Dat heb jij nu toch gedaan?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 11:20 schreef methodmich het volgende:
Fairport Convention is ook geweldig. Gek dat die niet genoemd worden.
Hoe kon ik John Prine vergeten zijnquote:Op vrijdag 6 januari 2006 20:38 schreef -Dries- het volgende:
M. Ward, Gene Clark, John Prine, John Sebastian, Van Morrison, The Mountain Goats, The Traveling Wilburys, Sufjan Stevens, Simon and Garfunkel, Cat Stevens, Buffalo Springfield
Dat zijn een beetje mijn favo folk bandjes/zangers
Nope, helaas.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:30 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Hoe kon ik John Prine vergeten zijn![]()
heengeweest in de patronaat vorig jaar?
Welke liedjes zingen die dan? Walzing Mathilda, Pub with no beer, Wild Rover enz..?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:33 schreef johnneman het volgende:
ik ken weinig folkmuziek. maar ik heb wel een cd van Great Big Sea, luitjes uit ierland (d8 ik, ohnee of was t australie), echt geniale muziek. kent iemand dat?
Wat is er mis met Joan Baez dan?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:41 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Allemaal prachtige namen behalve Joan Baez
Ik hou gewoon niet van die zangquote:
Oei, dat is 75 jaar geleden...quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:16 schreef Prep2Fight het volgende:
Mississippi John Hurt, Robert Johnson..
Owja zeker!quote:Op maandag 9 januari 2006 11:16 schreef heijx het volgende:
[..]
Oei, dat is 75 jaar geleden...
John Hurt heb ik alleen op een verzamelalbum gehoord, van Johnson heb ik een (de enige?) plaat.
In dat kader mag ik ook wel Leadbelly noemen vind ik.![]()
volgens het popinstituut:quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:35 schreef ARKON het volgende:
Wat is eigenlijk folkmuziek? wat luister je dan eigenlijk
Ik ken ze van naam en hoorde pas een heel klein stukje van een 78 toeren plaat..Nederlandse band toch?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:43 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
Zekersteweten.
Tip: New lost City Ramblers
John Hurt? Nooit van gehoord! En ik ben nog wel een meisje! Maar Robert Johnson mogen we natuurlijk niet vergeten (en daarbij Leadbelly). Ik denk dat als Robert Johnson zou zien hoeveel mensen ie beinvloed heeft met zijn muziek dat ie zich rot zou schrikken. Niet alleen mensen uit de "folk/blues scene" maar ook gewoon metalfreaks enzo..echt tof.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:16 schreef Prep2Fight het volgende:
Mississippi John Hurt, Robert Johnson..
quote:Op maandag 9 januari 2006 12:59 schreef Prep2Fight het volgende:
[..]
volgens het popinstituut:
Het geheel aan werkmansliederen, kinderliedjes en gezongen legenden en sagen dat al eeuwenlang van generatie op generatie mondeling wordt overgegeven en kenmerkend is voor een bepaald land, een bepaalde streek of bepaalde cultuur. In de popmuziek duidt folk met name op popmuziek die sterk geënt is op, dan wel een interpretatie is van Britse en Amerikaanse traditionele muziek.
Ja dat klopt wel zo ongeveer. Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat via de muziek en tekst verhalen verteld worden. Daarom is folk zo leuk, maar ook vermoeiend, om naar te luisteren. En wat ook cool is: de verhalen veranderen steeds doordat ze dus doorverteld worden, dus je weet eigenlijk nooit precies wat er nou eigenlijk gebeurt is. Plus dat er een boel onzin tussendoor wordt geweven omdat er anders te moeilijk is om er een lied van te maken.
Ff een leuk voorbeeld van een folktekst (afkomstig van Woody Guthrie)
Back in 1927, I had a little farm and I called that heaven,
When the prices go up and the rain comes down
And I hold my crops all in a to town
I got the money...bought clothes and grocery's
tja....
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |