tegen wie heb je het?quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:38 schreef jack4ya het volgende:
Het is niet:
so-wie-so,
zowiezo,
souwiso,
zo ie zo,
zo-wie-zo en al helemaal niet:
zo en zo!
HET IS SOWIESO!!
onthoudt dat nou eens....![]()
pffffff
de 'zo en zo" variant kwam ik net nog tegen... in WGRquote:Op woensdag 22 februari 2006 14:41 schreef Frollo het volgende:
'Zo ie zo' vind ik wel de bizarste variant van allemaal
Die sowieso-nazi's moeten zelf ook maar eens leren spellen.quote:3 augustus 2004
Het woord sowieso wordt massaal verkeerd gespeld, schrijf Ewoud Sanders in NRC Handelsblad.
Ik irriteerde me dood aan die spullen die toendetijd zo duur kostten.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:43 schreef MREn het volgende:
Net als toentertijd, schrijft ook geen mens goed.
Of mensen die zich ergens aan irriteren.
Of prijzen die duur zijn.
Ah, jij bent dan ook je aangenaam "verast" bij zo'n verspreking?quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:43 schreef MREn het volgende:
Net als toentertijd, schrijft ook geen mens goed.
Of mensen die zich ergens aan irriteren.
Of prijzen die duur zijn.
quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:43 schreef soylent het volgende:
TS is hypocriet, waar was jij toen überhaupt verkeerd werd gespeld?
Gelukkig wordt de spelling van onze mooie taal niet bepaald door wat jij vindtquote:Op woensdag 22 februari 2006 14:45 schreef t0y het volgende:
Dit is zowiezo een kuttopic.
En ik vind dat als je het met de s schrijft het net breezertaal is, dus stfu.
Juist niet... zowiezo lijkt me een breezervariant en bovendien gewoon incorrect.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:45 schreef t0y het volgende:
Dit is zowiezo een kuttopic.
En ik vind dat als je het met de s schrijft het net breezertaal is, dus stfu.
*alsof je met nagels over een schoolbord krast*quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:44 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Ik irriteerde me dood aan die spullen die toendetijd zo duur kostten.
Tja fouten maakt iedereen wel eens, maar het is een woord wat best vaak voorkomt.quote:
Das misschien nog wel erger... het lijkt er niet eens op! (klank)quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:50 schreef Overlast het volgende:
Sommigen zeggen echt zo en zo![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Net even via de zoekfunctie achtergekomen omdat ik het niet kon geloven.
Ik sta geheel aan jouw kant hoor! Ik ben er ook eentje die hier regelmatig met kromme tenen zit als er weer eens een spellingsmongool wat uit z'n toetsenbordje heeft weten te rammen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:51 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Tja fouten maakt iedereen wel eens, maar het is een woord wat best vaak voorkomt.
Als je het niet weet dan zoek je het toch even op?
Of ben ik nu gelijk een taalpurist. Spaar me...
Wat vindt je dan van type/taal fouten? Ik maak als (zeker als ik moe ben) hele vreemde taalfouten en "vertypingen". Zit je er dan gelijk boven op?quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:52 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik ben een spellingnazi en ik ben er trots op
Dat is...quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:52 schreef Frollo het volgende:
Een woord dat, jack4a, een woord dat.
Als interpunctienazi ben ik zeer ontstemd over jouw bijdragen in dit topic.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:52 schreef Frollo het volgende:
Ik ben een spellingnazi en ik ben er trots op
Ik moest lachen!quote:Op woensdag 22 februari 2006 15:00 schreef chibibo het volgende:
[..]
Als interpunctienazi ben ik zeer ontstemd over jouw bijdragen in dit topic.
Wie quote je hier? En bestaat er een maandblad van taal?quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:57 schreef Frollo het volgende:
Het punt is dat iedereen de fouten van elkaar overneemt en dus niemand meer weet wat goed is. Uit Onze Taal van deze maand:
'Toen ik opgroeide [...], kon het gedrukte woord niet op grote schaal verspreid worden zonder dat er een corrector naar gekeken had. Zetfouten hebben natuurlijk altijd bestaan, maar echt slecht Nederlands in openbare uitingen was zeldzaam. Alles wat ik als kind las, was correct geschreven. [...]
Vandaag kan iedereen een tekst publiceren zelfs zonder dat de grammatica- of spellingchecker eroverheen is geweest [...]. Iedereen kan straffeloos kromme taal produceren en verspreiden. En dat betekent weer dat kinderen [...] niet meer automatisch de juiste taal krijgen toegediend. Op school kijken en luisteren ze glazig naar wat de leraar op taalgebied beweert, want wat die staat te vertellen is volkomen in strijd met wat ze dagelijks online ervaren, en het wordt dus niet serieus genomen.'
Ik gebruik de smiley altijd als punt inderdaadquote:Op woensdag 22 februari 2006 15:00 schreef chibibo het volgende:
[..]
Jij duiveltje. Leven op het randje? (Ik dacht, laat ik het nu eens niet in het engels neerzetten.)quote:Op woensdag 22 februari 2006 15:03 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik gebruik de smiley altijd als punt inderdaad
De enige ondeugendheid die ik mij veroorloof
Oh, sorry, dat was een quote uit de lezing van Herbert Blankesteijn, getiteld 'Verkeerd in goede staat? Een pleidooi voor nultolerantie', uitgesproken op het 25e Onze Taal-congres.quote:Op woensdag 22 februari 2006 15:03 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Wie quote je hier? En bestaat er een maandblad van taal?![]()
Ow mooi! Kan ik die knip-en-plakken naar dit topic?quote:Op woensdag 22 februari 2006 15:04 schreef Snakey het volgende:
Sinds dit topic ben ik het nooit meer vergeten.![]()
Sowieso
Foei!quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:54 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Wat vindt je dan van type/taal fouten? Ik maak als (zeker als ik moe ben) hele vreemde taalfouten en "vertypingen". Zit je er dan gelijk boven op?
Ik ook.quote:Op woensdag 22 februari 2006 15:04 schreef Snakey het volgende:
Sowieso
Nou, die fout maak ik normaal niet, maar door de taalpuristen hier, krijg ik acuut faalangst wat resulteert in fouten. (Geen grapje)quote:
Ach... Managers die het over "quantiteit" hebben, vind ik ook bedroevend. Dan ga ik toch echt twijfelen aan zo iemand...quote:Op woensdag 22 februari 2006 15:17 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ach, iedereen maakt wel eens een foutje. Het gaat er meer om dat je wel wéét hoe het wel hoort en het in 99% van de gevallen ook goed doet. Dat is iets waar ik bij de huidige generatie nogal eens aan twijfel...
Dat zou ik ook doen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 15:21 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Ach... Managers die het over "quantiteit" hebben, vind ik ook bedroevend. Dan ga ik toch echt twijfelen aan zo iemand...
"Onthoudt" is in deze context, als gebiedende wijs meervoud, wel correct. De gebiedende wijs meervoud is echter wel wat in onbruik aan het raken.quote:
Mijn leraar Latijn op de middelbare school hamerde altijd op het behoud van deze vorm, vandaar. Maar als ik zo wat google lijkt het er inderdaad op dat je gelijk hebt ja.quote:Op woensdag 22 februari 2006 16:06 schreef Frollo het volgende:
'Wel wat in onbruik aan het raken'? Maak daar maar gerust van 'wordt al sinds enkele decennia sterk afgeraden door taaladviseurs'
Logisch gevolg als je een dode taal doceert... Help help... verandering...quote:Op woensdag 22 februari 2006 16:14 schreef ijsklont het volgende:
[..]
Mijn leraar Latijn op de middelbare school hamerde altijd op het behoud van deze vorm, vandaar. Maar als ik zo wat google lijkt het er inderdaad op dat je gelijk hebt ja.
...en ik maar denken. Wat is ge-mért nou weer?quote:Op woensdag 22 februari 2006 16:27 schreef XcUZ_Me het volgende:
dag versnellingsbak
Van zo'n OP word ik dus droevig.
Ik had hetzelfdequote:Op woensdag 22 februari 2006 16:32 schreef jack4ya het volgende:
[..]
...en ik maar denken. Wat is ge-mért nou weer?
Dat en het gebruik van "me" als bezittelijk voornaamwoordquote:Op woensdag 22 februari 2006 16:32 schreef jack4ya het volgende:
[..]
...en ik maar denken. Wat is ge-mért nou weer?
Deutsch ist geil!quote:Op woensdag 22 februari 2006 16:34 schreef mazaru het volgende:
dat is een duitse uitdrukking, waarom moeten we dat goed schrijven?
quote:Op woensdag 22 februari 2006 16:41 schreef Denocorp het volgende:
Terecht, zo'n topic als dit. Er zijn te weinig taalpuristen in dit land. En vooral op Fok!![]()
Zinnen beginnen zowiezo met een hoofdletter en eindigen met een punt.quote:
Schandalig!quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:53 schreef Natalie het volgende:
Voor sommigen (ja, dat schrijf je met een s) is 'sowieso' een heel moeilijk woord. Waarom snap ik ook niet. Zijn vast ook dezelfde mensen die denken dat je 'per se' als 'persé, perse of per sé' hoort te schrijven.
Dat is dus zo ie zo foutquote:
'Als' en 'dan' worden ook vaak verward, meestal in combinatie met ander grammaticaal amateurisme: "Ik heb toch meer knikkers als jou", "hij is groter als mij" enz.quote:Op donderdag 23 februari 2006 00:30 schreef El_Chica_Del_Fuego het volgende:
Wat een opluchting, dit topic: ik ben niet de enige die zich zo ergert aan al die taalverkrachters hier!![]()
Kan nog een voorbeeld toevoegen; heb me hier lang over verwonderd: verwarring van "als" en "of", in bijvoorbeeld de volgende zin: "ik weet nog niet als ik vanavond ga sporten"![]()
![]()
![]()
(heb dit meerdere keren moeten horen voor ik geloofde dat dat meisje, en later nog iemand anders, het echt zeiden...)
Bij een vergelijkingquote:Op donderdag 23 februari 2006 10:08 schreef jack4ya het volgende:
Oe. Die fouten met "dan" en "als" maak ik ook wel. Om één of andere reden wil het niet blijven hangen in m'n hoofd. Dus ik probeer het nog maar eens:
De uitleg van Vipers is een deel, maar wanneer gebruik je wel "als" ?
Okay... eens kijken of deze ezel het dit keer kan onthouden. Schande eigenlijk... zó eenvoudig!quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:11 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Bij een vergelijking
Bijvoorbeeld: Je ziet eruit als een ezel! Zodra er sprake is van een overtreffende trap, gebruik je dan.
Volgens mij welquote:Op donderdag 23 februari 2006 11:20 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Okay... eens kijken of deze ezel het dit keer kan onthouden.
"Jullie zijn beter in taal dan ik en komen over als de Einsteins van taal."
(Complete wartaal, maar grammaticaal correct?)
Dat is toch fijnquote:
Maar dat zijn geen fouten meer. Dat is een vorm van luiheid, desinteresse zelfs.quote:Op donderdag 23 februari 2006 11:58 schreef XcUZ_Me het volgende:
Geloof me, als je had geschreven: "Juh begrijpd tog wat ik bedoel!", dan was je afgemaakt.
Dan zitten er heel erg veel luie en ongeïnteresseerde mensen op dit forumquote:Op donderdag 23 februari 2006 12:00 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Maar dat zijn geen fouten meer. Dat is een vom van luiheid, desinteresse zelfs.
Weet ik niet... het is, denk ik, een vorm van: "Kijk mij eens stoer zijn. Het boeit mij allemaal niet!". Noem het jeugdige nonchalance?quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:01 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Dan zitten er heel erg veel luie en ongeïnteresseerde mensen op dit forum.
Ik heb eerder het idee dat ze het écht niet meer kunnen. Ze verschuilen zich en masse achter het modeverschijnsel dyslexie. Bij mij op school zaten er misschien 3 of 4 die dyslectisch waren, nu zijn het er 10 per klas ongeveer.quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:05 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Weet ik niet... het is, denk ik, een vorm van: "Kijk mij eens stoer zijn. Het boeit mij allemaal niet!". Noem het jeugdige nonchalance?
dus niet sowiezo?quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:38 schreef jack4ya het volgende:
Het is niet:
so-wie-so,
zowiezo,
souwiso,
zo ie zo,
zo-wie-zo en al helemaal niet:
zo en zo!
HET IS SOWIESO!!
onthoud dat nou eens....![]()
pffffff
Verdraaid... vergeten.quote:Op donderdag 23 februari 2006 13:04 schreef vamos1 het volgende:
[..]
dus niet sowiezo?
staat niet in de OP![]()
Ik word erg moe van de 8 miljoen Nederlanders die tegenwoordig dyslexie hebben. En ouders die het over hun kind hebben: "Ja, hij heeft dyslexie en kan wat minder makkelijk lezen en schrijven". Of al die studenten die ineens ook dyslexie hebben en dan meer tijd hebben voor hun tentamen...quote:Op donderdag 23 februari 2006 12:10 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik heb eerder het idee dat ze het écht niet meer kunnen. Ze verschuilen zich en masse achter het modeverschijnsel dyslexie. Bij mij op school zaten er misschien 3 of 4 die dyslectisch waren, nu zijn het er 10 per klas ongeveer.
Dat wordt nog leuk als die groep moet gaan solliciteren.
Je moet goed lezen. Ik zeg toch dat die fouten vaak gemaakt worden in combinatie met andere fouten? 'als jou' is ook fout, dat moet zijn 'dan jij' en 'als mij' moet idd zijn 'dan ik'.quote:Op donderdag 23 februari 2006 08:32 schreef Vipers het volgende:
hij is groter als mij. Ik.
Als je een voorbeeld geeft moet je het wel goed doen.
Het is dus voor eens en voor altijd groter dan ik.
Het staat eigenlijk voor:"Hij is groter dan ik ben".
Groter als jouw...quote:Op donderdag 23 februari 2006 15:00 schreef Denocorp het volgende:
[..]
Je moet goed lezen. Ik zeg toch dat die fouten vaak gemaakt worden in combinatie met andere fouten? 'als jou' is ook fout, dat moet zijn 'dan jij' en 'als mij' moet idd zijn 'dan ik'.
sorry, moest dat even rechtzetten...
Ik mag hopen dat je dit bewust deed?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 22:48 schreef Paladina het volgende:
Nieuwschierig is ook zo'n leukerd waarvan men niet meer weet hoe 't eigenlijk moet.
Ik wou 't net zeggen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 15:00 schreef chibibo het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je dit toch wel begreep?!quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:11 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je dit bewust deed?
Ik mag hopen dat je ooit PI's gaat gebruiken?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 23:41 schreef Paladina het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je dit toch wel begreep?!
Inderdaad ja. Ik schrijf het nu niet meer fout.quote:Op woensdag 22 februari 2006 15:04 schreef Snakey het volgende:
Sowieso
Hoe schreef je het eerst dan?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 01:31 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb ook pas op Fok geleerd dat het sowieso isMet dank aan Fok
creatief, maar is dat niet misschien een goed woord in een andere taal? ik weet niet hoe le gegoogled hebt..quote:Op maandag 20 maart 2006 19:34 schreef KillerRabbit75 het volgende:
Net even gegoogled naar andere bizarre varianten. Zo was er ook 334 keer een "zovizo".
lol...quote:Op maandag 6 augustus 2007 12:40 schreef ScienceFriction het volgende:
it's so we so a weird word
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |