bepaalde gewelddadigheden van het oude testament is door jezus als de zoon van god weggewuifd. Denk bijvoorbeeld aan het 'oog om oog, tand om tand' principe van het oude testament. In het nieuwe testament wordt dat 'als iemand u een klap op uw wang geeft, keer hem dan ook uw andere wang toe'quote:Op maandag 6 februari 2006 21:47 schreef gelly het volgende:
Jezus was ook een hooligan natuurlijk, een nogal onaangepaste hippie die met het uitschot der aarde omgang had. Ik denk niet dat christenen zich vandaagdedag met zo'n figuur zouden willen identificeren.
Als christen neem je ook het oude testament als waarheid aan zover ik weet, en daar staan ook wat minder fijne dingen in.
Dat is natuurlijk allemaal mooi en aardig, maar wie houdt zich daaraan ? Men lijkt eerder het oude testament te volgen. De wereld zou 1 happy place zijn als de woorden van Jezus daadwerkelijk opgevolgd zouden worden.quote:Op maandag 6 februari 2006 21:49 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
bepaalde gewelddadigheden van het oude testament is door jezus als de zoon van god weggewuifd. Denk bijvoorbeeld aan het 'oog om oog, tand om tand' principe van het oude testament. In het nieuwe testament wordt dat 'als iemand u een klap op uw wang geeft, keer hem dan ook uw andere wang toe'
Kortom: we wieden naar believen alles eruit dat ons niet aanstaat, en creeëren zo onze eigen "personal Jesus". Toch?quote:Op maandag 6 februari 2006 21:56 schreef deedeetee het volgende:
Het is mij óók zo geleerd dat het nieuwe testament bedoeld is om dingen anders te doen als in het oude tesament. Met name vergevingsgezindheid en * hebt uw naaste lief * is de boodschap van Christus.![]()
Dat b.v. Paulus minder aardig uit de hoek komt doet daar niks aan af. Het gaat tenslotte om Christus en zijn ideeën nietwaar ?
Waarom trek jij die conclusie ?quote:Op maandag 6 februari 2006 21:58 schreef Doffy het volgende:
[..]
Kortom: we wieden naar believen alles eruit dat ons niet aanstaat, en creeëren zo onze eigen "personal Jesus". Toch?
Deze geeft iig aan dat ook jezus hier en daar geweld goedkeurt en niet altijd even vredelievend is... Hij is dat, behalve tegen degenen die anders denken dan hem. Dus net zoals in de Koran.quote:Op maandag 6 februari 2006 21:39 schreef DionysuZ het volgende:
maar in het nieuwe testament zijn ook wat geweldpassageshttp://skepticsannotatedbible.com/cruelty/nt.html
Als je dan bedenkt dat er in de middeleeuwen druk werd gehandeld in de kerkquote:Op maandag 6 februari 2006 22:12 schreef gelly het volgende:
Ik moet altijd glimlachen als ik langs een kerk rij waar een braderie aan de gang is, denkend aan het verhaal van Jezus die in vroegere tijden als een hooligan de braderie sloopte bij de lokale tempel vanwege minachting van Zijn Vader![]()
quote:Op maandag 6 februari 2006 22:15 schreef Doffy het volgende:
Ik kan mij anders het woord braderie niet herinneren uit de Bijbel![]()
Lees dan het tweede linkje van Dionysuz ofzoiets maar eens een keer....quote:Op maandag 6 februari 2006 21:56 schreef deedeetee het volgende:
Het is mij óók zo geleerd dat het nieuwe testament bedoeld is om dingen anders te doen als in het oude tesament. Met name vergevingsgezindheid en * hebt uw naaste lief * is de boodschap van Christus.![]()
Dat b.v. Paulus minder aardig uit de hoek komt doet daar niks aan af. Het gaat tenslotte om Christus en zijn ideeën nietwaar ?
Ik hen math 5 : 17 opgezocht en als de rest ook zo is ben ik niet onder de indruk...... Ik zie daar niet zoveel * cruelties * in. Het gaat over de wet en de geboden maar wat voor geboden denk je dan dat er bedoelt worden ? Ga eropuit en sla de ongelovigen dood ofsow ????quote:Op maandag 6 februari 2006 22:17 schreef djenneke het volgende:
[..]
Lees dan het tweede linkje van Dionysuz ofzoiets maar eens een keer....
het verschil is dat de opbrengst van zo'n braderie naar goede doelen gaat en niet commercieel is zoals in het verhaal met de tempel clearing.quote:Op maandag 6 februari 2006 22:12 schreef gelly het volgende:
Ik moet altijd glimlachen als ik langs een kerk rij waar een braderie aan de gang is, denkend aan het verhaal van Jezus die in vroegere tijden als een hooligan de braderie sloopte bij de lokale tempel vanwege minachting van Zijn Vader![]()
En zo kunnen we allemaal mooi onze eigen interpretatie geven. In andere woorden: het gaat niet om het boek, maar om de lezer.quote:Op maandag 6 februari 2006 22:54 schreef pmb_rug het volgende:
het NT is zeer vredelievend
het NT beschijft in feite het nieuwe verbond waaronder wij nu leven, het geweld uit het OT is heel lastig te verklaren, maar het is iig niet meer zo relevant voor ons.
Liefde is de vervulling van de wet.
Eenschquote:Op maandag 6 februari 2006 23:22 schreef djenneke het volgende:
[..]
En zo kunnen we allemaal mooi onze eigen interpretatie geven. In andere woorden: het gaat niet om het boek, maar om de lezer.
betreffende link is niet te vertrouwenquote:Op maandag 6 februari 2006 21:38 schreef DionysuZ het volgende:
misschien een handig bronnetje voor je
http://skepticsannotatedbible.com/quran
ik zou graag eens een interpretatie lezen van iemand die het hier niet mee eens is....quote:Op maandag 6 februari 2006 23:22 schreef djenneke het volgende:
[..]
En zo kunnen we allemaal mooi onze eigen interpretatie geven. In andere woorden: het gaat niet om het boek, maar om de lezer.
Alleen een beetje jammer dat ze daar in het verleden ook kruistochten voor hebben gebruikt....quote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:22 schreef _Floddertje_ het volgende:
Een groot verschil tussen de Islam en het Christendom is juist dat christenen niet worden opgedragen om andersdenkenden te bestrijden, maar dat ze de opdracht hebben gekregen om de wereld in te gaan en aan ongelovigen het goede nieuws te vertellen dat Jezus gekomen is om de mensheid te redden. Nou weet ik wel dat er genoeg mensen zijn die daar ook niet op zitten te wachten, maar dat is weer een ander verhaal.In ieder geval is dát echt de boodschap van de bijbel: God heeft de wereld lief, vertel het aan iedereen die het maar horen wil.
En wat als ik nou niet geloof? Heb ik dan geen recht om te leven? Leef ik dan niet? Het klinkt namelijk bijna als dreigement. (serieuze vraag, niet sarcastisch bedoelt!)quote:Bovendien: "Er kwam een wetgeleerde die Jezus op de proef wilde stellen. Hij vroeg: ‘Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ Jezus antwoordde: ‘Wat staat er in de wet geschreven? Wat leest u daar?’ De wetgeleerde antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw kracht en met heel uw verstand, en uw naaste als uzelf.’ ‘U hebt juist geantwoord,’ zei Jezus tegen hem. ‘Doe dat en u zult leven.’" (Lucas 10)
Dat was niet bij een tempel, maar IN een tempel.quote:Op maandag 6 februari 2006 22:12 schreef gelly het volgende:
Dat vind ik een mooie en warme gedachte. Bedankt!quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:04 schreef _Floddertje_ het volgende:
Eerlijk gezegd denk ik, hóóp ik, dat als het zover is, dat mensen die het tijdens hun leven niet kónden geloven alsnog de kans krijgen om te kiezen; dat ze zullen zien, 'het was echt waar, ik heb het niet geloofd maar nu ik zie dat het waar is, wil ik niets liever dan bij God zijn'. Ik geloof zelf dat het dan nog niet te laat is. Maar ik kan iedereen van harte aanraden om God nu al te zoeken, want het is geweldig om Hem te kennen.
Dan ben ik heel blij voor je.quote:Mijn geloof bezorgt mij zo'n intens, met niets te vergelijken geluksgevoel en dat duurt al jaren en jaren en jaren.
Als het helpen van anderen je gelukkig maakt, is dat eigenlijk ook een vorm van geloven. Je gelooft dan dat geluk schenken, geluk geeft. Je hebt hier geen God voor nodig en ik denk dat, mocht er een hemel bestaan, dat alle mensen die een goed leven geleid hebben, hier binnen mogen. Of je nou gelooft in een hogere macht of niet.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:34 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dat vind ik een mooie en warme gedachte. Bedankt!
[..]
Dan ben ik heel blij voor je.![]()
Zelf wil ik al mijn geluk uit het hier en nu halen. Dus zonder hulp van God maar uitsluitend met de hulp van mijn eigen kracht.
Ik denk niet dat ik ooit in staat zal zijn op zo'n wijze van zoiets ongrijpbaars als 'n god mijn geluk te halen. Zegt waarschijnlijk meer over mij dan over het geloof an sich. Ik wil voor mijn geluk niet op die wijze van iets afhankelijk zijn.
ook wel een handige bron: http://www.evilbible.comquote:Op maandag 6 februari 2006 21:38 schreef DionysuZ het volgende:
misschien een handig bronnetje voor je
http://skepticsannotatedbible.com/quran
Niet te verwarren dat hadith overleveringen geen onderdeel van de koran zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:59 schreef Panzerknacker het volgende:
Kennelijk was 1 der vorige links niet betrouwbaar. Hier een aantal versjes, gaarne hoor ik van de Fok moslims of er iets uit het verband is gerukt en zo ja hoe.
Direct quotes from the Quran:
Maar was de Hadith niet ook geschreven door Mohammed?quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Niet te verwarren dat hadith overleveringen geen onderdeel van de koran zijn.![]()
Mohammeds woordenquote:Op woensdag 8 februari 2006 20:52 schreef Panzerknacker het volgende:
[..]
Maar was de Hadith niet ook geschreven door Mohammed?
of je nou gelooft dat Jezus en Mohammed dat hebben gezegt of niet, inhoud van terug te vinden is in OT/Koran is wel de boodschap van Christendom/ Islam .quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:03 schreef djenneke het volgende:
Oftewel een beetje als het nieuwe testament. We moeten er maar echt van uit gaan dat Jezus en Mohammed dat echt gezegd hebben, en het niet de interpretatie is van de mensen die het neergepend hebben...
Vandaar dat ik de boel ook zo onbetrouwbaar vind, al was het maar door de vele tegenstrijdigheden in beide boeken.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
of je nou gelooft dat Jezus en Mohammed dat hebben gezegt of niet, inhoud van terug te vinden is in OT/Koran is wel de boodschap van Christendom/ Islam .
quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:32 schreef djenneke het volgende:
[..]
Vandaar dat ik de boel ook zo onbetrouwbaar vind, al was het maar door de vele tegenstrijdigheden in beide boeken.
Je wou zeggen dat alleen in de bijbel tegenstrijdigheden staan?quote:
Ik zeg nix over de bijbel, mijn bijbel kennis is nog niet echt optimaal, maar de koran? Bring it on babyquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:34 schreef djenneke het volgende:
[..]
Je wou zeggen dat alleen in de bijbel tegenstrijdigheden staan?
Het feit dat de ene moslim zegt dat de koran een vredelievende religie is, terwijl een ander beweert dat ongelovigen neermaaien leidt tot een nice afterlife zegt mij al meer dan genoeg.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik zeg nix over de bijbel, mijn bijbel kennis is nog niet echt optimaal, maar de koran? Bring it on baby![]()
En dan hebben we nog altijd de koranstudiesquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:36 schreef djenneke het volgende:
[..]
Het feit dat de ene moslim zegt dat de koran een vredelievende religie is, terwijl een ander beweert dat ongelovigen neermaaien leidt tot een nice afterlife zegt mij al meer dan genoeg.
Ook verschillende imams (mensen die geacht worden de koran te hebben bestudeerd) beweren verschillende dingen. Hoe denk jij dat de sfeer die momenteel rond de islam bestaat is ontstaan? Schuld van de ongelovigen?quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dan hebben we nog altijd de koranstudies![]()
Meest heerlijke aan volgens van een imam is, als hij niet verwijst naar een bron der metgezellen/2e generatie van Mohammed is hij niets waard.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:40 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ook verschillende imams (mensen die geacht worden de koran te hebben bestudeerd) beweren verschillende dingen. Hoe denk jij dat de sfeer die momenteel rond de islam bestaat is ontstaan? Schuld van de ongelovigen?
Huh, staat het nou wel of niet in de Koran?quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:18 schreef Triggershot het volgende:
[..]
of je nou gelooft dat Jezus en Mohammed dat hebben gezegt of niet, inhoud van terug te vinden is in OT/Koran is wel de boodschap van Christendom/ Islam .
wat?quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:43 schreef Panzerknacker het volgende:
[..]
Huh, staat het nou wel of niet in de Koran?
Ah, dus uiteindelijk zijn misinterpretaties door moslims de schuld van ons westerse mensen. Grappig... maar een beetje vreemd.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Meest heerlijke aan volgens van een imam is, als hij niet verwijst naar een bron der metgezellen/2e generatie van Mohammed is hij niets waard.
Jammere is dat niet veel mensen ditgene weten. De sfeer rond de moslims is ontstaan door radicalen, diegene die weer een product zijn van slappe moslims/westers imperialsime
Nope, Westerse mensen ( oorlogszuchtigen) waren een reden voor radicalisering in MO en debielen die daar hun slaatje uit konden slaan. Zijn "imaams" geworden en hebben de koran geinterpreteerd naar eigen belangquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:44 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ah, dus uiteindelijk zijn misinterpretaties door moslims de schuld van ons westerse mensen. Grappig... maar een beetje vreemd.
hadith nietquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:45 schreef Panzerknacker het volgende:
[..]
Jij bent snel met reageren vanavond.
Het zijn Mohammeds woorden, maar staan ze in de koran?
O, ik ben het er wel mee eens hoor, dat imperialisme best een rol gespeeld heeft bij de haat die onder bepaald moslims bestaat tegen het westen. Maar dat de Koran dan opeens anders geinterpreteerd wordt, vind ik toch weer iets heel anders. Juist van een radicaal moslim verwacht je toch dat hij de Koran naar de letter interpreteert. Dus dan vraag ik jou: Hoe is de Koran naar de letter? Vredelievend of juist niet?quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nope, Westerse mensen ( oorlogszuchtigen) waren een reden voor radicalisering in MO en debielen die daar hun slaatje uit konden slaan. Zijn "imaams" geworden en hebben de koran geinterpreteerd naar eigen belang
Absoluut vredelievend, zonder twijfel dat ik jou van mening kan laten veranderen. If you let mequote:Op woensdag 8 februari 2006 21:49 schreef djenneke het volgende:
[..]
O, ik ben het er wel mee eens hoor, dat imperialisme best een rol gespeeld heeft bij de haat die onder bepaald moslims bestaat tegen het westen. Maar dat de Koran dan opeens anders geinterpreteerd wordt, vind ik toch weer iets heel anders. Juist van een radicaal moslim verwacht je toch dat hij de Koran naar de letter interpreteert. Dus dan vraag ik jou: Hoe is de Koran naar de letter? Vredelievend of juist niet?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |