Nou, dan is mijn vraag toch beantwoord? Jouw, nu teruggenomen, conclusie kun je niet trekken niet uit het lijstje.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:08 schreef IntroV het volgende:
[..]
Trouwens, dat het VVD en het CDA nu goed bezig zijn op Onderwijs, dat neem ik terug, want ik heb me er niet in verdiept op dit moment. Het zou kunnen dat ze momenteel goed werk aan het verrichten zijn, maar dan moet ik nog even wat research doen.
quote:'75 - '77 minister: Dr. J.A. van Kemenade (pvda)
'77 - '81 minister: Dr. A. Pais (vvd)
'81 - '82 minister: Dr. J.A. van Kemenade (pvda)
'82 minister: Drs. W.J. Deetman (cda)
'82 - '86 minister: Drs. W.J. Deetman (cda)
'86 - '89 minister: Drs. W.J. Deetman (cda) (14 juli 1986 - 15 september 1989), minister: Ir. G.J.M. Braks (cda) (14 september 1989 - 7 november 1989)
'89 - '94 minister: Dr.Ir. J.M.M. Ritzen (pvda)
'94 - '98 minister: Dr.Ir. J.M.M. Ritzen (pvda)
'98 - '02 minister: Drs. L.M.L.H.A. Hermans (vvd)
'02 - '03 minister: M.J.A. van der Hoeven (cda)
'03 - '05 minister: M.J.A. van der Hoeven (cda)
1975 - 1977 : PvdA : 2
1977 - 1981 : VVD : 4
1981 - 1982 : PvdA : 1
1982 - 1989 : CDA : 7
1989 - 1998 : PvdA : 9
1998 - 2002 : VVD : 4
2002 - 2005 : CDA : 3
Pvda : 12, CDA : 10, VVD : 8
Whaha, ja dat is ook zo met de Indiërs. Ze zijn goedkoop en loyaal maar iets zelf bedenken is ze te moeilijk. Daar ligt dus de kans voor Nederland.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:07 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat Chinezen goede studeerders zijn is dan inmiddels ook aardig ontkracht. Ik hoor op m'n universiteit dat het langzaamaan onmogelijk is nog een stageplek te vinden voor Chinezen, omdat de bedrijven ze gewoon niet meer willen hebben. Een Chinees wacht tot je ze een order geeft, maar zelf creatief zijn is er helemaal niet bij.
Haal die poep 's uit je mond. Nu een echt onderzoek uit juni 2005.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:08 schreef IntroV het volgende:
[..]
Tjonge jonge, moet ik nou echt alles uit gaan leggen?
Het is toch een algemeen bekend feit dat de PvdA er een ongelovelijke rotzooi van heeft gemaakt in het onderwijs. Of wou je beweren van niet? Dan wil ik graag wel eens wat bronnen zien waarin aangegeven wordt welke goede dingen links allemaal voor elkaar heeft gebokst met het onderwijs.
Trouwens, dat het VVD en het CDA nu goed bezig zijn op Onderwijs, dat neem ik terug, want ik heb me er niet in verdiept op dit moment. Het zou kunnen dat ze momenteel goed werk aan het verrichten zijn, maar dan moet ik nog even wat research doen.
Maar goed, zal ik maar eens een quote erop gooien over het onderwijs:
[..]
http://www.cpb.nl/nl/news/2005_24.htmlquote:Nederlands onderwijs en onderzoek niet onder de maat
Het Nederlandse onderwijs en onderzoek functioneert niet systematisch beter of slechter dan dat van andere rijke landen, zoals de Verenigde Staten, de Scandinavische landen of onze buurlanden. Een vergelijking van indicatoren voor onderwijs en onderzoek laat zien dat Nederland op sommige punten goed scoort en op andere punten minder. Dat geldt ook voor de vergelijkingslanden. Daaruit volgt echter niet dat verdere beleidsaandacht niet nodig is. Bedacht moet worden dat de huidige resultaten mede het gevolg zijn van inspanningen uit het verleden. Bovendien blijft het zaak in een continu veranderende wereld alert te zijn op noodzakelijke wijzigingen in het kennissysteem. De relatief slechte score op sommige indicatoren, zoals schooluitval, het relatief lage percentage hoog opgeleiden (HBO en universitair), en de achterblijvende innovatie en R&D van de dienstensector, vraagt om nadere analyse.
Dit concludeert het CPB in het vandaag verschenen CPB Document 'Nederlands onderwijs en onderzoek in internationaal perspectief'.
Onderwijs
Het Nederlandse onderwijssysteem behaalt, vergeleken met andere rijke landen, enkele goede resultaten tegen relatief geringe kosten. Zo scoren Nederlandse leerlingen al vele jaren hoog op internationaal vergelijkbare toetsen, soms als beste maar altijd in de top drie. Ook vinden Nederlandse leerlingen relatief vaak een baan. In 2002 had 92 % van de middelbaar en hoger opgeleide jongeren van 20 tot en met 24 jaar, die geen onderwijs meer volgen, een baan. Bij de lager opgeleide jongeren is dit 80 %. Dat is het hoger dan in de andere landen. Opmerkelijk daarbij is dat de Nederlandse onderwijsuitgaven als percentage van het BBP het laagst zijn van de landen waarmee wordt vergeleken. Zowel de uitgaven door de staat, als die door leerlingen en hun ouders zijn in Nederland laag.
Echter, Nederlandse leerlingen verlaten het onderwijs op jongere leeftijd en voortijdig schoolverlaten komt hier relatief vaak voor. Daardoor blijft het aandeel hoog opgeleiden achter bij dat in andere rijke landen. Maar ook de groei van dat aandeel hoog opgeleiden is relatief laag. Steeg dit aandeel in Nederland van 20 % in 1991 naar 24 % in 2002, in de referentielanden was de stijging ruim twee keer zo groot: van 21 % naar 30 %.
De verschillen met de andere landen roepen vragen op. Bijvoorbeeld, hoe kan het dat Nederlandse leerlingen zo goed scoren op internationale toetsen, terwijl het aandeel hoog opgeleiden achterblijft? Het antwoord op dit soort vragen vraagt nader onderzoek. De voorliggende studie geeft alleen een beeld van de verschillen op een brede verzameling van indicatoren.
Onderzoek
Nederlandse wetenschappelijk onderzoekers publiceren relatief veel en worden ook relatief vaak geciteerd. Wel zijn de kosten per wetenschappelijke publicatie relatief hoog. Industriële bedrijven octrooieren en innoveren veel, terwijl de innovatie- en R&D-uitgaven en personeelsinzet gemiddeld tot laag zijn. De dienstensector genereert echter relatief weinig nieuwe en verbeterde producten in de omzet.
Wisselwerking wetenschap en bedrijven
Het algehele beeld voor de wisselwerking in onderzoek en innovatie tussen bedrijven en wetenschap is dat Nederland in kwaliteit en kwantiteit niet beter of slechter scoort dan landen als de VS, Zweden of Finland. Het internationale bedrijfsleven citeert bovengemiddeld vaak Nederlands wetenschappelijk onderzoek en Nederlandse bedrijven dragen relatief veel bij aan de financiering van wetenschappelijk onderzoek, vooral bij niet-academische instellingen. Echter, universiteiten en de overige researchinstellingen lijken voor Nederlandse bedrijven een relatief kleine rol te spelen als kennisbron, en in de formele samenwerking tussen bedrijven en universiteiten scoort Nederland relatief laag.
Afwijkende beelden
Het beeld dat in deze studie naar voren komt, is wat positiever dan dat uit enkele andere recente rapporten, zoals die van Stichting Nederland Kennisland, Nyfer en SBO. Dat is opmerkelijk omdat vaak dezelfde bronnen gebruikt worden. Deze studie wijkt af doordat meer indicatoren worden gebruikt en daarbij meer aandacht wordt besteed aan indicatoren die betrekking hebben op resultaten, zoals bijvoorbeeld testscores van leerlingen of de wisselwerking tussen bedrijven en wetenschap. Het voordeel van dit soort indicatoren ten opzichte van indicatoren die betrekking hebben op bestedingen, is dat zij een directere relatie hebben met economische prestaties.
Het gebruik van internationale indicatorenvergelijkingen
Wie probeert om op basis van internationale vergelijkingen gewenste aanpassingen in het beleid te formuleren, loopt het risico om in valkuilen terecht te komen. Internationale benchmarks laten alleen zien op welke punten Nederland beter of slechter scoort dan andere landen. Ze laten echter niet zien hoe Nederland het beter kan doen. Ook kan het beeld vertekend zijn door meetproblemen of de keuze van de indicatoren. Een internationale vergelijking levert daarom geen kant-en-klare beleidsrecepten, maar vormt slechts een startpunt voor verdere stappen in de beleidsvoorbereiding. Deze stappen kunnen bestaan uit een nadere analyse van een afwijkende Nederlandse score op een bepaalde indicator, gevolgd door het experimenteren met en evalueren van veelbelovende beleidsinstrumenten.
Oftewel, partijen uit de huidige coalitie hebben de afgelopen dertig jaar 18 jaar een minister voor onderwijs geleverd en 20 jaar een staatssecretaris, de PvdA respectievelijk 12 en 16.quote:75 - 77 : ARP, Pvda : 2
77 - 81 : CDA : 4
81 - 82 : CDA : 1
82 : CDA : 1
82 - 86 : CDA, VVD : 4
86 - 89 : VVD : 3
89 - 94 : PvdA : 6
94 - 98 : D66, PvdA : 4
98 - 02 : Pvda : 4
02 - 03 : LPF, VVD : 1
03 - 05 : D66, VVD : 2
ARP(=CDA) : 2
PvdA : 16
CDA : 10
VVD : 6
D66 : 6
Kom eens met bronnen die jouw bewering staven, zou ik zeggen. Jij kunt blijkbaar in het wilde weg wat roepen, en vervolgens moeten anderen met bronnen komen om het tegendeel te stavenquote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:08 schreef IntroV het volgende:
[..]
Tjonge jonge, moet ik nou echt alles uit gaan leggen?
Het is toch een algemeen bekend feit dat de PvdA er een ongelovelijke rotzooi van heeft gemaakt in het onderwijs. Of wou je beweren van niet? Dan wil ik graag wel eens wat bronnen zien waarin aangegeven wordt welke goede dingen links allemaal voor elkaar heeft gebokst met het onderwijs.
Het is toch wel een beetje apart om eerst te zeggen "Je bent uitgeluld zo te merken" en daarna bovenstaand bericht te plaatsen?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:43 schreef IntroV het volgende:
En studenten aan de pabo kunnen zeker ook allemaal hartstikke goed rekenen? Slaap lekker door.
Met andere woorden, de PvdA heeft een grotere invloed gehad op Onderwijs, dan de VVD en het CDA afzonderlijk.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 11:32 schreef Monidique het volgende:
Oftewel, partijen uit de huidige coalitie hebben de afgelopen dertig jaar 18 jaar een minister voor onderwijs geleverd en 20 jaar een staatssecretaris, de PvdA respectievelijk 12 en 16.
Ah met je ministers red je het niet meerquote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:46 schreef IntroV het volgende:
[..]
Met andere woorden, de PvdA heeft een grotere invloed gehad op Onderwijs, dan de VVD en het CDA afzonderlijk.
Bovendien, en dat is nog veel belangrijker, is het ministerie van onderwijs altijd een bolwerk van mensen met een linkse achtergrond geweest.
De PvdA heeft zowel meer ministers als meer staatsecretarissen gehad dan het CDA en de VVD.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:50 schreef du_ke het volgende:
Ah met je ministers red je het niet meer
De PvdA heeft afzonderlijk het meeste aantal jaren op Onderwijs gezeten, ja, ik denk dat dat ook wel invloed betekent, maar het betekent vooral dat de afgelopen dertig jaar - al acht jaar niet meer overigens - niet met name de PvdA op dit ministerie heeft gezeten, maar andere partijen, die toevallig allemaal, met uitzondering van de LPF, in dit kabinet zitten.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:46 schreef IntroV het volgende:
[..]
Met andere woorden, de PvdA heeft een grotere invloed gehad op Onderwijs, dan de VVD en het CDA afzonderlijk.
Ongetwijfeld! Waar blijkt dat uit?quote:Bovendien, en dat is nog veel belangrijker, is het ministerie van onderwijs altijd een bolwerk van mensen met een linkse achtergrond geweest.
De grootste schade is dan ook met name jaren geleden veroorzaakt. Door mensen als Adelmund en Ritzen. Die laatste die kon alleen maar zeuren over bezuiningen, terwijl zijn opvolger Hermans het ineens wel lukte om geld te vinden voor Onderwijs. Kwestie van minder zeuren en gewoon je werk doen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:52 schreef Monidique het volgende:
De PvdA heeft afzonderlijk meer jaren op Onderwijs gezeten, ja, ik denk dat dat ook wel invloed betekent, maar het betekent vooral dat de afgelopen dertig jaar - al acht jaar niet meer overigens - niet met name de PvdA op dit ministerie heeft gezeten, maar andere partijen, die toevallig allemaal, met uitzondering van de LPF, in dit kabinet zitten.
Reageer fatsoenlijk of reageer niet.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:43 schreef IntroV het volgende:
En studenten aan de pabo kunnen zeker ook allemaal hartstikke goed rekenen? Slaap lekker door.
Van "puinhopen in het onderwijs" is na een CPB onderzoek ook weinig overgebleven. Hij ziet spoken.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:57 schreef Monidique het volgende:
Maar laten we het originele bericht er even bij halen: "zie onderwijs ...bijna 30 jaar een linkse minister".
Toen Hermans op Onderwijs zat hadden we ook geld over dus dat vind ik iets te makkelijk.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:56 schreef IntroV het volgende:
[..]
De grootste schade is dan ook met name jaren geleden veroorzaakt. Door mensen als Adelmund en Ritzen. Die laatste die kon alleen maar zeuren over bezuiningen, terwijl zijn opvolger Hermans het ineens wel lukte om geld te vinden voor Onderwijs. Kwestie van minder zeuren en gewoon je werk doen.
Bovendien is de PvdA veel meer gericht volgens mij op onderwijs voor lager opgeleiden en kansarmen dan echt te investeren in kenniseconomie en onderwijs voor hoger opgeleiden, waar Nederland het eigenlijk van moet hebben.
Hij moest een half miljard bezuinigen op hoger onderwijs. Toch kwam hij het wetenschappelijk onderzoek en het hbo tegemoet met extra geld.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:11 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Toen Hermans op Onderwijs zat hadden we ook geld over dus dat vind ik iets te makkelijk.
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:10 schreef RichardQuest het volgende:
Van "puinhopen in het onderwijs" is na een CPB onderzoek ook weinig overgebleven. Hij ziet spoken.
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Internationalisatie.htmquote:Zo geeft een bekende beleidsstudie van het TNO, De economische kracht van Nederland, een overzicht van internationaal concurrerende Nederlandse sectoren en producten. De top tien van de Nederlandse exportproducten zijn geheel agrarisch, op aardgas op nummer acht na. Snijbloemen, eieren, levende varkens, planten (waaronder bloembollen), melk en cacaopoeder voeren de lijst aan. Het hoogst gekwalificeerde high-tech exportproduct, röntgenapparatuur, komt op de eenenzeventigste plaats.
Je hoeft niet te citeren uit een citaat, de conclusie van het CPB is dat Nederlands onderwijs internationaal gezien niet slecht scoort. Als we de participatie omhoog kunnen schoppen zou het nog beter zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:29 schreef IntroV het volgende:
CPB:
In de 'Indicatorenstudie' kwam naar voren dat Nederland, in vergelijking met andere rijke landen, relatief laag is opgeleid. Opvallend daarbij is het lage aandeel hoger opgeleiden. Verontrustend is dat de groei van het aandeel hoger opgeleiden in de leeftijdsgroep 25-34 jarigen in Nederland duidelijk achterblijft. Zo neemt dit aandeel in Zweden toe van 27% in 1991 naar 39% in 2002, en in Frankrijk van 20% naar 36%. Nederland stijgt van 22% naar 28%.
Hoe high-tech het ook is, dit gaat over klassieke productie. Hoe graag we het misschien ook zouden willen maar er valt voor een land als Nederland niet veel in de productie te winnen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:33 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Internationalisatie.htm
Dat er iets mis is met het hoger onderwijs, kan toch wel iets voor gezegd worden. Dat heeft wel meer met de hele Nederlandse cultuur te maken dan alleen het onderwijs, maar dat we een kenniseconomie willen worden en dat daar zo blamerend weinig van terecht komt, heeft wel te maken met een gebrek aan visie in de besturende politiek.
Ik moet dit nuanceren, het betreffende onderzoek komt uit 1990, dat is toch al redelijk oud. Ik weet wel vrij zeker dat Nederland echter nog altijd een agrarische economie is met lage R&D uitgaven en vrijwel geen high-tech sector. Het onderwijs is niet echt slecht in Nederland, maar we hebben schrikbarend weinig bèta's. En dat mag de politiek (waar ook vrijwel geen bèta's inzitten) wel aangerekend worden.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:33 schreef speknek het volgende:
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Internationalisatie.htm
Eh juist, dat bedoel ik. De top tien van exportproducten uit Nederland zijn producten die zo hoog zijn gekomen (o.a.) door loonmatiging. Maar waarbij we de concurrentie heel hard gaan verliezen van Oost-Europa en later Afrika. Nederland is geen kenniseconomie en heeft geen high-tech sector. Dat is op z'n minst zorgelijk.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:42 schreef RichardQuest het volgende:
Hoe high-tech het ook is, dit gaat over klassieke productie. Hoe graag we het misschien ook zouden willen maar er valt voor een land als Nederland niet veel in de productie te winnen.
Waarom komen de afgestudeerde bèta's dan het slechtst aan een baan? Zijn er wel te weinig?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:43 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik moet dit nuanceren, het betreffende onderzoek komt uit 1990, dat is toch al redelijk oud. Ik weet wel vrij zeker dat Nederland echter nog altijd een agrarische economie is met lage R&D uitgaven en vrijwel geen high-tech sector. Het onderwijs is niet echt slecht in Nederland, maar we hebben schrikbarend weinig bèta's. En dat mag de politiek (waar ook vrijwel geen bèta's inzitten) wel aangerekend worden.
Is dat zo? Ik zou juist zeggen van niet. Maar dat komt natuurlijk ook doordat er weinig high-tech bedrijven zijn, niet genoeg ruimte voor aio's en maar matig geld voor universitaire initiatieven.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:45 schreef RichardQuest het volgende:
Waarom komen de afgestudeerde bèta's dan het slechtst aan een baan? Zijn er wel te weinig?
Yep, ik geloof hem wel.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik zou juist zeggen van niet.
Als er geen high-tech-bedrijven zijn wil dat zeggen dat er in Nederland geen markt voor is.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:47 schreef speknek het volgende:
Maar dat komt natuurlijk ook doordat er weinig high-tech bedrijven zijn, niet genoeg ruimte voor aio's en maar matig geld voor universitaire initiatieven.
Maar als er echt behoefte is aan al die beta´s (die je veel beter uit India kan halen die willen ´dom high tech productiewerk´ graag tegen een bescheiden vergoeding uitvoeren.) waarom worden ze dan niet beter betaald ?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik zou juist zeggen van niet. Maar dat komt natuurlijk ook doordat er weinig high-tech bedrijven zijn, niet genoeg ruimte voor aio's en maar matig geld voor universitaire initiatieven.
Juist. Na ons de zondvloed.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:50 schreef RichardQuest het volgende:
Als er geen high-tech-bedrijven zijn wil dat zeggen dat er in Nederland geen markt voor is.
Is dat een probleem? Hoe meer mensen je in het hgoer onderwijs krijgt, hoe minder een dergelijk diploma waard wordt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:43 schreef IntroV het volgende:
Matige deelname hoger onderwijs.
Er is geen behoefte aan, dat is nou juist het hele probleem.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:58 schreef du_ke het volgende:
Maar als er echt behoefte is aan al die beta´s (die je veel beter uit India kan halen die willen ´dom high tech productiewerk´ graag tegen een bescheiden vergoeding uitvoeren.) waarom worden ze dan niet beter betaald ?
Geloof je het zelf?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:03 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Is dat een probleem? Hoe meer mensen je in het hgoer onderwijs krijgt, hoe minder een dergelijk diploma waard wordt.
Als het aanbod groter is dan de vraag, dan misschien maar dat wil nog niet zeggen dat je mensen Hoger Onderwijs moet onthouden. Hoe hoger het volk is opgeleid hoe beter.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:03 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Is dat een probleem? Hoe meer mensen je in het hgoer onderwijs krijgt, hoe minder een dergelijk diploma waard wordt.
Dus er is goed onderwijs. Zeg dat dan meteen....quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:14 schreef IntroV het volgende:
Hoezo geen behoefte aan beta's?
Er is genoeg werk bij de ESA.
Philips is een Nederland bedrijf.
Waarom zou een bedrijf als Google niet in Nederland gestart kunnen zijn?
Er is net een bedrijfje gestart door een paar TU studenten, die kleinschalige satellieten de ruimte in willen sturen.
Etc.
Als je de mensen hebt, dan komen de ideeën en ondernemers vanzelf.
50 jaar geleden dacht ook niemand aan mobiele telefoons. Nu kunnen we niet meer zonder.
Het is altijd dat eeuwige kleine denken van Nederlanders. Zo komen we natuurlijk niet verder in de wereld.
Het een volgt niet logischerwijs uit het ander.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:46 schreef RichardQuest het volgende:
Dus er is goed onderwijs. Zeg dat dan meteen....
Dat heb ik al gedaan.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:55 schreef SjonLok het volgende:
Maar reageer nou eens inhoudelijk op de volgende punten dan:
- Hoge uitval vmbo.
- Matige deelname hoger onderwijs.
quote:Als we de participatie omhoog kunnen schoppen zou het nog beter zijn.![]()
Dat de PABO's bagger zijn wil nog niet zeggen dat het onderwijs niet deugt. Nogmaals, gemiddeld gezien zijn de Nederlandse hoger opgeleiden beter dan de meeste buitenlandse.quote:- Slechte kwaliteit van sommige opleidingen (getuige het matige rekenen van pabo studenten)
Dat heb ik niet gezegd. Denk eerlijk gezegd dat het wel goed zit op het voortgezetonderwijs na dan. Het onderwijs dat ik nog genoten heb was goed. Dat was van voor de basisvorming. Ik heb nooit begrepen waarom dat moest veranderen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:59 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Dat heb ik al gedaan.
[..]
[..]
Dat de PABO's bagger zijn wil nog niet zeggen dat het onderwijs niet deugt. Nogmaals, gemiddeld gezien zijn de Nederlandse hoger opgeleiden beter dan de meeste buitenlandse.
Ik reageerde op SjonLok (IntroV's alter ego?) die de PABO als voorbeeld nam. Zolang het bij één voorbeeld blijft zie ik het als de uitzondering die de regel bevestigt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:02 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Dat heb ik niet gezegd. Denk eerlijk gezegd dat het wel goed zit op het voortgezetonderwijs na dan. Het onderwijs dat ik nog genoten heb was goed. Dat was van voor de basisvorming. Ik heb nooit begrepen waarom dat moest veranderen.
Ah.. een vlek op m'n bril is de boosdoener.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:04 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ik reageerde op SjonLok (IntroV's alter ego?) die de PABO als voorbeeld nam. Zolang het bij één voorbeeld blijft zie ik het als de uitzondering die de regel bevestigt.
Ja, dit is mijn nieuwe naam (van IntroV).quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:04 schreef RichardQuest het volgende:
Ik reageerde op SjonLok (IntroV's alter ego?) die de PABO als voorbeeld nam. Zolang het bij één voorbeeld blijft zie ik het als de uitzondering die de regel bevestigt.
quote:Het was immers het idee om het niveau van het onderwijs over de hele linie te verhogen, door iedere leerling in de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs hetzelfde pakket van vijftien vakken te geven. Als voordeel werd genoemd dat het goed voor leerlingen is om de definitieve schoolkeuze zo lang mogelijk uit te stellen. Wallage zag het liefst het oude PvdA-ideaal van de `middenschool' voor zich, waar alle kinderen tot hun vijftiende jaar ongeselecteerd bij elkaar zaten. Deze `kop op de basisschool' ging de Tweede Kamer echter te ver. Gevolg: iedereen kreeg hetzelfde programma, maar de verschillende schooltypes bleven bestaan.
Vanaf het begin al bleek de onderwijsvernieuwing niet aan te slaan. Leerlingen op het vwo verveelden zich, terwijl het programma voor hun leeftijdgenoten op het vmbo veel te moeilijk was. Gevolg hiervan was dat veel scholen te moeilijke of overbodige vakken zelf maar overboord gooiden.
De scholen waren het er al snel na de invoering over eens: de basisvorming deugt niet. Toen ook het Sociaal en Cultureel Planbureau, de Onderwijsinspectie en de Onderwijsraad concludeerden dat er veel mis was met de uitvoering, draaide de politiek om. Partijen roepen nu om het hardst nooit iets met de basisvorming gehad te hebben. Van de grote partijen staat alleen de PvdA nog achter de oude opzet.
Ja, het is gelukkig weer afgeschaft.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:16 schreef RichardQuest het volgende:
Uhm, dezelfde vakken voor VWO en VMBO? Bij mijn oude middelbare school (tot vier jaar geleden) zat er een groot verschil tussen niveau en volgens mij is dat er nog steeds.
Wat is je punt dan?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:16 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Ja, het is gelukkig weer afgeschaft.
Dat de PvdA dus wel een aantal jaren lang een groots experiment uitvoert over de hoofden van duizenden kinderen. Vervolgens wordt het een geweldig fiasco, met hoge uitval en zeer slechte kwaliteit van het onderwijs.quote:
Je schijnt van alles aan de PvdA toe te schrijven dus dat had ik al door. Er is een kamermeerderheid nodig voor dit soort besluiten dus alle partijen die het gesteunt hebben zijn daarvoor verantwoordelijk.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:21 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Dat de PvdA dus wel een aantal jaren lang een groots experiment uitvoert over de hoofden van duizenden kinderen. Vervolgens wordt het een geweldig fiasco, met hoge uitval en zeer slechte kwaliteit van het onderwijs.
Maar goed, ik had toch al geen hoge pet op van de PvdA.
Ontken je nou dat de basisvorming uit de koker van de PvdA komt?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:28 schreef RichardQuest het volgende:
Je schijnt van alles aan de PvdA toe te schrijven dus dat had ik al door. Er is een kamermeerderheid nodig voor dit soort besluiten dus alle partijen die het gesteunt hebben zijn daarvoor verantwoordelijk.
Ontken je nu dat de meerderheid van de politieke partijen ervoor heeft gestemd?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:42 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Ontken je nou dat de basisvorming uit de koker van de PvdA komt?
Je weet zelf ook wel dat als een partij maar jarenlang hard genoeg hun lobby uitvoert, dat er een dag komt dat de partij zijn zin krijgt. Bovendien had de PvdA altijd veel in de melk te brokkelen qua Onderwijs. Dat maakt het niet minder erg overigens dat er toen mee in is gestemd.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:50 schreef RichardQuest het volgende:
Ontken je nu dat de meerderheid van de politieke partijen ervoor heeft gestemd?
NOS Journaal, 13 oktober 2004quote:"Ik wil het woord basisvorming niet meer horen"
NRC Handelsblad, 27 mei 2005quote:"We hebben de basisvorming afgeschaft. We zijn heel nuchter: als iets niet werkt, weg ermee"
Ah, we zijn weer terug. Hoeveel linkse ambtenaren waren het precies en is dat nu dus veranderd nu rechts daar aan het puinruimen is? Weet je ook hoeveel linkse ambtenaren er bij de grote zuiverinig ontslagen zijn; ik heb die helemaal gemistquote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:54 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Je weet zelf ook wel dat als een partij maar jarenlang hard genoeg hun lobby uitvoert, dat er een dag komt dat de partij zijn zin krijgt. Bovendien had de PvdA altijd veel in de melk te brokkelen qua Onderwijs. Dat maakt het niet minder erg overigens dat er toen mee in is gestemd.
Gelukkig hebben andere politieke partijen hun lessen geleerd en is de basisvorming steeds verder teruggedraaid.
Nou volg ik je helemaal niet meer. Uit alle onderzoeken blijken onze hoger opgeleiden heel goed te scoren, maar (en dat waarschijnlijk causaal) de participatie blijft achter. Hoe moet je die verhogen? Juist, door het onderwijs aan kansarmen en lager opgeleiden te verbeteren. Daar zit immers je potentieel.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 12:56 schreef IntroV het volgende:
[..]
Bovendien is de PvdA veel meer gericht volgens mij op onderwijs voor lager opgeleiden en kansarmen dan echt te investeren in kenniseconomie en onderwijs voor hoger opgeleiden, waar Nederland het eigenlijk van moet hebben.
Ja, het staat nu al een tijdje stabiel, al is rechts volgens mij nog niet één keer onder de 50 gezakt.quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:39 schreef Falco het volgende:
Ik heb op rechts gestemd. Wat is de poll trouwens nu mooi verdeeld: bijna 50-50!
Deze post is wel memorabel als je naar de huidige stand kijktquote:Op maandag 2 januari 2006 13:30 schreef du_ke het volgende:
Het is weer eens duidelijk dat fok erg rechts is. Maar gelukkig geen afspiegeling van de samenleving
.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |