Goudsmid?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:14 schreef Tafkahs het volgende:
die docu was net weer op de nps, no time for losers ofzoiets. Ik ergerde me al iets minder aan die kale
De enige manier om de schoenmaker in je dorp terug te krijgen is dat zijn personeel een lager salaris krijgt...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:21 schreef Yildiz het volgende:
Dat vind ik zo mooi he, soms. Dat mensen kankeren op andere mensen, en beroepsmensen uitlachen.
Ondertussen hebben we hier in 'het dorp' ineens geen schoenmaker meer, terwijl het inwonertal met 50% is toegenomen de laatste tijd. Ik moet een dorp verder naar een (jawel) Turk, hij is de enige in de nabije omgeving die schoenen en jassen goed kan maken. Ja, of een tante.
Verder hebben we misschien nog maar 13 mensen in heel Nederland die écht horloge's kunnen maken. Ik weet niet wat ik ervan moet denken als we alles uitbesteden aan China, waar men niet eens mag google-en op mensenrechten, waar 1/3 van de bevolking vuile lucht ademt, waar het water verpest is en waar Shanghai elk jaar groeit met de grootte van New York City.
Zo, eten.
Ja die ja, hij ziet een elite van de 100 knapste koppen van de afgelopen 20 jaar in het groene hart, die omringd door de beste theatermakers en artiesten 'hun ding kunnen doen'. De rest kan verrekken, want de kenniseconomie vraagt nou eenmaal offers..quote:
Ze procederen veelal te snel uit he?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:21 schreef Yildiz het volgende:
Dat vind ik zo mooi he, soms. Dat mensen kankeren op andere mensen, en beroepsmensen uitlachen.
Ondertussen hebben we hier in 'het dorp' ineens geen schoenmaker meer, terwijl het inwonertal met 50% is toegenomen de laatste tijd. Ik moet een dorp verder naar een (jawel) Turk, hij is de enige in de nabije omgeving die schoenen en jassen goed kan maken. Ja, of een tante.
Verder hebben we misschien nog maar 13 mensen in heel Nederland die écht horloge's kunnen maken. Ik weet niet wat ik ervan moet denken als we alles uitbesteden aan China, waar men niet eens mag google-en op mensenrechten, waar 1/3 van de bevolking vuile lucht ademt, waar het water verpest is en waar Shanghai elk jaar groeit met de grootte van New York City.
Zo, eten.
T was een zelfstandige hoor. Gewoon een winkel, met achter de toonbank een flinke machine. Eenmanszaak. Misschien dat niemand meer wil werken voor dat loon, of dat iedereen liever zijn jas / schoen / tas weggooit ipv even laten maken.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:36 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
De enige manier om de schoenmaker in je dorp terug te krijgen is dat zijn personeel een lager salaris krijgt...
Denk dat het de jarenlange voorbereiding op de dienstenrichtlijn is, supermarkten zijn niet alleen de prijsvechters, dat gebeurt in een hele hoop sectoren. De wegwerpcultuur is al tijden een begrip.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:07 schreef Yildiz het volgende:
[..]
T was een zelfstandige hoor. Gewoon een winkel, met achter de toonbank een flinke machine. Eenmanszaak. Misschien dat niemand meer wil werken voor dat loon, of dat iedereen liever zijn jas / schoen / tas weggooit ipv even laten maken.
Zo hadden wij hier 10 jaar geleden nog makkelijk 10 'warme bakkers'. Bakkers die 's ochtends het brood bakken om het dan op de dag te verkopen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:15 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Denk dat het de jarenlange voorbereiding op de dienstenrichtlijn is, supermarkten zijn niet alleen de prijsvechters, dat gebeurt in een hele hoop sectoren. De wegwerpcultuur is al tijden een begrip.
Ik vraag me regelmatig af hoe het bakkertje in mijn straat z'n brood nog voor 1,80 kan verkopen.
Die goede oude tijd, cool runnings moest nog op tape uitgebracht wordenquote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:21 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Zo hadden wij hier 10 jaar geleden nog makkelijk 10 'warme bakkers'. Bakkers die 's ochtends het brood bakken om het dan op de dag te verkopen.
Daar is er nu nog 1 van... Misschien dat het bakkersgilde (prijsafspraken) er wat mee te maken had, maar het is ergens wel jammer, dat fabrieksbrood.
Weet je, ik lees net de Ingenieur. Ik dacht vroeger dat dat altijd een hoogstaand blaadje was, meer in de regionen van NRC Handelsblad dan de Telegraaf. Echter, dat hebben ze veranderd de laatste tijd.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:57 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Die goede oude tijd, cool runnings moest nog op tape uitgebracht worden
http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=67438quote:Werken met een Chinees valt niet mee
door onze redacteur Ruurd Ubels
Voor veel ondernemers is China het beloofde land. Personeel is goedkoop en werkt hard. Maar nu steeds meer Nederlandse bedrijven in China actief zijn, zien ze ook de keerzijde van diezelfde werknemers. ,,Ze stappen voor drie euro extra in de maand zo over naar de concurrent.''
PEKING/TIANJIN - ,,Chinezen vinden die werken op een westerse manier en ook nog volgens onze ethiek? Heel moeilijk.''
Thijs Cox vat samen waar hij als Nederlandse ondernemer tegenaan loopt. De directeur-eigenaar van Ciparo, een bedrijf dat handelt in oud papier, plastic en metaal, werkt dertien jaar in China. In de vestiging te Peking heeft hij te maken met circa vijftig Chinese medewerkers.
Hard werken? Ja, dat kan elke Chinees, zo heeft Cox inmiddels geleerd. ,,Maar mensen laten werken volgens onze standaard, kost veel selectie en training. Onze denkwijze is hun vreemd. Bij ons is 'ja' ook echt 'ja' en als je zegt dat iets geregeld is, is het ook geregeld. Een Chinees zegt wel 'ja', maar komt even makkelijk elke dag met een nieuwe smoes aanzetten. 'Ja' zeggen is hier een paar duizend jaar oude beleefdheidsvorm om je gesprekspartner niet voor het hoofd te stoten. Dat verander ik niet in een paar jaar.''
Arbeidsethos
Westerse ondernemers in China loopt het water in de mond als ze zien hoe goedkoop personeel is. Het minimumloon in een industriële miljoenenstad als Guangzhou bedraagt netto 800 yuan, tachtig euro per maand. Een beginnende hbo'er verdient met 5000 yuan (500 euro) een stuk meer, maar is nog altijd stukken goedkoper dan z'n West-Europese collega.
,,En daar komt bij dat het arbeidsethos van Chinezen op zich goed is'', zegt Ed Sinke. Hij is president-directeur van Aspecto Asia, een bureau dat personeel werft en selecteert voor bedrijven. Aspecto vestigde zich drie jaar geleden in China en opent binnenkort in Guangzhou de vierde vestiging. ,,Chinezen zijn erop ingesteld dat iedereen werkt. Veel en hard, in welke vorm dan ook. Men wil status en vooruitkomen. Mensen werken bovendien niet alleen voor het eigen welzijn, maar ook voor de familie. Er zijn wel wat sociale voorzieningen, maar met name voor werkenden. Wie bijvoorbeeld arbeidsongeschikt wordt, valt vooral terug op spaargeld en de familie. Zo'n samenleving zet aan tot hard werken.''
Maar hier houdt de lofzang van Sinke op. Het Chinese arbeidsethos is alleen voorbeeldig ,,als je er door een romantische bril naar kijkt''. Gaat het bijvoorbeeld om loyaliteit aan de werkgever, dan is er op de modale Chinees wel wat af te dingen. ,,Het jobhoppen (veelvuldig van baan veranderen, red.) is enorm; men vertrekt om drie euro extra in de maand naar de concurrent. Sommigen komen niet eens opdagen voor de eerste werkdag.''
Dat is geen moraal waar westerse ondernemers erg vrolijk van worden. Een belangrijk deel van hen kijkt met spanning uit naar het einde van de huidige vakantieperiode. Op 30 januari begon in China het nieuwe jaar en veel arbeiders hebben een week of twee verlof opgenomen om familie te bezoeken, vaak ver weg van de industriële centra aan de kust. En met name jonge arbeidsmigranten wacht daar nogal eens een verrassing, weet Ciparo-directeur Thijs Cox. ,,Hun ouders blijken dan een vrouw voor hen te hebben gevonden. Dat wordt dus trouwen en die jongens komen vaak niet meer terug.''
Dit jaar was de jaarwisseling voor veel bedrijven spannender dan ooit. ,,Volgens de Chinese horoscoop is het jaar van de hond begonnen. Dat schijnt een heel goed jaar te zijn om te trouwen...''
Gefantaseerd
Het is zo lastig om aan geschikt personeel te komen, dat wervings- en selectiebureau Aspecto Asia klanten heeft bij wie voortdurend vacatures openstaan. Sinke kent een chemisch bedrijf dat een vestiging in de economische zone bij Tianjin wil openen, maar het personeelsbestand in Sjanghai nog niet op orde heeft. Dus wordt de uitbreiding naar Tianjin uitgesteld. ,,Door de enorme economische groei zoekt iedereen personeel, ook hoger opgeleiden. China is dan wel de werkplaats van de wereld, maar er wordt veel meer gedaan dan simpel productiewerk. De industrie van de computerspelletjes bijvoorbeeld is booming en vraagt mensen met goede opleidingen.''
Chinese werknemers weten dit allemaal ook en realiseren zich dat ze daarom sterk staan. Sinke glimlachend: ,,Als het nodig is, worden cv's zonder problemen bijeen gefantaseerd. Betrap je ze daarop, dan giechelen ze wat. 'Slim dat je dat door hebt', zeggen ze dan. Nee, slachtoffergedrag kennen ze niet.''
In het pasverschenen China Handboek 2006 betoogt directeur Ari van der Steenhoven van het advies- en trainingsbureau Eastwingate dat tweederde van de universiteitsdiploma's in het Aziatische land vals zijn.
Trukendoos
Wat te doen om het juiste personeel aan te trekken en te houden? Ondernemer Thijs Cox geeft z'n werknemers veel training en opleiding om ze klaar te stomen voor een westers bedrijf. ,,Maar juist mensen met een goede opleiding vertrekken soms zomaar. Naar de concurrent, ja.''
De westerse trukendoos opentrekken om via tegemoetkomingen in de ziektekosten of fraaie pensioenregelingen personeel te trekken en te houden, werkt in China niet, zegt Ed Sinke. Waar moderne Chinezen wel gevoelig voor zijn, is geld. ,,Chinezen gaat het om het hier en het nu. Dus een goed salaris wil wel eens helpen. En westerse bedrijven zijn in het voordeel dat ze westers zijn; werken bij Philips bijvoorbeeld is statusverhogend. Elke Chinees die de kans krijgt, loopt weg bij de grote staatsbedrijven.''
Als westerse bedrijven mensen aannemen, moeten zij zich realiseren dat China een behoorlijke ontslagbescherming kent. ,,Start je een joint-venture met een Chinees bedrijf, dan moet je goede economische redenen aanvoeren om mensen te kunnen ontslaan. En vrouwen die zwanger zijn, hebben niet alleen recht op vier maanden zwangerschapsverlof, maar mogen na de bevalling ook nog eens twee jaar lang niet ontslagen worden.''
Geen initiatief
Maar misschien wel hét probleem waar westerse bedrijven tegenaan lopen, is het gebrek aan eigen initiatief en creativiteit van Chinese werknemers. Mede om deze reden werkt Philips in China samen met universiteiten in enkele grote industriële centra. Het elektronicaconcern zoekt veelzijdig talent en helpt daarom universiteiten met het invullen van opleidingen.
Het gebrek aan initiatief en creativiteit hangt nauw samen met het maoïsme, dat onafhankelijke denkers niet op prijs stelt, zegt Thijs Cox. China mag dan wel sinds 1979 kapitalistischer en vrijer zijn geworden, ,,kritisch leren denken duurt zeker een generatie. Veel grote bedrijven werken daarom in China met Taiwanese managers of leidinggevenden uit Hongkong. Die kennen de Chinese cultuur, hebben geleerd kritisch te zijn en spreken bovendien Engels.''
Die Chinese cultuur leidt ertoe dat als er tijdens het werk iets misgaat, werknemers wachten op ingrijpen van de chef. ,,Veel Chinezen zijn daarom nog moeilijk in te zetten voor managementfuncties'', oordeelt Aspecto-directeur Sinke.
Tegelijk moeten westerse managers die Chinezen onder zich krijgen, zich realiseren dat ze als een echte baas moeten optreden. ,,Wees een harde leider, want anders verlies je respect en luisteren ze niet meer naar je. De westerse manager die een probleem 'in de groep gooit', is weg. Dan raakt men helemaal in paniek.''
Het toppunt van gebrek aan creativiteit is die Chinese vrouw die op haar cv had gezet dat ze een cursus 'persoonlijke doelstellingen vaststellen' had gevolgd, vertelt Sinke. De westerse personeelsmanager die het sollicitatiegesprek voerde, vroeg vervolgens wat haar doelstellingen dan wel waren. ,,Dat wist ze nog niet, want het vaststellen van haar persoonlijke doelstellingen liet ze graag aan haar nieuwe chef over.''
Ergens heb ik het gevoel dat dit soort dingen nooit en te nimmer in 'Business Class' zullen komen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:32 schreef zakjapannertje het volgende:
cultuurshok:
[..]
http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=67438
Omdat hij te duur was, of omdat hij prut leverde. Ik liet m'n schoen afgelopen zomer ook repareren, na een week was het weer kapot dus ik laat het ook niet meer repareren.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:07 schreef Yildiz het volgende:
[..]
T was een zelfstandige hoor. Gewoon een winkel, met achter de toonbank een flinke machine. Eenmanszaak. Misschien dat niemand meer wil werken voor dat loon, of dat iedereen liever zijn jas / schoen / tas weggooit ipv even laten maken.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:32 schreef zakjapannertje het volgende:
cultuurshok:
[..]
http://www.nd.nl/document.aspx?document=nd_artikel&vorigDocument=&id=67438
quote:Chinese werknemers weten dit allemaal ook en realiseren zich dat ze daarom sterk staan. Sinke glimlachend: ,,Als het nodig is, worden cv's zonder problemen bijeen gefantaseerd. Betrap je ze daarop, dan giechelen ze wat. 'Slim dat je dat door hebt', zeggen ze dan. Nee, slachtoffergedrag kennen ze niet.''
Wat zijn ze nou allemaal aan het doen? Denken ze dat hij dadelijk fluitend weer naar z'n werk wandelt?quote:Tevredenheid over operatie Sharon
JERUZALEM De spoedoperatie van premier Sharon van Israël is voorbij. Volgens de artsen is de operatie goed gegaan en is een deel van zijn darmen verwijderd.
Sharon moest vanmorgen met spoed worden geopereerd omdat zijn toestand ineens verslechterde. Hij bleek complicaties te hebben. Volgens bronnen rond het ziekenhuis gingen de artsen er vanuit dat hij het einde van de dag niet meer zou halen.
Sharon zou nu buiten levensgevaar zijn. Om 16.00 uur wordt meer bekendgemaakt tijdens een persconferentie. Sharon ligt sinds begin januari in coma na een hersenbloeding.
Oh, nouja, ik had n keer n rits laten maken, 8 jaar geleden. En die doet het nog steeds.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:37 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Omdat hij te duur was, of omdat hij prut leverde. Ik liet m'n schoen afgelopen zomer ook repareren, na een week was het weer kapot dus ik laat het ook niet meer repareren.
Grappig, ik lees nu bij brieven dat een bepaalde [Prof. Ir.] ook niet wist of ie nu moest huilen of lachen om een artikel van een week of wat geleden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:20 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Weet je, ik lees net de Ingenieur. Ik dacht vroeger dat dat altijd een hoogstaand blaadje was, meer in de regionen van NRC Handelsblad dan de Telegraaf. Echter, dat hebben ze veranderd de laatste tijd.
De eindredacteur komt op mij meer dan eens over als een flippend, schuimbekkend, met schokkende vingers typend, en een raar trekje aan het linkeroog- brugklassertje die zich probeert te verdedigen tegen de laatste- jaars.
Dan hebben we nog een goede columnist die het UMTS dossier aanpakt. En hoe.
Het is duidelijk dat hij columnist is, en zijn mening goed door laat druipen. Als je namelijk ook maar een beetje vreest voor UMTS straling ben je iemand die gelooft in ingestraald water, een aluminium petje, en god weet wat. Vervolgens nog een flitsende tabel met een vergelijking van magnetrons, wat blaatverhalen, maar geen cijfers. En weet ik wat allemaal. Ronduit om te huilen zo slecht is dat artikel. Zo doordrenkt en subjectief dat het me doet denken aan de Telegraaf. De schrijver is een Ir...
En ohja, de titel: 'De mythe van de UMTS straling'
Alsof het een sprookje is. Echt een zeer slecht artikel, naar mijn idee. Er wordt namelijk niet meer gezegd dan UMTS straling is onzin, en meer masten is beter (dat is dan wel waar, ergens) maar dat is het dan zo'n beetje wel.
Aan de andere kant, ik zag pas bij Goedemorgen Nederland Wubbo Ockels, de tweede Nederlander in de ruimte, de eerste was namelijk een zeeuw, die Amerikaans staatsburger was ten tijde van de lancering. En nu nog steeds. Dat las ik van de week in Delft Integraal.
Maargoed, Wubbo. Fijne vent hoor, heel slim. Maar dan zegt die presentator vervolgens: die mussen worden met uitsterven bedreigd, wat vind u daar nou van?
Ockels: och, dat zal wel niet zo'n vaart lopen, die gaan wel ergens anders heen.
[afbeelding]
Nu maar hopen dat de rest van de artikelen wél wat beter zijn.
Een rugtas van O'neill, ja. Sterker nog, die tas had ik op m'n 12e, dus het was tussen de 8 en 9 jaar geleden. Al gebruik ik vanaf dit schooljaar die tas alleen nog als sporttas. Maar daarvoor altijd als schooltas.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:48 schreef RichardQuest het volgende:
Draag jij nog kleding van toen je 13 was?.
Winterslaap-alert.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:04 schreef sigme het volgende:
¿ ¡ He, Tafkahs is MOD ! ?
Gefeliciteerd vanuit zuid-spanje!
Hmmpf, over een paar is het toch allemaal nagenoeg gratis.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:00 schreef Yildiz het volgende:
Een volwassen discussie.
Wij zijn de EU en we bemoeien ons met alles (telecom)
En ik ben weer wegquote:
Eerst de Internationale uit je kop knallenquote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:16 schreef remlof het volgende:
Zijn er nog mensen die naar het verjaardagsfeestje van de PvdA gaan?
Vast wel. Ik niet.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:16 schreef remlof het volgende:
Zijn er nog mensen die naar het verjaardagsfeestje van de PvdA gaan?
toch doet het me wel wat, die tekst:quote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:36 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Eerst de Internationale uit je kop knallen![]()
Ontwaakt ontwaakt...
True, en het is een beetje oubollig, de generatie Den Uyl was de laatste die ermee wegliep...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 16:47 schreef RichardQuest het volgende:
Nogal gepasseerd, de klassenstrijd...laten we wel wezen, ze hebben gewonnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |