de paradox van schrödinger's kat wordt altijd uit zijn verband gerukt op deze manier. die hele paradox bestaat enkel en alleen om het meetprobleem in ruimere zin van een voorbeeld te voorzien.quote:op dinsdag 21 februari 2006 07:48 schreef ..-._---_-.- het volgende:
dat is overigens een interpretatie die ook wel een natuurkundige achtergrond heeft, het is eigenlijk een variant op schrödingers kat: door de waarneming ontstaat ene werkelijkheid. de vraag is dan natuurlijk of het mogelijk is om waar te nemen zonder bewustzijn, en of golffuncties kunnen instorten zonder waar te nemen (te meten).
je hebt wel gelijk dat het verwarrend is. vlees kan op nogal veel manieren worden gezien. zelf raak ik nu ook de draad kwijt.quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:02 schreef replacement_driver het volgende:
[..]
je verwart me, ben je nou met me eens of niet?
een plant bestaat níet uit vlees.quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:06 schreef zyggie het volgende:
[..]
je hebt wel gelijk dat het verwarrend is. vlees kan op nogal veel manieren worden gezien. zelf raak ik nu ook de draad kwijt.![]()
![]()
als het woord "organismen" was gebruikt, was er niets aan de hand geweest.quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:07 schreef replacement_driver het volgende:
[..]
een plant bestaat níet uit vlees.
nee, want rude zei eerst dit:quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:08 schreef chowi het volgende:
[..]
als het woord "organismen" was gebruikt, was er niets aan de hand geweest.
en daarna:quote:op dinsdag 21 februari 2006 01:34 schreef rudeonline het volgende:
ik weet niet waar jij je bron vandaadn haalt, maar reincarnatie betekend mijn inziens niet perse dat je ook als mens terug komt. misschien wordt je wel een plant.
en aangezien planten níet uit vlees bestaan, niet gewerveld zijn, en geen spierweefsel hebben klopt dit per definítie niet.quote:op dinsdag 21 februari 2006 13:40 schreef rudeonline het volgende:
[..]
fout, reincarneren betekend dat de ziel opnieuw begint te bestaan in ander vlees.
carne = portugees voor vlees
verder ben ik nu natuurlijk de taalnazi aan het uithangen.quote:van dale:
vlees (het ~, vlezen)
1 spierweefsel van gewervelde dieren
2 lichaam, de mens als lichamelijk, zinnelijk wezen
nee, geen taalnazi. rude oppert gewoon twee onsamenhangende dingen, en dat klopt niet. dat heeft vrij weinig met taal te maken. overigens is dit een loze "discussie", want we zijn het gewoon met elkaar eens.quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:18 schreef replacement_driver het volgende:
[..]
nee, want rude zei eerst dit:
[..]
en daarna:
[..]
en aangezien planten níet uit vlees bestaan, niet gewerveld zijn, en geen siperweefsel hebben klopt dit per definítie niet.
[..]
verder ben ik nu natuurlijk de taalnazi aan het uithangen.
wat ik zei, er zijn verschillende soorten vlees, laten we het dan maar op verschillende soorten organismen houden. waarom werken al mijn posts als een rode lap op een stier?quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:18 schreef replacement_driver het volgende:
[..]
nee, want rude zei eerst dit:
[..]
en daarna:
[..]
en aangezien planten níet uit vlees bestaan, niet gewerveld zijn, en geen spierweefsel hebben klopt dit per definítie niet.
[..]
verder ben ik nu natuurlijk de taalnazi aan het uithangen.
de optie dat de quantum mechanica geen complete beschrijving van de natuur is bestaat ook nog. de zogenaamde verborgen variabelen komen dan om de hoek. de bohm mechanica is de bekendste, en meest succesvolle, versie.quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:30 schreef haushofer het volgende:
hoe moet ik dat voor me zien dan? de natuur is dan niet meer autonoom, maar hangt van een bewustzijn af. wat wordt dan als bewustwording gezien, en via wat voor zintuigen? zintuigen nemen dan opeens een hele prominente rol in in de fysica. en hoe zit het met meerdere bewustzijnen? wanneer verdwijnt de natuur, wanneer komt ze tevoorschijn?
is het niet iets typisch menselijks om te verlangen dat de natuur niet op haar zelf staat, maar afhangt van de mens?
in grote lijnen bepalen we zelf onze toekomst. je kunt zelf besluiten om b.v. een vliegreis te gaan maken of om een wandeltocht naar afrika te gaan maken. door je keuze zul je andere mensen tegenkomen die je anders misschien nooit zou zien. door met die mensen contakt te maken, op wat voor manier dan ook, beinvloed je ook een deel van hun toekomst. uiteindelijk zijn al onze keuzes bepalend voor de toekomst. en door je eigen keuzes creeer je ook een eigen soort van werkelijkheid. en natuurlijk ben je deels afhankelijk van anderen. maar iedereen en alles heeft invloed op de toekomst door de keuzes die je maakt.quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:30 schreef haushofer het volgende:
hoe moet ik dat voor me zien dan? de natuur is dan niet meer autonoom, maar hangt van een bewustzijn af. wat wordt dan als bewustwording gezien, en via wat voor zintuigen? zintuigen nemen dan opeens een hele prominente rol in in de fysica. en hoe zit het met meerdere bewustzijnen? wanneer verdwijnt de natuur, wanneer komt ze tevoorschijn?
is het niet iets typisch menselijks om te verlangen dat de natuur niet op haar zelf staat, maar afhangt van de mens?
het heeft ermee te maken dat jij continue kan kiezen voor de toekomst die jou het beste lijkt. je kunt je vrij bewegen in alle richtingen, maar iedere afstand die jij aflegt brengt je naar een bepaalde toekomst. alles wat jij om je heen ziet zijn mogenlijke richtingen die jij kunt kiezen voor jouw toekomst. ik probeeerde d.m.v. mijn theorie aan te tonen dat alles zich t.o.v. jou in de toekomst bevindt. maar goed, daar zal ik het in dit tiopic niet ongevraagd over hebben.quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:38 schreef haushofer het volgende:
natuurlijk, maar wat heeft dat met een fysische beschrijving van de natuur te maken?
ben je er nog?quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:42 schreef rudeonline het volgende:
[..]
het heeft ermee te maken dat jij continue kan kiezen voor de toekomst die jou het beste lijkt. je kunt je vrij bewegen in alle richtingen, maar iedere afstand die jij aflegt brengt je naar een bepaalde toekomst. alles wat jij om je heen ziet zijn mogenlijke richtingen die jij kunt kiezen voor jouw toekomst. ik probeeerde d.m.v. mijn theorie aan te tonen dat alles zich t.o.v. jou in de toekomst bevindt. maar goed, daar zal ik het in dit tiopic niet ongevraagd over hebben.
zijn antwoord is dat het hier om een perspectiefverschil gaat. ja inderdaad door bewustzijn kan je beter keuzes maken en kan je zelf dingen doen. voor jou veranderen er dan dingen, voor het universum, de wereld, an sich niet.quote:
ik zie nog steeds niet in wat dat met fysica heeft te maken. het is gewoon een stelsel keuzes, wat je willekeurig ver uit kunt breiden. of je wilt het bewustzijn fysisch verklaren, dat kan ook. maar zoals ik het begrijp wil de beste man uit de op dat niet; die wil het bewustzijn zodanig introduceren dat de natuur om ons heen niet meer autonoom is, iets wat natuurlijk wel wordt aangenomen.quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:42 schreef rudeonline het volgende:
[..]
het heeft ermee te maken dat jij continue kan kiezen voor de toekomst die jou het beste lijkt. je kunt je vrij bewegen in alle richtingen, maar iedere afstand die jij aflegt brengt je naar een bepaalde toekomst. alles wat jij om je heen ziet zijn mogenlijke richtingen die jij kunt kiezen voor jouw toekomst. ik probeeerde d.m.v. mijn theorie aan te tonen dat alles zich t.o.v. jou in de toekomst bevindt. maar goed, daar zal ik het in dit tiopic niet ongevraagd over hebben.
niemand is volledig autonoom, de natuur niet, maar jij ook niet. alles en iedereen is afhankelijk van wat er om jou heen gebeurd. dus volledige autonomiteit bestaat niet.quote:op dinsdag 21 februari 2006 15:43 schreef haushofer het volgende:
[..]
ik zie nog steeds niet in wat dat met fysica heeft te maken. het is gewoon een stelsel keuzes, wat je willekeurig ver uit kunt breiden. of je wilt het bewustzijn fysisch verklaren, dat kan ook. maar zoals ik het begrijp wil de beste man uit de op dat niet; die wil het bewustzijn zodanig introduceren dat de natuur om ons heen niet meer autonoom is, iets wat natuurlijk wel wordt aangenomen.
de stelling zegt eigenlijk dat het bewustzijn tegelijk met het universum ontstond. dat dat niet perse het bewustzijn is wat jij nu hebt is een ander verhaal. bij het ontstaan van het universum onstond tevens het leven. dat is de stelling.quote:op dinsdag 21 februari 2006 15:48 schreef erikt het volgende:
het is gewoon een vreemde stelling. uit de stelling volgt namelijk dat het universum niet bestond voordat er bewustzijn was. ik ben het dus oneens met de stelling. dat deze stelling dan ook nog eens voort komt uit een dubieus gedeelte van een (niet: de!) interpretatie van de quantum mechanica is eigenlijk nog maar bijzaak.
en dat is dus een kutstelling, want toen het universum ontstond waren de materialen voor een levensvorm helemaal niet aanwezig. en het was te warm.quote:op dinsdag 21 februari 2006 15:56 schreef rudeonline het volgende:
[..]
de stelling zegt eigenlijk dat het bewustzijn tegelijk met het universum ontstond. dat dat niet perse het bewustzijn is wat jij nu hebt is een ander verhaal. bij het ontstaan van het universum onstond tevens het leven. dat is de stelling.
waar komt het materiaal om te leven dan vandaan? toen er materie bestond, toen bestond er leven. niet in de vorm zoals wij die kennen, maar een andere vorm. maar goed, daar zal nog wel een tijdje over moeten worden nagedacht. maar jij bent gebopuwt van exact dezelfde materialen die er 13 miljard jaar geleden ook waren. recycling heet zo iets..quote:op dinsdag 21 februari 2006 16:09 schreef erikt het volgende:
[..]
en dat is dus een kutstelling, want toen het universum ontstond waren de materialen voor een levensvorm helemaal niet aanwezig. en het was te warm.
dat is gewoon pertinent onwaar. er zijn miljarden jaren van kernfusie vooraf gegaan aan het ontstaan van elementaire bouwstenen van bv aminozuren.quote:op dinsdag 21 februari 2006 16:19 schreef rudeonline het volgende:
waar komt het materiaal om te leven dan vandaan? toen er materie bestond, toen bestond er leven. niet in de vorm zoals wij die kennen, maar een andere vorm. maar goed, daar zal nog wel een tijdje over moeten worden nagedacht. maar jij bent gebopuwt van exact dezelfde materialen die er 13 miljard jaar geleden ook waren. recycling heet zo iets..
o joh. waarom zei je dat niet meteen? dan had ik al die stomme dingen niet hoeven zeggenquote:op dinsdag 21 februari 2006 16:35 schreef rudeonline het volgende:
de grondstooffen waren er altijd al..
maar waarom kan de natuur niet autonoom zijn? waarom is ons bewustzijn nodig voor het bestaan van het universum? en waarom staat alles met elkaar in contact?quote:op dinsdag 21 februari 2006 15:47 schreef rudeonline het volgende:
[..]
niemand is volledig autonoom, de natuur niet, maar jij ook niet. alles en iedereen is afhankelijk van wat er om jou heen gebeurd. dus volledige autonomiteit bestaat niet.
erikt haalt het al even aan: dit is in hele sterke tegenspraak met elke vorm van kosmologie die er tegenwoordig bedreven wordt. ik heb zo'n vermoeden dat jij je niks aantrekt van die theorieen, maar het standaard kosmologische model stelt dat er kort na de oerknal een vorming was van waterstof en helium, de 2 lichtste elementen ( met wellicht wat lithium ). tijden daarna werden er sterren gevormd, en die konden die lichtere elementen in zwaardere elementen omzetten: koolstof, zuurstof, stikstof, tot en met ijzer aan toe en verder. die zwaardere elementen zijn dus zeker niet gevormd bij de oerknal !quote:op dinsdag 21 februari 2006 16:19 schreef rudeonline het volgende:
[..]
waar komt het materiaal om te leven dan vandaan? toen er materie bestond, toen bestond er leven. niet in de vorm zoals wij die kennen, maar een andere vorm. maar goed, daar zal nog wel een tijdje over moeten worden nagedacht. maar jij bent gebopuwt van exact dezelfde materialen die er 13 miljard jaar geleden ook waren. recycling heet zo iets..
quote:op dinsdag 21 februari 2006 00:29 schreef onemangang het volgende:
ik heb nog nooit een afgebrande lucifer een nieuwe lucifer zien worden. ik zie het nut hiervan ook niet in. sterven is nuttig: wie sterft maakt plaats voor een ander, iets verder geëvolueerd wezen. het lijkt me duidelijk dat een baby niet de geest heeft van een overledene, een baby weet nog niets.
je begrijpt dus duidelijk niet mijn verhaal, jammer.
nee, want je bewustzijn is niets meer dan een samenstelling van ervaringen die verzameld worden in je hersenen doordat er allerlei connecties zijn gelegd tussen neurotransmitters. die connecties verdwijnen bij het sterven. er is geen enkel verband gevonden of gemeten tussen de processen die zich binnen de schedel bevinden en wat zich er daar buiten afspeeld. geen enkele. niet zo verwonderlijk, want een bewustzijn buiten een lichaam is volkomen nutteloos. het is en blijft slechts een theoretische wens van een organisme dat veel kan ouwehoeren. meer niet.
je begrijpt dus duidelijk niet mijn verhaal, jammer.
ik hoop en verwacht dat goswami hier een antwoord op geeft in zijn boek, want uiteindelijk is die vraag van jou het algemene onderwerp ervan. goswami stelt een nieuw paradigma voor, namelijk om (natuur)wetenschap te bedrijven vanuit het oogpunt dat alle materie (en materiële mechanismen) gebaseerd is op en voorgekomen is uit kosmisch en universeel bewustzijn. ik mag aannemen dat hij daar ook een behoorlijke onderbouwing voor geeft in het boek, dus ik ben zeer benieuwd.quote:op dinsdag 21 februari 2006 22:10 schreef haushofer het volgende:
[..]
maar waarom kan de natuur niet autonoom zijn? waarom is ons bewustzijn nodig voor het bestaan van het universum? en waarom staat alles met elkaar in contact?
daarbij beantwoordt dit mijn vraag niet
het idee dat de natuur autonoom is, is ook weer een idee van ons.quote:op dinsdag 21 februari 2006 14:30 schreef haushofer het volgende:
ik zou het boek meteen verbranden.quote:op vrijdag 24 februari 2006 20:00 schreef fuifduif het volgende:
ik heb het boek gekocht en heb al een aantal paragrafen gelezen. bijzonder interessante materie moet ik zeggen. goswami zal verderop in het boek een uiteenzetting geven in het kader van de transformatie van het algemene universele bewustzijn tot de differentiëring naar allerlei 'subbewustzijnen'. mooi hoor.
mystificatie van de quantumfysica heeft idd een wat slechte naam onder natuurkundigen. ik zelf zie het niet als een serieuze poging om een nieuw model op te stellen, maar meer als filosofische overpeinzing. dat kan best leuk zijn.quote:
het kan best leuk zijn, maar het is veel te pretentieus. als dan brown geen literatuur werd genoemd, had ik er ook geen hekel aan. tussen de suske en wiske's passen deze boeken goed thuis, en niks mis met suske en wiske.quote:op zondag 26 februari 2006 18:43 schreef haushofer het volgende:
mystificatie van de quantumfysica heeft idd een wat slechte naam onder natuurkundigen. ik zelf zie het niet als een serieuze poging om een nieuw model op te stellen, maar meer als filosofische overpeinzing. dat kan best leuk zijn.
ik ben niet bijzonder, ik ben gewoon. dat is nogal een verschil (om jouw voorbeeld van de kakkerlakken te 'ontkrachten')quote:op maandag 27 februari 2006 14:00 schreef onemangang het volgende:
maar verder slaat het kant nog wal. want wat is bewustzijn eigenlijk? het is onlosmakelijk verbonden aan zintuigen. zonder zintuigen geen bewustzijn.
maar stel je nou eens voor dat je geboren wordt zonder te kunnen zien, horen, voelen, proeven of ruiken. hoe zal je gedachten kunnen vormen als je geen enkele input hebt?quote:op maandag 27 februari 2006 14:04 schreef boswachtertje het volgende:
[..]
ik ben niet bijzonder, ik ben gewoon. dat is nogal een verschil (om jouw voorbeeld van de kakkerlakken te 'ontkrachten')
en verder denk ik dat het juist moet zijn: zonder bewustzijn geen zintuigen. onze 5 zintuigen houden ons vaak genoeg voor de gek, daar leg ik niet mijn absolute vertrouwen in..
aangezien we net hebben aangenomen dat je geen werkende zintuigen hebt, kun je dus ook geen ervaringen hebben en kun je dus niet oordelen.. dus alleen zijn..quote:op maandag 27 februari 2006 14:39 schreef onemangang het volgende:
maar je kan pas over iets oordelen als je iets hebt ervaren...
een steen is (existeert) ook. bewustzijn moet altijd bewustzijn van iets zijn.quote:op maandag 27 februari 2006 14:17 schreef boswachtertje het volgende:
dan hoef/kun je geen gedachten vormen.. dan ben je gewoon... je gedachten vormen oordelen en aan de hand van je oordelen maak je een beeld van jezelf. krijg je al die input niet, dan zul je dus gewoon zijn...
exact mijn puntquote:op dinsdag 28 februari 2006 00:50 schreef oud_student het volgende:
een steen is (existeert) ook. bewustzijn moet altijd bewustzijn van iets zijn.
dat iets moet tot ons (het subject) komen middels zintuigen of geheugen (opgeslagen en verwerkte eerdere waarnemingen) dit geldt ook voor de abstracte ideeenwereld, ook hier moet een werktuig (orgaan) zijn om ons toegang te verschaffen.
dit is gewoonweg niet waar en laat zien dat jij er niet veel van begrijpt. al het leven komt voort uit die bron van bewustzijn. sterker nog, alles komt er uit voort. de mens is niet meer bijzonder dan een kakkerlak, alleen is de mens spiritueel dusdanig sterker ontwikkeld, dat hij die grens van de schijnwerkelijkheid kan overtredenquote:op maandag 27 februari 2006 14:00 schreef onemangang het volgende:
al die theoriën over dat we deel uit maken van een hoger bewustzijn zijn onstaan uit een wens dat mensen veel bijzonderder zijn dan kakkerlakken, om maar een aanzienlijk succesvoller en langer op deze aarde aanwezig organisme te noemen.
maar ook dan zul je nog steeds ervaren.quote:op maandag 27 februari 2006 14:10 schreef onemangang het volgende:
[..]
maar stel je nou eens voor dat je geboren wordt zonder te kunnen zien, horen, voelen, proeven of ruiken. hoe zal je gedachten kunnen vormen als je geen enkele input hebt?
http://www.fractal.org/be(...)of-consciousness.htmquote:our evolutionary imperative
with the advent of human beings, the awakening of consciousness took a huge leap forward. consciousness began becoming aware of itself. but at present this leap is only partially complete. we may be self-aware, but we have not yet discovered the true nature and potential of consciousness. in this respect our inner evolution has some way to go.
throughout history there have been those who have evolved inwardly to higher states of consciousness. they are the saints and mystics who have realized the true nature of the self. such people are examples of what we each have the potential to become. there is nothing special about them in terms of their biology. they are human beings, just like you and me, with similar bodies and similar nervous systems. the only difference is that they have liberated themselves from a limited, artificially derived sense of identity and discovered a greater peace and security within.
in the past the number of people who made this step was small, but the times we are living through make it imperative that many more of us now complete our inner evolutionary journey into full wakefulness.
the many crises that we see around us -- global warming, desertification, holes in the ozone layer, disappearing rainforests, polluted rivers, acid rain, dying dolphins, large-scale famine, a widening gap between the "haves" and the "have nots", nuclear proliferation, over-exploitation, and a host of other dangers -- all stem in one way or another from human self-centredness. time and again we find decisions being made not according to the merits of the situation at hand, but according to the needs of the individual or special interest groups. governments strive to hold on to power, businesses seek to maximize profit, leaders want to retain their status, and consumers around the world try to satisfy their own needs for identity and security. in the final analysis, it is our need to protect and reinforce an ever-faltering sense of self that leads us to consume more than we need, pollute the world around, abuse other peoples, and show a careless disregard for the many other species sharing our planetary home.
even now, when we recognize that we are in great danger, we fail to take appropriate remedial action. we continue driving our cars, consuming dwindling resources, and throwing our waste into the sea because to do otherwise would inconvenience ourselves.
the global crisis now facing us is, at its root, a crisis of consciousness. the essence of any crisis, whether it be a personal crisis, a political crisis, or, as in this case, a global crisis, is that the old way of functioning is no longer working. something new is being called for. in this case the old way that is no longer working is our mode of consciousness. the old mode is destroying the world around us, and threatening the survival of our species. the time has come to evolve into a new mode. we need to wake up to our true identity, to make the step that many saints and mystics have already made, and discover for ourselves the peace and security that lie at our core.
with the advent of human beings, evolution has ceased to be a blind affair governed by random genetic mutations. a new degree of freedom has appeared; we can think ahead and determine our own future. our further evolution is now in our own hands -- or rather, in our own minds.
our next step is to rise beyond the handicaps that came with the gift of language and discover who we really are. then, free from the need to reinforce an artificially derived sense of identity, we will be able to act in accord with our true needs -- and with the needs of others and the needs of our environment.
relieved of unnecessary fears, we will be in a much better state to cope with the many changes that we will undoubtedly see over the coming years. liberated from unnecessary self-centredness, we will be free to care for each other, to offer others the love we so much want for ourselves. and we will be in a much better position to build a new world -- one that is not so driven by this halfway stage in the unfolding of self-consciousness.
our task is to manifest this change on earth, now -- both for our own sakes and for the sake of every other creature.
allemaal leuk, maar ook dieren zijn afhankelijk (van o.a. plantenquote:op maandag 20 februari 2006 21:55 schreef rudeonline het volgende:
[..]
alles wat we denken is een geloof. als we nu eens geen onderscheid zouden maken tussen mensen en dieren ( allemaal dieren), dan heb je 2 soorten leven, dieren en planten. van de eerste kun je met zekerheid zeggen dat ze een bewustzijn hebben, anders zouden ze niet zelfstandig kunnen overleven. de 2e groep heeft geen keus en wordt gevoed en in leven gehouden door "toeval". planten zijn immers afhankelijk van het weer ( regen/zon) en de grond waar zij groeien.
dat is descartesquote:op dinsdag 28 februari 2006 16:04 schreef jagganath het volgende:
[..]
allemaal leuk, maar ook dieren zijn afhankelijk (van o.a. planten) al is dat een discussie op zich. ons idee van bewustzijn wordt m.i. erg beinvloed door onze menselijke interpretaties en onze vooroordelen. wij denken nog altijd vanuit een standpunt zoals wij dingen waarnemen en vanuit de ons bekende kaders en referentiewaarden.
de stelling van ts: aan materie (vorm) ligt universeel bewustzijn ten grondslag. dit universeel bewustzijn heeft scheppende kracht en uit zijn creatiev vermogens is de werkelijkheid van tijd en ruimte voortgekomen.
kort gezegt: ik denk, dus ik ben.
wonderlijk dat het bewustzijn het product is van de hersenen?quote:op zondag 12 maart 2006 13:23 schreef fuifduif het volgende:
goed, ik ben nu al weer een aardig eind op weg in het visionaire venster van de kwantumfysicus amit goswami en ik moet zeggen, ik zelf ben inmiddels wel behoorlijk overtuigd van zijn gelijk. eigenlijk is het wonderbaarlijk dat er nog altijd materialisten bestaan die geloven dat ook het bewustzijn het product is van materie (hersenen).
eigenlijk is het wonderbaarlijk dat jij zowel kan lezen als schrijven.quote:op zondag 12 maart 2006 13:23 schreef fuifduif het volgende:
eigenlijk is het wonderbaarlijk dat er nog altijd materialisten bestaan die geloven dat ook het bewustzijn het product is van materie (hersenen).
het lijkt simpel, maar je maakt de klassieke fouten. ten eerste gaat het er niet om welk soort bewustzijn iemand heeft. wat bewijst het voorbeeld van een wolfskind nu in dit verbandquote:op zondag 12 maart 2006 13:37 schreef onemangang het volgende:
[..]
wonderlijk dat het bewustzijn het product is van de hersenen?
laat een baby opgroeien bij wolven, kind gaat zich als een wolf gedragen en kent geen bewustzijn zoals jij en ik.
hou een pistool tegen je hoofd, boem, weg bewustzijn.
simpel toch?
wie heeft het hier over mijn bewustzijn? wie heeft het hier over menselijke superieuriteit? ik krijg meer en meer het vermoeden dat de materialisten (op dit forum) die zich zo intelligent en objectief wanen geen flauw idee hebben waar ze nu eigenlijk voortdurend tegen aan schoppen. in ieder geval is begrijpend lezen in veel gevallen kennelijk niet aan hen besteed.quote:op zondag 12 maart 2006 14:50 schreef logicum het volgende:
ik vind dit idee (iets bestaat niet zonder mijn bewustzijn) wijzen op grootheidswaanzin.
hoe kan ze anders eten / paren / etc ?quote:op zondag 12 maart 2006 14:56 schreef logicum het volgende:
heeft een kip dan ook bewustzijn?
ja, maar veel beperkter. bovendien is het erg lastig om een definitie te geven van het bewustzijn waar we het in dit topic over hebben.quote:op zondag 12 maart 2006 14:56 schreef logicum het volgende:
heeft een kip dan ook bewustzijn?
het is omgekeerd:quote:op zondag 12 maart 2006 13:41 schreef fuifduif het volgende:
hoe verklaren de materialisten eigenlijk de noodzaak van bewustzijn om een kwantumgolf te laten vervallen tot een deeltje? hoe is dat feit te verenigen met de gedachte dat bewustzijn het product is van materie, terwijl bewustzijn noodzakelijk is om uberhaupt materie te laten vormen?
aaarrgghhh. dit heb ik volgens mij in mijn eerste post in dit topic al gezegd. dit soort boeken worden geschreven aan de hand van de kopenhagen interpretatie van de qm, en deze interpretatie is allerminst onomstreden.quote:op zondag 12 maart 2006 13:41 schreef fuifduif het volgende:
hoe verklaren de materialisten eigenlijk de noodzaak van bewustzijn om een kwantumgolf te laten vervallen tot een deeltje?
niels bohr draait zich om in zn graf.quote:hoe is dat feit te verenigen met de gedachte dat bewustzijn het product is van materie, terwijl bewustzijn noodzakelijk is om uberhaupt materie te laten vormen?
hoe weet je dat? ben jij ooit een kip geweest?quote:op zondag 12 maart 2006 14:59 schreef fuifduif het volgende:
[..]
ja, maar veel beperkter. bovendien is het erg lastig om een definitie te geven van het bewustzijn waar we het in dit topic over hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |