Dan hoop ik dat je ver van me vandaan woont.quote:Op zondag 11 december 2005 14:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Luchtdruk knalt naar beneden! 3034.4 hPa!
Ik doelde op je foutje van ongeveer 3 bar.quote:Op maandag 12 december 2005 20:31 schreef SpeedyGJ het volgende:
Huh Hi_Flyer, snap je niet![]()
7.0 graden en de luchtdruk ik inmiddels weer aan het stijgen naar 1036.0 hPa.
quote:EXTRA:
Door aankomende springtij i.c.m. harde NW-winden worden vrijdag diverse peilen overschreden.
Vrijdagmorgen mogelijke overschrijding van het weeralarmcriterium windstoten in het noorden van het land, zie ook meerdaagse-guidance.
Regenquote:Op donderdag 15 december 2005 15:12 schreef Vjenne_kloet het volgende:
Wat een vies kloteweer, ben helemaal nat.
quote:Vandaag trekt een randstoring via het oostelijke deel van de Noordzee richting de Baltische Staten. Morgen koerst een volgende randstoring via het noordwesten van Duitsland richting Polen. Alle modellen komen nu in de nanacht en vroege ochtend (tussen 03 en 09 UTC) met een kleine NW9 bft boven de Wadden. Ook op geringe hoogte geven de modellen veel wind (zo'n 55 kt op 900 hPa). De kans op zeer zware windstoten is daardoor voor het uiterste noordoosten niet helemaal uitgesloten, maar is te klein voor een voorwaarschuwing!
De modellen laten het zwaarste windveld/-stoten over Duitsland naar het zuidoosten trekken. Deze koers geldt ook voor de bijbehorende dynamische neerslag. Ook hier een duidelijke voorkeur voor het noordoosten en oosten van Nederland, de rest van Nederland krijgt minder. Hirlam houdt het in het zuidwestelijk deel zelfs helemaal droog, dit i.t.t. de andere modellen.
Aandachtspunten
WIND:
Zie boven. Dat betekent vrijdag ruiming van de wind naar NW en tussen 03 en 09 UTC een tijdelijke 9 bft in het Waddengebied. Ook op enige hoogte (900 hPa) staat een forse wind (>55 kts). In het noordoosten e.e.a. vergezeld van zware windstoten, kleine kans op zeer zware windstoten. De rest van land moet in die periode rekening houden met zware windstoten.
We houden het voor u in de gatenquote:donderdag 15 december 2005 22.34 uur, geldig tot zaterdag 17 december 2005, 00 UTC.
Marco Nolet
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 18 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
In grote lijnen is Hirlam niet veel anders dan de vorige run en ook de overeenkomst met de andere modellen is groot.
Een randstoring boven de noordelijke Noordzee trekt snel verder in zuidoostelijke richting. In de ochtend bereikt de storing de Duitse Bocht en wordt in de middag al boven Polen!! verwacht. Het hele systeem heeft kenmerken van een snelle cyclogenese dus waakzaamheid is geboden!
Verder is het interessant om te zien wat Hirlam zaterdag doet. In de koude lucht laat Hirlam dan een buienstoring (Polar Low?!) over de Noordzee naderbij komen.
Vergelijking Meteosat 8 WV 7.3 met Hir 18+03 Modeluitvoer:
goede overeenkomst.
Aandachtspunten
Uiteraard gaat de aandacht voornamelijk uit naar de snelle cyclogenese die boven de Noordzee moet gaan plaatsvinden. Het laag trekt tamelijk zuidoostelijk en lijkt vooralsnog met de sterkste winden de Duitse Bocht in te lopen.
Een ander interessant fenomeen is de buienstoring die Hirlam zaterdag laat passeren. Het heeft vooralsnog kenmerken van een Polar Low.
WIND:
Sterkste windveld aan de zuidwestflank van het laag. Duitse Bocht en onze kust krijgen waarschijnlijk de meeste wind. Hirlam komt daar met een dikke 8, kleine 9, en dat is een fractie meer dan de vorige run. Langs de westkust blijft het allemaal een bft-tje rustiger. Wat windstoten betreft lijkt het er niet op dat we het weeralarmcriterium van 56 knopen grootschalig gaan overschrijden. Er komt weliswaar veel wind op hoogte te staan, maar daarentegen is de opbouw dan tamelijk stabiel. Voor het noordelijk kustgebied en het uiterste noordoosten kunnen de windstoten lokaal wel eens tot 50-55 kts komen. Elders aan de kust lijkt het me met 45-50 knopen mooi. Boven land kan daar nog eens 5 knopen af en kom je tussen de 40-45 knopen uit.
Interessant worden ook de wind en windstoten nabij het naderende Polar Low. Hirlam komt lokaal met winden boven de 50 kts!! uit boven de Noordzee, en voor onze kust kortstondig met 9 bft. Bovendien zitten we dan in veel onstabiele lucht dan vrijdag en lijkt mij de kans op zware windstoten erg groot. Misschien boven zee wel zeer zware windstoten. TKE kaartjes geven al een indicatie. Weliswaar is alles nog ver weg, en laat Hirlam wel
TKE geeft dan hogere waardes dan voor vrijdagochtend. Ook dat blijft dus iets om in de gaten te houden.
NEERSLAG:
Vannacht vanuit het noorden regen. Vrijdag in de loop ochtend trekt de regen weg en in de loop van de middag komen vanaf de Noordzee buien. In eerste instantie regenbuien, in de loop van vrijdagavond en zaterdagnacht krijgen de buien dan een winters karakter. Thetaw850-waardes gaan dan naar 0 of -1. Nesokaartjes en Hirlam sneeuwkaartjes geven sneeuw duidelijke indicaties!
TEMPERATUUR:
KTG en Hirlam komen goed overeen en kunnen worden aangehouden.
In Amsterdam is het ook onstuimig, maar niet zo erg als 25 november.quote:Op vrijdag 16 december 2005 06:16 schreef SpeedyGJ het volgende:ik heb hier momenteel al een felle storm! Lang niet mee gemaakt
Hier anders onder nulquote:Op vrijdag 16 december 2005 07:04 schreef indahnesia.com het volgende:
Wat een wind![]()
en het is negen graden boven nul![]()
Nee de tempquote:
Op het KNMI staat trouwens dat het nu 0 in het zuiden isquote:Op vrijdag 16 december 2005 07:17 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Nee de temp![]()
Ik maak gewoon van die + een -![]()
![]()
Help mijn schutting!
Ja en in het noorden een krachtige tot harde wind aanquote:Op vrijdag 16 december 2005 07:20 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Op het KNMI staat trouwens dat het nu 0 in het zuiden isIk schrok al! bleek dat dus fout te zijn.
Jah right, doe daar maar even 1 bij op, hier zeker weten een dikke 8 uitschieters naar 9, schutting ligt om, en de windmeter meet de wind niet meer, alleen de richting...ik snap me god niet waaromquote:Op vrijdag 16 december 2005 08:17 schreef i2Them2 het volgende:
HIer ook flinke windstoten en een windkracht 6.![]()
[afbeelding]
Aardig wat regen in Duitsland:
[afbeelding]
Toen ik van huis uit richting vliegveld fietste kwam ik langs het centraal station.. en die bus was net iets te verleidelijkquote:Op vrijdag 16 december 2005 09:15 schreef indahnesia.com het volgende:
het waait erg hard trouwens.. ook hier in Eindhoven.. windstoten en motregen.. daarin moest ik naar mijn werk. Maar met regenjas was het goed te doen.
quote:In de avond neemt de wind tijdelijk wat af maar in de nacht trekt ze weer aan en kan langs de kust mogelijk opnieuw stormkracht bereiken. De aangevoerde lucht wordt gevoelig kouder en de kans op natte sneeuw neemt verder toe. De verwachting is nu dat er gedurende de tweede helft van de avond en de nacht ook droge sneeuw kan gaan vallen en dat die sneeuw ook kan blijven liggen, met name in de oostelijke helft van het land. In combinatie met de wind kan dat voor problemen zorgen en we adviseren om wat dat betreft de berichtgeving te blijven volgen.
Kan nog leuk worden dusquote:Modellenbeoordeling
Hir06 ziet er wat het drukpatroon betreft betrouwbaar uit. De wind op de Noordzee komt over het algemeen goed overeen met de waarnemingen, alleen in de Duitse Bocht staat actueel meer wind dan hir06 aangeeft. Met EC00 en ukrm06 zijn er alleen verschillen m.b.t. het kleine lagedrukgebied dat rond 09 UTC op de Noorse Zee ligt (66N, 4W). Op de satellietfoto is een vortex te zien. Geen van de modellen geeft een laagje op de plek waar dit laag actueel zit, maar alle modellen geven wel een indicatie van een laag of trog in de buurt (ukrm06 qua positie het best). Er zit daar ook een koude put (hoogtelaag en T500 van -45 graden). Volgens hir06 bereikt dit systeem in de vorm van een trog Zaterdag om 06 UTC het noorden van het land, ukrm06 en EC00 zijn trager. Bij de trog (of laag?) veel wind (W-NW 9 voor het noorden van het land en mogelijk zeer zware windstoten) en mogelijk sneeuwbuien die wat meer geclusterd zijn. Voorlopig stellen we de beslissing om een voorwaarschuwing uit te geven zo lang mogelijk uit en we hopen m.b.v. de volgende modelrun wat meer duidelijkheid te krijgen (beslissing voorwaarschuwing moet 12 uur van te voren dus om 18 UTC uiterlijk). De weeralarmcriteria waar het om gaat zijn de zeer zware windstoten (2 van de 5 kuststations dus Den Helder en Terschelling) en het sneeuwjachtcriterium.
Vergelijking Meteosat 8 WV 7.3 met Hir 06+03 Modeluitvoer:
Geen commentaar.
Aandachtspunten
WIND:
Hir06 bruikbaar voor de windverwachting. Boven land vrij krachtige tot krachtige noordwestenwind, aan zee hard of stormachtig. Bij buien zware windstoten, zaterdag rond 06 UTC in de noordelijke kuststrook kans op zeer zware windstoten.
NEERSLAG:
Hir06 thetaw850 van +3 lijkt de grens voor de winterse neerslag (natte sneeuw en hagel). In de special van Texel (rond 11:45 UTC) is al hagel gemeld. Dat betekent vanmiddag al kans op natte sneeuw of hagel. In de loop van de avond kan er ook droge sneeuw gaan vallen en met name in de oostelijke helft van het land kan die sneeuw blijven liggen. NESO en hirlam sneeuwkaartjes geven pas vanaf vannacht sneeuw (morgen overdag ook), GFS al vanavond. Thetaw850-waardes gaan vannacht naar -1.
was die heftige sneeuwzut van 3wkn geleden ook van een polar low? Want ik weet dat het vanuit het noorden aankwam zettenquote:Op vrijdag 16 december 2005 14:19 schreef Againzender het volgende:
De laatste guidance van het KNMI:
[..]
Kan nog leuk worden dus
Een satellietfoto met de vortex, mooi te zien tussen Noorwegen en IJsland in:
[afbeelding]
Linkje heb ik gejat uit:
Koude winter verwacht deel 7
Deze vortex kan een polar low worden, en hij komt onze kant op
ik weet niet of dat technisch gezien een polar low was, het had er wel veel van weg in ieder geval.quote:Op vrijdag 16 december 2005 14:42 schreef Party_P het volgende:
[..]
was die heftige sneeuwzut van 3wkn geleden ook van een polar low? Want ik weet dat het vanuit het noorden aankwam zetten
Temperatuur in apeldoorn binnen 45min van 7 naar 4 graden.
En dat nu ook hier (groningen)quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:06 schreef i2Them2 het volgende:
HIer een joekel van een hagelbui. 5 minuten lang hagel. Hier nu helemaal wit
Tijdens de bui:
[afbeelding]
Wat later:
[afbeelding]
Echt super die wintersebuien![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |