FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 18:58 |
ik ben van plan om binnenkort het boek het visionaire venster van de natuurkundige amit goswami te gaan lezen.![]() maar ik vraag mij af of er hier lieden zijn die het boek ook gelezen hebben en of het de moeite waard is. de beschrijving is als volgt: quote:kan een natuurkundekenner (haushofer ![]() links: link 1 link 2 | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 19:24 |
mag rudeonline misschien ook zijn mening geven? ik denk dat deze man de juiste weg is ingeslagen.. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 19:29 |
zou de discussie iets breder kunnen dan alleen een boektitel en de flaptekst? anders kan dit net zo goed in het centrale boekentopic ![]() | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 19:43 |
quote:oke oke, laten we er dan een discussie aan vastknopen. stelling: aan materie (vorm) ligt universeel bewustzijn ten grondslag. dit universeel bewustzijn heeft scheppende kracht en uit zijn creatiev vermogens is de werkelijkheid van tijd en ruimte voortgekomen. | |
Haushofer | maandag 20 februari 2006 @ 20:05 |
nou, ik zou er zelf zo 123 niet gelijk een oordeel over vellen. wel ben ik heel erg voorzichtig met dergelijke interpretaties, maar ik vind het zeker leuk om er es op een andere manier naar te kijken. wat ik van hem begrijp is dat er geen universum kan bestaan waar geen bewustzijn in zit. nou kun je in ieder geval zeggen dat dat fysisch niet zo hoeft te zijn; je kunt met wat vergelijkingen heel aardig je eigen universum theoretisch bouwen, en daar komt geen bewustzijn aan te pas. alles wat je daarbuiten speculeert staat in mijn ogen op zeer losse schroeven. quote:ja, ik ben heel benieuwd of jij ook nog iets doet of vind naast het relativiteitsbashen ![]() | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 20:42 |
quote:helemaal mee eens. ik probeer dat al enige tijd aan te tonen door trachten te bewijzen dat ons bewuszijn de grens van het universum is. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 20:50 |
quote:en welke tt zou daar goed bij passen? en zou dat dan thuis horen in wfl of in tru? discussies over "bewustzijn" lopen in mijn ervaring al gauw richting de laatste... | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 20:53 |
kijk eens op www.mindandlife.com .. daar weten ze daar meer.. | |
Haushofer | maandag 20 februari 2006 @ 20:54 |
ik zou wel eens een paper oid van amit goswami willen zien; er wordt immers geclaimt dat hij zaken bewijst omtrend het bewustzijn. | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:18 |
ik vind het een domme bezigheid om je bezig te houden met het bewijzen van het bewustzijn. als je op deze post weet te reageren bewijs ik meteen dat je een bewustzijn hebt. ![]() | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:20 |
quote:dat zeggen alleen mensen die niet te diep nadenken ![]() hoezo is dat 'bewijs' dan? | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:24 |
ben je je er bewust van dat je net gereageerd hebt? ja, ik was me bewust.. denk je dan. tegenwoordige tijd van "was bewust" is.. "is bewust". wij zijn bewust. bewust/zijn... heel simpel. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:26 |
quote:en nu ga jij bewijzen dat ík bewust ben ![]() | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:27 |
juist.. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:27 |
quote:ik wacht... | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:29 |
ben je je er bewust van dat je nu wacht en dit bericht leest? | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:30 |
quote:ik vroeg om bewíjs, rude. wat jij voorstelt is een cirkelredenering: ik ben bewust want ik voel dat ik bewust ben. ja hallo, bewijs willen we. wat is dat bewustzijn dan, en hoe kunnen we eenduidig vaststellen of iets of iemand bewustzijn heeft? | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 21:31 |
quote:ik vind het wel degelijk een wfl-discussie. het betreft hier de creatie van een nieuw wetenschappelijk paradigma van waaruit de zaken worden bekeken. als het (nog) geen natuurwetenschap betreft, dan is het op zijn minst filosofisch. in ieder geval vind ik tru geen juiste plaats voor dit topic. een toepasselijke tt zou kunnen luiden: het universum (van tijd en ruimte) is een product van bewustzijn (en niet andersom). | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:32 |
dan gaan we het zo eens proberen, fuif ![]() | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 21:32 |
quote:heb jij geen toegang tot electronische tijdschriften op dat terrein? ik ben zelf ook wel benieuwd namelijk. | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 21:33 |
quote:dank je, doffy ![]() | |
#ANONIEM | maandag 20 februari 2006 @ 21:33 |
quote:op deze manier kan je dus ook gewoon het volgende zeggen: het geheel van materie ligt ten grondslag aan elk stukje materie. dit geheel van materie bezit materie waaruit de werkelijkheid van tijd en ruimte voortkomen. nu heb je de scheppende kracht weg gefiltreert en het universele bewustzijn. de scheppende kracht bestaat niet want er is een constante hoeveelheid massa en energie. de scheppende kracht zou dan dus gezien moeten worden als de 4d wereld die interacties heeft maar dit is al gewoon een automatisch gevolg van de materie zelf. het stuk over bewustzijn hoeft niet te worden weerlegd want aan bewustzijn is een vaste definitie gekoppeld en deze is niet toepasbaar op willekeurige stukken materie. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:35 |
amit goswami heeft geen hits op www.arxiv.org ... en ook niet op www.pubmed.org ... | |
onemangang | maandag 20 februari 2006 @ 21:38 |
quote:onzin. bewustzijn bestaat niet zonder zintuigelijke waarneming. stel je eens bewiustzijn voor zonder ogen, oren, reuk, tast, spraakvermogen. je kan niets opslaan, je kan niets vergaren. je kan kortom helemaal niets. ergo: je hebt geen bewustzijn. deze new age flauwekul is slechts een poging om een nieuw soort van religie te verzinnen. leuk voor mensen die het maar niet kunnen verkroppen dat ze dood gaan, maar meer niet. | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:38 |
quote:sla iemand heel hard met een hamer op z'n vinger. als hij schreeuwd, dan heeft hij een bewustzijn. goedkoper kan niet, wel makkelijker.. | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 21:38 |
quote:hmmm, mijn enthousiasme daalt wel weer iets hierdoor. ik heb het boek besteld en wil het toch graag lezen. zoals haus het al zei: gewoon om er eens op een andere manier tegen aan te kijken. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:39 |
quote:als je een goudvis verwondt merk je ook dat dat beest dat voelt. is die goudvis dan bewust? stel dat iemand geen spraak, gehoor of gevoel meer heeft (dat komt voor). is diegene dan nog steeds bewust? | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 21:40 |
quote:maar wat geeft jou de ultieme kennis om te kunnen concluderen dat er niets is na de dood? waarom is jouw mening daarover van meer waarde dan die new age visie? | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:40 |
quote:heb je wel eens gedroomd? | |
Zyggie | maandag 20 februari 2006 @ 21:40 |
ik vind het altijd wel een beetje jammer dat wetten die kunnen worden toegepast op hele kleine deeltjes in dit soort boeken meestal gewoon worden gespiegeld aan onze grootte. | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:41 |
quote:ook een goudvis is bewust. anders zou hij nooit kunnen reageren op situaties of impulsen zoals te moeten eten.. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:42 |
quote:mijn vooroordeel is ook dat iedereen en elk boek dat de woorden 'quantummechanica' en 'bewustzijn' in één zin zet, bij voorbaat al de vuilnisbak in kan ![]() | |
Zyggie | maandag 20 februari 2006 @ 21:43 |
ergo jullie definitie van bewustzijn is reageren op prikkels. een eenvoudige mechanica zit hierachter. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:43 |
quote:dus alles dat reageert op pijnprikkels is bewust? en nogmaals, wat nu als een persoon (of dier) geen pijnsysteem meer heeft. is diegene dan niet meer bewust? | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:44 |
quote:ook die is bewust. het vermogen tot denken betekend dat je bewust bent. | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 21:44 |
quote:waarom? ik geef toe dat de 'alles is met elkaar verbonden door het heilige en magische quantumveld'-gedachte onderhand behoorlijk irritant begin te worden, maar op zich is het nog steeds niet zo'n hele gekke gedachte. ik ben in ieder geval zeer benieuwd wat er te lezen valt ![]() | |
Haushofer | maandag 20 februari 2006 @ 21:45 |
quote:nou ja, dat iemand geen hits geeft op arxiv of spires hoeft niet meteen iets te betekenen. ik zie hier wel dat de man in kwestie als quantumfysicus wordt neergezet, en dan wordt je wel nieuwsgierig naar zijn achtergrond. sowieso is dit onderwerp nogal controversieel in de natuurkunde, misschien zou je es moeten kijken naar the emperor's new mind van roger penrose. daar verschillen de meningen ook nogal over. maar zoals ik zei, de claim dat er "iets wordt bewezen" maakt me erg achterdochtig. op wat voor manier? wiskundig of fysisch bewijs je zoiets niet, want het valt niet in die gebieden. en als het daarbuiten valt, dan wordt het al gauw een soort geloofskwestie. ik ben heel benieuwd hoe je fysische realiteiten weg kunt krijgen zodra het bewustzijn wegvalt. ik zal es op mn faculteit vragen of mensen van em gehoord hebben, en ik zou het wel leuk vinden als je het boek es naar voren schuift hier als je er in bezig bent ![]() | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:45 |
quote:dat was de vraag niet. ik vroeg of alles dat op pijnprikkels reageert, bewust is. of stel jij denken gelijk aan reageren op pijnprikkels? en hoe bewijs je het van iemand die geen pijn voelt? | |
Schonedal | maandag 20 februari 2006 @ 21:47 |
deze hele discussie lijkt sterk op de vraag of een boom die omvalt ook geluid maakt als er niemand bij is om het te horen. de boom die omvalt maakt trillingen, zowel in de lucht als in de grond. het wordt pas geluid als er een waarnemer is, immers iemand registreert de trillingen en zegt: ik hoor geluid. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:49 |
quote:wat haushofer al zegt, de boeken van penrose zijn in deze een "goeie": 'the emperor's new mind' en 'shadows of the mind'. helaas komt ook penrose niet veel verder dan een soort van magisch hallelujah-verhaal over hoe de quantummechanica de superieure menselijke geest komt redden - maar hoe en waarom dat dan zou moeten werken blijft in dikke nevelen gehuld. | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 21:49 |
quote:ik zal jullie zeker op de hoogte houden ![]() | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:49 |
quote:alles wat leeft heeft een zekere vorm van bewustzijn. waarschijnlijk vraag je je nu af of dat ook geldt voor planten e.d. , ik vind het moelijk om daar heel hard ja op te roepen, maar sluit het niet uit. je spreekt dan waarschijnlijk wel over een voor ons geheel onbekende vorm van bewustzijn. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:50 |
quote:en wat precies onderscheidt jouw statement van religie? ![]() | |
Zyggie | maandag 20 februari 2006 @ 21:50 |
quote:waarom zou dit zo zijn als het voorbeeld van een plant relatief makkelijk biologisch, metafysisch te verklaren is? | |
Haushofer | maandag 20 februari 2006 @ 21:53 |
quote:in dat geval ga je er van uit de de natuurwetten varieren. dat is niet echt elegant en het maakt de zaak er in mijn ogen hels ingewikkeld door, maar onmogelijk is het natuurlijk niet. vraag ik me wel af wat hij zich bij de oerknal voorstelt; toen was er ook geen bewustzijn. | |
Zyggie | maandag 20 februari 2006 @ 21:54 |
quote:ik verwacht iets van: het universele bewustzijn bestond toen wel samengepakt in een grote cluster genaamd 'god'. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:55 |
het is maar de vraag of een 'waarnemer' een aparte fysische betekenis valt toe te kennen, lijkt me... dat zou betekenen dat 'bewustzijn', of abstracter, 'waarneming' een natuurkracht is. | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:55 |
quote:alles wat we denken is een geloof. als we nu eens geen onderscheid zouden maken tussen mensen en dieren ( allemaal dieren), dan heb je 2 soorten leven, dieren en planten. van de eerste kun je met zekerheid zeggen dat ze een bewustzijn hebben, anders zouden ze niet zelfstandig kunnen overleven. de 2e groep heeft geen keus en wordt gevoed en in leven gehouden door "toeval". planten zijn immers afhankelijk van het weer ( regen/zon) en de grond waar zij groeien. | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 21:56 |
quote: ![]() "het ene-zijn was alleen en schiep een tweede" | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:56 |
quote:neehoor, bewustzijn wordt gevormd door een onzichtbaar roze wormpje in iedere levende cel ![]() we zijn weer uitgepraat, rude ![]() | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:57 |
quote:gaan we óók nog gnostisch doen hier? ![]() ![]() | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 21:57 |
quote:al het leven is afhankelijk van de omstandigheden en de omgeving. ik zie weinig verschil tussen dier en plant om eerlijk te zijn. | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 21:57 |
quote:waarom reageer je zo dom? | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 21:58 |
quote:ik reageer zo intelligent als mogelijk is op jouw posts. je hebt zojuist een nieuwe religie uitgevonden, gefeliciteerd, maar denk niet dat ik zin heb om over dogma's te discussiëren. | |
Zyggie | maandag 20 februari 2006 @ 21:59 |
quote:sterker nog, het leven vormt zich naar de omstandigheden en de omgeving. dier en plant zijn hetzelfde inderdaad. | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 22:00 |
quote:ja, maar in feite kun je op deze manier alle spirituele beginselen combineren. dat is ook wat mensen zoals goswami doen. dat kun je new age bla bla noemen, maar ik vind het toch altijd opmerkelijk hoeveel overeenkomsten er in essentie bestaan. neem ook het woord van god. het woord is een metafoor voor trillingen (geluid) en alle materie bestaat uiteindelijk uit trillingen. de werkelijkheid van tijd en ruimte werd en wordt voortgebracht door quantumtrillingen; inderdaad: door het woord. | |
#ANONIEM | maandag 20 februari 2006 @ 22:00 |
singulariteiten bestaan niet !!! ![]() | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 22:00 |
quote:dieren zijn in staat om naar andere omgevingen te gaan. als het ergens droog is dan kunnen zij b.v. op zoek gaan naar water. planten hebben in die zin een stuk minder vrijheid. maar uiteindelijk is al het leven afhankelijk van de aarde. sommige levensvormen hebben dan gewoon meer vrijheid. ik denk ook dat iedere vrijheid een andere vorm geeft aan het bewustzijn. | |
Zyggie | maandag 20 februari 2006 @ 22:01 |
quote:bewustzijn is overbodig in dit verhaaltje. | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 22:02 |
quote:ja, maar dan heb je het dus over gradaties in bewegingsvrijheid. een plant is gewoon een andere vorm van leven dan een dier. daar heeft bewustzijn weinig mee te maken. | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 22:03 |
quote:ik denk dat er ook een soort van 'religieuze evolutie' bestaat, die ongeveer net zo werkt als de biologische variant: veel elementen worden gerecycled, aangepast, gecombineerd, etc, en soms zelfs dubbel 'uitgevonden'. dat ligt ook voor de hand: de menselijke natuur is immers overal min of meer hetzelfde. quote:tsja, dat een theorie (die nog maar bewezen moet worden) toevallig 'snaartheorie' heet wil niet zeggen dat er ook echt sprake is van 'trillingen' in onze betekenis van het woord. om dat dan automatisch gelijk te schakelen aan 'het woord' vind ik wat al te voorbarig en speculatief. | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 22:06 |
het ging mij erom te stellen dat alles wat leeft een bewustzijn heeft. bij planten is dat moeilijk aan te tonen. bij dieren is dat vrij simpel. als een dier reageerd op een situatie dan is hij bewust van zijn omgeving en dus bewust. hij heeft dan een bewustzijn. | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 22:07 |
quote:het zijn niet mijn woorden ( ![]() | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 22:08 |
quote:zonnebloemen draaien met de zon mee. hebben planten dus ook een bewustzijn? | |
Zyggie | maandag 20 februari 2006 @ 22:08 |
quote:zo kan ik makkelijk een computerprogramma'tje in elkaar zetten die reageert op de omgeving. in hoeverre heeft dit programma'tje een bewustzijn? feit is en blijft dat de bewustzijn op het niveau waar jij het over hebt simpele prikkelkringlopen zijn. is dat de basis van bewustzijn volgens jou, de sleutel tot het universum? | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 22:08 |
quote:een computerprogramma reageert ook op externe prikkels; bijvoorbeeld op gebruikersinvoer. heeft een computerprogramma een bewustzijn volgens jou? | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 22:09 |
quote:he wat grappig dat jij ook met het computerprogramma voorbeeld komt ![]() | |
Zyggie | maandag 20 februari 2006 @ 22:10 |
quote:haha inderdaad. ![]() | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 22:10 |
inderdaad, dieren (en planten) reageren niet vanuit een bewustzijn. ze reageren simpelweg op basis van prikkels. die prikkels zetten een aantal instructies in gang in het brein. bijvoorbeeld: (prikkel) zie gevaar, dus (instructie) vlucht. | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 22:11 |
als een computer zou leven, dan heb je gelijk. klaar. ik stelde dat alles wat leeft een bewustzijn heeft. dat is iets anders dan te stellen, "als ik het gaspedaal van m'n auto verder indruk ga ik sneller, heeft mijn auto een bewustzijn?". | |
rudeonline | maandag 20 februari 2006 @ 22:12 |
quote:en hoe zien ze dat gevaar dan? | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 22:12 |
ik zou bewustzijn eerder koppelen aan het reflecterend en evaluerend vermogen. een mens kan van 'bovenaf' naar zichzelf kijken en naar zijn handelen. daaraan kan men een evaluatie koppelen en men kan zichzelf plaatsen in zijn omgeving. als mens ben je in beperkte mate in staat om zowel een deelnemer als een externe observator te zijn. | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 22:13 |
quote:maar wat is dan jouw definitie van leven? wat is leven precies? | |
Zyggie | maandag 20 februari 2006 @ 22:13 |
quote:er zijn microscopische kleine eencellige diertjes die als ze een prikkel van licht krijgen naar het licht toe gaan. alles simpel uit te leggen, maar omdat dit van natuurlijke aard is wordt dit simpele regelkring uitgelegd als een bewustzijn? | |
Doffy | maandag 20 februari 2006 @ 22:14 |
quote:en hoe stellen we vast of iets leeft? leeft een virus? | |
FuifDuif | maandag 20 februari 2006 @ 22:14 |
quote:door prikkels. sommige dieren zullen een gevarenprikkel afgeven, terwijl andere dieren (en/of planten) juist de prikkel afgeven van: dit is voedsel. | |
rekenwonder | maandag 20 februari 2006 @ 22:14 |
andersom. | |
#ANONIEM | maandag 20 februari 2006 @ 23:26 |
hoe wil je uberhaupt bewijzen dat bewustzijn niet slechts een gevolg is van de reacties van de materie en daardoor dus ook terug te voeren is op reacties en dat het dus eigenlijk geen bewustzijn is? dat het slechts een proces is net zoals andere processen maar met andere eigenschappen die de mens echter als meer waardevol en 'speciaal' betitelt (bewustzijn). | |
onemangang | dinsdag 21 februari 2006 @ 00:03 |
quote:hersenscan eens een lijk. geen hersenactiviteit. waar zetelt het bewustzijn? in de hersenen. conclusie: het leven eindigt bij de dood. en stel je eens voor dat je 'ziel' (die niet bestaat, want iemand met een hersenbeschadiging heeft inees een heel ander karakter) buiten je lichaam gaat na je dood. wat dan? je kan niets horen, niets zien, niets ruiken, niets voelen, niets zeggen want je hebt geen zintuigen meer. kortom, een ziel zonder lichaam is eh... zielloos? ik zou zeggen wees blij dat je dood gaat! ![]() de dood is namelijk het op een na mooiste van je leven. ![]() het geeft je motivatie om wat leuks van je leven te maken! ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 21 februari 2006 @ 00:13 |
quote:oke. dan heb ik een vraag voor jou. je hebt gelijk. maar wat nou als je stelt dat je voor je begon te leven niks was en na je leven niks meer bent. dan zou het proces zich kunnen herhalen dat je weer iets bent en gaat leven. dan heb ik het nog niet eens over het idee dat het bewustzijn slechts een gecompliceerd proces is waardoor je eigenlijk geen onderscheid tussen leven en willekeurige processen kan maken. als je dit proces ervaart kan je ook net zo goed een ander proces ervaren. het tijdsbestek tussen die processen kan oneindig zijn en daarmee kan de kans daarop oneindig groot zijn (100%). ik weet niet in hoeverre dit trouwens nog ontopic is maar ik geef het gewoon op jouw reactie. je zou via dit principe echter wel kunnen stellen dat het universum een bewustzijn is maar daarmee verneuk je dus de gehele definitie van bewustzijn. het zou dan nog slechts bestaan uit acties en reacties zoals het geval is. hoe dan ook: om het universum een bewustzijn te geven (zeggen dat die dat heeft) is dus overbodig omdat de definitie dan gewoon niet meer klopt van het bewustzijn. | |
onemangang | dinsdag 21 februari 2006 @ 00:29 |
quote:ik heb nog nooit een afgebrande lucifer een nieuwe lucifer zien worden. ik zie het nut hiervan ook niet in. sterven is nuttig: wie sterft maakt plaats voor een ander, iets verder geëvolueerd wezen. het lijkt me duidelijk dat een baby niet de geest heeft van een overledene, een baby weet nog niets. quote:nee, want je bewustzijn is niets meer dan een samenstelling van ervaringen die verzameld worden in je hersenen doordat er allerlei connecties zijn gelegd tussen neurotransmitters. die connecties verdwijnen bij het sterven. er is geen enkel verband gevonden of gemeten tussen de processen die zich binnen de schedel bevinden en wat zich er daar buiten afspeeld. geen enkele. niet zo verwonderlijk, want een bewustzijn buiten een lichaam is volkomen nutteloos. het is en blijft slechts een theoretische wens van een organisme dat veel kan ouwehoeren. meer niet. | |
ErikT | dinsdag 21 februari 2006 @ 00:32 |
weer zo'n mafkees die een interpretatie van de quantum mechanica als dé waarheid bestempelt. net zo tenenkrommend als die film "what the bleep do we know?" echt verschrikkelijk, van die 'wetenschappers' die op zo'n manier rijk proberen te worden. | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 01:34 |
quote:ik weet niet waar jij je bron vandaadn haalt, maar reincarnatie betekend mijn inziens niet perse dat je ook als mens terug komt. misschien wordt je wel een plant. ik denk echter wel dat onze intuitie of instinct bestaat uit informatie uit vorige levens. ik zeg niet dat dat zo moet zijn, maar jij hebt denk ik ook geen absolute bron waarmee je jouw gelijk kan halen. ik zou alles dus nog even in het midden willen laten. | |
FuifDuif | dinsdag 21 februari 2006 @ 07:32 |
quote:daar is nog niemand zeker over! ook niet de vooraanstaande hersenonderzoekers! ze gaan er van uit dat het zo is om een uitgangspunt aan te houden, maar niemand zal het met zekerheid beweren. quote:dat lijkt mij logisch. quote:wat een vreemde conclusie om het niet bestaan van een ziel proberen te bewijzen doormiddel van het verschijnsel dat iemand een ander karakter krijgt door een hersenbeschadiging. wat heeft dat er mee te maken? in mijn ogen is een ziel karakterloos. het karakter wordt bepaald door materiële processen zoals de genen en de externe prikkels uit de omgeving (met name tijdens de vroege levensjaren). quote:ik denk niet dat wij ons dat kunnen voorstellen hoe dat is. quote:alsof diepgelovige mensen geen leuk leven kunnen hebben ![]() | |
FuifDuif | dinsdag 21 februari 2006 @ 07:39 |
quote:maar dan snap je de filosofie van mensen zoals amit goswami niet. om dat hogere te kunnen begrijpen moet je afstappen van het vertrouwde en aardse idee van afgescheidenheid. je maakt bij het sterven inderdaad plaats voor een iets verder geëvolueerd wezen, maar die evolutie is nu net ook de kern van die (vedische?) filosofie. namelijk dat het leven evolueert om uiteindelijk weer te komen tot de bron waar zij uit is voortgekomen. dat vereist een bepaalde bewustzijnscapaciteit die planten en dieren niet hebben, maar mensen ten dele al wel. en die evolutie van het bewustzijnscapaciteit zal zich voortzetten. quote:en? een baby is cognitief nog niet ontwikkeld. en wat mij betreft moet je het niet zo zien; dat een baby de geest heeft van een overledene. de baby heeft de geest van de universele eenheid, het universele bewustzijn heeft een stukje van haarzelf gegeven aan die baby om het te laten leven. quote:jouw mening. | |
OFfSprngr | dinsdag 21 februari 2006 @ 07:40 |
duidelijke tvp. | |
FuifDuif | dinsdag 21 februari 2006 @ 07:43 |
quote:ken je hem? heb je zijn werk gelezen? | |
#ANONIEM | dinsdag 21 februari 2006 @ 07:48 |
ik ken het boek van goswami niet, maar als ik de samenvatting zo lees dan moet ik onmiddelijk denken aan "the dancing wu-li masters" van gary zukav. dat is ook een "overzicht" van de moderne natuurkunde gelardeerd met een vleugje hindoeïsme en oosterse filosofie. het boek dateert uit 1979. het is al weer een tijd geleden dat ik dat boek heb gelezen, maar ik kan me wel herinneren dat een van de vragen er in worden gesteld is of iets wel bestaat als je het niet waarneemt. in de interpretatie die zukav hanteert was het antwoord dat iets niet bestaat als je het niet waarneemt. dat is overigens een interpretatie die ook wel een natuurkundige achtergrond heeft, het is eigenlijk een variant op schrödingers kat: door de waarneming ontstaat ene werkelijkheid. de vraag is dan natuurlijk of het mogelijk is om waar te nemen zonder bewustzijn, en of golffuncties kunnen instorten zonder waar te nemen (te meten). [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2006 07:49:56 ] | |
Bensel | dinsdag 21 februari 2006 @ 08:58 |
quote:dit is een filosofisch probleem, die nu aan de hand van quantum mechanica weer eens bekeken word, gekoppeld aan waarneming. an sich vind ik het geen vreemd idee: je eigen bewustzijn creert je eigen universum. het volgende probleem is: zijn andere mensen dan ook deel van mijn bewustzijn.. want ervaren immers ook (gedeeltelijk) wat ik ervaar.. ergens zou je kunnen stellen dat de werkelijkheid een som is van wat alle bewustheden ervaren. maar wat koppelt deze bewustheden dan? het word dus een beetje een kip/ei probleem | |
Manono | dinsdag 21 februari 2006 @ 13:36 |
quote:ja, je leeft gewoon verder in de wormen die je opeten of de aarde waarover je wordt uitgestrooid, dat is nou reincarneren. ![]() | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 13:40 |
quote:fout, reincarneren betekend dat de ziel opnieuw begint te bestaan in ander vlees. carne = portugees voor vlees | |
Replacement_driver | dinsdag 21 februari 2006 @ 13:41 |
quote:ohja, en een plant bestaat uit vlees. | |
Zyggie | dinsdag 21 februari 2006 @ 13:57 |
quote:ja inderdaad een plant bestaat uit vlees. ![]() *** dus serieus ja een plant bestaat uit vlees. ![]() | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 13:57 |
quote:visvlees, vruchtvlees, varkensvlees... enz.. | |
Zyggie | dinsdag 21 februari 2006 @ 13:58 |
voordat we een mislukte discussie krijgen; met vlees wordt het stoffelijke bedoeld. | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 13:59 |
quote:en een plant is niet stoffelijk? | |
Replacement_driver | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:00 |
quote:ahja! handig om te weten dat er in dit topic definities worden gebruikt die van de standaard afwijken. gaat u vooral door. | |
Zyggie | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:01 |
quote:kijk waar je zit wfl niet cul. ![]() | |
ErikT | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:01 |
quote:ik ken zijn soort en weet precies hoe ze te werk gaan. ik zit erop he. | |
Replacement_driver | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:02 |
quote:je verwart me, ben je nou met me eens of niet? | |
ErikT | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:04 |
quote:de paradox van schrödinger's kat wordt altijd uit zijn verband gerukt op deze manier. die hele paradox bestaat enkel en alleen om het meetprobleem in ruimere zin van een voorbeeld te voorzien. | |
Zyggie | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:06 |
quote:je hebt wel gelijk dat het verwarrend is. vlees kan op nogal veel manieren worden gezien. zelf raak ik nu ook de draad kwijt. ![]() ![]() | |
Replacement_driver | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:07 |
quote:een plant bestaat níet uit vlees. | |
Chowi | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:08 |
quote:als het woord "organismen" was gebruikt, was er niets aan de hand geweest. | |
Zyggie | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:11 |
het gaat hier om definitie verschillen. voor de een is vlees het beetje spier en vet dat om een wezen zit. voor een ander betekent het iets in ruimere zin, namelijk het stoffelijke van een wezen. bij de laatste is een plant zeker 'vleselijk'. | |
Replacement_driver | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:18 |
quote:nee, want rude zei eerst dit: quote:en daarna: quote:en aangezien planten níet uit vlees bestaan, niet gewerveld zijn, en geen spierweefsel hebben klopt dit per definítie niet. quote:verder ben ik nu natuurlijk de taalnazi aan het uithangen. | |
Chowi | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:22 |
quote:nee, geen taalnazi. rude oppert gewoon twee onsamenhangende dingen, en dat klopt niet. dat heeft vrij weinig met taal te maken. overigens is dit een loze "discussie", want we zijn het gewoon met elkaar eens. | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:28 |
quote:wat ik zei, er zijn verschillende soorten vlees, laten we het dan maar op verschillende soorten organismen houden. waarom werken al mijn posts als een rode lap op een stier? deze discussie ging over het bewustijn wat het universum zou creeeren. daar sta ik volledig achter. en waarom ik dat wel vindt en jij misschien niet, dat is de discussie. en met de dikke van dalen kom je niet veel verder als je naar de betekenis van bestaande deffenities zoekt terwijl je discussie voert over iets wat nieuwe deffenities met zich mee zal brengen. 1 van de vragen was of het bewuszijn bestond. ik zei ja, omdat je immers bewust bezig bent met alles wat je doet. je weet dat je aanwezig bent dus ben je bewust. ik stel dat dit ook voor dieren geldt en vermoed dat het ook voor planten zou kunnen gelden. dat valt natuurlijk moeilijk te bewijzen, maar het tegendeel kun je ook niet bewijzen. wie van jullie denkt dat het mogelijk is dat het bewustzijn het universum creeert? dat lijkt me een goede vraag om te zien hoeveel draagvlak deze discussie heeft. | |
Haushofer | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:30 |
hoe moet ik dat voor me zien dan? de natuur is dan niet meer autonoom, maar hangt van een bewustzijn af. wat wordt dan als bewustwording gezien, en via wat voor zintuigen? zintuigen nemen dan opeens een hele prominente rol in in de fysica. en hoe zit het met meerdere bewustzijnen? wanneer verdwijnt de natuur, wanneer komt ze tevoorschijn? is het niet iets typisch menselijks om te verlangen dat de natuur niet op haar zelf staat, maar afhangt van de mens? | |
ErikT | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:34 |
quote:de optie dat de quantum mechanica geen complete beschrijving van de natuur is bestaat ook nog. de zogenaamde verborgen variabelen komen dan om de hoek. de bohm mechanica is de bekendste, en meest succesvolle, versie. overigens bevond einstein zich in deze groep, maar dat geheel terzijde. | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:37 |
quote:in grote lijnen bepalen we zelf onze toekomst. je kunt zelf besluiten om b.v. een vliegreis te gaan maken of om een wandeltocht naar afrika te gaan maken. door je keuze zul je andere mensen tegenkomen die je anders misschien nooit zou zien. door met die mensen contakt te maken, op wat voor manier dan ook, beinvloed je ook een deel van hun toekomst. uiteindelijk zijn al onze keuzes bepalend voor de toekomst. en door je eigen keuzes creeer je ook een eigen soort van werkelijkheid. en natuurlijk ben je deels afhankelijk van anderen. maar iedereen en alles heeft invloed op de toekomst door de keuzes die je maakt. | |
Haushofer | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:38 |
natuurlijk, maar wat heeft dat met een fysische beschrijving van de natuur te maken? | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:42 |
quote:het heeft ermee te maken dat jij continue kan kiezen voor de toekomst die jou het beste lijkt. je kunt je vrij bewegen in alle richtingen, maar iedere afstand die jij aflegt brengt je naar een bepaalde toekomst. alles wat jij om je heen ziet zijn mogenlijke richtingen die jij kunt kiezen voor jouw toekomst. ik probeeerde d.m.v. mijn theorie aan te tonen dat alles zich t.o.v. jou in de toekomst bevindt. maar goed, daar zal ik het in dit tiopic niet ongevraagd over hebben. | |
Verdwaalde_99 | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:47 |
het universum is een product van kleine deeltjes. het bewustzijn kun je ook zien als product van kleine deeltjes. maar ik denk dat het universum gewoon een product is van andere kleine deeltjes. hoe het universum tot stand is gekomen wil ik weten ![]() ![]() ik denk dat het anders in elkaar zit. maar om mijn eigen theorie beter te kunnen ontwikkelen heb ik meer koffie nodig ![]() ik wil terug in de tijd gaan nog met denken, ik wil naast de lancering komen te staan. lekker een tijdreis maken dus. maar dan moet ik loskoppelen en terug vliegen naar het begin. ik denk dat bewustzijn iets anders is. bewustzijn is lucht of iets dergelijks ![]() eerst maar meer koffie drinken. ik kom soms verder erin. dat het ruis is misschien wel een beetje. zuivere ruis ![]() | |
ErikT | dinsdag 21 februari 2006 @ 14:51 |
eerlijk gezegd ben ik helemaal niet zo onder de indruk van het fenomeen bewustzijn. op een gegeven moment is de verzameling neuronen zo groot dat je weet dat jij degene in de spiegel bent. daar ga je dan eeuwen over filosoferen en dan is het belangrijk. | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 15:40 |
quote:ben je er nog? | |
Zyggie | dinsdag 21 februari 2006 @ 15:42 |
quote:zijn antwoord is dat het hier om een perspectiefverschil gaat. ja inderdaad door bewustzijn kan je beter keuzes maken en kan je zelf dingen doen. voor jou veranderen er dan dingen, voor het universum, de wereld, an sich niet. | |
Haushofer | dinsdag 21 februari 2006 @ 15:43 |
quote:ik zie nog steeds niet in wat dat met fysica heeft te maken. het is gewoon een stelsel keuzes, wat je willekeurig ver uit kunt breiden. of je wilt het bewustzijn fysisch verklaren, dat kan ook. maar zoals ik het begrijp wil de beste man uit de op dat niet; die wil het bewustzijn zodanig introduceren dat de natuur om ons heen niet meer autonoom is, iets wat natuurlijk wel wordt aangenomen. | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 15:47 |
quote:niemand is volledig autonoom, de natuur niet, maar jij ook niet. alles en iedereen is afhankelijk van wat er om jou heen gebeurd. dus volledige autonomiteit bestaat niet. | |
ErikT | dinsdag 21 februari 2006 @ 15:48 |
het is gewoon een vreemde stelling. uit de stelling volgt namelijk dat het universum niet bestond voordat er bewustzijn was. ik ben het dus oneens met de stelling. dat deze stelling dan ook nog eens voort komt uit een dubieus gedeelte van een (niet: de!) interpretatie van de quantum mechanica is eigenlijk nog maar bijzaak. | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 15:56 |
quote:de stelling zegt eigenlijk dat het bewustzijn tegelijk met het universum ontstond. dat dat niet perse het bewustzijn is wat jij nu hebt is een ander verhaal. bij het ontstaan van het universum onstond tevens het leven. dat is de stelling. | |
ErikT | dinsdag 21 februari 2006 @ 16:09 |
quote:en dat is dus een kutstelling, want toen het universum ontstond waren de materialen voor een levensvorm helemaal niet aanwezig. en het was te warm. | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 16:19 |
quote:waar komt het materiaal om te leven dan vandaan? toen er materie bestond, toen bestond er leven. niet in de vorm zoals wij die kennen, maar een andere vorm. maar goed, daar zal nog wel een tijdje over moeten worden nagedacht. maar jij bent gebopuwt van exact dezelfde materialen die er 13 miljard jaar geleden ook waren. recycling heet zo iets.. | |
Doffy | dinsdag 21 februari 2006 @ 16:21 |
de ideeën van 'leven', 'denken' en 'bewustzijn' zijn nogal aan inflatie onderhevig bij rude ![]() | |
ErikT | dinsdag 21 februari 2006 @ 16:24 |
quote:dat is gewoon pertinent onwaar. er zijn miljarden jaren van kernfusie vooraf gegaan aan het ontstaan van elementaire bouwstenen van bv aminozuren. | |
WeirdMicky | dinsdag 21 februari 2006 @ 16:35 |
damn, ik lees deze discussie lekker mee, maar ik erger me aan rudeonline. je neemt allerlei dingen voor waar aan, zonder enige vorm van onderbouwing. toen er materie bestond, bestond er leven? hoe dat zo? | |
rudeonline | dinsdag 21 februari 2006 @ 16:35 |
de grondstooffen waren er altijd al.. | |
ErikT | dinsdag 21 februari 2006 @ 16:36 |
quote:o joh. waarom zei je dat niet meteen? dan had ik al die stomme dingen niet hoeven zeggen ![]() | |
Haushofer | dinsdag 21 februari 2006 @ 22:10 |
quote:maar waarom kan de natuur niet autonoom zijn? waarom is ons bewustzijn nodig voor het bestaan van het universum? en waarom staat alles met elkaar in contact? daarbij beantwoordt dit mijn vraag niet ![]() | |
Haushofer | dinsdag 21 februari 2006 @ 22:13 |
quote:erikt haalt het al even aan: dit is in hele sterke tegenspraak met elke vorm van kosmologie die er tegenwoordig bedreven wordt. ik heb zo'n vermoeden dat jij je niks aantrekt van die theorieen, maar het standaard kosmologische model stelt dat er kort na de oerknal een vorming was van waterstof en helium, de 2 lichtste elementen ( met wellicht wat lithium ). tijden daarna werden er sterren gevormd, en die konden die lichtere elementen in zwaardere elementen omzetten: koolstof, zuurstof, stikstof, tot en met ijzer aan toe en verder. die zwaardere elementen zijn dus zeker niet gevormd bij de oerknal ! | |
#ANONIEM | woensdag 22 februari 2006 @ 01:00 |
quote: | |
Googolplexian | woensdag 22 februari 2006 @ 01:05 |
tvp | |
FuifDuif | woensdag 22 februari 2006 @ 07:22 |
quote:ik hoop en verwacht dat goswami hier een antwoord op geeft in zijn boek, want uiteindelijk is die vraag van jou het algemene onderwerp ervan. goswami stelt een nieuw paradigma voor, namelijk om (natuur)wetenschap te bedrijven vanuit het oogpunt dat alle materie (en materiële mechanismen) gebaseerd is op en voorgekomen is uit kosmisch en universeel bewustzijn. ik mag aannemen dat hij daar ook een behoorlijke onderbouwing voor geeft in het boek, dus ik ben zeer benieuwd. | |
Oud_student | woensdag 22 februari 2006 @ 10:42 |
quote:het idee dat de natuur autonoom is, is ook weer een idee van ons. dus niet alleen de natuurwetten, maar ook de aanname van het bestaan van de (onkenbare) "natuur" zelf zijn uiteindelijk een gedachtenspinsel. dit betekent niet dat het universum het product van het bewustzijn zou zijn. nog afgezien van de vraag wat bewustzijn is, verval je in hetzelfde probleem als bij de aanname dat god bestaat. immers wat of wie heeft het bewustzijn dan gemaakt ? bewustzijn, voorzover het definieerbaar is, is een overgewaardeerd fenomeen. ons lichaam (zo spreekt het bewustzijn) kan alles prima af zonder bewustzijn. in noodsituaties wordt het overruled door oudere, repielachtige mechanismen in onze hersenen (hersenstam). als we slapen of we zijn ergens intensief mee bezig, dan is het bewustzijn afwezig. er is überhaupt een probleem met de definitie van bewustzijn, we kunnen alleen duidelijk aangeven wat het niet is: - niet onze zintuigen, - niet ons lichaam, - niet onze hersenen - niet ons intellect, - niet onze ziel (zelf, atma) het is als bij het afpellen van een ui, er blijft uiteindelijk niets over. en dit is ook het antwoord, het bewustzijn, ik-idee, zelf, etc. is een metafysisch subject vanwaaruit de wereld gezien wordt. | |
FuifDuif | vrijdag 24 februari 2006 @ 20:00 |
ik heb het boek gekocht en heb al een aantal paragrafen gelezen. bijzonder interessante materie moet ik zeggen. goswami zal verderop in het boek een uiteenzetting geven in het kader van de transformatie van het algemene universele bewustzijn tot de differentiëring naar allerlei 'subbewustzijnen'. mooi hoor ![]() | |
Biancavia | vrijdag 24 februari 2006 @ 20:06 |
lijkt me zeer interessant en past denk ik bij mijn overtuiging van hoe 'alles' in elkaar zit. alles heeft een bewustzijn, alles is energie. | |
ErikT | zondag 26 februari 2006 @ 16:27 |
quote:ik zou het boek meteen verbranden. | |
Googolplexian | zondag 26 februari 2006 @ 16:32 |
ik kan mij het meest vinden in de gaia theorie en het bewustzijn van de mens als een produkt daarvan. | |
Haushofer | zondag 26 februari 2006 @ 18:43 |
quote:mystificatie van de quantumfysica heeft idd een wat slechte naam onder natuurkundigen. ik zelf zie het niet als een serieuze poging om een nieuw model op te stellen, maar meer als filosofische overpeinzing. dat kan best leuk zijn. | |
ErikT | maandag 27 februari 2006 @ 12:36 |
quote:het kan best leuk zijn, maar het is veel te pretentieus. als dan brown geen literatuur werd genoemd, had ik er ook geen hekel aan. tussen de suske en wiske's passen deze boeken goed thuis, en niks mis met suske en wiske. | |
Boswachtertje | maandag 27 februari 2006 @ 13:12 |
ik denk zelf dat het leven wat we kennen inderdaad een productie van een 'oneindige bron bewustzijn' is. als je leest wat vele verlichte meesters hebben gezegd, komt het allemaal neer op de paradox: om het leven te kunnen begrijpen, moet je eerst ontwaken. mensen die niet inzien dat zijn dit bewustzijn zijn - en zichzelf dus hebben afgesloten van de oneindige bron van bewustzijn - lijden daarom. ze zitten vast in deze realiteit, omdat zij geloven dat deze de enige ware realiteit is. terwijl wij - als dromer van de droom - juist alles kunnen creëren wat wij willen. maar dit is pas mogelijk nadat wij hebben ingezien - middels een verlichting van de ideeën - dat wij worden bestuurd door de droom, ipv dat wij de dromer zijn die de droom stuurt. dit subtiele verschil zorgt er voor dat wij ons ongelukkig voelen, afgescheiden van alles. vandaar ook dat 'ego-promotie' voor meer ellende zorgt. daarom denk ik dat de matrix-reeks de waarheid op een bijzondere manier heeft verfilmd. ten eerste komt het besef dat je een slaaf bent (van je eigen illusie(s). dan komt het besef dat je echte vrijheid wilt en je kiest er dan ook voor de volle 100% voor. dan komt de transformatie: je ziet dingen welke je nog nooit eerder had gezien. je beseft je dat je eerdere realiteit een illusie is.. een leugen gecreëerd en in stand gehouden door jezelf. het komt er dus op neer dat wij de matrix hebben gecreëerd en dat wij onszelf hierin gevangen zien. dit in te zien levert een verruiming van het bewustzijn op, wat de transformatie in gang zet.. eenmaal dit gedaan is er het besef van verruiming van de geest.. je neemt alles waar zonder er over te hoeven oordelen. je bent één met de omgeving, één met alles.. en je wordt je bewust van je her-inneringen van waar je vandaan komt --> de éne oneindige bron.. infinite consiousness = infinite love... | |
onemangang | maandag 27 februari 2006 @ 14:00 |
al die theoriën over dat we deel uit maken van een hoger bewustzijn zijn onstaan uit een wens dat mensen veel bijzonderder zijn dan kakkerlakken, om maar een aanzienlijk succesvoller en langer op deze aarde aanwezig organisme te noemen. maar verder slaat het kant nog wal. want wat is bewustzijn eigenlijk? het is onlosmakelijk verbonden aan zintuigen. zonder zintuigen geen bewustzijn. | |
Boswachtertje | maandag 27 februari 2006 @ 14:04 |
quote:ik ben niet bijzonder, ik ben gewoon. dat is nogal een verschil (om jouw voorbeeld van de kakkerlakken te 'ontkrachten') en verder denk ik dat het juist moet zijn: zonder bewustzijn geen zintuigen. onze 5 zintuigen houden ons vaak genoeg voor de gek, daar leg ik niet mijn absolute vertrouwen in.. | |
onemangang | maandag 27 februari 2006 @ 14:10 |
quote:maar stel je nou eens voor dat je geboren wordt zonder te kunnen zien, horen, voelen, proeven of ruiken. hoe zal je gedachten kunnen vormen als je geen enkele input hebt? | |
Boswachtertje | maandag 27 februari 2006 @ 14:17 |
dan hoef/kun je geen gedachten vormen.. dan ben je gewoon... je gedachten vormen oordelen en aan de hand van je oordelen maak je een beeld van jezelf. krijg je al die input niet, dan zul je dus gewoon zijn... | |
onemangang | maandag 27 februari 2006 @ 14:39 |
maar je kan pas over iets oordelen als je iets hebt ervaren... | |
Boswachtertje | maandag 27 februari 2006 @ 14:41 |
quote:aangezien we net hebben aangenomen dat je geen werkende zintuigen hebt, kun je dus ook geen ervaringen hebben en kun je dus niet oordelen.. dus alleen zijn.. ![]() | |
Oud_student | dinsdag 28 februari 2006 @ 00:50 |
quote:een steen is (existeert) ook. bewustzijn moet altijd bewustzijn van iets zijn. dat iets moet tot ons (het subject) komen middels zintuigen of geheugen (opgeslagen en verwerkte eerdere waarnemingen) dit geldt ook voor de abstracte ideeenwereld, ook hier moet een werktuig (orgaan) zijn om ons toegang te verschaffen. | |
Boswachtertje | dinsdag 28 februari 2006 @ 01:27 |
quote:exact mijn punt ![]() ![]() | |
FuifDuif | dinsdag 28 februari 2006 @ 06:56 |
quote:dit is gewoonweg niet waar en laat zien dat jij er niet veel van begrijpt. al het leven komt voort uit die bron van bewustzijn. sterker nog, alles komt er uit voort. de mens is niet meer bijzonder dan een kakkerlak, alleen is de mens spiritueel dusdanig sterker ontwikkeld, dat hij die grens van de schijnwerkelijkheid kan overtreden het is zoals boswachtertje zegt en ook hoe ik het geloof. als je niet gelooft in een hogere realiteit en je dus nooit op zoek zult gaan naar verlichting, dan zul je het ook nooit ervaren... althans, niet in dit leven. | |
FuifDuif | dinsdag 28 februari 2006 @ 06:57 |
quote:maar ook dan zul je nog steeds ervaren. | |
Googolplexian | dinsdag 28 februari 2006 @ 11:10 |
interessant leesvoer waar ik het persoonlijk erg mee eens ben ... een kleine quote (slotconclusie):quote:http://www.fractal.org/be(...)of-consciousness.htm [ Bericht 0% gewijzigd door Googolplexian op 28-02-2006 11:15:42 ] | |
Boswachtertje | dinsdag 28 februari 2006 @ 15:29 |
verdorie.. daar loop ik nou ook al een tijdje mee rond, met deze gedachte. dan is ie toch niet uit de lucht gegrepen ![]() mooi stukje text, wat voor mij wel zo'n beetje in een paar zinnen de huidige situatie in de wereld schetst, met hoge accuratie.. tijd om onszelf te veranderen en daarmee alles te veranderen! goede text googolplexian! thnx ![]() | |
Jagganath | dinsdag 28 februari 2006 @ 16:04 |
quote:allemaal leuk, maar ook dieren zijn afhankelijk (van o.a. planten ![]() de stelling van ts: aan materie (vorm) ligt universeel bewustzijn ten grondslag. dit universeel bewustzijn heeft scheppende kracht en uit zijn creatiev vermogens is de werkelijkheid van tijd en ruimte voortgekomen. kort gezegt: ik denk, dus ik ben. | |
rotsbloque | dinsdag 28 februari 2006 @ 16:09 |
quote:dat is descartes ![]() | |
Jagganath | dinsdag 28 februari 2006 @ 16:12 |
quote:wie? ow.. al gevonden via google... nog nooit iets van gelezen, toch maar eens doen ![]() | |
FuifDuif | zondag 12 maart 2006 @ 13:23 |
goed, ik ben nu al weer een aardig eind op weg in het visionaire venster van de kwantumfysicus amit goswami en ik moet zeggen, ik zelf ben inmiddels wel behoorlijk overtuigd van zijn gelijk. eigenlijk is het wonderbaarlijk dat er nog altijd materialisten bestaan die geloven dat ook het bewustzijn het product is van materie (hersenen). | |
onemangang | zondag 12 maart 2006 @ 13:37 |
quote:wonderlijk dat het bewustzijn het product is van de hersenen? laat een baby opgroeien bij wolven, kind gaat zich als een wolf gedragen en kent geen bewustzijn zoals jij en ik. hou een pistool tegen je hoofd, boem, weg bewustzijn. simpel toch? | |
ErikT | zondag 12 maart 2006 @ 13:39 |
quote:eigenlijk is het wonderbaarlijk dat jij zowel kan lezen als schrijven. | |
FuifDuif | zondag 12 maart 2006 @ 13:39 |
quote:het lijkt simpel, maar je maakt de klassieke fouten. ten eerste gaat het er niet om welk soort bewustzijn iemand heeft. wat bewijst het voorbeeld van een wolfskind nu in dit verband ![]() simpel? wel als je niet nadenkt inderdaad. | |
FuifDuif | zondag 12 maart 2006 @ 13:41 |
hoe verklaren de materialisten eigenlijk de noodzaak van bewustzijn om een kwantumgolf te laten vervallen tot een deeltje? hoe is dat feit te verenigen met de gedachte dat bewustzijn het product is van materie, terwijl bewustzijn noodzakelijk is om uberhaupt materie te laten vormen? | |
logicum | zondag 12 maart 2006 @ 14:50 |
ik vind dit idee (iets bestaat niet zonder mijn bewustzijn) wijzen op grootheidswaanzin. | |
FuifDuif | zondag 12 maart 2006 @ 14:55 |
quote:wie heeft het hier over mijn bewustzijn? wie heeft het hier over menselijke superieuriteit? ik krijg meer en meer het vermoeden dat de materialisten (op dit forum) die zich zo intelligent en objectief wanen geen flauw idee hebben waar ze nu eigenlijk voortdurend tegen aan schoppen. in ieder geval is begrijpend lezen in veel gevallen kennelijk niet aan hen besteed. | |
logicum | zondag 12 maart 2006 @ 14:56 |
heeft een kip dan ook bewustzijn? | |
Googolplexian | zondag 12 maart 2006 @ 14:58 |
quote:hoe kan ze anders eten / paren / etc ? een drift of een drang ontstaat in het bewstzijn, lijkt me. | |
FuifDuif | zondag 12 maart 2006 @ 14:59 |
quote:ja, maar veel beperkter. bovendien is het erg lastig om een definitie te geven van het bewustzijn waar we het in dit topic over hebben. | |
Oud_student | zondag 12 maart 2006 @ 15:03 |
quote:het is omgekeerd: wij zien de werkelijkheid of beter een deelaspect van de werkelijkheid als "materie". alleen in de naïve uitleg van de kopenhageninterpretatie van de qm komt bewustzijn voor als een actief element voor de verklaring van de fenomenen. maar er is een betere uitleg, zie bv. penrose. het is tekens weer dezelfde vraag: "maakt een boom geluid in een bos waar niemand is?" deze vraag is niet alleen onzinnig, maar kan ook slechts gesteld worden als er reed een bewustzijn aanwezig is | |
ErikT | maandag 13 maart 2006 @ 10:20 |
quote:aaarrgghhh. dit heb ik volgens mij in mijn eerste post in dit topic al gezegd. dit soort boeken worden geschreven aan de hand van de kopenhagen interpretatie van de qm, en deze interpretatie is allerminst onomstreden. quote:niels bohr draait zich om in zn graf. | |
rudeonline | maandag 13 maart 2006 @ 11:44 |
quote:hoe weet je dat? ben jij ooit een kip geweest? |