Dat heb je ook goed.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:22 schreef nokwanda het volgende:
als ik met jou zit te dobbelen en jij gooit 6x6 geef ik je een andere dobbelsteen omdat ik dan een sterk vermoeden heb dat je de zaak zit te belazeren
Dat was ook mijn punt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:40 schreef boyv het volgende:
Maar de kans dat je 1 - 3 - 6 - 4 - 3 - 5 gooit is inderdaad even groot als 6 - 6 - 6 - 6 - 6 - 6.
Nou ja, geef toe, het gooien van zes zessen valt meer op en dus onthoud je het makkelijker, waardoor je eerder denkt van "he dat is toevallig." Waarschijnlijk omdat ik of jij bij zes andere willekeurige getallen niet echt een achterliggende gedachte heb, maar eerder gewoon zes willekeurige getallen zie, zonder daar verder aandacht aan te schenken.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:43 schreef 0 het volgende:
[..]
Dat was ook mijn punt.
Elke andere uitkomst heeft dezelfde kans. (om precies die uitkomst te krijgen)
Toch zullen bepaalde 'mooie' uitkomsten als toevalliger worden ervaren, terwijl ze niet toevalliger zijn.
Dat moet 5/6*4/6*3/6*2/6*1/6 zijnquote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:56 schreef Reintje het volgende:
Hahaha, ja het klopt wel zo, maar je kunt je stelling ook wel anders zien.
De kans dat je 1-3-6-4-3-5 gooit, kun je ook benaderen dat de dobbelsteen dan niet steeds hetzelfde aantal ogen heeft. Dus: 5/6*6/5*5/6*5/6*6/5*6/5 ipv 1/6*1/6*1/6*1/6*1/6*1/6
De kans dat je 6 keer een ander aantal ogen gooit is dus (5/6)^6=0,3348979767
De kans dat je 6 keer hetzelfde gooit is (1/6)^6= 0,0000214335
Toch wel iets toevalliger dan
Het probleem is dan dat je die bijzonderheden pas nadertijd bedenkt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:56 schreef Reintje het volgende:
Hahaha, ja het klopt wel zo, maar je kunt je stelling ook wel anders zien.
-
Toch wel iets toevalliger dan
Nee hoor, elke keer een ander getal gooien dan wat er op dat moment ligt. Anders, gezien er 2 keer 3 in voor komt, zou het in dit geval hoogstens 5/6*5/6*5/6*5/6*5/6*4/6 worden. Uitkomst is dan iets rond de 0,28 a 0,30 denk ikquote:
Klopt. Maar 6 keer 3 zou ook al heel bijzonder zijn. Of 3 keer 3 en 3 keer 6. Maar elke keer weer hetzelfde, da's een beetje maf...quote:Op woensdag 11 januari 2006 00:02 schreef 0 het volgende:
[..]
Het probleem is dan dat je die bijzonderheden pas nadertijd bedenkt.
Als je het vooraf aangeeft, bijvoorbeeld door te zeggen 'ik ga 6x6 gooien' en je gooit dan ook 6x6 dan is het bijzonder.
Maar als je iets gooit dan kun je er nadertijd altijd wel wat omheen verzinnen waarom juiste deze uitkomst bijzonder is.
ja klopt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:57 schreef boyv het volgende:
[..]
Nou ja, geef toe, het gooien van zes zessen valt meer op en dus onthoud je het makkelijker, waardoor je eerder denkt van "he dat is toevallig." Waarschijnlijk omdat ik of jij bij zes andere willekeurige getallen niet echt een achterliggende gedachte heb, maar eerder gewoon zes willekeurige getallen zie, zonder daar verder aandacht aan te schenken.
Bij een dobbelsteen zijn er 6 opties om 6 maal het zelfde getal te gooien 6 * 1,2,3,4,5 of 6.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:27 schreef 0 het volgende:
[..]
Dat heb je ook goed.
Maar nu weer ontopic. Het gaat hier trouwens niet om de ordinale waarden van de ogen. Het had net zo goed ruitje, vierkantje, rondje etc. kunnen zijn. (nominaal dus) Dan vindt men 6xrondje 'bijzonderder' dan een afwisseling van verschillende figuurtjes.
Volledig mee eens. Ik heb zelf wel eens gedacht aan het (hypothetische) verhaal van iemand die getroffen wordt door een meteoriet. Dat is wel heel toevallig!quote:Mijn stelling is dus: toevalligheden bestaan, maar zijn niet wonderbaarlijk.
je stelling klopt niet. Omdat vooraf elke gebeurtenis een kansberekening te maken valt wanneer het totaal van de som bekent is.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:08 schreef 0 het volgende:
Mijn stelling is dus: toevalligheden bestaan, maar zijn niet wonderbaarlijk.
Je kan je wel afvragen; wanneer is iets toeval. En bestaat er iets wat per definitie toeval is?!quote:toe·val1
het toeval
gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien, niet te
berekenen is geweest
betekenisverwante termen
context
Verrek! Er bestaat nog een verhaal dat die situatie die ik schetste illustreert ookquote:Ik heb zelf wel eens gedacht aan het (hypothetische) verhaal van iemand die getroffen wordt door een meteoriet. Dat is wel heel toevallig!
quote:"The odds of winning the Lottery are better."
In het geval van de dobbelstenen is er toch echt wel sprake van toeval. Het betreft namelijk random gebeurtenissen. Er zijn inderdaad kansberekeningen te maken, maar men kan niet exact berekenen welk aantal ogen ik zal gooien.quote:Op woensdag 11 januari 2006 10:28 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
je stelling klopt niet. Omdat vooraf elke gebeurtenis een kansberekening te maken valt wanneer het totaal van de som bekent is.
In je gedachtegang zou juist je stelling moeten zijn: toeval bestaat niet.
[..]
Je kan je wel afvragen; wanneer is iets toeval. En bestaat er iets wat per definitie toeval is?!
de kans om 6 x 6 te gooien is kleiner dan om 1 - 3 - 6 - 4 - 3 - 5 te gooien. voorbeeldje:quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:08 schreef 0 het volgende:
'Toeval' is, hoe paradoxaal het ook klinkt, een heel normaal verschijnsel.
Wat mij opvalt is dat veel mensen(ook in dit subforum) toevalligheden zien als iets wonderbaarlijks.
Ik zal een voorbeeld geven:
Stel er wordt zes keer met een dobbelsteen gegooid en de uitkomst is als volgt:
1 - 3 - 6 - 4 - 3 - 5
dan is er niets bijzonders aan de hand.
Maar nu gooi ik:
6 - 6 - 6 - 6 - 6 - 6
ZO! dat is toevallig!
De kans dat je 6x6 gooit is erg klein. Dus volgens sommigen 'wonderbaarlijk'.
Maar de kans dat je (1-3-6-4-3-5) gooit is net zo klein als dat je (6-6-6-6-6-6) gooit. En deze uitkomst is dus niet bijzonderder dan welke andere uitkomst dan ook. Toch zal men de uitkomst in het tweede geval 'bijzonderder' vinden dan in het eerste geval.
Hoe komt dit?
Waarschijnlijk omdat mensen 'sensemaking beings' zijn. Mensen zoeken overal verklaringen, patronen en verbanden achter. (en 'zien' die verbanden dan ook) Terwijl bepaalde zaken gewoon toevallig zijn. Maar volgens sommigen zijn ze dan 'zo toevallig, dat het geen toeval meer kan zijn'. Terwijl het juist erg waarschijnlijk is dat er sprake is van toeval. Aangezien 'toeval' een heel normaal verschijnsel is.
iddquote:Op woensdag 11 januari 2006 12:04 schreef 0 het volgende:
[..]
In het geval van de dobbelstenen is er toch echt wel sprake van toeval. Het betreft namelijk random gebeurtenissen. Er zijn inderdaad kansberekeningen te maken, maar men kan niet exact berekenen welk aantal ogen ik zal gooien.
Over dat verhaal met die meteoriet, dat is dus een voorbeeld van een toevalligheid. Wanneer men roept dat toeval niet bestaat, dan bedoelt men vaak dat 'het voorbestemd was' of iets dergelijks. (een straf van God bijvoorbeeld)
Maar dat de meteoriet op een bepaalde plek in de oceaan neerkomt is natuurlijk even toevallig. 'Toeval' is dus vooral iets dat voortkomt uit de perceptie van mensen die overal een verband/verklaring/patroon achter zoeken. In dat opzicht begrijp ik jouw opmerking dat toeval eigenlijk objectief gezien niet bestaat. Maar dat is meer een definitiekwestie.
Als je een significante steekproef doet waarbij je steeds heeel hard aan 6 denkt en vervolgens, meer dan je statistisch mag verwachten, inderdaad alleen maar zessen gooit, kan er sprake zijn van een invloed die verder gaat dan complete willekeur.quote:
en als je nou eens,
door heel de tijd hard aan 6 te denken, en dan 6-6-6-6-6-6 gooit.
zou je dan nog dezelfde mening hebben?
Er zijn mensen die de staatsloterij winnen, en hebben zeer hard gedacht dat ze zouden winnen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:51 schreef YoriZ het volgende:
en als je nou eens,
ik ben zo niet meer helemaal overtuigd van hoe het ging maar volgens mij is de kans om 6 x6 te gooien:quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:57 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
idd![]()
Maar toeval heeft in de volksmond wel die bovennatuurlijke betekenis.
Wanneer je definitie van toeval is dat wanneer je niet precies kan uitrekenen wat de uitkomst wordt, bestaat toeval idd.
Dit toeval maakt de QM ook zo intressant.
bovennatuurlijk zou zijn als je 5, 6-en en een 7 zou gooien.![]()
Maar wanneer het mogelijk is dat je het kanspercentage op een bepaalde uitkomst op de een of andere manier kan beinvloeden of beinvoed wordt, mag je spreken van leiding.
Maar ookal gooit iemand 10 keer achter elkaar 6, 6-en, dan blijft de vraag is dit leiding of ook toeval om dat die uitkomst theoretisch mogelijk is.
Waneer gaat er een belletje rinkelen dat er wellicht andere elementen in het spel zijn die de loop der dingen beinvloed.
Voor beide uitgangspunten is veel te zeggen.
dobbelstenen is een ander voorbeeld - daar ik ervan uitga dat het niet uitmaakt in welke volgorde ze worden gegooid (de 1e dobbelsteen mag bv een 5 zijn of de laatste). als de volgorde bepaald is, dan is het een ander verhaal - maar dan is dobbelstenen geen goed voorbeeld omdat die normaal gesproken in een beker worden gegooidquote:Op woensdag 11 januari 2006 13:00 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Er zijn mensen die de staatsloterij winnen, en hebben zeer hard gedacht dat ze zouden winnen.
maar dat doen 100.000 andere ook. Wanneer jij toevallig wint zal je de connectie maken van beinvloeding. Het zou idd kunnen, maar logischer wijs is het gewoon toeval.
op een dobbelsteen staan 6 cijfers.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:00 schreef Aarde het volgende:
[..]
ik ben zo niet meer helemaal overtuigd van hoe het ging maar volgens mij is de kans om 6 x6 te gooien:
1/6 * 1/6 * 1/6 *1/6 * 1/6 * 1/6
de kans om 123456 te gooien is:
6/6 * 5/6 * 4/6 * 3/6 * 2/6 * 1/6
immers de eerste dobbelsteen past altijd in je lijntje . echter de tweede moet een ander cijfer zijn dan de eerste.
Het gaat ook om precies die volgorde. Als je 3 gooit is de tweede situatie niet meer haalbaar. Je moet namelijk eerst 1 dan 3 dan 6 dan 3 en dan 5 gooien. Op die manier is de kans gelijk.quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:56 schreef Aarde het volgende:
[..]
de kans om 6 x 6 te gooien is kleiner dan om 1 - 3 - 6 - 4 - 3 - 5 te gooien. voorbeeldje:
je gooit met de eerste dobbelsteen een 3. dan is 6 x 6 niet meer haalbaar. 1-3-6-4-3-5 wel.
de kans dat je met 1 dobbelsteen een 6 gooit is 1/6. de kans dat je dan vervolgens een tweede zes gooit, is 1/6 * 1/6quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:03 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
op een dobbelsteen staan 6 cijfers.
dus 666666 mogelijke combinaties.
iedere combinatie heeft dus een kans van 1 op 666666
of ik moet nu wel een hele vreemde kronkel maken.
ja, dan wordt het kanspercentage aanzienlijk hoger.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:02 schreef Aarde het volgende:
[..]
dobbelstenen is een ander voorbeeld - daar ik ervan uitga dat het niet uitmaakt in welke volgorde ze worden gegooid (de 1e dobbelsteen mag bv een 5 zijn of de laatste). als de volgorde bepaald is, dan is het een ander verhaal - maar dan is dobbelstenen geen goed voorbeeld omdat die normaal gesproken in een beker worden gegooid
correctquote:Op woensdag 11 januari 2006 13:04 schreef 0 het volgende:
[..]
Het gaat ook om precies die volgorde. Als je 3 gooit is de tweede situatie niet meer haalbaar. Je moet namelijk eerst 1 dan 3 dan 6 dan 3 en dan 5 gooien. Op die manier is de kans gelijk.
6x6x6x6x6x6 = 6^6 mogelijkheden.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:03 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ik ging er van uit dat ze niet 1 voor 1 gegooit hoefde te worden.quote:
editquote:
mooie tekst bij je avatarquote:Op woensdag 11 januari 2006 13:08 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ik ging er van uit dat ze niet 1 voor 1 gegooit hoefde te worden.
Eigenlijk is dit ook niet relevant voor de discussie.Het is slechts een voorbeeld. Het punt waar het hier om gaat is dat mensen 'bijzonderheden' zien die niet zo bijzonder zijn.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:08 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ik ging er van uit dat ze niet 1 voor 1 gegooit hoefde te worden.
ja hequote:Op woensdag 11 januari 2006 13:10 schreef Aarde het volgende:
[..]
mooie tekst bij je avatar
ik heb geen gelijk
zo weloverwogen![]()
Als iemand in een proef een significante hoeveelheid zessen weet te 'produceren' dan ben ik overtuigd. Mits de proef betrouwbaar en valide is uitgevoerd en (dus) voor herhaling vatbaar is.quote:Op woensdag 11 januari 2006 12:51 schreef YoriZ het volgende:
en als je nou eens,
Ja gelijk. [toch wil ik nu wel alle mogelijke combinaties weten en dat zijn er volgens mij 666666]quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:13 schreef 0 het volgende:
[..]
Eigenlijk is dit ook niet relevant voor de discussie.Het is slechts een voorbeeld. Het punt waar het hier om gaat is dat mensen 'bijzonderheden' zien die niet zo bijzonder zijn.
ik moest erg lachen om dat artikeltjequote:Op woensdag 11 januari 2006 13:13 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ja he![]()
maar als je me signature bekijkt zie je dat ik een goede kans op gelijk heb.
nee, vandaar ook dat mannen het gelijk bepalen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:16 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
ik moest erg lachen om dat artikeltje![]()
Vast niet door een vrouw gedaan, dat onderzoek![]()
mensen zoals jij - die hun gedachtes over zaken waar ze geen verstand van hebben als waarheid aannemen - zorgen voor een hoop ellendequote:Op woensdag 11 januari 2006 13:16 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ja gelijk. [toch wil ik nu wel alle mogelijke combinaties weten en dat zijn er volgens mij 666666]
Maar de vraag blijft of die bijzondere uitkomsten per defintie toeval zijn, of dat leiding/manipulatie van die uitkomsten een werkelijkheid kunnen zijn.
Als je pas nadertijd bijzonderheden gaat toekennen dan ben je verkeerd bezig. Dus eerst gooien en dan nadertijd zeggen dat bijvoorbeeld '123456' een bijzondere uitkomst is is natuurlijk niet zo sterk. Iemand met een sterke overtuigingskracht kan je dan misschien ook nog wel wijs maken dat hij dit van te voren al 'wist'.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:16 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ja gelijk. [toch wil ik nu wel alle mogelijke combinaties weten en dat zijn er volgens mij 666666]
Maar de vraag blijft of die bijzondere uitkomsten per defintie toeval zijn, of dat leiding/manipulatie van die uitkomsten een werkelijkheid kunnen zijn.
je gebruikt echt TRU-logicaquote:Op woensdag 11 januari 2006 13:21 schreef 0 het volgende:
[..]
Als je pas nadertijd bijzonderheden gaat toekennen dan ben je verkeerd bezig. Dus eerst gooien en dan nadertijd zeggen dat bijvoorbeeld '123456' een bijzondere uitkomst is is natuurlijk niet zo sterk. Iemand met een sterke overtuigingskracht kan je dan misschien ook nog wel wijs maken dat hij dit van te voren al 'wist'.
Ik open dit topic niet voor niets in Truth.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:21 schreef Aarde het volgende:
[..]
je gebruikt echt TRU-logica![]()
doe je het erom ofzo![]()
o jee, haantjes alarm.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:19 schreef Aarde het volgende:
[..]
mensen zoals jij - die hun gedachtes over zaken waar ze geen verstand van hebben als waarheid aannemen - zorgen voor een hoop ellende![]()
voorbeeldje: je hebt 2 muntjes. elk muntje heeft kop of munt. hoeveel combinaties kun je hiermee maken (op vaste volgorde):
2^2
2 x 2 = 4
kop - munt
munt - kop
kop - kop
munt - munt
Volgens jouw theorie zou het 22 moeten zijn...
Jij denkt dus dat vrouwelijke onderzoekers de resultaten zouden manipuleren of verzwijgen?quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:16 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
ik moest erg lachen om dat artikeltje![]()
Vast niet door een vrouw gedaan, dat onderzoek![]()
daar ben ik het helemaal mee eens.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:21 schreef 0 het volgende:
[..]
Als je pas nadertijd bijzonderheden gaat toekennen dan ben je verkeerd bezig. Dus eerst gooien en dan nadertijd zeggen dat bijvoorbeeld '123456' een bijzondere uitkomst is is natuurlijk niet zo sterk. Iemand met een sterke overtuigingskracht kan je dan misschien ook nog wel wijs maken dat hij dit van te voren al 'wist'.
quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:28 schreef 0 het volgende:
[..]
Jij denkt dus dat vrouwelijke onderzoekers de resultaten zouden manipuleren of verzwijgen?![]()
quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:33 schreef Marietje_34 het volgende:
OK, een ervarinkje van mij over toeval:
2 jaar terug dacht ik dat ik vanuit de trein een graancirkel zag (jaja, daar heb je mij weer over een graancirkel). Trein ging snel, dus ik zag het maar in een flits.
Met mijn stomme kop hier een stukje over geschreven op een forum ergens. Dat werd weer gelezen door iemand die onderzoek doet naar die dingen, en die wilde er meteen op af. Op zijn verzoek heb ik toen dus uitgelegd waar het ongeveer was. Paar uur later (de beste man heeft het halve land doorgereden op zoek naar 'mijn cirkel' kreeg ik een telefoontje van hem, er was daar in de vertste verte geen graancirkel te bekennen, wel een kale plek in het graan die je met veel fantasie vanuit de trein voor een graancirkel aan zou kunnen zien. Oeps...
Ik wilde het zeker weten, dus ik diezelfde avond, gelijk na mijn werk, erop af. Moest zelfs een slootje overspringen, en dat in mijn kantoorkleding![]()
Op de betreffende plaats aangekomen: inderdaad, een kale plek, maar GEEN graancirkel. Ik hield al die tijd telefonisch contact met een goeie vriendin van mij die het ook erg spannend vond allemaal.
Ik ben daar eerst es gaan zitten en heb genoten van alle leuke vogeltjes om me heen en de ondergaande zon. Toen ik heb in een wat lacherige stemming 'het universum' gevraagd om een teken.
'beste kosmos, geef me een teken! Laat me in een van de komende dagen ergens een graancirkel zien, of een zandcirkel of weet ik wat, desnoods in het asfalt ergens, alhoewel, als het maar goed zichtbaar is', zoiets in die trant. Vervolgens ben ik weer die akker afgezakt, over het slootje terug gesprongen (half mis, met 1 been in de sloot, onder het kroos) en terug naar huis, in een opperbeste stemming ondanks mijn mislukte missie. Ook nog even de Onderzoeker gebeld en hem mijn oprechte excuses aangeboden.
De dag erna, nadat ik met trein-bus naar huis ging, liep ik voorbij een grasveldje vlak bij mijn huis. Ineens stond ik stil, want in datzelfde grasveldje was een cirkel van zo'n 10 meter doorsnee te zien, waar het gras was uitgesneden, je zag dus zeg maar alleen bruine aarde daar.
Toen stond ik toch wel even aan mijn hoofd te krabben. Uiteraard begrijp ik ook wel dat er geen geheimzinnige krachten aan het uitsnijden te pas zijn gekomen, ik dacht dat dit misschien een actie van de plantsoenendienst was en dat er violen zouden worden geplant ofzo. Violen of ander spul is er nooit geplant, ik weet nog altijd niet wat de bedoeling hiervan was.
Maar toevallig was het wel.
quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:28 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
o jee, haantjes alarm.![]()
tis maar net waar je vanuit gaat.
wanneer het niet uitmaakt welk nummer of kop/munt er eerst valt gaat jou beredenatie niet op.
en een munt heeft 2 zijde en geen 6
volgens mijn Theorie kom ik met muntjes niet op 22 uit maar op 3 ipv jou 4.
Tja, eigenlijk zeg je hier zelf al wel wat er werkelijk aan de hand is:kennelijk zat je kop vol met graancirkels en ben je op zoek gegaan naar een graancirkel. Dan zie je ze inderdaad ook overal.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:33 schreef Marietje_34 het volgende:
...
dit topic gaat over toevalligheden. Het toeval aan mijn verhaaltje vind ik dat ik om een teken vraag en de dag erna er op 20 meter afstand van mijn huis om een of andere reden een stuk gras in de vorm van een cirkel weg is.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:49 schreef onemangang het volgende:
[..]
Tja, eigenlijk zeg je hier zelf al wel wat er werkelijk aan de hand is:kennelijk zat je kop vol met graancirkels en ben je op zoek gegaan naar een graancirkel. Dan zie je ze inderdaad ook overal.
Kijk eens rechts van je. Daar staat een fel gekleurd voor werp. Kijk nu links. Daar staat een zwart voorwerp...
Ik weet het, ik heb daar een keer iets over gezien in een of andere docu. Maar dit was niet in het gras, er was gras weg, weggesneden ofzo. Ik zag bruine aarde.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:52 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Die grascirkels zijn eenvoudig te verklaren door een bepaalde paddestoel.
Aan de andere kant is het iid wel toevallig. edoch moet je ook rekening houden met selectieve waarneming. Toen mijn zoontje pas geboren was, viel het me erg op hoeveel vrouwen zwanger waren en hoeveel kinderwagens er rond reden.
die grascirkels zijn te verklaren door een bepaalde paddestoel.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:33 schreef Marietje_34 het volgende:
2 jaar terug dacht ik dat ik vanuit de trein een graancirkel zag (jaja, daar heb je mij weer over een graancirkel). Trein ging snel, dus ik zag het maar in een flits.
Met mijn stomme kop
... _knip_ ...
ofzo. Violen of ander spul is er nooit geplant, ik weet nog altijd niet wat de bedoeling hiervan was.
Maar toevallig was het wel.
ZIe mijn vorige reactie over die paddestoelen..maar ik weet wat je bedoelt, in Argentinie ofzo zag men die paddestoelcirkels aan voor landingsplaatsen van buitenaardse voertuigenquote:Op woensdag 11 januari 2006 13:57 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
die grascirkels zijn te verklaren door een bepaalde paddestoel.
toevallig is het idd wel.
edoch moet je toch rekening houden met selectieve waarneming.
Toen mijn zoontje pas geboren was zag ik overal kinderwagens en zwangere vrouwen.
nu zie ik ze bijna nooit.
ja sorry van die 2de post ik had de vorige wegge-edit toen ik iets wilde verbeteren|:(quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:02 schreef Marietje_34 het volgende:
[..]
ZIe mijn vorige reactie over die paddestoelen..maar ik weet wat je bedoelt, in Argentinie ofzo zag men die paddestoelcirkels aan voor landingsplaatsen van buitenaardse voertuigen![]()
Ik zag hetquote:Op woensdag 11 januari 2006 14:05 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ja sorry van die 2de post ik had de vorige wegge-edit toen ik iets wilde verbeteren|:(
![]()
Maar neem je die toevalligheid gewoon aan als zodanig of zoek je er iets achter? Daar gaat het om. Denk je dan dat er een bepaalde reden is waarom je een persoon op een gegeven moment zo vaak tegenkomt?quote:Je hebt zoveel verschillende toevalligheden... Zo kan je iemand weken lang niet tegenkomen en dan ineens 5x in een week. Dat heeft verder niets met selectieve waarneming of kansberekening te maken en toch noem je dat toevallig (ik iig wel).
daar gaat het inderdaad om.quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:29 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Maar neem je die toevalligheid gewoon aan als zodanig of zoek je er iets achter? Daar gaat het om. Denk je dan dat er een bepaalde reden is waarom je een persoon op een gegeven moment zo vaak tegenkomt?
Het is heel menselijk en voor de overleving nuttig om verbanden en oorzaken te bespeuren. Gevolg is wel dat voor dingen die nou eenmaal statistischgezien gewoon kúnnen plaatsvinden, een achterliggende reden/oorzaak gezocht wordt zonder dat die er hoeft te zijn.quote:Ik zoek er meestal niks achter, maar als het iemand is die je gewoon echt even niet meer wilt zien en je komt diegene dan juist tegen dan denk ik wel: "Waarom? Daar heb ik nu echt geen zin in."
Ik kan me dan wel afvragen waarom ik die persoon dan juist tegenkom. Maar als er geen aparte situatie is, dan niet.
55555 is het dus niet, maar hier staat de goede oplossing tussenquote:Op woensdag 11 januari 2006 13:16 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
de mogelijke combinaties liggen tussen 111111 en 666666.
dus iets minder dan 666666[555555]
waar ik op doel is dat mensen geneigd zijn betekenis te geven aan toevalligheden. bv je komt iemand 5 keer op een dag tegen. Je zou kunnen bedenken dat dat "gestuurd" is. Terwijl het gewoon binnen de mogelijkheid van kansberekening verklaard kan worden. Niets bijzonders dus.quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:56 schreef Lieke_K het volgende:
@ soulsurvivor: ik vind de laatste zin van je post een beetje ingewikkeld, wat bedoel je precies? Bedoel je dat wanneer je aanneemt dat toeval bestaat, je niets kunt beinvloeden? Een soort voorbestemd plan? Ik houd mezelf liever voor dat ik het heft in eigen handen heb.
Het toekennen van waarde aan gebeurtenissen die men normaal gesproken niet bijzonder vindt maar nu wel omdat je een teken verwacht is wel degelijk te vergelijken met het toekennen van waarde aan een bepaalde uitkomst van dobbelstenen. Als ik in een getallenreeks mijn geboortedatum tegenkom vind ik dat bijzonder, terwijl die getallencombinatie op zich niet bijzonder is of hoeft te zijn.quote:Op woensdag 11 januari 2006 14:41 schreef Lieke_K het volgende:
Ik wilde eigenlijk vooral zeggen dat je niet alles over één kam kunt scheren. Vind je dobbelstenen gooien hetzelfde als mensen die denken dat ze een teken van een overledene krijgen oid?
Dat is denk ik mensen eigen en niets om je voor te schamen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:16 schreef Prst_ het volgende:
Ik maak mezelf stiekem natuurlijk ook schuldig aan het zoeken van betekenis achter toevallige gebeurtenissen. Misschien alleen al omdat het leuk is. Het voelt vaak prettig, veilig of duidelijk om iets toe te schrijven aan een groter plan. Bovendien kun je dan een veel mooier verhaal maken maken van een anders doodnormale gebeurtenis. Dat maakt het leven weer veel interessanter.![]()
Ik schaam me daar allerminst voor. Ik heb een opleiding in de (toegepaste) kunsten en het 'scheppen van werkelijkheden' is iets dat mij veel voldoening verschaft en waar ik nog voor betaald krijg ook!quote:Dat is denk ik mensen eigen en niets om je voor te schamen.
Perfect!quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:09 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Ik schaam me daar allerminst voor. Ik heb een opleiding in de (toegepaste) kunsten en het 'scheppen van werkelijkheden' is iets dat mij veel voldoening verschaft en waar ik nog voor betaald krijg ook!. Ik ben me er tegelijkertijd van bewust dat ik de bepalende factor ben binnen die werkelijkheden en dat deze losstaan van hetgeen universeel 'werkelijk' is.
dat komt misschien omdat je een door jezelf gegenereerde werkelijkheid voor waar aanneemt, dit als uitgangspunt neemt, en slecht luistert naar posts van andere mensen?quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:13 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Perfect!
Maar ik poste die noot, omdat je in het algemeen denigrerende opmerking krijgt van een bepaald slag mensen. Vooral in WFL maar ik zie dat we hier in TRUTH zijn![]()
quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:22 schreef Aarde het volgende:
[..]
dat komt misschien omdat je een door jezelf gegenereerde werkelijkheid voor waar aanneemt, dit als uitgangspunt neemt, en slecht luistert naar posts van andere mensen?![]()
rustig aan vriendquote:Op woensdag 11 januari 2006 16:28 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
wat is jou probleem??
je conclusies over mij kloppen voor geen meter.
Geen idee wat en wie je op mij projecteerd.
Het enigste waar ik me aan schuldig heb gemaakt is een rekenfoutje.
whats your problem???
maar die constatering is een projectie waarvan je mij notabene beschuldigd.quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:30 schreef Aarde het volgende:
[..]
rustig aan vriend
het zijn enkel constateringen nav jouw posts in dit topic
don't get all devensive with meik gebruik ook geen agressieve zinsconstructies
![]()
quote:mensen zoals jij - die hun gedachtes over zaken waar ze geen verstand van hebben als waarheid aannemen - zorgen voor een hoop ellende![]()
let vooral op de smiley'squote:dat komt misschien omdat je een door jezelf gegenereerde werkelijkheid voor waar aanneemt, dit als uitgangspunt neemt, en slecht luistert naar posts van andere mensen?![]()
( zucht ) * deur dicht doet *quote:Op woensdag 11 januari 2006 16:36 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
maar die constatering is een projectie waarvan je mij notabene beschuldigd.
je hebt twee keer op mij gereageerd en twee keer agressief
[..]
[..]
En nu beschuldig je mij van projectie en agressief postgedrag???
tis bijna lachwekkend
![]()
Doe jij de deur maar dicht. Maar je conclusies zijn aller belabberdst, en slaan de plank volkomen mis.quote:
Vind ik ook!quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:16 schreef Prst_ het volgende:
Het voelt vaak prettig, veilig of duidelijk om iets toe te schrijven aan een groter plan. Bovendien kun je dan een veel mooier verhaal maken maken van een anders doodnormale gebeurtenis. Dat maakt het leven weer veel interessanter.
Okee, dan ben je het blijkbaar dus (net als ik) eens met de TS.quote:Feit blijft dat het maar net is wie er naar kijkt.
En ik op dezelfde dag als Vladimir Poetin!quote:Ik ben trouwens tegelijk met Joseph Stalin jarig.
Geen idee, zeg jij het maar.quote:Op woensdag 11 januari 2006 18:54 schreef Lieke_K het volgende:
Nee zeker niet. Het is voorbestemd!
Wat wordt de volgende stap?
Doe dat maar nietquote:Op woensdag 11 januari 2006 19:08 schreef Lieke_K het volgende:
We laten onze snor staan?
Mensen zoeken graag patronen idd, en een patroon komt minder vaak voor dan een willekeurige reeks. Dus is de gedachte dat patronen minder kansrijk zijn. Dat is niet zo, er zijn gewoon minder van. Er zijn maar 6 manieren om 6x hetzelfde getal te gooien, maar veel meer manier om 6 verschillende getallen te gooien.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:08 schreef 0 het volgende:
Waarschijnlijk omdat mensen 'sensemaking beings' zijn. Mensen zoeken overal verklaringen, patronen en verbanden achter. (en 'zien' die verbanden dan ook) Terwijl bepaalde zaken gewoon toevallig zijn. Maar volgens sommigen zijn ze dan 'zo toevallig, dat het geen toeval meer kan zijn'. Terwijl het juist erg waarschijnlijk is dat er sprake is van toeval. Aangezien 'toeval' een heel normaal verschijnsel is.
Ik heb dat ook geprobeerd. Het werkte nietquote:[quote]Op woensdag 11 januari 2006 13:00 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Er zijn mensen die de staatsloterij winnen, en hebben zeer hard gedacht dat ze zouden winnen.
maar dat doen 100.000 andere ook. Wanneer jij toevallig wint zal je de connectie maken van beinvloeding. Het zou idd kunnen, maar logischer wijs is het gewoon toeval.
Als je 6 keer met een dobbelsteen gooit en je gooit 6 keer een ander aantal dan is het een stuk minder toevallig dan wanneer je 6 x hetzelfde aantal ogen gooit.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:08 schreef 0 het volgende:
'Toeval' is, hoe paradoxaal het ook klinkt, een heel normaal verschijnsel.
Wat mij opvalt is dat veel mensen(ook in dit subforum) toevalligheden zien als iets wonderbaarlijks.
Ik zal een voorbeeld geven:
Stel er wordt zes keer met een dobbelsteen gegooid en de uitkomst is als volgt:
1 - 3 - 6 - 4 - 3 - 5
dan is er niets bijzonders aan de hand.
Maar nu gooi ik:
6 - 6 - 6 - 6 - 6 - 6
ZO! dat is toevallig!
De kans dat je 6x6 gooit is erg klein. Dus volgens sommigen 'wonderbaarlijk'.
Maar de kans dat je (1-3-6-4-3-5) gooit is net zo klein als dat je (6-6-6-6-6-6) gooit. En deze uitkomst is dus niet bijzonderder dan welke andere uitkomst dan ook. Toch zal men de uitkomst in het tweede geval 'bijzonderder' vinden dan in het eerste geval.
Hoe komt dit?
Wat ik me nog uit de statisieklessen kan herinneren:quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:03 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Zo ongeveer alles is via een kansberekening te berekenen. De kans dat de maan op ons huis valt vanavond zal ook vast wel een kansfactor hebben (al is het een dergelijk lage kans dat het verwaarloosbaar is volgens de wiskunde)quote:Op woensdag 11 januari 2006 15:07 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
waar ik op doel is dat mensen geneigd zijn betekenis te geven aan toevalligheden. bv je komt iemand 5 keer op een dag tegen. Je zou kunnen bedenken dat dat "gestuurd" is. Terwijl het gewoon binnen de mogelijkheid van kansberekening verklaard kan worden. Niets bijzonders dus.
Maar kan je uitsluiten dat krachten ons leven beinvoeden en sturen? Volgens mij niet.
Was vorig jaar zo bijzonder dan qua rampen dan? Ik heb in mijn leven al heel wat jaren meegemaakt waarvan men achteraf zei dat het wel een 'rampjaar' was omdat er zoveel rottigheid had plaatsgevonden. Aardbevingen en overstromingen zijn van alle tijden.quote:Net zoals bv de natuurrampen van vorig jaar. Statistisch gezien zou het nooit zo vaak mogen voorkomen, vandaar dat mensen er meer achter gaan zoeken (Moi inclusief)
Het zou eigenlijk juist wel heel vreemd zijn als er ieder jaar evenveel rampen waren. Volgens mij is het gewoon normaal dat er de ene tijd meer natuurrampen zijn dan de andere..quote:Op vrijdag 13 januari 2006 10:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zo ongeveer alles is via een kansberekening te berekenen. De kans dat de maan op ons huis valt vanavond zal ook vast wel een kansfactor hebben (al is het een dergelijk lage kans dat het verwaarloosbaar is volgens de wiskunde)
Als iets met een verwaarloosbare kansberekening toch (veel) vaker gebeurd dan je logischerwijs kan vermoeden (dus stel je gooit 10 maal een reeks van 6 achter elkaar) dan zou je kunnen stellen dat het geen toeval meer is maar dat er hulp van buitenaf aanwezig is (magneetjes onder de tafel of spirituele hulp)
Net zoals bv de natuurrampen van vorig jaar. Statistisch gezien zou het nooit zo vaak mogen voorkomen, vandaar dat mensen er meer achter gaan zoeken (Moi inclusief)
dit is nu precies waar de schoen wringt. hoe kom je erbij dat dit statistisch niet zo vaak voor zou mogen komen?? weet jij hoeveel nattuurrampen er vorig jaar zijn geweest? en wat het gemiddelde is per jaar? en zelfs als je dat weet: stel dat er dit jaar 2 x zoveel waren als vorig jaar, of voor mijn part 4 x zoveel: hoe bepaal jij dan dat dat geen toeval kan zijn? is daar ergens een ingewikkelde formule voor?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 10:02 schreef Metro2005 het volgende:
Net zoals bv de natuurrampen van vorig jaar. Statistisch gezien zou het nooit zo vaak mogen voorkomen, vandaar dat mensen er meer achter gaan zoeken (Moi inclusief)
Je verhaal klopt, behalve de gequote zin. Want het is nog steeds toevallig (alleen is hier de kans nog weer véél kleiner voor. Het is echter niet onmogelijk).quote:Op vrijdag 13 januari 2006 09:55 schreef Metro2005 het volgende:
Tenzij je 3x achter elkaar een reeks van 6x6 gooit. Dan is er iets mis
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |