En nog een leuk nieuwtje voor liefhebbers. Deze zomer komt Tom Lonsdale, auteur van "Raw Meaty Bones" en autoriteit op het gebied van natuurlijk voeren van honden, naar Nederland (en hij doet ook andere Europese landen aan) voor een lezing. Waar en wanneer hij komt zal t.z.t. staan op zijn website . Ik ga er zeker heen!quote:Op zaterdag 4 maart 2006 00:28 schreef hollander172 het volgende:
[..]Misschien makkelijk praten voor mij omdat ik me diverse slachthuizen ingeluld heb maar ook als ik bij gewone slagers en poeliers ergens om vroeg vonden ze dat niet raar?
Okee de meesten wisten echt niet waar ik het over had maar zoals diverse kip- en lamsonderdelen konden ze achteraf moeiteloos leveren. Pens bijv. is wel een probleem. Dit kan niet kant en klaar aangeleverd worden maar de rest is ook voor een slager of poelier gewoon een kwestie van vragen.
Ik weet niet waar je woont maar wij bestellen binnenkort weer even wat bij ze. (en zijn gewoon particulier.quote:Op maandag 13 maart 2006 16:56 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik had bij Mulder geinformeerd naar kuikens, konijnen etc, maar geen reactie terug ontvangen, vandaag nog een keer gebeld maar ze leveren niet aan particulieren.
In het pittoreske Middelburg, dat was volgens mij die man z'n probleem ookquote:
In principe kun je alles soorten vlees geven, behalve varkensvlees vanwege de ziekte van Aujeszki. Ikzelf geef de voorkeur aan klein gevogelte voor de katten, maar geef ook graag rund en lamshart omdat daar veel taurine in zit, katten gebruiken erg veel taurine maar kunnen het zelf niet maken en hebben daarom veel taurine in het voer nodig, beetje extra kan geen kwaad. Eendagskuikens zijn erg makkelijk en voor je kat (mits vers-eter) erg leuk.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:21 schreef ondeugend het volgende:
Goed mijn mormel is nu helemaal aan de Energique. bevalt goed.
Wat geef ik mijn kat aan vers vlees ? En dan bedoel ik niet een blik wiskas.
Mijn leverancier levert alleen versvleesvoer voor honden. Ik heb net uitgevonden dat in een naburig dorp Carnibest te krijgen is. Dat is dus een optie.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:32 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
In principe kun je alles soorten vlees geven, behalve varkensvlees vanwege de ziekte van Aujeszki. Ikzelf geef de voorkeur aan klein gevogelte voor de katten, maar geef ook graag rund en lamshart omdat daar veel taurine in zit, katten gebruiken erg veel taurine maar kunnen het zelf niet maken en hebben daarom veel taurine in het voer nodig, beetje extra kan geen kwaad. Eendagskuikens zijn erg makkelijk en voor je kat (mits vers-eter) erg leuk.
Qua KVV zou je als je het gemakkleijk wil doen Energique kunnen geven met rood vlees als aanvulling, wil je liever een KVV speciaal voor katten dan is het makkelijkst waarschijnlijk om Prins Indoor total care cat te bestellen bij je Energique leverancier, ik heb dat zelf ook een tijdje gevoerd, is wel een aardig versvoer, mijn katten aten het wel graag maar ik vond dat je er erg weinig van mocht geven, het meurde enorm omdat het vol zit met schapenvet en Ernesto kreeg er een vette vacht van. Het voordeel is natuurlijk dat het vers isAndere KVV's voor katten zijn Bibi, Tolerant, Bandit en Carnibest.
Heeft Energique geen kattenvariant? Carnibest heeft dat in elk geval wel. En Bandit dacht ik ook (weet niet zeker)quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:41 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Mijn leverancier levert alleen versvleesvoer voor honden. Ik heb net uitgevonden dat in een naburig dorp Carnibest te krijgen is. Dat is dus een optie.
Om met kuikentjes, vogeltjes en organen aan de slag te gaan, trekt me niet zo. Het principe van diepvriesvoeding zoals Energique bevalt me prima. De kat ook op energique te zetten is waarschijnlijk niet slim omdat kat en hond andere behoeften hebben ?
Nee, ik ben net nog op de site geweest en kan er niets over vinden.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:47 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
Heeft Energique geen kattenvariant? Carnibest heeft dat in elk geval wel. En Bandit dacht ik ook (weet niet zeker)
Dat is echt superhandig. Ik wist niet waar je woonde dus ik ging er niet automatisch van uit dat je aan CB kon komen, waar ik woon is dat nogal moeilijk. Bij mijn dierenwinkel verkochten ze wel Energique, een winkel die dat heeft zou in principe ook aan Prins moeten kunnen komen, maar er zijn natuurlijk ook nog andere leveranciers van Energique dan alleen winkelsquote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:41 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Mijn leverancier levert alleen versvleesvoer voor honden. Ik heb net uitgevonden dat in een naburig dorp Carnibest te krijgen is. Dat is dus een optie.
Ik vind KVV ook supermakkelijk, maar omdat alles voor katten zo fijn gemalen wordt hoeven ze niks te knippen/scheuren en dat is niet zo goed voor hun gebit als wanneer ze dat wel doen. Je kunt natuurlijk ook minder herkenbare snacks aan je kat voorschotelenquote:Om met kuikentjes, vogeltjes en organen aan de slag te gaan, trekt me niet zo. Het principe van diepvriesvoeding zoals Energique bevalt me prima. De kat ook op energique te zetten is waarschijnlijk niet slim omdat kat en hond andere behoeften hebben ?
Nee. Maar ze maken volgens mij wel de Prins indoor. Bandit heeft een paar varianten voor katten, in ieder geval iets met kip en een vismix.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 13:47 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
Heeft Energique geen kattenvariant? Carnibest heeft dat in elk geval wel. En Bandit dacht ik ook (weet niet zeker)
te jong waarvoor?quote:Op maandag 24 april 2006 23:01 schreef miss_dynastie het volgende:
Iemand ervaring met het invoeren van versvlees bij een kitten van (in ieder geval) 12 weken? Kan dat, of zijn ze dan echt te jong?
Oh op die fiets. Juist bij dieren jonger dan 12 weken kun je zo van de een op de andere dag omschakelen van brokjes naar rauw. Het maag/darmsysteem is dan nog niet "verpest"quote:Op woensdag 26 april 2006 10:13 schreef miss_dynastie het volgende:
We krijgen er inderdaad een katertje bij
Te jong, niet in de zin van: versvlees eten, want ik snap wel dat dat kan. Waar het mij om gaat is dat hij misschien te jong is om de darmpjes aan wéér nieuw voedsel te laten wennen. Of dat niet te snel is voor een nieuwe omschakeling, zeg maar. Zeker omdat ik heb begrepen dat veel volwassen dieren al moeite hebben met de omschakeling, geen idee hoe dat voor een klein katje is. Wil gewoon niets fout doen
Leuk ! Als je iets aan tandsteen wil doen werkt echt dingen te knagen geven het beste, dus echt vlees met botjes erin ipv/samen met KVV. Mimosa boekt nog steeds niet echt vooruitgang met vlees met botten dus die geef ik stukken lamshart (lekker taai), ik heb haar een tijdje echt alleen gemalen voer gegeven en toen kreeg ze acuut een rood randje langs haar kiezen. De heren eten gelukkig alles inclusief bot. (nou ja, wanneer ze zin hebben, ze hebben ieder nogal hun voorkeuren)quote:Op zondag 23 juli 2006 00:45 schreef tonja het volgende:
Ik zit er ook hard over te denken om op versvleesvoeding over te gaan. Harry is iets te zwaar, en zowel Harry als Loes hebben nu al last van tandsteen. Vandaag bij wijze van experiment het duo een kippenlevertje voorgeschoteld, maar dat is vooralsnog geen succes.
Ik moet me nog inlezen, maar wat ik van de site van carnibest heb gelezen, en ook ervaringen van mensen hier op fok! lijkt het me echt een goed idee om over te gaan op barf.
Ja, ik geef ze af en toe gemalen lamshart, en ook hebben ze weleens een eendagskuiken op.quote:Op zondag 23 juli 2006 09:17 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Leuk ! Als je iets aan tandsteen wil doen werkt echt dingen te knagen geven het beste, dus echt vlees met botjes erin ipv/samen met KVV. Mimosa boekt nog steeds niet echt vooruitgang met vlees met botten dus die geef ik stukken lamshart (lekker taai), ik heb haar een tijdje echt alleen gemalen voer gegeven en toen kreeg ze acuut een rood randje langs haar kiezen. De heren eten gelukkig alles inclusief bot. (nou ja, wanneer ze zin hebben, ze hebben ieder nogal hun voorkeuren)
Hebben ze al eens eerder rauw vlees geproefd ? Bijvoorbeeld een stukje kip van je avondeten ofzo ?
Mooie foto's! Ik zie dat ook een voordeel van versvleesvoeder de lol is die ze ermee hebbenquote:Op zondag 23 juli 2006 10:01 schreef Llewella het volgende:
Via een reptielenwebsite kwam ik een tijdje geleden terecht op voernatuurlijk.nl
Sindsdien voer ik nu geregeld vers vlees; voornamelijk kantenklaar of kuikens.
Ik wissel het nog steeds af met brokken; omdat ik 2 katten op dieet heb staan; 1 op CD; een zelfs op SD al dik een jaar.
Maar juist vanwege die SD ook wil ik over op een gezondere voeding; want SD kan niet levenslang gegeven worden, maximaal 2 maanden zei de DA; daar zitten we nu al dik overheen (uiteraard in overleg).
Totnu toe geven leo en latief de voorkeur aan kuikens; en tony aan lamshart.
Leo heeft iig dikke lol met zijn eten
[afbeelding]
En latifa die wil het liefst niets anders meer dan kuikens; zij eet ze binnen no-time op om te vragen na meer;
[afbeelding]
Enige nadeel; er wordt opvallend meer eigen initiatief getoond door prooi mee naar huis te slepen.
Voornamelijk door Leo; maar ook Latifa doet dit.
Gisteren ook weer een halve vogel opgeruimd, want vogels worden wel opgegeten; maar niet geplukt dus weer uitgespuugd.
Hier Tony met een spitsmuisje die door Leo of Latief is thuis gebracht.
[afbeelding]
Ik moest ff wennen; en dat is best gek aangezien ik me slangen wel (diepvries)muisjes voer; maar het is aangeleerd dat katten geen prooien eten; alleen voer eten wat voor ons acceptabel en niet zielig is.
Ik ben trouwens wel aan het uitkijken voor een grotere vriezer; ook gezien me slangen op grotere prooi zijn; en me vriezer gewoon weg uitpuilt inmiddels.
Die van mij snappen inmiddels dat ze hun eten kuikens braaf in de keuken moeten opeten. En dat zijn ze zo gewend dat ze toen ik voor het eerst muisjes gaf er niet van aten, totdat Flynn die van hem naar de keuken bracht en opat. Toen ik de rest ook naar de keuken bracht aten ze ineens wel. Ik voelde me een beetje stom omdat de katten blijkbaar netter zijn dan ikzelfquote:Op maandag 24 juli 2006 20:00 schreef tonja het volgende:
Mijn katten slepen eendagskuikens overal naartoe. Aangezien ik bijna overal tapijt heb is dat niet al te fris.
In de badkamer opsluiten kan, mits ik erbij blijf zitten, anders is het brullen geblazen.
Lastig.
Dat is wel een goed idee. Ik kan best mijn ochtend routine zo omgooien dat ik in de badkamer mijn ochtendkrantje lees, en een kopje thee meeneem.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 00:19 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Die van mij snappen inmiddels dat ze hun eten kuikens braaf in de keuken moeten opeten. En dat zijn ze zo gewend dat ze toen ik voor het eerst muisjes gaf er niet van aten, totdat Flynn die van hem naar de keuken bracht en opat. Toen ik de rest ook naar de keuken bracht aten ze ineens wel. Ik voelde me een beetje stom omdat de katten blijkbaar netter zijn dan ikzelf![]()
Als ze kuikens willen eten en de badkamer is daar de enige geschikte plek voor dan zou ik het gewoon daar doen, en dan geef je ze gewoon een bepaalde tijd om ze op te eten waarbij je er ook bijblijft, als er daarna nog iets ligt gooi je dat gewoon weg. Als ze eenmaal gewend zijn ze regelmatig te eten dan zal de tijd die ze nodig hebben ook steeds korter worden, hier is het echt minutenwerk.
Zo te horen eten ze het gelijk goed ! Dat is bij sommige katten weleens anders. Die van mij waren helemaal niet druk na hun eerste keer CB, want ze hebben toen met z'n drieen een pond gegeten op één avondquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 14:44 schreef tonja het volgende:
Ik heb mijn katten gisteren voor het eerst carnibest gegeven. Voor Loes moest ik er wat blikvoer doorheen doen, Harry at het zo.
Het kan toevallig zijn natuurlijk, maar het lijkt wel of er speed in dat spul zit zeg! Gisteravond van half 10 tot 3 uur 's nachts zijn ze aan het stuiteren geweest. Wat een energie!
Als ze ze wil, zeker. Goed voor de tandjesquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 15:48 schreef Pitbull-Guppie het volgende:
Is het een goed idee voor een kat die het liefst blikvoer eet en liever geen brokjes af en toe eendagskuikens te geven.
Een eendagskuiken zal ze moeten kauwen, ze zijn te groot om te proberen in z'n geheel door te slikken (blik en zelfs brokken hoeven niet echt gekauwd te worden). Eendagskuikens hebben nog erg zachte beenderen (meer kraakbeen dan bot), en mijn drie heren hebben zich ook nog nooit verslikt in grotere botten. Als ze de kuikens niet rauw blieft kun je ze desnoods koken (0 tot 10 minuten, wat je kat lekker vindt) en de kooktijd later afbouwen. Als ze zo graag van dat zachte voer eet hoop ik maar dat ze wel eten wil waar ze op moet kauwen.quote:Ze is ongeveer 7 jaar oud. Als ze al brokjes eet zijn het die van Gimpet.
Zo een eendags kuiken lijkt me wel een leuk verzetje voor haar gelijk. Stikken ze half in de botjes? Ze schrokt nog al met eten.
De vogelopvang hier heeft ze graag voor de roofvogels.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 16:35 schreef Pitbull-Guppie het volgende:
Ik ga eens vragen of ik er een paar mag proberen.
En anders als ze ze echt niet lust breng ik de overgebleven kuikens wel naar het plaatselijke asiel of zo, hebben de katten daar ook wat leuks.
Ja, Harry gaat beter dan Loes. Harry kreeg in de cattery ook lamshart, Loes alleen maar commercieel voer. Die moet echt nog even wennen, maar er hoeft maar heel weinig blikvoer door de CB dan is het al goed.quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 15:47 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Zo te horen eten ze het gelijk goed ! Dat is bij sommige katten weleens anders. Die van mij waren helemaal niet druk na hun eerste keer CB, want ze hebben toen met z'n drieen een pond gegeten op één avondIk weet nog dat dEUS op z'n rug lag uit te buiken op de bank terwijl Flynn de rest opat, hij bleef maar eten, Dunc en ik zaten vanaf de bank weddenschappen af te sluiten wanneer hij zou ontploffen.
Ik zou zweren dat ik op je vorige bericht gereageerd had, maar blijkbaar heb ik dat nooit gepost
Muisjes zijn te koop bij dierenwinkels die in reptielenvoer doen, en soms plaatselijk bij mensen die slangen houden en zelf hun voer kweken. Ik koop ze zelf bij een groothandel/producent. De eerste keer waren de mannen dolenthousiast over muisjes, inmiddels hebben Flynn en Ernesto besloten dat ze veel liever gevogelte eten maar dEUS eet iedere dag een muis. Ik heb ook nog ratten in de vriezer maar die zijn vies volgens mijn katten (en ik vind dat ze gelijk hebben), ook al ken ik mensen waarvan de katten die wel heerlijk vinden. Van wat ik op rauwvoerlijsten lees heb ik wel kans dat ze het over een paar maanden ineens wel heerlijk vinden, het blijven wel katten natuurlijk.
Omdat Mimosa nog steeds niet zo goed is in grote stukken eten kan ik helaas niet helemaal over naar prooimodel, zij eet enkel carnibest en stukjes vlees, lamshart en sinds kort ook vlees met minuscule botjes eraan, zoals stukjes rib van kwartel of piepkuiken (klein kipje van 500gr). De heren eten elke dag kuikens, CB en hele stukken duif, kwartel, kip en eend met bot, lanshart en rundvlees.
Lamshart is ook super, dat zit tjokvol taurine. Niet overdrijven want dan kan ze aan de race gaan, 50-100 gram is zat. Voor de tanden is een stuk lamshart wel goed (hartjes te krijgen bij keurslager/islamiet), wil ze dat niet dan is er gemalen lamshart als Rodi-burger te krijgen in de supermarkt. Qua vlees kun je alles geven wat je wilt (niet gekruid natuurlijk), maar liever geen varkensvlees, dat kan het virus van Aujeszky bevatten en daar gaat een kat dood van. Officieel is Nederland Aujeszky-vrij, maar ik persoonlijk neem het risico niet. Ook nooit gekookte/verhitte botten geven, die worden hard en splinterig. Topper volgens mijn geboefte is kwartel (kwarteltje kost hier zo'n twee euro op de markt).quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 16:42 schreef Pitbull-Guppie het volgende:
Ik ga van de week eens kijken hoe en wat. Waar de vogelopvang hier zit weet ik niet.
Ik ga gelijk kijken wat ze nog meer hebben. Vis krijgt ze al regelmatig als wij het ook eten en ze steelt er wel eens een uit onze vijveralle gekleurde zijn er al uit.
Lamshart is ook een goed idee? of zijn er betere dingen?
quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 16:59 schreef tonja het volgende:
Ik zal eens bij mijn dierenwinkel naar muisjes informeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |