In Thialf kun je terecht. Winter of geen winterquote:Op woensdag 14 december 2005 23:53 schreef Coelho het volgende:
Wordt het nog schaatsen in de kerstvakantie?
Dat is juist leuk op de fiets hierdoor heen omdat je dan ziet hoe al die autos vast staan.quote:Op donderdag 15 december 2005 10:22 schreef kippenek het volgende:
Zijn jullie wel helemaal wijs ofzo? Allemaal ramptoeristen hier? D'r zitten er hier een paar flink klaar te komen van rampweer geloof ik. Nou, ik teken voor een oud-Hollandse kwakkelwinter. Ik moet er dagelijk op de fiets doorheen, sneeuw en vorst zijn een gruwel.
Ik ben het helemaal met je eens!!! Hagel en Regen dat kennen we nu inmiddels wel, sneeuw hebben we niet zo vaak!! En dat hoort ook wel bij deze tijd van het jaar!! En het is nog romantisch ook.......quote:Op donderdag 15 december 2005 11:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is juist leuk op de fiets hierdoor heen omdat je dan ziet hoe al die autos vast staan.![]()
En geef mij maar liever sneeuw dan regen,hagel en storm wanner ik eens tuk moet fietsen.
Dat deden ze 24 november ook...quote:Op donderdag 15 december 2005 09:44 schreef highway101 het volgende:
KNMI heeft zijn prognoses alweer naar beneden vastgesteld:
misschien een minnetje vergetenquote:Op donderdag 15 december 2005 12:04 schreef highway101 het volgende:
De voorspelling van weeronline lijken me érg onwaarschijnlijk:
[afbeelding]
Budweis staat beter bekend als Ceske Budejovice, en ligt in zuid Tsjechië.
Ik moet er ook dagelijks doorheen met de fiets, en geef mij maar lekker heftig weer hoorquote:Op donderdag 15 december 2005 10:22 schreef kippenek het volgende:
Zijn jullie wel helemaal wijs ofzo? Allemaal ramptoeristen hier? D'r zitten er hier een paar flink klaar te komen van rampweer geloof ik. Nou, ik teken voor een oud-Hollandse kwakkelwinter. Ik moet er dagelijk op de fiets doorheen, sneeuw en vorst zijn een gruwel.
En wat dacht je van kou in het westen met een berg sneeuw!!quote:Op donderdag 15 december 2005 16:43 schreef MvL het volgende:
zullen we vanaf 23 december eens es wat kou uit het oosten krijgen???
http://www.wetter.at/inte(...)/prognose/in-8-tagen
wel een goeie timing als dat zo'n beetje aanhoudt cq doorzet net voor kerst..![]()
WOW!!! Ganz GEIL!!quote:Op donderdag 15 december 2005 12:37 schreef highway101 het volgende:
check hier voor indrukwekkende foto's uit Wuppertal van de sneeuwstorm van 2 weken geleden!
Ganz Geil?? doe ff normaal!!!! Maar het mag hier inderdaad wel gaan sneeuwen!!quote:Op donderdag 15 december 2005 16:57 schreef RJH het volgende:
[..]
WOW!!! Ganz GEIL!!Kan niet wachten tot het hier ook zoveel gaat sneeuwen..!!
![]()
Geduld.quote:Op donderdag 15 december 2005 18:29 schreef Ewaldus het volgende:
Schiet niet echt op met dat koude weer..
Tien jaar terug ofzo konden we 24 november schaatsen... op natuurijs..
Ja, en ze verwachten ook weer sneeuw. Ongeveer de zelfde weer omstandighedenquote:Op donderdag 15 december 2005 11:35 schreef pieter_pontiac het volgende:
[..]
Dat deden ze 24 november ook...
Twee mogelijke zaken die voor onstuimig weer zouden kunnen zorgen. Hou de berichten in de gaten. Naar verwachting gaat de neerslag vanaf vrijdagavond/zaterdagnacht als (natte) sneeuw vallen, temperaturen in het binnenland vanaf vrijdagmiddag vrij dicht bij nul.quote:AANDACHTSPUNTEN:
Uiteraard gaat de aandacht voornamelijk uit naar de snelle cyclogenese
die boven de Noordzee moet gaan plaatsvinden. Het laag trekt tamelijk
zuidoostelijk en lijkt vooralsnog met de sterkste winden de Duitse Bocht
in te lopen.
Een ander interessant fenomeen is de buienstoring die Hirlam zaterdag
laat passeren. Het heeft vooralsnog kenmerken van een Polar Low.
quote:donderdag 22 december tot en met zondag 25 december 2005
80% kans op overwegend droog weer met temperaturen rond de normale waarden van 6 graden overdag en 2 graden in de nacht. 20 % kans op temperaturen rond of iets onder het vriespunt.
Waar staat RJH eigenlijk voor??? Robuuste Jonge Heer????quote:Op donderdag 15 december 2005 16:57 schreef RJH het volgende:
[..]
WOW!!! Ganz GEIL!!Kan niet wachten tot het hier ook zoveel gaat sneeuwen..!!
![]()
Nee hoor. De runs zwabberen, maar zijn consistent in drukopbouw. Kans dat het zachter wordt is er altijd, maar het ziet er niet slecht uit. Met kaarten als hieronder is de winter erg dichtbij..quote:Op vrijdag 16 december 2005 06:50 schreef Caesu het volgende:
en ja hoor, de kansen op kou na het weekend en een witte kerst zijn alweer kleiner geworden...
En het Westen!!!!!quote:Op vrijdag 16 december 2005 13:57 schreef Omaha het volgende:
Ja, laat nu eens het noorden aan de beurt zijn![]()
ja voetballen in de sneeuwquote:Op vrijdag 16 december 2005 13:57 schreef Omaha het volgende:
Ja, laat nu eens het noorden aan de beurt zijn![]()
er staat nu dat het rond de 7 graden gaat worden op de 22 e en op de 23 e 9 gradenquote:Op donderdag 15 december 2005 16:43 schreef MvL het volgende:
zullen we vanaf 23 december eens es wat kou uit het oosten krijgen???
http://www.wetter.at/inte(...)/prognose/in-8-tagen
wel een goeie timing als dat zo'n beetje aanhoudt cq doorzet net voor kerst..![]()
wat komt er vanuit het noorden dan aan? Waar moet ik opletten? (ik ben nogal een weer-leekquote:Op vrijdag 16 december 2005 12:36 schreef Keromane het volgende:
PS kijk wat er vanuit het noorden aankomt:
http://page.mi.fu-berlin.de/~zick/weather/16-h-europe.mpg
[afbeelding]
Let op de krul. Dat is een polar low. Een bel erg koude bovenlucht waar veel neerslag en veel wind uit ontstaat boven het relatief warme zeewater. Een minidepressie. Eenzelfde soort principe zie je op veel grotere schaal met orkanen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:35 schreef kepler het volgende:
[..]
wat komt er vanuit het noorden dan aan? Waar moet ik opletten? (ik ben nogal een weer-leek)
2.6 mb?? Ooit van resizen gehoord??quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:50 schreef Keromane het volgende:
[..]
Let op de krul. Dat is een polar low. Een bel erg koude bovenlucht waar veel neerslag en veel wind uit ontstaat boven het relatief warme zeewater. Een minidepressie. Eenzelfde soort principe zie je op veel grotere schaal met orkanen.
Hier een grote satellietfoto. In het midden, boven.
[afbeelding]
Misschien is het een goed plan om dat soort info inquote:Op vrijdag 16 december 2005 16:01 schreef the_disheaver het volgende:
ontiopic: hierzonet een hefig, maar kort hagelbuitje...
KNMIquote:De verwachting is nu dat er gedurende de tweede helft van de avond en de nacht ook droge sneeuw kan gaan vallen en dat die sneeuw ook kan blijven liggen, met name in de oostelijke helft van het land. In combinatie met de wind kan dat voor problemen zorgen en we adviseren om wat dat betreft de berichtgeving te blijven volgen.
en wat versta je onder het noordoosten ?oost friesland ook ?quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:56 schreef Keromane het volgende:
KNMI komt misschien met een weeralarm voor sneeuwval in combinatie met harde wind. Nog een beetje onduidelijk wat de temperaturen doen. Het is net als eind November een 'erop of eronder'. Dit soort situaties zijn heel moeilijk te voorspellen.
[..]
KNMI
---
Zware sneeuwval verwacht in het noordoosten.
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:58 schreef highway101 het volgende:
Het noordoosten lijkt me die helft van Nederland. Dus Overijssel, Drente en Groningen, maar ook wel Friesland denk ik.
quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:46 schreef highway101 het volgende:
met uitzondering van Zuid Holland
Dat is in één woord zwaar KUT!!quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:46 schreef highway101 het volgende:
Op knmi.nl is te zien dat het vannacht in heel het land gaat sneeuwen met uitzondering van Zuid Holland en Zeeland.
quote:
quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:46 schreef highway101 het volgende:
Op knmi.nl is te zien dat het vannacht in heel het land gaat sneeuwen met uitzondering van Zuid Holland en Zeeland.
Temperatuur kan hard dalen in een bui hè.quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:50 schreef Keromane het volgende:
Ik heb het idee dat het wel eens mee kan gaan vallen. Bovenlucht is koud, maar aan de grond zien we zeelucht. De temperaturen blijven meest boven nul. Het zijn geen mooie sneeuwomstandigheden. Op het uiterste oosten na verwacht ik hooguit een druipdek, maar misschien heeft de vortex nog iets in petto.
Vergelijkingen met 1979 gaan niet op, toen werd zeer koude lucht aangevoerd. We zitten nu met een noordwest stroming.
Hier een prachtige animatie: http://forum.weeronline.com/pic/2005/pic374476.gif
Dat klopt, wat ik wilde aangeven is dat de temperaturen net iets te hoog zijn voor mooie sneeuw. Het zal best wit worden op diverse plaatsen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:19 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Temperatuur kan hard dalen in een bui hè.
En als je dan eerst een hagelbui heb kan de grond;/lucht al zoveel afkoelen dat de volgende bui wel sneeuw kan brengen die nog wel een dekje kan vormen. zeker tegen de ochtend, denk ik.![]()
Mwah. In 1979 was het ver onder 0 met stuifsneeuw en sneeuwduinen tot 5 meter hoogte in het noorden van het land. Zie ik morgen niet direct gebeuren.quote:Op vrijdag 16 december 2005 18:55 schreef aloa het volgende:
Straks krijgen we net zulke situaties als in 1979.![]()
Combinatie storm en sneeuw beloofd niet veeel goeds
quote:ASHEVILLE, N.C. — More than 700,000 homes and businesses began the day Friday without power after a frigid night allowed ice to build from a deadly storm in the South.
nou 20 km ten noord westen van zwolle is nog gewoon regenquote:
quote:Beoordeling door meteoroloog
vrijdag 16 december 2005 22.53 uur, geldig tot zondag 18 december 2005, 00 UTC.
John Kambeel
Guidance weerbeeld voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee gebaseerd op de HIRLAM run van 18 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modellenbeoordeling
Hir18 ziet er wat het drukpatroon betreft in het guidancegebied betrouwbaar uit en dat geldt ook voor de andere modellen. De wind op de Noordzee komt over het algemeen goed overeen met de waarnemingen.
Nabij de Noorse zuidwestkust ligt een hoogtelaag (met dipool-structuur / T500 <-40C) met aan de zuidkant een trog. Deze trog (met vortex) is fraai zichtbaar in de satellietfoto. Echter zou je verwachten dat dat ook in de isobaren te zien is, maar dat is niet het geval (geldt overigens ook voor de andere modellen). Het laagje wat noord van de vortex ligt is wel te traceren (als een aparte kern in het isobarenpatroon) en deze moet volgens het model rond 06 UTC boven het oostelijk Waddengebied liggen en daarna verder zuidoostwaarts trekken. De trog die daar vooruit ligt wordt tegen 03 UTC boven de Wadden verwacht.
Het windveld is het sterkst nabij het laagje waar HiRLAM 44-47 kts berekent (UKRM houdt het overigens bij een scherpe trog). Gezien het feit dat in HiRLAM de convectiviteit (buien) ook de weergegeven drukgradient beïnvloedt, gaan we uit van een maximum van 40-44 kts (een 9 bft dus). Op 1100 vt worden snelheden van 55-60 kts gepresenteerd, maar ook daar halen we wat van af en komen op 50-55 kts in het oostelijk Waddengebied en het uiterste noordoosten.
Verder staat de winterse neerslag centraal. HiRLAM-NESO (neerslagsoort) zit er actueel goed bij (ook op het noorden van de Noordzee). Met een T850 die later vanavond en vannacht -8C is, een dikte die terugloopt naar 516 en een thetaw onder nul neemt de kans op (droge) sneeuw verder toe. Het zwaartepunt lijkt boven het noorden en oosten te liggen (hoeveelheden, volgens HiRLAM, in de orde van 2-5 en zaterdagochtend 5-10 cm: UKRM doet het beduidend rustiger aan en komt met hoeveelheden in de orde van 1-3 cm) maar schuift volgens de HiRLAM-18 nu 's middags naar het midden en zuidoosten van het land. In ieder geval moet het hele land rekening blijven houden met clustering dan wel lijnvorming van de buien (met kans op droge sneeuw).
Tot slot zal het me niets verbazen als straks de nadruk niet op het laagje noordoost van de trog maar toch de trog zelf het belangrijkste item wordt (de satellietfoto en meer nog de waarnemingen van 21 en 00 UTC boven de noordelijke Noordzee zullen uitsluitsel kunnen geven)
Voorlopig blijven we de beslissing om een voorwaarschuwing uit te geven zo lang mogelijk uitstellen. Gezien de positie van de trog/laag en ontbreken van waarnemingen zullen we naar alle waarschijnlijkheid moeten wachten tot aan het eind van de avond/begin van de nacht om een gedegen uitspraak te doen over het wel/niet halen van weeralarm-criteria.
Vergelijking Meteosat 8 WV 7.3 met Hir 12+03 Modeluitvoer:
Weinig te melden, maar patroon E22 boven de Noorse Zee komt beter overeen met de werkelijkheid.
Aandachtspunten
WIND:
Hir18 bruikbaar voor de windverwachting met dien verstande dat rond passage laag de werkelijke wind waarschijnlijk zo'n 5 kts lager ligt. Dat overigens ook voor de windstoten (zie modelbeoordeling)
NEERSLAG:
Nu al de eerste meldingen van droge sneeuw. Nadruk ligt vannacht en morgen overdag op het noorden en oosten van het land, maar de nieuwe HiRLAM run heeft de tendens om 's middags het zwaartepunt wat naar het zuidwesten te verschuiven. Verder morgen clustering en lijnvorming (sneeuw)buien in de gaten houden (zie verder ook modelbeoordeling).
KNMI
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |