quote:
05-08-2005
Chevron betaalde aanval Nigeria
door Wim Schoutendorp
Niet alleen oliereus Shell, ook Chevron ligt onder vuur vanwege zijn rol in Nigeria. Dit Amerikaanse concern werkt zich nu nog verder in de nesten door Unocal over te nemen. Want dat oliebedrijf wordt verdacht van het schenden van mensenrechten in Burma.
Van een rol in de mensenrechtenschendingen in Nigeria wordt Chevron, net als Shell, al jaren verdacht. Tot nu toe heeft dit op een na grootste Amerikaanse olieconcern dergelijke aantijgingen altijd tegengesproken. Maar begin deze week kwamen er in Washington, tijdens een proces tegen Chevron, plotseling nieuwe bewijsstukken boven water.
Daaruit blijkt dat Chevron op 5 januari 1999 Nigeriaanse soldaten heeft betaald die een dag eerder twee Nigeriaanse dorpen in de omgeving van een Chevron-vestiging hadden platgebrand. Bij die aanval kwamen naar verluidt verscheidene dorpelingen om.
Uit een nu in de eigen boekhouding van Chevron gevonden kwitantie blijkt dat het concern destijds aan betreffende legereenheid, bestaande uit een captain en 22 soldaten, voor deze ’services’ 15000 Nigeriaanse naira (omgerekend zo’n 150 euro) heeft betaald. Ook zou Chevron de legereenheid een helikopter en boten ter beschikking hebben gesteld, zo bericht de Amerikaanse mensenrechtenorganisatie EarthRights. Aanleiding voor het door Chevron betaalde legeroptreden waren protestacties tegen door Chevron veroorzaakte milieuschade aan de lokale drinkwatervoorziening.
De door EarthRights tegen Chevron aangespannen rechtszaak over de gebeurtenissen in Nigeria en aan de lokale bevolking te betalen schadevergoedingen, zal mogelijk nog tot eind volgend jaar duren.
Inmiddels raakt Chevron echter ook betrokken bij een soortgelijke schending van mensenrechten in Burma. Dat gebeurt door de binnenkort te verwachten overname door Chevron van het eveneens Amerikaanse oliebedrijf Unocal, dat samen met het Franse Total mede-eigenaar is van een gaspijp door Burma naar het buurland Thailand.
Mensenrechtenorganisaties beschuldigen er het militaire bewind in Burma van bij de aanleg van deze zogenoemde Yadana-pijpleiding wreedheden te hebben begaan tegen de lokale bevolking. Bij legeracties om dorpelingen uit het betreffende gebied te verdrijven zouden soldaten mensen hebben verkracht en vermoord.
Uit protest tegen de brute dictatuur in Burma roept oppositieleidster Aung San Suu Kyi buitenlandse bedrijven al vele jaren op haar land te verlaten. In het verlengde daarvan willen mensenrechtengroepen, waaronder het Nederlandse Burma Centrum, zowel Total als Chevron via acties dwingen zich uit de Burmese pijpleiding terug te trekken.
ofquote:laatst gewijzigd: 18-01-2006 14:47
Rebellen Nigeria voeren terreur olieconcerns op
De onrust bij olieconcerns in Nigeria is nog niet voorbij. De rebellen die sinds anderhalve week actief zijn, kondigen aan de terreur op te voeren.
Problemen Shell Nigeria
Tot nog toe moest vooral Royal Dutch Shell het ontgelden in Nigeria. Enkele onderaannemers zijn er vorige week ontvoerd. Ook werden enkele pijpleidingen en olie-installaties gesaboteerd of vernield door vandalen. Daardoor moest Shell zijn productie in Nigeria fors terugschroeven. Shell heeft al personeel geëvacueerd.
Rebellen
De Beweging voor de Emancipatie van de Nigerdelta (Bend), zoals de terroristen zichzelf noemen, hebben gezworen door te gaan met hun terreurcampagne. Ook zullen ze het aantal ontvoeringen opvoeren. Daarbij beperkt Bend zich niet tot medewerkers van Shell; ook gezinsleden moeten vrezen. Bend wil afdwingen dat concerns meer van hun oliewinsten terug laten vloeien in de economie van Nigeria. Het Afrikaanse land is het achtste olie-producerende land ter wereld.
Andere olieconcerns
Bend zal zich overigens niet uitsluitend richten op Shell. De rebellen noemen ook het Amerikaanse olieconcern Chevron. Op installaties van Total en Agip zouden al aanvallen zijn uitgevoerd. Total en Agip ontkennen dit.
Veiligheid Shell
Shell zegt in een verklaring de veiligheidsmaatregelen aan te scherpen. Ook herevalueert het concern zijn mankracht in Nigeria.
Olieprijs
Ondertussen blijft de olieprijs, mede door de onzekere situatie in Iran, oplopen. Een vat olie van 159 liter kost nu 67 dollar, een niveau dat sinds september niet meer is bereikt.
Wacht, ik doe het nieuws van vandaag er ook nog bij, lees het even een paar keer.quote:laatst gewijzigd: 19-01-2006
'Dodental aanval op Shell Nigeria naar 13'
Het dodental van een aanval van rebellen op een olie-installatie van Shell in Nigeria zondag is opgelopen tot 13, aldus persbureaus. Shell heeft ruim 300 man geëvacueerd, maar piekert er niet over te vertrekken.
[..]
Check de datums, onderstreept.quote:Forse boete Shell voor milieuschade Nigeria
Een rechtbank in Nigeria heeft bepaald dat olieconcern SPDC, waar Shell een belang van 30% in heeft, een boete van 1,5 miljard dollar moet betalen aan de Ijaw-bevolking in Nigeria.
Compensatie milievervuiling
Het geld is bedoeld ter compensatie voor de milieuvervuiling in de Niger-delta. Shell gaat de uitspraak eerst goed bestuderen, maar verwacht wel in hoger beroep te gaan.
Lang gevecht
De Ijaw-bevolking in het zuiden van Nigeria vecht al sinds 2000 voor compensatie voor de milieugevolgen van de zware olie-industrie in de regio. Het parlement van Nigeria had Shell eerder al gesommeerd een vergoeding te betalen, maar het olieconcern weigerde dat. Daarop stapte de Ijaw naar de rechter.
Aanslagen
De laatste maanden is het erg onrustig in de Niger-delta. Rebellen voeren de druk bij olieconcerns op door aanslagen te plegen. Verschillende olie-installaties zijn gedeeltelijk vernield. Ook zijn er onderaannemers van Shell ontvoerd in Nigeria.
Eerlijke verdeling
Het Afrikaanse land is de achtste olieproducent ter wereld, maar het volk leeft in armoede. De rebellen willen dat de olie-opbrengsten eerlijker worden verdeeld. Mede door de onrust is de olieprijs flink gestegen. Shell heeft zijn productie met bijna 500.000 vaten per dag moeten verminderen in Nigeria.
Ik laat mijn ondertitel glazen oog, wassen neus, wel even staan.quote:
En dankzij www.carlyle.com e.d. vallen wij net zo hard, zo niet, harder, mee. Nooit geweten dat die benzine in mijn brommer zoveel invloed kon hebben. Nooit.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:56 schreef Tafkahs het volgende:
de dolllar valt, let maar op. Zeker nu Iran olievaten in euro's rekent.
Beter dat het nu gebeurt en we geen concurrentie vormen voor lage lonen landen als Indiaquote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:59 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En dankzij www.carlyle.com e.d. vallen wij net zo hard, zo niet, harder, mee. Nooit geweten dat die benzine in mijn brommer zoveel invloed kon hebben. Nooit.
Ik zit me net te bedenken he. Zonder olie. Zonder stroom. Niks met de bus naar school, niks ff PC'tje aanzetten. Niks even mail checken. Niks even de koelkast aanzetten. Niks even 2x per week naar de supermarkt. Niks even 's avonds stappen.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:02 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Beter dat het nu gebeurt en we geen concurrentie vormen voor lage lonen landen als India
O ja, Musharaf is geen vriend van mijquote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:12 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
En met wat Escher's neem ik afscheid van u:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Welterusten!![]()
![]()
tuurlijk wel, er staat nu een nieuwe generatie nouveau riches op in India die straks ook allemaal in een SUV wil rijden. Wat denk jij dan?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:04 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik zit me net te bedenken he. Zonder olie. Zonder stroom. Niks met de bus naar school, niks ff PC'tje aanzetten. Niks even mail checken. Niks even de koelkast aanzetten. Niks even 2x per week naar de supermarkt. Niks even 's avonds stappen.
Damn. En maar zeiken op andere culturen, dat heeft toch geen zin man. Of wel?
Ja, en die zijn ook flink aan het onderhandelen in Afrika, die weten wel dat daar olie zit, en hebben ondertussen al half Afrika in hun broekzak, omdat ze geen reet om ethiek geven. Geld voor olie, klaar. Maar dan moet dat geld wel voor 70% geinvesteerd worden in Chineese projectontwikkelaars. Wat nou vrije handel, Doei politieke correctheid, IMF, wereldbank, heel de handel.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:15 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
tuurlijk wel, er staat nu een nieuwe generatie nouveau riches op in India die straks ook allemaal in een SUV wil rijden. Wat denk jij dan?
Het stroomnet in Russische handen? Dacht het niet
Talpaquote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:25 schreef Yildiz het volgende:
Wheh, kijk nu eens naar Talpa. Schitterend. Voor een paar euro vingerafdrukken van anderen dragen.
Och, ze openen hun nieuws met 'big brother is watching you', de overheid maakt een database, en daar staat u ook in, ofzo. Dat haalt dat hele gebeuren tenminste een beetje uit het 'je bent paranoïde' sfeertje. En dat mag nu wel eens.quote:
Als nederland geen stroom / olie meer heeft, dan wel ja. Gok ik.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:30 schreef MrX1982 het volgende:
The world is coming to an end.
Als ze nou gewoon Nawijn in een real-life soap zouden uitzenden, dan keek ik wel.. Pberends trouwens ookquote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:32 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Och, ze openen hun nieuws met 'big brother is watching you', de overheid maakt een database, en daar staat u ook in, ofzo. Dat haalt dat hele gebeuren tenminste een beetje uit het 'je bent paranoïde' sfeertje. En dat mag nu wel eens.
Ik kijk voor het eerst NSE, nu. Ik ben benieuwd, ik zapte net langs vanaf RTL7, via Talpa, en toen viel die vingerafdruk mij op. Je kon met n setje voor n paar euro iemands vingerafdruk jatten, van een blikje cola, bijvoobeeld, denk ik dan. En die dan op je eigen vinger plakken, ofzo.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:32 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Als ze nou gewoon Nawijn in een real-life soap zouden uitzenden, dan keek ik wel.. Pberends trouwens ook
Zo snel zal het toch wel niet gaan.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:32 schreef Yildiz het volgende:
Als nederland geen stroom / olie meer heeft, dan wel ja. Gok ik.
quote:Everyone has his day and some days last longer than others.
lijkt me wel geil eigenlijk, om met een soort van handschoentjes iemand anders gewoon helemaal te fuckenquote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:36 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik kijk voor het eerst NSE, nu. Ik ben benieuwd, ik zapte net langs vanaf RTL7, via Talpa, en toen viel die vingerafdruk mij op. Je kon met n setje voor n paar euro iemands vingerafdruk jatten, van een blikje cola, bijvoobeeld, denk ik dan. En die dan op je eigen vinger plakken, ofzo.
Maar ik weet het niet zeker, het zal zo nog wel een keer voorkomen.
Zo dacht men ook met de invoering van de postcode. We kunnen nu niet meer zonder.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:37 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Zo snel zal het toch wel niet gaan.
Goede poging, weltrusten.quote:Met deze geruststellende woorden neem ik afscheid. Mocht de olie morgen op zijn.
Vaarwel en tot op het slagveld.
[..]
Ze zullen zometeen wel zeggen waar ze het vandaan halen, dat setje. Ik zit nu bij 10 minuut 10.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:38 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
lijkt me wel geil eigenlijk, om met een soort van handschoentjes iemand anders gewoon helemaal te fucken
schuld van rechts Frankrijk hequote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:39 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Zo dacht men ook met de invoering van de postcode. We kunnen nu niet meer zonder.
[..]
Goede poging, weltrusten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |