Ik koop een nano! voor mij!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:41 schreef De_Hertog het volgende:
En, doen we nog wat speciaals met het jubileum?
Meet?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:41 schreef De_Hertog het volgende:
En, doen we nog wat speciaals met het jubileum?
Bij de uitpakparty van Bright won de Powerbook G4 het wat dat betreft van de MacBook Pro. Linkjequote:Is dat nu sneller, zo'n Intel?
Tot nu toe lijkt het antwoord ja te zijn, zelfs Photoshop via Rosetta is sneller dan op een vergelijkbare Mac. Zie voor een test o.a. hier
Dat spreekt elkaar een beetje tegenquote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:49 schreef Nugget het volgende:
Uit de OP: Is dat nu sneller, zo'n Intel?
Tot nu toe lijkt het antwoord ja te zijn, zelfs Photoshop via Rosetta is sneller dan op een vergelijkbare Mac. Zie voor een test o.a. hier
Bij de uitpakparty van Bright won de Powerbook G4 het wat dat betreft van de MacBook Pro. Linkje
Wel een beetje bij blijven he.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:56 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Waarom komt dit topic eigenlijk niet bovenaan...?![]()
Aha..bedanktquote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:57 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Wel een beetje bij blijven he.
Nieuw topictype
Ik ook niet, want hij doet toch niets. Moest je me daar nou aan helpen herinneren, moest dat nou, moést dat nou?!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:42 schreef super-muffin het volgende:
Ik heb al 2 dagen mn Powerbook niet aangeraakt
Hebben we gewonnen...?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:30 schreef iDex het volgende:
[..]
ja kan je avatar weer terugzettenprijs is er al uit
Kankeren op die gekke pijltjesbol.... de moderne TVPquote:
Is ie kapot of wat?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 16:44 schreef Nugget het volgende:
[..]
Ik ook niet, want hij doet toch niets. Moest je me daar nou aan helpen herinneren, moest dat nou, moést dat nou?!
Pardon. Daar ging ik weer.
</drama queen>
Ik zou je regels 's checken in 'Voorkeuren'; wellicht dat daar het euvel zit.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 19:16 schreef Oscar_de_Grouch het volgende:
Mijn Apple Mail maakt er een hobby van om willekeurige berichten uit m'n inbox en sent items naar Drafts te verplaatsen. Ik daarentegen, vind dat niet zo aangenaam. Hoe kan ik Mail weer duidelijk maken wie de baas is?
Dat schaapquote:Op dinsdag 14 maart 2006 19:24 schreef Furious het volgende:
http://www.wentbananas.com/.
Wat ziet mijn site er mooi uit in Safari.
*Kuch*.
M'n Mighty Mouse, wat doen ze?!quote:Verzonden - Mar 14, 2006 via United Parcel Service Nederlan
Ik smacht naar het moment dat dat bij mij ook weer zo werktquote:Op dinsdag 14 maart 2006 19:17 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Bij mij is het andersom. Hoewel ik waarschijnlijk minder willekeurig te werk ga.
Je bedoelt CGI-technieken die men in films toepast?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:49 schreef editor2 het volgende:
Photoshop vraagje:
Weet iemand hoe je in Photoshop CS2 een foto van iemand uit een beeld kunt weghalen?
Je ziet weleens dat men zoals in films de achtergrond dan vervangt.
Graag stap voor stap hoe ik dat moet doen.
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:04 schreef Slarioux het volgende:
Dat centrale gaat er weer uit. Althans, in DIG gaan we er geen gebruik van maken
.
quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:12 schreef ChOas het volgende:
Maar we willen graag wel een appeltje als topicicon
Moet je gewichtjes aan hangen, doen negers ook altijd.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:21 schreef Slarioux het volgende:
[..]
En ik wil graag een langere swans maar die pillen helpen ook niks.
Dan krijg je de verkeerde mails. Ik kan jou de goede sturenquote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:21 schreef Slarioux het volgende:
[..]
En ik wil graag een langere swans maar die pillen helpen ook niks.
Zoiets ?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:20 schreef Jump het volgende:
Als je een PI maakt met een apple icoon kan ik het altijd eens vragen
die je dan zoals [afbeelding] kan instellen
Mail adres in m'n profielquote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:25 schreef Jump het volgende:
[..]
Dan krijg je de verkeerde mails. Ik kan jou de goede sturen
Uhm misschien is het al eerder opgevallen, maar bovenstaande link doet al een tijdje niet meer. Weet iemand een andere site voor een Quicktime codecpack. Althans het lijkt wel handig dan al die codecjes weer afzonderlijk te vinden.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:34 schreef tonks het volgende:
Quicktime codecpack - Na de installatie van dit pakket kun je vrijwel elk videobestand afspelen in Quicktime
Nu nog even transparante achtergrond, ipv dat wit.quote:
Ja, dat bedoelde ik.quote:
Nu is het wachten op het antwoord van Breulsquote:
iemand?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:29 schreef Kluupkluup het volgende:
Weet iemand een goede 3gp converter voor deze arme jongen? (.mov --> .3gp en andersom)..
ALS QuickTime Pro het kan, dan is dat leuk, maar ik heb de Pro versie niet. Ik ben dus op zoek naar een goed Share/Freeware progje.
Waar hebben jullie (goede) ervaringen mee?
http://unsound.kicks-ass.org/Mac/index.html; moderator van www.macosx.nlquote:Op dinsdag 14 maart 2006 21:39 schreef wizarddragon het volgende:
[..]
Uhm misschien is het al eerder opgevallen, maar bovenstaande link doet al een tijdje niet meer. Weet iemand een andere site voor een Quicktime codecpack. Althans het lijkt wel handig dan al die codecjes weer afzonderlijk te vinden.
hé tofquote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:01 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
http://unsound.kicks-ass.org/Mac/index.html; moderator van www.macosx.nl
Die eerdere site was van dezelfde moderator.
En hij heeft die pagina juist verplaatst omdat het zo veel bandbreedte in nam die codecpack.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:01 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Ex btwquote:Op woensdag 15 maart 2006 08:11 schreef carfreak_01 het volgende:
Misschien een dom vraagje : Maar waarom is alles bij mailamac.nl veel goedkoper als de orginele store ? Bijv. een iPod 5G voor 275 eu ipv 329![]()
Ik neem aan dat het nu ook in de wiki is aangepast? Daar is ie tenslotte voorquote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:01 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Ziet er cool uitquote:Op dinsdag 14 maart 2006 19:24 schreef Furious het volgende:
http://www.wentbananas.com/.
Wat ziet mijn site er mooi uit in Safari.
*Kuch*.
Lijkt me sterk, elke nieuwe Mac met een scherm krijgt er een. Zou me niets verbazen als de volgende generatie ACD's er ook standaard een heeft.quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:01 schreef Tomasso het volgende:
Of zijn er ook maar enige aanwijzingen dat er een nieuwe zou kunnen komen
Dat is wel gaafquote:Op woensdag 15 maart 2006 16:26 schreef Tomasso het volgende:
Een vriend van me heeft sinds maandag z'n MacBook Pro, en hij kreeg er ook zomaar teveel geheugen in. En hij hoefde niets extra's te betalen ofzo
Je bedoelt 145 euro?quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:01 schreef Tomasso het volgende:
Is 122, 50 euro een goede prijs voor een iSight?
Of zijn er ook maar enige aanwijzingen dat er een nieuwe zou kunnen komen
quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:47 schreef nietzman het volgende:
Humor!
Microsoft redesigns the iPod package is dus daadwerkelijk door Microsoft gemaakt.
quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:47 schreef nietzman het volgende:
Humor!
Microsoft redesigns the iPod package is dus daadwerkelijk door Microsoft gemaakt.
Human Ear Profesional Edition With Subscriptionquote:Op woensdag 15 maart 2006 16:54 schreef Remzz het volgende:
[..]Dat Google video filmpje
En het zou ook nog zo de verpakking van Microsoft kunnen zijn
Trouwens... ik ben helemaal niet z'n Apple fanboy maar 'I-pod''is toch wel de meest tenenkrommende manier van schrijven
Lijkt me absurt om te faken, volgens mij is het geluktquote:Op woensdag 15 maart 2006 17:14 schreef tonks het volgende:
Toch eindelijk XP op de mac?!
http://youtube.com/watch?v=nzH6OFpXgzI
Waar is dat muziekje ookal weer van?quote:Op woensdag 15 maart 2006 16:47 schreef nietzman het volgende:
Humor!
Pee Wee Herman.quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:04 schreef super-muffin het volgende:
Waar is dat muziekje ookal weer van?
oh ja, grappig muziekje.quote:
Foto'squote:Op woensdag 15 maart 2006 20:37 schreef Tijn het volgende:
Oh ja, ik heb al 2 dagen m'n MacBook en hij is veeeeeeeeeet
De irritante piepgeluidjes heb ik trouwens ook, net als iedereen. Ze gaan uit als ik m'n webcam aan zet, dus met de mirror-widget is het opgelost. Maar toch kut.
Maar verder issie veeeeeeeeeeeet
Je hebt een goddammit iSight, pak dan een spiegel!quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:44 schreef Tijn het volgende:
Ik heb geen camera.
Accutijd is trouwens ongeveer 4 uur. Met alles uit en het scherm flink gedimd. Valt me mee, ik had op een uur minder gerekend.
quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:37 schreef Tijn het volgende:
Oh ja, ik heb al 2 dagen m'n MacBook en hij is veeeeeeeeeet
Maar verder issie veeeeeeeeeeeet
Specs ?quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:52 schreef SilverStar het volgende:
ik zit ook achter m'm Mac mini intel. *dolgelukkig is![]()
Waardoor het beeld van de spiegel weer in de camera valt, wat op het scherm wordt getoond en opnieuw op de spiegel komt. Feedback, wheeeequote:Op woensdag 15 maart 2006 20:49 schreef ChOas het volgende:
[..]
Je hebt een goddammit iSight, pak dan een spiegel!
Ongeveer even lang als ik met mijn PB G4 doe. Dat brengt ons aantal intel-mac-gebruikers inmiddels toch al op 4...?quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:44 schreef Tijn het volgende:
Ik heb geen camera.
Accutijd is trouwens ongeveer 4 uur. Met alles uit en het scherm flink gedimd. Valt me mee, ik had op een uur minder gerekend.
quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:58 schreef tonks het volgende:
Iedereen aan de intel! misschien moeten we een eigen intel apple slowchat starten. die oude ppc users kunnen ons niet bijhouden
Mot je een tik voor je mik ofzo ?quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:58 schreef tonks het volgende:
Iedereen aan de intel! misschien moeten we een eigen intel apple slowchat starten. die oude ppc users kunnen ons niet bijhouden
Sneller ?quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:13 schreef SilverStar het volgende:. zou adobe cs2 op dit minimacje net zo snel zijn als op een laptop met 1.4 GHz met 512 MB ram?
quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:43 schreef Tijn het volgende:
Al dat gemiep om Photoshop altijd. Whooo, plaatjes bewerken! Lekker belangrijk
exactquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:45 schreef super-muffin het volgende:
Niet alleen PS, maar ook Illustrator, InDesign, Flash & Dreamweaver.
Het is maar een geluidje hoor, en blijkbaar geen hardware probleem.quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:41 schreef Blaxje het volgende:
Mijn MacBook gaat terug naar Apple, vandaag gebeld. Ik wacht op een revisie/hardware fix.
Je hebt geen idee hoe hard en hoeveel last ik ervan heb.quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:42 schreef tonks het volgende:
[..]
Het is maar een geluidje hoor, en blijkbaar geen hardware probleem.
Maar is het niet gewoon gefixed zodra je cam aan gaat? Ik draai nu de mirror widget en hij is muisstil.quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:45 schreef Blaxje het volgende:
[..]
Je hebt geen idee hoe hard en hoeveel last ik ervan heb.
Dan is het gefixed, maar ik vind het belachelijk hiervoor een workaround te gebruiken. Ik wil voor dit geld een perfecte laptop, anders niet.quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar is het niet gewoon gefixed zodra je cam aan gaat? Ik draai nu de mirror widget en hij is muisstil.
Zou je 'em dan niet pas terugsturen zodra er ook daadwerkelijk een oplossing voor is?quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:49 schreef Blaxje het volgende:
[..]
Dan is het gefixed, maar ik vind het belachelijk hiervoor een workaround te gebruiken. Ik wil voor dit geld een perfecte laptop, anders niet.
Natuurlijk, maar je snapt m'n punt. Ik krijg er hoofdpijn van als ik er lang mee werk en dat meen ik serieus.quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:50 schreef Rock-shocker het volgende:
Het is een cliché, maar perfect bestaat niet.
Nee, in de hoop dat er wellicht over een paar maanden een revisiemodel uitkomt. Ik kan nog wel even wachten.quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zou je 'em dan niet pas terugsturen zodra er ook daadwerkelijk een oplossing voor is?
Euh... ok. Ik heb de afgelopen 2 maanden zonder laptop gezeten en dat was een lijdensweg, ik ben blij dat ik weer iets heb. Als er een manier komt om het gepiep weg te krijgen zonder de iSight aan te hoeven hebben, doe ik dat natuurlijk. Maar tot die tijd ben ik een blije MacBook Pro-user met een handige spiegel in z'n Dashboardquote:Op woensdag 15 maart 2006 22:56 schreef Blaxje het volgende:
[..]
Nee, in de hoop dat er wellicht over een paar maanden een revisiemodel uitkomt. Ik kan nog wel even wachten.
Ach ik heb nog een PC die z'n werk doet. De MacBook Pro was puur voor 'erbij' en voor school natuurlijk.quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh... ok. Ik heb de afgelopen 2 maanden zonder laptop gezeten en dat was een lijdensweg, ik ben blij dat ik weer iets heb. Als er een manier komt om het gepiep weg te krijgen zonder de iSight aan te hoeven hebben, doe ik dat natuurlijk. Maar tot die tijd ben ik een blije MacBook Pro-user met een handige spiegel in z'n Dashboard
1. De CPU whine is niet softwarematig.quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:07 schreef nietzman het volgende:
Zo te horen is het een softwarematig probleem. Waarom zou je daarvoor in hemelsnaam een prima MacBook Pro terugsturen als het er dik inzit dat er snel een oplossing voor komt..
Dat heeft toch weinig betrekking op mijn situatie?quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:06 schreef Tijn het volgende:
Ik kocht mijn iBook 3 jaar geleden ook "voor erbij en school". Een paar maanden later was het m'n hoofdmachine geworden
Dat heeft te maken met de load. iSight zorgt ervoor dat de tweede processor niet idle is, en daarom stopt het geluid.quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:13 schreef nietzman het volgende:
Als een whine weg is door een stukje software te gebruiken is het een softwarematig probleem, naar mijn bescheiden mening.
De URL in de OP is inderdaad achterhaald.quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:57 schreef Tijn het volgende:
Hmm... de link naar de QuickTime codecpack in de openingspost werkt niet
Van VLC is nog geen goeie Intel-versie en ik wil eigenlijk divxen met FrontRow afspelen, dus ik moet QuickTime dat even leren afspelen. Iemand een idee?
maar even die IDVD thema's gedownloadquote:Op donderdag 16 maart 2006 00:00 schreef Hugster het volgende:
[..]
De URL in de OP is inderdaad achterhaald.
http://unsound.kicks-ass.org/Mac/index.html Da's de nieuwe, de site is verplaatst. Ik heb hem ook even in de wiki aangepast.
http://labs.divx.com/LatestMacPlayerquote:Op donderdag 16 maart 2006 00:04 schreef Tijn het volgende:
Hmmm... maar dat zijn zeker geen intel codecs of wel?
Omdat Apple een half jaar te vroeg was met z'n Intel producten.quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:26 schreef Tijn het volgende:
Nou, ik heb een Intel Xvid, Divx en AC3-plugin voor Quicktime geinstalleerd. Het is allemaal nog experimenteel en beta enzo en dat is te merken, want er werkt nauwelijks iets. Wat een gekut. Dan maar een nightly van VLC installeren
Waarom zijn die developers zo sloom?Ze hadden vanaf de zomer al een Intel devkit kunnen hebben.
Ik denk dat het vroeger introduceren van Intel Macs het proces alleen maar heeft versneld. Anders hadden we precies hetzelfde gekut gehad, maar dan in de zomer.quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:38 schreef Blaxje het volgende:
[..]
Omdat Apple een half jaar te vroeg was met z'n Intel producten.![]()
quote:Latest Update
Contest has been won - updates to follow shortly. All further donations will go into an account to sustain the open source project that will be launched with the initial solution.
quote:Op donderdag 16 maart 2006 08:39 schreef Walter_Sobchak het volgende:
OnMac geeft aan dat de contest om windows op een intel mac te draaien gewonnen is
[..]
Gevalletje van 'because we can'.quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:47 schreef Tomasso het volgende:
Nou joeppie, windows op een Mac
Wat is er zo goed aan?
quote:Op donderdag 16 maart 2006 09:47 schreef Tomasso het volgende:
Nou joeppie, windows op een Mac
Wat is er zo goed aan?
Heel goedquote:Op donderdag 16 maart 2006 12:04 schreef allsystemshalt het volgende:
Oehhhhh heb op een 2-de-hands powerbook geboden![]()
![]()
tromgeroffel rrrrrrrrrrrrrrrrr
quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:18 schreef Hugster het volgende:
BHFH zoektocht naar een nieuwe auto...BHFH = Kwekson
Dat zou Geqxon willen... dat hij BHFH was...quote:Op donderdag 16 maart 2006 13:18 schreef Hugster het volgende:
BHFH zoektocht naar een nieuwe auto...BHFH = Kwekson
windows?quote:Op donderdag 16 maart 2006 12:41 schreef Hugster het volgende:
[..]
Jij weet welke software Walter gebruikt? Nou dan...
en statistiek-toeli voor Windows. Die draait ie ookquote:
Voor HTML gebruik ik dit . Doe het ook nog amper, dus het voldoet wel. Volgens mij is hij er ook voor Intel.quote:Op donderdag 16 maart 2006 16:01 schreef tonks het volgende:
Heeft iemand een goede html/php editor voor de mac? graag universal
Macromedia Dreamweaver 8 (Universal? Geen idee)quote:Op donderdag 16 maart 2006 16:01 schreef tonks het volgende:
Heeft iemand een goede html/php editor voor de mac? graag universal
Ik ben dus NIET blijquote:Mijn nog net geen 1 jaar oude Powerbook moet nu voor de 3e keer een nieuwe een nieuwe topcase hebben.
Dit omdat de muistoets (Hoe heet zo'n ding eigenlijk?) kapot is. De eerste 2x was er bij het indrukken een harde klik te horen en bleek er iets afgebroken beide keren is de hele bovenkant van de Powerbook vervangen, de zgn. topcase.
Nu geeft hij (na 2 weken!) weer problemen. Het lijkt het erop dat er er aan alle kanten nog gewoon op geklikt kan worden maar precies in het midden kan de toets geeft hij geen klikje en kan hem ook maar een heel klein eindje indrukken zonder klikje, hij functioneert echter wel gewoon.
Ik begin er behoorlijk wanhopig van te raken aangezien de garantie bijna verloopt, en ik geen zin heb om de aankomende 2 jaar nog 6 keer op eigen kosten een nieuwe topcase te bestellen...
Hebben meer mensen deze klachten?
Of doe ik iets verkeerd?
Ik gebruik hem dagelijks vrij intensief, maar dat zou toch geen probleem moeten zijn?
hey i-spy ben je er ook weer? GEZELLIGGGquote:Op donderdag 16 maart 2006 17:41 schreef editor2 het volgende:
ff los van je ellende had je dit kunnen weten en is ook al tot in den treure vertelt. NOOIT herhaal NOOIT de eerste revisie Mac's kopen. Er is altijd wel iets aan mis. Toch hebbie eigenwijsjes die het eerste exemplaar willen en dan achteraf klagen dan zus en zo niet goed is.
Ik weet wel dat elke gekocht artikel goed moet zijn maar als je weet dat er altijd kinderziektes zijn met eerste exemplaren dan ben je een echte dreadlock loser als je er toch een koopt.
quote:Windows XP on Intel Mac Confirmed
Posted by Zonk on Thursday March 16, @01:57PM
from the what-do-you-want-to-do-tonight-pinky dept.
niemassacre writes "According to winxponmac.com, the contest has been won - nearly $14k to narf2006 for submitting a working solution to dual-booting Windows XP and Mac OS X on an Intel-Powered mac. A thread on osx86project.org has confirmations from several testers that the procedure works on the 17" iMac, the Mac mini, and the MacBook Pro. Many sets of pictures and videos (such as this installation video) are floating around (and mentioned in the thread). The solution itself should be posted soon." Poit! Congratulations to narf.
De topcase van mijn PB 15 1.33 laat wel los aan de voorzijde, de clips happen niet helemaal meer. maar problemen met de trackpad/muisknop heb ik niet.quote:Op donderdag 16 maart 2006 16:44 schreef J.A.N.A. het volgende:
Even mijn post op macosx.nl hier ook maar geplakt:
[..]
Ik ben dus NIET blij![]()
Begrijpend lezen is ook een vak. Het gaat juist erom dat Windows XP op Mac hardware draait. Niet andersom.quote:Op donderdag 16 maart 2006 18:14 schreef editor2 het volgende:
Lekker dit. Stel voor dat we allemaal een Dell gaan kopen en ff experimenteren hoe Mac OSX erop te zetten en we hoeven geen dure Mac HW te kopen.![]()
Wat een onzin; ik heb een vierde generatie PB G4 en die heeft ook issues. Ik had een derde generatie iBook en die had ook issues. Ik had een twee generatie iMac G5 en die had ook issues. Ik heb een nieuwe intel iMac en daar is (nog) niks mee ah handje.quote:Op donderdag 16 maart 2006 17:41 schreef editor2 het volgende:
ff los van je ellende had je dit kunnen weten en is ook al tot in den treure vertelt. NOOIT herhaal NOOIT de eerste revisie Mac's kopen. Er is altijd wel iets aan mis. Toch hebbie eigenwijsjes die het eerste exemplaar willen en dan achteraf klagen dan zus en zo niet goed is.
Ik weet wel dat elke gekocht artikel goed moet zijn maar als je weet dat er altijd kinderziektes zijn met eerste exemplaren dan ben je een echte dreadlock loser als je er toch een koopt.
quote:Op donderdag 16 maart 2006 17:41 schreef editor2 het volgende:
OS X draait dan wel al enkele maanden op non-apple hardware. Maar dat even terzijde natuurlijk.quote:Op donderdag 16 maart 2006 18:15 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is ook een vak. Het gaat juist erom dat Windows XP op Mac hardware draait. Niet andersom.
Damnquote:Op donderdag 16 maart 2006 17:41 schreef ChOas het volgende:
Kuuuuuuuuuuuuuuuuuut
En ik maar klooien, zie ik dit: http://osx.portraitofakite.com/
Als er een EFI-> bios oplossing komt en de installatie gewoon van een originele CD kan, zonder hacks is het volgens mij zo dat XP op Mac gewoon dezelfde support heeft als op welk PC dan ook.quote:Op donderdag 16 maart 2006 18:14 schreef editor2 het volgende:
Lekker dit. Stel voor dat we allemaal een Dell gaan kopen en ff experimenteren hoe Mac OSX erop te zetten en we hoeven geen dure Mac HW te kopen.![]()
Bedoelde bestandjes zijn op aanvraag bij mij beschikbaarquote:Xp On Mac (XOM)
'''''''''''''''
Installing XP on an Intel iMac is a two step process.
1. Creating the installation media
2. Running the installer.
The process is 95% automated. There are two sections
below, detailing each one of the two steps highlighted
above.
In each section there are three subsections:
- What you'll need
Lists the requirements (hardware/software/time) in order
tom complete the task
- Quick instructions
No-nonsense instructions for those "in the know".
Assumes an advanced level of knowledge.
- Step by step instructions
Can get pretty dull at times, but are quite helpful
if you want to avoid making any mistake and regretting
it later.
Choose one set of instructions or choose both and cross
reference between them. The advanced instructions give
a good overview of how far you've gone, and you can
drill into the step-by-step instructions anytime you
have doubts.
So, without further ado...
I. Preparing the XP installation disc.
======================================
A custom slipstreamed CD is required to install XP on a Mac.
What you'll need
----------------
1. An original XP PRO SP2 CDROM
It doesn't have to be bootable, but it should have a I386
directory on the root.
2. The xom.zip file.
3. Nero Burning ROM
4. A blank CD
5. A PC of course...
6. 20-30 minutes
Quick instructions for those knowing what they're doing
-------------------------------------------------------
1. Unzip the xom.zip file
2. Use the included sp2.nrb nero project as a baseline.
3. Add the XP source files to the root of the project
4. Overlay the XOM files (in the patch folder) to the root.
5. Set the boot loading image to the included boot.img.
6. Burn and done.
Step-by-step Instructions
-------------------------
1. Unzip the xom.zip file, preserving directory structure.
(Using WinZip)
- Double click on xom.zip
- Press the Extract button
- Type "C:\". You may use another drive, but make sure to
replace references to C: with the appropriate drive letter.
- Make sure "Use Folder Names" is on
- Hit Enter
2. Copy all XP CD files into the xp/src directory.
- Insert the XP SP2 CD into the CDROM unit.
- Navigate to D:\ (or whatever your CDROM unit is)
- Select all files (Ctrl-A)
- Copy the files (Ctrl-C)
- Navigate to C:\xp\src
- Paste the files (Ctrl-V)
- Make sure that under the sp2 directory you have at least
an "I386" folder.
3. Open the sp2.nrb Boot CD project inside the xp directory
- Navigate to C:\xp
- Double click on the sp2.nrb file.
- Nero should launch. If not, check your Nero setup.
4. Add the XP source files to the project
- On Nero, on the right hand pane, navigate to c:\xp\src
- Select all the files on the rightmost pane (Tab, Ctrl-A)
- Copy (Ctrl-C)
- On the left hand pane, click on the CD (it says "XP_PRO_SP2")
- Paste (Ctrl-V)
- Make sure the I386 directory is DIRECTLY underneath the CD icon.
Like this:
* XP_PRO_SP2
+-docs
+-I386
+-SUPPORT
It SHOULD NOT LOOK LIKE THIS:
* XP_PRO_SP2
+-src
+-docs
+-I386
+-SUPPORT
If it is wrong, you can start over by selecting all the files
on the left side and pressing the DEL key.
5. Overlay the XOM files to the project
- On the right hand pane, navigate to c:\xp\patch
- Select all the files on the rightmost pane (Tab, Ctrl-A)
- Copy (Ctrl-C)
- On the left hand pane, click on the CD (it says "XP_PRO_SP2")
- Paste (Ctrl-V)
- You SHOULD get a dialog saying
"This folder already contains a folder named 'I386'"
"Would you like to replace the existing folder?"
"..."
[Yes] [Replace All] [No] [Cancel]
If you didn't get this dialog, you did something wrong, if
that's the case, close the nero project WITHOUT saving and
restart from step 3.
- Click on "Replace All"
- You should now have a $OEM$ directory next to the I386 one
in the left most pane.
6. Fix the boot.img reference in the boot tab.
- Select Compilation Properties (usually F7) from the File menu
- Go to the Boot tab
- In the image file field type EXACTLY AS IT IS:
c:\xp\boot.img
7. Verify your Nero version is able to burn this CD
- In the boot tab make sure it says:
- Kind of emulation: [No emulation]
- Load segment: [07C0]
- Number of sectors: [4]
- In the ISO tab make sure it says:
- Data mode: [Mode 1]
- Filesystem: [ISO9660+Joliet]
- Filename length: [Max of 31 chars (level 2)]
- Character set: [ISO9660]
[x] Allow path depth of more than 8
[x] Allow more than 255 characters in path
[x] Do not add the ';1' ISO file version extension
[x] Allow more than 64 characters for Joliet names
- If any option is not present, upgrade your Nero.
8. Save the nero project. If you ever want to burn the XOM XP
again, simply reopen this project and continue from step 7.
9. Burn the CD
- Click on the Burn toolbar button.
- Make sure "Finalize CD" is turned on.
- Click on the Burn button.
You're done. Now you have an iiMac friendly XP installation.
II. The installation
====================
The iMac needs to be repartitioned in order to do this.
This procedure requires reformatting the HD. I have not tried
partition managers but if you're feeling adventurous you may
try one. I do not guarantee results in those cases, though.
Be forewarned: This procedure WILL WIPE YOUR iMAC DISK CLEAN.
Backup any files you don't want to lose.
What you'll need
----------------
1. An intel iMac (iiMac henceforth)
2. The XP CD prepared above.
Quick instructions for those knowing what they're doing
-------------------------------------------------------
1. Partition the disk in two using the OSX CD: FAT and HFS+
2. Install OSX on the HFS+ partition.
3. Copy xom.efi (from xom.zip) into the hard disk
4. cd to the directory where you put xom.efi and type
sudo bless --folder . --file xom.efi --setBoot
5. Reboot, insert the XP CD, select windows using the arrows
and wait about 3 minutes
6. Choose the FAT partition you previously created.
(choose, not create! it should prompt for filesystem)
7. Install. Make sure to remove the CD on subsequent boots,
otherwise you'll start the process over again.
Note: The "press any key to boot from CD" prompt doesn't work yet
8. Done!
Step-by-step instructions
-------------------------
1. Boot iiMac with OSX Install CD
- Insert the OSX Installation CD
- Turn on the iiMac while pressing the C key.
- Don't release the C key until you see the grey apple logo.
2. Run Disk Utility
- Hit Enter on the Language selection dialog
- Select from the menu: Utilities->Disk Utility
3. Create two partitions, preferably of equal size:
Partition #1 - Name: xp. Type: MS-DOS
Partition #2 - Name: osx. Type: Mac OS extended Journal
- On the left pane click on the internal hard disk (The first
entry usually). Click on the disk entry, not on any subentries
it may have.
- On the right pane click on the partition button at the top.
- From the "Volume Scheme" drop-down select "2 partitions"
- Select the first partition on the partition map under the
Volume Scheme drop-down:
- Enter "xp" on the Name field
- Select "MS-DOS File System" from the Format drop-down.
- Select the second partition
- Enter "osx" on the Name field
- Select "Mac OS Extended (Journaled)" from the Format drop-down
- Click on the Partition button at the bottom right.
- Click "Partition" on the pop-up warning dialog.
- You should now see under the disk entry on the left two subentries:
"XP" and "osx"
- Quit the disk utility by clicking on the Red button at the dialog top left.
4. Proceed to install OSX on the newly created OS X partition.
- Click Continue on the bottom left of the install dialog.
- Click Continue again
- Click Agree on the pop-up dialog
- Select the osx partition you just created. This partition should have
a green arrow.
- Click Continue
- Click Continue
- After a while, the computer reboots
5. Let the computer reboot into OS X and launch a shell window.
- Once the computer reboots, wait for the movie to end and get through
the registration process.
- Once you get to the desktop go to "Go -> Utilities -> Terminal"
6. Copy the xom.efi bootloader to the hard disk and bless it.
- Copy the xom.efi file into your home directory.
- In the terminal type:
sudo cp xom.efi /System/Library/CoreServices <-- you will have to enter
your password here
cd /System/Library/CoreServices
sudo bless --folder . --file xom.efi --setBoot
7. Insert the slipstreamed XP CD you built into the iiMac and reboot.
- To eject any disk inside press the eject key on the top left corner of
your keyboard. You can also eject any disk while rebooting by pressing
without releasing the F12 key.
- Select the Apple menu (top left) and choose "Restart"
- Click "Restart"
8. After rebooting, you should see a crystal Apple logo at the center of the
screen. Use the arrow keys (up/down) to switch between OS X and Windows.
Make sure the slipstreamed Windows XP CD is inside, select Windows and
hit Enter.
- If you forgot to insert the XP CD, you may insert it _before_
hitting Enter.
- If you left a different CD inside, do the following:
- Turn off the computer
- Turn it back on _while_pressing_ the F12 key.
- Don't let go of the F12 key until the CD is out.
- Insert the XP CD.
- Now select Windows and hit Enter if you haven't done so yet.
IMPORTANT NOTE: This will launch the XP setup. for about 2 minutes
and a half there will be NO FEEDBACK WHATSOEVER.
9. After about 3 minutes, you will get the partition disk screen.
Select the XP partition. This partition should read:
E: Partition1 (EFI) [FAT32] 200 MB ( 196 MB free)
C: Partition2 [Unknown] 78160 MB ( 78159 MB free)
F: Partition3 [Unknown] 77839 MB ( 77839 MB free)
Sizes may differ. The important thing is you MUST choose Partition 2.
! LEAVE THE FIRST AND THIRD PARTIONS ALONE!!!
! DO NOT REPARTITION THE DISK USING THE WINDOWS INSTALLER!!!!
10. The install prompts you for the format type to use: NTFS/FAT Quick/Slow
If the partition is too large, only the NTFS Quick/Slow options will be shown.
It is VERY IMPORTANT that you get prompted with this step. If you are
not prompted for a filesystem to install SOMETHING WENT TERRIBLY WRONG!!!
YOUR INSTALL WILL NOT WORK in that case.
11. After rebooting, do the following:
- Press F2 to disable CD booting (there's no feedback, but you can
press F2 many times, it doesn't hurt). Alternatively, eject the XP CD
as per step 8.
- Choose XP by using the down arrow
- Hit enter.
NOTE: This time the wait is not that long... just sit tight and wait
for about 30 secs.
12. The second phase of the XP installer starts. Complete it.
After finishing this phase, the installer seems to hang. Simply
wait enough to be sure the system is frozen and cycle power.
To do this, just keep the power button depressed for about 5 seconds.
13. Restart Windows and finish the installation. Make sure to remove
all CDs before choosing Windows.
14. Done.
Er is een widget voor, maar ik weet niet meer precies waar ik die heb gevondenquote:Op donderdag 16 maart 2006 18:30 schreef capibar het volgende:
Ja hoi, ik gebruik osx sinds een week, maar ik vergeet telkens de toetsenbord combo' s, staan die ergens op een rijtje ofzo?
Mais oui: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459quote:Op donderdag 16 maart 2006 18:30 schreef capibar het volgende:
Ja hoi, ik gebruik osx sinds een week, maar ik vergeet telkens de toetsenbord combo' s, staan die ergens op een rijtje ofzo?
Kijk, dat moest ik hebben, dankjewel.quote:Op donderdag 16 maart 2006 18:31 schreef ChOas het volgende:
[..]
Mais oui: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459
Ik wou anders net gaan zeggen dat je een skin van een PB 15" kon gebruiken. Zijn volgens mij alleen iets te hoog voor de MacBook Pro (deze is dus dunner dan de PB).quote:Op donderdag 16 maart 2006 19:27 schreef Tijn het volgende:
Correctie: ze zijn er wel, maar de MacHouse in Amsterdam weet dat niet. Want daar heb ik het vanmiddag gevraagd en zij hadden niks en wisten niet wanneer ze wel iets zouden hebben. Maar nu zie ik ze gewoon in de Nederlandse webwinkel van Apple liggen.
Het was niet de eerste revisie Powerbooks hoor die JANA had gekocht.quote:Op donderdag 16 maart 2006 17:41 schreef editor2 het volgende:
Geen blauw scherm?quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:00 schreef tonks het volgende:
Krijg dat wintel niet voor elkaar elke keer als ik net bij de setup komt laat hij een zwart beeld zien
Je hebt die regel waar staat dat je minstens enkele minuten moet wachten zonder welke vorm van feedback dan ook gelezen?quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:00 schreef tonks het volgende:
Krijg dat wintel niet voor elkaar elke keer als ik net bij de setup komt laat hij een zwart beeld zien
Ik krijg dat hij alles aan het herkennen is en inladen en dan komt hij bij FAT dan NTFS en dan zwartquote:Op donderdag 16 maart 2006 20:28 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Je hebt die regel waar staat dat je minstens enkele minuten moet wachten zonder welke vorm van feedback dan ook gelezen?
http://handbrake.m0k.org/ ?quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:22 schreef E.T. het volgende:
Weet iemand een freeware of shareware dvd-ripper?
de dvd die ik 1 op 1 wilde kopieren bljkt te groot
Die gaat alleen naar MPEG4, moet ik wat anders erbij zoeken om weer een 'gewone' dvd van te maken..quote:
Ik gebruik altijd MacTheRipper.quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:44 schreef E.T. het volgende:
[..]
Die gaat alleen naar MPEG4, moet ik wat anders erbij zoeken om weer een 'gewone' dvd van te maken..
is geen free/sharewarequote:Op donderdag 16 maart 2006 22:01 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Ik gebruik altijd MacTheRipper.
quote:Op donderdag 16 maart 2006 22:16 schreef AudreyHepburn het volgende:. Jeej !
.
Ik heb net even met drie drukken op de knop ofzo mijn beeldscherm aan mijn iBook gehangen zodat ik nu twee desktops kan werken !
- edit -
Probleem al gefixed, ik ben zo slim. OS X is zo handig.
quote:Op vrijdag 17 maart 2006 00:13 schreef De_Hertog het volgende:
Audrey is een dom mokkel.
Jij legt mij worden in de mond op het toetsenbord.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 00:15 schreef AudreyHepburn het volgende:
[..]. Pas op of ik ga huilen en naaldhakken naar je hoofd gooien enzo.
.
Ach man, praktische bezwaren zijn zo ondergewaardeerd.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 00:20 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Jij legt mij worden in de mond op het toetsenbord.
Bovendien weet je toch niet waar ik woon.
Toch welquote:
quote:MacTheRipper is a freeware DVD ripper (extractor) for Mac OS X. It is dependent upon the open-sourced libdvdread and libdvdcss libraries. This product is made to backup DVDs you have legally purchased for personal use. MacTheRipper sets the disc's region code to '0' for region-free by default. You do not need to play the DVD with DVD Player in order to rip it to your hard drive. MTR is also able to extract DVDs that have been damaged or improperly mastered.
Dat leek mij nou dus ook een volstrekt logische handeling, maar dat doet ie dus niet. Dan zegt ie op de achterkant wel Utrecht, maar is het voor nogsteeds het immer zonnige Amsterdam.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 13:38 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Op het i-tje klikken rechtsonder (van informatie); dan typ je Utrecht in en druk op enter.
vreemd...quote:Op vrijdag 17 maart 2006 13:53 schreef AudreyHepburn het volgende:
[..]
Dat leek mij nou dus ook een volstrekt logische handeling, maar dat doet ie dus niet. Dan zegt ie op de achterkant wel Utrecht, maar is het voor nogsteeds het immer zonnige Amsterdam.
Vreemd idd, want ik kan het hier vrij eenvoudig selecteren....quote:Op vrijdag 17 maart 2006 13:53 schreef AudreyHepburn het volgende:
[..]
Dat leek mij nou dus ook een volstrekt logische handeling, maar dat doet ie dus niet. Dan zegt ie op de achterkant wel Utrecht, maar is het voor nogsteeds het immer zonnige Amsterdam.
En bedankt bij mij deed ie het ook nietquote:Op vrijdag 17 maart 2006 15:20 schreef AudreyHepburn het volgende:
Weetje wat het was ? Ik tikte Utrecht in, en in plaats van dan op enter te drukken zodat ie daadwerkelijk naar Utrecht ging zoeken in de weer-database, drukte ik op done, zodat er idd niks veranderde.. Applausje voor mezelf.
.
deed ik net ook in 1e instantie, maar toen ging er toch wel een belletje rinkelen dat er misschien op enter geduwd moest wordenquote:Op vrijdag 17 maart 2006 15:20 schreef AudreyHepburn het volgende:
Weetje wat het was ? Ik tikte Utrecht in, en in plaats van dan op enter te drukken zodat ie daadwerkelijk naar Utrecht ging zoeken in de weer-database, drukte ik op done, zodat er idd niks veranderde.. Applausje voor mezelf.
.
Norah Jones is te vaak in beeld.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 17:53 schreef ChOas het volgende:
Hij is best cool! http://www.apple.com/ipod/ads/
Wiequote:Op vrijdag 17 maart 2006 18:26 schreef AudreyHepburn het volgende:
[..]
Norah Jones is te vaak in beeld..
Welkom in gisterenquote:
Wat zei ik?quote:Op vrijdag 17 maart 2006 15:20 schreef AudreyHepburn het volgende:
.
Hee, het is al een hele prestatie dat ik me in dit forum durf te begevenquote:
Evt een mac mini voor beneden, ziet er netjes uit als internet / tekstverwerkcomputer en heb ik toch een mac in huis ;-)quote:Op vrijdag 17 maart 2006 19:16 schreef Remzz het volgende:
Gaaf
Aan wat voor een Mac zat je te dneken?
quote:Apple heeft resellers ervan op de hoogte gesteld dat de iPod 5G (iPod met Video) met 60 Gb opslagruimte op de "at risk" lijst staat. Dit meldt AppleInsider. Het houdt in dat de verkopers voorzichtig moeten zijn met het aanschaffen van voorraden ervan. Vaak, maar niet altijd, betekent dit dat het product binnen afzienbare tijd geüpdatet, vervangen, in prijs verlaagd of opgeheven wordt. De iPod werd een maand geleden op de zogenaamde "60-day at risk" lijst geplaatst. Het 30 Gb model staat niet op de lijst.
Er bestaan al maandenlang geruchten over een échte Video iPod waarvan de voorkant volledig beslagen wordt door een 4 inch breedbeeld-scherm. Deze geruchten werden echter vooral gevoed door een hele reeks "mockups", waar op de geruchtensite MacRumors.com een hele verzameling van te bewonderen is. Ook een MacOSX.nl forumlid heeft opschudding veroorzaakt op veel engelstalige Apple-geruchtensites met zijn variant. Zie hier het topic waar daarover gesproken wordt.
quote:"Saturday, Donnie, is shabbas, the Jewish day of rest. I don't talk on the phone, I don't drive, I don't handle money, I don't turn on the oven, AND I SURE AS **** DON'T! ****ING! ROLL!"
Een Big Lebowski-feest!quote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik ga vanavond naar een Big Lebowski feest. Waarom ik dat hier kom melden? Omdat ik verkleed ga als Walter Sobchak. En het is zaterdag, dus ik betaal niks.
[..]
Ok. Bij deze een vrijstelling.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:48 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ruig. Verwacht morgen ook maar niet al te veel zinnige bijdragen van mij.
WALTERquote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik ga vanavond naar een Big Lebowski feest. Waarom ik dat hier kom melden? Omdat ik verkleed ga als Walter Sobchak. En het is zaterdag, dus ik betaal niks.
[..]
Absoluut mijn favoriete film. Kan hem zowat dromenquote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:57 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Geweldige film. Gisteren nog maar eens gekeken en ik denk dat ik 'm vanavond ook nog wel minimaal 1 keer zie.
Alleen FAT32 inderdaad.quote:
Okee dat maakt niet zo heel veel uitquote:Op zaterdag 18 maart 2006 14:07 schreef XL het volgende:
[..]
Alleen FAT32 inderdaad.
FAT32 heeft echter wel een maximum bestandsgrootte. Iets van 2 of 4 gig per bestand ofzo.
Big Lebowski feest hier een tijd terug was voor iedereen een excuus om pullen White Russian te gaan drinken en rond te lopen in ochtendjas.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:48 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ruig. Verwacht morgen ook maar niet al te veel zinnige bijdragen van mij.
Zit je lekker porno te kijken....quote:Op zaterdag 18 maart 2006 12:52 schreef XL het volgende:
Wie kent er een goed alternatief voor iTunes? Ik wil in ieder geval playlists kunnen maken en afspelen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet zo'n stumper () die iTunes kut vindt, integendeel het is briljant. Ik wil echter muziek draaien die mijn Last.fm-plugin niet mag zien
![]()
quote:
Wie gaat er als Jesus...?quote:Op zaterdag 18 maart 2006 14:22 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik was eigenlijk ook van plan om in badjas te gaan, maar een vriend had nog een Sobchak outfit liggen van de vorige keer. Die kon ik lenen. En mijn moeder had nog een bowlingbal die niet meer gebruikt wordt, dus 10 bierflesjes en we kunnen bowlen.
Dat feest waar jij was, dat was toch niet toevallig in Diemen he?
mezmerised van faith evans is wel relaxedquote:Op zaterdag 18 maart 2006 14:33 schreef XL het volgende:
[..]
![]()
Ik wilde gewoon 538 Dance Smash draaien, maar dat vond ik al dodelijk voor mijn image![]()
Ik heb geen idee. De mensen die ik vroeg, hadden er de kleren niet voor.quote:
Mijn moeder was helemaal geen hamster.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:43 schreef Nugget het volgende:
[..]
!hcsibarA koo ki nak nevjirhcs nerovetsrethca sla si edflezteh hcsibarA slA
koquote:Op zaterdag 18 maart 2006 17:43 schreef Nugget het volgende:
[..]
!hcsibarA koo ki nak nevjirhcs nerovetsrethca sla si edflezteh hcsibarA slA
Ah mooi, dus ik kan de ellende van feestjes een dag later gewoon deleten....quote:Op zaterdag 18 maart 2006 18:37 schreef AudreyHepburn het volgende:
XL: je kan gewoon achteraf in je Profile Editor de dingen deleten die je niet wil dat bewaard blijven. Moet je in dat vierkantje rechtsbovenin je scherm op Profile & Tag Editor klikken en dan wijst het zich vanzelf.
Ik ben er aangenomenquote:Op vrijdag 17 maart 2006 19:30 schreef Tijn het volgende:
Er komt een MacHouse in Hilversum en ze zoeken verkopers. Misschien ga ik wel solliciteren
Ik geloof het welquote:
Dit begint pas ergens op te lijken.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 18:55 schreef XL het volgende:
Het begint al best ergens op te lijken, trouwens: http://www.last.fm/user/extralars
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |