ja ok, fobie is misschien wat overdreven, maar ik meen wel serieus dat ik niet lekker meer kan eten als iemand bijv zn kauwgom naast zn bord heeft liggen. Ik ging laatst bijv met een paar mensen in de stad eten. Eentje wist niet waar ie z'n kauwgom kwijt moest en ik heb echt de hele tijd tussen het bestellen door en het eten zelf gedacht van: als 'ie het maar niet naast z'n bord legt. Constant opgelet wat hij met dat kauwgompje deed (ermee in je hand rollen is ook vies immers). Uiteindelijk was ik het vergeten en zag ik het kauwgompje niet meerquote:Op zaterdag 21 januari 2006 10:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
Dat noem ik geen fobieen, maar meer dingen waar je een hekel aan hebt.
Een fobie is dat je ergens zo'n angst voor hebt dat het je hele leven beheerst. Zelfs als er niks is denk je er nog aan.
Die dingen wat jij noemt zijn vrij standaard, hebben zo veel mensen een hekel aan.
Het beheerst niet je leven, maar bij veel mensen werkt het wel invaliderend op het moment dat zij een spin (denken te) zien.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 10:07 schreef Viking84 het volgende:
Angst voor spinnen beheerst ook niet je hele leven.
In klinische zin lijkt het mij geen fobie inderdaad.quote:Dus dan is spinnenangst ook geen echte fobie
Ik moet zeggen dat ik zelf wel vooroordelen heb tegen jongeren die op kauwgom kauwen en daarbij kauwgomballen blazen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 10:18 schreef Falco het volgende:
Dat van die kauwgom heb ik ook. Ik ga altijd een beetje kokhalsen ervan, maar zo heel fobie-achtig heb ik het niet. Ik hoef het alleen niet te zien!
Ohja daar kan ik idd ook niet tegen. Hoe smerig kun je zijnquote:Op zaterdag 21 januari 2006 10:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik zelf wel vooroordelen heb tegen jongeren die op kauwgom kauwen en daarbij kauwgomballen blazen.
Je studeerd toch Nederlands? Dan kun je toch verdomme wel weten dat waar jij het over hebt in de verste verte geen fobieën zijn?quote:
Qoute mij dan nietquote:Op zaterdag 21 januari 2006 12:00 schreef Rio het volgende:
[..]
Je studeerd toch Nederlands? Dan kun je toch verdomme wel weten dat waar jij het over hebt in de verste verte geen fobieën zijn?
Kotsende mensen heb k nooit zoveel moeite mee.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:37 schreef Sc0rPi0n het volgende:
Dat met overgeven heb ik ook. Als ik iemand zie kotsen, moet ik wegkijken anders ga ik meedoen
Wat ook zo goor is (niet echt een fobie) is als je op straat loopt en iemand heeft zijn keel geschraapt en daar een mooie rochel van gemaakt die dan lekker op straat ligt. Daar kan ik ook zo van over mijn nek gaan. Spuug het godver dan in de bossen ofzo
Dat heb ik precies hetzelfde. Zelfs bij het lezen van jouw post, krijg ik kippevel!!quote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:46 schreef dolledingo het volgende:
Ik heb een fobie voor tandenpoetsende mensen, ik kan niet tegen tandenpoets reclame (of aanverwante producten). Het kippevel staat bij het typen van dit verhaaltje ook weer over mijn hele lijf. Als ik mijn huisgenoten zie tandenpoetsen loop ik weg. 1 huisgenoot poetst zijn tanden ontzettend hard, en als ik afgekauwde tandenborstel bij de wasbak zie liggen begin ik zowat te kokhalzen.
Als ik zelf mijn tandenpoets heb ik overigens nergens last van.![]()
je zal het maar hebben.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:01 schreef www.marjol3in.com het volgende:
Echte fobieën gaan wel wat verder dan een hekel hebben aan barbiepoppen.
Een voorbeeld van een typische fobie is bijvoorbeeld een slik-fobie. Die mensen durven niet te eten uit angst dat ze stikken.
Of een panische angst om te braken, ook zoiets aparts. Een normaal mens staat daar toch niet bij stil?
Hehe, moet je mij maar niet meemaken met kauwgomquote:Op zaterdag 21 januari 2006 10:21 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik zelf wel vooroordelen heb tegen jongeren die op kauwgom kauwen en daarbij kauwgomballen blazen.
Mag ik vragen hoe je hierop komt?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 10:07 schreef Viking84 het volgende:
voortdurende angst om over te geven
Dat heb ik dus somsquote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:01 schreef www.marjol3in.com het volgende:
Of een panische angst om te braken, ook zoiets aparts.
Bekend ja. Ik heb het altijd als ik ergens anders veel wil eten. Bijv. thuis kan ik zo 4 broodjes kroket wegwerken, terwijl ik ergens anders net 1 broodje weg kan krijgen. Halverwege het broodje krijg ik echt het -volzitten-gevoel, waardoor ik bijna geen hap meer door mijn keel krijgquote:
sinds ik dat nu zelf ook vaker doe kan ik er beter tegen, maar als iemand anders het doet vind ik het alsnog vrij irritantquote:Op zondag 22 januari 2006 00:57 schreef cinnamongirl het volgende:
Oh en tegen mensen die met hun vingers 'knakken'..raaaaaaah ik word echt gek dan.
Ik vertrek mijn gezicht dan ook helemaal, moet er vast heel raar uitzien![]()
Of het een fobie is weet ik niet, maar als ik zoiets in m'n mond voel hoef ik voorlopig niet meer te eten en bestudeer m'n vlees wel altijd. Overigens eet ik niet zo vaak meer vlees, omdat m'n moeder nooit zo'n probleem maakt van dat vetquote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:13 schreef Amstaf het volgende:
Waar ik niet tegen kan is vet aan vlees.
Als ik vlees in stukjes snij, haal ik alle witte stukjes er af!
Shoarma vind ik heerlijk, maar ik ben altijd een half uur bezig om alle vette stukjes eruit te halen voor ik het opeet.
Als ik dat vet tussen mijn kiezen voel, dan ga ik dus echt kokhalzen.
Bij iemand eten is ook geen pretje, want ik ben altijd bezig met alle vette stukjes van het vlees af te snijden en die laat ik dus echt liggen.
Als ik iemand kip zie eten en die eet het vel op van een kippenpoot krijg ik ook altijd kokhalsneigingen.
Oh, zo smerig!
Of het nou zacht vet is of van dat smerige rubberachtige, ik kan er echt niet tegen, altijd al gehad en dat raak ik nooit meer kwijt!
Ik ben schuldigquote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:37 schreef Sc0rPi0n het volgende:
Wat ook zo goor is (niet echt een fobie) is als je op straat loopt en iemand heeft zijn keel geschraapt en daar een mooie rochel van gemaakt die dan lekker op straat ligt. Daar kan ik ook zo van over mijn nek gaan. Spuug het godver dan in de bossen ofzo
Dat heb ik ook... Of als ik een deur open doequote:Op zondag 22 januari 2006 04:10 schreef clumsy_clown het volgende:
Oh, ik heb trouwens ook altijd de rare angst dat er iemand voor mijn raam staat als ik m'n gordijnen open doe. Belangrijk detail is dat ik op 3 hoog woon.
Ja precies.. ik heb exact hetzeflde.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 23:14 schreef Sc0rPi0n het volgende:
[..]
Bekend ja. Ik heb het altijd als ik ergens anders veel wil eten. Bijv. thuis kan ik zo 4 broodjes kroket wegwerken, terwijl ik ergens anders net 1 broodje weg kan krijgen. Halverwege het broodje krijg ik echt het -volzitten-gevoel, waardoor ik bijna geen hap meer door mijn keel krijg
Heb dat zelf wel opgelost door gewoon veel te eten op de plekken waar ik er geen last van heb, om op die andere (openbare) plekken maar iets kleins of makkelijk te kunnen eten. (soep ofzo)
Steven Spielbergs 'IT'quote:Op zondag 22 januari 2006 12:19 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik was vroeger enorm bang voor clowns, na per ongeluk eens een stukje van één of andere film te hebben gezien waar een nogal eng exemplaar in voorkwam.
Altijd heb ik gedacht dat ik de enige Nederlander was die bang was voor kaas. Eindelijk hoor ik van iemand die dezelfde angst heeft! Zelfs het lezen of schrijven van het woord kaas bezorgt me de koude rillingen. Nu ik dit aan het typen ben staan me de nekharen overeind. Alleen het woord al. KAAS. Die langgerekte AA op links geflankeerd met zo'n harde K en afgesloten met die sissende S. Verschrikkelijk.quote:Op zondag 22 januari 2006 00:13 schreef KillerRabbit75 het volgende:
Als kind had ik een nogal uitzonderlijke fobie, ik was namelijk bang van kaas.![]()
Tegenwoordig kunnen een stuk kaas en ik weer in 1 ruimte, maar je zult het me niet zien eten.![]()
herkenbaarquote:Op zondag 22 januari 2006 12:29 schreef Dreuzel het volgende:
Ik kan niet tegen het gevoel van karton tegen mijn nagels, of bv bier viltjes aan je tandenDan krijg ik gelijk kippevel enzo ieuww...
slijm monsters misschien?quote:Op zondag 22 januari 2006 13:36 schreef Mirage het volgende:
doucheputjes... als er geen dekseltje/roostertje (fo hoe noem je zoiets) op zit dan staar ik de hele tijd naar de grond of er niet iets uit komt.
( en ik heb echt geprobeerd te bedenken wat dat dan zou moeten zijn.. spinnenniet bang voor, slangen ook niet... ratten... passen er niet door als ik met mijn verstand denk... dus wàt denk ik dan
)
Whehe, bij ons was er een keer iets mis met de riolering denk ik, want toen door het water onder het putje werd dat dekseltje omhoog geduwd en bewoog dus. Ik ben nog nooit zo snel uit de douche gerendquote:Op zondag 22 januari 2006 13:36 schreef Mirage het volgende:
doucheputjes... als er geen dekseltje/roostertje (fo hoe noem je zoiets) op zit dan staar ik de hele tijd naar de grond of er niet iets uit komt.
( en ik heb echt geprobeerd te bedenken wat dat dan zou moeten zijn.. spinnenniet bang voor, slangen ook niet... ratten... passen er niet door als ik met mijn verstand denk... dus wàt denk ik dan
)
quote:Op zondag 22 januari 2006 14:38 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik ben weleens bang als ik op de wc zit, dan denk ik dat er ineens iets uit de pot komt wat me bij mijn kruis grijpt en verwondt haha...dan doe ik er ineens heeeeeel snel over![]()
Ik denk ook altijd dater vogelspinnen uit het doucheputje komen. Ook met gordijnen open doen ben ik altijd bang, ik slaap ook nooit met m'n gezicht naar de muur, altijd naar m'n kamer zelf, dan kan ik die man met dat mes in ieder geval zien aankomen.quote:Op zondag 22 januari 2006 13:36 schreef Mirage het volgende:
Er is nu alweer genoeg gezegd over It.quote:Op zondag 22 januari 2006 16:57 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Die is van stephen king maargoed we bedoelen dezelfde denk ik
Het is allemaal erg herkenbaar. Ook wat je zegt van het woord "Kaas". Ik heb op de basisschool zelfs een keer een lager punt geriskeerd door het woord verkeerd te spellen in een dictee. En op gebied van spelling was ik de beste in mijn klas! Ook had ik in de eerste vijftien jaar van mijn leven nooit een pizza, tosti of ander kaashoudend voedsel gegeten. Ik verzocht mijn moeder ook altijd vriendelijk om geraspte kaas apart te houden voor het avondeten, omdat ik mijn maal anders zeker niet zou eten.quote:Op zondag 22 januari 2006 13:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Altijd heb ik gedacht dat ik de enige Nederlander was die bang was voor kaas. Eindelijk hoor ik van iemand die dezelfde angst heeft! Zelfs het lezen of schrijven van het woord kaas bezorgt me de koude rillingen. Nu ik dit aan het typen ben staan me de nekharen overeind. Alleen het woord al. KAAS. Die langgerekte AA op links geflankeerd met zo'n harde K en afgesloten met die sissende S. Verschrikkelijk.
Voor iemand die deze fobie niet heeft lijkt het misschien uiterst onwaarschijnlijk dat mensen bang kunnen zijn voor kaas. Maar voor mij is het evengoed onvoorstelbaar dat mensen bang kunnen zijn voor zo'n klein lief muisje dat geen enkel gevaar vormt. Natuurlijk weet ik wel dat kaas niet gevaarlijk is, maar wanneer er een homp kaas in mijn buurt komt lijkt het alsof mijn keel wordt dichtgeknepen. In een klap staat het koude zweet me op de rug. Wanneer ik dan niet weg kan raak ik volledig in paniek. Ik geloof dat ik in staat ben om van een verdieping van 5-hoog te springen wanneer mij geen keuze meer rest tussen kaas en vluchten.
Niet alle soorten kaas jagen me evenveel angst aan. Voor Franse kazen ben ik helemaal niet bang, voor mijn gevoel is dat helemaal geen kaas. Nee, de kaas waar ik bang voor ben is de gewone Nederlandse kaas, van die gele met zo'n oranje korst. Gruwelijk. Wanneer kaas in plakjes gesneden is valt het wel mee. Op de een of andere manier lijkt de macht van kaas dan enigzins gebroken. Het meest verschrikkelijk zijn die grote driehoekige hompen kaas die naar je liggen te loeren vanaf de ontbijttafel. Onvoorstelbaar dat mensen gewoon onbezorgd met elkaar praten terwijl er zo'n homp langs ze ligt. Merken ze dan helemaal niks?
Waar het precies vandaan gekomen is weet ik niet. Zolang ik me kan herinneren heb ik deze angst al. Mijn moeder heeft me verteld dat zelfs al toen ik nog heel klein was, ik af en toe helemaal hysterisch werd aan de ontbijttafel. Pas na enkele maanden kwamen ze erachter dat dit alleen maar gebeurde wanneer er een stuk kaas op tafel werd gezet. Vanaf dat moment kwam ik thuis in ieder geval niet meer met kaas in aanraking.
Mijn ouders hadden de hoop dat het wel minder zou worden naarmate ik ouder werd. Toen ik een jaar of acht was kon ik tenminste begrijpen dat kaas niet daadwerkelijk gevaarlijk was. Het zou mij in ieder geval nooit kunnen verwonden, doden of opeten. Maar het vreemde is dat ondanks dit besef de angst voor kaas eigenlijk nooit minder werd. Gelukkig woonde ik vlakbij de basisschool, zodat ik tussen de middag thuis kon gaan eten. Er was afgesproken met de school dat ik altijd vijf minuten eerder weg mocht in de pauze. Zo kon soms wekenlang voorkomen worden dat ik bij kaas in de buurt kwam of er zelfs maar aan hoefde te denken. Dat waren hele goede weken. Maar diep van binnen bleef de angst voor kaas bestaan, wies zelfs langzaam aan. Het probleem werd niet opgelost maar omzeild.
De problemen begonnen pas echt toen ik op mijn 19e op kamers ging wonen. Pas toen besefte ik me hoezeer mijn ouders me al die tijd beschermt hadden. Vanaf
(Wordt vervolgt bij belangstelling)
en ik maar denken dat het aan mij lag...quote:Op zondag 22 januari 2006 12:04 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Ja precies.. ik heb exact hetzeflde.
Dat heb ik ook! Bij mij komt het vooral omdat ik het zo zielig vind.. het geluid en het feit dat je het wezentje doorsnijd met z'n eigen huisje..quote:Op zondag 22 januari 2006 03:29 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Verder ben ik als de dood om op een slak te trappen. Naaktslakken doen me kokhalzen (in m'n moeders groentetuin kwamen éng grote exemplaren voor, ik denkt dat het toen begonnen is) maar ook als ik gewone slakken zie loop ik om en blijf naar de grond staren
.
Psst... arachnafobiequote:Op zaterdag 21 januari 2006 10:10 schreef Alicey het volgende:
In klinische zin lijkt het mij geen fobie inderdaad.
Ik heb daar eens met mijn haren in vastgezeten toen ik klein was.quote:Op maandag 23 januari 2006 10:37 schreef ijsmeis het volgende:
Oh, ik heb er nog een!
In een redelijk diep zwembad heb je onderin aan de zijkanten altijd van die tralies waar (denk ik?) het water wordt gezuiverd.
Daar durf ik nooit in de buurt te komen, dankzij een film (ik geloof dat het een james bond film was, waar de haaien eruit kwamen).
Oh, sowieso als je er in de buurt komt, worden je voeten erin gezogen, dat vind ik sowieso al een kutgevoel.
Dus het is niet eens zo raar dat ik het eng vindquote:Op maandag 23 januari 2006 14:40 schreef BloodyLotte het volgende:
[..]
Ik heb daar eens met mijn haren in vastgezeten toen ik klein was.![]()
Die antieke poppen zijn ook heel eng, vooral die ogenquote:Op maandag 23 januari 2006 18:50 schreef Moja het volgende:
Ben ook een hele tijd bang geweest voor van die antieke proselijnen poppen.
quote:Op maandag 23 januari 2006 14:53 schreef Razor21 het volgende:
Kan er niet tegen als iemand een hap uit een appel neemt![]()
En iemand die slurpt onder het eten.
Mijn nekharen gaan rechtopstaan als ik die geluiden hoor![]()
quote:Op maandag 23 januari 2006 20:28 schreef Andoire het volgende:
[..]
Die antieke poppen zijn ook heel eng, vooral die ogenIk kan echt niet langer dan een paar tellen naar zo'n pop kijken, die blik vind ik echt eng
Oh ja en die poppen bestaan dus ook als CLOWNSClowns zijn gewoon eng ( It, kutfilm) . Die porseleinen clowns zijn pas écht eng.
![]()
Gevoelige oren ?quote:Op dinsdag 24 januari 2006 18:52 schreef BtjeFlauw het volgende:
Nieuwjaarsdag is de verschrikkelijkste dag van het jaar. Ik heb een angst voor vuurwerk en andere luide knallen. Het schijnt dat honden het ook vaak hebben. Ben alleen de naam ff kwijt...
Herkenbaar. Vooral als anderen op mijn eetgedrag zitten te letten of als ik het idee heb dat ik niet meteen weg kan, mocht het nodig zijn. Ik probeer bij andere mensen thuis eten en restaurants dan ook zoveel mogelijk te vermijden.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 23:14 schreef Sc0rPi0n het volgende:
[..]
Bekend ja. Ik heb het altijd als ik ergens anders veel wil eten. Bijv. thuis kan ik zo 4 broodjes kroket wegwerken, terwijl ik ergens anders net 1 broodje weg kan krijgen. Halverwege het broodje krijg ik echt het -volzitten-gevoel, waardoor ik bijna geen hap meer door mijn keel krijg
Heb dat zelf wel opgelost door gewoon veel te eten op de plekken waar ik er geen last van heb, om op die andere (openbare) plekken maar iets kleins of makkelijk te kunnen eten. (soep ofzo)
Dat had ik ook toen ik een jaar of 16, 17 was. Het kwam denk ik door mijn soort van pleinvrees en een beetje depressief toestandje waarin ik toen verkeerde. Ik moest kotsen elke keer als ik ergens heen moest, maakte niet uit waarheen. Dan werd ik kotsmisselijk. Ik heb echt op de vreemdste plekken genekt. Daardoor werd ik bang om over te geven. Tijdens de les bedacht ik dan waar de meest dichtbijzijnde wc was, dat deed ik bij elk lokaal. En ook als ik ergens fietste, dan wist ik waar er prullenbakken stonden voor het geval dat ik weer moest. Ik was nerveus en dat sloeg op m'n maag ofzo, en daar werd ik weer bang voor 't kotsen van. Van het één kwam 't ander.quote:
Hehe, nee dat is het niet. Ik wordt gek van onverwachte knallen ofzo. Ik heb eigenlijk geen idee waarom precies.quote:
Erg herkenbaar. Dit staat overigens direct in verbinding met mijn angst voor stiltes. En dan bedoel ik van die stiltes terwijl er (groepen) mensen bij me zijn (denk aan examenzalen, klaslokalen, liften). Ik denk dat het een tijdlang een serieuze fobie is geweest, aangezien ik elke kans om onder zo'n situatie uit te komen aanpakte en gewoon bang wasquote:Op dinsdag 24 januari 2006 22:57 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Als ik nu nerveus of gestresst ben slaat het op m'n darmen. Ik weet niet zo wat ik liever heb eigenlijk
Komt er nog een vervolg??quote:Op zondag 22 januari 2006 13:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
KAASFOBIE-VERHAAL
Ik heb precies hetzelfde! Leuk detail is dat ik mezelf wagenziekte aangepraat heb (denk ik) en dus super vaak misselijk benquote:Op woensdag 25 januari 2006 11:51 schreef Daiha het volgende:
Iemand trouwens ook last van het niet kunnen en vooral, niet willen kotsen??
Ik denk dat ik voor het laatst gekotst heb toen ik 5 was ofzo, dus al zo'n 20 jaar niet gekotst![]()
Doe er alles aan om hette voorkomen, liever 3 uur misselijk op de plee zitten dan 1x een vinger in mn keel steken.
good for youquote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:22 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb geen irrationele angsten, heb dan ook maar zelden respect voor mensen met een fobie.
Dus als jij een vogelspin moet voeden, of the empire state building's glazen moet wassen, of iemand anders kots moet opruimen dan zeg jij dus geen probleem?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:22 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik heb geen irrationele angsten, heb dan ook maar zelden respect voor mensen met een fobie.
Doe niet zo raar, er zijn genoeg mensen die dat alles zonder problemen kunnen. Het leuk vinden is anders maar een beetje angst is niet meteen een fobie.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:47 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
Dus als jij een vogelspin moet voeden, of the empire state building's glazen moet wassen, of iemand anders kots moet opruimen dan zeg jij dus geen probleem?
Dat kan dus nooit, dus heb geen respect voor jou.![]()
dat heb ik dus andersom. Het is geen fobie of zo, maar als ik bijv. klontjes vet in m'n vlees heb of zo, brrr.quote:Op zondag 29 januari 2006 14:05 schreef Dissolved het volgende:
Ik kan niet tegen harde stukjes in zacht eten. Bijvoorbeeld van die sperziebonen in blik, dan hebben de sperziebonen altijd van die harde stukjes, daar ga ik echt van kokhalzen. Hetzelfde gebeurt met appelmoes met stukjes appel, graten in vis en pitten in mandarijnen. *ril*
Maar dat kokhalzen moet ik dus echt afleren.
Ik kan wel tegen opengesneden buiken maar zodra ze met handen, voeten en ogen gaan kloten ga ik zappenquote:Op zondag 29 januari 2006 19:49 schreef kaspermols282 het volgende:
Ik heb altijd als ik hoor over ziektes of het op tv zie dat word ik helemaal gek dan voel ik het ook (bijvoorbeeld bij van die operatieprogrammas voel ik het in mijn buik)
Klinkt bekend ja... Moet er echt niet aan denken om zo'n glibberige vis langs m'n been te voelen gaan ofzoquote:Op zondag 29 januari 2006 21:35 schreef Videlle het volgende:
Ik ben ook bang voor de zee, of eerder voor alles wat zich in de zee bevindt en wat ik niet kan zien. Zodra er iets langs mijn been strijkt ben ik uit het water!
Hhhh, het laatste restje van de yoghurt of vla. Met van die klontjes.quote:Op zondag 29 januari 2006 23:50 schreef PimD het volgende:
[..]
Klinkt bekend ja... Moet er echt niet aan denken om zo'n glibberige vis langs m'n been te voelen gaan ofzoVerder klinkt het verhaal van "harde brokjes" in eten ook erg bekend, ga ik ook van over m'n nek
ja daar heb ik ook last van, als ik het dan probeer duidelijk te maken, begrijpt niemand mij.. fijn om te lezen dat ik niet de enige benquote:Op maandag 23 januari 2006 14:53 schreef Razor21 het volgende:
En iemand die slurpt onder het eten.
Mijn nekharen gaan rechtopstaan als ik die geluiden hoor![]()
Ik ook nietquote:Op maandag 30 januari 2006 10:36 schreef Manson het volgende:
Ik kan om de 1 of andere reden niet tegen de onderkant van schepen / boten. Gezonken dingen enzo, bah.
Wat dacht je dan van Australian ijs uit een bakje, met een houten lepeltje!!! Brrr, splinters in je tong en het smaakt vies. Dan hoef ik dus ook niet meer.quote:Op maandag 30 januari 2006 03:54 schreef DarkMinded het volgende:
ohja en yoghert of ei eten met een ijzeren lepeltje... de combinatie van de smaak van dat eten gemengd met de smaak van dat metaal.
Emetofobie. Kun je voor in therapie.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 13:57 schreef meami het volgende:
[..]
Ik heb precies hetzelfde! Leuk detail is dat ik mezelf wagenziekte aangepraat heb (denk ik) en dus super vaak misselijk ben
Ik vermijd ook situaties waarbij andere mensen eventueel zouden moeten kotsen. Als iemand al aangeeft dattie misselijk is, moet ik me al bijna uit de voeten maken. Voor het geval dat
Ik wil er vanaf
Net zoals voor de meeste angsten en fobieën.quote:Op maandag 30 januari 2006 22:51 schreef Penny_Lane het volgende:
[..]
Emetofobie. Kun je voor in therapie.
australian ijs?? maar ik snap wel wat je bedoeld met die vieze houten lepeltjes en zoals iemand al eerder zei: ijsstokjes die opgedroogd zijn dat geeft me ook het gevoel van nagels over een schoolbord (rilt)quote:Op maandag 30 januari 2006 19:24 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Wat dacht je dan van Australian ijs uit een bakje, met een houten lepeltje!!! Brrr, splinters in je tong en het smaakt vies. Dan hoef ik dus ook niet meer.
Angst voor een vogelspin voeden of voor het wassen van de glazen van het Empire State Building (aannemende dat we het hebben over de hogere verdiepingen), lijken me geen irrationele angsten. Waarom je denkt dat het nooit kan dat iemand niet (al dan niet irrationeel) bang is voor kots opruimen, snap ik niet.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:47 schreef Fokkedop het volgende:
[..]
Dus als jij een vogelspin moet voeden, of the empire state building's glazen moet wassen, of iemand anders kots moet opruimen dan zeg jij dus geen probleem?
Dat kan dus nooit, dus heb geen respect voor jou.![]()
quote:Op zondag 22 januari 2006 13:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Altijd heb ik gedacht dat ik de enige Nederlander was die bang was voor kaas. Eindelijk hoor ik van iemand die dezelfde angst heeft! Zelfs het lezen of schrijven van het woord kaas bezorgt me de koude rillingen. Nu ik dit aan het typen ben staan me de nekharen overeind. Alleen het woord al. KAAS. Die langgerekte AA op links geflankeerd met zo'n harde K en afgesloten met die sissende S. Verschrikkelijk.
Voor iemand die deze fobie niet heeft lijkt het misschien uiterst onwaarschijnlijk dat mensen bang kunnen zijn voor kaas. Maar voor mij is het evengoed onvoorstelbaar dat mensen bang kunnen zijn voor zo'n klein lief muisje dat geen enkel gevaar vormt. Natuurlijk weet ik wel dat kaas niet gevaarlijk is, maar wanneer er een homp kaas in mijn buurt komt lijkt het alsof mijn keel wordt dichtgeknepen. In een klap staat het koude zweet me op de rug. Wanneer ik dan niet weg kan raak ik volledig in paniek. Ik geloof dat ik in staat ben om van een verdieping van 5-hoog te springen wanneer mij geen keuze meer rest tussen kaas en vluchten.
Niet alle soorten kaas jagen me evenveel angst aan. Voor Franse kazen ben ik helemaal niet bang, voor mijn gevoel is dat helemaal geen kaas. Nee, de kaas waar ik bang voor ben is de gewone Nederlandse kaas, van die gele met zo'n oranje korst. Gruwelijk. Wanneer kaas in plakjes gesneden is valt het wel mee. Op de een of andere manier lijkt de macht van kaas dan enigzins gebroken. Het meest verschrikkelijk zijn die grote driehoekige hompen kaas die naar je liggen te loeren vanaf de ontbijttafel. Onvoorstelbaar dat mensen gewoon onbezorgd met elkaar praten terwijl er zo'n homp langs ze ligt. Merken ze dan helemaal niks?
Waar het precies vandaan gekomen is weet ik niet. Zolang ik me kan herinneren heb ik deze angst al. Mijn moeder heeft me verteld dat zelfs al toen ik nog heel klein was, ik af en toe helemaal hysterisch werd aan de ontbijttafel. Pas na enkele maanden kwamen ze erachter dat dit alleen maar gebeurde wanneer er een stuk kaas op tafel werd gezet. Vanaf dat moment kwam ik thuis in ieder geval niet meer met kaas in aanraking.
Mijn ouders hadden de hoop dat het wel minder zou worden naarmate ik ouder werd. Toen ik een jaar of acht was kon ik tenminste begrijpen dat kaas niet daadwerkelijk gevaarlijk was. Het zou mij in ieder geval nooit kunnen verwonden, doden of opeten. Maar het vreemde is dat ondanks dit besef de angst voor kaas eigenlijk nooit minder werd. Gelukkig woonde ik vlakbij de basisschool, zodat ik tussen de middag thuis kon gaan eten. Er was afgesproken met de school dat ik altijd vijf minuten eerder weg mocht in de pauze. Zo kon soms wekenlang voorkomen worden dat ik bij kaas in de buurt kwam of er zelfs maar aan hoefde te denken. Dat waren hele goede weken. Maar diep van binnen bleef de angst voor kaas bestaan, wies zelfs langzaam aan. Het probleem werd niet opgelost maar omzeild.
De problemen begonnen pas echt toen ik op mijn 19e op kamers ging wonen. Pas toen besefte ik me hoezeer mijn ouders me al die tijd beschermt hadden. Vanaf
Hoi Trude.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 09:14 schreef Trude het volgende:
Eindelijk erkenning!!!!
(...)
Ik vraag me af hoeveel mensen last hebben van deze fobie en ofdat het binnen de psychologie een erkende fobie is. Hoe ontwikkel je nu zoiets en waarom? Voor veel fobieeen bestaat een uitleg, wij hebben deze neem ik aan toch ook niet zomaar ontwikkeld?
Groetjes en heel veel sterkte, Trude
[..]
Kaas staat er niet eens bij. Bizar dat mensen daar zoveel walging voor kunnen hebben!quote:
Durf je in real life wel te zwemmen?quote:Op zaterdag 11 maart 2006 13:40 schreef Vampess het volgende:
Owja.. Ik heb het dus ook met computerspellen![]()
Conker's Bad Fur Day kan ik niet spelen, ik krijg de kriebels van al dat water in't begin, en alhoewel 't geen kwaad kan, hou ik m'n hart vast als ik naar beneden stort. Idem met gewoon open water waar je in een game doorheen moet zwemmen, best erg eigenlijk.
Angst voor spinnen en ANGST voor spinnen zijn twee verschillende dingen. Ik leef samen met iemand die een fobie heeft voor spinnen en neem van mij aan dat beheerst haar leven wel degelijk (en dat van mij ook) Als rationeel denkend mens heb ik het daar best wel lastig mee, mens stel je niet aan... Tja zij denkt daar waarschijnlijk anders over . . .quote:Op zaterdag 21 januari 2006 10:07 schreef Viking84 het volgende:
Angst voor spinnen beheerst ook niet je hele leven. Ik ben ook bang voor spinnen, maar ik denk echt niet constant: ieihieieh, misschien zit er wel een spinnetje hier. Dat wordt pas geactiveerd als ik echt een spin zie. Dus dan is spinnenangst ook geen echte fobie en kun je pas van een fobie spreken als het echt je hele leven beheerst, bijv. voortdurende angst om over te geven, pleinvrees etc.
Wahaha hoodie!quote:Op zondag 12 maart 2006 14:36 schreef Chav het volgende:
Idd ook spelletjes met water, mario bijvoorbeeld met zo`n enge zeeslang in het diepe (die moest mn broertje dan altijd voor me doen)
Wat ik ook verschrikkelijk vind zijn restjes eten in de gootsteen, blegh, nat en papperig, die kan ik er echt niet met m`n blote handen uithalen, verschrikkelijk vind ik dat, moet het altijd met een stukje keukenpapier pakken ! Als ik mensen dat ook zie doen lopen de rillingen over mn rug !
Spinnen, kakkerlakken en andere gore insecten en houten lepeltjes/stokjes ben ik nou ook niet zo`n fan van, maar dat is niet zo ongewoon.
Zo een ken ik er ook. Ook al zit er maar 1 cm lucht tussen met daaronder al gewoon grond, hij loopt er echt niet overheen.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:59 schreef Toeps het volgende:
Van die roosters, je weet wel, waar je overheen kan lopen. Meestal met de meest enge dingen er onder, zoals treinsporen of zo. Vind die dingen zo eng, want zul je net zien dat ze instorten als ik er op loop. Brrr!
Er zijn heel veel mensen die als de dood zijn voor veren (en nog meer mensen die bij iedere vogel die ze tegenkomen op straat volledig door het lint gaan). Ook mensen met een vlinderfobie kunnen enorm schrikken van een veertje dat op de grond valt - het doet ze sterk denken aan het gefladder van vlinders of motten.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 12:28 schreef Duiveltja het volgende:
Een nicht van me heeft wel een hele rare fobie. Zij heeft angst voor veren.
Oh ja, vreselijk of gewoon over hout ofzo.quote:Op maandag 13 maart 2006 19:29 schreef Flyingdutchman het volgende:
Nagels over het schoolbord...houd ik ook niet zo van![]()
Ik niet. Ik erger me altijd dood aan van die (meestal) vrouwen die gaan zitten gillen als ergens een spin zit. Alsof een beest van een paar milimeter groot je kop er opeens afbijt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 15:22 schreef sweetgirly het volgende:
* spinnen, maar wie niet
Die twee heb ik ook. Zelf heb ik trouwens geen probleem met kotsen en mijn eigen kots, alleen met andermans kots.quote:Op maandag 13 maart 2006 11:54 schreef cora4034 het volgende:
In de zee zwemmen vind ik lastig vooral als je niks kunt zien. Ik ben namelijk bang dat ik op een kwal ga staan.
Voor de rest heb ik zoals vele hier een kotsfobie. Ik moet vooral mensen het niet zien doen.
Heb ik ook. Ben opgegroeid in een houten huis, en ik werd telkens gewaarschuwd dat ik niet met vuur moest spelen, want dan zou het hele huis wel af kunnen branden.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:20 schreef Syytön het volgende:
Een fobie zou ik het niet willen noemen, maar ik ben wel bang voor vuur.
Ik durf geen lucifers of aanstekers te gebruiken. Sterretjes durf ik ook niet vast te houden. Bij mijn ouders hebben ze gas met zo'n reactieknopje, zelf steek ik het gas aan met zo'n gasaansteker.
hier ook, als ik er alleen al aan denk dan krijg ik al rillingen! ook het gevoel/geluid als je met je vingers in hard zand graaft zegmaar =/quote:Op maandag 23 januari 2006 14:53 schreef Razor21 het volgende:
Hey, eindelijk iemand met hetzelfde probleem. Als het heeft gesneeuwd zit ik er uren tegenaan te hikken als ik naar buiten moet. Fietsen doe ik zowieso niet door de sneeuw, veel te vaak en te hard gevallen, en lopen is gewoon vervelend en glibberig. Misschien heb ik het in iets mindere mate maar ik ben een grote schijtlaars als het sneeuwtquote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:43 schreef Ereshkigal het volgende:
Sneeuw !! zodra ik er aan denk word ik al helemaal benauwd.
paar jaar terug ben ik behoorlijk op me bek gegaan toen het flink gesneeuwd en geijzelt had.
sindsdien blijf ik echt liever thuis en kom ik alleen buiten als het echt echt echt moet !
En dat is best klote nu rond deze maanden...
ik durf nu weer weg te gaan zonder ik eerst het weerbericht heb gevolgt
en als ik in een sneeuwbui terecht kom flip ik ook niet direct meer door...
Langzaam aan begint t af te nemen
maar leuk vind ik het nog steeds absoluut niet
zo es jij heb veel fobieen grapjasquote:Op zondag 22 januari 2006 09:47 schreef Esto het volgende:
[..]
Dat heb ik ook... Of als ik een deur open doe
Vroeg had ik ook een PoppenfobieVond ze niet echt leuk
En nu heb ik een fobie voor trappen en vissenEn ook voor drukke ruimte's of winkels met veel mensen...
ik heb het juist andersom bedenk ik het nu, als ik de neiging krijg te kotsen (ik kots dus ook nooit, nouja, 3x gedaan in m'n leven) doe ik dat koste wat het kost proberen te vermijden, maar als iemand anders moet kotsen ga ik daar rustig bijstaan, geruststellend klopje op de schouder geven, lange haren opzij houden zodat diegene drzelf niet onderkotst etc..quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:21 schreef Syytön het volgende:
[..]
Die twee heb ik ook. Zelf heb ik trouwens geen probleem met kotsen en mijn eigen kots, alleen met andermans kots.
Dat heb ik ook ja (afgezien van die pisbakken dan), was een tijdje geleden nog een heel topic overquote:Op vrijdag 24 maart 2006 16:50 schreef Aneurism het volgende:
Heb zelf een fobie als ik aan het pissen ga, op het moment dat ik pis is het geen probleem... Maar als ik als man naast iemand ga staan om in een pisbak te pissen, kan ik niet pissen tot die ander weg is of er een geluid is wat overstemt... Echt heel vaag, maar hoorde laatst dat het een fobie was.
Komt me bekend voor, maar is vrij algemeen. Als ik het goed heb, heeft ongeveer 60 procent van de mannen hier problemen mee.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 16:50 schreef Aneurism het volgende:
Heb zelf een fobie als ik aan het pissen ga, op het moment dat ik pis is het geen probleem... Maar als ik als man naast iemand ga staan om in een pisbak te pissen, kan ik niet pissen tot die ander weg is of er een geluid is wat overstemt... Echt heel vaag, maar hoorde laatst dat het een fobie was.
Ik heb juist het omgekeerde.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 13:54 schreef Laura 2000 het volgende:
Alle natuurlijke dingen die klein en rond zijn, lust ik niet! Dus bijvoorbeeld rozijnen, olijven, alle soorten bonen, maïs, bessen, kersenHet is echt absurd en ook best lastig, en ik heb een tijdje geprobeerd me er over heen te zetten (door bijvoorbeeld wél maïs te eten als ik burrito's at) maar het zorgt er echt voor dat ik niet van het eten geniet. Ik vraag me af waarom het alleen voor natuurlijke kleine ronde dingen geld! ( 'natuurlijke' dingen, omdat ik bewerkte dingen, zoals M&MS, wel lust. Terwijl die wel klein en rond zijn.) Oh ja, ik vind het vreselijk hoe de meeste kleine ronde dingen een stevige buitenkant hebben, maar een zachte binnenkant. Dus dat het een soort van 'openspat' als je je tanden er in zet.
Bah!
Aaaw, wat schattig, ik zie het al helemaal voor me dat als jij als klein kind een stukje kaas aangeboden kreeg, je dan huilend schreeuwde om je mama!quote:Op zondag 22 januari 2006 00:13 schreef KillerRabbit75 het volgende:
Als kind had ik een nogal uitzonderlijke fobie, ik was namelijk bang van kaas.![]()
Tegenwoordig kunnen een stuk kaas en ik weer in 1 ruimte, maar je zult het me niet zien eten.![]()
Herkenbaarquote:Op zaterdag 25 maart 2006 00:54 schreef Mustard_Man het volgende:
<<<knip>>>
oh wacht, ik kan er ook niet tegen als ik iemand heel sloom een pc zie gebruiken (je kent ze wel, de mensen die ALLES lezen wat op het beeldscherm staat en vervolgens gaan nadenken waar ze op moeten klikken en die muis heeeeeel langzaam bewegen en niet normaal kunnen dubbelklikken)
daar word ik echt hélèmaal gestoord van.
quote:Op vrijdag 24 maart 2006 16:50 schreef Aneurism het volgende:
zo bizar vind ik het niet, ik vind kaas ook walgelijk, daarom eet ik het ook niet, maar het probleem met kaas is dat het zo gruwelijk stinkt, daar gaat je eetlust...quote:Op zaterdag 11 maart 2006 12:37 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Kaas staat er niet eens bij. Bizar dat mensen daar zoveel walging voor kunnen hebben!
shit, die fobie had ik verdrongen manquote:Op donderdag 6 april 2006 00:14 schreef Domai het volgende:
En ik háát clowns
En die haat komt voor uit een fobie vermoed ik.
Die ik denk ik heb gekregen toen ik 'It' zag toen ik 6 of 7 jaar oud was.
CuteHypochondriaGirlquote:Op donderdag 6 april 2006 22:40 schreef CuteSanDiegoGrl het volgende:
Ik heb echt een fobie voor ziekten. Zodra ik een pijntje of steekje voel, ben ik overtuigd van een hartaanval, hersenbloeding, andere inwendige bloeding, kanker of andere enge ziekte. Er waren tijden dat ik hele potten vitaminepillen per week leegvrat, om te voorkomen dat ik iets kreeg. Ik werd er alleen maar ziek van![]()
Tegenwoordig is die fobie redelijk onder controle.
Dat laatste komt mij bekend voor.quote:Op zondag 22 januari 2006 03:52 schreef Vampess het volgende:
Ik had vroeger een poppen-fobie, niet barbies, maar van die poppen waarvan de ogen dicht gaan als ze liggen![]()
Ik heb dus zelf nooit van die poppen gehad, en sliep niet graag in kamers met zulke poppen. En het heeft een hele tijd geduurd voordat ik chuckie durfde te kijken
Die fobie ben ik ondertussen wel kwijt
Mijn grootste fobie, is een leeg zwembad, oftewel, leeg behalve mij. Met sluitingstijd bij zwembaden zorg ik altijd dat ik niet de laatste ben enzo. Heel vreemd, zelfs als ik de bodem kan zien, ben ik bang dat er onverwachts iets uit het water komt
Had het vroeger ook met bad trouwens, zekers als al het schuim weg was![]()
Ook bekend.quote:Op donderdag 6 april 2006 01:43 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Ik kan niet tegen menselijke teleurstellingen op televisie. Dingen als All you need is love enz. Kan er niet naar kijken.
eindelijk iemand die het ook heeft!quote:Op zaterdag 8 april 2006 00:15 schreef oelewappers het volgende:
het is geen fobie maar ik krijg van sommige (aparte) stoffen een raar gevoel., soort van rilling over me hele lichaam.
bv. een theedoek, maar ook veel andere soorten stof en glazen die net uit de vaatwasser komen.
zelfs als ik er nu aan denk krijg ik de kriebels :S
Als je met je nagels er overheen gaatquote:Op zaterdag 8 april 2006 01:08 schreef Falco het volgende:
Glazen uit een vaatwasser zijn idd eng ja, sowieso alles wat uit een vaatwasser komt heeft zo'n 'viezig' gevoel.
hmm volgens mij had ik dit vroeger als klein menneke een beetje, die strepen waren nl. donker en dat was dan "eng" ofzo..quote:Op dinsdag 11 april 2006 13:37 schreef ModeLiefje het volgende:
Een meisje dat ik ken heeft een fobie voor de plaatjes en strepen die je op een zwembad bodem ziet staan. Ze durft echt het water niet in als er van die dingen op de tegels staan. Best irritant.
Ik heb exact hetzelfde! Ik heb het al zo lang ik me kan herrineren, en ik schaam me er eigenlijk nogal voor, dus heb ik het zelfs aan m'n beste vriendinnen niet verteld. Als we samen gaan eten is dat nogal een probleem. Ik heb ze wijsgemaakt dat ik geen champignons lust, maar dan moet ik er omheen eten, en zelfs dat vind ik al erg.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:55 schreef superpoedel het volgende:
De fobie die ik heb is waarschijnlijk de meest vreemde ooit, ik ben ontzettend bang voor paddestoelen.Zodra de herst begint is het weer paniek. Het ergst zijn vliegenzwammen, de gedachte dat ik eentje kan zien maakt me gek. Vorig jaar (was toen 23) groeide er eentje langs de kant van de weg. Ik moest er van mezelf heen om van de angst af te komen, halverwege kon ik nog alleen maar huilen en bij kei hard weggelopen. Niemand weet waar dit vandaan komt, maar zou er graag vanaf zijn.
P.s. jajaja, ik weet dat er geen kaboutertjes wonen, dat paddestoelen me niet kunnen aanvallen of zoiets.
ja, maar ik word er echt hysterisch van.quote:Op zondag 14 mei 2006 23:34 schreef requiem4adream het volgende:
Ik denk dat iedereen daar eigenlijk wel een heel naar gevoel bij heeft?
zoals ik al ergens hierboven zei maanden terug:quote:Op maandag 6 november 2006 23:03 schreef IHVK het volgende:
poppen, robots(of iets dat op een mens lijkt maar het niet is), wespen
Vroeger ook liften.
Heb ik ook.quote:Op zondag 9 april 2006 18:43 schreef baskabel4 het volgende:
ik heb een fobie voor alle feest en verjaardagen...
dat gedwongen gezellig doen...van mij mogen ze allemaal afgeschaft worden!!!
gezellig ben ik he??
Poppen! pasgeleden was op televisie een documentaire over "The Island of the dolls", een of ander Mexicaans eiland dat compleet volhing met poppen. Je zag ze overal, tot in de hoogste boomtoppen. Stuk voor stuk zagen ze er verwaarloosd uit - ze hingen er in weer en wind. En eng dat ik het vond! Waarom weet ik niet eens.quote:Op maandag 6 november 2006 23:03 schreef IHVK het volgende:
poppen, robots(of iets dat op een mens lijkt maar het niet is), wespen
Vroeger ook liften.
Haha ik ook niet, kan me echt zo goed inleven of voorstellen hoe het dan echt zou zijnquote:Op woensdag 8 november 2006 19:16 schreef Remzz het volgende:
Ik kan totaal niet tegen programma's zoals Gotcha, Boobytrap en Punk'd ik weet niet waarom maar ik kan er gewoon niet naar kijken geeneens naar luisteren
Ben je dan bang om achterover te vallen ofzow?quote:Op woensdag 8 november 2006 19:54 schreef Marijke236 het volgende:
Ik ben bang voor voedsel dat in mn beugel kan blijven plakken... Ik ben een tijdje geleden bijna gestikt in een spagettisliertje en sinds die tijd hoef ik dat soort spul niet meer.
En ik ben ook bang om trappen op te lopen. Van trappen af vind ik niet eng, op een balkon staan vind ik niet eng, alleen de trap op. Is dit een vorm van hoogtevrees?
Mario 64 met die aalquote:Op zaterdag 11 maart 2006 13:40 schreef Vampess het volgende:
Owja.. Ik heb het dus ook met computerspellen![]()
Conker's Bad Fur Day kan ik niet spelen, ik krijg de kriebels van al dat water in't begin, en alhoewel 't geen kwaad kan, hou ik m'n hart vast als ik naar beneden stort. Idem met gewoon open water waar je in een game doorheen moet zwemmen, best erg eigenlijk.
Laagtevrees heb ik ook.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 17:35 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Op alfabetische volgorde, anders weet ik niet wat ik bovenaan moet zetten etc.:
- Agorafobie
- Geluidsfobie (Vuurwerk vind ik zo eng en zelfs als er alleen nog maar een ballon in de buurt is.)
- Laagtevrees (Bijvoorbeeld als er ergens een hoog plafond is dan heb ik het gevoel dat ik bijna omval. Vroeger op de basisschool bij gym durfde ik ook niet een koprol aan de touwen de maken omdat ik het plafond te hoog vond.Iets later (ook nog op de basisschool) ben ik het wel gaan durven.)
- Roltrapfobie (Al is dat nu íets minder sinds kort omdat ik (al wel met veel moeite) de leuning weer durf aan te raken.)
- Sociale fobie
- Telefoonangst (Ik durf de telefoon niet op te nemen en niemand te bellen.)
Altijd als we vroeger om wat voor reden dan ook naar de kerk gingen, durfde ik bij het binnengaan niet omhoog te kijken want dan had ik het gevoel dat de kerk over me heen vielquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 02:04 schreef IHVK het volgende:
[..]
Laagtevrees heb ik ook.
Ik dacht alleen dat ik het woord zelf verzonnen had.
ja die is hier ook herkenbaar idd, vooral lege bassins, volgens mij hebben veel mensen dit, maar waar het vandaan komt..quote:Op vrijdag 7 april 2006 01:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat laatste komt mij bekend voor.
Nu is het wel een beetje weg, maar ik kan nog altijd een raar gevoel krijgen met zulke omgevingen:
[ afbeelding ]
wat grappig, daar kan ik me niets bij voorstellenquote:Op zaterdag 8 april 2006 00:15 schreef oelewappers het volgende:
het is geen fobie maar ik krijg van sommige (aparte) stoffen een raar gevoel., soort van rilling over me hele lichaam.
bv. een theedoek, maar ook veel andere soorten stof en glazen die net uit de vaatwasser komen.
Aaah ja, dat heb ik ookquote:Op zaterdag 8 april 2006 00:15 schreef oelewappers het volgende:
Die heb ik ook. Vet eng als ik de gordijnen dicht vergeet te doen en ineens ontdek dat het donker is.quote:Op zondag 22 januari 2006 04:10 schreef clumsy_clown het volgende:
Oh, ik heb trouwens ook altijd de rare angst dat er iemand voor mijn raam staat als ik m'n gordijnen open doe. Belangrijk detail is dat ik op 3 hoog woon.
Even mijn angsten bold gemaakt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 17:35 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Op alfabetische volgorde, anders weet ik niet wat ik bovenaan moet zetten etc.:
- Agorafobie
- Geluidsfobie (Vuurwerk vind ik zo eng en zelfs als er alleen nog maar een ballon in de buurt is.)
- Laagtevrees (Bijvoorbeeld als er ergens een hoog plafond is dan heb ik het gevoel dat ik bijna omval. Vroeger op de basisschool bij gym durfde ik ook niet een koprol aan de touwen de maken omdat ik het plafond te hoog vond.Iets later (ook nog op de basisschool) ben ik het wel gaan durven.)
- Roltrapfobie (Al is dat nu íets minder sinds kort omdat ik (al wel met veel moeite) de leuning weer durf aan te raken.)
- Sociale fobie
- Telefoonangst (Ik durf de telefoon niet op te nemen en niemand te bellen.)
Dus omdat jij ergens geen last van hebt, heb je geen respect voor hen die er wèl last van hebben? Wat ben je? Een contactgestoorde achterlijke, ofzo?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:22 schreef Evil_Jur het volgende:
Iemand met angst voor mensen met irreële angsten? Een fobiefoob?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:24 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dus omdat jij ergens geen last van hebt, heb je geen respect voor hen die er wèl last van hebben? Wat ben je? Een contactgestoorde achterlijke, ofzo?
quote:Op donderdag 6 april 2006 22:40 schreef CuteSanDiegoGrl het volgende:
Ik heb echt een fobie voor ziekten. Zodra ik een pijntje of steekje voel, ben ik overtuigd van een hartaanval, hersenbloeding, andere inwendige bloeding, kanker of andere enge ziekte. Er waren tijden dat ik hele potten vitaminepillen per week leegvrat, om te voorkomen dat ik iets kreeg. Ik werd er alleen maar ziek van![]()
Tegenwoordig is die fobie redelijk onder controle.
Dat had ik andersomquote:Op zaterdag 16 augustus 2008 00:01 schreef Syheriat het volgende:
Ik was altijd te bang dat er iets zou gebeuren of misschien zelfs verschijnen als ik m'n ogen dicht deed. Dit betekend dus dat het uren duurde voordat ik m'n ogen liet zakken om te gaan slapen, en altijd brandende shampoo in m'n ogen liet stromen tijdens het douchen. Een soort wantrouwen, angst of drang naar controle zou het geweest kunnen zijn.
quote:Op zaterdag 25 maart 2006 00:54 schreef Mustard_Man het volgende:
vergeetangst: dit heeft zich net zoals smetvrees pas in de laatste jaren ontwikkeld, ik ben bang om dingen te vergeten en schreef daarom miljarden briefjes aan mezelf voor het slapen gaan. als ik dat niet deed kon ik niet slapen, zelfs dingen als: "morgen je nagels knippen" schreef ik op. (ja ik schrijf in de 3e persoon aan mezelf) nu heb ik het wat minder en typ ik veel dingen in mn pc agenda-ding (rainlendar) een stuk makkelijker, bovendien begonnen mn ouders zich zorgen te maken over al die debiele briefjes die overal in mn kamer lagen. (ik las ze eigenlijk ook nooit want wist toch wel wat erop stond)
oh wacht, ik kan er ook niet tegen als ik iemand heel sloom een pc zie gebruiken (je kent ze wel, de mensen die ALLES lezen wat op het beeldscherm staat en vervolgens gaan nadenken waar ze op moeten klikken en die muis heeeeeel langzaam bewegen en niet normaal kunnen dubbelklikken)
daar word ik echt hélèmaal gestoord van.
Hypochondrie; komt volgens mij veel voor.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 20:02 schreef -Strawberry- het volgende:Die heb ik ook heel erg. Dan denk ik meteen dat ik een tumor heb enzo, bij een beetje hoofdpijn.
En daar ben ik dan ook echt van overtuigd.
Heb je dan last van duizeligheid als je op de roltrap stapt?!quote:Op dinsdag 24 januari 19:30 schreef Twinky het volgende:
Ik kan gewoon niet op een roltrap. Heb het ooit aan de dokter gevraagd en die zei dat mijn reacties (trillen, hyperventileren) lijken op een traumatische ervaring, maar die heb ik nooit gehad. Ik probeer me heel vaak te vermannen, maar toen we op schoolreisje in Londen waren en ik dacht 'doen we effe' in de metro en dat dan die roltrap echt gigaaaantisch lang is, ik viel echt bijna flauw. Ben dus de zeven keer daarna de trappen opgerend, en dat is ver. In sommige stations kun je alleen maar met de roltrap. Wat minder eng is, is tegen de richting in rennen, dus dat is dan het uiterste redmiddel. Of tegen iemands rug aangedrukt staan, ogen stijf dicht. Kan er echt, echt, echt niet tegen.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 00:01 schreef Syheriat het volgende:
Ik was altijd te bang dat er iets zou gebeuren of misschien zelfs verschijnen als ik m'n ogen dicht deed. Dit betekend dus dat het uren duurde voordat ik m'n ogen liet zakken om te gaan slapen, en altijd brandende shampoo in m'n ogen liet stromen tijdens het douchen. Een soort wantrouwen, angst of drang naar controle zou het geweest kunnen zijn.
Dat heb ik ook. Als ik ooit kinderen krijg moet m'n vriend maar met ze naar Sinterklaas.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:58 schreef Typmuts het volgende:
Collega van me heeft een fobie voor clowns, althans: mensen in een pak waarvan ze niet weet wie het zijn. Zwarte pieten of de mascotte van (bijvoorbeeld) PSV vindt ze ook verschrikelijk!
Bellen zelf ben ik nooit zo bang voor ik vind alleen het opnemen zwaar kut. Ik denk dan altijd direct na of er wat ergs is gebeurd met iemand die ik ken.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:20 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Even mijn angsten bold gemaakt.
Vuurwerk vind ik supermooi, maar dan moet het niet te dichtbij en onverwacht zijn en moet ik hele harde muziek op hebben. Op 31 december durf ik nauwelijks naar buiten, overal van die kutjochies met rotjes....aargh. Met ballonnen ben ik ook altijd bang dat ze knallen, ze delen vaak ballonnen uit in de stad en dan lopen al die kindjes met hun ballon over straat te slepen...![]()
Ben niet specifiek bang voor roltrappen, maar dat is meer onderdeel van hoogtevrees. Omdat een roltrap niet zo breed is sta je altijd veel te dicht bij de 'rand'. En ik durfde eerst de leuning nooit aan te raken omdat ik dan zo vaak schokken kreeg.Maar ik ga altijd wel gewoon met de roltrap.
Ik vind mijn hoogtevrees zo dom en soms doe ik dingen die ik eigenlijk niet durf, maar dat levert alleen maar stress op en het wordt daarna nooit minder.Zo ben ik in Cambodja na enig wikken en wegen toch zo'n trap in het binnenste van Angkor Wat opgeklommen, maar toen durfde ik niet meer terug. Huilen, huilen...maarja, er zat niks anders op dus ik ben uiteindelijk krankzinnig mompelend weer naar beneden gegaan.
Telefoonangst is ook zoiets. Waar ben je nou eigenlijk bang voor??? Geen idee, en toch is bellen ontzettend eng.
bellen is voor mij ook altijd een hele opgave. Gebeld worden eigenlijk niet, maar als ik iemand zelf moet bellen sta ik eerst een hele lange tijd te wikken en te wegen voordat ik het doequote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:36 schreef Banthum het volgende:
[..]
Bellen zelf ben ik nooit zo bang voor ik vind alleen het opnemen zwaar kut. Ik denk dan altijd direct na of er wat ergs is gebeurd met iemand die ik ken.
Als je bang bent om te bellen kun je een kleine notitie maken zodat je weet wat je moet zeggen. Kennis van mij doet dat ook en het schijnt te helpen!quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:37 schreef DjinN het volgende:
[..]
bellen is voor mij ook altijd een hele opgave. Gebeld worden eigenlijk niet, maar als ik iemand zelf moet bellen sta ik eerst een hele lange tijd te wikken en te wegen voordat ik het doe
Ik heb ook iets met bellen. Niet bang, maar ik heb gewoon echt een gigantisch hekel eraan. Geen idee waarom... Ik laat ook altijd mn vriend bellen overal heen en of de telefoon opnemen , haha.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:47 schreef Maisnon het volgende:
Bellen is voor mij ook heel eng
Zelfs met beste vrienden
vooral javaanse schaduwpoppen of enge maskers op een smalle gang waar je echt wel langs moet..quote:Op dinsdag 10 februari 2009 22:33 schreef Banthum het volgende:
Dingen die je aanstaren met een te grote glimlach. Die afbeeldingen die je even aan kijkt waarna ze in je hoofd blijven steken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |