteld te worden voor moslims. Een ware natte droom van de liefhebbers van de politiestaat en de mensen die verlangen naar de jaren 30 uit de vorige eeuw.
Exact! Democratisch hè, NatteFlamoes?
pi_36224214
quote:
Mwah, iemand die het heeft over de vaststelling en verdediging van de eigen identiteit tegen de identiteit van een bepaalde groep in diezelfde samenleving, begeeft zich op zijn minst op een hellend vlak.

Wat mij betreft maakt hij ook dezelfde fout die Fortuyn destijds maakte, namelijk dat artikel 1 GW de vrijheid van meningsuiting beperkt. Dat doet artikel 1 GW niet. Artikel 1 GW gebiedt (in hoofdzaak de overheid) zonder onderscheid te handelen, althans geen onderscheid te maken op de gronden zoals in die bepaling genoemd. Dat heeft niets te maken met de vrijheid van meningsuiting, welke vrijheid wordt beperkt door strafbepalingen als de strafbare belediging, strafbare bedreiging etc. etc.

Overigens zal afschaffing of aanpassing van art 1 GW niet heel veel gevolg hebben, aangezien Nederland partij is bij het IVBPR en EVRM, waarin gelijkluidende bepalingen zijn opgenomen en waarin Nederland dus in ieder geval gebonden is. Tenzij Wilders ook die verdragen wil opzeggen.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:17:52 #44
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_36224347
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:11 schreef Argento het volgende:

Overigens zal afschaffing of aanpassing van art 1 GW niet heel veel gevolg hebben, aangezien Nederland partij is bij het IVBPR en EVRM, waarin gelijkluidende bepalingen zijn opgenomen en waarin Nederland dus in ieder geval gebonden is. Tenzij Wilders ook die verdragen wil opzeggen.
Uit zijn onafhankelijkheidsverklaring:
quote:
Als internationale verdragen ons hinderen bij het dienen van onze eigen belangen, moeten we die verdragen aanpassen en indien nodig opzeggen.
pi_36224453
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:13 schreef maartena het volgende:
Er was in 1935 in een van onze buurlanden ook al iemand aan de macht die een grondswetswijziging doorvoerde.... alleen kon je dan "joods-christelijke traditie" vervangen door "christelijk-duitsche traditie", en werden hen die het Joodse geloof aanhielden in de grondwet niet langer meer gelijk gesteld aan de Duitsche staatsburger.

Is er nou niemand die inziet dat Wilders eigenlijk precies hetzelfde wil? Een "behalve moslims" in de grondwet?

Welkom in Nederland onder Wilders:

[afbeelding]
Telkens de vergelijking met nazi-Duitsland. Dat slaat mi echt nergens op en valt ook niet goed te verdedigen. Het getuigt eerder van Reductio ad Hitlerum. Op deze manier valt de VS ook te vergelijken met nazi-Duitsland. Op zijn minst 3 van de 4 aanklachten die in het proces van Neurenberg ten lasten zijn gelegd aan de verdachten zijn toe te passen op de VS. Het voeren van een aanvalsoorlog, oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.

Wilders probeert enkel te provoceren en wat media aandacht te scoren niets meer dan dat.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:22:58 #46
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36224470
Waarom wil Wilders zich zo afkeren van de internationale gemeenschap? Als er één land is dat de internationale gemeenschap nodig heeft is het wel een handelsland als Nederland...

Edit: geweldige foto hieronder
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:23:10 #47
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_36224477
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:47 schreef Sidekick het volgende:
goed punt, en voor een zogenaamde Partij Voor Vrijheid komt het woordje "verbod" opvallend vaak voor.. En artikel 1 en de "Christelijke-Joodse traditie" vind ik eigenlijk appels en peren vergelijken, het één door het andere vervangen slaat echt nergens op. Nog afgezien dat het voorbij gaat aan de scheiding van kerk en staat..

Maar ach, wie neemt mafketel Wilders uberhaubt nog serieus

tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
pi_36224490
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:17 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Uit zijn onafhankelijkheidsverklaring:
[..]
ach zo. Dat maakt Wilders nog verder verwijderd van de realiteit dan hij al was. Een zekere waanzin kan hem niet ontzegd worden. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het me een stuk reeler lijkt om Nederland in de eerste plaats te zien als onderdeel van een mondiaal (in ieder geval Europees) geheel, al was het maar omdat Nederland op zichzelf niet zoveel heeft in te brengen tegen die gemeenschap en de wereld allang niet meer is ingericht als een onsamenhangend geheel van soevereine, individuele staten.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_36224516
Maar indd de grootste onzin wat die gozer bralt.
Ik ben niet Christelijk nog Joods, eigenlijk wil ik niets met het geloof te maken te hebben. Wordt ik nu ook achtergesteld?

Hij denk gewoon, Pim Fortuyn kreeg veel aanhang met deze uitspraak, laat ik hem ook doen alleen een beetje extremer want dat kan tegenwoordig. Nou wat mij betreft heeft hij hier echt de grens overschreden, en ik zou er dan ook niet rouwig om zijn als hij omgebracht wordt.

Hij doet nu hetzelfde als die moslim extremisten, zij willen een moslim staat hij een christelijke staat. Zij willen meer rechten voor moslims als voor niet moslims hij wil meer recht voor christenen als voor niet christenen.

De vergelijking met Hitler zou je hier bijna kunnen maken. Ook hij zag het germaanse volk als ubermensch en de Joden als minderwaardigen, Wilders vind blijkbaar ook dat Christenen en Joden meer rechten hebben in dit land. Zou hij niet gewoon Joden erbij gepakt hebben om niet vergeleken te worden met Hitler?

Hoeveel invloed heeft de Joodse cultuur eigenlijk in Nederland, ik ken zelf nauwelijks actieve Joden. Hoogstens een paar mensen waarbij ik obv de achternaam kan concluderen dat ze Joodse voorouders hebben.

[ Bericht 15% gewijzigd door Sidekick op 21-03-2006 20:21:38 ]
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_36224549
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:22 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Telkens de vergelijking met nazi-Duitsland. Dat slaat mi echt nergens op en valt ook niet goed te verdedigen. Het getuigt eerder van Reductio ad Hitlerum. Op deze manier valt de VS ook te vergelijken met nazi-Duitsland. Op zijn minst 3 van de 4 aanklachten die in het proces van Neurenberg ten lasten zijn gelegd aan de verdachten zijn toe te passen op de VS. Het voeren van een aanvalsoorlog, oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.
Dat is toch ook zo? Ik snap het niet hoor. Voortdurend wordt geroepen dat we van de Nazi-periode moeten leren (en dat is ook zo), maar zodra iemand op een paralel durft te wijzen, al is het maar ter waarschuwing, slaat het weer nergens op.

Overigens vind ik dat de VS allang voor het Internationale Hof gesleept hadden moeten worden, maar kennelijk was alleen het Irak onder Hoessein daartoe bereid. Daar hebben de VS dus op tijd een stokje voor gestoken.
pi_36224572
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
De leden van de 'Hofstadgroep' zijn veroordeeld voor hun denkbeelden en hun intentie om de democratie omver te werpen.

Zou het in dat licht niet mogelijk zijn om hem voor lange duur op te sluiten. Hij heeft dit idee en is van plan dit door te voeren.
Volgens mij kunnen parlementsleden niet vervolgd worden voor ideeën. Anders zou de wetgevende macht geen vrijheid hebben de wetten aan te passen. Lijkt me op zich een goeie zaak.

Ik vind het wel een heel slecht teken dat een parlementslid hebben die het fundament van onze rechtsstaat wil opheffen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36224622
als het gaat om het uitbannen van onwenselijke invloeden van de samenleving vind ik wel dat hij een punt heeft. je kunt moslimscholen niet verbieden op basis van de onwenselijkheid zonder christelijke scholen te verbieden, maar toch zal een meerderheid van de bevolking dit wel graag zien. ik vind overigens dat christelijke scholen ook dienen te verdwijnen, maar de urgentie van deze wens ligt wel lager dan die van het verdwijnen van moslimscholen.

gevolg van het huidige gebrek aan mogelijkheden leidt tot beleid met allerlei onduidelijke criteria. men selecteert de criteria zo dat de moslimscholen negatief uit de bus komen, zodat men middelen kan aangrijpen om deze aan te pakken. maar niemand zal er eerlijk over zijn dat de moslimscholen gewoon een onwenselijke invloed op de nederlandse samenleving hebben, en om die reden uit het straatbeeld verbannen dienen te worden. dit vind ik slappe politiek, en in die zin heeft wilders wel degelijk een punt vind ik.

(ik ben niet van plan om op hem te stemmen, wegens andere zaken waar ik het zeer mee oneens ben)
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_36224672
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:28 schreef electricity het volgende:
als het gaat om het uitbannen van onwenselijke invloeden van de samenleving vind ik wel dat hij een punt heeft. je kunt moslimscholen niet verbieden op basis van de onwenselijkheid zonder christelijke scholen te verbieden, maar toch zal een meerderheid van de bevolking dit wel graag zien.
Is dat zo? En waarom wil een meerderheid dat graag zien?
pi_36224691
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:25 schreef Argento het volgende:
Dat is toch ook zo? Ik snap het niet hoor. Voortdurend wordt geroepen dat we van de Nazi-periode moeten leren (en dat is ook zo), maar zodra iemand op een paralel durft te wijzen, al is het maar ter waarschuwing, slaat het weer nergens op.

Overigens vind ik dat de VS allang voor het Internationale Hof gesleept hadden moeten worden, maar kennelijk was alleen het Irak onder Hoessein daartoe bereid. Daar hebben de VS dus op tijd een stokje voor gestoken.
Ik vraag me af wat je bereikt om telkens de link te leggen met nazi-Duitsland. Je kunt op die manier vrijwel alles met die periode vergelijken. De meerwaarde van zo'n vergelijking zie ik niet direct.
Ik acht de kans dat iemand als Wilders hetzelfde nastreeft als de nazi's volstrekt onzinnig. Het uitvoeren is nog onzinniger.

Je kunt hem beter met argumenten bestrijden dan met vergelijkingen uit die periode.
pi_36224714
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:30 schreef Argento het volgende:

[..]

Omdat de meerderheid onwetend is. En onbekend maakt nu eenmaal onbemind. Men heeft angst voor het onbekende.
pi_36224739
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:31 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat je bereikt om telkens de link te leggen met nazi-Duitsland. Je kunt op die manier vrijwel alles met die periode vergelijken. De meerwaarde van zo'n vergelijking zie ik niet direct.
Noem het een waarschuwingsfunctie.
pi_36224762
quote:

[..]

Ik acht de kans dat iemand als Wilders hetzelfde nastreeft als de nazi's volstrekt onzinnig.
Met Hitler dacht men ook dat het wel los zou lopen.

"Ich habe es nicht gewusst"
pi_36224763
quote:
Je kunt hem beter met argumenten bestrijden dan met vergelijkingen uit die periode.
Dat IS een argument.
pi_36224774
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:30 schreef Argento het volgende:

[..]

nou goed laat ik het nuanceren. ik denk dat een meerderheid van de bevolking dat zou willen. ik zou hier best een referendum over willen zien, om het aan te tonen. de reden waarom veel mensen dit graag willen lijkt me duidelijk. mensen willen niet dat kleine kinderen op school geindoctrineerd worden met valse overtuigingen. samenleven betekent integreren in de samenleving waarin je woont.
pi_36224807
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:33 schreef Argento het volgende:
Noem het een waarschuwingsfunctie.
Bot kwaad over nazi-vergelijking

Zie je dat ook als een waarschuwingsfunctie van die Italiaanse ambassadeur of is het een volstrekt idiote vergelijking?
pi_36224814
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:35 schreef electricity het volgende:

[..]

mensen willen niet dat kleine kinderen op school geindoctrineerd worden met valse overtuigingen.
Wat nobel van je dat je voor anderen kunt bepalen wat een valse overtuiging is en wat niet.
pi_36224826
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:37 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

Wat nobel van je dat je voor anderen kunt bepalen wat een valse overtuiging is en wat niet.
Doen mensen hier toch ook voor wilders?
geen
pi_36224846
quote:

Ik acht de kans dat iemand als Wilders hetzelfde nastreeft als de nazi's volstrekt onzinnig. Het uitvoeren is nog onzinniger.
Je hebt het hier over iemand die aanspraken maakt op de macht in dit land en die artikel 1 GW, het fundament van gelijke behandeling, wil afschaffen om op die manier de eigen identiteit (wat dat ook moge zijn) te verdedigen tegen de identiteit van anderen, en daarbij zonodig ook internationale verdragen in de prullebak wil flikkeren.

Ik hoop dat de vergelijking niet nog gepaster wordt, want dan wordt het echt gevaarlijk.
pi_36224860
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:37 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

het christendom is dat net zo goed. maar van christenen hebben we doorgaans niet zoveel last in nederland. van moslims wel.

aangezien de overheid de scholing financiert vind ik dat de regering ook wel eisen mag stellen aan het waarheidsgehalte van de lesinhoud.
pi_36224880
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:34 schreef Argento het volgende:
Dat IS een argument.
Maar is het een legitiem argument?

Laat er geen misverstand over bestaan ik vind het proefballonnetje van Wilders volstrekt onzinnig en totaal onuitvoerbaar omdat de grondwet het fundament van onze samenleving is en je dat niet zomaar moet veranderen.
pi_36224916
quote:

[..]

Mm, gaat over vergelijking tussen dit soort conservatieven en nazi-partij in het interbellum (zeg maar tot 1935).
Toen was de Holocaust nog niet in zicht; de weg daarnaar toe is kronkelig geweest (een uitkomst van een logistiek/organisatorisch/ideologisch probleem), dus niet intentioneel, maar funktioneel. Maw wat met slechts het voornemen tot het uitsluiten van bepaalde delen van de bevolking begon, eindigde tijdens de oorlog met de Holocaust.
Historici noemen dit de funktionele verklaring, dit itt de intentionele verklaring (dwz het stond van stonde afaan vast). Vraag is of Wilders cs dus in wezen niet hetzelfde pad op gaan. Dus beginnend bij verkettering en uitsluiting, waar eindigt het dan...?
I´m back.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:44:12 #67
139489 Arendt
met DT ja, vuige vlegels
pi_36224974
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:39 schreef electricity het volgende:

[..]

het christendom is dat net zo goed. maar van christenen hebben we doorgaans niet zoveel last in nederland. van moslims wel.

aangezien de overheid de scholing financiert vind ik dat de regering ook wel eisen mag stellen aan het waarheidsgehalte van de lesinhoud.
En jij denkt wel even te bepalen wat waar is en wat niet? ...

In welke zin heb jij last van moslims?
pi_36224976
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:37 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Bot kwaad over nazi-vergelijking

Zie je dat ook als een waarschuwingsfunctie van die Italiaanse ambassadeur of is het een volstrekt idiote vergelijking?
Een volstrekt idiote vergelijking, maar dat betekent niet dat iedere Nazi-vergelijking direct als idioot terzijde moet worden geschoven.
pi_36224980
Ik vind het wel een goed plan van Wilders. In tegenstelling tot landverraders als Wouter Bos wil hij wel gaan voor de Nederlandse identiteit en levert hij het land niet uit aan radicale groeperingen uit het atlas-gebergte.

Wouter: formeer alsjeblieft over links.
pi_36225039
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:41 schreef Ryan3 het volgende:
Mm, gaat over vergelijking tussen dit soort conservatieven en nazi-partij in het interbellum (zeg maar tot 1935).
Toen was de Holocaust nog niet in zicht; de weg daarnaar toe is kronkelig geweest (een uitkomst van een logistiek/organisatorisch/ideologisch probleem), dus niet intentioneel, maar funktioneel. Maw wat met slechts het voornemen tot het uitsluiten van bepaalde delen van de bevolking begon, eindigde tijdens de oorlog met de Holocaust.
Historici noemen dit de funktionele verklaring, dit itt de intentionele verklaring (dwz het stond van stonde afaan vast). Vraag is of Wilders cs dus in wezen niet hetzelfde pad op gaan. Dus beginnend bij verkettering en uitsluiting, waar eindigt het dan...?
Ik denk dat het eindigt met een afgang tijdens de verkiezingen volgend jaar. Het draagvlak van Wilders is dermate klein dat ik er het gevaar niet van in zie. Je zou kunnen opwerpen dat het appeasement politiek of struisvogel politiek is aangezien de nazi partij in het begin ook weinig draagvlak had maar het zijn wel volstrekt andere tijden en in die zin totaal onvergelijkbaar.
pi_36225057
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:44 schreef Tref het volgende:
Ik vind het wel een goed plan van Wilders. In tegenstelling tot landverraders als Wouter Bos wil hij wel gaan voor de Nederlandse identiteit en levert hij het land niet uit aan radicale groeperingen uit het atlas-gebergte.
Wellicht kun jij dan uitleggen wat de Nederlandse identiteit precies is en hoe het afschaffen van art 1 GW kan helpen bij het behouden van deze identiteit.
pi_36225076
quote:

Wouter: formeer alsjeblieft over links.
Kijk, dit is bijv. een onzinnige vergelijking. Wilders heeft meer trekjes van de NSB dan Bos, historisch gezien.
I´m back.
pi_36225096
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:39 schreef electricity het volgende:

[..]

Ik heb echt een takkehekel aan kerkklokken op zondagochtend. Van de meeste christenen heb ik overigens weinig last. Van de meeste moslims heb ik ook weinig last.
quote:
Jij denkt dus dat er nu geen eisen aan de lesinhoud worden gesteld?
pi_36225113
quote:
prcs, en voor bange mensen zoals jij is Wilders er. Gelukkig ziet het merendeel van de mensen in dat die "radicale groeperingen uit het atlasgebergte" niet meer zijn als een paar door de regering aangewezen zondebokken.
Ben je er nou echt bang voor dat Nederland een Islamitsche staat gaat worden, ben je bereid daarvoor je vrijheid op te geven en de moslims als minderwaardig te beschouwen?

dankzij angst zoals jij deze laat zien zijn er veel verkeerde mensen aan de macht gekomen.
Fiets
pi_36225119
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:44 schreef Arendt het volgende:

[..]

En jij denkt wel even te bepalen wat waar is en wat niet? ...
ja
quote:
In welke zin heb jij last van moslims?
wel eens van de hofstadgroep en hun duizenden sympathisanten gehoord? zijn niet geheel ontoevalig allemaal moslims. feit dat ik deze mensen niet dagelijks tegenkom wil niet zeggen dat hun aanwezigheid in nederland mij niet stoort.
pi_36225163
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:44 schreef Argento het volgende:
Een volstrekt idiote vergelijking, maar dat betekent niet dat iedere Nazi-vergelijking direct als idioot terzijde moet worden geschoven.
Ik zeg ook niet dat een nazi-vergelijking altijd idioot is maar om overal met die vergelijking op de proppen te komen lijkt me ook niet zinvol voor een discussie.
pi_36225170
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:50 schreef electricity het volgende:

[..]

ja
[..]

wel eens van de hofstadgroep en hun duizenden sympathisanten gehoord? zijn niet geheel ontoevalig allemaal moslims. feit dat ik deze mensen niet dagelijks tegenkom wil niet zeggen dat hun aanwezigheid in nederland mij niet stoort.
duizenden zelfs
Fiets
pi_36225180
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:49 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Ik heb echt een takkehekel aan kerkklokken op zondagochtend. Van de meeste christenen heb ik overigens weinig last. Van de meeste moslims heb ik ook weinig last.
dat mag je vinden. maar die kerkklokken waren er al eerder dan jij. en als het je echt zo dwars zit heb je mijn zege om te proberen er iets aan te doen. ik vind het ook onnodig. maar dat gebrabbel uit die moskee wil ik niet horen
quote:
Jij denkt dus dat er nu geen eisen aan de lesinhoud worden gesteld?
nee dat denk ik niet. maar er is ook een verschil tussen wat er op papier gebeurt, en hoe dit in de praktijk tot uiting word gebracht.
pi_36225196
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:47 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik denk dat het eindigt met een afgang tijdens de verkiezingen volgend jaar. Het draagvlak van Wilders is dermate klein dat ik er het gevaar niet van in zie. Je zou kunnen opwerpen dat het appeasement politiek of struisvogel politiek is aangezien de nazi partij in het begin ook weinig draagvlak had maar het zijn wel volstrekt andere tijden en in die zin totaal onvergelijkbaar.
Volkomen mee eens dat de historical backdrup onvergelijkbaar is en ook dat veel andere intenties die Hitler wel had Wilders niet heeft. En wrs krijg je ook gelijk met die electorale afgang. Maar niettemin zijn bepaalde parallellen weldegelijk to the point. In gematigdere vorm hangen andere conservatieve stromingen deze ook aan en neigen bepaalde liberalen ook naar het opzij zetten van het gelijkheidsbeginsel...
I´m back.
pi_36225217
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:51 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

duizenden zelfs
kun jij je die nova reportage niet meer herinneren vlak na de moord op theo van gogh? ze hadden het grootste gemak om in een willekeurige straat in amsterdam medestanders van mohammed b te vinden. dat noem ik zorgwekkend.
pi_36225239
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:49 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

prcs, en voor bange mensen zoals jij is Wilders er. Gelukkig ziet het merendeel van de mensen in dat die "radicale groeperingen uit het atlasgebergte" niet meer zijn als een paar door de regering aangewezen zondebokken.
Dit is uiteraard een grove onderschatting van het probleem die er wel degelijk is met sommige groepen immigranten of het nageslacht daarvan. Jij doet nu precies het tegenovergestelde van Wilders.
quote:
Ben je er nou echt bang voor dat Nederland een Islamitsche staat gaat worden,
Demografisch gezien is het natuurlijk wel een mogelijkheid maar dan praten we wel over aardig wat generaties.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2006 10:54:09 ]
pi_36225247
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:52 schreef electricity het volgende:

[..]

dat mag je vinden. maar die kerkklokken waren er al eerder dan jij. en als het je echt zo dwars zit heb je mijn zege om te proberen er iets aan te doen. ik vind het ook onnodig. maar dat gebrabbel uit die moskee wil ik niet horen
[..]
prcs, wil jij niet horen.
Als je er last van hebt kun je gewoon bezwaar indienen ivm geluidsoverlast. Als blijkt dat dit gegrond is mogen ze niet meer door die luidsprekers schetteren. Wat volgens mij toch al heel weinig gebeurt in Nederland.
Fiets
pi_36225302
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:54 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

prcs, wil jij niet horen.
Als je er last van hebt kun je gewoon bezwaar indienen ivm geluidsoverlast. Als blijkt dat dit gegrond is mogen ze niet meer door die luidsprekers schetteren. Wat volgens mij toch al heel weinig gebeurt in Nederland.
ik vind dat het ook gewoon verboden zou moeten worden voor religieuze instellingen om lawaai te maken. en het christendom mag (als het echt moet) een uitzonderingspositie krijgen, omdat dit van oudsher al in de nederlandse cultuur past.
pi_36225330
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:47 schreef Argento het volgende:

[..]

Wellicht kun jij dan uitleggen wat de Nederlandse identiteit precies is
Die is gelukkig niet moeilijk . Nederlands staatsburger zijn = hebben Nederlandse identiteit.

Alle andere 'identiteitsbeschrijvingen' hebben de waarde van een sterrebeeldbeschrijving.
quote:
en hoe het afschaffen van art 1 GW kan helpen bij het behouden van deze identiteit.
Ook simpel: uitgewerkt betekent dat niks anders dan dat er verschillende staatsburgers kunnen zijn. Met verschillende rechten. Er kunnen dan bijvoorbeeld wetten gemaakt worden dat sommige staatsburgers geen kindertjes mogen krijgen, of zich mogen vestigen, etc.

Welke ( en óf er) wetten er komen voor verschillende Nederlanders doet niet zoveel terzake, het punt is dat er dan dergelijke wetten gemaakt mogen worden, rechtsgeldig.
Een staat die dergelijke ongelijke behandeling opneemt als mogelijkheid, daarvan zijn er in de geschiedenis best wat voorbeelden. De ervaringen waren niet erg positief.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36225475
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:53 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dit is uiteraard een grove onderschatting van het probleem die er wel degelijk is met sommige groepen immigranten of het nageslacht daarvan. Jij doet nu precies het tegenovergestelde van Wilders.
ok, ik overdrijf eventjes. En diegene die de nederlandse samenleving/democratie omver willen werpen dienen keihard aangepakt te worden.
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:53 schreef electricity het volgende:

[..]

kun jij je die nova reportage niet meer herinneren vlak na de moord op theo van gogh? ze hadden het grootste gemak om in een willekeurige straat in amsterdam medestanders van mohammed b te vinden. dat noem ik zorgwekkend.
een willekeurige straat
en tuurlijk is het verontrustend dat hij medestanders heeft. Maar aan de andere kant zei van gogh ook dingen die moslims gewoon niet kunnen waarderen. Ik zou het ook niet tof vinden om op tv voor geitenneukers uitgemaakt te worden en mijn geloof en afkomst belachelijk gemaakt werd.
Maar we dwalen weer of.
Fiets
pi_36225495
Wat ik niet begrijp van zijn verhaal is dat hij zegt dat we nu geen vrijheid van meningsuiting hebben door het verbod op discriminatie.

Maar je mag in Nederland toch bijna alles zeggen?
Dat staat toch ook in de grondwet.

Dus op welke manier voelt hij zich nu belemmert om vrij te spreken?

Als ik zo hoor wat hij allemaal zegt, lijkt me dat hij een goed voorbeeld is van de vrijheid van meningsuiting die we hebben in Nederland
pi_36225533
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:56 schreef sigme het volgende:

[..]

Nederlands staatsburger zijn = hebben Nederlandse identiteit.
Dat lijkt me een cirkelredenering. Als je zover wilt gaan in het verdedigen van de Nederlandse identiteit, dat artikel 1 GW er het veld voor moet ruimen, lijkt het me noodzakelijk vast te stellen hoe die identiteit eruit ziet. Waar moeten we precies voor vechten? Boerenkool en Studio Sport op zondagavond?
quote:
Ook simpel: uitgewerkt betekent dat niks anders dan dat er verschillende staatsburgers kunnen zijn. Met verschillende rechten. Er kunnen dan bijvoorbeeld wetten gemaakt worden dat sommige staatsburgers geen kindertjes mogen krijgen, of zich mogen vestigen, etc.
Ja, dan breng je gradaties aan tussen bepaalde burgers, en dat betekent juist een fundamentele beperking van de vrijheid voor sommigen. Mooi plan van de Partij voor de Vrijheid.

Ik zie echter nog steeds niet in hoe die fundamentele ongelijkheid de Nederlandse identiteit ten goede komt.
pi_36225581
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:01 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

Wat ik niet begrijp van zijn verhaal is dat hij zegt dat we nu geen vrijheid van meningsuiting hebben door het verbod op discriminatie.

Als ik zo hoor wat hij allemaal zegt, lijkt me dat hij een goed voorbeeld is van de vrijheid van meningsuiting die we hebben in Nederland
Hij wil gewoon geen tegenspraak.
Fiets
pi_36225601
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:01 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

Dat is een juiste opmerking. Artikel 1 GW beperkt de vrijheid van meningsuiting niet. Zegt daar in wezen ook niks over. De vrijheid van meningsuiting wordt beperkt door de relevante bepalingen uit het Wetboek van Strafrecht (belediging, bedreiging etc.).

Het afschaffen van 1 GW zou de wetgever in staat stellen gelijke gevallen ongelijk te behandelen, althans onderscheid te maken op gronden die in art 1 GW verboden zijn.
pi_36225607
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:00 schreef kareltje_de_grote het volgende:
een willekeurige straat
en tuurlijk is het verontrustend dat hij medestanders heeft. Maar aan de andere kant zei van gogh ook dingen die moslims gewoon niet kunnen waarderen. Ik zou het ook niet tof vinden om op tv voor geitenneukers uitgemaakt te worden en mijn geloof en afkomst belachelijk gemaakt werd.
Maar we dwalen weer of.
tja je kunt het oneens zijn met mensen, maar sympathie hebben voor een terrorist vind ik zorgwekkend. dat soort gedachten moeten we uit de samenleving weren.
pi_36225620
Leg mij eens uit wat er fout is aan de constatering van Wilders dat er twee regels tegenstrijdig zijn, namelijk dat je:

- niet mag discrimineren
- vrijheid van meningsuiting hebt.
*verwijderd door Admin*
pi_36225631
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:05 schreef electricity het volgende:

[..]

tja je kunt het oneens zijn met mensen, maar sympathie hebben voor een terrorist vind ik zorgwekkend. dat soort gedachten moeten we uit de samenleving weren.
Zou je even kunnen opschrijven wat we met zijn allen wel mogen denken?
pi_36225669
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:05 schreef JanJanJan het volgende:
Leg mij eens uit wat er fout is aan de constatering van Wilders dat er twee regels tegenstrijdig zijn, namelijk dat je:

- niet mag discrimineren
- vrijheid van meningsuiting hebt]
discriminatie heeft niets te maken met het uiten van een mening.

Iemand kutmarokkaan of nikker noemen is hooguit een belediging maar zeker geen discriminatie.
pi_36225682
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:05 schreef JanJanJan het volgende:

- niet mag discrimineren
- vrijheid van meningsuiting hebt.
Die staan ook wel op gespannen voet maar als ex-liberaal behoort Wilders dat eigenlijk wel te begrijpen.
pi_36225715
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:05 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Zou je even kunnen opschrijven wat we met zijn allen wel mogen denken?
nee, want dat is te veel om op te schrijven. je kunt beter opschrijven wat je allemaal niet mag vinden. en radicaal islamitisch gedachtengoed in de praktiseren brengen is daar 1 van. en teneinde een betere bevolkingssamenstelling te krijgen zou het ook prettig zijn om de mensen die dit gedachtengoed onderschrijven preventief te ruimen. (niet te letterlijk nemen)
pi_36225737
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:05 schreef electricity het volgende:

[..]

Dat zeker, maar dat bereik je echt niet met de standpunten van Wilders. Sterker nog, daarmee voed je het terrorisme alleen maar. Moslims zullen zich nog meer buitengesloten gaan voelen omdat ze niet dezelfde rechten zouden hebben. Ze zullen zich geen onderdeel van de maatschappij voelen en dit wekt woede en verzet.

Kijk eens naar landen waar tot voor kort (zuid-afrika wat eerder Amerika zelfs) zwarten minder rechten hadden als blanken. Is het er daar ooit beter op geworden door bepaalde bevolkingsgroepen niet dezelfde rechten te geven?
gingen die bevolkingsgroepen niet juist in (gewapend) verzet?
Fiets
pi_36225755
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:02 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat lijkt me een cirkelredenering. Als je zover wilt gaan in het verdedigen van de Nederlandse identiteit, dat artikel 1 GW er het veld voor moet ruimen, lijkt het me noodzakelijk vast te stellen hoe die identiteit eruit ziet. Waar moeten we precies voor vechten? Boerenkool en Studio Sport op zondagavond?
Natuurlijk is het een cirkelredenering. Staatsburgerschap is de formele benaming voor nationale identiteit.

Identiteit invullen als een soort beschrijving van opvattingen / karaktereigenschappen is een identiteit zoals bedoeld wordt bij sterrenbeeld. Leuk voor in de rubriek onzin. Maar niet voor formele doeleinden.
quote:
[..]

Ja, dan breng je gradaties aan tussen bepaalde burgers, en dat betekent juist een fundamentele beperking van de vrijheid voor sommigen. Mooi plan van de Partij voor de Vrijheid.

Ik zie echter nog steeds niet in hoe die fundamentele ongelijkheid de Nederlandse identiteit ten goede komt.
Ik ook niet, tenzij je het een goed plan vind om formeel verschillende soorten Nederlanders mogelijk te maken. Dan kunnen we bijvoorbeeld een wet maken die mensen geboren in de randstad formeel het recht ontzegt te stemmen. Verstandige mensen uit de provicie kunnen dan op hun gemak de democratie uitoefenen.
pi_36225786
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:07 schreef Argento het volgende:

[..]

discriminatie heeft niets te maken met het uiten van een mening.
Mensen (zoals Wilders ?) die denken dat discriminatie de vrijheid van meningsuiting beperkt, denken dat de vrijheid van meningsuiting onbeperkt is. Maar iedere vrijheid houdt op waar het andermans vrijheid beperkt.
quote:
Iemand kutmarokkaan of nikker noemen is hooguit een belediging maar zeker geen discriminatie.
Als je Chinezen en Eskimo's ook kutmarokkanen noemt vind ik het goed.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2006 11:11:47 ]
pi_36225803
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:09 schreef electricity het volgende:

[..]

nee, want dat is te veel om op te schrijven. je kunt beter opschrijven wat je allemaal niet mag vinden. en radicaal islamitisch gedachtengoed in de praktiseren brengen is daar 1 van. en teneinde een betere bevolkingssamenstelling te krijgen zou het ook prettig zijn om de mensen die dit gedachtengoed onderschrijven preventief te ruimen. (niet te letterlijk nemen)
waarom zou je niet een radicaal islamiet mogen zijn? er zijn ook zat radicale christenen hier in nederland. Zolang je je gewoon aan de nederlandse wetgeving houdt (oa geen geweld en incest) is er weinig aan de hand in mijn ogen.
Fiets
pi_36225811
ik had me de Internationale dag tegen Racisme heel anders voorgesteld
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')