abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34003211
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 23:08 schreef 0 het volgende:
Waarschijnlijk omdat mensen 'sensemaking beings' zijn. Mensen zoeken overal verklaringen, patronen en verbanden achter. (en 'zien' die verbanden dan ook) Terwijl bepaalde zaken gewoon toevallig zijn. Maar volgens sommigen zijn ze dan 'zo toevallig, dat het geen toeval meer kan zijn'. Terwijl het juist erg waarschijnlijk is dat er sprake is van toeval. Aangezien 'toeval' een heel normaal verschijnsel is.
Mensen zoeken graag patronen idd, en een patroon komt minder vaak voor dan een willekeurige reeks. Dus is de gedachte dat patronen minder kansrijk zijn. Dat is niet zo, er zijn gewoon minder van. Er zijn maar 6 manieren om 6x hetzelfde getal te gooien, maar veel meer manier om 6 verschillende getallen te gooien.
quote:
[quote]Op woensdag 11 januari 2006 13:00 schreef soulsurvivor het volgende:

[..]

Er zijn mensen die de staatsloterij winnen, en hebben zeer hard gedacht dat ze zouden winnen.
maar dat doen 100.000 andere ook. Wanneer jij toevallig wint zal je de connectie maken van beinvloeding. Het zou idd kunnen, maar logischer wijs is het gewoon toeval.
Ik heb dat ook geprobeerd. Het werkte niet (door te geloven dat je gaat winnen te winnen, bedoel ik. En ik geloofde echt dat ik ging winnen. Maar een paar collega's van me ook, dat zal de boel wel beïnvloed hebben (zij hebben trouwens ook neit gewonnen).Op donderdag 12 januari 2006 16:31 schreef punchdrunk het volgende:
het is gewoon de wet van grote aantallen: elke mogelijke gebeurtenis vind plaats als het aantal pogingen maar groot genoeg is.

je kunt dus nooit zeggen dat iets enorm toevallig is zonder dat je daarbij de kans in ogenschouw neemt.

voorbeeld:

10 x achter elkaar 6 gooien lijkt enorm toevallig, maar als ik 5 miljoen keer mag gooien, zal ik vast en zeker een keer een reeks van 10 x 6 gooien. niets teovalligs aan.

hetzelfde geld voor evolutie. het is haast onmogelijk om je voor te stellen dat onze ontwikkeling toeval is. al die cellen die zo samenwerken kan geen toeval zijn. maar het is gewoon een kwestie van de getallen erbij pakken: als er 30 miljoen jaar verstrijken, en elke seconde worden er miljarden cellen over de hele aarde aangemaakt en sterven er miljarden af, dan zou het eerder toevallig zijn als daar GEEN ingewikkeld leven uit zou ontstaan.

kijk naar de lotto: de kans dat je hem wint is onmetelijk klein, maar dat wil niet zeggen dat het wonderbaarlijk is dat IEMAND hem wint.

[/quote]Precies
  vrijdag 13 januari 2006 @ 09:37:28 #102
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_34004637
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 23:08 schreef 0 het volgende:
'Toeval' is, hoe paradoxaal het ook klinkt, een heel normaal verschijnsel.
Wat mij opvalt is dat veel mensen(ook in dit subforum) toevalligheden zien als iets wonderbaarlijks.

Ik zal een voorbeeld geven:

Stel er wordt zes keer met een dobbelsteen gegooid en de uitkomst is als volgt:

1 - 3 - 6 - 4 - 3 - 5

dan is er niets bijzonders aan de hand.

Maar nu gooi ik:

6 - 6 - 6 - 6 - 6 - 6

ZO! dat is toevallig!
De kans dat je 6x6 gooit is erg klein. Dus volgens sommigen 'wonderbaarlijk'.

Maar de kans dat je (1-3-6-4-3-5) gooit is net zo klein als dat je (6-6-6-6-6-6) gooit. En deze uitkomst is dus niet bijzonderder dan welke andere uitkomst dan ook. Toch zal men de uitkomst in het tweede geval 'bijzonderder' vinden dan in het eerste geval.
Hoe komt dit?
Waarschijnlijk omdat mensen 'sensemaking beings' zijn. Mensen zoeken overal verklaringen, patronen en verbanden achter. (en 'zien' die verbanden dan ook) Terwijl bepaalde zaken gewoon toevallig zijn. Maar volgens sommigen zijn ze dan 'zo toevallig, dat het geen toeval meer kan zijn'. Terwijl het juist erg waarschijnlijk is dat er sprake is van toeval. Aangezien 'toeval' een heel normaal verschijnsel is.

Mijn stelling is dus: toevalligheden bestaan, maar zijn niet wonderbaarlijk.
Als je 6 keer met een dobbelsteen gooit en je gooit 6 keer een ander aantal dan is het een stuk minder toevallig dan wanneer je 6 x hetzelfde aantal ogen gooit.
De kans daarop is veel en veel kleiner. (al een berekening gezien dus ga het niet nog een keer voorrekenen )
Dus als je 6x een 6 gooit is dat inderdaad bijzonderder dan wanneer je 6x een willekeurig aantal ogen gooit.

Jij gaat echter uit van een reeks van getallen, en daar maak je een denkfout. Jij gaat er dus vanuit dat de reeks 136435 net zo bijzonder is als de reeks 666666 en daar heb je weer gelijk in.

Je zou dus dan 6x die reeks moeten gooien, dan is het net zo bijzonder.
Als je gewoon 6x gooit en deze getallen krijgt is het wel bijzonder.

Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 13 januari 2006 @ 09:55:33 #103
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_34005026
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 13:03 schreef soulsurvivor het volgende:

[..]

op een dobbelsteen staan 6 cijfers.
dus 666666 mogelijke combinaties.
iedere combinatie heeft dus een kans van 1 op 666666
of ik moet nu wel een hele vreemde kronkel maken.
Wat ik me nog uit de statisieklessen kan herinneren:

Elke keer dat je gooit heb je een kans van 1 op 6 als je een specifiek aantal wil.

Gooi je dus 6x en wil je 6x een 6 gooien dan krijg je:

1/6 x 1/6 x 1/6 x 1/6 x 1/6 x 1/6 = 0,0000217 (even grof afgerond)

of even makkelijk gezegd: 0.002% kans op 6x een 6. Bijna niks dus.

Gooi je een willekeurige reeks, zoals in het voorbeeld dan krijg je de eerste worp: 6 mogelijkheden uit 6.

6/6 x 6/6 x 6/6 x 6/6 x 6/6 x 6/6 = 1 (100% kans dus )

Gooi je een willekeurige reeks waarbij je geen 2 maal hetzelfde aantal mag hebben:

6/6 x 5/6 x 4/6 x 3/6 x 2/6 x 1/6 = 0,01543

1,5% kans dus.

Je moet namelijk uitgaan van de optie; per worp, en niet per reeks zoals de TS wel doet.

Ga je namelijk uit van een reeks van 6, dan is de kans op beide reeksen weer even groot.

(allebei nagenoeg niks)

Het is dus niet zo heel raar dat mensen het vreemd vinden als je 6 x een 6 gooit. Dat is namelijk volgens de statistieken bijna onmogelijk ( 0.002% kans) maar niet uitgesloten, want de kans DAT je dit gooit is wel aanwezig.

En inderdaad, als je het gooit is het gewoon toevallig. Niks geen hulp van bovenaf
Tenzij je 3x achter elkaar een reeks van 6x6 gooit. Dan is er iets mis

(ik vind dit overigens meer iets voor WFL dan voor truth maargoed )
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 13 januari 2006 @ 10:02:32 #104
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_34005197
quote:
Op woensdag 11 januari 2006 15:07 schreef soulsurvivor het volgende:

[..]

waar ik op doel is dat mensen geneigd zijn betekenis te geven aan toevalligheden. bv je komt iemand 5 keer op een dag tegen. Je zou kunnen bedenken dat dat "gestuurd" is. Terwijl het gewoon binnen de mogelijkheid van kansberekening verklaard kan worden. Niets bijzonders dus.
Maar kan je uitsluiten dat krachten ons leven beinvoeden en sturen? Volgens mij niet.
Zo ongeveer alles is via een kansberekening te berekenen. De kans dat de maan op ons huis valt vanavond zal ook vast wel een kansfactor hebben (al is het een dergelijk lage kans dat het verwaarloosbaar is volgens de wiskunde)
Als iets met een verwaarloosbare kansberekening toch (veel) vaker gebeurd dan je logischerwijs kan vermoeden (dus stel je gooit 10 maal een reeks van 6 achter elkaar) dan zou je kunnen stellen dat het geen toeval meer is maar dat er hulp van buitenaf aanwezig is (magneetjes onder de tafel of spirituele hulp)

Net zoals bv de natuurrampen van vorig jaar. Statistisch gezien zou het nooit zo vaak mogen voorkomen, vandaar dat mensen er meer achter gaan zoeken (Moi inclusief)

pi_34012849
quote:
Net zoals bv de natuurrampen van vorig jaar. Statistisch gezien zou het nooit zo vaak mogen voorkomen, vandaar dat mensen er meer achter gaan zoeken (Moi inclusief)
Was vorig jaar zo bijzonder dan qua rampen dan? Ik heb in mijn leven al heel wat jaren meegemaakt waarvan men achteraf zei dat het wel een 'rampjaar' was omdat er zoveel rottigheid had plaatsgevonden. Aardbevingen en overstromingen zijn van alle tijden.

Door betere communicatiemiddelen zie je er tegenwoordig misschien wel meer van op TV.

Shit happens all the time, jaar in jaar uit.
pi_34012944
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 10:02 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Zo ongeveer alles is via een kansberekening te berekenen. De kans dat de maan op ons huis valt vanavond zal ook vast wel een kansfactor hebben (al is het een dergelijk lage kans dat het verwaarloosbaar is volgens de wiskunde)
Als iets met een verwaarloosbare kansberekening toch (veel) vaker gebeurd dan je logischerwijs kan vermoeden (dus stel je gooit 10 maal een reeks van 6 achter elkaar) dan zou je kunnen stellen dat het geen toeval meer is maar dat er hulp van buitenaf aanwezig is (magneetjes onder de tafel of spirituele hulp)

Het zou eigenlijk juist wel heel vreemd zijn als er ieder jaar evenveel rampen waren. Volgens mij is het gewoon normaal dat er de ene tijd meer natuurrampen zijn dan de andere..
  vrijdag 13 januari 2006 @ 15:51:50 #107
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_34016551
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 10:02 schreef Metro2005 het volgende:

dit is nu precies waar de schoen wringt. hoe kom je erbij dat dit statistisch niet zo vaak voor zou mogen komen?? weet jij hoeveel nattuurrampen er vorig jaar zijn geweest? en wat het gemiddelde is per jaar? en zelfs als je dat weet: stel dat er dit jaar 2 x zoveel waren als vorig jaar, of voor mijn part 4 x zoveel: hoe bepaal jij dan dat dat geen toeval kan zijn? is daar ergens een ingewikkelde formule voor?

het is zo makkelijk om dit soort verhalen op te hangen, maar tot er nummertjes aan hangen is en blijft het gewoon geleuter. no pun intended verder hoor.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_34076035
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 09:55 schreef Metro2005 het volgende:
Tenzij je 3x achter elkaar een reeks van 6x6 gooit. Dan is er iets mis
Je verhaal klopt, behalve de gequote zin. Want het is nog steeds toevallig (alleen is hier de kans nog weer véél kleiner voor. Het is echter niet onmogelijk).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')