Dat heb je ook goed.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:22 schreef nokwanda het volgende:
als ik met jou zit te dobbelen en jij gooit 6x6 geef ik je een andere dobbelsteen omdat ik dan een sterk vermoeden heb dat je de zaak zit te belazeren
Dat was ook mijn punt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:40 schreef boyv het volgende:
Maar de kans dat je 1 - 3 - 6 - 4 - 3 - 5 gooit is inderdaad even groot als 6 - 6 - 6 - 6 - 6 - 6.
Nou ja, geef toe, het gooien van zes zessen valt meer op en dus onthoud je het makkelijker, waardoor je eerder denkt van "he dat is toevallig." Waarschijnlijk omdat ik of jij bij zes andere willekeurige getallen niet echt een achterliggende gedachte heb, maar eerder gewoon zes willekeurige getallen zie, zonder daar verder aandacht aan te schenken.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:43 schreef 0 het volgende:
[..]
Dat was ook mijn punt.
Elke andere uitkomst heeft dezelfde kans. (om precies die uitkomst te krijgen)
Toch zullen bepaalde 'mooie' uitkomsten als toevalliger worden ervaren, terwijl ze niet toevalliger zijn.
Dat moet 5/6*4/6*3/6*2/6*1/6 zijnquote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:56 schreef Reintje het volgende:
Hahaha, ja het klopt wel zo, maar je kunt je stelling ook wel anders zien.
De kans dat je 1-3-6-4-3-5 gooit, kun je ook benaderen dat de dobbelsteen dan niet steeds hetzelfde aantal ogen heeft. Dus: 5/6*6/5*5/6*5/6*6/5*6/5 ipv 1/6*1/6*1/6*1/6*1/6*1/6
De kans dat je 6 keer een ander aantal ogen gooit is dus (5/6)^6=0,3348979767
De kans dat je 6 keer hetzelfde gooit is (1/6)^6= 0,0000214335
Toch wel iets toevalliger dan
Het probleem is dan dat je die bijzonderheden pas nadertijd bedenkt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:56 schreef Reintje het volgende:
Hahaha, ja het klopt wel zo, maar je kunt je stelling ook wel anders zien.
-
Toch wel iets toevalliger dan
Nee hoor, elke keer een ander getal gooien dan wat er op dat moment ligt. Anders, gezien er 2 keer 3 in voor komt, zou het in dit geval hoogstens 5/6*5/6*5/6*5/6*5/6*4/6 worden. Uitkomst is dan iets rond de 0,28 a 0,30 denk ikquote:
Klopt. Maar 6 keer 3 zou ook al heel bijzonder zijn. Of 3 keer 3 en 3 keer 6. Maar elke keer weer hetzelfde, da's een beetje maf...quote:Op woensdag 11 januari 2006 00:02 schreef 0 het volgende:
[..]
Het probleem is dan dat je die bijzonderheden pas nadertijd bedenkt.
Als je het vooraf aangeeft, bijvoorbeeld door te zeggen 'ik ga 6x6 gooien' en je gooit dan ook 6x6 dan is het bijzonder.
Maar als je iets gooit dan kun je er nadertijd altijd wel wat omheen verzinnen waarom juiste deze uitkomst bijzonder is.
ja klopt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:57 schreef boyv het volgende:
[..]
Nou ja, geef toe, het gooien van zes zessen valt meer op en dus onthoud je het makkelijker, waardoor je eerder denkt van "he dat is toevallig." Waarschijnlijk omdat ik of jij bij zes andere willekeurige getallen niet echt een achterliggende gedachte heb, maar eerder gewoon zes willekeurige getallen zie, zonder daar verder aandacht aan te schenken.
Bij een dobbelsteen zijn er 6 opties om 6 maal het zelfde getal te gooien 6 * 1,2,3,4,5 of 6.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:27 schreef 0 het volgende:
[..]
Dat heb je ook goed.
Maar nu weer ontopic. Het gaat hier trouwens niet om de ordinale waarden van de ogen. Het had net zo goed ruitje, vierkantje, rondje etc. kunnen zijn. (nominaal dus) Dan vindt men 6xrondje 'bijzonderder' dan een afwisseling van verschillende figuurtjes.
Volledig mee eens. Ik heb zelf wel eens gedacht aan het (hypothetische) verhaal van iemand die getroffen wordt door een meteoriet. Dat is wel heel toevallig!quote:Mijn stelling is dus: toevalligheden bestaan, maar zijn niet wonderbaarlijk.
je stelling klopt niet. Omdat vooraf elke gebeurtenis een kansberekening te maken valt wanneer het totaal van de som bekent is.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:08 schreef 0 het volgende:
Mijn stelling is dus: toevalligheden bestaan, maar zijn niet wonderbaarlijk.
Je kan je wel afvragen; wanneer is iets toeval. En bestaat er iets wat per definitie toeval is?!quote:toe·val1
het toeval
gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien, niet te
berekenen is geweest
betekenisverwante termen
context
Verrek! Er bestaat nog een verhaal dat die situatie die ik schetste illustreert ookquote:Ik heb zelf wel eens gedacht aan het (hypothetische) verhaal van iemand die getroffen wordt door een meteoriet. Dat is wel heel toevallig!
quote:"The odds of winning the Lottery are better."
In het geval van de dobbelstenen is er toch echt wel sprake van toeval. Het betreft namelijk random gebeurtenissen. Er zijn inderdaad kansberekeningen te maken, maar men kan niet exact berekenen welk aantal ogen ik zal gooien.quote:Op woensdag 11 januari 2006 10:28 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
je stelling klopt niet. Omdat vooraf elke gebeurtenis een kansberekening te maken valt wanneer het totaal van de som bekent is.
In je gedachtegang zou juist je stelling moeten zijn: toeval bestaat niet.
[..]
Je kan je wel afvragen; wanneer is iets toeval. En bestaat er iets wat per definitie toeval is?!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |