bronquote:Zwelgen in luxe
Accessoires voor 22.000 euro
Laarzen en jassen van haai, krokodil of zeehond
MILAAN – Een witte kaart in een spierwitte enveloppe. De uitnodiging voor de allereerste show van Raf Simons voor Jil Sander is deze week, als de mannenmodeshows voor komende winter in Milaan worden gehouden, de meest begeerde. Gisteren showde de Belg in een afgeladen loods zijn eerste mannencollectie voor het Duits-Italiaanse label.
Zwarte broeken, smetteloos witte shirts, grijze truien en te wijde overjassen die onflatteus om de tengere modellen hingen. En dat zonder accessoires die het beeld meer pit hadden kunnen geven. Raf Simons koos voor een monotone, sobere aanpak. In tegenstelling tot Dolce & Gabbana die later op de dag in de voormalige bioscoop Metropol hun Nieuwe Man presenteerden. New Power, zo omschreven ze de look. Want 'hij' doet gewoon wat hij wil en draagt daar krachtige kleren als spijkerbroeken met de nodige (en helaas overbekende) toeters en bellen, fluwelen sjaaltjes, coltruien en militairen jasjes bij die zijn persoonlijkheid moeten versterken.
Een enorm contrast met wat we een paar dagen eerder op de mannenmodevakbeurs Pitti Uomo in Florence zagen. Op de beurs, waar de belangrijkste kwaliteitsmerken nieuws voor komende winter presenteerden, bleek dat pure luxe het nieuwe sleutelwoord wordt, iets dat de grote modehuizen al seizoenenlang roepen. De tinten zijn kleurloos. Van diverse bruinschakeringen als camel, zand en chocola tot grijs en kleuraccenten als mauve, paars en oranje. Strepen zijn zo goed als verdwenen, daarvoor in de plaats zijn ruiten, als een Prince of Wales ruitje, terug van weggeweest.
Kleding wordt rijker. En dat houdt niet op bij een pak gemaakt van kasjmier. We zagen laarzen en jassen van haai, vesten met een voering van bont en zelfs jassen gemaakt van zeehondenbont. En er was geen activist te bekennen. Dat zou ook onbegonnen werk zijn, want tout Italië loopt 's winters in lange bontmantels.
Rijkdom
Rijkdom mag gezien worden. Dat was het duidelijkst te zien bij het Florentijnse modehuis Salvatore Ferragamo. Het familiebedrijf dat op 8 oktober op Rodeo Drive in Beverly Hills de Walk of Style Award krijgt uitgereikt (Giorgio Armani mocht de prestigieuze oorkonde in 2003 als eerste in handen nemen) pronkte er ongegeneerd mee.
Massimiliano Giornetti, ontwerper van de Ferragamo mannenlijn: "Haai, krokodil en zeehond hebben we niet alleen verwerkt omdat het luxe materialen zijn, hun specifieke structuur leent zich perfect voor de vorm en het thema dat ik in gedachten had."
In the mood for love, een jaren '60-film was zijn inspiratiebron. En dat uitte zich in een gelikte, maar stoere en mannelijke lijn met een verfijnd kantje. Alsof je je in een oude Visconti-film waant. Maar aan die weelderigheid kleeft natuurlijk een prijskaartje. Zo betaal je voor een gele krokodillenleren tas 22.000 euro en voor een paar kniehoge laarzen van hetzelfde materiaal 12.000 euro.
"Of het verkoopt?" vraagt de ontwerper met een glinstering in zijn ogen. "Jazeker. Er zijn genoeg klanten in Arabische landen die het willen hebben. Het gaat niet zozeer om de prijs", rechtvaardigt hij het exorbitante bedrag, "je hebt iets voor de rest van je leven."
Nieuw bij Ermenegildo Zegna is de couturelijn, pakken die op maat worden gemaakt. Van een overjas gemaakt van vicuna (een ZuidAmerikaans lama-achtig dier dat een van 's werelds meest duurste materialen voortbrengt) tot een limited edition-serie met genummerde pakken gemaakt van de beste wolsoort en jasjes van Cashco, een combinatie van kasjmier en katoen.
Volwassen
De afgelopen jaren bepaalden laaghangende spijkerbroeken, brede ceintuurs, strakke truitjes, enorme jassen vaak voorzien van een randje bont rond de capuchon het mannenbeeld. Voor komende winter beweegt het beeld zich naar een volwassen, elegante stijl. Mannenmode wordt formeler, maar dan niet volgens de oude, klassieke wijze. Met een krijtstreep pak alleen red je het niet. De snit van de kostuums is jonger, slanker gesneden en sportiever dan het traditionele pak.
Identity, de jongere lijn van Corneliani, slaat een perfecte brug tussen beide stijlen. Zo zijn er jasjes met een voering van Argentijnse vos. Door het binnenwerk eruit te ritsen, houd je een jasje en een vest over.
Niet alleen bontsoorten zien de huizen als een ultieme vorm van luxe. Zo heeft Canali een pak gemaakt van 12.8 micron. Superlicht en boterzacht. En ook dat heb je niet voor een appel en een ei in huis. Voor 10.000 euro wordt het pak voor je gemaakt. "Mannen gaan niet meer, maar beter kopen", weet Hans Hagenaars, agent van het label. "We merken dat mannen bereid zijn meer uit te geven, mits ze echt kwaliteit in handen hebben en zich ermee kunnen onderscheiden."
Alexander McQueen is vrijwel altijd extreem. De rest vind ik wel meevallen qua extreemquote:Op dinsdag 17 januari 2006 20:34 schreef NiekieW. het volgende:
zitten wel wat leuke combi's tussen, maar het merendeel is toch wel erg extreem die 'kimono's' .
Afschuwelijk hè? Ze moeten dat logo gebeuren voortaan ook gewoon achterwege laten. Ik kan die letters inmiddels niet meer zien. Zo fout vind ik hetquote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:02 schreef XiChico het volgende:
[afbeelding]
Als je zo'n riem koopt denk iedereen hem dat je in Turkije bent geweest![]()
Deze kleding is gelukkig ook niet op de massa gericht.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:19 schreef pberends het volgende:
Big deal is, is dat mannenmode vaak tijdloos is (niet geheel natuurlijk, maar wel 5/10 jaar., en dit ook nooit zal aanslaan.
Waar wel op dan? Nichten?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:22 schreef cultheld het volgende:
[..]
Deze kleding is gelukkig ook niet op de massa gericht.
Oh ja, want grote modehuizen willen eigenlijk helemaal geen geld verdienen aan de massa, ze verkopen liever 10 jasjes aan een paar mafketels die het ervoor over hebben. Want het moet natuurlijk wel exclusief blijven. Dan maar niet flink cashenquote:
Dat is toch niet serieus te nemen zeg!quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:18 schreef schatje het volgende:
Dsquared2
Heb me er nooit wat van aangetrokken, sla regelmatig een broekspijp om. Afhankelijk van mijn schoen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:36 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
Omgeslagen broekspijpen konden toch helemaal niet meer?
Eensch, deze combi mogen ze bij mij morgen nog langsbrengen. Ook meteen de enige van allemaal die me iets aanspreekt. Het lijkt wel alsof in de meeste kleren de mannen hun mannelijkheid verliezenquote:
Dat is echt het mooiste ja!quote:
Dit ziet er inderdaad goed uit, minder over the top, en lekker casual. Houd ik wel vanquote:
Heb je de riemen en de broeken van de zomercollectie nog niet gezien zeker?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:15 schreef schatje het volgende:
Afschuwelijk hè? Ze moeten dat logo gebeuren voortaan ook gewoon achterwege laten. Ik kan die letters inmiddels niet meer zien. Zo fout vind ik het.
Die vind ik dus weer wel vetquote:Op donderdag 19 januari 2006 09:51 schreef Dr_Crouton het volgende:
Die militaire Waterloo jasjes van Dolce & Gabbana...
Zul je zien dat iedereen het draagt of een H&M model ervan.
De zoveelste variant op die cavallerie jasjes waar veel mensen mee lopen. Veel goudkleurige knopen etc.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:51 schreef Dr_Crouton het volgende:
Die militaire Waterloo jasjes van Dolce & Gabbana...
Zul je zien dat iedereen het draagt of een H&M model ervan.
Inderdaad,quote:
Moet je een bakkebaard aan laten groeien. Past dan helemaal bij het plaatje.quote:
Prada had zich de moeite van het design kunnen besparen door gewoon de eerste de beste H&M binnen te stappen voor een simpel hemd van 15 euro. Ik vind dit zo slecht, tailleer de onderkant dan tenminste nog even goed, als het zonodig uit de broek moet.quote:
dees wel stylishquote:
Birkenstocksquote:Op donderdag 19 januari 2006 19:22 schreef schatje het volgende:
D&G autumn/winter 2006-7 2006 men's
[afbeelding]
Hip of niet, een kurken zool met een leren riempje vind ik lelijk.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:43 schreef schatje het volgende:
[..]
Birkenstocks is tegenwoordig heel hip hoor.
Ik ook, doet me altijd denken aan die zusters in een verzorgingstehuis...quote:Op donderdag 19 januari 2006 21:27 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Hip of niet, een kurken zool met een leren riempje vind ik lelijk.
D&G collectie ziet er weer goed uit!quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:22 schreef schatje het volgende:
D&G autumn/winter 2006-7 2006 men's
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
meer
great minds think alikequote:Op donderdag 19 januari 2006 21:36 schreef wh00t het volgende:
[..]
Ik ook, doet me altijd denken aan die zusters in een verzorgingstehuis...![]()
Dat is waar, die gasten lachen zich volgens mij dood als ze haar weer in een of andere belachelijke outfit gehesen hebben, en ze daarmee vol vertrouwen op tv verschijntquote:Op vrijdag 20 januari 2006 09:58 schreef schatje het volgende:
Domenico en Stefano samen met de modellen aan het einde van hun show in beeld:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Madonna zal er ook wel blij mee zijn.
Idd... komt zo goedkoop over...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:15 schreef schatje het volgende:
Afschuwelijk hè? Ze moeten dat logo gebeuren voortaan ook gewoon achterwege laten. Ik kan die letters inmiddels niet meer zien. Zo fout vind ik het.
Eensch, dat is zó schattig.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 11:46 schreef Jett het volgende:
Altijd weer word ik spontaan verliefd op de collectie van D&G.Ik hou gewoon van baggy broeken bij een jongen
[afbeelding]
* even de jas wegdenken *
zo goddelijk sexy, een baggy broek en een simpele witte longsleeve
Daar zal ook ongetwijfeld een H&M versie van komen. Sowieso dat spul van D&G / Dolce & Gabbanaquote:
quote:Op dinsdag 24 januari 2006 17:21 schreef schatje het volgende:
Giorgio Armani autumn/winter 2006-7 2006 men's
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
meer
Mwah, saaie kleuren, niet?
Ozwald Boateng autumn/winter 2006-7 2006 men's
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
meer
Looking good
Miu Miu autumn/winter 2006-7 2006 men's
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
meer
Nooit geweten wat ik hier nou van moet vinden...
Bottega Veneta autumn/winter 2006-7 2006 men's
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
meer
![]()
Vivienne Westwood autumn/winter 2006-7 2006 men's
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
meer
Uhm, hoort dit niet ergens anders? Wat lelijk
bronquote:Lekkere jassen en gezellige truien in Parijs
Klaar voor de winter
PARIJS – Het licht gaat uit. Rookmachines maken oorverdovend sissend geluid, schijnwerpers draaien wild in het rond om vervolgens op een man met een mouwloos shirtje, spijkerbroek en lange haren die bijeen worden gehouden door een hoofddoekje stil te blijven staan: John Galliano. Steviger dan een seizoen geleden, loopt hij na afloop van zijn show begeleid door twee bodyguards de catwalk over om het applaus in ontvangst te nemen. Hij wordt toegejuicht alsof hij de ster van de avond is. En daar geniet hij van.
Op de uitnodiging voor zijn mannenmodeshow staan drie prenten. Op een ervan de ijdele Galliano geportretteerd als koning liggend op een bed met een spiegel in zijn hand. "Spiegeltje spiegeltje in mijn hand, wie is de meest modieuze van het land?" lees je in het wolkje erboven.
We zijn vroeg. Modellen lopen in en uit en verhullen al iets van wat ze tijdens de show zullen laten zien. Piekerig lang haar en zwaar opgemaakte ogen. Later op de catwalk dragen ze witte shirts waarop de naam van de ontwerper is geschreven, gevolgd door Tshirts met zijn portret, pakken met enorme kragen en jassen met een vetersluiting. Galliano's man is een typische, die misschien het meest op de ontwerper zelf lijkt. Een buitenbeentje. Bij zijn vrouwenshows liet hij mensen uit het dagelijks leven meelopen. Dik dus, oud en jong, klein en groot. In zijn mannenshow liepen look-alikes van orthodox joodse mannen, schoorsteenvegers en circusartiesten mee.
Het is een schril contrast met de rustige show van de Belg Raf Simons. In een enorme ruimte lopen modellen in enorme jassen met grote kragen in antraciet, zwart en ecru als accent. Eronder truien, pantalons met smalle pijpen en glanzende puntschoenen of stevige laarzen met ritzen en een ronde neus.
Na afloop staat een stralende Raf temidden van hordes mensen die hem feliciteren met zijn collectie. "Tijd om naar Amsterdam te komen, zit er niet meer in. Ik zou nog altijd graag een nachtje op een woonboot willen slapen. Dat lijkt me zo speciaal. Nu ik ook voor Jil Sander ontwerp, heb ik amper vrije tijd. Maar dankzij Jil kan ik meer investeren in mijn eigen collectie."
Ook bij Vuitton ligt het accent op jassen. Ontwerper Marc Jacobs laat diverse variaties op de klassieke bomber zien. Zoals gemaakt van bont, een lange met een ceintuur en een kort jackje met een bontrandje aan de capuchon. Bijzonder is dat het oude Franse huis de beroemde LV-logotjes in een nieuwe vorm heeft gegoten. Niet meer zo schreeuwerig als voorheen, maar gestileerd en subtiel, soms zelfs ingebreid.
Net als jassen met enorme kragen zijn er in elke collectie truien te zien. Kris van Assche, de Belgische ontwerper die drie seizoenen geleden als het nieuwe, meest veelbelovende talent werd omschreven, heeft ze. En ook Sonia Rykiel, Paul Smith, Stephan Schneider en Raf Simons tonen truien met én zonder colletje.
Decor
Tijdens een modeweek zie je aaneensluitend gemiddeld tien shows op een dag. Na al het modegeweld is het heerlijk om de dag af te sluiten met de show van Dries van Noten. Want die maakt altijd indruk. Van de collectie tot het decor, dat al jarenlang wordt verzorgd door zijn vaste producent Etienne Russo. Vorige keer hing de zaal van École des Beaux Arts vol met vaandels en was er een strijkje met stemmige muziek. Nu hangen tientallen paraplu's ondersteboven aan het plafond en lopen modellen op de muziek van Roxy Musics Love is the Drug. Dus verwacht je een dandy, een sensueel type, een kloon van Brian Ferry maar dan met een moderne twist. Maar Dries heeft alle details weggesneden, waardoor een sterke basis overbleef. Goed zittende pakken, mooie broeken en prima jassen.
Hehehe..inderdaad!quote:Op zaterdag 11 februari 2006 01:57 schreef W1ZZ het volgende:
[afbeelding]
Mevrouw Prada haalt haar inspiratie bij Beauty and the Nerd vandaan? 't Is precies Richard!
Dat is heel vaak zo met kleding die op modeshows te zien is. Vaak worden dan minder uitbundige versies ervan gemaakt voor de goedkopere lijnen van die merken of gekopieerd door de H&M.quote:Op vrijdag 24 maart 2006 13:51 schreef tha_dark het volgende:
[..]
De meeste kleren uit dit topic zou ik echt nooit aandoen!
Alleen de baggy broeken van D&G zien er wel vet uit!![]()
Het ziet er leuk uit, maar ik zou het nooit aantrekkenquote:Op zaterdag 11 februari 2006 18:22 schreef Extend het volgende:
[afbeelding]
Deze man is heel verdrietig!
[afbeelding]
Vind ik dan wel weer mooi.
quote:Op zaterdag 25 maart 2006 14:49 schreef Croupouque het volgende:
Het is blijkbaar in de winter van 2006-2007 de mode om openlijk en schaamteloos de overdreven nicht uit te hangen en achter je rug om uitgelachen te worden omdat je er uit ziet als een transsexuele zeeman wiens sterretje zojuist in een steegje te grazen is genomen door drie dobermans en een autistische dwerg met zwemmerseczeem. Ik hoop alleen dat het niet al te prijzig gaat worden.
LURCH-INVASIE!!!11!quote:Op dinsdag 24 januari 2006 17:21 schreef schatje het volgende:
Vivienne Westwood autumn/winter 2006-7 2006 men's
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |