bepaalde gewelddadigheden van het oude testament is door jezus als de zoon van god weggewuifd. Denk bijvoorbeeld aan het 'oog om oog, tand om tand' principe van het oude testament. In het nieuwe testament wordt dat 'als iemand u een klap op uw wang geeft, keer hem dan ook uw andere wang toe'quote:Op maandag 6 februari 2006 21:47 schreef gelly het volgende:
Jezus was ook een hooligan natuurlijk, een nogal onaangepaste hippie die met het uitschot der aarde omgang had. Ik denk niet dat christenen zich vandaagdedag met zo'n figuur zouden willen identificeren.
Als christen neem je ook het oude testament als waarheid aan zover ik weet, en daar staan ook wat minder fijne dingen in.
Dat is natuurlijk allemaal mooi en aardig, maar wie houdt zich daaraan ? Men lijkt eerder het oude testament te volgen. De wereld zou 1 happy place zijn als de woorden van Jezus daadwerkelijk opgevolgd zouden worden.quote:Op maandag 6 februari 2006 21:49 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
bepaalde gewelddadigheden van het oude testament is door jezus als de zoon van god weggewuifd. Denk bijvoorbeeld aan het 'oog om oog, tand om tand' principe van het oude testament. In het nieuwe testament wordt dat 'als iemand u een klap op uw wang geeft, keer hem dan ook uw andere wang toe'
Kortom: we wieden naar believen alles eruit dat ons niet aanstaat, en creeëren zo onze eigen "personal Jesus". Toch?quote:Op maandag 6 februari 2006 21:56 schreef deedeetee het volgende:
Het is mij óók zo geleerd dat het nieuwe testament bedoeld is om dingen anders te doen als in het oude tesament. Met name vergevingsgezindheid en * hebt uw naaste lief * is de boodschap van Christus.![]()
Dat b.v. Paulus minder aardig uit de hoek komt doet daar niks aan af. Het gaat tenslotte om Christus en zijn ideeën nietwaar ?
Waarom trek jij die conclusie ?quote:Op maandag 6 februari 2006 21:58 schreef Doffy het volgende:
[..]
Kortom: we wieden naar believen alles eruit dat ons niet aanstaat, en creeëren zo onze eigen "personal Jesus". Toch?
Deze geeft iig aan dat ook jezus hier en daar geweld goedkeurt en niet altijd even vredelievend is... Hij is dat, behalve tegen degenen die anders denken dan hem. Dus net zoals in de Koran.quote:Op maandag 6 februari 2006 21:39 schreef DionysuZ het volgende:
maar in het nieuwe testament zijn ook wat geweldpassageshttp://skepticsannotatedbible.com/cruelty/nt.html
Als je dan bedenkt dat er in de middeleeuwen druk werd gehandeld in de kerkquote:Op maandag 6 februari 2006 22:12 schreef gelly het volgende:
Ik moet altijd glimlachen als ik langs een kerk rij waar een braderie aan de gang is, denkend aan het verhaal van Jezus die in vroegere tijden als een hooligan de braderie sloopte bij de lokale tempel vanwege minachting van Zijn Vader![]()
quote:Op maandag 6 februari 2006 22:15 schreef Doffy het volgende:
Ik kan mij anders het woord braderie niet herinneren uit de Bijbel![]()
Lees dan het tweede linkje van Dionysuz ofzoiets maar eens een keer....quote:Op maandag 6 februari 2006 21:56 schreef deedeetee het volgende:
Het is mij óók zo geleerd dat het nieuwe testament bedoeld is om dingen anders te doen als in het oude tesament. Met name vergevingsgezindheid en * hebt uw naaste lief * is de boodschap van Christus.![]()
Dat b.v. Paulus minder aardig uit de hoek komt doet daar niks aan af. Het gaat tenslotte om Christus en zijn ideeën nietwaar ?
Ik hen math 5 : 17 opgezocht en als de rest ook zo is ben ik niet onder de indruk...... Ik zie daar niet zoveel * cruelties * in. Het gaat over de wet en de geboden maar wat voor geboden denk je dan dat er bedoelt worden ? Ga eropuit en sla de ongelovigen dood ofsow ????quote:Op maandag 6 februari 2006 22:17 schreef djenneke het volgende:
[..]
Lees dan het tweede linkje van Dionysuz ofzoiets maar eens een keer....
het verschil is dat de opbrengst van zo'n braderie naar goede doelen gaat en niet commercieel is zoals in het verhaal met de tempel clearing.quote:Op maandag 6 februari 2006 22:12 schreef gelly het volgende:
Ik moet altijd glimlachen als ik langs een kerk rij waar een braderie aan de gang is, denkend aan het verhaal van Jezus die in vroegere tijden als een hooligan de braderie sloopte bij de lokale tempel vanwege minachting van Zijn Vader![]()
En zo kunnen we allemaal mooi onze eigen interpretatie geven. In andere woorden: het gaat niet om het boek, maar om de lezer.quote:Op maandag 6 februari 2006 22:54 schreef pmb_rug het volgende:
het NT is zeer vredelievend
het NT beschijft in feite het nieuwe verbond waaronder wij nu leven, het geweld uit het OT is heel lastig te verklaren, maar het is iig niet meer zo relevant voor ons.
Liefde is de vervulling van de wet.
Eenschquote:Op maandag 6 februari 2006 23:22 schreef djenneke het volgende:
[..]
En zo kunnen we allemaal mooi onze eigen interpretatie geven. In andere woorden: het gaat niet om het boek, maar om de lezer.
betreffende link is niet te vertrouwenquote:Op maandag 6 februari 2006 21:38 schreef DionysuZ het volgende:
misschien een handig bronnetje voor je
http://skepticsannotatedbible.com/quran
ik zou graag eens een interpretatie lezen van iemand die het hier niet mee eens is....quote:Op maandag 6 februari 2006 23:22 schreef djenneke het volgende:
[..]
En zo kunnen we allemaal mooi onze eigen interpretatie geven. In andere woorden: het gaat niet om het boek, maar om de lezer.
Alleen een beetje jammer dat ze daar in het verleden ook kruistochten voor hebben gebruikt....quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:22 schreef _Floddertje_ het volgende:
Een groot verschil tussen de Islam en het Christendom is juist dat christenen niet worden opgedragen om andersdenkenden te bestrijden, maar dat ze de opdracht hebben gekregen om de wereld in te gaan en aan ongelovigen het goede nieuws te vertellen dat Jezus gekomen is om de mensheid te redden. Nou weet ik wel dat er genoeg mensen zijn die daar ook niet op zitten te wachten, maar dat is weer een ander verhaal.In ieder geval is dát echt de boodschap van de bijbel: God heeft de wereld lief, vertel het aan iedereen die het maar horen wil.
En wat als ik nou niet geloof? Heb ik dan geen recht om te leven? Leef ik dan niet? Het klinkt namelijk bijna als dreigement. (serieuze vraag, niet sarcastisch bedoelt!)quote:Bovendien: "Er kwam een wetgeleerde die Jezus op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’" (Lucas 10)
Dat was niet bij een tempel, maar IN een tempel.quote:Op maandag 6 februari 2006 22:12 schreef gelly het volgende:
Dat vind ik een mooie en warme gedachte. Bedankt!quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:04 schreef _Floddertje_ het volgende:
Eerlijk gezegd denk ik, hóóp ik, dat als het zover is, dat mensen die het tijdens hun leven niet kónden geloven alsnog de kans krijgen om te kiezen; dat ze zullen zien, 'het was echt waar, ik heb het niet geloofd maar nu ik zie dat het waar is, wil ik niets liever dan bij God zijn'. Ik geloof zelf dat het dan nog niet te laat is. Maar ik kan iedereen van harte aanraden om God nu al te zoeken, want het is geweldig om Hem te kennen.
Dan ben ik heel blij voor je.quote:Mijn geloof bezorgt mij zo'n intens, met niets te vergelijken geluksgevoel en dat duurt al jaren en jaren en jaren.
Als het helpen van anderen je gelukkig maakt, is dat eigenlijk ook een vorm van geloven. Je gelooft dan dat geluk schenken, geluk geeft. Je hebt hier geen God voor nodig en ik denk dat, mocht er een hemel bestaan, dat alle mensen die een goed leven geleid hebben, hier binnen mogen. Of je nou gelooft in een hogere macht of niet.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:34 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dat vind ik een mooie en warme gedachte. Bedankt!
[..]
Dan ben ik heel blij voor je.![]()
Zelf wil ik al mijn geluk uit het hier en nu halen. Dus zonder hulp van God maar uitsluitend met de hulp van mijn eigen kracht.
Ik denk niet dat ik ooit in staat zal zijn op zo'n wijze van zoiets ongrijpbaars als 'n god mijn geluk te halen. Zegt waarschijnlijk meer over mij dan over het geloof an sich. Ik wil voor mijn geluk niet op die wijze van iets afhankelijk zijn.
ook wel een handige bron: http://www.evilbible.comquote:Op maandag 6 februari 2006 21:38 schreef DionysuZ het volgende:
misschien een handig bronnetje voor je
http://skepticsannotatedbible.com/quran
Niet te verwarren dat hadith overleveringen geen onderdeel van de koran zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:59 schreef Panzerknacker het volgende:
Kennelijk was 1 der vorige links niet betrouwbaar. Hier een aantal versjes, gaarne hoor ik van de Fok moslims of er iets uit het verband is gerukt en zo ja hoe.
Direct quotes from the Quran:
Maar was de Hadith niet ook geschreven door Mohammed?quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet te verwarren dat hadith overleveringen geen onderdeel van de koran zijn.![]()
Mohammeds woordenquote:Op woensdag 8 februari 2006 20:52 schreef Panzerknacker het volgende:
[..]
Maar was de Hadith niet ook geschreven door Mohammed?
of je nou gelooft dat Jezus en Mohammed dat hebben gezegt of niet, inhoud van terug te vinden is in OT/Koran is wel de boodschap van Christendom/ Islam .quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:03 schreef djenneke het volgende:
Oftewel een beetje als het nieuwe testament. We moeten er maar echt van uit gaan dat Jezus en Mohammed dat echt gezegd hebben, en het niet de interpretatie is van de mensen die het neergepend hebben...
Vandaar dat ik de boel ook zo onbetrouwbaar vind, al was het maar door de vele tegenstrijdigheden in beide boeken.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
of je nou gelooft dat Jezus en Mohammed dat hebben gezegt of niet, inhoud van terug te vinden is in OT/Koran is wel de boodschap van Christendom/ Islam .
quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:32 schreef djenneke het volgende:
[..]
Vandaar dat ik de boel ook zo onbetrouwbaar vind, al was het maar door de vele tegenstrijdigheden in beide boeken.
Je wou zeggen dat alleen in de bijbel tegenstrijdigheden staan?quote:
Ik zeg nix over de bijbel, mijn bijbel kennis is nog niet echt optimaal, maar de koran? Bring it on babyquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:34 schreef djenneke het volgende:
[..]
Je wou zeggen dat alleen in de bijbel tegenstrijdigheden staan?
Het feit dat de ene moslim zegt dat de koran een vredelievende religie is, terwijl een ander beweert dat ongelovigen neermaaien leidt tot een nice afterlife zegt mij al meer dan genoeg.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zeg nix over de bijbel, mijn bijbel kennis is nog niet echt optimaal, maar de koran? Bring it on baby![]()
En dan hebben we nog altijd de koranstudiesquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:36 schreef djenneke het volgende:
[..]
Het feit dat de ene moslim zegt dat de koran een vredelievende religie is, terwijl een ander beweert dat ongelovigen neermaaien leidt tot een nice afterlife zegt mij al meer dan genoeg.
Ook verschillende imams (mensen die geacht worden de koran te hebben bestudeerd) beweren verschillende dingen. Hoe denk jij dat de sfeer die momenteel rond de islam bestaat is ontstaan? Schuld van de ongelovigen?quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dan hebben we nog altijd de koranstudies![]()
Meest heerlijke aan volgens van een imam is, als hij niet verwijst naar een bron der metgezellen/2e generatie van Mohammed is hij niets waard.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:40 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ook verschillende imams (mensen die geacht worden de koran te hebben bestudeerd) beweren verschillende dingen. Hoe denk jij dat de sfeer die momenteel rond de islam bestaat is ontstaan? Schuld van de ongelovigen?
Huh, staat het nou wel of niet in de Koran?quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
of je nou gelooft dat Jezus en Mohammed dat hebben gezegt of niet, inhoud van terug te vinden is in OT/Koran is wel de boodschap van Christendom/ Islam .
wat?quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:43 schreef Panzerknacker het volgende:
[..]
Huh, staat het nou wel of niet in de Koran?
Ah, dus uiteindelijk zijn misinterpretaties door moslims de schuld van ons westerse mensen. Grappig... maar een beetje vreemd.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Meest heerlijke aan volgens van een imam is, als hij niet verwijst naar een bron der metgezellen/2e generatie van Mohammed is hij niets waard.
Jammere is dat niet veel mensen ditgene weten. De sfeer rond de moslims is ontstaan door radicalen, diegene die weer een product zijn van slappe moslims/westers imperialsime
Nope, Westerse mensen ( oorlogszuchtigen) waren een reden voor radicalisering in MO en debielen die daar hun slaatje uit konden slaan. Zijn "imaams" geworden en hebben de koran geinterpreteerd naar eigen belangquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:44 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ah, dus uiteindelijk zijn misinterpretaties door moslims de schuld van ons westerse mensen. Grappig... maar een beetje vreemd.
hadith nietquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:45 schreef Panzerknacker het volgende:
[..]
Jij bent snel met reageren vanavond.
Het zijn Mohammeds woorden, maar staan ze in de koran?
O, ik ben het er wel mee eens hoor, dat imperialisme best een rol gespeeld heeft bij de haat die onder bepaald moslims bestaat tegen het westen. Maar dat de Koran dan opeens anders geinterpreteerd wordt, vind ik toch weer iets heel anders. Juist van een radicaal moslim verwacht je toch dat hij de Koran naar de letter interpreteert. Dus dan vraag ik jou: Hoe is de Koran naar de letter? Vredelievend of juist niet?quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nope, Westerse mensen ( oorlogszuchtigen) waren een reden voor radicalisering in MO en debielen die daar hun slaatje uit konden slaan. Zijn "imaams" geworden en hebben de koran geinterpreteerd naar eigen belang
Absoluut vredelievend, zonder twijfel dat ik jou van mening kan laten veranderen. If you let mequote:Op woensdag 8 februari 2006 21:49 schreef djenneke het volgende:
[..]
O, ik ben het er wel mee eens hoor, dat imperialisme best een rol gespeeld heeft bij de haat die onder bepaald moslims bestaat tegen het westen. Maar dat de Koran dan opeens anders geinterpreteerd wordt, vind ik toch weer iets heel anders. Juist van een radicaal moslim verwacht je toch dat hij de Koran naar de letter interpreteert. Dus dan vraag ik jou: Hoe is de Koran naar de letter? Vredelievend of juist niet?
Dat is knap, als je niet eens weet wat mijn mening isquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Absoluut vredelievend, zonder twijfel dat ik jou van mening kan laten veranderen. If you let me
als je van overtuigd was dat koran vredelievend was hadden we hier nu geen discussiequote:Op woensdag 8 februari 2006 21:52 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dat is knap, als je niet eens weet wat mijn mening is
Prima, dus we hebben de koran, de soennah en hadith. In hoeverre zijn hadith belangrijk voor moslims? Als ik er zo eens doorblader, dan lijken ze nogal belangrijk te zijn voor moslims. In hoeverre worden deze woorden van de profeet als leidraad gebruikt?quote:
Ik ben ervan overtuigd dat zowel de koran als de bijbel daarin bijzonder tegenstrijdig zijnquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
als je van overtuigd was dat koran vredelievend was hadden we hier nu geen discussie
De hadith is leiding gevende in de islam na de koran.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:53 schreef Panzerknacker het volgende:
[..]
Prima, dus we hebben de koran, de soennah en hadith. In hoeverre zijn hadith belangrijk voor moslims? Als ik er zo eens doorblader, dan lijken ze nogal belangrijk te zijn voor moslims. In hoeverre worden deze woorden van de profeet als leidraad gebruikt?
als je het nu ook eventueel kunt onderbouwen, zijn we paar km verderquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:55 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat zowel de koran als de bijbel daarin bijzonder tegenstrijdig zijn
En doodt hen (ongelovigen), waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
als je het nu ook eventueel kunt onderbouwen, zijn we paar km verder
heb je het allemaal helemaal zelf gekopieerd?quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:03 schreef djenneke het volgende:
[..]
En doodt hen (ongelovigen), waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.
Soerah 2, vers 191
Vechten is u geboden ofschoon gij er afkerig van zijt; maar het kan zijn, dat gij tegenzin hebt in iets terwijl het goed voor u is en het kan zijn, dat u iets behaagt terwijl het slecht voor u is. Allah weet het en gij weet het niet.
Soerah 2, vers 216
O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger. Wij hebben u onze geboden duidelijk gemaakt, indien gij ze wilt begrijpen.
Soerah 3, vers 118
En wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt en Zijn grenzen overschrijdt zal Hij het Vuur doen binnengaan; hij zal daarin verblijven en dit zal voor hem een vernederende straf zijn.
Soerah 4, vers 14
Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.
Soerah 4, vers 34
Laten derhalve zij, die hun tegenwoordig leven voor het leven in het Hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij hij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.
Soerah 4, vers 74
Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.
Soerah 4, vers 89
Zeg: "Zal ik u vertellen over degenen wier straf bij Allah erger is dan dit? Dezen zijn het, die Allah heeft vervloekt en over wie Hij Zijn toorn heeft uitgestort en van wie Hij apen, zwijnen en duivelsdienaren heeft gemaakt. Dezen zijn inderdaad in een slechte toestand en ver van het rechte pad afgedwaald."
Soerah 5, vers 60 (deze vers gaat over joden)
Voorzeker, in de ogen van Allah zijn zij, die (de islam) verwerpen erger dan beesten want zij willen niet geloven.
Soerah 8, vers 55
Als gij niet voortgaat te vechten zal Hij u met een pijnlijke straf straffen en zal Hij een ander volk in uw plaats stellen en gij zult Hem in het geheel niet deren. Allah heeft macht over alle dingen.
Soerah 9, vers 39
O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars. En wees streng jegens hen. Hun tehuis is de hel en deze is een boze bestemming.
Soerah 9, vers 73
O, gij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat Allah met de godvruchtigen is.
Soerah 9, vers 123
Hier zijn twee tegenstanders die redetwisten over hun Heer. Voor de ongelovigen zullen gewaden van Vuur worden gesneden en over hun hoofd zal kokend water worden uitgegoten. Waardoor hun ingewanden alsmede hun huiden zullen worden verteerd. En hen zullen ijzeren roeden wachten. Telkens wanneer zij er uit (uit de hel) wensen te gaan, zullen zij er in terug worden gedreven; men zal zeggen: "Proeft gij de straf van het branden?"
Soerah 22, vers 19, 20, 21 & 22
Geselt iedere echtbreekster en echtbreker met honderd slagen. En laat medelijden met hen u van de gehoorzaamheid aan Allah niet afhouden indien gij in Allah en de Laatste Dag gelooft. En laat een groep gelovigen getuige zijn van hun bestraffing.
Soerah 24, vers 2
En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.
Soerah 24, vers 31
En onder de mensen is iemand die door ijdele praatjes zonder kennis (anderen) van Allah's pad wil doen afdwalen en er mee de spot drijft; voor zulken zal er een vernederende straf zijn.
Soerah 31, vers 6
O Profeet, zoek bescherming bij Allah en gehoorzaam de ongelovigen en de huichelaars niet. Allah is Alwetend, Alwijs.
Soerah 33, vers 1
Weifelt daarom niet noch roept om vrede, want gij zult de overhand hebben. Allah is met u en Hij zal uw daden niet teniet doen.
Soerah 47, vers 35
Mohammed is de boodschapper van Allah. En zij, die met hem zijn, zijn hard tegen de ongelovigen en zachtmoedig onder elkander.
Soerah 48, gedeelte van vers 29
Voorzeker, Allah heeft diegenen lief die terwille van Hem strijden in geordende gelederen, alsof zij een hechte muur vormen.
Soerah 61, vers 4
Wie is onrechtvaardiger dan hij die leugen over Allah verzint, terwijl hij opgeroepen wordt tot de Islam? Allah leidt het onrechtvaardige volk niet.
Soerah 61, vers 7
Hij is het Die Zijn boodschapper heeft gezonden met leiding en de godsdienst der Waarheid, opdat hij deze moge doen zegevieren over alle andere godsdiensten, al zijn de afgodendienaren er afkerig van.
Soerah 61, vers 9
O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars en wees streng tegen hen. Hun woning is de hel en dit is een kwade bestemming!
Soerah 66, vers 9
Zoiets?
Wat dacht jij dan? Ik kan er ook een hoop dat wel gezellig zijn kopieren hoorquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
heb je het allemaal helemaal zelf gekopieerd?![]()
Dus als de hadith op de tweede plek komt na de koran, dan kan je zeggen dat het erg belangrijk is voor moslims. Helaas zie ik dat stukje wat jij zegt over "alleen in geval van zelfverdediging" nergens terug in de verzen. Hoe kan dat? Is dat een stuk eigen interpretatie?quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De hadith is leiding gevende in de islam na de koran.
Ik heb er even snel 2 selectief uitgelegd.quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:03 schreef djenneke het volgende:
[..]
En doodt hen (ongelovigen), waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen.
Soerah 2, vers 191
Vers erna 90 heeft het over voorwaarden en dat je verplicht ben vrede te sluiten als ze dat willen:quote:Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.
Soerah 4, vers 89
lees mijn stukje hier boven evenquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:19 schreef Panzerknacker het volgende:
[..]
Dus als de hadith op de tweede plek komt na de koran, dan kan je zeggen dat het erg belangrijk is voor moslims. Helaas zie ik dat stukje wat jij zegt over "alleen in geval van zelfverdediging" nergens terug in de verzen. Hoe kan dat? Is dat een stuk eigen interpretatie?
Helaas interpreteert niet iedereen dat zoquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb er even snel 2 selectief uitgelegd.
Vers 191 gaat enkel over zelf verdediging he, als vergelding voor het geen wanner ze je aanvallen. Vers ervoor 190 spreekt over:
"190. En strijdt voor de zaak van Allah tegen degenen, die tegen u strijden, maar overschrijdt de grens niet. Voorzeker, Allah heeft de overtreders niet lief."
en vers 192 heeft het over:
192
" Maar als zij ophouden, dan is Allah zeker Vergevensgezind, Genadevol."
als zij ophouden, mag je alleen strijden tegen hen die onrechtvaaridig zijn :
193. En bestrijdt hen, totdat er geen vervolging meer is en de godsdienst alleen voor Allah wordt. Maar indien zij (met strijden) ophouden, dan is er geen vijandelijkheid meer toegestaan, behalve tegen de onrechtvaardigen.
[..]
Vers erna 90 heeft het over voorwaarden en dat je verplicht ben vrede te sluiten als ze dat willen:
"90. Behalve degenen die tot een volk behoren waarmee gij een verbond gesloten hebt, of zij die tot u komen terwijl hun hart zich verzet u te bestrijden of hun eigen volk aan te vallen. En indien Allah wilde, zou Hij hun macht tegen u hebben gegeven; dan zouden zij zeker tegen u hebben gevochten. Dus, als zij zich van u op een afstand houden en u niet bestrijden en u vrede aanbieden - heeft Allah u niet toegestaan iets tegen hen te ondernemen."
en zo met alle verzen
dat radicalen het niet zo interpreteren schokt je niet hoop ikquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:22 schreef djenneke het volgende:
[..]
Helaas interpreteert niet iedereen dat zo![]()
Ga er eens iets aan doen!quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
dat radicalen het niet zo interpreteren schokt je niet hoop ik
Overigens is wat ik heb geplaatst letterlijke vertaling, dus roept koran niet op tot geweld, maar denken extremisten dat ze hun gedrag door selectief te lezen kunnen rechtvaardigen
Inplaats van op internet hopeloos ongelovigen het goede van Allah's woord uit te leggen misschien dat bij al die losers die het verkeerd doen uitleggen.quote:
Die hebben de koran in hun handen. Als ze geinteresseerd waren hadden ze wel verder gelezenquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:39 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Inplaats van op internet hopeloos ongelovigen het goede van Allah's woord uit te leggen misschien dat bij al die losers die het verkeerd doen uitleggen.
Dat standpunt is nog geen spotprent waardig...quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Die hebben de koran in hun handen. Als ze geinteresseerd waren hadden ze wel verder gelezen
quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:41 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dat standpunt is nog geen spotprent waardig...
Gedaan en is duidelijk.quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
lees mijn stukje hier boven even
Maar mag de mens dit doen? Kan de mens dit doen?quote:Op maandag 6 februari 2006 21:39 schreef DionysuZ het volgende:
maar in het nieuwe testament zijn ook wat geweldpassageshttp://skepticsannotatedbible.com/cruelty/nt.html
Ja want wees maar niet zo ijdel te denken dat wij nietige mensjes de koran ooit zo kunnen interpreteren als de heilige imams dat voor ons kunnen doen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dan hebben we nog altijd de koranstudies![]()
ja manquote:Op woensdag 8 februari 2006 23:46 schreef VendoR het volgende:
[..]
Ja want wees maar niet zo ijdel te denken dat wij nietige mensjes de koran ooit zo kunnen interpreteren als de heilige imams dat voor ons kunnen doen.
En alleen agressie tegen de agressor? Laat de definitie van agressie maar over aan de imams jongens, dan komt alles goed. Wetsysteem of geen wetsysteem, bij de imam kun je niet fout zitten.
het geloof in de bijbel is net zo als het geloof in God, je kunt niet bewijzen dat het waar is (of dat het door de HG geinspireerd is, of 'ingeblazen').quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:32 schreef djenneke het volgende:
[..]
Vandaar dat ik de boel ook zo onbetrouwbaar vind, al was het maar door de vele tegenstrijdigheden in beide boeken.
niet mij na doenquote:Op donderdag 9 februari 2006 00:29 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het geloof in de bijbel is net zo als het geloof in God, je kunt niet bewijzen dat het waar is (of dat het door de HG geinspireerd is, of 'ingeblazen').
maar WAT is er zo tegenstrijdig in de boodschap???????????
bring it on baby
Zo maak je je er wel een beetje makkelijk vanaf. Heb jij deze discussies nooit met mede geloofsgenoten? Het lijkt me erg stug dat je er geen kent die er een wat radicalere mening op na houden. Juist dat soort mensen zouden teruggefloten moeten worden door mensen als jij.quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Die hebben de koran in hun handen. Als ze geinteresseerd waren hadden ze wel verder gelezen
In de koran staan idd minder tegenstrijdigheden dan in de bijbel. Maar dat komt alleen maar omdat er minder auteurs betrokken waren bij de samenstelling van de koran dan de bijbel. In het sprookje roodkapje staan echter nog veel minder tegenstrijdigheden. Geen of weinig tegenstrijdigheden wil dus nog niet zeggen dat het daardoor ook klopt.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zeg nix over de bijbel, mijn bijbel kennis is nog niet echt optimaal, maar de koran? Bring it on baby![]()
Ik spreek niet namens jou, maar namens het overgrote deel van de islamieten die niet leven in een westerse maatschappij.quote:
Heeft er absoluut niets mee te maken, geloofsgeten waar ik mee om ga hebben totaal geen radicale mening er op nou. Ik onderhoud geen contact met extremisten. Ik zal ze vast wel kennen, maar heb dus niets met ze. Ik weet niet hoe jij de verhoudingen ziet, maar wat ik ook zeg als zij door hun Imam iets wordt wijs gemaakt heeft dat meer gezag dan ik op welke gebied dan ook.quote:Op donderdag 9 februari 2006 08:27 schreef Panzerknacker het volgende:
Zo maak je je er wel een beetje makkelijk vanaf. Heb jij deze discussies nooit met mede geloofsgenoten? Het lijkt me erg stug dat je er geen kent die er een wat radicalere mening op na houden. Juist dat soort mensen zouden teruggefloten moeten worden door mensen als jij.
Ik behandel een vrouw niet als mijn gelijke, helemaal niet. Kan je mee eens zijn of niet, maar er zijn grote verschillen tussen beiden. Het is niet geslacht dat je beter maakt, het zijn je daden en daarmee kunnen vrouwen veel hoger komen dan mannen. Wat koran betreft is er geen onderdrukking, onderdrukking valt alleen onder een cultureel achtergrond.quote:Ik ben overigens blij dat jij de koran zelf op een vredelievende manier uitlegt en ik hoop dat je vrouwen ed gewoon als gelijke behandelt.
Mensen die koran op eigen manier interpreteren zonder hen mening op hadith/uitspraken van de metgezellen te onderbouwen hebben al bewezen dat ze fout bezig zijn en de koran naar eigen belang intepreteren.quote:maar dat neemt niet weg dat er een heleboel bij zijn die de koran wel op een gewelddadige manier uitleggen en het niet nauw nemen met de rechten van atheisten, joden, vrouwen en homo's. Ik zie het iedere dag weer in mijn buurt en kan mijn ogen er niet voor sluiten dat er realistisch gezien een enorme kloof is. Zelfs mijn "progressieve" islamitische buurman zal geen hand uitsteken in het huishouden en de opvoeding van zijn kinderen.
Misverstanden zullen er altijd zijn, kunnen we ook niet ontkennen zelfs in Irak botsten moslimgroepen tegenelkaar laat staan dat er een kloof uit zou breiden tussen Moslims en niet moslims hier in NL , maar goed om alles te oplossen, daar praten we voorquote:Als jij dit soort misstanden zelf niet meemaakt dan ben ik blij voor je, maar je kan niet met goed fatsoen ontkennen dat er wel degelijk problemen zijn, al dan niet cultureel/religieus bepaald.
Volgens mij heeft de koran ver meer auteur gekend dan de bijbel wat dat betreft,tegenstrijdigheden?quote:Op donderdag 9 februari 2006 10:21 schreef onemangang het volgende:
[..]
In de koran staan idd minder tegenstrijdigheden dan in de bijbel. Maar dat komt alleen maar omdat er minder auteurs betrokken waren bij de samenstelling van de koran dan de bijbel. In het sprookje roodkapje staan echter nog veel minder tegenstrijdigheden. Geen of weinig tegenstrijdigheden wil dus nog niet zeggen dat het daardoor ook klopt.
Maar de grootste tegenstrijdigheid bij beide religies is en blijft:
GIJ ZULT NIET DODEN
en vervolgens komen een heleboel mitsen en maren in zowel bijbel als koran.
Ik zou zeggen, niet doden is niet doden en een uitstekende regel die geen mitsen en maren nodig heeft.
Naar mijn weten is er maar één oude religie op deze aardbol die die regel werkelijk naleeft: het jaïnisme (waar Ghandi zijn idee tot geweldloosheid vandaan heeft). Een bestaande religie die ouder is dan de islam en het Christendom. Maar nooit zo is gegroeid juist omdat ze zo geweldloos is.
oh jawelquote:Op donderdag 9 februari 2006 11:02 schreef VendoR het volgende:
[..]
Ik spreek niet namens jou, maar namens het overgrote deel van de islamieten die niet leven in een westerse maatschappij.
(Dan komt het NT erg soft over... "keert hem dan uw andere wang toe" De definitie van martelaar is in het NT niet hetzelfde als de interpretatie uit de koran/hadith)
Dat verschilt per bijbel.quote:Op donderdag 9 februari 2006 10:21 schreef onemangang het volgende:
[..]
GIJ ZULT NIET DODEN
Ik zou zeggen, niet doden is niet doden en een uitstekende regel die geen mitsen en maren nodig heeft.
Oh ja??quote:Op donderdag 9 februari 2006 10:21 schreef onemangang het volgende:
ardoor ook klopt.
GIJ ZULT NIET DODEN
Er is er nog een. Jehovah's Getuigen zijn ook pacifistisch. Zij weigeren ook overal ter wereld militaire dienst om aan het gebod van Jezus te kunnen voldoen. Zelfs als ze daardoor in de gevangenis komen of zelfs de dood onder ogen moeten zien.quote:Naar mijn weten is er maar één oude religie op deze aardbol die die regel werkelijk naleeft: het jaïnisme (waar Ghandi zijn idee tot geweldloosheid vandaan heeft). Een bestaande religie die ouder is dan de islam en het Christendom. Maar nooit zo is gegroeid juist omdat ze zo geweldloos is.
Jezus, de zoon van god (in het NT), wou niet dat mensen hem tegenhielden zijn dood als martelaar (passief verzet). Geweld als verdediging, werd als geen oplossing beschouwd (denk aan petrus die z'n zwaard niet mocht gebruiken om zijn meester te beschermen). Dit ultieme voorbeeld van martelaarschap is een passieve vorm van martelaar. Dus een soort zelfverminking ter ere van God, passief, geen agressie na agressie... Meer laten afslachten na agressie. Dit heeft in de eerste eeuwen, de tijd dat het NT opgesteld werd, geleid tot het christendom dat de slachtofferrol letterlijk nam. En zich als schapen naar de slacht liet leiden, wanneer er tegenstand was. Dit alles was namelijk een bevestiging van wat het NT voorspelt (en veroorzaakt met zijn levenswijze). Na 400, nadat het christendom geinstitutionaliseerd werd, het een maatschappelijke betekenis kreeg, daarna gingen andere belangen meespelen, ter ere van de politiek/het geld.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |