quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:10 schreef RichardQuest het volgende:
Van "puinhopen in het onderwijs" is na een CPB onderzoek ook weinig overgebleven. Hij ziet spoken.
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Internationalisatie.htmquote:Zo geeft een bekende beleidsstudie van het TNO, De economische kracht van Nederland, een overzicht van internationaal concurrerende Nederlandse sectoren en producten. De top tien van de Nederlandse exportproducten zijn geheel agrarisch, op aardgas op nummer acht na. Snijbloemen, eieren, levende varkens, planten (waaronder bloembollen), melk en cacaopoeder voeren de lijst aan. Het hoogst gekwalificeerde high-tech exportproduct, röntgenapparatuur, komt op de eenenzeventigste plaats.
Je hoeft niet te citeren uit een citaat, de conclusie van het CPB is dat Nederlands onderwijs internationaal gezien niet slecht scoort. Als we de participatie omhoog kunnen schoppen zou het nog beter zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:29 schreef IntroV het volgende:
CPB:
In de 'Indicatorenstudie' kwam naar voren dat Nederland, in vergelijking met andere rijke landen, relatief laag is opgeleid. Opvallend daarbij is het lage aandeel hoger opgeleiden. Verontrustend is dat de groei van het aandeel hoger opgeleiden in de leeftijdsgroep 25-34 jarigen in Nederland duidelijk achterblijft. Zo neemt dit aandeel in Zweden toe van 27% in 1991 naar 39% in 2002, en in Frankrijk van 20% naar 36%. Nederland stijgt van 22% naar 28%.
Hoe high-tech het ook is, dit gaat over klassieke productie. Hoe graag we het misschien ook zouden willen maar er valt voor een land als Nederland niet veel in de productie te winnen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:33 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Internationalisatie.htm
Dat er iets mis is met het hoger onderwijs, kan toch wel iets voor gezegd worden. Dat heeft wel meer met de hele Nederlandse cultuur te maken dan alleen het onderwijs, maar dat we een kenniseconomie willen worden en dat daar zo blamerend weinig van terecht komt, heeft wel te maken met een gebrek aan visie in de besturende politiek.
Ik moet dit nuanceren, het betreffende onderzoek komt uit 1990, dat is toch al redelijk oud. Ik weet wel vrij zeker dat Nederland echter nog altijd een agrarische economie is met lage R&D uitgaven en vrijwel geen high-tech sector. Het onderwijs is niet echt slecht in Nederland, maar we hebben schrikbarend weinig bèta's. En dat mag de politiek (waar ook vrijwel geen bèta's inzitten) wel aangerekend worden.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:33 schreef speknek het volgende:
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Internationalisatie.htm
Eh juist, dat bedoel ik. De top tien van exportproducten uit Nederland zijn producten die zo hoog zijn gekomen (o.a.) door loonmatiging. Maar waarbij we de concurrentie heel hard gaan verliezen van Oost-Europa en later Afrika. Nederland is geen kenniseconomie en heeft geen high-tech sector. Dat is op z'n minst zorgelijk.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:42 schreef RichardQuest het volgende:
Hoe high-tech het ook is, dit gaat over klassieke productie. Hoe graag we het misschien ook zouden willen maar er valt voor een land als Nederland niet veel in de productie te winnen.
Waarom komen de afgestudeerde bèta's dan het slechtst aan een baan? Zijn er wel te weinig?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:43 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik moet dit nuanceren, het betreffende onderzoek komt uit 1990, dat is toch al redelijk oud. Ik weet wel vrij zeker dat Nederland echter nog altijd een agrarische economie is met lage R&D uitgaven en vrijwel geen high-tech sector. Het onderwijs is niet echt slecht in Nederland, maar we hebben schrikbarend weinig bèta's. En dat mag de politiek (waar ook vrijwel geen bèta's inzitten) wel aangerekend worden.
Is dat zo? Ik zou juist zeggen van niet. Maar dat komt natuurlijk ook doordat er weinig high-tech bedrijven zijn, niet genoeg ruimte voor aio's en maar matig geld voor universitaire initiatieven.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:45 schreef RichardQuest het volgende:
Waarom komen de afgestudeerde bèta's dan het slechtst aan een baan? Zijn er wel te weinig?
Yep, ik geloof hem wel.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik zou juist zeggen van niet.
Als er geen high-tech-bedrijven zijn wil dat zeggen dat er in Nederland geen markt voor is.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:47 schreef speknek het volgende:
Maar dat komt natuurlijk ook doordat er weinig high-tech bedrijven zijn, niet genoeg ruimte voor aio's en maar matig geld voor universitaire initiatieven.
Maar als er echt behoefte is aan al die beta´s (die je veel beter uit India kan halen die willen ´dom high tech productiewerk´ graag tegen een bescheiden vergoeding uitvoeren.) waarom worden ze dan niet beter betaald ?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik zou juist zeggen van niet. Maar dat komt natuurlijk ook doordat er weinig high-tech bedrijven zijn, niet genoeg ruimte voor aio's en maar matig geld voor universitaire initiatieven.
Juist. Na ons de zondvloed.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:50 schreef RichardQuest het volgende:
Als er geen high-tech-bedrijven zijn wil dat zeggen dat er in Nederland geen markt voor is.
Is dat een probleem? Hoe meer mensen je in het hgoer onderwijs krijgt, hoe minder een dergelijk diploma waard wordt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:43 schreef IntroV het volgende:
Matige deelname hoger onderwijs.
Er is geen behoefte aan, dat is nou juist het hele probleem.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:58 schreef du_ke het volgende:
Maar als er echt behoefte is aan al die beta´s (die je veel beter uit India kan halen die willen ´dom high tech productiewerk´ graag tegen een bescheiden vergoeding uitvoeren.) waarom worden ze dan niet beter betaald ?
Geloof je het zelf?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:03 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Is dat een probleem? Hoe meer mensen je in het hgoer onderwijs krijgt, hoe minder een dergelijk diploma waard wordt.
Als het aanbod groter is dan de vraag, dan misschien maar dat wil nog niet zeggen dat je mensen Hoger Onderwijs moet onthouden. Hoe hoger het volk is opgeleid hoe beter.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:03 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Is dat een probleem? Hoe meer mensen je in het hgoer onderwijs krijgt, hoe minder een dergelijk diploma waard wordt.
Dus er is goed onderwijs. Zeg dat dan meteen....quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:14 schreef IntroV het volgende:
Hoezo geen behoefte aan beta's?
Er is genoeg werk bij de ESA.
Philips is een Nederland bedrijf.
Waarom zou een bedrijf als Google niet in Nederland gestart kunnen zijn?
Er is net een bedrijfje gestart door een paar TU studenten, die kleinschalige satellieten de ruimte in willen sturen.
Etc.
Als je de mensen hebt, dan komen de ideeën en ondernemers vanzelf.
50 jaar geleden dacht ook niemand aan mobiele telefoons. Nu kunnen we niet meer zonder.
Het is altijd dat eeuwige kleine denken van Nederlanders. Zo komen we natuurlijk niet verder in de wereld.
Het een volgt niet logischerwijs uit het ander.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:46 schreef RichardQuest het volgende:
Dus er is goed onderwijs. Zeg dat dan meteen....
Dat heb ik al gedaan.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:55 schreef SjonLok het volgende:
Maar reageer nou eens inhoudelijk op de volgende punten dan:
- Hoge uitval vmbo.
- Matige deelname hoger onderwijs.
quote:Als we de participatie omhoog kunnen schoppen zou het nog beter zijn.![]()
Dat de PABO's bagger zijn wil nog niet zeggen dat het onderwijs niet deugt. Nogmaals, gemiddeld gezien zijn de Nederlandse hoger opgeleiden beter dan de meeste buitenlandse.quote:- Slechte kwaliteit van sommige opleidingen (getuige het matige rekenen van pabo studenten)
Dat heb ik niet gezegd. Denk eerlijk gezegd dat het wel goed zit op het voortgezetonderwijs na dan. Het onderwijs dat ik nog genoten heb was goed. Dat was van voor de basisvorming. Ik heb nooit begrepen waarom dat moest veranderen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:59 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Dat heb ik al gedaan.
[..]
[..]
Dat de PABO's bagger zijn wil nog niet zeggen dat het onderwijs niet deugt. Nogmaals, gemiddeld gezien zijn de Nederlandse hoger opgeleiden beter dan de meeste buitenlandse.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |