Ja en? Alsof je automatisch rijker wordt als je huis in waarde toeneemt, wel eens gezien wat er eind jaren 70 met de huizenprijs is gebeurd? Werd iedereen toen ineens arm? En vergis je niet, als de huizenprijs stijgt dan zul je een ander huis tegen een gelijkwaardige prijs moeten kopen; nou daar schiet je per saldo echt iets mee op.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:22 schreef DaveM het volgende:
Toelichting:
Als je rijken voor het gemak even gelijksteld aan huizenbezitters dan hebben die dus een flink deel van hun vermogen met 30% of meer in waarde zien stijgen. Voor het armere deel van de bevolking (in dit voorbeeld dus huurders) staat daar 0,0% welvaartsstijging tegenover.
Dus ja, armen zijn tegenwoordig inderdaad rijker dan vroeger.
Maar vergeleken met de enorme welvaartsstijging van de hogere inkomens is zelfs dát weer betrekkelijk.![]()
http://www.ad.nl/binnenland/article91756.ecequote:„Armoede in Nederland is betrekkelijk. De onderkant van nu is veel welvarender dan in de jaren 50. Ik kom zelf uit zo'n lower middle class milieu. Je had geen tv, je at dubbele boterhammen en je naaide zelf je kleren. We dronken niet eens koffie. Thee was goedkoper. Laat staan alcohol of frisdrank. Ja, op verjaardagen.”
Dat ben ik wel met je eens, ook al zouden rijken er bv. 2x zoveel op vooruit zijn gegaan als armen, dat is inderdaad geen verklaring voor voedselbanken.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:24 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Maar dat zegt dus niet over hoe slecht armen dan af zouden zijn. Wellicht reletaief slechter, maar dan zou je toch iig geen voedselbanken ed als noodzaak verwachten.
Dat is politiek, de SP is volgens eigen zeggen ook maatschappelijk erg actief, ze kan erg goed haar achterban en gelijkgestemden mobiliseren om actie te voeren. Laten ze die mogelijkheden nu eens aanwenden om op constructieve wijze iets aan de veronderstelde armoede te doen. Te denken valt aan collectief contracten bedingen bij een zorgverzekeraar, het organiseren van budgeteringscursussen, het opzetten van organisaties voor aanvullende maatschappelijke hulp, huiswerkhulp voor achterstandsleerlingen, de mogelijkheden van het particulier initiatief zijn schier eindeloos.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:08 schreef Billy_daKid het volgende:
Wat dan precies? Hoeveel daadkracht hebben ze eigenlijk, volgens mij niet veel hoor, de SP kan hoogstens wat naar links gaan hangen, maar het stuur hangt toch meer naar rechts.
Niet dan? Als je een auto koopt van de overwaarde ben je niet rijker geworden?quote:Op donderdag 29 december 2005 16:31 schreef drexciya het volgende:
[..]
Ja en? Alsof je automatisch rijker wordt als je huis in waarde toeneemt
Nee, dan blijf je natuurlijk zitten waar je zit, lijkt me logisch.quote:, wel eens gezien wat er eind jaren 70 met de huizenprijs is gebeurd? Werd iedereen toen ineens arm?
Je kiest er dan zelf voor om de volledige winst van het oude huis in je nieuwe huis te steken.quote:En vergis je niet, als de huizenprijs stijgt dan zul je een ander huis tegen een gelijkwaardige prijs moeten kopen; nou daar schiet je per saldo echt iets mee op.
Jij ziet graag dat de verschillen nog verder toenemen?quote:Waarom moet trouwens de welvaart van iedereen erop vooruitgaan? Is dat een recht of zo? Wat is er mis mee met het zelf verdienen of ergens zelf iets voor doen?
quote:Op donderdag 29 december 2005 16:55 schreef ThE_ED het volgende:
Ik zal eens kijken of ik er op de uni wat over zie, bij onze faculteit zit zo'n minderheden en armoede professor zegmaar. (Hij was laatst nog op TV, dit zijn hoogtijdagen voor zijn vakgroep denk ik, want je kunt zeggen wat je wilt; er is wel veel aandacht voor.)
Ja ik zeg het even op zijn fok'squote:
Dat is het betrekkelijke ervan. Het heeft geen betrekking op hem, dus vindt ie het wel bestquote:Op donderdag 29 december 2005 17:24 schreef maniack28 het volgende:
Als armoede betrekkelijk is... waarom levert Zalm dan niet 3/4 van zijn salaris in?
Voor kinderen en schooluitjes, sport e.d. is hulp mogelijk. Stichting leergeld.quote:Op donderdag 29 december 2005 15:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Je weet denk ik niet waar je over praat. Het gaat hier over mensen die helemaal geen luxe kennen, die hun kinderen niet aan uitjes mee kunnen laten doen, die nauwelijks eten op tafel kunnen zetten of nieuwe kleren voor de kinderen kopen. Heeft niks met cadeaus of luxe te maken.
Omdat je liever meer dan minder geld hebt...quote:Op donderdag 29 december 2005 17:24 schreef maniack28 het volgende:
Als armoede betrekkelijk is... waarom levert Zalm dan niet 3/4 van zijn salaris in?
Honderden euro's per jaar zelfs.quote:Op donderdag 29 december 2005 17:43 schreef ABBAfan het volgende:
Wat me bij armoedige gezinnen wel altijd opvalt zijn die sigaretten of pakjes shag die meteen voor het grijpen liggen. Stoppen met roken levert na één jaar al een enorme besparing op.
Er komt bijna geen armoede meer voor bij ouderen. Tegenwoordig is dat zelfs een welvarende groep.quote:Op donderdag 29 december 2005 17:42 schreef Integrity het volgende:
Als oude mensen naar de voedselbank gaan, dan mag je rustig praten over een probleem. Die tv is totaal niet relevant, iedereen heeft zo'n ding. Voor 10 euro kun je een goedwerkende kopen bij de kringloop.
Daar zijn de meningen nog al over verdeeld. Er zijn genoeg mensen die een voedelbank zien als een verlossing van de armoede. Het kabinet heeft helemaal geen moeite met voedselbanken. Die vinden het juist een goede ontwikkeling. Noem het maar de Christelijke zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van het CDA. Ik denk dat de trent de komende jaren zelfs helemaal door zal slaan en dat daklozenopvang ook nog meer gestimuleerd zal worden voor mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen, al dan niet of wel eigen schuld.quote:Als oude mensen naar de voedselbank gaan, dan mag je rustig praten over een probleem.
Die draaien wel vaak van die zelfgemaakte, supergoedkope sigaretjes met zo'n apparaatje.quote:Op donderdag 29 december 2005 17:43 schreef ABBAfan het volgende:
Wat me bij armoedige gezinnen wel altijd opvalt zijn die sigaretten of pakjes shag die meteen voor het grijpen liggen. Stoppen met roken levert na één jaar al een enorme besparing op.
Je moet het banksaldo van mijn 79 jarige pa eens zien. Geen vakanties, niet roken, geen auto. Ouderen houden meer geld over dan wie ook.quote:Op donderdag 29 december 2005 17:48 schreef IntroV het volgende:
[..]
Er komt bijna geen armoede meer voor bij ouderen. Tegenwoordig is dat zelfs een welvarende groep.
Dat is in alle lijstjes en onderzoeken te zien.
Niet leunen op een overheid, maar op een voedselbank. En dat terwijl die mensen hun leven lang hebben gewerkt in een tijd dat een pensioen geen vaststaand feit was. Die mensen rekenen op de overheid. Als hun uitkering te laag is dat ze naar een voedselbank moeten ter compensatie, dan dient die uitkering aangepast te worden. Daar wil ik wel voor inleveren, ik wil het later namelijk ook goed geregeld hebben. Ik heb dan ook geinvesteerd in een pensioen tegen die tijd.quote:Op donderdag 29 december 2005 17:49 schreef Poldermodel het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen nog al over verdeeld. Er zijn genoeg mensen die een voedslebank zien als een verlossing van de armoede. Het kabinet heeft helemaal geen moeite met voedselbanken. Die vinden het juist een goede ontwikkeling. Noem het maar de Christelijke zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van het CDA. Ik denk dat de trent de komende jaren zelfs helemaal door zal slaan en dat daklozenopvang ook nog meer gestimuleerd zal worden voor mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen, al dan niet of wel eigen schuld.
De trent is helemaal aan het doorslaan naar zelfredzaamheid. Niet leunen op de overheid, maar leunen op de buren, of een wijkcentrum of voedselbank. En velen in dit land vinden dit kennelijk een goede ontwikkeling.
Op zich is dat wel een goede ontwikkeling denk ik.quote:Op donderdag 29 december 2005 17:49 schreef Poldermodel het volgende:
Niet leunen op de overheid, maar leunen op de buren, of een wijkcentrum of voedselbank.
Hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op donderdag 29 december 2005 17:52 schreef Integrity het volgende:
Niet leunen op een overheid, maar op een voedselbank. En dat terwijl die mensen hun leven lang hebben gewerkt in een tijd dat een pensioen geen vaststaand feit was. Die mensen rekenen op de overheid. Als hun uitkering te laag is dat ze naar een voedselbank moeten ter compensatie, dan dient die uitkering aangepast te worden. Daar wil ik wel voor inleveren, ik wil het later namelijk ook goed geregeld hebben. Ik heb dan ook geinvesteerd in een pensioen tegen die tijd.
Nee, dat is ons verleden....quote:Op donderdag 29 december 2005 18:01 schreef Poldermodel het volgende:
Die mensen die rekenen op de overheid die hebben straks pech.
De hele social zekerheid is al flink uitgekleed en hetwordt nog veel erger.
In de toekomst blijft alleen nog maar de bijstand over als vangnet. Ben je ernstig ziek heb je pech. Ben je werkloos, heb je pech. Ben je aangewezen op de bijstand, dan zul je dwangarbeid verrichten op een stageplek voor je uitkering, net zolang tot je zelfstandig een betaalde baan hebt gevonden.
En iedereen die zich in dit sociale systeem niet kan redden die heeft pech gehad. Dat is eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid waar het volk immers zelf voor gekozen heeft.
We gaan echt richting het Amerikaanse Model. Kiezen voor miljonair, of kiezen voor de goot. Succes is en keuze, gezondheid is een keuze, kortom alles is straks een keuze. Ziekte en zwakte daar kies je zelf voor, net zoals armoede.
Dat is onze toekomst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |