In Thialf kun je terecht. Winter of geen winterquote:Op woensdag 14 december 2005 23:53 schreef Coelho het volgende:
Wordt het nog schaatsen in de kerstvakantie?
Dat is juist leuk op de fiets hierdoor heen omdat je dan ziet hoe al die autos vast staan.quote:Op donderdag 15 december 2005 10:22 schreef kippenek het volgende:
Zijn jullie wel helemaal wijs ofzo? Allemaal ramptoeristen hier? D'r zitten er hier een paar flink klaar te komen van rampweer geloof ik. Nou, ik teken voor een oud-Hollandse kwakkelwinter. Ik moet er dagelijk op de fiets doorheen, sneeuw en vorst zijn een gruwel.
Ik ben het helemaal met je eens!!! Hagel en Regen dat kennen we nu inmiddels wel, sneeuw hebben we niet zo vaak!! En dat hoort ook wel bij deze tijd van het jaar!! En het is nog romantisch ook.......quote:Op donderdag 15 december 2005 11:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is juist leuk op de fiets hierdoor heen omdat je dan ziet hoe al die autos vast staan.![]()
En geef mij maar liever sneeuw dan regen,hagel en storm wanner ik eens tuk moet fietsen.
Dat deden ze 24 november ook...quote:Op donderdag 15 december 2005 09:44 schreef highway101 het volgende:
KNMI heeft zijn prognoses alweer naar beneden vastgesteld:
misschien een minnetje vergetenquote:Op donderdag 15 december 2005 12:04 schreef highway101 het volgende:
De voorspelling van weeronline lijken me érg onwaarschijnlijk:
[afbeelding]
Budweis staat beter bekend als Ceske Budejovice, en ligt in zuid Tsjechië.
Ik moet er ook dagelijks doorheen met de fiets, en geef mij maar lekker heftig weer hoorquote:Op donderdag 15 december 2005 10:22 schreef kippenek het volgende:
Zijn jullie wel helemaal wijs ofzo? Allemaal ramptoeristen hier? D'r zitten er hier een paar flink klaar te komen van rampweer geloof ik. Nou, ik teken voor een oud-Hollandse kwakkelwinter. Ik moet er dagelijk op de fiets doorheen, sneeuw en vorst zijn een gruwel.
En wat dacht je van kou in het westen met een berg sneeuw!!quote:Op donderdag 15 december 2005 16:43 schreef MvL het volgende:
zullen we vanaf 23 december eens es wat kou uit het oosten krijgen???
http://www.wetter.at/inte(...)/prognose/in-8-tagen
wel een goeie timing als dat zo'n beetje aanhoudt cq doorzet net voor kerst..![]()
WOW!!! Ganz GEIL!!quote:Op donderdag 15 december 2005 12:37 schreef highway101 het volgende:
check hier voor indrukwekkende foto's uit Wuppertal van de sneeuwstorm van 2 weken geleden!
Ganz Geil?? doe ff normaal!!!! Maar het mag hier inderdaad wel gaan sneeuwen!!quote:Op donderdag 15 december 2005 16:57 schreef RJH het volgende:
[..]
WOW!!! Ganz GEIL!!Kan niet wachten tot het hier ook zoveel gaat sneeuwen..!!
![]()
Geduld.quote:Op donderdag 15 december 2005 18:29 schreef Ewaldus het volgende:
Schiet niet echt op met dat koude weer..
Tien jaar terug ofzo konden we 24 november schaatsen... op natuurijs..
Ja, en ze verwachten ook weer sneeuw. Ongeveer de zelfde weer omstandighedenquote:Op donderdag 15 december 2005 11:35 schreef pieter_pontiac het volgende:
[..]
Dat deden ze 24 november ook...
Twee mogelijke zaken die voor onstuimig weer zouden kunnen zorgen. Hou de berichten in de gaten. Naar verwachting gaat de neerslag vanaf vrijdagavond/zaterdagnacht als (natte) sneeuw vallen, temperaturen in het binnenland vanaf vrijdagmiddag vrij dicht bij nul.quote:AANDACHTSPUNTEN:
Uiteraard gaat de aandacht voornamelijk uit naar de snelle cyclogenese
die boven de Noordzee moet gaan plaatsvinden. Het laag trekt tamelijk
zuidoostelijk en lijkt vooralsnog met de sterkste winden de Duitse Bocht
in te lopen.
Een ander interessant fenomeen is de buienstoring die Hirlam zaterdag
laat passeren. Het heeft vooralsnog kenmerken van een Polar Low.
quote:donderdag 22 december tot en met zondag 25 december 2005
80% kans op overwegend droog weer met temperaturen rond de normale waarden van 6 graden overdag en 2 graden in de nacht. 20 % kans op temperaturen rond of iets onder het vriespunt.
Waar staat RJH eigenlijk voor??? Robuuste Jonge Heer????quote:Op donderdag 15 december 2005 16:57 schreef RJH het volgende:
[..]
WOW!!! Ganz GEIL!!Kan niet wachten tot het hier ook zoveel gaat sneeuwen..!!
![]()
Nee hoor. De runs zwabberen, maar zijn consistent in drukopbouw. Kans dat het zachter wordt is er altijd, maar het ziet er niet slecht uit. Met kaarten als hieronder is de winter erg dichtbij..quote:Op vrijdag 16 december 2005 06:50 schreef Caesu het volgende:
en ja hoor, de kansen op kou na het weekend en een witte kerst zijn alweer kleiner geworden...
En het Westen!!!!!quote:Op vrijdag 16 december 2005 13:57 schreef Omaha het volgende:
Ja, laat nu eens het noorden aan de beurt zijn![]()
ja voetballen in de sneeuwquote:Op vrijdag 16 december 2005 13:57 schreef Omaha het volgende:
Ja, laat nu eens het noorden aan de beurt zijn![]()
er staat nu dat het rond de 7 graden gaat worden op de 22 e en op de 23 e 9 gradenquote:Op donderdag 15 december 2005 16:43 schreef MvL het volgende:
zullen we vanaf 23 december eens es wat kou uit het oosten krijgen???
http://www.wetter.at/inte(...)/prognose/in-8-tagen
wel een goeie timing als dat zo'n beetje aanhoudt cq doorzet net voor kerst..![]()
wat komt er vanuit het noorden dan aan? Waar moet ik opletten? (ik ben nogal een weer-leekquote:Op vrijdag 16 december 2005 12:36 schreef Keromane het volgende:
PS kijk wat er vanuit het noorden aankomt:
http://page.mi.fu-berlin.de/~zick/weather/16-h-europe.mpg
[afbeelding]
Let op de krul. Dat is een polar low. Een bel erg koude bovenlucht waar veel neerslag en veel wind uit ontstaat boven het relatief warme zeewater. Een minidepressie. Eenzelfde soort principe zie je op veel grotere schaal met orkanen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:35 schreef kepler het volgende:
[..]
wat komt er vanuit het noorden dan aan? Waar moet ik opletten? (ik ben nogal een weer-leek)
2.6 mb?? Ooit van resizen gehoord??quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:50 schreef Keromane het volgende:
[..]
Let op de krul. Dat is een polar low. Een bel erg koude bovenlucht waar veel neerslag en veel wind uit ontstaat boven het relatief warme zeewater. Een minidepressie. Eenzelfde soort principe zie je op veel grotere schaal met orkanen.
Hier een grote satellietfoto. In het midden, boven.
[afbeelding]
Misschien is het een goed plan om dat soort info inquote:Op vrijdag 16 december 2005 16:01 schreef the_disheaver het volgende:
ontiopic: hierzonet een hefig, maar kort hagelbuitje...
KNMIquote:De verwachting is nu dat er gedurende de tweede helft van de avond en de nacht ook droge sneeuw kan gaan vallen en dat die sneeuw ook kan blijven liggen, met name in de oostelijke helft van het land. In combinatie met de wind kan dat voor problemen zorgen en we adviseren om wat dat betreft de berichtgeving te blijven volgen.
en wat versta je onder het noordoosten ?oost friesland ook ?quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:56 schreef Keromane het volgende:
KNMI komt misschien met een weeralarm voor sneeuwval in combinatie met harde wind. Nog een beetje onduidelijk wat de temperaturen doen. Het is net als eind November een 'erop of eronder'. Dit soort situaties zijn heel moeilijk te voorspellen.
[..]
KNMI
---
Zware sneeuwval verwacht in het noordoosten.
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:58 schreef highway101 het volgende:
Het noordoosten lijkt me die helft van Nederland. Dus Overijssel, Drente en Groningen, maar ook wel Friesland denk ik.
quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:46 schreef highway101 het volgende:
met uitzondering van Zuid Holland
Dat is in één woord zwaar KUT!!quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:46 schreef highway101 het volgende:
Op knmi.nl is te zien dat het vannacht in heel het land gaat sneeuwen met uitzondering van Zuid Holland en Zeeland.
quote:
quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:46 schreef highway101 het volgende:
Op knmi.nl is te zien dat het vannacht in heel het land gaat sneeuwen met uitzondering van Zuid Holland en Zeeland.
Temperatuur kan hard dalen in een bui hè.quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:50 schreef Keromane het volgende:
Ik heb het idee dat het wel eens mee kan gaan vallen. Bovenlucht is koud, maar aan de grond zien we zeelucht. De temperaturen blijven meest boven nul. Het zijn geen mooie sneeuwomstandigheden. Op het uiterste oosten na verwacht ik hooguit een druipdek, maar misschien heeft de vortex nog iets in petto.
Vergelijkingen met 1979 gaan niet op, toen werd zeer koude lucht aangevoerd. We zitten nu met een noordwest stroming.
Hier een prachtige animatie: http://forum.weeronline.com/pic/2005/pic374476.gif
Dat klopt, wat ik wilde aangeven is dat de temperaturen net iets te hoog zijn voor mooie sneeuw. Het zal best wit worden op diverse plaatsen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:19 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Temperatuur kan hard dalen in een bui hè.
En als je dan eerst een hagelbui heb kan de grond;/lucht al zoveel afkoelen dat de volgende bui wel sneeuw kan brengen die nog wel een dekje kan vormen. zeker tegen de ochtend, denk ik.![]()
Mwah. In 1979 was het ver onder 0 met stuifsneeuw en sneeuwduinen tot 5 meter hoogte in het noorden van het land. Zie ik morgen niet direct gebeuren.quote:Op vrijdag 16 december 2005 18:55 schreef aloa het volgende:
Straks krijgen we net zulke situaties als in 1979.![]()
Combinatie storm en sneeuw beloofd niet veeel goeds
quote:ASHEVILLE, N.C. — More than 700,000 homes and businesses began the day Friday without power after a frigid night allowed ice to build from a deadly storm in the South.
nou 20 km ten noord westen van zwolle is nog gewoon regenquote:
quote:Beoordeling door meteoroloog
vrijdag 16 december 2005 22.53 uur, geldig tot zondag 18 december 2005, 00 UTC.
John Kambeel
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 18 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
Hir18 ziet er wat het drukpatroon betreft in het guidancegebied betrouwbaar uit en dat geldt ook voor de andere modellen. De wind op de Noordzee komt over het algemeen goed overeen met de waarnemingen.
Nabij de Noorse zuidwestkust ligt een hoogtelaag (met dipool-structuur / T500 <-40C) met aan de zuidkant een trog. Deze trog (met vortex) is fraai zichtbaar in de satellietfoto. Echter zou je verwachten dat dat ook in de isobaren te zien is, maar dat is niet het geval (geldt overigens ook voor de andere modellen). Het laagje wat noord van de vortex ligt is wel te traceren (als een aparte kern in het isobarenpatroon) en deze moet volgens het model rond 06 UTC boven het oostelijk Waddengebied liggen en daarna verder zuidoostwaarts trekken. De trog die daar vooruit ligt wordt tegen 03 UTC boven de Wadden verwacht.
Het windveld is het sterkst nabij het laagje waar HiRLAM 44-47 kts berekent (UKRM houdt het overigens bij een scherpe trog). Gezien het feit dat in HiRLAM de convectiviteit (buien) ook de weergegeven drukgradient beïnvloedt, gaan we uit van een maximum van 40-44 kts (een 9 bft dus). Op 1100 vt worden snelheden van 55-60 kts gepresenteerd, maar ook daar halen we wat van af en komen op 50-55 kts in het oostelijk Waddengebied en het uiterste noordoosten.
Verder staat de winterse neerslag centraal. HiRLAM-NESO (neerslagsoort) zit er actueel goed bij (ook op het noorden van de Noordzee). Met een T850 die later vanavond en vannacht -8C is, een dikte die terugloopt naar 516 en een thetaw onder nul neemt de kans op (droge) sneeuw verder toe. Het zwaartepunt lijkt boven het noorden en oosten te liggen (hoeveelheden, volgens HiRLAM, in de orde van 2-5 en zaterdagochtend 5-10 cm: UKRM doet het beduidend rustiger aan en komt met hoeveelheden in de orde van 1-3 cm) maar schuift volgens de HiRLAM-18 nu 's middags naar het midden en zuidoosten van het land. In ieder geval moet het hele land rekening blijven houden met clustering dan wel lijnvorming van de buien (met kans op droge sneeuw).
Tot slot zal het me niets verbazen als straks de nadruk niet op het laagje noordoost van de trog maar toch de trog zelf het belangrijkste item wordt (de satellietfoto en meer nog de waarnemingen van 21 en 00 UTC boven de noordelijke Noordzee zullen uitsluitsel kunnen geven)
Voorlopig blijven we de beslissing om een voorwaarschuwing uit te geven zo lang mogelijk uitstellen. Gezien de positie van de trog/laag en ontbreken van waarnemingen zullen we naar alle waarschijnlijkheid moeten wachten tot aan het eind van de avond/begin van de nacht om een gedegen uitspraak te doen over het wel/niet halen van weeralarm-criteria.
Vergelijking Meteosat 8 WV 7.3 met Hir 12+03 Modeluitvoer:
Weinig te melden, maar patroon E22 boven de Noorse Zee komt beter overeen met de werkelijkheid.
Aandachtspunten
WIND:
Hir18 bruikbaar voor de windverwachting met dien verstande dat rond passage laag de werkelijke wind waarschijnlijk zo'n 5 kts lager ligt. Dat overigens ook voor de windstoten (zie modelbeoordeling)
NEERSLAG:
Nu al de eerste meldingen van droge sneeuw. Nadruk ligt vannacht en morgen overdag op het noorden en oosten van het land, maar de nieuwe HiRLAM run heeft de tendens om 's middags het zwaartepunt wat naar het zuidwesten te verschuiven. Verder morgen clustering en lijnvorming (sneeuw)buien in de gaten houden (zie verder ook modelbeoordeling).
KNMI
Er ligt hier nog steeds een hoop sneeuw.. Temp is vandaag maar even boven 0 uitgekomen.quote:Op zaterdag 17 december 2005 16:51 schreef Keromane het volgende:
Hmm.. het ziet er aardig uit voor vanavond en vannacht. Op dit moment trekt een brede band buien het noorden van het land binnen, daarachter nog meer buien. De temperaturen liggen op sommige plekken aardig richting het vriespunt en er is gladheid gemeld door opvriezing. De bovenlucht is nog aardig koud. Ik denk dat de kans aanzienlijk is dat een groot deel van het land morgen wakker wordt in een witte wereld met een paar centimeter.
Pin me er niet op vast. De sneeuw zal waarschijnlijk ook rap weer verdwijnen.
lange termijn is altijd spannend. en die aanwijzingen zijn er al vanaf oktober.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:13 schreef Keromane het volgende:
Lange termijn is erg spannend. De voorzichtige aanwijzingen groeien dat we wel eens de winter in kunnen gaan duiken.
Eind december was de planning, en dan nog het zijn geen voorspellingen maar meer hoe het zou kunnen worden met de huidige kaarten.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:25 schreef Caesu het volgende:
[..]
lange termijn is altijd spannend. en die aanwijzingen zijn er al vanaf oktober.
maar telkens valt het toch minder koud uit. koude-inval half december?? niet gebeurd...
Bedoel je deze?quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:25 schreef INViCTuS het volgende:
De lijntjes voor de Bilt geven wel erg koud weer aan als we de jaarwisseling naderen en net erna. Dat is wel mischien nog net iets te ver weg.Komende week gewoon weer lekker Nederlands iig. De kou is dichtbij
Een paar dagen geleden was het bijna 10 graden, de afgelopen nacht heeft het plaatselijk bijna 5 graden gevroren. De bovenluchttemperatuur is naar onder de -40 gezakt. Zoiets noem je een koudeinval. Wanneer de wind aan de grond niet van zee komt heb je ook vorst overdag. Juist dat duikt steeds in de kaarten op en daar had ik het over.quote:Op zaterdag 17 december 2005 20:25 schreef Caesu het volgende:
[..]
koude-inval half december?? niet gebeurd...
Als idt ooit in Nederland voorkomt ligt het complete land op zijn gat.quote:Op vrijdag 16 december 2005 21:51 schreef nozem het volgende:
[afbeelding]
Leuk he, dit kan in Nederland maar komt eigenlijk nooit voor.
Kerst komt denk ik net te vroeg om wit te zijn.quote:Op zondag 18 december 2005 13:41 schreef Keromane het volgende:
[..]
Een paar dagen geleden was het bijna 10 graden, de afgelopen nacht heeft het plaatselijk bijna 5 graden gevroren. De bovenluchttemperatuur is naar onder de -40 gezakt. Zoiets noem je een koudeinval. Wanneer de wind aan de grond niet van zee komt heb je ook vorst overdag. Juist dat duikt steeds in de kaarten op en daar had ik het over.
Voorlopig gaat alles volgens 'plan'. Al sinds half November. Hoe het verder gaat lopen is een kwestie van afwachten. We zitten nu rond het tweede breakpoint -zoals ik een paar weken geleden heb aangegeven- en het ziet er niet slecht uit.
Kansen op een witte kerst zijn trouwens aanzienlijk op dit moment, maar we moeten eerst dit breakpoint afwachten. Gaat het goed dan is er een derde breakpoint rond de jaarwisseling. Blijft alles 'volgens plan' gaan dan duiken we in week 1 de diepvries in. Maar nogmaals, maak je niet blij met een dooie mus. Het kan alle kanten op.
Idd! Begrijp er nu echt geen ene ruk meer van... Kunnen wij nu alsnog een 'polar low' gaan krijgen, of hoe zit dat..!?quote:Op zondag 18 december 2005 17:40 schreef Omaha het volgende:
Pff, geen touw aan vast te knopen, de nieuwste kaarten verschillen weer enorm.
nu niet meer...quote:Op zondag 18 december 2005 18:17 schreef RJH het volgende:
[..]
Waar zie jij iets dan?? Ik zie geen blauw of neerslag boven Nederland..
Ah, we hebben een visionair in ons midden. Onderbouw die mening eens dan?quote:Op zondag 18 december 2005 21:54 schreef B03S het volgende:
Ik denk dat als er nog sneeuw van betekenis gaat vallen dit pas na de jaarwisseling is.
ja ik denk eind 2006 een keer.quote:Op zondag 18 december 2005 21:54 schreef B03S het volgende:
Ik denk dat als er nog sneeuw van betekenis gaat vallen dit pas na de jaarwisseling is.
Of verhuis naar Oostenrijk/Zwitserland.. kei veel sneeuwquote:Op zondag 18 december 2005 21:54 schreef B03S het volgende:
Ah, het neerslaggebied heeft de kust van Noord-Holland bereikt. Bedankt voor de info.quote:
Graag gedaanquote:Op maandag 19 december 2005 00:24 schreef nozem het volgende:
Ah, het neerslaggebied heeft de kust van Noord-Holland bereikt. Bedankt voor de info.
Ja idd, gisteren was het nog 70% warm tegen 30% koud.. Als je het mij vraagt wordt het jammer genoeg geen witte kerst, maar gaat er wel het eea aan winterse buien vallen rond de jaarwisseling..quote:Op maandag 19 december 2005 07:27 schreef Keijs het volgende:
Op KNMI nu al 50% kans op koude-inval voor de lange termijn
maar die trekt ook weer weg voor de jaarwisselingquote:Op maandag 19 december 2005 11:09 schreef RJH het volgende:
[..]
Ja idd, gisteren was het nog 70% warm tegen 30% koud.. Als je het mij vraagt wordt het jammer genoeg geen witte kerst, maar gaat er wel het eea aan winterse buien vallen rond de jaarwisseling..
Zo rond 28/29 dec. zou er een bel koude lucht vanuit het noord-oosten van Rusland, onze kant op kunnen komen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Inderdaad, maar dat komt doordat de kaarten nu weer anders zijn. Eerst ging die bel recht over Nederland nu blijft hij hangen boven Duitsland en Polen. Ach je kunt er niets van zeggen, morgen zijn de kaarten weer anders.quote:Op maandag 19 december 2005 11:58 schreef kepler het volgende:
[..]
maar die trekt ook weer weg voor de jaarwisseling
Idd Gijsje, er is gewoon geen touw aan vast te knopen. Maar als ik de kaarten van Keromane zo eens zie, zou het best eens kunnen dat de winter eindelijk eens goed zijn intrede gaat doen!quote:Op maandag 19 december 2005 12:26 schreef Gijsje het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dat komt doordat de kaarten nu weer anders zijn. Eerst ging die bel recht over Nederland nu blijft hij hangen boven Duitsland en Polen. Ach je kunt er niets van zeggen, morgen zijn de kaarten weer anders.
edit: laat maarquote:Op maandag 19 december 2005 12:30 schreef Keromane het volgende:
Verschillende modellen en prognoses zijn consistent, het lijkt erop dat de winter voor de deur staat.
ECMWF
[afbeelding]
GFS:
[afbeelding]
GEM:
[afbeelding]
NOGAPS:
[afbeelding]
UKMO:
[afbeelding]
Ensembles:
[afbeelding]
quote:Ook meteorologen van het Engelse KNMI (Met Office) kwamen dit najaar in het nieuws met berichten over een op handen zijnde barre winter. Het Engelse bericht is in de media uit zijn verband gerukt. Het nieuws was gebaseerd op een relatie tussen de zeewatertemperatuur op de Noordelijke Atlantische Oceaan en de Noord-Atlantische Oscillatie (NAO). Dat is een maatstaf voor het verschil in luchtdruk tussen de depressie bij IJsland en het hogedrukgebied bij de Azoren. Als de IJslanddepressie niet diep is en het Azorenhoog niet sterk, dan is het verschil in luchtdruk op de Atlantische Oceaan relatief klein en de NAO-index laag. Onder die omstandigheden, met geringe drukverschillen, is de straalstroom, een van west naar oost gerichte luchtstroming op zo'n tien kilometer hoogte, minder sterk en zouden we een grotere kans maken op een koudere winter.
Voor dit jaar verwacht het Met Office een grotere kans op een lagere NAO-index dan de laatste jaren het geval was. Volgens van Oldenborgh moeten we daar echter niet veel waarde aan hechten. De foutenmarge is te groot om er conclusies aan te verbinden. Bovendien is dit verband in gegevens van vóór 1950 en van na 1997 niet te vinden en waarschijnlijk berust het dus gewoon op toeval.
De winterinval 84/85 ging zo (24 december - 8 januari) :quote:Op maandag 19 december 2005 14:26 schreef nozem het volgende:
Ik bestel bij deze een herhaling van januari 1985.
Hangt ervan af wat jou definitie van serieus isquote:Op maandag 19 december 2005 12:53 schreef klez het volgende:
Ik heb de site van het KNMI en die Britten nog eens bekeken, maar de enige conclusie die je kan trekken is dat er geen enkele serieuze aanwijzing is dat we een strenge winter krijgen.
Statistisch gezien wordt die kans alleen maar kleiner, als ik het goed begrepen heb.
[..]
Grootspraak van zgn. amateurweerofielen die graag even aantrappen tegen een instituut als het KNMI.quote:Op maandag 19 december 2005 16:23 schreef 61neorej het volgende:
Waarom heeft het KNMI zich niet bewezen de laatste tijd?
Alsof het KNMI de laatste tijd zulke goede voorspellingen heeft gedaan.. En meestal was dit alleen maar op zéér korte termijn..quote:Op maandag 19 december 2005 16:31 schreef kippenek het volgende:
[..]
Grootspraak van zgn. amateurweerofielen die graag even aantrappen tegen een instituut als het KNMI.
De laatste tijd niet veel meer he, vandaar natuurlijk mijn reactie.. Als je de ene keer leest dat het 80 tegen 20% is en dan die dag erna 50 tegen 50% dan zie ik dat meer als 'natte-vinger-werk..'quote:Op maandag 19 december 2005 17:04 schreef 61neorej het volgende:
Wat heeft het knmi dan fout gedaan?
Kijk je uberhaupt wel is op de website van het knmi?
dat is het gevaar met waarschuwingen met betrekking tot het weer... de KNMI kan nooit precies op tijd een waarschuwing geven. Te vroeg en de kans is groot dat het niet waar is, te laat en iedereen begint te zeuren dat het te laat is....quote:Op maandag 19 december 2005 17:06 schreef Gijsje het volgende:
Eens, eind November kwam het KNMI ook veel te laat met een waarschuwing voor sneeuwval. Delen van Nederland waren al bijna ingesneeuwd. Maar goed het is natuurlijk niet niks om het allemaal goed te voorspellen, zeker nu de kaarten elke dag wel weer anders zijn.
Dat is puur uit het lezen van de uitkomsten van de weercomputer van het ECMWF.quote:Op maandag 19 december 2005 17:10 schreef RJH het volgende:
[..]
De laatste tijd niet veel meer he, vandaar natuurlijk mijn reactie.. Als je de ene keer leest dat het 80 tegen 20% is en dan die dag erna 50 tegen 50% dan zie ik dat meer als 'natte-vinger-werk..'
Blijkbaar niet, anders had ik dit soort reacties (samen met anderen) nooit gepostquote:Op maandag 19 december 2005 17:59 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Dat is puur uit het lezen van de uitkomsten van de weercomputer van het ECMWF.
Die maakt 2 keer per dag 50 verschillende berekeingen voor het weer van komende tijd.
En laat al die 50 uitkomsten zien. als daar dus 20/80 is zal het knmi, waarschijnlijk wel met een redelijke check of het geen foute berekening is, overnemen.
Helemaal mee eens!quote:Op maandag 19 december 2005 18:04 schreef MvL het volgende:
Daar doelde ik zo ongeveer op. Laat ik het rectificeren; ik heb niet veel vertrouwens in de voorspellingen van het KNMI. En ja, ik kijk er regelmatig op, evenals verschillende 'amateur' sites zoals deze. Opmerkelijk vind ik dat die laatsten het beter voorspellen dan het KNMI.
Maar goed; blijft leuk om alles in de gaten te houden en dan kan je altijd nog zelf je conclusies trekken![]()
Maar verklaar dit dan eens Keromane:quote:Op maandag 19 december 2005 18:33 schreef Keromane het volgende:
Prognoses wijzen steeds meer op een winterinval zoals we al jaren niet meer gezien hebben. Het wordt steeds leuker. Volgens de laatste run van GFS gaat de Kerst sneeuw brengen. Mogelijk zelfs veel sneeuw bij een stormachtige ijzige wind. Maar dit alles is nu nog erg moeilijk te bepalen.
We wachten af wat de andere modellen nu gaan zeggen. Het is in ieder geval zeer bijzonder om consistentie te zien tussen verschillende modellen wereldwijd en de verschillende runs onderling. Het lijkt erop dat een winterinval over pakweg een week onvermijdelijk is. Vorst overdag, matige tot strenge vorst 's nachts. Aanzienlijke sneeuwkansen. 2006 kan wel eens erg koud van start gaan.
---
Laatse run GME is ook bingo
[afbeelding]
Wuhahahaha nu breekt echt m'n klomp!!quote:Op maandag 19 december 2005 18:33 schreef Keromane het volgende:
Prognoses wijzen steeds meer op een winterinval zoals we al jaren niet meer gezien hebben. Het wordt steeds leuker. Volgens de laatste run van GFS gaat de Kerst sneeuw brengen. Mogelijk zelfs veel sneeuw bij een stormachtige ijzige wind. Maar dit alles is nu nog erg moeilijk te bepalen.
We wachten af wat de andere modellen nu gaan zeggen. Het is in ieder geval zeer bijzonder om consistentie te zien tussen verschillende modellen wereldwijd en de verschillende runs onderling. Het lijkt erop dat een winterinval over pakweg een week onvermijdelijk is. Vorst overdag, matige tot strenge vorst 's nachts. Aanzienlijke sneeuwkansen. 2006 kan wel eens erg koud van start gaan.
---
Laatse run GME is ook bingo
[afbeelding]
Nou voor mij is het wel duidelijk hoor.. Keromane for President!quote:Op maandag 19 december 2005 19:04 schreef 004 het volgende:
Toch geloof ik een gerespecteerd instituut KNMI eerder dan een of andere hobbyist als Keromane.
@Etiënne, no offence hoor.
Mja, Keromane zag de sneeuwval van 2 weken geleden al een week vantevoren. De KNMI kwam daarbij niet eens in de buurt, die werden er door overvallen, of lieten zich erdoor overvallen.quote:Op maandag 19 december 2005 19:04 schreef 004 het volgende:
Toch geloof ik een gerespecteerd instituut KNMI eerder dan een of andere hobbyist als Keromane.
Ik ben geen hobbyist en doe geen weervoorspellingen. Ik kijk alleen naar kaarten van de meteoinstituten en schat kansen in. Het KNMI 'voorspelt' ook niet maar maakt verwachtingen op grond van meer data en kennis dan via internet op te vragen is. Als het KNMI geen halve meter sneeuw verwacht dan zal daartoe wel voldoende aanleiding zijn. Die mensen zitten niet uit hun neus te eten of te prutsen.quote:Op maandag 19 december 2005 19:04 schreef 004 het volgende:
Nee, KNMI klopt ook nog gewoon als dit uitkomt.quote:Op maandag 19 december 2005 18:54 schreef RJH het volgende:
[..]
Wuhahahaha nu breekt echt m'n klomp!!Mocht dit echt zo gaan worden, dan mag het KNMI zich echt even achter zijn oren gaan krabben, alvorens met dit soort uitspraken te gaan paraderen:
'DE BILT - Geen witte kerst dit jaar, zo verwacht het KNMI. De kans dat het dit jaar in Nederland gaat sneeuwen met de feestdagen is minder dan 5 procent. „We zitten al bijna een kwart eeuw zonder witte kerst”, verzuchtte een woordvoerder maandag.'
Voor mijn gevoel is het een 'witte kerst' als je sneeuw ziet, liefst vallende sneeuw. Het KNMI hanteert andere maatstaven. Een gesloten dek van twee dagen in de Bilt met de Kerst zie ik ook echt niet zitten op dit moment. 5% kans daarop lijkt me best veel.quote:Op maandag 19 december 2005 18:47 schreef Bierie het volgende:
Ik zeg niet wie er goed of fout zit maar ik zou weleens willen weten hoe dat komt, zou je zoiets kunnen uitleggen?
Eens.quote:Op maandag 19 december 2005 21:13 schreef Keromane het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel is het een 'witte kerst' als je sneeuw ziet, liefst vallende sneeuw. Het KNMI hanteert andere maatstaven. Een gesloten dek van twee dagen in de Bilt met de Kerst zie ik ook echt niet zitten op dit moment. 5% kans daarop lijkt me best veel.
Vergeet die mogelijkheid inderdaad niet. Een week duurt nog lang, hoe mooi en eensgezind kaarten er nu ook uitzien.quote:Op maandag 19 december 2005 21:11 schreef 61neorej het volgende:
Overigens ook nog kans op regen en +6
De winter is dan officieel ook nog niet eens begonnen.quote:Op maandag 19 december 2005 21:31 schreef BansheeBoy het volgende:
"Koude winter verwacht."
Nou, ik wacht nog steeds. Zachter als de winter nu is kan ik me haast niet voorstellen.²
Die sneeuwpop is niet door jou gemaaktquote:Op maandag 19 december 2005 22:37 schreef RJH het volgende:
Hmmm.. Ik herinner me nog die leuke tijd in de sneeuw.. Al die poppen die we toen maakten.. Dat het maar weer gauw mag gaan sneeuwen!!![]()
[afbeelding]
Leugenaarquote:Op maandag 19 december 2005 22:37 schreef RJH het volgende:
Hmmm.. Ik herinner me nog die leuke tijd in de sneeuw.. Al die poppen die we toen maakten.. Dat het maar weer gauw mag gaan sneeuwen!!![]()
[afbeelding]
quote:maandag 26 december tot en met donderdag 29 december 2005
60% kans op overgang naar kouder, meest droog weer met lichte vorst in de nacht. 40% kans op aanhoudend vrij zacht weer met af en toe regen of enkele buien
Die leuke tijd in de sneeuw.... Nou als ik jou plaatje zie dan weet ik al wat jij toen in de sneeuw deed!!!quote:Op maandag 19 december 2005 22:37 schreef RJH het volgende:
[afbeelding]
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,25689-1938984,00.htmlquote:Record snowfall throughout much of Japan and the coldest December for a decade has caused at least six deaths and brought large parts of the country to a standstill.
The Meteorological Agency, blaming the “Arctic oscillation” effect, said that blizzards in the northwest were set to continue and that another metre of snow might fall in the next two days. A blanket of minus 45C (-49F) air has swept in from the Sea of Japan, dumping snow on parts of the south that had not seen a flake since the late 1980s.
Some areas suffered the biggest falls in 85 years. Six people were killed and 20 injured in the past week. One man was killed by a snow-removal machine, but most died trying to clear snow from the roofs of homes. Many fear that their houses, built to be flexible to withstand earthquakes, will not be able to cope with the snow.
The harsh weather could also cause serious problems for some residents in Niigata in the north who are still living in temporary homes after an earthquake a year ago.
More than 100 internal flights were cancelled and many train routes were closed.
Zijn daar grafiekjes of plaatjes van? Ben visueel ingesteldquote:Op dinsdag 20 december 2005 17:55 schreef Keromane het volgende:
GFS12 run. In 1 woord: winter. Vanaf 2e kerstdag dag en nacht aanhoudende vorst en sneeuwkansen.
We zullen wel zien of het zo uitpakt, de winterse kaarten blijven vooralsnog telkens terugkeren. Nu weer een run met meer oostelijke winden zodat we geen last hebben van een warme Noordzee.
Maak me blij. Ik vond het allemaal maar sensatiezoekerij (niet van jou, trouwens), maar ik heb een mooi setje winterbanden gekocht en nu wil ik waar voor mijn geld.quote:Op dinsdag 20 december 2005 17:55 schreef Keromane het volgende:
GFS12 run. In 1 woord: winter. Vanaf 2e kerstdag dag en nacht aanhoudende vorst en sneeuwkansen.
We zullen wel zien of het zo uitpakt, de winterse kaarten blijven vooralsnog telkens terugkeren. Nu weer een run met meer oostelijke winden zodat we geen last hebben van een warme Noordzee.
Offtopic: Winterbanden heb je sowieso al profijt van: Winterbanden rijden bij een temperatuur onder de 7 graden Celcius beter dan gewone banden. Door een andere rubbersamenstelling en een ander profiel zorgen winterbanden voor een beter grip op het wegdek, vooral bij nat weer.quote:Op dinsdag 20 december 2005 20:06 schreef klez het volgende:
[..]
Maak me blij. Ik vond het allemaal maar sensatiezoekerij (niet van jou, trouwens), maar ik heb een mooi setje winterbanden gekocht en nu wil ik waar voor mijn geld.![]()
Offtopic:quote:Op dinsdag 20 december 2005 20:09 schreef FRaGMaN het volgende:
Als ik sneeuwkettingen nodig heb gaat het pas leuk worden (jaa ik weet dat dat niet mag in NL)
als ik de kaarten goed lees dan is dit ook de verwachting:quote:Op woensdag 21 december 2005 12:06 schreef Keromane het volgende:
De laatste runs zijn mooi. Op 2e kerstdag invallende vorst met sneeuw. Een dag of 4 a 5 winter. Mogelijk dat het Skandi-hoog verbinding maakt met Siberie, dan zal het langer koud blijven en kan er in Januari vast geschaatst worden.
o jee, laat ik nou net die dag de weg op moetenquote:Op woensdag 21 december 2005 16:31 schreef highway101 het volgende:
die van daarna is nog beter:
[afbeelding]
?quote:
quote:Op woensdag 21 december 2005 23:26 schreef Keromane het volgende:
[..]
?
Nieuwste GFS run is weer prachtig. Met kerst kans op sneeuwbuien, vanaf 2e kerstdag vorst en meer sneeuwkansen.
Met enige zekerheid kan nu toch wel gezegd worden dat we een paar koude en witte dagen tegemoet gaan. Winter. Hoe koud het wordt en hoe lang het gaat duren is een kwestie van afwachten. Zoals gewoonlijk.
---
Werkelijk schitterende kaarten
Een dubbele hogedrukbuffer op de oceaan, continu noordoost aanvoer, continu sneeuwkansen, lichte tot matige vorst, ook overdag. Zeldzaam mooi, consistent en binnen de redelijk voorspelbare termijn. Zelfs als de hogedruk boven onze omgeving komt blijven we gevangen in vorst. Vrijwel overal in Europa koud, weinig kans op enge dooiaanvallen.
----
[afbeelding]
Welke run keek jij?quote:Op woensdag 21 december 2005 23:26 schreef Keromane het volgende:
[..]
?
Nieuwste GFS run is weer prachtig. Met kerst kans op sneeuwbuien, vanaf 2e kerstdag vorst en meer sneeuwkansen.
Met enige zekerheid kan nu toch wel gezegd worden dat we een paar koude en witte dagen tegemoet gaan. Winter. Hoe koud het wordt en hoe lang het gaat duren is een kwestie van afwachten. Zoals gewoonlijk.
---
Werkelijk schitterende kaarten
Een dubbele hogedrukbuffer op de oceaan, continu noordoost aanvoer, continu sneeuwkansen, lichte tot matige vorst, ook overdag. Zeldzaam mooi, consistent en binnen de redelijk voorspelbare termijn. Zelfs als de hogedruk boven onze omgeving komt blijven we gevangen in vorst. Vrijwel overal in Europa koud, weinig kans op enge dooiaanvallen.
----
[afbeelding]
Dat hele blije ookquote:
het is zooooo lang geleden dat ik op natuurijs heb kunnen schaatsen.... Lekker een beetje rondjes rijden op de Rottemerenquote:Op donderdag 22 december 2005 11:40 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat hele blije ook![]()
Ja ik heb dat ook hoor.. van mij mag het echt koud gaan worden en echt gaan sneeuwen nu
Beetje buiten lopenquote:Op donderdag 22 december 2005 11:43 schreef kepler het volgende:
[..]
het is zooooo lang geleden dat ik op natuurijs heb kunnen schaatsen.... Lekker een beetje rondjes rijden op de Rottemeren
blijft een mooie opmerking van die Gijsquote:
1 grote kutzooiquote:Op donderdag 22 december 2005 01:27 schreef Omaha het volgende:
[afbeelding]
Overal sneeuw behalve in Nederland![]()
Eerst zien dan geloven...quote:Op donderdag 22 december 2005 11:32 schreef Keromane het volgende:
GFS06 rolt binnen, tot nu toe een juweel... Dit zijn kaarten waar je als winterliefhebber jaren van droomt. Vanaf tweede kerstdag vorst in ons land en kans op een sneeuwstoring wat een dik pak kan opleveren. Vervolgens blijft het vriezen en kan het kwik onder de -10 gaan uitkomen in de nachten. De run die nu uit de computers komt wijst op standvastig winterweer.
Alhoewel je dingen nooit met elkaar mag vergelijken is de situatie enigzins vergelijkbaar met de aanvang 78/79 en 62/63. Zou dit dan inderdaad een strenge winter worden?
We wachten af. Iedereen alvast mooie kerstdagen gewenst, met of zonder sneeuwballen.
Krijgen we dat gezeik weer.. "de elfstedentocht"quote:Op donderdag 22 december 2005 11:48 schreef WEST het volgende:
op mijn verjaardag een elfstedentocht (13-01) dat zal wel vet zijn![]()
www.wetterzentrale.de zijn ze te vindenquote:Op donderdag 22 december 2005 11:45 schreef kepler het volgende:
[..]
blijft een mooie opmerking van die Gijs
@Keromane: waar kan ik die zogenaamde runs vandaan halen?
Oké dan!quote:Op donderdag 22 december 2005 11:32 schreef Keromane het volgende:
GFS06 rolt binnen, tot nu toe een juweel... Dit zijn kaarten waar je als winterliefhebber jaren van droomt. Vanaf tweede kerstdag vorst in ons land en kans op een sneeuwstoring wat een dik pak kan opleveren. Vervolgens blijft het vriezen en kan het kwik onder de -10 gaan uitkomen in de nachten. De run die nu uit de computers komt wijst op standvastig winterweer.
Alhoewel je dingen nooit met elkaar mag vergelijken is de situatie enigzins vergelijkbaar met de aanvang 78/79 en 62/63. Zou dit dan inderdaad een strenge winter worden?
We wachten af. Iedereen alvast mooie kerstdagen gewenst, met of zonder sneeuwballen.
Ik heb ook echt zin in echte winter met sneeuw en ijs!quote:Op donderdag 22 december 2005 11:40 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dat hele blije ook![]()
Ja ik heb dat ook hoor.. van mij mag het echt koud gaan worden en echt gaan sneeuwen nu
ik ga uit van scenario 1 maar ik hoop het 2equote:Op donderdag 22 december 2005 12:49 schreef Keromane het volgende:
Het zijn niet mijn 'voorspellingen' maar verwachtingen van de meteorologische instituten waarop je kansen baseert. Uiteraard moet je altijd een slag om de arm houden, maar op dit moment ziet het er niet slecht uit.
Twee uitersten voor komende week:
Scenario 1:
Vanaf 2e Kerstdag een paar dagen temperaturen richting het vriespunt, kans op een sneeuwbui, daarna zachter met wind van zee en van tijd tot tijd een (winterse) bui. Weinig tot geen nachtvorst verder.
Scenario 2:
Op 2e Kerstdag vorst vanuit het oosten, felle sneeuwstoringen die door trage verplaatsing veel sneeuw brengen, lichte tot matige vorst, in de nacht bij opklaringen mogelijk strenge. Van tijd tot tijd sneeuw, de temperatuur komt dit jaar niet meer boven het vriespunt, oud en nieuw verloopt bij temperaturen ver onder het vriespunt.
De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar ga uit van scenario 1. Wel zo veilig. De winter is in ieder geval in de buurt.
[afbeelding]
De eerste helft van de grafiek valt binnen de redelijke termijn, het tweede deel is te ver vooruit om veel waarde aan te hechten. Temperaturen op ca. 1,5 km hoogte die een indicatie geven van de luchtmassa waarin we ons (gaan) bevinden. Ronduit winters dus.
yeah babyquote:Op donderdag 22 december 2005 19:34 schreef Keromane het volgende:
Opmerkelijk: kans op een polar low, in deze setting levert dat mogelijk 78/79 toestanden op, maar het is beter om de ontwikkelingen van dag tot dag te bekijken.
Knmi zegt van wel ja,quote:Op vrijdag 23 december 2005 09:14 schreef IkWilbert het volgende:
En? Zijn er al nieuwe kaarten binnen? De "winter" vanaf 2e kerstdag maar een speldeprik?
Zo ziet het er nu uit ja. Met oud en nieuw geen vorst, dus redelijk warm. Maar het veranderd keer op keer en is nog ver weg, dus het is nog te vroeg om er conclusies aan te verbinden.quote:Op vrijdag 23 december 2005 09:14 schreef IkWilbert het volgende:
En? Zijn er al nieuwe kaarten binnen? De "winter" vanaf 2e kerstdag maar een speldeprik?
welke kaarten als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:51 schreef RJH het volgende:
Kaarten zien er nu weer een stuk beterder uit!
wetterzentrale.de en dan GFS en dan animation op 500hPa Bd en 850hPa temp.quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:15 schreef joachim87 het volgende:
[..]
welke kaarten als ik vragen mag?![]()
link?
Omdat het KNMI zich angstvallig vastklampt aan het ECMWF-model dat er inderdaad niet bepaald hoogwinters uitziet. Echter, het ECMWF gaat vanavond om, let maar op. Die winter komt er.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:07 schreef Omaha het volgende:
Waarom ziet het KNMI voor woensdag alweer een middagtemp tussen de 1 en de 7 graden?
Nou ja, we houden de spanning er gewoon in dan...quote:Op vrijdag 23 december 2005 18:23 schreef IkWilbert het volgende:
ECMWF is niet veel veranderd ten opzichte van de vorige runs...
hoe zit dat met meteo consult? wat voor kaarten maakt die gebruik van?quote:Op vrijdag 23 december 2005 19:05 schreef Keromane het volgende:
GFS kwam zojuist weer met chique kaarten. ECMWF zal toch overstag moeten, tenzij GFS het nu al dagenlang bij het verkeerde eind heeft.
GFS voorziet totaan de jaarwisseling kou en aardig wat sneeuwkansen.
Who the fuck is opa Beelen?quote:Op vrijdag 23 december 2005 20:43 schreef pieter_pontiac het volgende:
Volgens Opa Beelen komt er geen sneeuw hoor
volgende week dus een bulderende zuidwester en + 10quote:Op vrijdag 23 december 2005 20:40 schreef Keromane het volgende:
JMA is nu ook om en voorziet winter.
- een depressie die winterweer brengtquote:Op vrijdag 23 december 2005 20:22 schreef ChampUnited het volgende:
Wat is er trouwens voor nodig om dezelfde omstandigheden te krijgen als in 1979 en zit de kans erin dat we dit nu ook weer krijgen?![]()
Nu is hopelijk het noorden aan de beurtquote:Op vrijdag 23 december 2005 23:47 schreef Keromane het volgende:
maar dan heb je het niet over een dik sneeuwdek, je hebt daar een storing voor nodig. Bij luchtaanvoer over de Oostzee kunnen er wel flinke buien ontstaan, maar die zijn weggelegd voor het noorden van het land.
Uiteraard, want begin maart dit jaar werd het noorden compleet overgeslagen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 00:19 schreef Skwish het volgende:
[..]
Nu is hopelijk het noorden aan de beurt
Het Zuidwesten wordt altijd overgeslagen..quote:Op zaterdag 24 december 2005 00:19 schreef Skwish het volgende:
[..]
Nu is hopelijk het noorden aan de beurt
Ik in mijn zelfgebouwde iglo hoop ikquote:Op zaterdag 24 december 2005 02:51 schreef Notoire_Gek het volgende:
Over 10 weken zit ik al weer buiten op terras![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |