bepaalde gewelddadigheden van het oude testament is door jezus als de zoon van god weggewuifd. Denk bijvoorbeeld aan het 'oog om oog, tand om tand' principe van het oude testament. In het nieuwe testament wordt dat 'als iemand u een klap op uw wang geeft, keer hem dan ook uw andere wang toe'quote:Op maandag 6 februari 2006 21:47 schreef gelly het volgende:
Jezus was ook een hooligan natuurlijk, een nogal onaangepaste hippie die met het uitschot der aarde omgang had. Ik denk niet dat christenen zich vandaagdedag met zo'n figuur zouden willen identificeren.
Als christen neem je ook het oude testament als waarheid aan zover ik weet, en daar staan ook wat minder fijne dingen in.
Dat is natuurlijk allemaal mooi en aardig, maar wie houdt zich daaraan ? Men lijkt eerder het oude testament te volgen. De wereld zou 1 happy place zijn als de woorden van Jezus daadwerkelijk opgevolgd zouden worden.quote:Op maandag 6 februari 2006 21:49 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
bepaalde gewelddadigheden van het oude testament is door jezus als de zoon van god weggewuifd. Denk bijvoorbeeld aan het 'oog om oog, tand om tand' principe van het oude testament. In het nieuwe testament wordt dat 'als iemand u een klap op uw wang geeft, keer hem dan ook uw andere wang toe'
Kortom: we wieden naar believen alles eruit dat ons niet aanstaat, en creeëren zo onze eigen "personal Jesus". Toch?quote:Op maandag 6 februari 2006 21:56 schreef deedeetee het volgende:
Het is mij óók zo geleerd dat het nieuwe testament bedoeld is om dingen anders te doen als in het oude tesament. Met name vergevingsgezindheid en * hebt uw naaste lief * is de boodschap van Christus.![]()
Dat b.v. Paulus minder aardig uit de hoek komt doet daar niks aan af. Het gaat tenslotte om Christus en zijn ideeën nietwaar ?
Waarom trek jij die conclusie ?quote:Op maandag 6 februari 2006 21:58 schreef Doffy het volgende:
[..]
Kortom: we wieden naar believen alles eruit dat ons niet aanstaat, en creeëren zo onze eigen "personal Jesus". Toch?
Deze geeft iig aan dat ook jezus hier en daar geweld goedkeurt en niet altijd even vredelievend is... Hij is dat, behalve tegen degenen die anders denken dan hem. Dus net zoals in de Koran.quote:Op maandag 6 februari 2006 21:39 schreef DionysuZ het volgende:
maar in het nieuwe testament zijn ook wat geweldpassageshttp://skepticsannotatedbible.com/cruelty/nt.html
Als je dan bedenkt dat er in de middeleeuwen druk werd gehandeld in de kerkquote:Op maandag 6 februari 2006 22:12 schreef gelly het volgende:
Ik moet altijd glimlachen als ik langs een kerk rij waar een braderie aan de gang is, denkend aan het verhaal van Jezus die in vroegere tijden als een hooligan de braderie sloopte bij de lokale tempel vanwege minachting van Zijn Vader![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |