abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 januari 2006 @ 11:07:58 #201
8369 speknek
Another day another slay
pi_33896581
quote:
Op maandag 9 januari 2006 16:17 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Overigens, kijk eens naar het onderwijs in een regio als Vlaanderen... daar hanteert men nog gewoon de oude "niet soft lullen gewoon studeren wat de leraars dicteren"-methode. In internationale vergelijkingen scoort het Vlaamse secundair onderwijs altijd bij de beste, maar als je ooit al met een Vlaamse jongvolwassene hebt gesproken dan weet je dat slechts een klein aantal kritisch voor zichzelf kan denken, op dat vlak is het dus nog slechter gesteld dan met Nederlanders. In oost-Azië, die andere regio met zeer goed presterend middelbaar onderwijs, halen de leraars nog wel eens de roede boven, dus ik ben er vrij zeker van dat de jongvolwassenen daar minstens even dociel zijn als in Vlaanderen.
Dat Chinezen goede studeerders zijn is dan inmiddels ook aardig ontkracht. Ik hoor op m'n universiteit dat het langzaamaan onmogelijk is nog een stageplek te vinden voor Chinezen, omdat de bedrijven ze gewoon niet meer willen hebben. Een Chinees wacht tot je ze een order geeft, maar zelf creatief zijn is er helemaal niet bij.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 11:08:42 #202
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33896603
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 11:01 schreef Monidique het volgende:

Hoe is uit onderstaand lijstje op te maken dat de VVD en het CDA bezig zijn de puinhopen die de PvdA gemaakt heeft - dat nemen we voor het gemak maar even aan - aan het opruimen is?
Tjonge jonge, moet ik nou echt alles uit gaan leggen?

Het is toch een algemeen bekend feit dat de PvdA er een ongelovelijke rotzooi van heeft gemaakt in het onderwijs. Of wou je beweren van niet? Dan wil ik graag wel eens wat bronnen zien waarin aangegeven wordt welke goede dingen links allemaal voor elkaar heeft gebokst met het onderwijs.

Trouwens, dat het VVD en het CDA nu goed bezig zijn op Onderwijs, dat neem ik terug, want ik heb me er niet in verdiept op dit moment. Het zou kunnen dat ze momenteel goed werk aan het verrichten zijn, maar dan moet ik nog even wat research doen.

Maar goed, zal ik maar eens een quote erop gooien over het onderwijs:
quote:
Decennia van linkse regelzucht hebben ertoe geleid dat er nauwelijks nog mensen met talent en intellectuele bagage kiezen voor een carrière in het onderwijs. Waarom zouden ze ook? In het beroepsonderwijs bijvoorbeeld is de leraar inmiddels afgezakt naar de bodem van de hiërarchie. Hij wordt bedild door managers, bedrijfsbureaus, beleidsmedewerkers, facilitaire diensten, shared service centra, trajectbureaus en divisiedirecties, die meer dan de helft van het personeelsbestand uitmaken. Van de afdeling Corporate Communications ontvangt hij full color magazines waarin beleidsmedewerkers en directeuren zichzelf feliciteren met het behalen van productiecijfers en elkaar prijzen uitreiken. Kekke architectuur, fast food-ketens die de leerling voorzien van patat en frikadel en zelfs geldverslindende tv-stations behoren tot de bling bling van de moderne ROC’s. Personeelsleden die menen dat al dat geld beter besteed zou zijn aan het primaire proces, het onderwijs dus, worden buiten de orde geplaatst. De norm is dat deze mensen de aansluiting bij de dynamiek van deze tijd gemist hebben. De wondere wereld van het onderwijs grossiert inderdaad in mooie voorbeelden van Orwelliaanse Newspeak.

Want het MBO, dat is gefuseerd in megalomane ROC’s die tussen de 15.000 en 35.000 leerlingen herbergen, wordt bestierd door colleges van bestuur die vrijwel uitsluitend links angehaucht zijn: aan PvdA en GroenLinks. Er zijn weliswaar enkele bewindspersonen geweest die niet links waren, maar die hebben zich nooit laten kennen als vernieuwers. Ze zijn niet veel verder gekomen dan passen op de winkel. Maar van de top van het departement tot op de werkvloer van de scholen komen we een overmaat tegen aan praktiserende SP’ers, Groenlinksers en PvdA’ers en zelfs mensen die ooit behoorden tot obscure clubjes als de KEN (Kommunistische Eenheid Nederland). De machtige brancheorganisatie van het MBO, de BVE-raad, is een erkende linkse banenmachine, waar als laatste PvdA’er Margot Vliegenthart geparachuteerd werd. Hoe je het ook wendt of keert, het is de linkse politiek die het (beroeps)onderwijs heeft gemaakt tot wat het is: een systeem waarin niemand de docent nog ziet als een professional die met kennis van zaken zelfstandig vorm geeft aan zijn werk. Logisch dus dat een baan als MBO-docent niet meer geambieerd wordt.

Zelfs het handelen in de klas wordt voorgeschreven door beleidsmedewerkers die steeds vaker geen enkele onderwijsachtergrond hebben en al helemaal geen serieuze leservaring. Zo wordt komend cursusjaar het zogenaamde competentiegerichte onderwijs ingevoerd. Dit is een werkvorm waarbij onderwijs (een gezamenlijke ontdekkingsreis met steeds verdergaande verdieping, waarbij de vorming van de leerling als participerend burger en als beroeps-beoefenaar centraal staat) wordt vervangen door instructie van eenvoudige handelingen. Die handelingen worden aaneengeregen in een reeks portfolio-opdrachtjes die een diploma opleveren, waarbij de docent zich beperkt tot korte instructies en het eindeloos administreren van de gemaakte deelopdrachten, tussenevaluaties en eindtoetsen. Geen hoogwaardig werk, dat ook door MBO’ers kan worden gedaan. De beleidsmensen, die zich in eerste instantie bekommeren om efficiency, hebben bedacht dat er zo’n 40 leerlingen bij elkaar in een grote ruimte gezet worden, die bediend worden door twee instructeurs. Dat leerlingen van drie verschillende afstudeerrichtingen en van drie verschillende niveaus door elkaar zitten wordt niet als een probleem gezien. Elke leerling namelijk volgt zijn eigen unieke leerweg, maximaal geïndividualiseerd. Veertig leerlingen, onbekenden voor elkaar en voor hun begeleiders, ieder voor zich eenzaam op weg naar een eigen doel.

Dit competentiegerichte onderwijs moet ervoor gaan zorgen dat er meer leerlingen gekwalificeerd uitstromen en er minder leerlingen voortijdig uitvallen. Het eerste zal zeker lukken, want cognitieve eisen worden nauwelijks meer gesteld. Wel moet je je afvragen of het bedrijfsleven blij zal zijn met de kennis, houding en vaardigheden die de leerlingen meebrengen. Of er minder uitval zal zijn, staat te bezien. De vorming tot participerend en verantwoordelijk burger is intussen helemaal overboord gegooid, ongeacht de dringende vraag uit de samenleving die regelmatig wordt geschokt door krantenberichten over groepsverkrachtingen en wijkterreur door hangjongeren. Ongeacht ook de enorme tekorten aan goedgeschoold personeel en ongeacht de schrikbarende toename van het aantal jonge, niet bemiddelbare uitkeringsgerechtigden. En ongeacht de voortschrijdende segregatie in de grote steden.
Tegelijkertijd komt de Onderwijsraad met een advies dat precies het tegenovergestelde beoogt: het MBO moet zich veel meer richten op de begeleiding en de vorming van de individuele leerling. Er zouden homogene groepen moeten worden samengesteld waarin leerlingen zich geborgen voelen in kleinschalige eenheden en er zou door de docenten veel meer met de ouders moeten worden gecommuniceerd. Goedbedoelde adviezen, zou je zeggen, want van alle onderwijsvormen telt het MBO nu eenmaal de meeste risicoleerlingen, vooral in de grote steden. [...] Hoogwaardig werk dus, uit te voeren door docenten met een behoorlijke intellectuele bagage en een gearticuleerd wereld- en onderwijsbeeld.

Maar het lijkt erop dat zelfs de Onderwijsraad niet meer weet wat er op de werkvloer van het MBO bekokstoofd wordt. Het is op z’n minst pijnlijk dat het belangrijkste adviesorgaan op onderwijsgebied met adviezen komt die diametraal staan tegenover de onderwijspraktijk in de ROC’s. Het is in ieder geval kenmerkend voor de puinhoop in het beroepsonderwijs.
Zo’n tien jaar geleden zat Andree van Es (ex-PSP) al een commissie voor die adviezen gaf hoe het leraarschap op te leuken. Haar adviezen leidden tot niets.
Feit is dat links er al decennia niet in slaagt om kwalitatief goed beroepsonderwijs neer te zetten dat leerlingen uitdaagt, vormt en prikkelt en dat hooggekwalificeerde medewerkers biedt aan het bedrijfsleven. En waar getalenteerde docenten er een eer in scheppen om topprestaties te leveren. Feit is dat niemand nog leraar wil worden in het beroepsonderwijs. Feit is dat links daarmee een wanprestatie van formaat heeft geleverd.
De nieuwe politiek zou zich voor de verkiezingen van 2007 moeten realiseren dat het zeer lonend is om het onderwijs los te breken uit de verstikkende omhelzing van links. Elke verandering die zij teweeg kan brengen zou een verandering ten goede zijn, want slechter kan het niet worden. Een doorbreking van het linkse monopolie op onderwijs zou bovendien de politieke dynamiek enorm ten goede komen. Dat is toch een prachtig politiek perspectief.
pi_33896713
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 11:08 schreef IntroV het volgende:

[..]
Trouwens, dat het VVD en het CDA nu goed bezig zijn op Onderwijs, dat neem ik terug, want ik heb me er niet in verdiept op dit moment. Het zou kunnen dat ze momenteel goed werk aan het verrichten zijn, maar dan moet ik nog even wat research doen.
Nou, dan is mijn vraag toch beantwoord? Jouw, nu teruggenomen, conclusie kun je niet trekken niet uit het lijstje.
pi_33896741
Overigens, nu even het echte lijstje van het de afgelopen dertig jaar:
quote:
'75 - '77 minister: Dr. J.A. van Kemenade (pvda)
'77 - '81 minister: Dr. A. Pais (vvd)
'81 - '82 minister: Dr. J.A. van Kemenade (pvda)
'82 minister: Drs. W.J. Deetman (cda)
'82 - '86 minister: Drs. W.J. Deetman (cda)
'86 - '89 minister: Drs. W.J. Deetman (cda) (14 juli 1986 - 15 september 1989), minister: Ir. G.J.M. Braks (cda) (14 september 1989 - 7 november 1989)
'89 - '94 minister: Dr.Ir. J.M.M. Ritzen (pvda)
'94 - '98 minister: Dr.Ir. J.M.M. Ritzen (pvda)
'98 - '02 minister: Drs. L.M.L.H.A. Hermans (vvd)
'02 - '03 minister: M.J.A. van der Hoeven (cda)
'03 - '05 minister: M.J.A. van der Hoeven (cda)

1975 - 1977 : PvdA : 2
1977 - 1981 : VVD : 4
1981 - 1982 : PvdA : 1
1982 - 1989 : CDA : 7
1989 - 1998 : PvdA : 9
1998 - 2002 : VVD : 4
2002 - 2005 : CDA : 3

Pvda : 12, CDA : 10, VVD : 8
pi_33896903
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 11:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat Chinezen goede studeerders zijn is dan inmiddels ook aardig ontkracht. Ik hoor op m'n universiteit dat het langzaamaan onmogelijk is nog een stageplek te vinden voor Chinezen, omdat de bedrijven ze gewoon niet meer willen hebben. Een Chinees wacht tot je ze een order geeft, maar zelf creatief zijn is er helemaal niet bij.
Whaha, ja dat is ook zo met de Indiërs. Ze zijn goedkoop en loyaal maar iets zelf bedenken is ze te moeilijk. Daar ligt dus de kans voor Nederland.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33896949
quote:

[..]

Het is toch een algemeen bekend feit dat de PvdA er een ongelovelijke rotzooi van heeft gemaakt in het onderwijs. Of wou je beweren van niet? Dan wil ik graag wel eens wat bronnen zien waarin aangegeven wordt welke goede dingen links allemaal voor elkaar heeft gebokst met het onderwijs.

Maar goed, zal ik maar eens een quote erop gooien over het onderwijs:
[..]
Haal die poep 's uit je mond. Nu een echt onderzoek uit juni 2005.
quote:
Nederlands onderwijs en onderzoek niet onder de maat
Het Nederlandse onderwijs en onderzoek functioneert niet systematisch beter of slechter dan dat van andere rijke landen, zoals de Verenigde Staten, de Scandinavische landen of onze buurlanden. Een vergelijking van indicatoren voor onderwijs en onderzoek laat zien dat Nederland op sommige punten goed scoort en op andere punten minder. Dat geldt ook voor de vergelijkingslanden. Daaruit volgt echter niet dat verdere beleidsaandacht niet nodig is. Bedacht moet worden dat de huidige resultaten mede het gevolg zijn van inspanningen uit het verleden. Bovendien blijft het zaak in een continu veranderende wereld alert te zijn op noodzakelijke wijzigingen in het kennissysteem. De relatief slechte score op sommige indicatoren, zoals schooluitval, het relatief lage percentage hoog opgeleiden (HBO en universitair), en de achterblijvende innovatie en R&D van de dienstensector, vraagt om nadere analyse.

Dit concludeert het CPB in het vandaag verschenen CPB Document 'Nederlands onderwijs en onderzoek in internationaal perspectief'.

Onderwijs
Het Nederlandse onderwijssysteem behaalt, vergeleken met andere rijke landen, enkele goede resultaten tegen relatief geringe kosten. Zo scoren Nederlandse leerlingen al vele jaren hoog op internationaal vergelijkbare toetsen, soms als beste maar altijd in de top drie. Ook vinden Nederlandse leerlingen relatief vaak een baan. In 2002 had 92 % van de middelbaar en hoger opgeleide jongeren van 20 tot en met 24 jaar, die geen onderwijs meer volgen, een baan. Bij de lager opgeleide jongeren is dit 80 %. Dat is het hoger dan in de andere landen. Opmerkelijk daarbij is dat de Nederlandse onderwijsuitgaven als percentage van het BBP het laagst zijn van de landen waarmee wordt vergeleken. Zowel de uitgaven door de staat, als die door leerlingen en hun ouders zijn in Nederland laag.

Echter, Nederlandse leerlingen verlaten het onderwijs op jongere leeftijd en voortijdig schoolverlaten komt hier relatief vaak voor. Daardoor blijft het aandeel hoog opgeleiden achter bij dat in andere rijke landen. Maar ook de groei van dat aandeel hoog opgeleiden is relatief laag. Steeg dit aandeel in Nederland van 20 % in 1991 naar 24 % in 2002, in de referentielanden was de stijging ruim twee keer zo groot: van 21 % naar 30 %.

De verschillen met de andere landen roepen vragen op. Bijvoorbeeld, hoe kan het dat Nederlandse leerlingen zo goed scoren op internationale toetsen, terwijl het aandeel hoog opgeleiden achterblijft? Het antwoord op dit soort vragen vraagt nader onderzoek. De voorliggende studie geeft alleen een beeld van de verschillen op een brede verzameling van indicatoren.

Onderzoek
Nederlandse wetenschappelijk onderzoekers publiceren relatief veel en worden ook relatief vaak geciteerd. Wel zijn de kosten per wetenschappelijke publicatie relatief hoog. Industriële bedrijven octrooieren en innoveren veel, terwijl de innovatie- en R&D-uitgaven en personeelsinzet gemiddeld tot laag zijn. De dienstensector genereert echter relatief weinig nieuwe en verbeterde producten in de omzet.

Wisselwerking wetenschap en bedrijven
Het algehele beeld voor de wisselwerking in onderzoek en innovatie tussen bedrijven en wetenschap is dat Nederland in kwaliteit en kwantiteit niet beter of slechter scoort dan landen als de VS, Zweden of Finland. Het internationale bedrijfsleven citeert bovengemiddeld vaak Nederlands wetenschappelijk onderzoek en Nederlandse bedrijven dragen relatief veel bij aan de financiering van wetenschappelijk onderzoek, vooral bij niet-academische instellingen. Echter, universiteiten en de overige researchinstellingen lijken voor Nederlandse bedrijven een relatief kleine rol te spelen als kennisbron, en in de formele samenwerking tussen bedrijven en universiteiten scoort Nederland relatief laag.

Afwijkende beelden
Het beeld dat in deze studie naar voren komt, is wat positiever dan dat uit enkele andere recente rapporten, zoals die van Stichting Nederland Kennisland, Nyfer en SBO. Dat is opmerkelijk omdat vaak dezelfde bronnen gebruikt worden. Deze studie wijkt af doordat meer indicatoren worden gebruikt en daarbij meer aandacht wordt besteed aan indicatoren die betrekking hebben op resultaten, zoals bijvoorbeeld testscores van leerlingen of de wisselwerking tussen bedrijven en wetenschap. Het voordeel van dit soort indicatoren ten opzichte van indicatoren die betrekking hebben op bestedingen, is dat zij een directere relatie hebben met economische prestaties.

Het gebruik van internationale indicatorenvergelijkingen
Wie probeert om op basis van internationale vergelijkingen gewenste aanpassingen in het beleid te formuleren, loopt het risico om in valkuilen terecht te komen. Internationale benchmarks laten alleen zien op welke punten Nederland beter of slechter scoort dan andere landen. Ze laten echter niet zien hoe Nederland het beter kan doen. Ook kan het beeld vertekend zijn door meetproblemen of de keuze van de indicatoren. Een internationale vergelijking levert daarom geen kant-en-klare beleidsrecepten, maar vormt slechts een startpunt voor verdere stappen in de beleidsvoorbereiding. Deze stappen kunnen bestaan uit een nadere analyse van een afwijkende Nederlandse score op een bepaalde indicator, gevolgd door het experimenteren met en evalueren van veelbelovende beleidsinstrumenten.
http://www.cpb.nl/nl/news/2005_24.html
http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/document/88/doc88.pdf
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33897139

Hier zie je wat het vaak gelauwerde Amerikaanse onderwijssysteem oplevert...
  dinsdag 10 januari 2006 @ 11:29:33 #208
8369 speknek
Another day another slay
pi_33897144
Jaja, meer Nederlanders hebben een baan. Dat is natuurlijk een direct gevolg van het onderwijs.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_33897209
En dan nog staatssecretarissen:
quote:
75 - 77 : ARP, Pvda : 2
77 - 81 : CDA : 4
81 - 82 : CDA : 1
82 : CDA : 1
82 - 86 : CDA, VVD : 4
86 - 89 : VVD : 3
89 - 94 : PvdA : 6
94 - 98 : D66, PvdA : 4
98 - 02 : Pvda : 4
02 - 03 : LPF, VVD : 1
03 - 05 : D66, VVD : 2

ARP(=CDA) : 2
PvdA : 16
CDA : 10
VVD : 6
D66 : 6
Oftewel, partijen uit de huidige coalitie hebben de afgelopen dertig jaar 18 jaar een minister voor onderwijs geleverd en 20 jaar een staatssecretaris, de PvdA respectievelijk 12 en 16.

[ Bericht 26% gewijzigd door Monidique op 10-01-2006 11:37:54 ]
  dinsdag 10 januari 2006 @ 11:33:55 #210
136 V.
Like tears in rain...
pi_33897264
quote:

[..]

Kom eens met bronnen die jouw bewering staven, zou ik zeggen. Jij kunt blijkbaar in het wilde weg wat roepen, en vervolgens moeten anderen met bronnen komen om het tegendeel te staven

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_33897378
.

[ Bericht 96% gewijzigd door RichardQuest op 10-01-2006 11:38:36 ]
pi_33897503
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 11:38 schreef RichardQuest het volgende:
.
Geen goede cijfers?
pi_33897573
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 11:42 schreef Monidique het volgende:

[..]

Geen goede cijfers?
Te algemeen om conclusies aan te verbinden.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 12:43:14 #214
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33899248
En studenten aan de pabo kunnen zeker ook allemaal hartstikke goed rekenen? Slaap lekker door.
pi_33899339
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 12:43 schreef IntroV het volgende:
En studenten aan de pabo kunnen zeker ook allemaal hartstikke goed rekenen? Slaap lekker door.
Het is toch wel een beetje apart om eerst te zeggen "Je bent uitgeluld zo te merken" en daarna bovenstaand bericht te plaatsen?
  dinsdag 10 januari 2006 @ 12:46:24 #216
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33899346
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 11:32 schreef Monidique het volgende:
Oftewel, partijen uit de huidige coalitie hebben de afgelopen dertig jaar 18 jaar een minister voor onderwijs geleverd en 20 jaar een staatssecretaris, de PvdA respectievelijk 12 en 16.
Met andere woorden, de PvdA heeft een grotere invloed gehad op Onderwijs, dan de VVD en het CDA afzonderlijk.

Bovendien, en dat is nog veel belangrijker, is het ministerie van onderwijs altijd een bolwerk van mensen met een linkse achtergrond geweest.
pi_33899467
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 12:46 schreef IntroV het volgende:

[..]

Met andere woorden, de PvdA heeft een grotere invloed gehad op Onderwijs, dan de VVD en het CDA afzonderlijk.

Bovendien, en dat is nog veel belangrijker, is het ministerie van onderwijs altijd een bolwerk van mensen met een linkse achtergrond geweest.
Ah met je ministers red je het niet meer Dus op naar de ambtenaren. Ben je ook van mening dat namen als 'de Regenboog' ook door het boze linkeroog zijn opgelegd? Indien dit zo is moet je maar eens met McCarthy gaan praten .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 12:51:23 #218
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33899492
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 12:50 schreef du_ke het volgende:

Ah met je ministers red je het niet meer
De PvdA heeft zowel meer ministers als meer staatsecretarissen gehad dan het CDA en de VVD.
pi_33899517
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 12:46 schreef IntroV het volgende:

[..]

De PvdA heeft afzonderlijk het meeste aantal jaren op Onderwijs gezeten, ja, ik denk dat dat ook wel invloed betekent, maar het betekent vooral dat de afgelopen dertig jaar - al acht jaar niet meer overigens - niet met name de PvdA op dit ministerie heeft gezeten, maar andere partijen, die toevallig allemaal, met uitzondering van de LPF, in dit kabinet zitten.
quote:
Ongetwijfeld! Waar blijkt dat uit?
  dinsdag 10 januari 2006 @ 12:56:46 #220
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33899673
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 12:52 schreef Monidique het volgende:

De PvdA heeft afzonderlijk meer jaren op Onderwijs gezeten, ja, ik denk dat dat ook wel invloed betekent, maar het betekent vooral dat de afgelopen dertig jaar - al acht jaar niet meer overigens - niet met name de PvdA op dit ministerie heeft gezeten, maar andere partijen, die toevallig allemaal, met uitzondering van de LPF, in dit kabinet zitten.
De grootste schade is dan ook met name jaren geleden veroorzaakt. Door mensen als Adelmund en Ritzen. Die laatste die kon alleen maar zeuren over bezuiningen, terwijl zijn opvolger Hermans het ineens wel lukte om geld te vinden voor Onderwijs. Kwestie van minder zeuren en gewoon je werk doen.

Bovendien is de PvdA veel meer gericht volgens mij op onderwijs voor lager opgeleiden en kansarmen dan echt te investeren in kenniseconomie en onderwijs voor hoger opgeleiden, waar Nederland het eigenlijk van moet hebben.
pi_33899696
Maar laten we het originele bericht er even bij halen: "zie onderwijs ...bijna 30 jaar een linkse minister".
pi_33900074
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 12:43 schreef IntroV het volgende:
Reageer fatsoenlijk of reageer niet.
pi_33900107
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 12:57 schreef Monidique het volgende:
Maar laten we het originele bericht er even bij halen: "zie onderwijs ...bijna 30 jaar een linkse minister".
Van "puinhopen in het onderwijs" is na een CPB onderzoek ook weinig overgebleven. Hij ziet spoken.
pi_33900128
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 12:56 schreef IntroV het volgende:

[..]

De grootste schade is dan ook met name jaren geleden veroorzaakt. Door mensen als Adelmund en Ritzen. Die laatste die kon alleen maar zeuren over bezuiningen, terwijl zijn opvolger Hermans het ineens wel lukte om geld te vinden voor Onderwijs. Kwestie van minder zeuren en gewoon je werk doen.

Bovendien is de PvdA veel meer gericht volgens mij op onderwijs voor lager opgeleiden en kansarmen dan echt te investeren in kenniseconomie en onderwijs voor hoger opgeleiden, waar Nederland het eigenlijk van moet hebben.
Toen Hermans op Onderwijs zat hadden we ook geld over dus dat vind ik iets te makkelijk.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 13:20:49 #225
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33900420
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:11 schreef Toffe_Ellende het volgende:

Toen Hermans op Onderwijs zat hadden we ook geld over dus dat vind ik iets te makkelijk.
Hij moest een half miljard bezuinigen op hoger onderwijs. Toch kwam hij het wetenschappelijk onderzoek en het hbo tegemoet met extra geld.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 13:29:27 #226
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33900682
CPB:

In de 'Indicatorenstudie' kwam naar voren dat Nederland, in vergelijking met andere rijke landen, relatief laag is opgeleid. Opvallend daarbij is het lage aandeel hoger opgeleiden. Verontrustend is dat de groei van het aandeel hoger opgeleiden in de leeftijdsgroep 25-34 jarigen in Nederland duidelijk achterblijft. Zo neemt dit aandeel in Zweden toe van 27% in 1991 naar 39% in 2002, en in Frankrijk van 20% naar 36%. Nederland stijgt van 22% naar 28%.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 13:33:52 #227
8369 speknek
Another day another slay
pi_33900816
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:10 schreef RichardQuest het volgende:
Van "puinhopen in het onderwijs" is na een CPB onderzoek ook weinig overgebleven. Hij ziet spoken.
quote:
Zo geeft een bekende beleidsstudie van het TNO, De economische kracht van Nederland, een overzicht van internationaal concurrerende Nederlandse sectoren en producten. De top tien van de Nederlandse exportproducten zijn geheel agrarisch, op aardgas op nummer acht na. Snijbloemen, eieren, levende varkens, planten (waaronder bloembollen), melk en cacaopoeder voeren de lijst aan. Het hoogst gekwalificeerde high-tech exportproduct, röntgenapparatuur, komt op de eenenzeventigste plaats.
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Internationalisatie.htm

Dat er iets mis is met het hoger onderwijs, kan toch wel iets voor gezegd worden. Dat heeft wel meer met de hele Nederlandse cultuur te maken dan alleen het onderwijs, maar dat we een kenniseconomie willen worden en dat daar zo blamerend weinig van terecht komt, heeft wel te maken met een gebrek aan visie in de besturende politiek.
pi_33901019
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:29 schreef IntroV het volgende:
CPB:

In de 'Indicatorenstudie' kwam naar voren dat Nederland, in vergelijking met andere rijke landen, relatief laag is opgeleid. Opvallend daarbij is het lage aandeel hoger opgeleiden. Verontrustend is dat de groei van het aandeel hoger opgeleiden in de leeftijdsgroep 25-34 jarigen in Nederland duidelijk achterblijft. Zo neemt dit aandeel in Zweden toe van 27% in 1991 naar 39% in 2002, en in Frankrijk van 20% naar 36%. Nederland stijgt van 22% naar 28%.
Je hoeft niet te citeren uit een citaat, de conclusie van het CPB is dat Nederlands onderwijs internationaal gezien niet slecht scoort. Als we de participatie omhoog kunnen schoppen zou het nog beter zijn.
pi_33901082
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:33 schreef speknek het volgende:

[..]

[..]

http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Internationalisatie.htm

Dat er iets mis is met het hoger onderwijs, kan toch wel iets voor gezegd worden. Dat heeft wel meer met de hele Nederlandse cultuur te maken dan alleen het onderwijs, maar dat we een kenniseconomie willen worden en dat daar zo blamerend weinig van terecht komt, heeft wel te maken met een gebrek aan visie in de besturende politiek.
Hoe high-tech het ook is, dit gaat over klassieke productie. Hoe graag we het misschien ook zouden willen maar er valt voor een land als Nederland niet veel in de productie te winnen.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 13:43:02 #230
8369 speknek
Another day another slay
pi_33901114
quote:
Ik moet dit nuanceren, het betreffende onderzoek komt uit 1990, dat is toch al redelijk oud. Ik weet wel vrij zeker dat Nederland echter nog altijd een agrarische economie is met lage R&D uitgaven en vrijwel geen high-tech sector. Het onderwijs is niet echt slecht in Nederland, maar we hebben schrikbarend weinig bèta's. En dat mag de politiek (waar ook vrijwel geen bèta's inzitten) wel aangerekend worden.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 13:43:26 #231
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33901134
Het is een beetje een welles-nietes spelletje geworden.

Volgens mij zijn er genoeg problemen:
Hoge uitval vmbo.
Matige deelname hoger onderwijs.
Slechte kwaliteit van sommige opleidingen (getuige het matige rekenen van pabo studenten)
en ga zo maar door.

Gelukkig zijn er ook een paar positieve zaken, zoals de kwaliteit van wetenschappelijk onderwijs. Maar ook daar moet de participatiegraad omhoog. Het maakt zo weinig indruk als de opleiding supergoed is, maar er vervolgens slechts een beperkt aantal studenten zijn.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 13:45:29 #232
8369 speknek
Another day another slay
pi_33901201
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:42 schreef RichardQuest het volgende:
Hoe high-tech het ook is, dit gaat over klassieke productie. Hoe graag we het misschien ook zouden willen maar er valt voor een land als Nederland niet veel in de productie te winnen.
Eh juist, dat bedoel ik. De top tien van exportproducten uit Nederland zijn producten die zo hoog zijn gekomen (o.a.) door loonmatiging. Maar waarbij we de concurrentie heel hard gaan verliezen van Oost-Europa en later Afrika. Nederland is geen kenniseconomie en heeft geen high-tech sector. Dat is op z'n minst zorgelijk.
pi_33901206
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:43 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik moet dit nuanceren, het betreffende onderzoek komt uit 1990, dat is toch al redelijk oud. Ik weet wel vrij zeker dat Nederland echter nog altijd een agrarische economie is met lage R&D uitgaven en vrijwel geen high-tech sector. Het onderwijs is niet echt slecht in Nederland, maar we hebben schrikbarend weinig bèta's. En dat mag de politiek (waar ook vrijwel geen bèta's inzitten) wel aangerekend worden.
Waarom komen de afgestudeerde bèta's dan het slechtst aan een baan? Zijn er wel te weinig?

Ook daarin zie je dat ingenieurs uit India en China worden ingehuurd.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 13:47:20 #234
8369 speknek
Another day another slay
pi_33901248
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:45 schreef RichardQuest het volgende:
Waarom komen de afgestudeerde bèta's dan het slechtst aan een baan? Zijn er wel te weinig?
Is dat zo? Ik zou juist zeggen van niet. Maar dat komt natuurlijk ook doordat er weinig high-tech bedrijven zijn, niet genoeg ruimte voor aio's en maar matig geld voor universitaire initiatieven.
pi_33901330
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:47 schreef speknek het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik zou juist zeggen van niet.
Yep, ik geloof hem wel.
quote:
Maar dat komt natuurlijk ook doordat er weinig high-tech bedrijven zijn, niet genoeg ruimte voor aio's en maar matig geld voor universitaire initiatieven.
Als er geen high-tech-bedrijven zijn wil dat zeggen dat er in Nederland geen markt voor is.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 13:53:03 #236
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33901418
Maar goed, er valt best wel wat te verbeteren aan onderwijs, maar dat links de afgelopen 30 jaar het heeft verneukt en dat rechts het nu weer rechtzet is een abstracte en dogmatische conclusie die niet te onderbouwen valt met een simpel lijstje welke partij hoeveel jaar verantwoordelijk is geweest voor het onderwijs.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_33901618
quote:

[..]

Is dat zo? Ik zou juist zeggen van niet. Maar dat komt natuurlijk ook doordat er weinig high-tech bedrijven zijn, niet genoeg ruimte voor aio's en maar matig geld voor universitaire initiatieven.
Maar als er echt behoefte is aan al die beta´s (die je veel beter uit India kan halen die willen ´dom high tech productiewerk´ graag tegen een bescheiden vergoeding uitvoeren.) waarom worden ze dan niet beter betaald ?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:00:59 #238
8369 speknek
Another day another slay
pi_33901707
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:50 schreef RichardQuest het volgende:
Als er geen high-tech-bedrijven zijn wil dat zeggen dat er in Nederland geen markt voor is.
Juist. Na ons de zondvloed.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:03:22 #239
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_33901787
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:43 schreef IntroV het volgende:
Matige deelname hoger onderwijs.
Is dat een probleem? Hoe meer mensen je in het hgoer onderwijs krijgt, hoe minder een dergelijk diploma waard wordt.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:08:00 #240
8369 speknek
Another day another slay
pi_33901953
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 13:58 schreef du_ke het volgende:
Maar als er echt behoefte is aan al die beta´s (die je veel beter uit India kan halen die willen ´dom high tech productiewerk´ graag tegen een bescheiden vergoeding uitvoeren.) waarom worden ze dan niet beter betaald ?
Er is geen behoefte aan, dat is nou juist het hele probleem.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:11:35 #241
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33902100
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:03 schreef DeGroeneRidder het volgende:

Is dat een probleem? Hoe meer mensen je in het hgoer onderwijs krijgt, hoe minder een dergelijk diploma waard wordt.
Geloof je het zelf?
pi_33902211
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:03 schreef DeGroeneRidder het volgende:

[..]

Als het aanbod groter is dan de vraag, dan misschien maar dat wil nog niet zeggen dat je mensen Hoger Onderwijs moet onthouden. Hoe hoger het volk is opgeleid hoe beter.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:14:51 #243
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33902267
Hoezo geen behoefte aan beta's?

Er is genoeg werk bij de ESA.
Philips is een Nederland bedrijf.
Waarom zou een bedrijf als Google niet in Nederland gestart kunnen zijn?
Er is net een bedrijfje gestart door een paar TU studenten, die kleinschalige satellieten de ruimte in willen sturen.
Etc.

Als je de mensen hebt, dan komen de ideeën en ondernemers vanzelf.

50 jaar geleden dacht ook niemand aan mobiele telefoons. Nu kunnen we niet meer zonder.

Het is altijd dat eeuwige kleine denken van Nederlanders. Zo komen we natuurlijk niet verder in de wereld.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:16:59 #244
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_33902339
Nou ja ik heb er geen probleem mee dat je de instroom in het hoger onderwijs verbeterd door het middelbaar onderwijs te verbeteren, maar uiteindelijk mogen de hoogste diploma's best voorbehouden blijven aan een kleine elite, zolang socio-economische achtergond maar niet mee speelt.
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_33903482
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:14 schreef IntroV het volgende:
Hoezo geen behoefte aan beta's?

Er is genoeg werk bij de ESA.
Philips is een Nederland bedrijf.
Waarom zou een bedrijf als Google niet in Nederland gestart kunnen zijn?
Er is net een bedrijfje gestart door een paar TU studenten, die kleinschalige satellieten de ruimte in willen sturen.
Etc.

Als je de mensen hebt, dan komen de ideeën en ondernemers vanzelf.

50 jaar geleden dacht ook niemand aan mobiele telefoons. Nu kunnen we niet meer zonder.

Het is altijd dat eeuwige kleine denken van Nederlanders. Zo komen we natuurlijk niet verder in de wereld.
Dus er is goed onderwijs. Zeg dat dan meteen....
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:51:11 #246
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_33903627
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:46 schreef RichardQuest het volgende:

Dus er is goed onderwijs. Zeg dat dan meteen....
Het een volgt niet logischerwijs uit het ander.
  dinsdag 10 januari 2006 @ 14:55:35 #247
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_33903782
Maar reageer nou eens inhoudelijk op de volgende punten dan:

- Hoge uitval vmbo.
- Matige deelname hoger onderwijs.
- Slechte kwaliteit van sommige opleidingen (getuige het matige rekenen van pabo studenten)
pi_33903783
Ik wil wel eens weten waarom er zulke horken van onze pabo's afkomen. Het onderzoek van laatst was het echt niet het eerste wat ik hoorde over het niveau van die studenten. Ik weet van een pabo dat je er studiepunten kreeg voor het bakken van wafels... nogal een verschil met hts-studenten die bijvoorbeeld een scoop moeten maken.
pi_33903932
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:55 schreef SjonLok het volgende:
Maar reageer nou eens inhoudelijk op de volgende punten dan:

- Hoge uitval vmbo.
- Matige deelname hoger onderwijs.
Dat heb ik al gedaan.
quote:
Als we de participatie omhoog kunnen schoppen zou het nog beter zijn.
quote:
- Slechte kwaliteit van sommige opleidingen (getuige het matige rekenen van pabo studenten)
Dat de PABO's bagger zijn wil nog niet zeggen dat het onderwijs niet deugt. Nogmaals, gemiddeld gezien zijn de Nederlandse hoger opgeleiden beter dan de meeste buitenlandse.

De PvdA de schuld geven van de uitval in VMBO is geloven in de maakbare samenleving.
pi_33904015
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 14:59 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Dat heb ik al gedaan.
[..]

[..]

Dat de PABO's bagger zijn wil nog niet zeggen dat het onderwijs niet deugt. Nogmaals, gemiddeld gezien zijn de Nederlandse hoger opgeleiden beter dan de meeste buitenlandse.
Dat heb ik niet gezegd. Denk eerlijk gezegd dat het wel goed zit op het voortgezetonderwijs na dan. Het onderwijs dat ik nog genoten heb was goed. Dat was van voor de basisvorming. Ik heb nooit begrepen waarom dat moest veranderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')