abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Boks-Chick maandag 6 februari 2006 @ 21:36:31 #1
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_34809135
Even een vraag. Ik had vandaag een discussie met een collega van mij.
(ik: atheist, hij christen)

We waren aan het praten over dat gedoe met die Deense cartoon. Lang verhaal kort:
Hij zei op een gegeven moment dat in de koran geweld wordt gepredikt. Dat er letterlijk zou staan op verschillende momenten, dat het goed is om iemand te vermoorden. Ik verwees dat (in eerlijkheidshalve grote onwetendheid) naar het land der fabelen en bracht in dat ik me niet kon voorstellen dat er in de Koran meer of minder geweld gepredikt werd dan in de bijbel, of, voor wat dat aan gaat, de Thora.

Hij zei dat in de Koran juist heel veel geweld wordt gepredikt, en in het nieuwe testament helemaal niet, omdat Jezus uitsluitend vrede zou prediken. Jezus zou ook gezegd hebben dat alle 'geweld-achtige' passages uit het oude testament vergeten moesten worden.

Nogmaals: ik weet niet zo heel erg veel van het geloof af, en ken de betreffende boeken slecht. Ik ben gewoon met logisch (?) verstand aan de gang gegaan in de discussie met mijn collega, waar ik het overigens heel goed mee kan vinden, ter uwer geruststelling.

Mijn nieuwsgierigheid komt dus neer op de volgende vraag:
Wordt er in de Koran wel of niet meer (concreet) geweld gepredikt dan in de bijbel (NT)? En indien er in het NT ook ergens geweldpassages staan, kan iemand dan zeggen waar (daar mijn collega zegt dat dat neit zo is)?

Alvast bedankt.
lolwut
  maandag 6 februari 2006 @ 21:38:47 #2
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34809239
misschien een handig bronnetje voor je

http://skepticsannotatedbible.com/quran
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  maandag 6 februari 2006 @ 21:39:49 #3
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34809287
maar in het nieuwe testament zijn ook wat geweldpassages http://skepticsannotatedbible.com/cruelty/nt.html
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_34809435
Pas de topictitel even aan. Nu lijkt het over een tentamen te gaan???

OT: ben zelf zwaar christelijk opgevoed, en voor zover ik weet gaat de bijbel over het liefhebben van je naaste en wordt er nergens gesproken over geweld tegen andersdenkenden...
  maandag 6 februari 2006 @ 21:44:25 #5
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_34809513
TT aangepast
'Nuff said
pi_34809649
Jezus was ook een hooligan natuurlijk, een nogal onaangepaste hippie die met het uitschot der aarde omgang had. Ik denk niet dat christenen zich vandaagdedag met zo'n figuur zouden willen identificeren.

Als christen neem je ook het oude testament als waarheid aan zover ik weet, en daar staan ook wat minder fijne dingen in.
  maandag 6 februari 2006 @ 21:49:39 #7
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_34809735
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:47 schreef gelly het volgende:
Jezus was ook een hooligan natuurlijk, een nogal onaangepaste hippie die met het uitschot der aarde omgang had. Ik denk niet dat christenen zich vandaagdedag met zo'n figuur zouden willen identificeren.

Als christen neem je ook het oude testament als waarheid aan zover ik weet, en daar staan ook wat minder fijne dingen in.
bepaalde gewelddadigheden van het oude testament is door jezus als de zoon van god weggewuifd. Denk bijvoorbeeld aan het 'oog om oog, tand om tand' principe van het oude testament. In het nieuwe testament wordt dat 'als iemand u een klap op uw wang geeft, keer hem dan ook uw andere wang toe'
pi_34809823
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:49 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

bepaalde gewelddadigheden van het oude testament is door jezus als de zoon van god weggewuifd. Denk bijvoorbeeld aan het 'oog om oog, tand om tand' principe van het oude testament. In het nieuwe testament wordt dat 'als iemand u een klap op uw wang geeft, keer hem dan ook uw andere wang toe'
Dat is natuurlijk allemaal mooi en aardig, maar wie houdt zich daaraan ? Men lijkt eerder het oude testament te volgen. De wereld zou 1 happy place zijn als de woorden van Jezus daadwerkelijk opgevolgd zouden worden.
  maandag 6 februari 2006 @ 21:56:11 #9
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_34810028
Het is mij óók zo geleerd dat het nieuwe testament bedoeld is om dingen anders te doen als in het oude tesament. Met name vergevingsgezindheid en * hebt uw naaste lief * is de boodschap van Christus.
Dat b.v. Paulus minder aardig uit de hoek komt doet daar niks aan af. Het gaat tenslotte om Christus en zijn ideeën nietwaar ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 6 februari 2006 @ 21:58:17 #10
27698 Doffy
pi_34810123
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:56 schreef deedeetee het volgende:
Het is mij óók zo geleerd dat het nieuwe testament bedoeld is om dingen anders te doen als in het oude tesament. Met name vergevingsgezindheid en * hebt uw naaste lief * is de boodschap van Christus.
Dat b.v. Paulus minder aardig uit de hoek komt doet daar niks aan af. Het gaat tenslotte om Christus en zijn ideeën nietwaar ?
Kortom: we wieden naar believen alles eruit dat ons niet aanstaat, en creeëren zo onze eigen "personal Jesus". Toch?
'Nuff said
  Boks-Chick maandag 6 februari 2006 @ 22:03:39 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_34810347
Tja, de discussie ging er vooral om dat in het nieuwe testament nergens geweld werd gestimuleerd, hoe minimaal dan ook, en dat in de koran dit juist wel gebeurde.

Als ik zo bij mij op de boksschool rondkijk, waar heel veel islamieten rondlopen, kan ik me dat nauwelijks vorostellen. het zijn allemaal hele toffe gozers, waar ik veel lol mee heb (oh, voordat iemand het zich afvraagd: ik ben een vrouw ). Ik kan ook prima met hun praten over hun geloof. En tot nu toe keuren ze het gebeuren allemaal af. Sommigen worden zelfs heel boos, dat die halve zolen in Syrie enzo zich zo laten gaan onder het mom van: het staat in de koran dat mohammed niet afgebeeld mag worden, als dat wel gebeurt, mag je degene doden die dat doet (oid)

Zijn hier toevallig ook Islamieten die heir iets zinnigs over kunnen zeggen?
lolwut
  Boks-Chick maandag 6 februari 2006 @ 22:03:53 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_34810359
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:44 schreef Doffy het volgende:
TT aangepast
Thanks!
lolwut
  maandag 6 februari 2006 @ 22:05:08 #13
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_34810408
ook manier om het te lezen ja
  maandag 6 februari 2006 @ 22:05:32 #14
78780 deedeetee
pi_34810428
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:58 schreef Doffy het volgende:

[..]

Kortom: we wieden naar believen alles eruit dat ons niet aanstaat, en creeëren zo onze eigen "personal Jesus". Toch?
Waarom trek jij die conclusie ?
Wat Paulus te zeggen had was toch ná de kruiziging als je kijkt naar wat andere volgelingen van Christus door de eeuwen heen nog meer hebben gezegd ben je nog wel ff bezig.
Het gaat toch om wat Christus te zeggen had. ?
Alhoewel de topictitel het hele NT vermeld. dat is dan weer wel waar.
Ik heb overgens geen personal Jesus hoor want ik ben allang geleden opgehouden * gelovig * te zijn.
pi_34810468
Ja, je zou kunnen zeggen dat theoretisch het christendom vredelievender is. De praktische gang van zaken is nuttiger om naar te kijken denk ik.
  Boks-Chick maandag 6 februari 2006 @ 22:09:52 #16
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_34810629
quote:
Op maandag 6 februari 2006 21:39 schreef DionysuZ het volgende:
maar in het nieuwe testament zijn ook wat geweldpassages http://skepticsannotatedbible.com/cruelty/nt.html
Deze geeft iig aan dat ook jezus hier en daar geweld goedkeurt en niet altijd even vredelievend is... Hij is dat, behalve tegen degenen die anders denken dan hem. Dus net zoals in de Koran.

(even een boute stelling, I know)
lolwut
pi_34810768
Ik moet altijd glimlachen als ik langs een kerk rij waar een braderie aan de gang is, denkend aan het verhaal van Jezus die in vroegere tijden als een hooligan de braderie sloopte bij de lokale tempel vanwege minachting van Zijn Vader
  maandag 6 februari 2006 @ 22:14:18 #18
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_34810827
Elke geloofsleer kan geintepreteerd worden zoals de lezer het wil. In de meeste gevallen is de bedoeling duidelijk maar als je verder gaat zoeken kun je overal wel een Jihad uit halen.

De Islam is misschien iets geweldadiger ingesteld (voor zover je daarvan kunt spreken ) dan het nieuwe testament, maar daar staat tegenover dat de Islam een heel oud geloofsboek is wat nooit aangepast is en de bijbel bij elke grote getijding aangepast wordt. Lees: schrijven wat de mensen wíllen lezen.

(nog boudere stelling)
  maandag 6 februari 2006 @ 22:14:25 #19
78780 deedeetee
pi_34810834
quote:
Op maandag 6 februari 2006 22:12 schreef gelly het volgende:
Ik moet altijd glimlachen als ik langs een kerk rij waar een braderie aan de gang is, denkend aan het verhaal van Jezus die in vroegere tijden als een hooligan de braderie sloopte bij de lokale tempel vanwege minachting van Zijn Vader
Als je dan bedenkt dat er in de middeleeuwen druk werd gehandeld in de kerk
  maandag 6 februari 2006 @ 22:15:20 #20
27698 Doffy
pi_34810874
Ik kan mij anders het woord braderie niet herinneren uit de Bijbel
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: