Dat is vreemd aangezien soldaten toch al nooit hoefden te salueren voor onderofficieren terwijl soldaten en onderofficieren wel voor officieren moeten salueren.quote:Op donderdag 15 december 2005 16:18 schreef ErwinRommel het volgende:
De wens om de groet weer in ere te herstellen komt overigens uit de rangen van onderofficieren.
moesten..... die plicht is dus afgeschaft.... En dat is al heel wat jaartjes geleden... Toen ik in 1990 in dienst ging bestond de groetplicht al niet meer (tenminste niet in de praktijk). Toch deden we het wel; tenslotte zeg ik ook "hoi" als ik iemand op straat tegen kom, in het leger wordt die "hoi" vertaalt naar een groet, wel zo netjes...quote:Op donderdag 15 december 2005 16:28 schreef LSS het volgende:
Dat is vreemd aangezien soldaten toch al nooit hoefden te salueren voor onderofficieren terwijl soldaten en onderofficieren wel voor officieren moeten salueren.
quote:Op donderdag 15 december 2005 16:33 schreef hanskepanske het volgende:
Ik dacht dat het om de stad Berlijn ging
En u bent niet de enige! Zag het al voor me "Goedemorgen! Goedemorgen! Goedemorgen! Goedemorgen!" en dat de hele stad doorquote:Op donderdag 15 december 2005 16:33 schreef hanskepanske het volgende:
Ja ik dus ookquote:Op donderdag 15 december 2005 16:33 schreef hanskepanske het volgende:
quote:Op donderdag 15 december 2005 16:53 schreef Falco het volgende:
[..]
Ja ik dus ook, dus dat alle inwoners van die stad elkaar bij het passeren op straat moesten groeten
.
Ik ook, vooral omdat er hier in België al een paar straten in bv Brugge zijn waar men zoiets doetquote:Op donderdag 15 december 2005 16:50 schreef Ebayzo.nl het volgende:
[..]
En u bent niet de enige! Zag het al voor me "Goedemorgen! Goedemorgen! Goedemorgen! Goedemorgen!" en dat de hele stad door![]()
hahahahahahahaha jaquote:Op donderdag 15 december 2005 17:21 schreef sp3c het volgende:
bij Italianen is het gemakkelijk, hoe hoger ze zijn hoe meer veren ze op hun helm dragen, net als indianen
Als je in een internationaal samenwerkings verband dient leer je de rangen van je colega's meestal redelijk snel hoor.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:12 schreef ErwinRommel het volgende:
Ok, ik zie dat de TT is aangepast. Goede oplettende modjes deze keer
Ontopic:
Het lijkt me goed dat Generaal Berlijn deze typisch militaire traditie weer in ere wilt herstellen zonder het strafbaar te maken als men dit niet doet.
Met name nu men veelvuldig samenwerkt met militairen van andere landen.
Wat mij echter onduidelijk is is hoe ziet bv Jan Soldaat wat voor rang bv een persoon uit Italie heeft?
Dat lijkt me wat lastig. Dus gaat men over op het elkaar groeten ongeacht de rang? Soldaat naar soldaat?
Men kan niet verwachten dat een NL soldaat weet dat men bv te maken heeft met een meerdere van een ander land als die even voorbij loopt.
Dat kan best zijn.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:24 schreef pegakemi het volgende:
[..]
Als je in een internationaal samenwerkings verband dient leer je de rangen van je colega's meestal redelijk snel hoor.
Internationaal en in alle legers is men gewend aan het groeten van een meerdere.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:27 schreef Repeat het volgende:
je hoeft toch ook niet voor poolse of italiaanse officieren te salueren als nederlandse soldaar zijnde
ja maar moet jij ook meerderen van andere legers dan je eigen groeten? Lijkt mij niet nl...quote:Op donderdag 15 december 2005 17:31 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Internationaal en in alle legers is men gewend aan het groeten van een meerdere.
Dit is iets wat hoort bij het militaire leven, al was deze in NL afgeschaft onder druk van militaire vakbonden (bestaan ze nog?)
Dat Nederland een buitenbeentje is geweest en het niet nodig achtte om de groetplicht te handhaven zet bij andere landen wellicht vraagtekens. Dat kan ik me best voorstellen.
Lijkt me wel aangezien men multinationaal bezig is.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
ja maar moet jij ook meerderen van andere legers dan je eigen groeten? Lijkt mij niet nl...
Lijkt me wel, als soldaat kan je ook onder buitenlands gezag komen te werken.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
ja maar moet jij ook meerderen van andere legers dan je eigen groeten? Lijkt mij niet nl...
respect hebben voor een vreemde die je nog nooit eerder gezien hebt? Respect hebben voor iemand alleen om zn rang? Lijkt me niet.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:36 schreef pegakemi het volgende:
[..]
Lijkt me wel, als soldaat kan je ook onder buitenlands gezag komen te werken.
Buiten dat is het een teken van respect.
Ben jij militair of heb je gedient onder de NL vlag?quote:Op donderdag 15 december 2005 17:43 schreef Repeat het volgende:
[..]
respect hebben voor een vreemde die je nog nooit eerder gezien hebt? Respect hebben voor iemand alleen om zn rang? Lijkt me niet.
Militair gezien behoor je je meerdere gewoon te groeten. Dat maakt niet uit of het een meerdere van een ander land is.quote:Op donderdag 15 december 2005 17:43 schreef Repeat het volgende:
[..]
respect hebben voor een vreemde die je nog nooit eerder gezien hebt? Respect hebben voor iemand alleen om zn rang? Lijkt me niet.
ik denk dat dat praktische problemen gaat opleverenquote:
Het Amerikaanse leger en effectiefquote:Op vrijdag 16 december 2005 00:01 schreef maartena het volgende:
In het leger van de Verenigde Staten is het de gewoonste zaak van de wereld dat je salueerd voor je meerdere. En afgezien van hun baas die ze de verkeerde kant op stuurt, is het Amerikaanse leger zeer gediciplineerd en effectief. Dat heeft natuurlijk met veel meer factoren te maken dan alleen salueren, maar ik vindt dat dat gewoon erbij hoort.
jij zeker welquote:Op vrijdag 16 december 2005 08:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het Amerikaanse leger en effectiefHeb je wel eens met die lui samengewerkt???
Groetzonesquote:Op donderdag 15 december 2005 16:53 schreef Falco het volgende:
[..]
Ja ik dus ook, dus dat alle inwoners van die stad elkaar bij het passeren op straat moesten groeten
.
Was natuurlijk een linkse geschiedenisleraarquote:Op donderdag 20 juli 2006 00:56 schreef sp3c het volgende:
ik dacht dat de Duitsers de oorlog hadden verloren omdat ze te veel hooi op de vork hadden genomen maar dat klopt blijkbaar niet, de eigen mentaliteit heeft ze eindelijk de das om gedaan ... dat had mijn geschiedenisleraar wel is mogen melden
ik denk dat het zoiets wordt als "op je sloffen aanvoelen" .. er zijn van die momenten en situaties die om een formeel saluut vragen en op andere momenten is dat larie ..quote:Op donderdag 20 juli 2006 00:48 schreef Tijger_m het volgende:
Hoe moeten we ons dit voorstellen eigenlijk? Wel verplicht maar zonder consequenties, dus als je niet groet..wat dan?
En vervolgens zie je ze op oefening geschokt zijn als blijkt dat de vrijheid binnen het Nederlandse militaire apparaat er voor zorgt dat diezelfde Nederlanders er iedere keer weer met kop en schouders bovenuit steken. Vooral omdat iedere nederlandse soldaat in staat is zelf beslissingen te nemen terwijl de gemiddelde, laten we zeggen, amerikaanse soldaat bij iedere situatie die afwijkt van zijn instructies de boom in moet om via Korporaal, Sergeant, Luitenant en vaak nog Kapitein en Majoor te achterhalen wat ze nou eigenlijk moeten doen....quote:Op donderdag 20 juli 2006 01:04 schreef _The_General_ het volgende:
Ik ben 100% voor. Ik ben ieder jaar druk met het organiseren van diverse herdenkingen op het gebied van woII. Daarbij zijn vele civiele en militaire hoogwaardigheidsbekleders uit binnen en buitenland te gast. Die personen zijn geschokt als ze een Nederlandse militair zien die daar rond loopt met zijn lange haar en die ook nog eens niet groet!.
Ik ben het zonder meer met je eens dat hier een gebrek aan respect bij komt kijken. En dat is, hoe je het ook bekijkt, een belachelijke zaak. Van mij mogen die militairen dan ook op staande voet ontslagen worden. Toch los je dat soort problemen niet op met een groetplicht.quote:Vorig jaar zag ik een groep landmacht militairen die een bejaarde Ridder Militaire Willemsorde omver liepen. En voor de kenners, een Ridder is qua status hoger dan een Generaal.
Ja man! Ideaal! De rang insignes zijn natuurlijk niet zichtbaar........quote:Op donderdag 20 juli 2006 03:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor snipers ideaal, die groetplicht, de persoon die gegroet wordt is de officier, dus die moet je pakken.
quatch het was eerder andersom de duitse onder officieren hadden juist heel veel vrijheid om doelen te behalen.quote:Op donderdag 20 juli 2006 00:36 schreef ZKK het volgende:
Ik zou zeggen; invoeren die handel. Totaal. Dat de informele houding beter is met samenwerken hoeft niet zo te zijn. Je hoeft natuurlijk niet zoals de duitsers van vroeger om elk wissewasje je meerdere om toestemming te vragen (daardoor hebben ze de oorlog verloren!!); als je maar verantwoordelijkheid neemt voor je acties en je meerdere gehoorzaamt als het nodig is. Dan behoud je de flexibiliteit en creativiteit in je defensieapparaat terwijl het er ook nog eens professioneel en netjes uit ziet!
Op je Battledress door een scope?quote:Op donderdag 20 juli 2006 08:22 schreef Croga het volgende:
Ja man! Ideaal! De rang insignes zijn natuurlijk niet zichtbaar........
Wel eens gevechtstenue aan gehad? Ook daar zitten op de schouders gewoon de insignes die de rang aangeven. Door een scope zijn die zonder meer goed zichtbaar..... En als ze niet goed zichtbaar zijn: Meer geel is hogere rang. Simpel..... (Vaandrigs tellen niet mee, die zijn überhaupt niet interessant om neer te schieten)quote:Op donderdag 20 juli 2006 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Op je Battledress door een scope?
Wel eens door een scope gekeken vanaf een afstand waarop snipers werken?quote:Op donderdag 20 juli 2006 13:53 schreef Croga het volgende:
[..]
Wel eens gevechtstenue aan gehad? Ook daar zitten op de schouders gewoon de insignes die de rang aangeven. Door een scope zijn die zonder meer goed zichtbaar..... En als ze niet goed zichtbaar zijn: Meer geel is hogere rang. Simpel..... (Vaandrigs tellen niet mee, die zijn überhaupt niet interessant om neer te schieten)
Bij de luchtmacht is alles zwartquote:Op donderdag 20 juli 2006 13:53 schreef Croga het volgende:
[..]
En als ze niet goed zichtbaar zijn: Meer geel is hogere rang. Simpel..... (Vaandrigs tellen niet mee, die zijn überhaupt niet interessant om neer te schieten)
jij?quote:Op donderdag 20 juli 2006 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wel eens door een scope gekeken vanaf een afstand waarop snipers werken?
Enig idee hoe snipers werken?
Lol! Toevallig wel ja... Schutter 1e klas lichting 90-6. Op 500 een vlieg van de muur geschoten en die is zonder meer herkenbaar met een goede scope. Sinds die tijd zal er, waarschijnlijk, weinig verslechterd zijn.....quote:Op donderdag 20 juli 2006 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Wel eens door een scope gekeken vanaf een afstand waarop snipers werken?
Enig idee hoe snipers werken?
hmmm.... Kader opleiding in 90 hoefden we niet te groeten. Het werd wel netjes geacht tegen officieren te groeten en dat werd over het algemeen ook gedaan.quote:Op donderdag 20 juli 2006 14:33 schreef damian5700 het volgende:
Lichting 92-4. Wij moesten, zeker tijdens de opleiding, groeten.
Dan weet je dat je niet door je scope je doel uitkiest, maar door directe observatie, en pas op het laatste moment je scope open klapt.quote:Op donderdag 20 juli 2006 15:57 schreef Croga het volgende:
[..]
Lol! Toevallig wel ja... Schutter 1e klas lichting 90-6. Op 500 een vlieg van de muur geschoten en die is zonder meer herkenbaar met een goede scope. Sinds die tijd zal er, waarschijnlijk, weinig verslechterd zijn.....
[..]
Ten eerste: Als je een grote groep mensen hebt is de kans dat de sergeant gegroet wordt door de soldaat erg groot. Beetje zinloos om die sergeant dan als doelwit te zienquote:Op donderdag 20 juli 2006 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Dan weet je dat je niet door je scope je doel uitkiest, maar door directe observatie, en pas op het laatste moment je scope open klapt.
En gegroet worden is een Dead giveaway.
Je gaat niet door je scope zitten kijken wie er eiersalade op zijn schouders heeft,
Klopt!! Het is geloof ik zelfs zo dat de generaal de ridder dient te salueren (ook al is de laatste slechts korporaal)!quote:Op donderdag 20 juli 2006 01:04 schreef _The_General_ het volgende:
Ik ben 100% voor. Ik ben ieder jaar druk met het organiseren van diverse herdenkingen op het gebied van woII. Daarbij zijn vele civiele en militaire hoogwaardigheidsbekleders uit binnen en buitenland te gast. Die personen zijn geschokt als ze een Nederlandse militair zien die daar rond loopt met zijn lange haar en die ook nog eens niet groet!.
Vorig jaar zag ik een groep landmacht militairen die een bejaarde Ridder Militaire Willemsorde omver liepen. En voor de kenners, een Ridder is qua status hoger dan een Generaal.
Terug naar af, respect voor rangen, onderscheidingen etc.
America's Army?quote:
obsevatie idd, 95% van de tijd is de sluipschuter een verkenner, hij verstopt zich ergens en blijft dan liggen kijken naar wat er gebeurtquote:Op donderdag 20 juli 2006 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan weet je dat je niet door je scope je doel uitkiest, maar door directe observatie, en pas op het laatste moment je scope open klapt.
Je gaat niet door je scope zitten kijken wie er eiersalade op zijn schouders heeft,
Qua dapperheidsonderscheidingen is de gradatie als volgt:quote:Op donderdag 20 juli 2006 17:25 schreef Demophon het volgende:
Maar ter correctie: dit betreft alleen ridder van de Militaire Willems-Orde, de hoogste en meest exclusieve Nederlandse (militaire) onderscheiding. Offtopic: De gradaties betreffende onderscheidingsordes zijn:
Volgens mij geldt de etiquette om te groeten niet gedurende gevechtshandelingenquote:Op donderdag 20 juli 2006 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een knal op z'n bek?quote:Op donderdag 20 juli 2006 19:27 schreef Tijger_m het volgende:
Anyways, kan iemand mij nu eindelijk eens uitleggen wat dit voor onzinnige regel is als er geen consequenties aan niet groeten zitten?
Oh jij groet niet? Nou dan eh...ga ik eh...oh...niets doen.
dan wordt de officier in kwestie heel boos en gaat hij je in zijn gedachten uitschelden en smerige blikken toewerpen als je niet kijkt!!!!quote:Op donderdag 20 juli 2006 19:27 schreef Tijger_m het volgende:
Anyways, kan iemand mij nu eindelijk eens uitleggen wat dit voor onzinnige regel is als er geen consequenties aan niet groeten zitten?
Geinig, wist ik niet.quote:Op donderdag 20 juli 2006 17:25 schreef Demophon het volgende:
Klopt!! Het is geloof ik zelfs zo dat de generaal de ridder dient te salueren (ook al is de laatste slechts korporaal)!
Als dipli (dienstplichtig militair) in 1991 vergat ik te groeen aan de poort van Vliegbasis Volkel voor een Luitenant-vlieger. GVD ik kreeg me een reprimande die niet mis was.quote:Op donderdag 20 juli 2006 19:27 schreef Tijger_m het volgende:
Ach dat waren andere tijden... tegenwoordig zou de gemiddelde officier de groetplicht alleen maar vervelend vinden. Stel je voor, je komt als (onder)officier op een vrijdag op het CS Eindhoven en een compleet schoolbataljon staat daar te wachten op de treinquote:Op donderdag 20 juli 2006 22:49 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Als dipli (dienstplichtig militair) in 1991 vergat ik te groeen aan de poort van Vliegbasis Volkel voor een Luitenant-vlieger. GVD ik kreeg me een reprimande die niet mis was.
Van een lnt vlieger nog welquote:Op donderdag 20 juli 2006 22:49 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Als dipli (dienstplichtig militair) in 1991 vergat ik te groeen aan de poort van Vliegbasis Volkel voor een Luitenant-vlieger. GVD ik kreeg me een reprimande die niet mis was.
Fideel van je, buschauffeur vind ik toch een betere benaming.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 01:38 schreef sp3c het volgende:
gewoon piloot noemen en doorlopen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |