En nog een leuk nieuwtje voor liefhebbers. Deze zomer komt Tom Lonsdale, auteur van "Raw Meaty Bones" en autoriteit op het gebied van natuurlijk voeren van honden, naar Nederland (en hij doet ook andere Europese landen aan) voor een lezing. Waar en wanneer hij komt zal t.z.t. staan op zijn website . Ik ga er zeker heen!quote:Op zaterdag 4 maart 2006 00:28 schreef hollander172 het volgende:
[..]Misschien makkelijk praten voor mij omdat ik me diverse slachthuizen ingeluld heb maar ook als ik bij gewone slagers en poeliers ergens om vroeg vonden ze dat niet raar?
Okee de meesten wisten echt niet waar ik het over had maar zoals diverse kip- en lamsonderdelen konden ze achteraf moeiteloos leveren. Pens bijv. is wel een probleem. Dit kan niet kant en klaar aangeleverd worden maar de rest is ook voor een slager of poelier gewoon een kwestie van vragen.
Ik weet niet waar je woont maar wij bestellen binnenkort weer even wat bij ze. (en zijn gewoon particulier.quote:Op maandag 13 maart 2006 16:56 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik had bij Mulder geinformeerd naar kuikens, konijnen etc, maar geen reactie terug ontvangen, vandaag nog een keer gebeld maar ze leveren niet aan particulieren.
In het pittoreske Middelburg, dat was volgens mij die man z'n probleem ookquote:
In principe kun je alles soorten vlees geven, behalve varkensvlees vanwege de ziekte van Aujeszki. Ikzelf geef de voorkeur aan klein gevogelte voor de katten, maar geef ook graag rund en lamshart omdat daar veel taurine in zit, katten gebruiken erg veel taurine maar kunnen het zelf niet maken en hebben daarom veel taurine in het voer nodig, beetje extra kan geen kwaad. Eendagskuikens zijn erg makkelijk en voor je kat (mits vers-eter) erg leuk.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:21 schreef ondeugend het volgende:
Goed mijn mormel is nu helemaal aan de Energique. bevalt goed.
Wat geef ik mijn kat aan vers vlees ? En dan bedoel ik niet een blik wiskas.
Mijn leverancier levert alleen versvleesvoer voor honden. Ik heb net uitgevonden dat in een naburig dorp Carnibest te krijgen is. Dat is dus een optie.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:32 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
In principe kun je alles soorten vlees geven, behalve varkensvlees vanwege de ziekte van Aujeszki. Ikzelf geef de voorkeur aan klein gevogelte voor de katten, maar geef ook graag rund en lamshart omdat daar veel taurine in zit, katten gebruiken erg veel taurine maar kunnen het zelf niet maken en hebben daarom veel taurine in het voer nodig, beetje extra kan geen kwaad. Eendagskuikens zijn erg makkelijk en voor je kat (mits vers-eter) erg leuk.
Qua KVV zou je als je het gemakkleijk wil doen Energique kunnen geven met rood vlees als aanvulling, wil je liever een KVV speciaal voor katten dan is het makkelijkst waarschijnlijk om Prins Indoor total care cat te bestellen bij je Energique leverancier, ik heb dat zelf ook een tijdje gevoerd, is wel een aardig versvoer, mijn katten aten het wel graag maar ik vond dat je er erg weinig van mocht geven, het meurde enorm omdat het vol zit met schapenvet en Ernesto kreeg er een vette vacht van. Het voordeel is natuurlijk dat het vers isAndere KVV's voor katten zijn Bibi, Tolerant, Bandit en Carnibest.
Heeft Energique geen kattenvariant? Carnibest heeft dat in elk geval wel. En Bandit dacht ik ook (weet niet zeker)quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:41 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Mijn leverancier levert alleen versvleesvoer voor honden. Ik heb net uitgevonden dat in een naburig dorp Carnibest te krijgen is. Dat is dus een optie.
Om met kuikentjes, vogeltjes en organen aan de slag te gaan, trekt me niet zo. Het principe van diepvriesvoeding zoals Energique bevalt me prima. De kat ook op energique te zetten is waarschijnlijk niet slim omdat kat en hond andere behoeften hebben ?
Nee, ik ben net nog op de site geweest en kan er niets over vinden.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:47 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
Heeft Energique geen kattenvariant? Carnibest heeft dat in elk geval wel. En Bandit dacht ik ook (weet niet zeker)
Dat is echt superhandig. Ik wist niet waar je woonde dus ik ging er niet automatisch van uit dat je aan CB kon komen, waar ik woon is dat nogal moeilijk. Bij mijn dierenwinkel verkochten ze wel Energique, een winkel die dat heeft zou in principe ook aan Prins moeten kunnen komen, maar er zijn natuurlijk ook nog andere leveranciers van Energique dan alleen winkelsquote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:41 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Mijn leverancier levert alleen versvleesvoer voor honden. Ik heb net uitgevonden dat in een naburig dorp Carnibest te krijgen is. Dat is dus een optie.
Ik vind KVV ook supermakkelijk, maar omdat alles voor katten zo fijn gemalen wordt hoeven ze niks te knippen/scheuren en dat is niet zo goed voor hun gebit als wanneer ze dat wel doen. Je kunt natuurlijk ook minder herkenbare snacks aan je kat voorschotelenquote:Om met kuikentjes, vogeltjes en organen aan de slag te gaan, trekt me niet zo. Het principe van diepvriesvoeding zoals Energique bevalt me prima. De kat ook op energique te zetten is waarschijnlijk niet slim omdat kat en hond andere behoeften hebben ?
Nee. Maar ze maken volgens mij wel de Prins indoor. Bandit heeft een paar varianten voor katten, in ieder geval iets met kip en een vismix.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:47 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
Heeft Energique geen kattenvariant? Carnibest heeft dat in elk geval wel. En Bandit dacht ik ook (weet niet zeker)
te jong waarvoor?quote:Op maandag 24 april 2006 23:01 schreef miss_dynastie het volgende:
Iemand ervaring met het invoeren van versvlees bij een kitten van (in ieder geval) 12 weken? Kan dat, of zijn ze dan echt te jong?
Oh op die fiets. Juist bij dieren jonger dan 12 weken kun je zo van de een op de andere dag omschakelen van brokjes naar rauw. Het maag/darmsysteem is dan nog niet "verpest"quote:Op woensdag 26 april 2006 10:13 schreef miss_dynastie het volgende:
We krijgen er inderdaad een katertje bij
Te jong, niet in de zin van: versvlees eten, want ik snap wel dat dat kan. Waar het mij om gaat is dat hij misschien te jong is om de darmpjes aan wéér nieuw voedsel te laten wennen. Of dat niet te snel is voor een nieuwe omschakeling, zeg maar. Zeker omdat ik heb begrepen dat veel volwassen dieren al moeite hebben met de omschakeling, geen idee hoe dat voor een klein katje is. Wil gewoon niets fout doen
Leuk ! Als je iets aan tandsteen wil doen werkt echt dingen te knagen geven het beste, dus echt vlees met botjes erin ipv/samen met KVV. Mimosa boekt nog steeds niet echt vooruitgang met vlees met botten dus die geef ik stukken lamshart (lekker taai), ik heb haar een tijdje echt alleen gemalen voer gegeven en toen kreeg ze acuut een rood randje langs haar kiezen. De heren eten gelukkig alles inclusief bot. (nou ja, wanneer ze zin hebben, ze hebben ieder nogal hun voorkeuren)quote:Op zondag 23 juli 2006 00:45 schreef tonja het volgende:
Ik zit er ook hard over te denken om op versvleesvoeding over te gaan. Harry is iets te zwaar, en zowel Harry als Loes hebben nu al last van tandsteen. Vandaag bij wijze van experiment het duo een kippenlevertje voorgeschoteld, maar dat is vooralsnog geen succes.
Ik moet me nog inlezen, maar wat ik van de site van carnibest heb gelezen, en ook ervaringen van mensen hier op fok! lijkt het me echt een goed idee om over te gaan op barf.
Ja, ik geef ze af en toe gemalen lamshart, en ook hebben ze weleens een eendagskuiken op.quote:Op zondag 23 juli 2006 09:17 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Leuk ! Als je iets aan tandsteen wil doen werkt echt dingen te knagen geven het beste, dus echt vlees met botjes erin ipv/samen met KVV. Mimosa boekt nog steeds niet echt vooruitgang met vlees met botten dus die geef ik stukken lamshart (lekker taai), ik heb haar een tijdje echt alleen gemalen voer gegeven en toen kreeg ze acuut een rood randje langs haar kiezen. De heren eten gelukkig alles inclusief bot. (nou ja, wanneer ze zin hebben, ze hebben ieder nogal hun voorkeuren)
Hebben ze al eens eerder rauw vlees geproefd ? Bijvoorbeeld een stukje kip van je avondeten ofzo ?
Mooie foto's! Ik zie dat ook een voordeel van versvleesvoeder de lol is die ze ermee hebbenquote:Op zondag 23 juli 2006 10:01 schreef Llewella het volgende:
Via een reptielenwebsite kwam ik een tijdje geleden terecht op voernatuurlijk.nl
Sindsdien voer ik nu geregeld vers vlees; voornamelijk kantenklaar of kuikens.
Ik wissel het nog steeds af met brokken; omdat ik 2 katten op dieet heb staan; 1 op CD; een zelfs op SD al dik een jaar.
Maar juist vanwege die SD ook wil ik over op een gezondere voeding; want SD kan niet levenslang gegeven worden, maximaal 2 maanden zei de DA; daar zitten we nu al dik overheen (uiteraard in overleg).
Totnu toe geven leo en latief de voorkeur aan kuikens; en tony aan lamshart.
Leo heeft iig dikke lol met zijn eten
[afbeelding]
En latifa die wil het liefst niets anders meer dan kuikens; zij eet ze binnen no-time op om te vragen na meer;
[afbeelding]
Enige nadeel; er wordt opvallend meer eigen initiatief getoond door prooi mee naar huis te slepen.
Voornamelijk door Leo; maar ook Latifa doet dit.
Gisteren ook weer een halve vogel opgeruimd, want vogels worden wel opgegeten; maar niet geplukt dus weer uitgespuugd.
Hier Tony met een spitsmuisje die door Leo of Latief is thuis gebracht.
[afbeelding]
Ik moest ff wennen; en dat is best gek aangezien ik me slangen wel (diepvries)muisjes voer; maar het is aangeleerd dat katten geen prooien eten; alleen voer eten wat voor ons acceptabel en niet zielig is.
Ik ben trouwens wel aan het uitkijken voor een grotere vriezer; ook gezien me slangen op grotere prooi zijn; en me vriezer gewoon weg uitpuilt inmiddels.
Die van mij snappen inmiddels dat ze hun eten kuikens braaf in de keuken moeten opeten. En dat zijn ze zo gewend dat ze toen ik voor het eerst muisjes gaf er niet van aten, totdat Flynn die van hem naar de keuken bracht en opat. Toen ik de rest ook naar de keuken bracht aten ze ineens wel. Ik voelde me een beetje stom omdat de katten blijkbaar netter zijn dan ikzelfquote:Op maandag 24 juli 2006 20:00 schreef tonja het volgende:
Mijn katten slepen eendagskuikens overal naartoe. Aangezien ik bijna overal tapijt heb is dat niet al te fris.
In de badkamer opsluiten kan, mits ik erbij blijf zitten, anders is het brullen geblazen.
Lastig.
Dat is wel een goed idee. Ik kan best mijn ochtend routine zo omgooien dat ik in de badkamer mijn ochtendkrantje lees, en een kopje thee meeneem.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 00:19 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Die van mij snappen inmiddels dat ze hun eten kuikens braaf in de keuken moeten opeten. En dat zijn ze zo gewend dat ze toen ik voor het eerst muisjes gaf er niet van aten, totdat Flynn die van hem naar de keuken bracht en opat. Toen ik de rest ook naar de keuken bracht aten ze ineens wel. Ik voelde me een beetje stom omdat de katten blijkbaar netter zijn dan ikzelf![]()
Als ze kuikens willen eten en de badkamer is daar de enige geschikte plek voor dan zou ik het gewoon daar doen, en dan geef je ze gewoon een bepaalde tijd om ze op te eten waarbij je er ook bijblijft, als er daarna nog iets ligt gooi je dat gewoon weg. Als ze eenmaal gewend zijn ze regelmatig te eten dan zal de tijd die ze nodig hebben ook steeds korter worden, hier is het echt minutenwerk.
Zo te horen eten ze het gelijk goed ! Dat is bij sommige katten weleens anders. Die van mij waren helemaal niet druk na hun eerste keer CB, want ze hebben toen met z'n drieen een pond gegeten op één avondquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 14:44 schreef tonja het volgende:
Ik heb mijn katten gisteren voor het eerst carnibest gegeven. Voor Loes moest ik er wat blikvoer doorheen doen, Harry at het zo.
Het kan toevallig zijn natuurlijk, maar het lijkt wel of er speed in dat spul zit zeg! Gisteravond van half 10 tot 3 uur 's nachts zijn ze aan het stuiteren geweest. Wat een energie!
Als ze ze wil, zeker. Goed voor de tandjesquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 15:48 schreef Pitbull-Guppie het volgende:
Is het een goed idee voor een kat die het liefst blikvoer eet en liever geen brokjes af en toe eendagskuikens te geven.
Een eendagskuiken zal ze moeten kauwen, ze zijn te groot om te proberen in z'n geheel door te slikken (blik en zelfs brokken hoeven niet echt gekauwd te worden). Eendagskuikens hebben nog erg zachte beenderen (meer kraakbeen dan bot), en mijn drie heren hebben zich ook nog nooit verslikt in grotere botten. Als ze de kuikens niet rauw blieft kun je ze desnoods koken (0 tot 10 minuten, wat je kat lekker vindt) en de kooktijd later afbouwen. Als ze zo graag van dat zachte voer eet hoop ik maar dat ze wel eten wil waar ze op moet kauwen.quote:Ze is ongeveer 7 jaar oud. Als ze al brokjes eet zijn het die van Gimpet.
Zo een eendags kuiken lijkt me wel een leuk verzetje voor haar gelijk. Stikken ze half in de botjes? Ze schrokt nog al met eten.
De vogelopvang hier heeft ze graag voor de roofvogels.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 16:35 schreef Pitbull-Guppie het volgende:
Ik ga eens vragen of ik er een paar mag proberen.
En anders als ze ze echt niet lust breng ik de overgebleven kuikens wel naar het plaatselijke asiel of zo, hebben de katten daar ook wat leuks.
Ja, Harry gaat beter dan Loes. Harry kreeg in de cattery ook lamshart, Loes alleen maar commercieel voer. Die moet echt nog even wennen, maar er hoeft maar heel weinig blikvoer door de CB dan is het al goed.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 15:47 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Zo te horen eten ze het gelijk goed ! Dat is bij sommige katten weleens anders. Die van mij waren helemaal niet druk na hun eerste keer CB, want ze hebben toen met z'n drieen een pond gegeten op één avondIk weet nog dat dEUS op z'n rug lag uit te buiken op de bank terwijl Flynn de rest opat, hij bleef maar eten, Dunc en ik zaten vanaf de bank weddenschappen af te sluiten wanneer hij zou ontploffen.
Ik zou zweren dat ik op je vorige bericht gereageerd had, maar blijkbaar heb ik dat nooit gepost
Muisjes zijn te koop bij dierenwinkels die in reptielenvoer doen, en soms plaatselijk bij mensen die slangen houden en zelf hun voer kweken. Ik koop ze zelf bij een groothandel/producent. De eerste keer waren de mannen dolenthousiast over muisjes, inmiddels hebben Flynn en Ernesto besloten dat ze veel liever gevogelte eten maar dEUS eet iedere dag een muis. Ik heb ook nog ratten in de vriezer maar die zijn vies volgens mijn katten (en ik vind dat ze gelijk hebben), ook al ken ik mensen waarvan de katten die wel heerlijk vinden. Van wat ik op rauwvoerlijsten lees heb ik wel kans dat ze het over een paar maanden ineens wel heerlijk vinden, het blijven wel katten natuurlijk.
Omdat Mimosa nog steeds niet zo goed is in grote stukken eten kan ik helaas niet helemaal over naar prooimodel, zij eet enkel carnibest en stukjes vlees, lamshart en sinds kort ook vlees met minuscule botjes eraan, zoals stukjes rib van kwartel of piepkuiken (klein kipje van 500gr). De heren eten elke dag kuikens, CB en hele stukken duif, kwartel, kip en eend met bot, lanshart en rundvlees.
Lamshart is ook super, dat zit tjokvol taurine. Niet overdrijven want dan kan ze aan de race gaan, 50-100 gram is zat. Voor de tanden is een stuk lamshart wel goed (hartjes te krijgen bij keurslager/islamiet), wil ze dat niet dan is er gemalen lamshart als Rodi-burger te krijgen in de supermarkt. Qua vlees kun je alles geven wat je wilt (niet gekruid natuurlijk), maar liever geen varkensvlees, dat kan het virus van Aujeszky bevatten en daar gaat een kat dood van. Officieel is Nederland Aujeszky-vrij, maar ik persoonlijk neem het risico niet. Ook nooit gekookte/verhitte botten geven, die worden hard en splinterig. Topper volgens mijn geboefte is kwartel (kwarteltje kost hier zo'n twee euro op de markt).quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 16:42 schreef Pitbull-Guppie het volgende:
Ik ga van de week eens kijken hoe en wat. Waar de vogelopvang hier zit weet ik niet.
Ik ga gelijk kijken wat ze nog meer hebben. Vis krijgt ze al regelmatig als wij het ook eten en ze steelt er wel eens een uit onze vijveralle gekleurde zijn er al uit.
Lamshart is ook een goed idee? of zijn er betere dingen?
quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 16:59 schreef tonja het volgende:
Ik zal eens bij mijn dierenwinkel naar muisjes informeren.
En daarbij komt dat het mij logisch lijkt dat het gezond voor de kat is om dingen te voeren waar ze voor gemaakt zijn, die ze in het wild ook zouden eten.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:32 schreef SHE het volgende:
Ik denk ook niet dat een hond nof kat niet prima kan leven op brokken alleen...echter, ik zie het als een toevoeging op zijn normale voeding.
Ik merk ook dat met name de vacht veel beter reageert op versvoer naast droogvoer, los van het feit dat het voordelen kan bieden voor bijvoorbeeld het gebit.
Nu is dat bij een hond niet het geval, maar een beetje kat zal toch proberen een vogeltje te scoren in 1 van zijn levens..dat doet ie niet voor niets. Waarom dan niet af en toe verwennen met een kuiken of kippenekje..ze zijn er dol op
Bijvoorbeeld eendagskuikens of kippennekjes zijn hardstikke goed voor het gebit van de kat. De botjes die erin zitten werken als een tandenborstel.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:35 schreef SPK het volgende:
Nou ik ga liever uit van topvoer, dat samengesteld is door mensen die er verstand van hebben.
Ipv rare hippie's die denken dat ze het ei van columbus hebben gevonden.
En het sowieso hardstikke slecht voor tandsteen al.
En het is ook reuze handig als er een keer iemand anders voor je dier moet zorgen.
Die kan ze dan ook eendagskuikens gaan lopen voeren.
Mja een dierenliefhebber zou eerder zorgen hebben, over het feit dat zn huisdier niet stikt in z'on botjequote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:40 schreef tonja het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld eendagskuikens of kippennekjes zijn hardstikke goed voor het gebit van de kat. De botjes die erin zitten werken als een tandenborstel.
Ik snap niet waarom het een probleem zou zijn een oppas de katten eendagskuikens te laten voeren.
Er zijn nog nooit katten en honden gestikt in een brokkie ?quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:59 schreef SPK het volgende:
[..]
Mja een dierenliefhebber zou eerder zorgen hebben, over het feit dat zn huisdier niet stikt in z'on botje
Mijn oppassen voeren allemaal gewoon vers aan mijn beestjes, sterker nog, ze zijn zelf ook geheel of gedeeltelijk overgeschakeld !quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 17:35 schreef SPK het volgende:
Nou ik ga liever uit van topvoer, dat samengesteld is door mensen die er verstand van hebben.
Ipv rare hippie's die denken dat ze het ei van columbus hebben gevonden.
En het sowieso hardstikke slecht voor tandsteen al.
En het is ook reuze handig als er een keer iemand anders voor je dier moet zorgen.
Die kan ze dan ook eendagskuikens gaan lopen voeren.
Nou je hebt er totaal geen verstand van merk ik wel,tandsteen word veroorzaakt door zacht voedsel,wat zo logisch is, dat ik het geeneens ga uitleggen,en dat granen vitaminen afgeven,aan ieder mens of dier snapt ook iedereen.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 18:11 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Mijn oppassen voeren allemaal gewoon vers aan mijn beestjes, sterker nog, ze zijn zelf ook geheel of gedeeltelijk overgeschakeld !
Omdat gewoon te zien is hoe goed mijn katten en de hond van mijn schoonzus het doen sinds ze vers krijgen. Is ook niet zo gek, een carnivoor die vlees eet (Revolutionair idee ! Ei van Columbus !). Een terechte reden voor granen in de voeding heeft nog niemand kunnen uitleggen, ook brokkenfabrikanten niet, maar reken maar dat het om de winst gaat.
En ik ben niet te dom om zelf voer te maken voor mijn katten, en als iemand denkt dat hij/zij dat wel is dan is er altijd nog KVV te koop, kant en klaar volledig versvleesvoer.
En wat je bedoelt met "hartstikke slecht voor tandsteen" begrijp ik niet, mijn dierenarts begon na anderhalf jaar brokken voeren over een antitandsteenbehandeling, ik schakelde over op vers en het is niet meer nodigEn het verschil tussen mijn heren die graag kauwen en mijn poes die dat nog niet helemaal snapt is duidelijk te zien
![]()
Of omdat je het niet kanquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 19:49 schreef SPK het volgende:
[..]
[quote]Nou je hebt er totaal geen verstand van merk ik wel,tandsteen word veroorzaakt door zacht voedsel,wat zo logisch is, dat ik het geeneens ga uitleggen,
Maar niet iedereen snapt blijkbaar dat je enzymen nodig hebt om die voedingsstoffen te kunnen vrijmaken, en dat katten als obligate carnivoren niet dezelfde enzymen hebben als omni/herbivoren waardoor die vitaminen niet in dezelfde mate beschikbaar zijn als voor andere diersoorten.quote:en dat granen vitaminen afgeven,aan ieder mens of dier snapt ook iedereen.
Ik heb mijn onderbouwde zegje gedaan, nu ben jij aan zet om te vertellen waarom brokvoeding zo goed is voor katten dan. Ik geloof namelijk graag theorieen waar wetenschappelijke bewijzen voor bestaan in plaats van reclamecampagnes van bedrijven.quote:De oermensen bakten hun vlees ook niet, ga je dit schema ook op jezelf toepassen dan?
Ik vind het grote kolder en iets wat mischien, eventjes leuk is om zelf in te geloven, maar op de lange duur echt onzin is, met vergelijking tot ander voeding
Jij kan ook niet wetenschappelijk onderbouwen, dat de dingen die in brokken zitten schadelijk zijn voor een kat of hond.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 20:16 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Of omdat je het niet kanHeb je weleens een koekje gegeten en dan je tanden bekeken ? Helemaal onder de smurrie. Rauw vlees blijft niet zo aan de tanden plakken. Je verhaal over zacht voer is ook niet van toepassing, tenzij je denkt dat een rauw kippenpootje doorbijten met je tanden vanzelf gaat ? Dat brokken de tanden zouden reinigen omdat katten erop kauwen is een fabeltje, kauwen doe je met kiezen, katten hebben geen eens echte kiezen. Ze hebben wel knipkiezen, om mee te knippen en te scheuren, waarbij hun tanden schoongehouden en hun tandvlees gemasseerd wordt.
[..]
Maar niet iedereen snapt blijkbaar dat je enzymen nodig hebt om die voedingsstoffen te kunnen vrijmaken, en dat katten als obligate carnivoren niet dezelfde enzymen hebben als omni/herbivoren waardoor die vitaminen niet in dezelfde mate beschikbaar zijn als voor andere diersoorten.
Ook niet iedereen snapt dat het koken van voedsel, wat met de grondstoffen van brokken gebeurt, de vitaminen vermindert of helemaal laat verdwijnen. Vitamines worden pas na het koken weer aan de brok toegevoegd, net als stoffen als taurine. Aan vers vlees hoeven die niet meer toegevoegd te worden, omdat je ze daar ook niet uitgekookt hebt.
Ook snapt niet iedereen blijkbaar dat er in granen koolhydraten zitten, en dat koolhydraten voor grote pieken in bloedsuiker zorgen, wat door glucokinase en hexokinase weer verholpen wordt, helaas hebben katten door evolutie als obligate carnivoor geen glucokinase en leidt dit bij veel katten tot diabetes en overgewicht. Geven van koolhydraatloosvoer kan dit type diabetes zelfs spontaan laten verdwijnen bij katten !
[..]
Ik heb mijn onderbouwde zegje gedaan, nu ben jij aan zet om te vertellen waarom brokvoeding zo goed is voor katten dan. Ik geloof namelijk graag theorieen waar wetenschappelijke bewijzen voor bestaan in plaats van reclamecampagnes van bedrijven.
Oh jawel ! Heb je m'n stukje over koolhydraten al gelezen ? Dat een kat een obligate carnivoor is en hoe het dier op koolhydraten reageert zijn al vaststaande feiten. (artikel van een dierenarts over diabetes en overgewicht in relatie tot koolhydraten en vertelt en passant over diverse fuckups bij het maken van brokken) Verder zitten in bepaalde merken voer nog steeds conserveringsmiddelen (pesticides gebruikt als, zoals ethoxyquine) die bewezen kankerverwekkend zijn en inmiddels niet meer in voedsel voor mensen en/of babies gebruikt mogen worden (een uitzondering is miniscuul beetje in paprikapoeder, omdat je daar zo weinig van gebruikt), maar voor diervoeder mag het nog gebruikt worden. Voor mijn dieren dus niet.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 20:47 schreef SPK het volgende:
[..]
Jij kan ook niet wetenschappelijk onderbouwen, dat de dingen die in brokken zitten schadelijk zijn voor een kat of hond.
Komt een beetje over als zoeken, maar goed, dat kan een issue voor je zijn (ik vind het op zich niet slecht om je kinderen te leren dat bepaalde dieren vleeseters zijn, maar ik vind kuikens ook schattig, dus ik snap het). Dan kun je ook iets onherkenbaars geven wat op gehakt lijkt, of stukken kip.quote:En denk is aan kinderen, ik zie me nu echt niet bij mn dochtertje in de buurt, een eendenkuiken gaan zitten voeren aan mn kat.
Deze "branche" groeit toch vooral op enthousiaste mond-op-mond reclame van mensen zoals ik, ik heb anderhalf jaar lang brokken gevoerd omdat ik niet van iets anders wist, mij bereikte enkel info en reclame over brok (en blik, maar dat heeft een onterecht slechte reputatie, maar viel door die reputatie eerst wel af voor mij). Tot ik een tv-uizending over dierenvoer zag en info ging zoeken op internet, daatr kwam ik veel meer feiten en logica tegen dan in de "voorlichting" van fabrikanten die ik tot dan toe gekregen had (Royal Canin stuurt me nog steeds iedere maand boekjesquote:En ook in deze branche zitten echt wel mensen, die er veel geld aan verdienen hoor, dat is met alles zo,
Dan doe je het toch niet?quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 20:47 schreef SPK het volgende:
En denk is aan kinderen, ik zie me nu echt niet bij mn dochtertje in de buurt, een eendenkuiken gaan zitten voeren aan mn kat.
Sure daarom geven 99% van de dierenliefhebbers hun dieren, het normale voer, iedereen heeft het misquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:23 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dan doe je het toch niet?
De meeste mensen doen wat zij het beste vinden voor hun eigen dier.
Voor mijn katten is dat Carnibest. Jij mag best een andere mening hebben, maar ga dan niet roepen dat andermans onderbouwde mening onzin is alleen omdat het niet de jouwe is. En al helemaal niet door te zeggen dat jij wel uit gaat van topvoer dat door mensen met verstand is samengesteld. Dat doe ik namelijk ook.
Misschien zijn ze onwetend, zoals ik ook jaren ben geweest. Misschien vinden ze het teveel gedoe. Misschien vinden ze het te duur. Misschien interesseert het ze geen reet.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:35 schreef SPK het volgende:
[..]
Sure daarom geven 99% van de dierenliefhebbers hun dieren, het normale voer, iedereen heeft het mis
Nou lees dat stukje dan is over botsplintersquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:42 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Misschien zijn ze onwetend, zoals ik ook jaren ben geweest. Misschien vinden ze het teveel gedoe. Misschien vinden ze het te duur. Misschien interesseert het ze geen reet.
Het is echt niet zo dat iedereen 'het normale voer' geeft na een lange afweging, lezen van veel argumenten pro en contra, etc. Het is vaak geen bewuste keuze, zoveel is me duidelijk.
Maar waar ik anderen zoals ruby zie komen met argumenten kom jij niet verder dan 'het is niet normaal' en 'mijn whiskasbrokken zijn samengesteld door échte experts' en 'straks vreet mijn blaag een kuiken op'. Echte argumenten heb ik nog niet van je gehoord. En dat zal ook wel niet gebeuren. Lekker makkelijk trappen he![]()
Rauwe kippenbotten splinteren niet, dat geldt alleen voor gegaarde. En er zijn tegenwoordig al een stuk of wat dierenartsen die zich wel hebben verdiept in het voeren van vers vlees aan honden/katten/fretten, mijn dierenarts raadt het bv wel aan.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:43 schreef SPK het volgende:
[..]
Nou lees dat stukje dan is over botsplinters
Ik zie het nut er niet van in, en er zijn meer dierenartsen het met mij eens denk ikquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:48 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
[..]
Rauwe kippenbotten splinteren niet, dat geldt alleen voor gegaarde. En er zijn tegenwoordig al een stuk of wat dierenartsen die zich wel hebben verdiept in het voeren van vers vlees aan honden/katten/fretten, mijn dierenarts raadt het bv wel aan.
Je hebt trouwens verschillende merken kant-en-klaar rauw voer die zijn samengesteld door voedingsdeskundigen, dan hoef je niet zelf te gaan knutselen als je bang bent om het niet goed te doen.
Dat mag je best vinden, maar heb jij je er dan al zover in verdiept, dat jij terecht de conclusie kan trekken dat het allemaal onzin is?quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:48 schreef SPK het volgende:
[..]
Ik zie het nut er niet van in, en er zijn meer dierenartsen het met mij eens denk ik
Na jah ieder zijn ding zullen we maar zeggenquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:57 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
[..]
Dat mag je best vinden, maar heb jij je er dan al zover in verdiept, dat jij terecht de conclusie kan trekken dat het allemaal onzin is?
Veel dierenartsen hebben totaal geen verstand van vers vlees voeren, dus het is logisch dat zij datgene adviseren wat ze opgeleid is.
Mja, mijn aanstaande ex-dierenarts wordt gesponsord door allerlei merken. Cadeautje hier, uitje daar. Die vertrouw ik al helemaal niet, eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 23:48 schreef SPK het volgende:
[..]
Ik zie het nut er niet van in, en er zijn meer dierenartsen het met mij eens denk ik
Om te beginnen met de houdbaarheid, je kunt CB ook best een klein beetje ontdooien en de worsten dan in kleinere stukken snijden (ik doe het zelf met een schilmesje), zakje eromheen en weer invriezen. Dan hoef je niet iedere keer een hele worst te ontdooien. Als ik je over blokjes hoor dan denk ik aan Tolerant voer (wat er prima uitziet qua ingredienten), of aan Prins.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 14:35 schreef Roeji het volgende:
@Pumpkin_Ruby; ik heb een hele poos geleden een poging gedaan om die 2 van mij over te zetten op CB. De eerste keer ging t er redelijk goed in (ik had 2 verpakkingen gehaald om het te proberen). Aangezien ik toen enige tijd heb moeten wachten op mn bestelling (verkoper gaat maar 1 x per 2 maanden nieuw halen en met de eerste levering ging iets mis, was allemaal ontdooit oid.) wilde het de 2e poging dus totaal niet lukken. Op dat moment was het toen ook enorm warm weer en aten ze al een stuk slechter. Ik heb mn vriezer vol liggen met CB en kippennekjes en hartjes en nog ander versvlees (weet t merk niet meer, maar is bij Jumbo supermarkten in zakken te krijgen. Is overigens veel handiger om te geven, zijn blokjes en op de zak staat hoeveel blokjes je moet geven. Dus geen gerommel met die CB 'worstjes').
Mengen werkt meestal het beste, dan gewoon even kleinere porties CB maken en ontdooien dus. Sommige katten willen het domweg niet eten omdat ze sterk ruikend voer gewend zijn en dan helpt het vaak om een beetje aan hun pootje te smeren (zo weinig dat je net een rood vlekje ziet, een hele dot schudden ze door je kamer), wanneer ze dat afwassen proeven ze dat het best wel lekker is en willen ze vaak alsnog eten. Even een klein beetje warm maken in de magnetron helpt ook om het lekkerder te laten ruiken, is dat nog niet genoeg dan kun je een eetlepel in kokend water onderdompelen dat het net niet rauw meer is, als dat wel gegeten wordt steeds rauwer gaan geven.quote:Hoe kan ik ze nu het makkelijkst, zonder al te veel gedoe laten overschakelen. Ineens gaat niet werken, want Diesel eet gewoon niet als hij het niet lust. De CB is een gedoe om dat vers te houden na 1 a 2 dagen ziet het er vreselijk uit en ruikt t ook niet echt prettig meer. En met voorzichtig (hapje voor hapje) mengen ,dan denk ik dat ik 3/4 weg kom aan t gooien.
Ernesto lijkt wel een beetje op een Coon, maar hij is een langharige HTK (ik heb twee langharige HTK's, één Somali en één heilige Birmaan). Over de brokken van RC kan ik zeggen dat de fabrikant een tijdje terug opgekocht is door Masterfoods en dat die de samenstelling hebben veranderd. Op een ander kattenforum las ik dat mensen met show-Perzen massaal zijn afgestapt van de RC omdat de vacht van hun katten ineens niet meer goed terugkwam na de rui, en dat sommige katten het voer inderdaad zijn gaan weigeren. Ik vind die Maine coon, Siamees en Pers brokken maar een marketingmiddel, met fantastische verhalen over de speciale brokjesgrijptechniek van de Siamees enzo. Toevallig zijn deze rassen ook het populairst/meestvoorkomend en dan blijken ze ineens speciale behoeftes te hebbenquote:Als je tips hebt, graag. Ik wil ze van het commercieel (nat)voer af hebben. Brokken krijgen ze ter aanvulling wel nog. Daar zijn ze gek op. En ik probeer toch een beetje fatsoenlijk voer te vinden.
Als ik me goed herinner heb jij toch ook maine coons? Of zit ik er nu naast? Ik heb heel lang MC brokken van royal canin gegeven. Maar de laatste keer dat ik ze heb gekocht, aten ze ze niet meer. Ik vond ze zelf ook ineens zeer onprettig ruiken. Enig idee of er regelmatig met de samenstelling word gerommeld? En is het zinvol om maine coons toch MC brokken te geven (ivm grootte van de brok en speciale toevoegingen voor hun bottenstelsel)? Of is het voldoende om ze op de CB te krijgen en verder misschien nog gewoon wat brokken te geven?
Ik was toevallig vandaag naar de bestuursvergadering van de Abessijn/Somali rasvereniging waar ik actief lid van ben, ik fok zelf niet maar de andere aanwezigen allemaal wel, en die voeren op één na allemaal geheel of gedeeltelijk rauw, en die laatste wil ook overstappen. Dit zijn toch ook mensen die "er verstand van hebben", een reputatie hoog te houden hebben, met kostbare dieren showen en gezonde kittens willen opvoeden (kittens blijken overigens groter en met mooiere gewichten te verhuizen wanneer ze versvoer krijgen). Één dame had een foto op haar laptop van een 6 weken oud kitten met een eendagskuiken, en het 2,5 jaar oude zoontje van een ander vond dat helemaal niet gek of naar om te zien, hij vond het echt interessant. Het is maar hoe je als ouder met dingen omgaat.quote:Overigens las ik de onzinnige opmerkingen over het voeren van een zichtbaar herkenbaar dood dier aan je kat of hond, in bijzijn van je kind. Ik neem aan dat je kind dan ook niet naar tv mag kijken. Want daarop zie je immers hoe mensen mekaar afslachten al dan niet in een film, ook op het nieuws. Plus op national geographic en discovery en animal planet zie je ook mensen en dieren mekaar afmaken.
Oh en het kind mag zeker ook niet zien hoe je een vlieg of mug doodslaat omdat die door je kamer vliegt???
Ik heb vanmiddag een poging gewaagd om een rol in stukken te hakken. Het ging wel, maar ideaal was het nietquote:Op zaterdag 12 augustus 2006 20:29 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Om te beginnen met de houdbaarheid, je kunt CB ook best een klein beetje ontdooien en de worsten dan in kleinere stukken snijden (ik doe het zelf met een schilmesje), zakje eromheen en weer invriezen. Dan hoef je niet iedere keer een hele worst te ontdooien. Als ik je over blokjes hoor dan denk ik aan Tolerant voer (wat er prima uitziet qua ingredienten), of aan Prins.
Dat warm maken is een goed idee, een van de 2 eet zn natvoer alleen als het op kamertemperatuur is.quote:Mengen werkt meestal het beste, dan gewoon even kleinere porties CB maken en ontdooien dus. Sommige katten willen het domweg niet eten omdat ze sterk ruikend voer gewend zijn en dan helpt het vaak om een beetje aan hun pootje te smeren (zo weinig dat je net een rood vlekje ziet, een hele dot schudden ze door je kamer), wanneer ze dat afwassen proeven ze dat het best wel lekker is en willen ze vaak alsnog eten. Even een klein beetje warm maken in de magnetron helpt ook om het lekkerder te laten ruiken, is dat nog niet genoeg dan kun je een eetlepel in kokend water onderdompelen dat het net niet rauw meer is, als dat wel gegeten wordt steeds rauwer gaan geven.
Ach ja, Birmanen en een Somali. Ik zat aan Coons en Abessijn te denken. Even vergist. In elk geval zijn ze prachtig.quote:Ernesto lijkt wel een beetje op een Coon, maar hij is een langharige HTK (ik heb twee langharige HTK's, één Somali en één heilige Birmaan).
Dat verklaart het dus. Ik had ook mn twijfels bij al die verschillende brokken. In de natuur groeien er ook niet speciale MC of Siamese plantjesquote:Over de brokken van RC kan ik zeggen dat de fabrikant een tijdje terug opgekocht is door Masterfoods en dat die de samenstelling hebben veranderd. Op een ander kattenforum las ik dat mensen met show-Perzen massaal zijn afgestapt van de RC omdat de vacht van hun katten ineens niet meer goed terugkwam na de rui, en dat sommige katten het voer inderdaad zijn gaan weigeren. Ik vind die Maine coon, Siamees en Pers brokken maar een marketingmiddel, met fantastische verhalen over de speciale brokjesgrijptechniek van de Siamees enzo. Toevallig zijn deze rassen ook het populairst/meestvoorkomend en dan blijken ze ineens speciale behoeftes te hebbenEen natuurras als de Coon heeft het altijd prima gered zonder speciale brokken.
Je hebt helemaal gelijk. Kinderen zijn niet gek of dom. Als je ze het gewoon uitlegt, dan is het niet eng en zullen ze het begrijpen. Een kat die buiten komt (al dan niet in een afgezette tuin) neemt heus nog wel eens een vogeltje mee als buit. Wat zeg je dan tegen je kinderen?quote:Ik was toevallig vandaag naar de bestuursvergadering van de Abessijn/Somali rasvereniging waar ik actief lid van ben, ik fok zelf niet maar de andere aanwezigen allemaal wel, en die voeren op één na allemaal geheel of gedeeltelijk rauw, en die laatste wil ook overstappen. Dit zijn toch ook mensen die "er verstand van hebben", een reputatie hoog te houden hebben, met kostbare dieren showen en gezonde kittens willen opvoeden (kittens blijken overigens groter en met mooiere gewichten te verhuizen wanneer ze versvoer krijgen). Één dame had een foto op haar laptop van een 6 weken oud kitten met een eendagskuiken, en het 2,5 jaar oude zoontje van een ander vond dat helemaal niet gek of naar om te zien, hij vond het echt interessant. Het is maar hoe je als ouder met dingen omgaat.
Hilje, het gaat hier over katten, heb je kattenCB weleens gezien ? Het is zo fijn gemalen, het is net babyvoeding, het bot wat erin zit is zo fijn dat het echt niet de consequenties kan hebben van verhitte botsplinters. Carnibest adviseert deze methode zelf ook voor het overzetten van katten, daarom durf ik het er ook wel voor aan te bevelen.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 21:04 schreef Hilje23 het volgende:
uhmmm uhmmmmm even snel hoor!!!
Carnibest mag je NIET verhitten in de magnetron!!!!
Er zitten rauwe botten in verwerkt...
RAUW is RAUW..
Voor het overzetten van je honden op CB kun je eens kijken op forums als www.barfplaats.nl onder het kopje vragen en problemen kant en klaar versvoer...
daar staan veel tips.
Je kunt er bijvoorbeeld wel een beetje afgekoeld gekookt water overdoen...
dat maakt het "iets minder rauw" maar het maakt niets stuk aan de voeding zeg maar.
En is voor beginnende KVV-ers wat makkelijker.
NIET in de magnetron dus
Dat is Tolerantquote:Op zaterdag 12 augustus 2006 21:16 schreef Roeji het volgende:
Ik ga er eens vandoor, morgen laat ik wel even weten hoe het gegaan is. Dan zal ik ook eens kijken hoe dat andere voer heet. Ik meen dat er iets van Safari opstaat. In elk geval een plaatje van leeuwen of tijgers.
Great minds think alikequote:Op zaterdag 12 augustus 2006 21:16 schreef Hilje23 het volgende:
oh gos...KATTEN CB hahahahha....sorry...ik had het niet in de gaten..
Ik heb geen katten en zou dus niet weten hoe de katten variant van de CB eruit ziet....hahahahha
wat is GMTA Pumpkin ruby?
Zijn ze echt zo druk door het voer denk je ? Ik heb daar nog nooit van gehoord, maar het klinkt een beetje vermoeiend.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 20:56 schreef tonja het volgende:
Dit is nu de derde dag dat ze Carnibest krijgen, ze zijn echt zo wild, ze hebben zoveel energie. Ik doe nog maar een stuk of 4 van die blikvoer kitekat brokjes erdoor, voor Loes. Morgen ga ik het zonder blikvoer erdoor proberen.
quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 20:59 schreef Roeji het volgende:
Goed te horen Tonja!! Geeft de mens weer moed. Morgen gaan ze hier er weer aan geloven.
Die zijn gewoon helemaal door het dolle heen dat ze zulk lekker voer krijgen joh!quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 21:48 schreef tonja het volgende:
Ik weet het niet, of het komt omdat het wat kouder is, of door het voer. Maar ze zijn errug aktief. Ze zijn zojuist in slaap gevallen, maar het is echt, slapen, eten rossen
Oh, en vermoeiend is het zeker, maar ook wel leuk. Ze hebben echt lol de hele tijd.
de light variant meurt idd behoorlijk naar pens, dat zit er ook rijkelijk in.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 21:27 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Great minds think alike, Roeji en ik postten tegelijkertijd hetzelfde.
Mijn schoonzus voert haar hond hondenCB, en dat is echt anders. Het is veel grover, met stukken groente enzo, en het stinkt enorm naar pens. KattenCB is superfijn gemalen omdat het percentage katten wat het wil eten flink hoger bleek dan bij een grove maling, het ruikt ook vrij neutraal vergeleken met brokken. Katten zijn helaas niet zulke makkelijke eters als honden en zij zijn ons de baas en niet andersom zoals bij een hond blijkt wel![]()
Raven krijgt ook Tolerant.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 21:21 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Dat is TolerantDat bestaat nog maar sinds vorig jaar, ze zijn begonnen met AH en Plus in het oosten van het land en breiden nu uit, hier is het (nog) niet verkrijgbaar dus ik heb het zelf nog nooit te pakken gehad. De website en ingredientenlijst zien er goed uit (zowat vergelijkbaar met CB), ik heb er al goede ervaringen over gehoord en het is echt handig dat het in de supermarkt verkrijgbaar is. Het was bij de introductie wel iets aan de dure kant, maar ik denk dat dat de prijs is voor goede distributie/ tussenhandel. Ziet her er (afgezien van de blokjes) ook een beetje uit als CB ? En hebben je katten nog een voorkeur ?
Succes!!quote:Op zondag 13 augustus 2006 13:30 schreef Roeji het volgende:
Nou vanmorgen weer een poging gewaagd. Het leek succesvol bij Duncan. Had een paar kleine hapjes in zn bakje gelegd en dat was in no-time weg. Dus vol goede moed er nog wat in gedaan. Jammer dan, met moeite werd er nog even aan gelikt. Natvoer en brokjes erbij helpen een beetje.
Diesel had er sowieso geen zin in. Met natvoer gemengd ook niet, toen daar nog 3 verschillende soorten brokjes over heen gedaan. Toen heeft ie er wel wat van gegeten. Maar echt maar heel weinig. Vanavond poging 2, eten ze weer bijna niks, dan morgen de tolerant maar weer proberen.
*meldt*quote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:33 schreef SPK het volgende:
is er ook iemand waar de kat wel uit zichzelf dat spul eet ?
Nou duur industrievoer eet hij net zo makkelijk hoor iedere dagquote:Op donderdag 17 augustus 2006 23:27 schreef Casey het volgende:
Ach laat dat jong rellen... Als hij al niet weet dat veel katten extreem kieskeurig zijn met hun eten doet zijn verdere mening over wat wel of niet goed voer is ook niet zo terzake, dacht ik zo.
Voelt hij ook anders ? Vooral Ernesto werd echt superzacht nadat we overgegaan waren.quote:Op maandag 21 augustus 2006 21:01 schreef tonja het volgende:
Ja, het is belachelijk. Het nieuwste geintje is keihard vanaf de rugleuning van de bank op mijn rug springen en weer terug naar de rugleuning, als ik voorover zit.
En, het kan verbeelding zijn, maar volgens mij glimt Harry nog harder dan eerst.
linkje met info daaroverquote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:37 schreef Meaghan het volgende:
Onze Bulldog pup van nu 4 maanden krijgt op aanraden van de fokker AHV vlees/pens compleet en hij doet het er echt super op! Hij weegt inmiddels 18 kilo en heeft echt massa zonder meteen dik te zijn. Onze andere hond was graatmager toen we hem kregen en het is echt zo jammer dat we toen nog geen ervaring hadden met versvlees voedingen. Is het ook zo dat je met versvlees de kans op een maagtorsie vermindert of zelfs uitsluit? Het zet immer niet uit zoals brokken dat wel doen.
Mooie site! Handig idd. Ik snap wel waarom ze gratis bezorgenquote:Op woensdag 23 augustus 2006 18:48 schreef tonja het volgende:
Zonet is mijn bestelling met kattenvoer van carnibest afgeleverd.
8 kilo. Ik ben erg blij met deze online bestel mogelijkheid.
http://www.versvoeding.nl/index.php
Dat stuiteren had ik echt nooit gehoord, en bij mezelf zal het moeilijk constateren geweeest zijn, ik bren gestart met rauw toen ik twee (bij de fokker rauw gevoerde) kittens kreeg en die zijn altijd drukker dan volwassen katten, Ernesto werd wel drukker maar die had ineens twee kittens om mee te spelen, en van Mimosa weet ik het niet, maar die heeft een groot gedeelte van die periode mokkend op de kast doorgebracht.quote:Op zondag 27 augustus 2006 22:54 schreef tonja het volgende:
Er valt me nog iets op nu Harry en Loes aan het rauwe vlees zijn. Ze hebben geen oprisping na het eten. Zowel Harry als Loes hadden altijd na een maal brokjes een oprisping.
Loes is nu een beetje aan het doorslaan, ik moet er echt op letten dat ze niet teveel eet. Als ik haar d'r gang laat gaan dan eet ze volgens mij door tot ze ploft.
En ook het stuiteren zet zich onverminderd voort.
Tolerant failliet? Hoezo dat?quote:Op zaterdag 2 september 2006 13:07 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
Tolerant is failliet.![]()
Ik ga ook maar eens Carnibest proberen denk ik...![]()
Zal wel niet genoeg verkocht worden ofzo. Maar heb gehoord dat een dierenwinkel in Nijmegen in overleg is met Tolerant om het zelf te mogen maken.quote:Op zaterdag 2 september 2006 15:19 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
Tolerant failliet? Hoezo dat?
Oh, leuk, ik ben wel benieuwd.quote:Op vrijdag 15 september 2006 14:27 schreef Quickie_Butt het volgende:
Er is een leuk nieuw boek op de marktGeschreven door een van de weinige dierenartsen in Nederland die voor versvleesvoeding is. Het boekje heet Voer voor Carnivoren door Tannetje Koning. Kost ¤14,95 en ik las het in 1 ruk uit.
Oh, gelukkig, ben blij dat ik geen half om half heb meegenomen danquote:Op woensdag 6 december 2006 11:06 schreef tonja het volgende:
Nee, rauw rundergehakt kan geen kwaad.
Varkensvlees moet je mee uitkijken, daar kan een virus in zitten die voor mensen onschadelijk is, maar voor katten dodelijk.
Ik heb hem ook, hij is leuk ! Geen dikke, ingewikkelde pil, maar een duidelijk geschreven boekje. Ik ga er denk ik nog een paar bestellen om met kerst cadeau te geven, m'n broer heeft een hond en sinds vorige week een Oosters korthaar kitten, en hij voert ze ook rauw maar z'n vriendin begrijpt het allemaal nog niet zo, en mijn hartsvriendin krijgt binnenkort een Abessijntje en die krijgt rauw van de fokker, zij begrijpt nog niet zo waarom die fokker en ik onze katten rauw voeren, misschien dat het boekje helpt. En als ik nog geld heb krijgt de dierenarts er ook eentje.quote:Op vrijdag 15 september 2006 14:27 schreef Quickie_Butt het volgende:
Er is een leuk nieuw boek op de marktGeschreven door een van de weinige dierenartsen in Nederland die voor versvleesvoeding is. Het boekje heet Voer voor Carnivoren door Tannetje Koning. Kost ¤14,95 en ik las het in 1 ruk uit.
en die van mij nog steeds alleen maar droge brokkenquote:Op zaterdag 23 februari 2008 01:24 schreef oh-oh het volgende:
Denk dat t wel leuk is om dit topic even te kicken toch?
Heb hem net nog eens helemaal doorgelezen en we voeren dezelfde discussie nu ook op een hondenforum.
Er is wel wat veranderd inmiddels want veel meer mensen voeren nu vers.
Dat is zeker zo, bij mensen met een kat is het ook erg veranderd, en die liepen wat dat betreft best achter op mensen met een hond. Toch een kwestie v an de dieren van een ander zien en mond-tot-mondreclame. Als ik nu naar een bijeenkomst met Somalifokkers ga voeren ze zowat allemaal vers en mijn vriendinnen zijn inmiddels ook allemaal overgeschakeld (erg fijn wat betreft staffelkorting).quote:Op zaterdag 23 februari 2008 01:24 schreef oh-oh het volgende:
Er is wel wat veranderd inmiddels want veel meer mensen voeren nu vers.
Veel dierenartsen kennen het niet dus het advies kan best negatief uitvallen, gewoon proberen, netjes afbouwen met de brokken en steeds meer KVV gaan geven. Je merkt snel genoeg of het wel of niet goed gaat.quote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:10 schreef Qwea het volgende:
ik ga mijn DA eens raadplegen of Baloe op CB oid over kan.
Ik neem aan dat ze het wel kent. En zo niet hoor ik dat ook wel. Ik ga niks zomaar proberen aangezien Baloe voor erg veel dingen alergisch is e.dquote:Op zaterdag 23 februari 2008 19:14 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Veel dierenartsen kennen het niet dus het advies kan best negatief uitvallen, gewoon proberen, netjes afbouwen met de brokken en steeds meer KVV gaan geven. Je merkt snel genoeg of het wel of niet goed gaat.
en? wat zei je dierenarts?quote:Op maandag 25 februari 2008 14:23 schreef Qwea het volgende:
Mja maar toch even overleggen. Moet zaterdag heen dus zal het zaterdag opperen. Baloe heeft het ook aan zn schildklier, artrose, prostaat, ja wat heeft ie eigenlijk niet.
En ook met artrose vraag ik me af of vers mag. Of hij er niet te dik oid van wordt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |