Als je van Phil Ochs houdt moet je es naar Woody Guthrie luisteren. En met Bob Dylan is het bij mij allemaal begonnen. T is een soort van verslaving geworden;(bijna) altijd als ik cd's koop koop ik er 1 van Bob Dylan bij. Da's gewoon standaard. Ik heb nou 14 albums van die gast en 3 LP's...quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:21 schreef Svyatagor het volgende:
Joan Baez check. Vooral van mijn zus toen die gitaar leerde spelen, Donna Donna enzo. Mooi hoor. Maar na Bob Dylan en Phil Ochs houdt het bij mij wel op
Tuurlijk mag dat. Ik ken zelf alleen geen fuck van Joni...wel van dr gehoord ofzo maar verder...quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:25 schreef Lienekien het volgende:
Joni Mitchell, mag die ook onder het kopje folk?
Ik ben zelf wel gecharmeerd van Ierse folk en dan met name van Luka Bloom![]()
Het laatste wat ik van bluegrass zag en hoorde waren The Hackensaw Boys op Lowlands. Een van de vetste optredens van alle 3 de dagen. Samen met the Magic Numbers natuurlijk.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:09 schreef heijx het volgende:
Ik doe meestal weinig met namen van artiesten, maar ik luister ook naar Cajun, Zydeco, TexMex en Bluegrass. Trucker songs (rubber duckie en zo) zijn ook wel leuk om naar te luisteren met hun melodrama.
Allemaal prachtige namen behalve Joan Baezquote:Op donderdag 5 januari 2006 12:18 schreef Route het volgende:
Van jazz tot Ja Rule...je vind alles op dit forum. Maar waar is de folk?? Nooit van Woody Guthrie gehoord? Geen Eric von Schmidt, Dave van Ronk, Pete Seeger (my momma said not to put beans in my ears) Joan Baez of Cisco Houston?
Als je er ooit van gehoord hebt..laat het weten (en wat vind je ervan?) ! Voel me nogal buitengesloten....![]()
Zekersteweten.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:31 schreef Route het volgende:
[..]
Het laatste wat ik van bluegrass zag en hoorde waren The Hackensaw Boys op Lowlands. Een van de vetste optredens van alle 3 de dagen. Samen met the Magic Numbers natuurlijk.
De bluegrass van tegenwoordig is echtquote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:42 schreef Zanderrr het volgende:
Ik hou wel van Pentangle, Fairport Convention en Steeleye Span. Amerikaanse folk vind ik vaak een beetje te hoog 'redneck' gehalte hebben, al zitten er ook veel mooie dingen tussen.
Misschien wordt het dan eens fucking time ofzo.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:30 schreef Route het volgende:
[..]
Tuurlijk mag dat. Ik ken zelf alleen geen fuck van Joni...wel van dr gehoord ofzo maar verder...
Maar natuurlijk, was die nog niet genoemd dan?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:19 schreef nozem het volgende:
Waarom noem je niet ook gewoon Bob Dylan, die kent iedereen.
Ik niet.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:19 schreef nozem het volgende:
Waarom noem je niet ook gewoon Bob Dylan, die kent iedereen.
Ja, in de tweede post.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:20 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Maar natuurlijk, was die nog niet genoemd dan?
Verdomd, die dag werken is me behoorlijk opgebroken, dat blijkt wel weer.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:20 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Maar natuurlijk, was die nog niet genoemd dan?
Prachtig toch? Ik vond dat ook een geweldig stuk. Overdreven gedoe allemaal..quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:27 schreef nozem het volgende:
[..]
Verdomd, die dag werken is me behoorlijk opgebroken, dat blijkt wel weer.
Overigens heb ik tijdens de Dylan-docu laatst smakelijk moeten lachen om de bekrompen 'folkies' die hem uitjouwden toen hij met een voltallige en versterkte band op Newport aantrad. Wat deed hun favoriete folkidool daar nu ineens met die electrische gitaar?
Toch eens gaan luisteren, jongen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:23 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik niet.
Ik heb me altijd ver, heel ver van Dylan gehouden. Waarom weet ik eigenlijk niet.
Jij moet dit topic in de gaten houden! Kan je veel van leren!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:35 schreef ARKON het volgende:
Wat is eigenlijk folkmuziek? wat luister je dan eigenlijk
Dat heb jij nu toch gedaan?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 11:20 schreef methodmich het volgende:
Fairport Convention is ook geweldig. Gek dat die niet genoemd worden.
Hoe kon ik John Prine vergeten zijnquote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:38 schreef -Dries- het volgende:
M. Ward, Gene Clark, John Prine, John Sebastian, Van Morrison, The Mountain Goats, The Traveling Wilburys, Sufjan Stevens, Simon and Garfunkel, Cat Stevens, Buffalo Springfield
Dat zijn een beetje mijn favo folk bandjes/zangers
Nope, helaas.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:30 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Hoe kon ik John Prine vergeten zijn![]()
heengeweest in de patronaat vorig jaar?
Welke liedjes zingen die dan? Walzing Mathilda, Pub with no beer, Wild Rover enz..?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:33 schreef johnneman het volgende:
ik ken weinig folkmuziek. maar ik heb wel een cd van Great Big Sea, luitjes uit ierland (d8 ik, ohnee of was t australie), echt geniale muziek. kent iemand dat?
Wat is er mis met Joan Baez dan?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:41 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Allemaal prachtige namen behalve Joan Baez
Ik hou gewoon niet van die zangquote:
Oei, dat is 75 jaar geleden...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:16 schreef Prep2Fight het volgende:
Mississippi John Hurt, Robert Johnson..
Owja zeker!quote:Op maandag 9 januari 2006 11:16 schreef heijx het volgende:
[..]
Oei, dat is 75 jaar geleden...
John Hurt heb ik alleen op een verzamelalbum gehoord, van Johnson heb ik een (de enige?) plaat.
In dat kader mag ik ook wel Leadbelly noemen vind ik.![]()
volgens het popinstituut:quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:35 schreef ARKON het volgende:
Wat is eigenlijk folkmuziek? wat luister je dan eigenlijk
Ik ken ze van naam en hoorde pas een heel klein stukje van een 78 toeren plaat..Nederlandse band toch?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:43 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Zekersteweten.
Tip: New lost City Ramblers
John Hurt? Nooit van gehoord! En ik ben nog wel een meisje! Maar Robert Johnson mogen we natuurlijk niet vergeten (en daarbij Leadbelly). Ik denk dat als Robert Johnson zou zien hoeveel mensen ie beinvloed heeft met zijn muziek dat ie zich rot zou schrikken. Niet alleen mensen uit de "folk/blues scene" maar ook gewoon metalfreaks enzo..echt tof.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:16 schreef Prep2Fight het volgende:
Mississippi John Hurt, Robert Johnson..
quote:Op maandag 9 januari 2006 12:59 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
volgens het popinstituut:
Het geheel aan werkmansliederen, kinderliedjes en gezongen legenden en sagen dat al eeuwenlang van generatie op generatie mondeling wordt overgegeven en kenmerkend is voor een bepaald land, een bepaalde streek of bepaalde cultuur. In de popmuziek duidt folk met name op popmuziek die sterk geënt is op, dan wel een interpretatie is van Britse en Amerikaanse traditionele muziek.
Ja dat klopt wel zo ongeveer. Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat via de muziek en tekst verhalen verteld worden. Daarom is folk zo leuk, maar ook vermoeiend, om naar te luisteren. En wat ook cool is: de verhalen veranderen steeds doordat ze dus doorverteld worden, dus je weet eigenlijk nooit precies wat er nou eigenlijk gebeurt is. Plus dat er een boel onzin tussendoor wordt geweven omdat er anders te moeilijk is om er een lied van te maken.
Ff een leuk voorbeeld van een folktekst (afkomstig van Woody Guthrie)
Back in 1927, I had a little farm and I called that heaven,
When the prices go up and the rain comes down
And I hold my crops all in a to town
I got the money...bought clothes and grocery's
tja....
Hoe kan je zeggen dat het slecht was? Het was onwijs!! Ik weet zeker dat als je Dylan beter kent dat je dan echt wel hebt genoten!quote:Op maandag 9 januari 2006 16:11 schreef Route het volgende:
Cool dank je wel! Bob Dylan is geweldig! Heb er spijt van dat ik niet naar zn concert in Ahoy ben geweest (ook al was dat best slecht) Heb je zijn boek (cronicles) gelezen? Via hem ben ik in aanraking gekomen met folk. Woody Guthrie's Bound for Glory moet je ook echt lezen.
Ik door John Prine..en al die andere americanaquote:Op maandag 9 januari 2006 16:15 schreef _dirkjan_ het volgende:
bijna iedereen lijkt via dylan in contact emt folk gekomen... op een of andere manier ben ik in folk geinteresseerd geraakt door Phil Ochs...
Komop, je moet toegeven dat hij niet meer zo goed is als ie geweest is! En dan heb ik het voornamelijk over zijn stem; die is met de jaren steeds vervelender geworden (net zoals Dylan zelf). En ik ken Dylan heel erg goed! Ik heb 12 cd's van die gast en 4 LP's!! En ik heb nooit beweerd dat ik niet van het concert genoten zou hebben! Ik heb zelfs een stukje live via de telefoon gehoord! Echt fantastisch!quote:Op maandag 9 januari 2006 16:13 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Hoe kan je zeggen dat het slecht was? Het was onwijs!! Ik weet zeker dat als je Dylan beter kent dat je dan echt wel hebt genoten!
goed goed.. Dylan is minder bij stem.. idd al jaren.. maar die band eromheen! Ex gitarist van de inmiddels overleden Doug Sahm.. prachtige solo's.. en ik raakte over het algemeen geiriteerd door al die slechte recensies en van die sukkels die denken dat ze de dylan uit de jaren 60 krijgenquote:Op maandag 9 januari 2006 16:34 schreef Route het volgende:
[..]
Komop, je moet toegeven dat hij niet meer zo goed is als ie geweest is! En dan heb ik het voornamelijk over zijn stem; die is met de jaren steeds vervelender geworden (net zoals Dylan zelf). En ik ken Dylan heel erg goed! Ik heb 12 cd's van die gast en 4 LP's!! En ik heb nooit beweerd dat ik niet van het concert genoten zou hebben! Ik heb zelfs een stukje live via de telefoon gehoord! Echt fantastisch!
Ja, daar zou ik me nou ook aan irriteren. Je kunt niet van een artiest verwachten dat ie altijd maar hetzelfde ding blijft doen om zn publiek maar te plezieren. Dan ben je trouwens ook geen artiest maar een idioot. En hij heeft in elke periode goede en minder goede albums gemaakt. Zelfs in de jaren 80!! (Oh Mercy) En het coole van concerten van Bob is (lijkt mij) dat ie zo veel nummers heeft geschreven dat je nooit 2x dezelfde set hoort.quote:Op maandag 9 januari 2006 16:39 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
goed goed.. Dylan is minder bij stem.. idd al jaren.. maar die band eromheen! Ex gitarist van de inmiddels overleden Doug Sahm.. prachtige solo's.. en ik raakte over het algemeen geiriteerd door al die slechte recensies en van die sukkels die denken dat ze de dylan uit de jaren 60 krijgenZo dom vind k dat
![]()
Je haalt de woorden zo een beetje uit mijn mondquote:Op maandag 9 januari 2006 16:55 schreef Route het volgende:
[..]
Ja, daar zou ik me nou ook aan irriteren. Je kunt niet van een artiest verwachten dat ie altijd maar hetzelfde ding blijft doen om zn publiek maar te plezieren. Dan ben je trouwens ook geen artiest maar een idioot. En hij heeft in elke periode goede en minder goede albums gemaakt. Zelfs in de jaren 80!! (Oh Mercy) En het coole van concerten van Bob is (lijkt mij) dat ie zo veel nummers heeft geschreven dat je nooit 2x dezelfde set hoort.
Mja, sommige nummers toch wel..quote:Op maandag 9 januari 2006 16:12 schreef _dirkjan_ het volgende:
Dries valt cat stevens onder folk?
Uhm...neen. Da's pop..quote:Op maandag 9 januari 2006 16:12 schreef _dirkjan_ het volgende:
Dries valt cat stevens onder folk?
Ik vind Cat Stevens een beetje een freak...ik bedoel...ineens stoppen met muziek, je wenden tot de Islam en jezelf Yusuf Islam (hoe origineeeeel!) noemen...da's toch idioot?quote:
Wow...en hoe toevallig: Ik ben ook jarig op 09-12!quote:Op maandag 9 januari 2006 16:56 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Je haalt de woorden zo een beetje uit mijn mond![]()
Vind jijquote:
Hmm. gevaarlijk eng dit..quote:Op maandag 9 januari 2006 21:30 schreef Route het volgende:
Nieuwe: Neil Young (ff bekend doen), Tim Buckley, Lucinda WIlliams, Eric von Schmidt, Nick Drake, Dave van Ronk, The Band, en, geen folk maar wel tof: Melanie!
I second thatquote:Op maandag 9 januari 2006 22:42 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Hmm. gevaarlijk eng dit..Komt vast door dezelfde datum.. Lucinda Williams, Dave van Ronk.. THE BAND! prachtige box uitgekomen overigens! Ik zal nog eens wat folkartiesten uit mijn kast halen en hier neerplaatsen
Jongens zoek hem op: John Prine.. zo de moeite waard..
Bij fok Trivia heb ik hem eens gesteld.. niemand kon hem...quote:
*rent weer weg*quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:53 schreef Route het volgende:
Whoa...Steve Earl...ashes to ashes..and dust to dust..da's mn pa's muziek.
Nou, in zijn muziek vind je wel dingen die erbij horen. Maar hij combineert zoveel door elkaar dat het niet echt 1 duidelijke stijl heeft ofzo.
Hmm..dat zou ik moeten opzoeken. Ik weet wel dat "Kisses Sweeter Then Wine" een Iers folk nummer van Pete is.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:37 schreef MasonsApron het volgende:
Er gaat nog steeds niet echt een belletje bij me rinkelen eigenlijk. Wat voor nummers dan (titels, genre) vanuit Ierland? Ik heb het drinking songs genre bijvoorbeeld al een tijdje achter me liggen, ben meer met ballads en instrumentaal bezig.
Dat zou ik nou ook heel gaaf vinden om ze direct van de artiest zelf te kopen. Helaas zijn ze bijna allemaal dood of wereldberoemd.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:57 schreef MasonsApron het volgende:
Ongeveer 80% van mijn folkcollectie heb ik van de artiest zelf gekocht, maw, contant afgerekend bij de artiest. Het mooiste is altijd als ze je nog herkennen als je ze weereens tegenkomt.
LP's gebruik ik overigens niet, ik heb zelf geen platenspeler en heb eigenlijk ook geen idee of ik hem daadwerkelijk veel zou gebruiken. Ik vind LP's iig wel veel charme hebben, dat zal ik bij digitaal nooit hebben.
Nog nooit van gehoord. Waar komt ie vandaan?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:14 schreef lubje25 het volgende:
Ik ben niet zo heel erg breed onderlegd op het gebied van Folk maar een naam die zeker niet mag ontbreken is een van de beste singer-songwriters die ik ken. Loudon Wainwright III, geniale muziek maakt die man. Ben naar m wezen kijken en luisteren in Tivoli vorig jaar. Was echt super goed.
Kennen jullie hem?
Veel gekraak hoeft van mij ook niet, maar je hoort cd opnames echt helemaal niets anders dan alleen de zang en instrumentatie. Wat dat betreft geeft het geen leven aan de plaat. Net als een sportwagen waar je de motor niet bij zou kunnen horen. Wat die artiesten betreft moet je denk ik eens verder kijken dan alleen de hele bekende artiesten. Ook in de Ierse folk wereld zijn sommige artiesten dood of gewoon onbereikbaar, een aantal denken zelfs dat ze goden zijn. Maar ik ken bijvoorbeeld ook een hele goede songwriter (uiteraard mijn eigen mening) waar ik elke week wel een keer mee aan de bar hang.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:24 schreef Route het volgende:
[..]
Dat zou ik nou ook heel gaaf vinden om ze direct van de artiest zelf te kopen. Helaas zijn ze bijna allemaal dood of wereldberoemd.
Sinds ik mijn pick-up heb (nog maar een maand ofzo!) doe ik bijna niks anders meer als platen luisteren. Dat gekraak is gewoon geweldig! Op cd's is dat zoveel mogelijk weggewerkt.
Ik ben 17, en ik ken weinig mensen die folk leuk vinden. Ja bob dylan, maar als je zegt dat je folkmuziek luistert denken ze aan volkszangers als andre hazesquote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:59 schreef MasonsApron het volgende:
Toch wordt folk (niet alleen ierse, maar ook Amerikaanse) steeds populairder binnen Nederland, zelfs bij jongeren. Probeer anders eens te beginnen naar wat cafees te gaan waar ze Amerikaanse folk als live muziek hebben en maak een praatje met de artiest. Of festivals te bezoeken. Dat werkt best goed.
Dat kan, maar je kunt het ook op een andere manier bekijken. Als je naar (in dit geval heb ik het over Ierse) festivals gaat zul je zien dat er verbazingwekkend veel jeugd is.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:06 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
Ik ben 17, en ik ken weinig mensen die folk leuk vinden.
Springsteen's laatste album is vrij folkyquote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:06 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
Ik ben 17, en ik ken weinig mensen die folk leuk vinden. Ja bob dylan, maar als je zegt dat je folkmuziek luistert denken ze aan volkszangers als andre hazes(en dat is dan 6e klas
)
Maar geen echte Phil Ochs fans verder hier?
En in welk genre vallen artiesten als Bruce Springsteen (rock?), Billy Joel (?), Lou Reed (rock/pop?), Johnny Cash (country?) Joe Cocker(?)
Allemaal misschien erg commerciele figuren maar toch (zeker in sommige nummers) wel wat kenmerken van folk terug te vinden denk ik?
ZEKER! Luister maar eens naar het album met de Del Mccoury band, prachtig! The Mountain enzo.. Steve Earle.. mijn idoolquote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:41 schreef DevilsAndDust het volgende:
Valt Steve Earle onder (Amerikaanse) folk?
Heb je hem aangeschaft? Want het is echt een aanvulling op het werk wat ze al op de markt brachtenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:39 schreef Route het volgende:
Niemand kon hem? Wat is het?
Ik vind het niet cool van The Band dat ze alles , maar dan ook ALLES, hebben laten reconstrueren ofzoiets. En je kunt niet zomaar overal bonustrack op flikkeren! Weg is het origineel, de authentiek!
Hij heeft meer gemaakt dan dat.. wat dacht je van South Nashville blues en wacht dacht je van het prachtige forth worth blues.. ménquote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:53 schreef Route het volgende:
[quote]Op dinsdag 10 januari 2006 13:41 schreef DevilsAndDust het volgende:
Valt Steve Earle onder (Amerikaanse) folk?
[/quote
Whoa...Steve Earl...ashes to ashes..and dust to dust..da's mn pa's muziek.
Nou, in zijn muziek vind je wel dingen die erbij horen. Maar hij combineert zoveel door elkaar dat het niet echt 1 duidelijke stijl heeft ofzo.
Luister anders die preview onderaan pagina 1!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:18 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Op dat Pihl Ochs kom ik nog terug.. zal even in mijn vaders platenkast kijken![]()
Helemaal over het hoofd gezien.. klinkt mooi idd!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:25 schreef _dirkjan_ het volgende:
[..]
Luister anders die preview onderaan pagina 1!
Whoa! Ik ken die gast! Ik zag hem pas op 3voor12 tv en vond em cool, maar wist bij God niet wie het was! Handig zo'n forum..quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:56 schreef lubje25 het volgende:
Zijn teksten zijn erg persoonlijk en soms pijnlijk eerlijk. Waar andere mensen zoiets zouden hebben van: Dit komt nooit iemand te weten... Daar schrijft hij dan een nummer over. Zijn optredens zijn erg leuk, in zijn passie voor het zingen trekt ie gekke bekken, hij komt ook erg grappig uit de hoek en er is ruimte voor improvisatie. Zo ziet ie eruit:
[afbeelding]
Tuurlijk! Ken weinig van Bruce Springsteen, niks van Billy Joel (jaja slecht), hebben thuis 2 of 3 platen van Lou Reed, en een stuk of 5 van Joe Cocker maar heb ze nog nooit geluisterd. Maar ik ben opgegroeid met Johnny Cash. Mijn ouders zitten bij een motorclub waar Johnny altijd wordt gedraaid, thuis galmde ie altijd door de speakers en nou komt ie uit mijn boxen. Ik vind dat je Johnny's muziek best als folk mag beschouwen ook al klinkt het country. Het heeft dezelfde elementen: het vertellen van verhalen; vaak eenvoudig gitaarspel; niet te veel poespas..quote:
Johnny's black box met die american recordings is folk.. gewoon folk..quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:05 schreef Route het volgende:
[..]
Tuurlijk! Ken weinig van Bruce Springsteen, niks van Billy Joel (jaja slecht), hebben thuis 2 of 3 platen van Lou Reed, en een stuk of 5 van Joe Cocker maar heb ze nog nooit geluisterd. Maar ik ben opgegroeid met Johnny Cash. Mijn ouders zitten bij een motorclub waar Johnny altijd wordt gedraaid, thuis galmde ie altijd door de speakers en nou komt ie uit mijn boxen. Ik vind dat je Johnny's muziek best als folk mag beschouwen ook al klinkt het country. Het heeft dezelfde elementen: het vertellen van verhalen; vaak eenvoudig gitaarspel; niet te veel poespas..
Nee, niet echt eigenlijk..quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:09 schreef Route het volgende:
Folk is in, wisten jullie dat?
WIj hebben geen box...we hebben ze gewoon allemaal los..quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:08 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Johnny's black box met die american recordings is folk.. gewoon folk..
Dat ook zeker.. maar toch ben ik ermee opgegroeid met folk..quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:11 schreef MasonsApron het volgende:
Ik zou eerder zeggen dat het een beetje aan het terugkomen is... als je t mij vraagt is dat puur omdat t grootste deel van de top40 commerciele bagger is
uhu, die american recordings heb je toch?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:12 schreef Route het volgende:
[..]
WIj hebben geen box...we hebben ze gewoon allemaal los..
Komt gewoon omdat iedereen de "the"-bandjes zat is en dat indie achtige gedoequote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:11 schreef MasonsApron het volgende:
Ik zou eerder zeggen dat het een beetje aan het terugkomen is... als je t mij vraagt is dat puur omdat t grootste deel van de top40 commerciele bagger is
Ik niet, ik ben er een beetje ingerold. Op mijn leeftijd wel een beetje apart misschien. Sowieso maak ik graag akoestisch muziek, dus dan valt zowat de hele top40 meteen al afquote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:12 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Dat ook zeker.. maar toch ben ik ermee opgegroeid met folk..
Als je gewoon al begint om alle trance/dance achtige nummers door te strepen en alle rap/nederhop/etc ook, dan hou je echt niet veel nummers meer over. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik bij voorbaat alle trance en hiphop troep vind, maar het is gewoon doorgeslagen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:14 schreef Route het volgende:
[..]
Komt gewoon omdat iedereen de "the"-bandjes zat is en dat indie achtige gedoe
Ja, als je er mee opgegroeid bent is het makkelijk om te zeggen: ik ben 16 en hou van folk!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:14 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
uhu, die american recordings heb je toch?
Die box is een must have.. bij fame is hij af en toe in de aanbieding (aanrader!!)
Het is niet makkelijk om te zeggen.. ik ken genoeg jongens wiens vader een onwijze muzieksmaak heeft en die jongens luisteren alleen maar (C)Rap and Beat!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:19 schreef Route het volgende:
[..]
Ja, als je er mee opgegroeid bent is het makkelijk om te zeggen: ik ben 16 en hou van folk!Ik ben helemaaaal niet opgegroeid met de muziek waar ik nu naar luister (op Johnny Cashna dan), ik had geluk dat mijn obsessie voor Bob Dylan begon door een greatest hits cd die toevallig hier thuis lag, anders was ik blijven steken bij The Strokes en Kings of Leon ofzo (die overigens allebei wel heel erg tof zijn daar niet van)
Ja het zijn de american recordings, maar nee, ze zitten niet in een doos of box ofzo.
Hear hear! En wat dacht je van de r&b shit? Nelly, Usher, al die nieuwe gasten en wijven! Veel vrouwen dit jaar.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:18 schreef MasonsApron het volgende:
[..]
Als je gewoon al begint om alle trance/dance achtige nummers door te strepen en alle rap/nederhop/etc ook, dan hou je echt niet veel nummers meer over. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik bij voorbaat alle trance en hiphop troep vind, maar het is gewoon doorgeslagen.
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:21 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Het is niet makkelijk om te zeggen.. ik ken genoeg jongens wiens vader een onwijze muzieksmaak heeft en die jongens luisteren alleen maar (C)Rap and Beat!
Ik wilde net zeggen, dat is ook onwijs Kings Of Leon..
Het kan erger hoorquote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:26 schreef Route het volgende:
[..]
Ja ok..da's waar. Misschien komt het nog! Ik hield vroeger ook van Nightwish enzo (jaja ik schaam me diep...maar kom op! Ik zat ik de 3e toen!)
Gezien, was zeker geweldig.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:35 schreef Prep2Fight het volgende:
Ik gaat Sam Cooke kijken..Op NL3.. geweldige docu
HULDE!!!! hahaha, deze folktak probeer ik al dit hele topic naar voren te brengen! Maar Dubliners en Pogues zijn wel bekend, maar er is zoveel meer.quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:05 schreef ThE_ED het volgende:
Bij folkmuziek denk ik toch zelf eerder aan van die Ierse en Schotse bandjes die de traditionals afwisselen met eigen nummers. Maar die zie ik in dit topic niet echt veel voorbij komen, of ken ik ze gewoon niet? De sound die nu door de steeds populairder wordende Irish Pubs sowieso wat populairder is geworden zegmaar. Dubliners, The Pogues om 2 heel bekende namen te noemen.
Hier in dit topic lijkt het toch meer om de folk singasongwriter als zijnde de man met de gitaar ala bijvoorbeeld een Bob Dylan te gaan... (Niet dat er wat mis is met Dylan.)
En je zou zeggen dat de populariteit hiervan onder jongeren wel zal toenemen door al die "gothics" (zoals ze zichzelf schijnbaar noemen) die naar bands als Finntroll en Nightwish luisteren die dergelijke folkelementen uit Finland gebruiken. Maar bands als bijv. de Dropkick Murphy's brengen de Ierse folk natuurlijk helemaal nieuwe bekendheid.quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:12 schreef MasonsApron het volgende:
[..]
HULDE!!!! hahaha, deze folktak probeer ik al dit hele topic naar voren te brengen! Maar Dubliners en Pogues zijn wel bekend, maar er is zoveel meer.
Ik ken er nu ook nog maar 2 hoorquote:Op woensdag 11 januari 2006 21:31 schreef MasonsApron het volgende:
Ik weet wel dat er een pub daar is die elke dag live muziek heeft. Welke pub ga je altijd heen daar?
fuck..dat moest ik gister dus doen in plaats van slapen...die documentaire kijken. Dat ze daar es reclame voor maken!quote:Op woensdag 11 januari 2006 20:57 schreef JelleS het volgende:
Op nederland 3 nu de documentaire Lomax the Songhunter van Rogier Kappens, over Alan Lomax, een verzamelaar van Folk songs. Erg interessant.
Heeft nog de prijs voor beste documentaire op het Nederlands Filmfestival gekregen.
Luister eens naar de band "Gaelic Storm".quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:12 schreef MasonsApron het volgende:
[..]
HULDE!!!! hahaha, deze folktak probeer ik al dit hele topic naar voren te brengen! Maar Dubliners en Pogues zijn wel bekend, maar er is zoveel meer.
En heb je je al een beetje in m verdiept?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:52 schreef Route het volgende:
[..]
Whoa! Ik ken die gast! Ik zag hem pas op 3voor12 tv en vond em cool, maar wist bij God niet wie het was! Handig zo'n forum..
Hma, weet niet.. maar lucinda is wel tof!quote:Op donderdag 12 januari 2006 20:38 schreef eaucourante het volgende:
Hmmm...
Ik weet neit echt of ze onder de noemer Folk gegooid mogen worden, maar: Damien Rice en Lucinda Williams...
Planxty vind ik ook wel cool, ook een beetje dat soort muziek denk ik.quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:36 schreef cafca het volgende:
Wat traditoneler dan the Pogues, maar wat meer up-tempo (moderner) dan the Dubliners
Er lekkere muziek!
Het is inderdaad wel traditioneler wat ze spelen. De manier van spelen is ook lekker uptempo, wat in de moderne wereld ook wel aanslaat. Wist je trouwens dat Gaelic Storm de muziek heeft gedaan voor de Ierse dans scene in Titanic?quote:Op donderdag 12 januari 2006 13:36 schreef cafca het volgende:
[..]
Luister eens naar de band "Gaelic Storm".
Wat traditoneler dan the Pogues, maar wat meer up-tempo (moderner) dan the Dubliners
Er lekkere muziek!
Dat wist ik niet, maar het verbaast me niet.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:20 schreef MasonsApron het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel traditioneler wat ze spelen. De manier van spelen is ook lekker uptempo, wat in de moderne wereld ook wel aanslaat. Wist je trouwens dat Gaelic Storm de muziek heeft gedaan voor de Ierse dans scene in Titanic?
Planxty is ook echt goed, maar dat is wel heel anders dan Gaelic Storm. Planxty heeft overigens een redelijk wisselende samenstelling, dus geen cd is hetzelfde. Ik kan er zelf trouwens niet echt lang naar luisteren, de stem van Andy Irvine vind ik zelf niet echt geweldig (fans van Planxty vermoorden me hiervoor). Maar buiten mijn mening over hem is het echt prima Ierse muziekquote:Op donderdag 12 januari 2006 21:39 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Planxty vind ik ook wel cool, ook een beetje dat soort muziek denk ik.
De ontwikkeling van de zanger is wel duidelijk:quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:30 schreef MasonsApron het volgende:
Hoe het verder is ontwikkeld weet ik niet, maar het is wel energieke folk
Lol, grappig dat nog iemand die ook kent.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:28 schreef cafca het volgende:
En de Hothouse Flowers, niet te vergeten. Meer pop/rock, maar met duidelijke Folk-invloeden
Geweldige band! Ooit als straatmuzikanten ontdekt door Bono geloof ik....quote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:02 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Lol, grappig dat nog iemand die ook kent.
Lucinda Williams mag zeker onder folk komen te staan!quote:Op donderdag 12 januari 2006 21:00 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Hma, weet niet.. maar lucinda is wel tof!
Damien Rice trouwens ook wel, maar ben 100x meer fan van miss Williamscoole vrouw
History, zeer zeker een aanrader, ze hebben m niet overal. Maar bij Bol kan je m wel krijgen en hij ligt ook bij Fame. Ze beginnen al bij euro of 7, dus 2 kratjes bier inleveren en huppateequote:Op donderdag 12 januari 2006 20:24 schreef Route het volgende:
Wat raad je aan??
Je kunt met een verzamelaar beginnen.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 13:55 schreef lubje25 het volgende:
[..]
History, zeer zeker een aanrader, ze hebben m niet overal. Maar bij Bol kan je m wel krijgen en hij ligt ook bij Fame. Ze beginnen al bij euro of 7, dus 2 kratjes bier inleveren en huppatee![]()
quote:Op vrijdag 13 januari 2006 14:15 schreef cafca het volgende:
[..]
Je kunt met een verzamelaar beginnen.
Ik heb laatst de BBC sessions gekocht, erg leuke verzameling van zijn beste songs.
Verder vind ik album II, Unrequited en ook Therapy goed
Haha de live cd bij the best of the pogues zit .. kun je het publiek beter verstaan dan shane zelfquote:Op vrijdag 13 januari 2006 11:36 schreef cafca het volgende:
[..]
De ontwikkeling van de zanger is wel duidelijk:
[afbeelding]
En verder is het nooit veel geworden. Shane is uit de Pogues gegaan(getrapt?) en verder gegaan met the Popes, wat er van de rest van de Pogues is geworden, geen idee.....
herkenbaarquote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:29 schreef Route het volgende:
[..]
Als je van Phil Ochs houdt moet je es naar Woody Guthrie luisteren. En met Bob Dylan is het bij mij allemaal begonnen. T is een soort van verslaving geworden;(bijna) altijd als ik cd's koop koop ik er 1 van Bob Dylan bij. Da's gewoon standaard. Ik heb nou 14 albums van die gast en 3 LP's...
Toch vind ik dat de nieuwe bands die naar voren komen wel minder folk in de clannad-sfeer (:r) maken en meer écht. Neem een Cruachan bijvoorbeeld (die naar mijn mening veel beter schrijven dan spelen). In Scandinavië heb je die hele viking metalscene, met zeer wisselende kwaliteit, maar ook daar komen steeds meer bands naar voren met een echt traditioneel element. Korpiklaani vind ik zo'n band. Traditioneel, maar toch heel modern en eigen.quote:Op woensdag 11 januari 2006 21:24 schreef MasonsApron het volgende:
Ja, een deel komt inderdaad bij de gothics vandaan, dat klopt wel ja. Maar iedereen laat weleens bekenden van zich kennis maken met de muziek, en wat dat betreft gaat het wel lekkerOverigens zijn er binnen Nederland een aantal behoorlijk goeie artiesten in die muziekstijl bezig.
ik ken alleen rick von schmid, en dan alleen baby let me follow you down, en dan alleen de versie van bob dylan uit '62quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:47 schreef Route het volgende:
Maar kent er niemand hier dan Eric von Schmidt? Die gast is zoo goed! Luister 3rd row 2nd right maar es.
Weer een happy soul erbijquote:Op dinsdag 21 februari 2006 15:33 schreef lubje25 het volgende:
Die Votolato ga ik maar eens beluisteren dan
Eensch!quote:Op maandag 6 februari 2006 18:47 schreef -Dries- het volgende:
Rocky Votolato zijn nieuwste plaat is ge-wel-dig!!
Ik ken ze ook en ik vind ze ook leuk.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 12:02 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Lol, grappig dat nog iemand die ook kent.
dat blijkt dus dezelfde te zijnquote:Op zondag 22 januari 2006 04:15 schreef Dylanesque het volgende:
[..]
ik ken alleen rick von schmid, en dan alleen baby let me follow you down, en dan alleen de versie van bob dylan uit '62
Ik ookquote:Op zondag 23 april 2006 12:55 schreef Prep2Fight het volgende:
Josh Ritter zeker.. daar ga ik heen in paradiso
Daarvoor Eliza Gilkyson.. in de kleine zaal.. zeer de moeite waard.quote:
haha ik heb ook eerst alles afgezocht naar Rick von Schmidt...nergens te vinden hoor!quote:
nee dat probleem had ik ook, zo maar es zoeken op eric danquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:17 schreef Route het volgende:
[..]
haha ik heb ook eerst alles afgezocht naar Rick von Schmidt...nergens te vinden hoor!
Heey, een Brits bandje die vanaf 1988 bezig zijn, precies wat ik zochtquote:Op zondag 24 september 2006 01:46 schreef Montagui het volgende:
Joh...amerikaans? "What about "The Levelers"
http://www.folkways.si.edu/index.htmlquote:Op zondag 24 september 2006 01:37 schreef Dylanesque het volgende:
Lastig om de muziek te vinden die ik wil. Heeft er iemand tips (artiesten, albums, labels) waar ik op kan zoeken? Het liefst cd's, maar die zijn er niet altijd natuurlijk. Zo moet ik de eerste cd van Woody Guthrie nog tegenkomen, ook al heb ik er wel een paar van Leadbelly gevonden, en de soundtrack van Alice's Restaurant van Arlo Guthrie. Ik hoop hier wat leuke tips te krijgen, met name van Amerikaanse folkmuziek tot aan de jaren '60. Alvast bedankt
quote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:50 schreef lubje25 het volgende:
@cafka en andere folkliefhebbers,
op you tube is nu een documentaire te vinden over loudon wainwright
http://www.youtube.com/watch?v=dmE-vDewdNU
en dan ff bij deel 1 beginnen. (6 delen)
volgens mij is dit ook de documentaire waardoor ik hooked ben aan zijn muziek.quote:
http://www.kraak.net/nl/releases.php?ID=30quote:KISS THE ANUS OF A BLACK CAT
Kiss The Anus Of A Black Cat is het soloproject van de Belgische muzikant en instrumentenbouwer Stef Heeren. Heeren groeide op in een punkband maar koos er later voor om zijn eigen weg te gaan. Kiss The Anus Of A Black Cat maakt donkere folksongs met etnische instrumenten zoals de tampura en de sruthibox.
Leukquote:Op vrijdag 25 mei 2007 15:50 schreef lubje25 het volgende:
@cafka en andere folkliefhebbers,
op you tube is nu een documentaire te vinden over loudon wainwright
http://www.youtube.com/watch?v=dmE-vDewdNU
en dan ff bij deel 1 beginnen. (6 delen)
Klinkt leuk, nipeng!quote:Op zaterdag 26 mei 2007 14:15 schreef nipeng het volgende:
Check "Kiss the anus of a black cat" eens mensen.
[..]
http://www.kraak.net/nl/releases.php?ID=30
http://www.kraak.net/mp3/kisstheanus_almostsilver.mp3
http://www.kraak.net/mp3/kisstheanus_thecranes.mp3
Woei! Kate Walsh. Zelf heb ik in mijn Itunes bieb staan: Christine Kane, Dar Williams, Feist, Erin Mckeown en Eisleyquote:Op zaterdag 24 maart 2007 16:04 schreef Sloppy het volgende:
Ik luister naar Catherine Feeny, Ray LaMontagne, Polly Paulusma en Josh Ritter wat je in de categorie folk kunt plaatsen.
Ook zit ik uit te kijken naar het album van Kate Walsh dat een dezer dagen uit komt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |