bronquote:Zwelgen in luxe
Accessoires voor 22.000 euro
Laarzen en jassen van haai, krokodil of zeehond
MILAAN – Een witte kaart in een spierwitte enveloppe. De uitnodiging voor de allereerste show van Raf Simons voor Jil Sander is deze week, als de mannenmodeshows voor komende winter in Milaan worden gehouden, de meest begeerde. Gisteren showde de Belg in een afgeladen loods zijn eerste mannencollectie voor het Duits-Italiaanse label.
Zwarte broeken, smetteloos witte shirts, grijze truien en te wijde overjassen die onflatteus om de tengere modellen hingen. En dat zonder accessoires die het beeld meer pit hadden kunnen geven. Raf Simons koos voor een monotone, sobere aanpak. In tegenstelling tot Dolce & Gabbana die later op de dag in de voormalige bioscoop Metropol hun Nieuwe Man presenteerden. New Power, zo omschreven ze de look. Want 'hij' doet gewoon wat hij wil en draagt daar krachtige kleren als spijkerbroeken met de nodige (en helaas overbekende) toeters en bellen, fluwelen sjaaltjes, coltruien en militairen jasjes bij die zijn persoonlijkheid moeten versterken.
Een enorm contrast met wat we een paar dagen eerder op de mannenmodevakbeurs Pitti Uomo in Florence zagen. Op de beurs, waar de belangrijkste kwaliteitsmerken nieuws voor komende winter presenteerden, bleek dat pure luxe het nieuwe sleutelwoord wordt, iets dat de grote modehuizen al seizoenenlang roepen. De tinten zijn kleurloos. Van diverse bruinschakeringen als camel, zand en chocola tot grijs en kleuraccenten als mauve, paars en oranje. Strepen zijn zo goed als verdwenen, daarvoor in de plaats zijn ruiten, als een Prince of Wales ruitje, terug van weggeweest.
Kleding wordt rijker. En dat houdt niet op bij een pak gemaakt van kasjmier. We zagen laarzen en jassen van haai, vesten met een voering van bont en zelfs jassen gemaakt van zeehondenbont. En er was geen activist te bekennen. Dat zou ook onbegonnen werk zijn, want tout Italiė loopt 's winters in lange bontmantels.
Rijkdom
Rijkdom mag gezien worden. Dat was het duidelijkst te zien bij het Florentijnse modehuis Salvatore Ferragamo. Het familiebedrijf dat op 8 oktober op Rodeo Drive in Beverly Hills de Walk of Style Award krijgt uitgereikt (Giorgio Armani mocht de prestigieuze oorkonde in 2003 als eerste in handen nemen) pronkte er ongegeneerd mee.
Massimiliano Giornetti, ontwerper van de Ferragamo mannenlijn: "Haai, krokodil en zeehond hebben we niet alleen verwerkt omdat het luxe materialen zijn, hun specifieke structuur leent zich perfect voor de vorm en het thema dat ik in gedachten had."
In the mood for love, een jaren '60-film was zijn inspiratiebron. En dat uitte zich in een gelikte, maar stoere en mannelijke lijn met een verfijnd kantje. Alsof je je in een oude Visconti-film waant. Maar aan die weelderigheid kleeft natuurlijk een prijskaartje. Zo betaal je voor een gele krokodillenleren tas 22.000 euro en voor een paar kniehoge laarzen van hetzelfde materiaal 12.000 euro.
"Of het verkoopt?" vraagt de ontwerper met een glinstering in zijn ogen. "Jazeker. Er zijn genoeg klanten in Arabische landen die het willen hebben. Het gaat niet zozeer om de prijs", rechtvaardigt hij het exorbitante bedrag, "je hebt iets voor de rest van je leven."
Nieuw bij Ermenegildo Zegna is de couturelijn, pakken die op maat worden gemaakt. Van een overjas gemaakt van vicuna (een ZuidAmerikaans lama-achtig dier dat een van 's werelds meest duurste materialen voortbrengt) tot een limited edition-serie met genummerde pakken gemaakt van de beste wolsoort en jasjes van Cashco, een combinatie van kasjmier en katoen.
Volwassen
De afgelopen jaren bepaalden laaghangende spijkerbroeken, brede ceintuurs, strakke truitjes, enorme jassen vaak voorzien van een randje bont rond de capuchon het mannenbeeld. Voor komende winter beweegt het beeld zich naar een volwassen, elegante stijl. Mannenmode wordt formeler, maar dan niet volgens de oude, klassieke wijze. Met een krijtstreep pak alleen red je het niet. De snit van de kostuums is jonger, slanker gesneden en sportiever dan het traditionele pak.
Identity, de jongere lijn van Corneliani, slaat een perfecte brug tussen beide stijlen. Zo zijn er jasjes met een voering van Argentijnse vos. Door het binnenwerk eruit te ritsen, houd je een jasje en een vest over.
Niet alleen bontsoorten zien de huizen als een ultieme vorm van luxe. Zo heeft Canali een pak gemaakt van 12.8 micron. Superlicht en boterzacht. En ook dat heb je niet voor een appel en een ei in huis. Voor 10.000 euro wordt het pak voor je gemaakt. "Mannen gaan niet meer, maar beter kopen", weet Hans Hagenaars, agent van het label. "We merken dat mannen bereid zijn meer uit te geven, mits ze echt kwaliteit in handen hebben en zich ermee kunnen onderscheiden."
Alexander McQueen is vrijwel altijd extreem. De rest vind ik wel meevallen qua extreemquote:Op dinsdag 17 januari 2006 20:34 schreef NiekieW. het volgende:
zitten wel wat leuke combi's tussen, maar het merendeel is toch wel erg extreem die 'kimono's' .
Afschuwelijk hč? Ze moeten dat logo gebeuren voortaan ook gewoon achterwege laten. Ik kan die letters inmiddels niet meer zien. Zo fout vind ik hetquote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:02 schreef XiChico het volgende:
[afbeelding]
Als je zo'n riem koopt denk iedereen hem dat je in Turkije bent geweest![]()
Deze kleding is gelukkig ook niet op de massa gericht.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:19 schreef pberends het volgende:
Big deal is, is dat mannenmode vaak tijdloos is (niet geheel natuurlijk, maar wel 5/10 jaar., en dit ook nooit zal aanslaan.
Waar wel op dan? Nichten?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:22 schreef cultheld het volgende:
[..]
Deze kleding is gelukkig ook niet op de massa gericht.
Oh ja, want grote modehuizen willen eigenlijk helemaal geen geld verdienen aan de massa, ze verkopen liever 10 jasjes aan een paar mafketels die het ervoor over hebben. Want het moet natuurlijk wel exclusief blijven. Dan maar niet flink cashenquote:
Dat is toch niet serieus te nemen zeg!quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:18 schreef schatje het volgende:
Dsquared2
Heb me er nooit wat van aangetrokken, sla regelmatig een broekspijp om. Afhankelijk van mijn schoen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:36 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
Omgeslagen broekspijpen konden toch helemaal niet meer?
Eensch, deze combi mogen ze bij mij morgen nog langsbrengen. Ook meteen de enige van allemaal die me iets aanspreekt. Het lijkt wel alsof in de meeste kleren de mannen hun mannelijkheid verliezenquote:
Dat is echt het mooiste ja!quote:
Dit ziet er inderdaad goed uit, minder over the top, en lekker casual. Houd ik wel vanquote:
Heb je de riemen en de broeken van de zomercollectie nog niet gezien zeker?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 21:15 schreef schatje het volgende:
Afschuwelijk hč? Ze moeten dat logo gebeuren voortaan ook gewoon achterwege laten. Ik kan die letters inmiddels niet meer zien. Zo fout vind ik het.
Die vind ik dus weer wel vetquote:Op donderdag 19 januari 2006 09:51 schreef Dr_Crouton het volgende:
Die militaire Waterloo jasjes van Dolce & Gabbana...
Zul je zien dat iedereen het draagt of een H&M model ervan.
De zoveelste variant op die cavallerie jasjes waar veel mensen mee lopen. Veel goudkleurige knopen etc.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:51 schreef Dr_Crouton het volgende:
Die militaire Waterloo jasjes van Dolce & Gabbana...
Zul je zien dat iedereen het draagt of een H&M model ervan.
Inderdaad,quote:
Moet je een bakkebaard aan laten groeien. Past dan helemaal bij het plaatje.quote:
Prada had zich de moeite van het design kunnen besparen door gewoon de eerste de beste H&M binnen te stappen voor een simpel hemd van 15 euro. Ik vind dit zo slecht, tailleer de onderkant dan tenminste nog even goed, als het zonodig uit de broek moet.quote:
dees wel stylishquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |