HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 14:56 |
Officiele titel: NS weert reizigers bij roltrappen Uitgegeven: 9 december 2005 10:02 UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen weren op een aantal stations reizigers bij de roltrappen. Te veel mensen blijven bij de roltrappen staan en maken daardoor gebruik van slechts één treindeur. Het in- en uitstappen duurt daarom te lang, vindt de NS. Het bedrijf hoopt dat meer treinen op tijd gaan rijden als mensen zich meer over het perron verspreiden. Bovendien krijgen meer passagiers kans om te zitten, omdat ze niet allemaal één rijtuig proberen binnen te komen, zei een woordvoerder van de NS vrijdag. Folders Onlangs heeft de vervoerder in Tilburg folders uitgedeeld met daarop het verzoek aan de reizigers op een andere plaats op het perron te wachten dan bij de roltrap. Momenteel loopt in Leiden een dergelijke campagne. De woordvoerder kon niet zeggen of ook op andere stations mensen worden gemaand weg te blijven bij de roltrappen. "Dat is aan de medewerkers op de stations zelf." Punctualiteit De NS heeft grote moeite met de punctualiteit. De vervoerder heeft staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) beloofd dit jaar 86,5 procent van de treinen op tijd te laten rijden. Dat lukt waarschijnlijk niet. Door een aantal rampdagen, als gevolg van onder meer slecht weer en storingen op het spoor, vallen de prestaties tegen. De NS zegt er alles aan te doen meer treinen volgens de dienstregeling te laten rijden. Medewerking van de klanten is echter gewenst, zo staat op de folder te lezen die in Leiden is uitgedeeld. Bron ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ![]() Maar dat dit zou leiden tot de bewuste NS vertragingen is toch wel de grootste bullshit. De vertragingen komen door miscommunicatie, storingen aan materiaal of spoor, aanrijdingen, zieke machinisten etc. Het is toch schandalig dat een BEDRIJF de schuld legt bij de klant! Ga eens wat nuttigers doen dan mensen aansporen vooral gehaast in en uit te stappen. Nog even en je moet op een rijdende trein springen omdat dat sneller is en voor minder vertragingen zorgt. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door HPoi op 09-12-2005 15:30:59 ] | |
JohnDope | vrijdag 9 december 2005 @ 15:04 |
De ns legt de schuld bij ons, dus als wij snachts dronken gepakt worden achter het stuur is het de schuld van de ns, hadden ze snachts maar treinen moeten laten rijden. | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:05 |
quote:Die rijden ook ´s nachts...in de bewoonde wereld althans wel ![]() | |
Roellio | vrijdag 9 december 2005 @ 15:06 |
Er was van de week een conducteur die me dreigde uit het raam van de rijdende trein te houden met mijn hoofd en meer van dergelijke loze fysieke dreigementen. Dat was uitermate grappig. ![]() Hij reageerde tot mijn grote plezier echt uitermate agressief op mijn mededeling dat ik "5 minuten vertraging had", tijdens het controleren van de vervoersbewijzen! ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:07 |
Ach, misschien helpt het...het lijkt misschien niet zo erg als een trein 2 minuten te laat vertrekt van een perron maar dit kan volgens mij zorgen voor een soort domino effect van allerlei (langere) vertragingen op andere stations, omdat treinen dan toch nog even wachten, wissels en seinen wellicht aangepast moeten worden enzovoort. Verder legt de NS niet de gehele schuld bij de klanten. De NS zal de laatste zijn om te ontkennen dat dit soort dingen niet mede worden veroorzaakt door de zaken die de TS opnoemt. | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:08 |
quote:Huh? | |
Roellio | vrijdag 9 december 2005 @ 15:09 |
quote:De trein was te laat. Toen ging men vervoersbewijzen controleren en toen melde ik de dienstdoende conducteur dat het laten zien van mijn vervoerbewijs ook vertraging had. ![]() Dat ga ik maar eens vaker toepassen, denk ik! ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:10 |
quote:Goh...hilarisch... ![]() | |
HeatWave | vrijdag 9 december 2005 @ 15:12 |
quote:Ik vind het nog best komisch ja ![]() | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 15:13 |
quote:Als je genoeg speelruimte inbouwt is er geen domino-effect natuurlijk. ![]() | |
JohnDope | vrijdag 9 december 2005 @ 15:13 |
quote:lol | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:14 |
quote:Daar is het spoor in Nederland te druk bezet voor. Bovendien gaan mensen dan weer klagen over die speelruimte, dat ze bij elk station 5 minuten moeten stilstaan enzo. | |
Roellio | vrijdag 9 december 2005 @ 15:14 |
quote:Jij hebt geen humor! ![]() ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:15 |
quote:Je hebt me helemaal door | |
en_door_slecht | vrijdag 9 december 2005 @ 15:19 |
Jij ook niet als je hetzelfde grapje zes keer gaat vertellen. ![]() | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 15:20 |
quote:Ook al is het spoor druk bezet. Je kan altijd speelruimte opnemen. Dan rijdt er op een traject alleen 1 trein minder per dag uiteindelijk, dat is geen ramp. En liever overal iets langer wachten, dan een uur wachten op de volgende trein. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:22 |
quote:Hmm ik betwijfel of je met 1 trein minder genoeg speelruimte voor de hele dag kan inbouwen. Het lijkt me echt heel ingewikkeld om zoiets te regelen. | |
MissMSX | vrijdag 9 december 2005 @ 15:22 |
quote:Dat heb ik ook eens gedaan en dat vinden ze idd niet grappig ![]() Maar ik denk dat als de NS zorgt dat een trein altijd op dezelfde plek stopt en op het perron aangeeft waar dan de deuren zijn, de mensen vanzelf meer zullen verspreiden. Misschien moet de NS eens wat onderzoeksreisjes naar het buitenland doen. | |
NightH4wk | vrijdag 9 december 2005 @ 15:23 |
Ik stap altijd al bij de uiteinden in omdat het daar minder druk is. Geen zin om tijden te staan als ik 3 uur in de trein ben. | |
Kiteless | vrijdag 9 december 2005 @ 15:24 |
Ik snap niet waarom mensen nou vinden dat ze de conducteurs dan moeten afzeiken. Als er schimmel zit op m'n filet-americain van de AH ga ik toch ook niet de kassa-dame uitkafferen ? Die kan er toch ook niks aan doen ? Of nee, elke keer als je een gehuurde dvd niet leuk vindt gewoon die knakker bij de videotheek uitschelden.... moet ie maar geen kutfilms verhuren ! ![]() Conducteurs werken ook voor hun geld hoor, die staan daar ook niet voor hun plezier. En dan moet je ook nog de hele dag overweg met die kutpubers (en oudere lui die zich vreselijk puberaal gedragen). ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:26 |
quote:Ik denk dat heel veel mensen het doen en dat het daarom voor de conducteurs niet meer grappig is. Voor degene die denkt dat hij of zij dan net met een heel origineel grapje op de proppen is gekomen kan het wellicht leuk zijn, maar als je het voor de zoveelste keer moet aanhoren, tsja, dan kan ik me voorstellen dat het minder leuk is. Toen ik bij de Free Record Shop werkte vroeg ik ook vaak aan klanten of iets voor henzelf was of dat het product een cadeautje was. Hoevaak ik wel niet het zogenaamd komische antwoord "het is een cadeautje voor mezelf, hahahahahahaha" heb gehoord weet ik niet meer, maar het werd aardig flauw. | |
MissMSX | vrijdag 9 december 2005 @ 15:27 |
quote:Dat is waar ja, maar als je 13 bent snap je nog niet dat dat grapje al 100 jaar gemaakt wordt ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:27 |
quote:Ik ook! Bovendien hoef ik dan op Utrecht CS minder ver te lopen naar de bussen. | |
danos | vrijdag 9 december 2005 @ 15:29 |
quote:Jij geeft toch wel de meest loze argumenten zeg, JEZUS CHRISTUS!!! Natuurlijk mag je verhaal halen bij de conducteurs, en dan in ieder geval waarom de trein 10 minuten stil stond en al 10 minuten langzaam rijdt en nog GVD niks is omgeroepen. De conducteurs zijn het gezicht van de NS dus terecht bij hen te klagen. Als ik bij de Mediamarkt een tv koop, en hij gaat stuk, dan ga ik tochook naar de winkel terug, en ga ik niet meteen bellen voor een afspraak met de regiomanager,vestigingsmanager,directeur of weet ik wat. Denk ff na zeg, gvd, ik koel liever mijn woede op conducteurs dan op mijn medepassagiers ![]() | |
RetepV | vrijdag 9 december 2005 @ 15:29 |
quote:Tja, dat krijg je er ook van als je maar één klant hebt. Wel netjes dat ze Klant dan met een hoofdletter schrijven. | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 15:31 |
quote:Ja, dat deed ik. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:31 |
quote:Nou nou nou nou nou wat een gescheld gelijk weer. Is dat nu werkelijk nodig. Doe even normaal zeg. Verder, ik ben het wel met je eens dat het ontzettend irritant is dat de NS vaak geen informatie geeft over waarom er vertraging is of waarom een trein langzaam gaat. Maar als je zoiets wilt weten dan kun je het ook gewoon vragen aan de conducteur in plaats van flauwe opmerkingen te gaan maken. | |
RetepV | vrijdag 9 december 2005 @ 15:32 |
Tja, ze doen er 'echt alles' aan. Behalve de stations te moderniseren... Moet je eens kijken naar stations in andere landen. Dat ziet er echt een stuk beter uit. De Nederlandse stations zijn gewoon een exponent van het bestuur van de NS: conservatieve oude rotzooi. | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 15:33 |
quote:Lijkt me idd dat je medewerkers kan aanspreken op slechte service of als je een vraag hebt.... | |
danos | vrijdag 9 december 2005 @ 15:34 |
quote:Ik weet niet hoor, maar 9 van de 10 keer zit die conducteur met zijn dikke vieze fatsige vette reet lekker in de eerste klas te chillen mijn zijn vriendjes, en zie ik die hele kneus niet. Dus asjeblieft zeg, geloof mij nou maar ik weet waar ik het over heb. Als je maandenlang nagenoeg iedere dag vertraging hebt, dan is het geen kwestie meer van vragen, maar dan moet je er gewoon keihard opslaan voordat je tot zijn suffe kop in de 1e klas doordringt ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:34 |
quote:Nou, dat is ook weer onzin. In Wales heb je soms geeneens stations op de plaatsen waar de treinen stoppen. In Engeland heb je wellicht mooie stations maar echt aftandse treinen. In Italie heb je én aftandse stations en ouderwetse treinen en ga zo nog maar ff door. | |
Kiteless | vrijdag 9 december 2005 @ 15:36 |
quote:Tuurlijk! Maar er is een groot verschil tussen iemand aanspreken, of iemand lopen fucken / belachelijk maken / bedreigen. Maar ik zal wel gewoon ouderwets zijn, het is vast veel hipper om op hoge poten met veel gevloek verhaal te gaan halen en als je dan repliek krijgt roepen dat ie je moet respecteren. | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:36 |
quote:Ook al heb je gelijk, ik heb geen behoefte om jou te geloven. Dat krijg je als je zo praat; dan nemen mensen je ook niet serieus. Groot gelijk dat die conducteurs daar gaan zitten als er van die idiote pubers als jij in de trein zitten, daar zou ik me ook niet druk om gaan maken. | |
RetepV | vrijdag 9 december 2005 @ 15:37 |
quote:Nou, ok, ik bedoelde dus NIET Engeland ![]() Kijk eens naar stations in de VS of stations in Azie, bijvoorbeeld Singapore of Japan. Of kjk eens naar Duitse stations. Iets minder modern, maar die hebben ook weinig problemen. Terwijl half Duitsland dagelijks met de trein gaat. Hier in Nederland heb je longontsteking-stations. Gratis terwijl u wacht. | |
Poepoog | vrijdag 9 december 2005 @ 15:38 |
quote:Niet alle stations hoor ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:39 |
quote:Wellicht, ik heb nog nooit stations in Azie gezien. Ik vraag me echter af hoe modernere stations bij kunnen dragen aan minder vertragingen? | |
Litpho | vrijdag 9 december 2005 @ 15:40 |
quote:Meerdere roltrappen ![]() | |
Kiteless | vrijdag 9 december 2005 @ 15:41 |
quote:Ja, maar kijk maar eens naar rusland, of china, of hongarije, of spanje, of griekenland.... Kortom, NATUURLIJK zijn er plekken waar het beter gaat. Er zijn OOK plekken waar het slechter gaat. Maar vaak zijn de situaties totaal niet te vergelijken, zowel qua infrastructuur, qua geld wat ze te besteden hebben, qua nationale eisen en wetten waar ze zich wel/niet aan te houden hebben, etc.. Tuurlijk is er ruimte voor verbetering, maar om nou te doen alsof je in een 3e-wereld-land-voor-treinen woont is ook weer een beetje overdreven ![]() | |
RetepV | vrijdag 9 december 2005 @ 15:41 |
Station Hilversum is een mooi voorbeeld. Een splinternieuw stationsgebouw, maar de perrons zijn nog steeds dezelfde ouwe meuk als 30 jaar terug. Sommige tegels liggen al 20 jaar scheef. Hoe kun je nou verwachten dat mensen zich gaan verdelen over de deuren van de treinen als er maar 1 plek op het hele perron is waar je GEEN longonststeking oploopt? | |
danos | vrijdag 9 december 2005 @ 15:42 |
quote:Kijk normaal gesproken hou ik gewoon mijn oogjes dicht, en laat ik netjes mijn kaartje zien, ALS ze al komen kijken. Maar als ze niet komen kjken, lopen ik gewoon ff naar de 1e klas, spuug ik een paar keer in zijn gezicht, en zeg ik: Bedankt HE Ome JOOP!, en daarna ga ik nog ff langs de machinist om een paar kletsers uit te delen, en dan ben ik meestal toch nog wel op tijd op de bestemming ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 15:43 |
quote:Hehe ja das waar...daar slaat de NS de plank ook wel mis. Zoals bij het nieuwe Bijlmer station. ´t Wordt echt wel mooi, maar er is ook maar weer 1 (rol)trap naar het perron toe (tot nu dan). Ja, als je dan dit soort maatregelen wilt gaan nemen, begin dan ook bij de bron en ga nieuw te ontwerpen stations niet zo inrichten dat mensen allemaal op 1 punt binnenkomen. (Al vraag ik me ook af wie precies de stations laat bouwen, de NS of ProRail?) | |
MissMSX | vrijdag 9 december 2005 @ 15:44 |
quote:Als ze de informatieborden beter en met meer informatie zouden updaten zou dat al wat schelen. Als ik moet wachten om te horen dat mijn trein op een ander perron vertrekt en dat maar om de 5 minuten word omgeroepen sta ik voor niks wortel te schieten op het verkeerde perron als ik die boodschap net gemist heb. | |
danos | vrijdag 9 december 2005 @ 15:45 |
en wat dacht je dan in godsnaam van die kaartjesautomaten. Jemig, als ik in apeldoorn een kaartje wil halen, moet ik 15 minuten aanwezig zijn omdat er aan de kant van de auto´s maar 1 (door een zwerver ondergepiste) automaat is. En als er dan 2 omaatjes en een gehandicapte staan, dan red ik dat niet eens in een kwartier. Kijk de NS moet niet gaan beginnen met zeuren, want dan heb ik ook nog wel wat dingetjes! | |
Litpho | vrijdag 9 december 2005 @ 15:45 |
quote:Dan worden de personeelskosten voor de extra controles weer te hoog. Diezelfde extra controles die zogenaamd voor de veiligheid zouden zijn, maar op het overgrote deel van de stations alleen maar plaatsvinden tijdens de oh zo onveilige spits. | |
MissMSX | vrijdag 9 december 2005 @ 15:47 |
quote:Personeelskosten? Ze hadden 30 jaar geleden al toegangspoortjes moeten introduceren! Maar dat vonden ze toen te veel geld en dan nu gaan lopen miepen dat iedereen zwart rijdt. Duh! | |
RemcoDelft | vrijdag 9 december 2005 @ 15:49 |
Beetje zwak van NS... Intercities laten ze juist minimaal 5 minuten per station wachten, om vertraging op te kunnen vangen (Rotterdam ==> Maastricht o.i.d. staat zo'n 40 minuten stil op tussengelegen stations!). En als ze dan te laat aankomen zakken, moet je heel snel instappen.... Ze moeten die sukkels die pal voor de deur blijven staan als je wilt uitstappen eens schoppen! | |
RetepV | vrijdag 9 december 2005 @ 15:50 |
quote:Zelfs in ENGELAND hebben ze al jaren toegangspoortjes... | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 15:51 |
quote:O, maar ik had het ook niet over schelden tegen de conducteur etc. Je mag wel gewoon kritiek op zijn bedrijf hebben. ![]() | |
MissMSX | vrijdag 9 december 2005 @ 15:52 |
quote:In Japan zijn de mensen zo netjes om in de rij te gaan staan bij de plek waar de deuren openen. Maar ja, ga jij maar eens de mentaliteit van mensen veranderen. Dat lukt je never ![]() | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 15:52 |
quote:KIJK!, dat bedoel ik. ![]() | |
danos | vrijdag 9 december 2005 @ 15:52 |
weet je waardoor het gezeur ook vaak komt. Door treinen die bij bijvoorbeeld een volgend station gesplitst worden, dan staat er leuk Voor: Amsterdam Achter: Rotterdam. Maar geen ene hond weet wat voor of achter is, dus als gewoon ff wordt aangegeven (net zoals in de metro) welke kant de trein opgaat. Dan weet iedereen meteen wat voor en achter is!!! Kleine oplossing voor langdurige frustratie | |
Litpho | vrijdag 9 december 2005 @ 15:53 |
quote:Zeg, wil je mij m'n forenspleziertjes niet afnemen ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 9 december 2005 @ 15:57 |
quote:Waarschijnlijk is in-rij naar binnen lopen veel sneller dan "allemaal vanuit een cirkel schouder aan schouder wringen... Die vergelijking met gehandicapten is leuk: NS durft blijkbaar niet te zeggen dat de weinige rolstoel-klanten die ze hebben, en waar ze al helemaal geen cent aan verdienen, schuldig zijn aan vertragingen ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 9 december 2005 @ 15:58 |
quote:Wat is jouw pleziertje? Er voor gaan staan of door mensen heen lopen? | |
Litpho | vrijdag 9 december 2005 @ 16:00 |
quote:Door mensen heen lopen. Met een ![]() ![]() | |
Petera | vrijdag 9 december 2005 @ 16:02 |
![]() Van mij had het niet gehoeven. Als de andere mensen op het midden van het perron blijven, kan ík zitten. | |
danos | vrijdag 9 december 2005 @ 16:08 |
quote:Ik wil altijd nog een keer, als er ech tniet normaal veel mensen voor de deur staan waardoor ik er niet uit kan, een beste aanloop nemen en als een soort crowd surfer erin springen. En chaggerijnig altijd die mensen kijken als je tegen ze aan beukt als je naar buiten loopt. Echt 90% van mijn dagelijkse agressie komt door de NS, laten ze dat percentage, en het percentage vertragingen maar eens wat om laag brengen, anders gaat het echt een keer goed mis ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 16:15 |
quote:Misschien kun je die omaatjes even helpen...gaat het ook weer sneller... Trouwens, is er echt maar 1 kaartautomaat op Apeldoorn? | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 16:17 |
quote:Dat vind ik dan wel weer leuk ja, mensen die al instappen voordat jij kan uitstappen weer terug het perron op duwen. Worden ze altijd zo chagrijnig van ![]() | |
danos | vrijdag 9 december 2005 @ 16:19 |
quote:Er zijn 2 kaartautomaten op Apeldoorn maar die liggen wel 7 minuten lopen van elkaar af. Je hebt een auto kant en een buskant, en doordat ze daar al tijden aan het werk zijn, is het echt een eind om er heen te lopen, plus dat je nog eens het spoor over moet. En tja ik wil best oudjes helpen, maarja ze geven mij hun pincode niet ![]() ![]() | |
Ludwig | vrijdag 9 december 2005 @ 16:21 |
Als ze nou eens een spoorlijn aan zouden leggen van Amsterdam via Den Helder naar Groningen, zou het spoornet volgens mij veel meer ontlast worden dan via een soort preek naar de klant. Zeiken op je klanten kan altijd nog, een klant een goede service verlenen moet nu. | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 16:23 |
quote:Nee ik zou jou ook voor geen centimeter vertrouwen nee | |
p-etr-a | vrijdag 9 december 2005 @ 16:24 |
quote:Mwa zullen er nou echt zo veel mensen van Amsterdam naar Groningen willen reizen? | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 16:24 |
quote:Over de afsluitdijk? | |
MissMSX | vrijdag 9 december 2005 @ 16:24 |
quote:Ja, gewoon even een stukje Aflsuitdijk aan de huidige plakken. Zo gepiept ![]() | |
Litpho | vrijdag 9 december 2005 @ 16:32 |
quote:Andersom ontsluit je wel een groot deel van het noorden en noordoosten. Er liggen plannen om de lijn door te trekken van Lelystad naar Zwolle, maar dat wordt de aankomende paar jaar nog niet uitgevoerd ![]() | |
p-etr-a | vrijdag 9 december 2005 @ 16:37 |
Zo lang duurt via Amersfoort niet... En als je helemaal eerst over de Afsluitdijk wilt en dan nog door Friesland heen, ben je ook wel even bezig. | |
eBay | vrijdag 9 december 2005 @ 17:19 |
Het ligt inderdaad aan de klant. Maar ik heb geen problemen als er vertraging is, alle tijd hoor. En NS heeft geen materieel tekort maar een meteriaal overschot Dankzij de vele IRM treinen. | |
freako | vrijdag 9 december 2005 @ 17:54 |
quote:Ze beginnen over een jaar met de Hanzelijn. ![]() ![]() | |
Braamhaar | vrijdag 9 december 2005 @ 18:05 |
quote:Zo is dat! De zweep erover! ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 19:55 |
quote:Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat de voorkant van de trein is en wat de achterkant van de trein is...misschien zegt dit meer iets over jou? | |
MissMSX | vrijdag 9 december 2005 @ 21:13 |
quote:Als je niet bekend bent op 't station. Toen ik station Utrecht nog niet goed kende wist ik ook niet welke kant de trein naar Rotterdam ging. | |
p-etr-a | vrijdag 9 december 2005 @ 21:16 |
quote:Staat wel op de trein toch... En je kan het altijd aan iemand vragen. | |
Neuralnet | zaterdag 10 december 2005 @ 01:14 |
Het "niet gespreid staan over het perron" is slechts een heel klein onderdeel van vertragingen. Vrijwel alle vertragingen van de NS die ik tegenkom zijn sein en wisselstoringen, slecht onderhouden spoor, ongelukken en logistieke problemen. Voordat de NS gaat beschuldigen zou ik daarom graag eens wat cijfers willen zien. Wat is daadwerkelijk het percentage vertragingen dat te wijten is aan het niet spreiden? Treinen staan vaak minutenlang stil op het station. Binnen een minuut stapt er geen hond meer in of uit. De overige minuten worden veroorzaakt door andere ellende. Machinisten die er niet zijn, rode seinen en goederentreinen die moeten passeren. Laat ze dat eerst oplossen. Zolang de trein niet in staat is om binnen 5 minuten weg te rijden, maakt het toch niet uit dat mensen er desnoods 4 minuten over doen om in te stappen? Verder zijn stoptreinen op trajecten met om de 2 minuten een station achterhaald. Laat er om de paar minuten lightrail metro's rijden en het perron is haast nooit meer vol. In plaats van een half uur lang mensen verzamelen op het station en dan eens een klein boemeltreintje te sturen. Dit probleem ligt niet bij de klant, maar aan de manier waarop de NS zijn dienst inricht. quote:Natuurlijk. Aangenomen dat de trein net komt binnenrijden of dat je de richting kent is het achterste of de voorste wagon relatief eenvoudig te herkennen. Maar waar horen de wagons ertussen bij? Bij de achterkant of de voorkant? Stel dat de trein er al staat en ik op het midden van het perron aankom. De trein is 250 meter lang en heeft 9 wagons. Welke wagons horen nu bij "achter"? De eerste 5? Makkelijk gezegd, maar als je daar staat krijg je geen goed beeld van de hele trein. Nog een leuke: er staan een paar wagons klaar. Aangenomen dat je weet wat achter is stap je in. Vervolgens worden er een aantal wagons aangekoppeld. Zit je dan nog steeds achter of nu opeens voor? Toch Lastig te bepalen he. Feit is dat je het spoor ECHT moet kennen, ook precies moet weten waar de trein stopt EN nog moet weten of er aangekoppeld of losgekoppeld gaat worden om er 100 % zeker van te zijn dat je de goede trein neemt. Natuurlijk gaat het vaak goed: mensen lopen vaak letterlijk naar de voorste wagon. Daar gaat de spreiding. | |
klnvntrbyt | zaterdag 10 december 2005 @ 01:39 |
quote:En stel dat je dan per ongeluk in een druk treinstel (van een Koploper) bent ingestapt, kun je vervolgens niet doorlopen naar het volgende deel omdat ze de 'koppen' niet meer doorverbinden ![]() ------------------------------------------------------------------ Ohja: NS geeft nu wel de reiziger schuld van vertragingen, maar vertragingen veroorzaakt door reizigers die massaal door een enkele deuren naar binnen willen hoeft niet per se de schuld.te zijn van die reizigers.. Ik zal eens drie voorbeelden noemen die ik recentelijk heb meegemaakt: Stel, je hebt een niet nader te noemen station met hele lange perrons. De perrons zijn onderverdeeld in een A deel en een B deel. De trein is ook lang en maakt altijd gebruik van zowel het A deel als het B deel. De reizigers weten dat en spreiden zich altijd heel netjes over de gehele lengte van het A deel en van het B deel van het perron. Vervolgens komt de trein binnen maar stopt vervolgens alleen langs het B deel, zonder dat dit vooraf is omgeroepen. De mensen die langs het B deel staan kunnen gewoon instappen, maar de vele honderden mensen, die zich verspreid hebben langs het A deel moeten allemaal teruglopen naar het B deel (300 meter in het slechste geval!). Vervolgens komen ze dus terecht aan de voorkant van de trein (dus in het midden van het perron), waar het het drukst is. Iedereen die langs A stond wil snel instappen, omdat de trein elk moment kan vertrekken. Dus stapt men massaal in in de eerste paar rijtuigen van de trein. Hierdoor vertrekt de trein met 10 minuten vertraging. De schuld van de reiziger? Ik dacht het niet. Ik bedoel, zie jij het voor je: bejaarden die net in recordtijd 300 m van A naar B hebben moeten afgeleggen, die nog de puf hebben om nog snel een paar deuren verder (25 a 50 meter verder) in te stappen? Weer een voorbeeld: zelfde station, maar de trein is veel te kort en rijdt snel door naar het A deel. Iedereen die bij B stond rent naar het A deel om vervolgens achter in de trein in te stappen. Tsja, hadden ze toch maar moeten zeggen dat ie van A vertrok ipv A+B? Nog een ander voorbeeld: weer een station met lange perrons (A en B delen). Er wordt omgeroepen dat de trein vanaf het A deel vertrekt. Duizend mensen staan langs het A deel. Vervolgens blijkt het een lange trein te zijn die langs zowel A als B staat. De reizigers die aan het uiteinde van A staan kunnen nu niet meer terug naar B (te grote afstand, te weinig tijd). Gevolg : trein vertrekt meer dan 5 minuten te laat. De schuld van de reiziger? Ik dacht het niet. | |
#ANONIEM | zaterdag 10 december 2005 @ 01:45 |
Pfff, wat een gezeur om niks. De NS geeft de reiziger heus niet de gehele schuld van de vertragingen. Sterker nog, ik denk dat het ook helemaal niet de bedoeling van de NS was om dat te doen. Wellicht komt het wat verkeerd over, maar okee. Alle beetjes helpen wellicht en dan snap ik niet dat mensen daar zo over de zeik van kunnen gaan. Volgens mij kunnen we voor deze maatregel zeggen: baadt het niet dan schaadt het niet. Maak je liever druk over andere dingen. | |
Neuralnet | zaterdag 10 december 2005 @ 01:54 |
Dat moet op te lossen zijn. Er moet gewoon een streng beleid komen. De trein zou op intercity-stations niet langer dan 1 minuut moeten stoppen en op stoptrein-stations niet langer dan een halve minuut. Tijd om? Pech gehad. Deuren dicht en rijden. Dan ga je dus niet mee. De metro werkt ook zo en het gaat prima. Oude oma's horen niet in de spits te reizen. Met alle respect, maar zij zijn de hele dag thuis. Vertrek een uurtje later of eerder zou ik zeggen. | |
Tafkahs | zaterdag 10 december 2005 @ 01:55 |
gewoon de deur liberaliseren, dan worden mensen vanzelf wel egoistisch | |
klnvntrbyt | zaterdag 10 december 2005 @ 01:56 |
quote:Gezeur om niks? ![]() quote:Dat werd toch niet beweerd? Ze komen alleen hypocriet over met hun foldertjes. Zorg eerst maar eens voor goede informatievoorziening over waar de trein nou precies stopt en dat dat op tijd wordt omgeroepen. Maar dat kunnen ze natuurlijk alleen als ze hun tong uit de aars van NoRail hebben gehaald. | |
klnvntrbyt | zaterdag 10 december 2005 @ 01:59 |
quote:De metro heeft dan ook niet een frequentie van 2x per uur. Een flutvergelijking dus. Bovendien, op de meeste grote stations duurt alleen al het uitstappen meer dan twee minuten. Volgens jouw visie zou dan niemand meer mogen instappen. Reis eens een ochtendje mee met serie 800/900 voordat je nog meer onzin uitkraamt | |
Loedertje | zaterdag 10 december 2005 @ 03:34 |
Helaas kan de NS zich deze arrogantie permiteren . | |
Loedertje | zaterdag 10 december 2005 @ 03:35 |
quote: ![]() Fantastische opmerking | |
MissMSX | zaterdag 10 december 2005 @ 10:50 |
quote:En dat kost juist tijd. Ik heb nog nooit op een trein zien staan wat de voorkant is overigens. | |
RemcoDelft | zaterdag 10 december 2005 @ 11:14 |
quote:Op een trein staat hooguit een bestemming: "Rotterdam" o.i.d. Maar dat klopt bijna nooit, omdat NS, net als de rest van z'n rotzooi, ook die bordjes geen onderhoud geeft! Ze moeten gewoon "kant A gaat naar... en kant B gaat naar ..." zeggen i.p.v. "voor en achter"! Vooral leuk als de trein de andere kant op vertrekt, dan zit je alsnog fout. | |
Stansfield | zaterdag 10 december 2005 @ 11:20 |
Wat ik wel irritant vind is wanneer ik bijvoorbeeld een busaansluiting moet hebben en dat allemaal net aan kan. En dan doordat mensen dan lekker langzaam in en uitstappen de trein na 5 stops ofzo 5 minuten vertraging heeft en ik dan weer mijn bus mis. Dit naast natuurlijk mijn andere grote ergenis dat mensen al in gaan stappen en er nog een rijtje mensen aan het uitstappen is. Dan loop ik zonder pardon die persoon half omver. | |
Flumina | zaterdag 10 december 2005 @ 11:31 |
quote:Ja, bij dubbelsporige stations is dat niet moeilijk. Een trein komt van links en gaat naar rechts. Anders is het wanneer er vele perrons zijn, sommige treinen rijden wel gewoon door, sommige treinen keren, etc etc. Ik vind het een beetje stom van de NS. In Delft is het bijvoorbeeld mogelijk maar op één plek perron 2 te betreden (de treinen naar R'dam) en die plek is helemaal op het uiteinde van het perron. Dan vraag je er ook om vind ik. | |
#ANONIEM | zaterdag 10 december 2005 @ 11:50 |
quote:Ik zou me er eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Gewoon denken: "laat die gast maar, ik sta er boven" en lekker m'n krantje of boekje open slaan. | |
#ANONIEM | zaterdag 10 december 2005 @ 11:51 |
quote:Jawel, in de TT en in latere posts ook nog een aantal keer. | |
CherrymoonTraxx | zaterdag 10 december 2005 @ 13:55 |
Het speelt wel mee natuurlijk. Bij een station worden vaak kostbare minuten verspild omdat mensen allemaal bij één deur staan te dringen. | |
Braamhaar | zaterdag 10 december 2005 @ 18:02 |
Moet je op zondagmorgen de trein om 07:47 van A'dam centraal naar Utrecht 's nemen. Die trein staat er al een tijdje dan maar met afgesloten deuren. Maar +/- 2 minuten voor vertrek komt er leven in de brouwerij! Iedereen mag, nee moet, dan instappen via één deur waar dan een groepje NS-medewerkers staat die je kaartje controleren. De rest van de deuren zijn dan afgesloten. Wordt verder helemaal niets omgeroepen hierover, dus als je niet ter hoogte van die enige toegangsdeur staat dan kan je zo maar de pech hebben dat je treintje wegrijdt zonder jou omdat dit NS-volk te beroerd is om ook de andere toegangsdeuren van de trein te openen. Ik let ondertussen wel op maar ze hebben er gewoon schijt aan, oudere mensen slecht ter been of met een hoop koffers? Pech gehad, pak de volgende trein maar... Tip: Mocht je dit meemaken, vraag dan gerust of ze wat aan hun benen mankeert, worden ze erg vrolijk van! ![]() | |
Ferdo | zaterdag 10 december 2005 @ 19:05 |
quote:Waardoor we in de trein Utrecht-Groningen nog steeds regelmatig in overvolle Koplopers mogen ![]() | |
Doderok | zaterdag 10 december 2005 @ 20:43 |
quote:Te druk bezet? Misschien moet men eens afstappen van het principe dat voor alle bestemmingen er elke 60 minuten een trein moet zijn. Waarom niet elke 50' of elke 70' naargelang de bestemming? Maakt het wel moeilijker voor de reizigers, maar het toont alvast aan dat er keuzes gemaakt worden die niets met de drukte op het spoor te maken hebben. Materiaal hebben ze ook genoeg vermoed ik. Langer stilstaan in het station verhoogt wel de loonkost, want de bestuurder en controleur moeten ook voor die tijd betaald worden. Misschien dat daar het schoentje wringt? | |
Neuralnet | zaterdag 10 december 2005 @ 21:43 |
Ze hebben te weinig materieel. Regelmatig vallen er treinen elders in het land uit zodat het materieel op een druk traject ingezet kan worden. Er raakt ook veel beschadigd. Op drukke trajecten moet vaker een korte trein rijden zodat er geen mensenmassa ontstaat. Verder mag het een en ander automatisch bestuurd worden zodat er meer treinen op een baanvlak achter elkaar kunnen rijden. Helaas wil men niet investeren. | |
Toffe_Ellende | zaterdag 10 december 2005 @ 23:13 |
iedere reiziger wil zo snel mogelijk de trein in dus die verspreiden zich al automatisch over het perron zelfs bij de lange perrons als Utrecht, Eindhoven en Sittard. Dit is gewoon GELUL! | |
Jed1Gam | zaterdag 10 december 2005 @ 23:40 |
wat een grapjassen, vaak sta ik nog 10 min of langer te wachten omdat de trein weer eens vertraagd(ontspoorde trein/deffecte wissel/etc) is. En wat al gezegd is, mensen willen vaak zo snel mogelijk in de trein dus verspreiden doen ze zelf wel. | |
Jed1Gam | zaterdag 10 december 2005 @ 23:48 |
quote:Jammer genoeg is er niet altijd ruimte om opzij te gaan in een bomvolle trein ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Jed1Gam op 10-12-2005 23:59:22 ] | |
Litpho | zondag 11 december 2005 @ 02:08 |
quote:Hij had het over de mensen op het perron. Soms is natuurlijk ook daar geen ruimte, maar meestal zijn het gewoon mensen die snel "ikke ikke ikke" naar binnen willen. | |
Troeta | zondag 11 december 2005 @ 02:50 |
Wat een flauwekul, dan moet de NS maar meer roltrappen bouwen. En ik heb ook 2x in de trein naar Rotterdam gezeten terwijl ik naar den Haag moest vanaf Utrecht. Ik zit nog steeds para in de trein 10x te controleren of ik wel in het gedeelte naar Den Haag zit. | |
MissMSX | zondag 11 december 2005 @ 14:18 |
quote:Dat ken ik ja. Goed luisteren als ze de treinnummers omroepen (waarom kan dit niet op een schermpje in de coupe????) en dan vlak voor het station waar ontkoppeld gaat worden omroepen dat de hele trein naar Den Haag gaat en dat de mensen naar Rotterdam 3 kwartier mogen gaan staan blauwbekken op het perron om te wachten op de stoptrein naar rotterdam. had dat dan op Utrecht al gezegd dan had ik op de IC gewacht!!!! Maar dat was offtopic. Moest ff wat NS frustratie kwijt ![]() | |
Tafkahs | zondag 11 december 2005 @ 14:38 |
Ik kwam gister een condu tegen die met droge ogen wist te beweren dat het aanpakken van zwartrijders door ze hoger te beboeten er voor zou zorgen dat de treinkaartjes volgend jaar niet zo hard meer zullen stijgen.. Zelfs het ns personeel is vergiftigd met pro-liberaliseer one-liners.. | |
kawotski | zondag 11 december 2005 @ 15:11 |
NS probeert weer eens de minister te overtuigen dat ze recht hebben op weer een verhoging van de prijzen. En het zou me niet verbazen als ze dat weer eens gaat lukken ook, zo onderhand kan alles in dit land als het het beboeten van de reiziger betreft. het ligt nooit aan de NS als de trein vertraging heeft. Paar weken geleden stond ik nog op station Baarn met duizenden anderen, de NS pleurt je gewoon uit de trein alsof je oud vuil bent, verzinnen een smoes waarom je zelfs dan geen recht hebt op geld terug en zoek het maar uit. Ik erger me altijd kapot als iedereen netjes OP TIJD is ingestapt en zonder opgaaf van reden vertrekt de trein alsnog te laat (dagelijks), leg me dat eerst maar eens uit NS.. ik bedoel wat is er zo ingewikkeld aan om de treinen op tijd te laten rijden, het spoornet is in geen 25 jaar veranderd, het ligt toch echt binnen hun eigen organisatie(vermogen).. | |
Tafkahs | zondag 11 december 2005 @ 15:20 |
quote:het probleem is dat toen het een staatsbedrijf was, men zich nodig kon voelen bij de NS, men had een collectieve taak en kreeg daar respect voor, als waren zijn politieagenten op de trein. Nu is het een bedrijf dat aandeelhouders moet voeren, mensen die van hun leven niet in de trein zullen stappen. Men wordt ondergewaardeerd, conducteurs moeten vanwege hun eigen veiligheid met z'n 2en dienst draaien en niemand heeft respect voor de oneliner "goedemidaggggg, kaarrrrrtjes alstublieft". [ Bericht 1% gewijzigd door Tafkahs op 11-12-2005 22:59:24 ] | |
PDOA | dinsdag 13 december 2005 @ 09:49 |
Driekwart van de treinen vanuit Utrecht CS vertrekken te laat. Ik heb gewoon deze maand 5x meegemaakt dat de trein waarin ik zat door een defect niet kon rijden, of dat er elders een defecte trein op het spoor stilstond. En dan hadden we ook nog een paar weken geleden dat het hele spoor platlag vanwege een paar vlokjes sneeuw en wat wind. Dat belooft wat wanneer het echt gaat sneeuwen. Maar ondertussen wel elk halfjaar een prijsverhoging doorvoeren, waar wij, als klant zijnde, dus geen hol van merken qua service en voorzieningen. Nee, als de kaartautomaat niet werkt en je hebt haast, en je legt dit uit aan de dienstdoende conducteur, krijg je alsnog een fucking boete van 35 euro! Fuck jullie, NS!!! Wel dure plasmaschermen in zo'n kutboemeltrein voor kutkinderen hangen in een of ander kutgehucht, maar echte problemen uit de weg gaan. | |
Jed1Gam | dinsdag 13 december 2005 @ 13:59 |
Vrijdag een uur vertraging van Lelystad naar Eindhoven, vanwege een ontspoorde goederentrein. Dat probleem was zondag avond nog niet gefixed, zodoende nog op zondag 30 min vertraging + 10 min vanwege een defect iets(?) op Utrecht CS. Maandag daarop volgende schijnt er weer een trein ontspoord te zijn op datzelfde traject. ![]() | |
MREn | dinsdag 13 december 2005 @ 15:01 |
quote:Nee hoor, er is bij Best iemand voor de trein gedoken. | |
MREn | dinsdag 13 december 2005 @ 15:03 |
quote:Iedereen die ooit met de trein gaat, kan zien dat het gros van de mensen vooraan bij de trappen staat. Dat zie je met de IC's van Amsterdam-Utrecht-Eindhoven: die kunnen voorin stampvol zitten, terwijl je achter met nog geen 10 man in een rujtuig zit. | |
MREn | dinsdag 13 december 2005 @ 15:11 |
quote:Goed onderbouwde mening... je vergeet de keren dat je gewoon op tijd was eerder dan die keren dat je op tijd was. Ik kom regelmatig op Utrecht Centraal en mijn treinen hebben zelden vertraging, ook niet in de spits. quote:Defecte trein elders is niet zelden van een ander bedrijf. Vooral omdat NS een reizigerstrein met een andere andere trein over het algemeen wel weg kan slepen, maar een goederentrein van een paar duizend ton niet. quote:Uiteraard, hier lag 35cm sneeuw, heb met de auto 75 minuten gedaan over een stuk van 6 kilometer, file van Amersfoort tot Hengelo op de A1, mensen die de hele nacht vastzaten op de snelweg, en dat noem jij een vlokje sneeuw? quote:De prijs gaat maar eens per jaar omhoog. En qua voorzieningen merk je het wel, je denkt toch niet dat die tientallen nieuwe dubbeldekkers of de modernisering van IC-rijruigen en de koplopers binnenkort gratis worden gedaan door een of andere filantropische instelling? quote:Als je een goede reden hebt, hoef je die boete niet te betalen.... In de bus is het toch ook al decennia zo dat je een boete krijgt als je geen kaartje hebt? quote:Ja, Amerfoort, Wageningen, Ede en Barneveld zijn echt gehuchten ![]() | |
Carport | dinsdag 13 december 2005 @ 15:36 |
quote:Vorige week had iemand het idee om ook even snel over te steken. Moest 'ie alleen wel bekopen met de dood omdat de aanstormende intercity over het hoofd werd gezien... quote:Ik neem aan dat je het hier over het platteland hebt. Daar zal je inderdaad niet veel problemen hebben met instappen nee. In de Randstad echter wel, maar daar rijden treinen niet in een 60-minutendienst. quote:Ik mag hopen van niet! Kom voor de gein eens reizen tussen bv Rotterdam en Den Haag of Utrecht en beide plaatsen. Sommige treinen rijden daar al op maximale sterkte in een 6-minutendienst. Een snellere dienstregeling kan niet, omdat je die spoorcapaciteit niet hebt. Kortere treinen zijn dus absoluut geen oplossing! quote:In de nieuwe treinen zijn al van dit soort schermpjes. Binnenkort worden ook de Koplopers gereviseerd, waarbij dit waarschijnlijk ook wel komt. quote:Die aanbesteding is gewonnen door Connexxion. Ik zie niet in wat de NS daar dan mee te maken heeft? | |
Litpho | dinsdag 13 december 2005 @ 15:44 |
quote:En hoe is deze bewering minder slechts een anecdote dan degene waar je op reageert? | |
MREn | dinsdag 13 december 2005 @ 16:19 |
quote:Scherp ![]() Wat ik bedoelde, is dat een stelling dat 75% van de treinen niet op tijd vertrekt, niet waar kan zijn gegeven het feit dat mijn treinen vanaf Utrecht vrijwel altijd op tijd vertrekken. En een dispunctualiteit van 75% op Utrecht kan nooit resulteren een een dispunctualiteit van net 12% landelijk. | |
Litpho | dinsdag 13 december 2005 @ 17:06 |
quote:Statistisch onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk ![]() quote:Niet dat ik die 12% geloof trouwens, daarvoor wordt er teveel gegoocheld met de cijfers (uitgevallen treinen niet meetellen, op zich korte vertragingen die leiden tot een half uur extra wachttijd, etc.). | |
MREn | dinsdag 13 december 2005 @ 23:34 |
quote:Dat hangt er helemaal van af hoe vaak ik op het station kom natuurlijk ![]() quote:Het is wiskundig gezien onmogelijk dat een niet-rijdende trein een vertraging heeft. Ik rij zelf al mijn treinen tussen Utrecht en Amsterdam met een gegarandeerde 0% vertraging! [ Bericht 6% gewijzigd door MREn op 13-12-2005 23:59:17 ] | |
Vassili_Z | dinsdag 13 december 2005 @ 23:36 |
quote:VVD = de man ![]() ![]() | |
Neuralnet | woensdag 14 december 2005 @ 02:58 |
quote:Tuurlijk. Het is ook mogelijk om "vertraging" te definiëren als een trein die meer dan 3 minuten te laat komt als het geen overmacht betreft. Met dat gelul haal je theoretisch de 0 % wel. Alleen reis ik niet in theorie. Ik reis in de dagelijkse praktijk. De trein is slechts in beperkte gevallen "best goed" te noemen. Dat is het geval op trajecten waar relatief veel treinen rijden en waar je korte reizen maakt waar je niet hoeft over te stappen. | |
en_door_slecht | woensdag 14 december 2005 @ 09:23 |
En dat is niet waar. Het traject Enschede Groningen is goed te doen met de trein. Het duurt dan wel wat langer dan met de auto, het voordeel is dat je wat kan gaan zitten kloten met je laptop of een boek of krant kan lezen. | |
#ANONIEM | woensdag 14 december 2005 @ 09:39 |
quote:Je hebt wel een beetje gelijk vind ik, maar het is meer een en/of situatie en niet zoals jij schetst een en/en situatie. Als ik van Den Helder naar Nijmegen moet noem ik dat niet echt kort, maar het is toch heel goed te doen (ik hoef dan ook niet over te stappen). | |
Litpho | woensdag 14 december 2005 @ 10:05 |
quote:Er rijden teveel treinen vanaf Utrecht CS om jou in de 25% van de treinen van die dag te laten rijden. Als de rest dan allemaal te laat is (niet onmogelijk) dan is dat minimaal 75% ![]() quote:Een trein met een vertraging van 30 minuten niet meer laten rijden levert weliswaar de desbetreffende trein geen vertraging op, maar de reiziger wel degelijk. Hoeveel ik ook meeleef met de trein die 's avonds in de dependance trots tegen zijn maatjes kan opscheppen dat hij weer een dag zonder vertraging heeft gereden, toch gaat mijn sympathie iets meer uit naar de wel gedupeerde reiziger. | |
danos | woensdag 14 december 2005 @ 10:21 |
Ik vind vooral het traject Utrecht <-> Rotterdam verschrikkelijk te noemen, ik weet niet wat ze daar aan draden hebben hangen, maar het lijkt wel gewoon touw. Zovaak als daar problemen zijn, niet normaal! Het traject Apeldoorn-> Schiphol vind ik dan wel weer geniaal, supersnel binnen een uurtje op schiphol. | |
LintuxCx | woensdag 14 december 2005 @ 10:36 |
quote:En een volk dat niet als een kreupele onmiddelijk stil gaat staan zodra ze een roltrap zien? Dat zou nog eens heerlijk zijn... | |
Litpho | woensdag 14 december 2005 @ 10:41 |
quote:Niks mis mee. Aan één kant van de roltrap zoals dat gaat in beschaafde landen. | |
danos | woensdag 14 december 2005 @ 10:46 |
waarom doen ze dan niet zoiets als een nummer van de wagon op het kaartje, 1/2/3/4 is het meteen duidelijk voor iedereen | |
LintuxCx | woensdag 14 december 2005 @ 11:02 |
quote:Ook prima. Het wordt tijd dat die luie kutnederlanders dat ook eens gaan begrijpen. Ik heb ooit gehoord dat je in Engeland erop aangesproken wordt als je aan de verkeerde kant van de roltrap stil staat. Als ik dat hier doet word ik raar aangekeken. ![]() | |
en_door_slecht | woensdag 14 december 2005 @ 12:20 |
quote:Als je 1 keer in een land in de trein hebt gezeten waar ze dat soort reserveringsonzin hebben, dat weet je wel beter. Zowel Duitsland als GB zuigen zwaar op dat punt. | |
en_door_slecht | woensdag 14 december 2005 @ 12:21 |
quote:Klopt, en zo consistent als ze zijn moet je rechts gaan staan en links lopen. | |
MREn | woensdag 14 december 2005 @ 13:37 |
quote:De vertraging is dan al gemeten natuurlijk ![]() | |
MREn | woensdag 14 december 2005 @ 13:42 |
quote:En het Engelse queueing snapt ook nog geen mens in Nederland, terwijl ik het een prima systeem vind. Gewoon één rij en als er een loket/balie /watdanook vrij komt, is de eerste van die rij aan de beurt. Eerlijk systeem, niemand staat onnodig lang in de rij, en je hebt niet de pech dat je in 'de verkeerde' rij staat bij een trage doos. Maar goed, Nederlanders zijn over het algemeen een stelletje lompe boeren. | |
Litpho | woensdag 14 december 2005 @ 13:59 |
quote:Ik meen gehoord te hebben (ja, bewijslast is erg sterk ![]() | |
MREn | woensdag 14 december 2005 @ 14:01 |
quote:Vertragingen worden -voor zo ver ik weet- direct uit het TNV-systeem van ProRail getoverd. | |
Neuralnet | woensdag 14 december 2005 @ 14:20 |
quote: quote:Ik ging er, wellicht ten onrechte, wel van uit dat het trajecten betreft die je regelmatig aflegt. Bijvoorbeeld 4 keer per week in het kader van werk en/of studie. Er zijn maar weinig mensen die de door jullie genoemde trajecten regelmatig afleggen; zeker niet retour op 1 dag. Bij incidenteel reizen boeit het allemaal niet. Als de reis bijna 3 uur duurt, dan ga je gewoon 4 uur van te voren weg en dan kom je gegarandeerd op tijd. Over vertraging hoor je me dan niet klagen. quote:Kan niet. Niet iedere trein heeft even veel wagons, er zijn niet genoeg zitplaatsen en toewijzing impliceert dat ik kan zitten, je moet het allemaal gaan bijhouden en mensen met een abonnement kan je al helemaal niet sturen. Dan zwijg ik nog even over het feit dat je in bijzondere gevallen een slordige 300 meter over het perron mag lopen naar de juiste wagon. quote:Ik betaal geen 3 ruggen per jaar om in de rij te gaan staan. Bovendien lukt dat nooit in Nederland. De frequentie is op bepaalde trajecten zo hoog dat minutenlang wachten al tot het missen van de trein leidt. quote:Dat is nog steeds zo. In de statistieken heeft men het over treinen die gereden hebben. Ook is alles beneden de 3 minuten voor hen geen vertraging. Verder staan de treinen tegenwoordig veel langer stil bij de stations en hebben ze treinen uit het dienstrooster geschrapt om minutenlang bij grote stations stil te staan. | |
MREn | woensdag 14 december 2005 @ 14:37 |
quote:Waar wou je de grens dan leggen? (in het buitenland ligt de grens trouwens op 5minuten) quote:Dat laatste is pertinent niet waar. Er komen over het algemeen alleen maar treinen bij. Maar concrete voorbeelden zijn altijd welkom natuurlijk. Behalve doorgaande stoptreinenn op IC-stations, zijn er vrijwel geen treinen die lang stil staan op grote stations. De gemiddelde (ontwerp)rijtijdmarge op een traject is 7%. Heb je een IC-dienst van 2 uur, staat deze 9 minuten stil. Redelijk acceptabel lijkt me? Bovendien wil je je treinen juist niet stil laten staan op een station, daarom zijn er ook zoveel mogelijk doorgaande diensten, per 11/12 bv. Rhenen-Almere Oostvaarders. Puur om van twee kerende treinseries af te zijn in Utrecht, wat de vreten perroncapaciteit! Amsterdam Centraal moet ook zoveel mogelijk touch-and-go stops hebben. Liever een IC van 330 meter met een paar mensen door naar Haarlem sturen dan zo'n IC een compleet perron bezet laten houden voor 20 minuten. | |
Litpho | woensdag 14 december 2005 @ 14:40 |
quote:De koppeldienst op Amersfoort in de richting Groningen/Leeuwarden wil dat spoor (en door het wachten op deze trein het tegenoverliggende spoor) nog met regelmaat 10 minuten of meer bezet houden. | |
en_door_slecht | woensdag 14 december 2005 @ 16:55 |
quote:Jij met je drie ruggen zou bijvoorbeeld een snelloket moeten kunnen hebben op een station als Utrecht centraal. Maar hoe weet jij vantevoren of je in het goede rijtje staat als er twee rijen voor binnenland zijn? Ik wil wel eens geluk hebben, maar soms staat er dan een slome graftak voor je die je over het hoofd hebt gezien waar je vervolgens een kwartier op kan gaan staan wachten. Dat heb je niet bij het concept van 1 rij. Overigens kent men zo'n queueing systeem op veel meer plaatsen in de wereld (Frankrijk ook) en het werkt veel netter. In Nederland kan dat alleen maar met een nummertjestrekautomaat. | |
Integrity | woensdag 14 december 2005 @ 17:00 |
Ik geloof dat de conducteur het fluitsignaal geeft en dat de machinist dan de deuren sluit en de trein laat vertrekken. Als de conducteur het signaal niet op tijd geeft, is de trein hoe dan ook later vertrokken en mag de machinist dat voor het volgende station proberen in te halen. Als zij dus willen dat de trein op tijd vertrekt, dan kunnen ze dat niet bij de klant neer leggen. De conducteur en machinist bepalen wanneer de trein vertrekt en zij bepalen dus ook wie er op dat moment nog in kunnen stappen. 't Is lullig voor de mensen die net een minuut te laat zijn, maar op die manier vertrekken ze wel op tijd. Hun uitgangspunt van dat de trein te laat vertrekt door de klant, gaat dus niet op omdat de machinist en conducteur bepalen wanneer de trein vertrekt. | |
en_door_slecht | woensdag 14 december 2005 @ 20:59 |
Dat dacht ik ook. Maar je mag niet wegrijden met mensen tussen de deuren. Best stom, want na drie dooien duikt nooit weer iemand tussen dichtgaande deuren door en stoppen mensen met instappen bij het fluitsignaal en kun je op tijd weg. Het is dus een beetje een kip-ei verhaal. | |
Neuralnet | woensdag 14 december 2005 @ 21:54 |
quote:Pardon? Grenzen (ver)leggen omdat die prutsers er vaak niet in slagen een beetje normaal op tijd te rijden is de omgekeerde wereld. Te laat = te laat. Moet de trein om 8:30 vertrekken en komt hij om 8:31 binnen, dan is dat dus te laat. Dat hoor je dus gewoon als vertraging mee te tellen. Zeker als reizigers op overstapstations slechts een paar minuten hebben om over te stappen is het crusiaal. Ook als de trein net omgekeerd is op een station waar hij iets langer staat vind ik vertraging niet acceptabel. Kan je als vervoerder niet rijden zonder 3 minuten vertraging, dan moet een overstaptrein ook niet dicht op de aankomsttijd van de andere trein gepland worden en dan vind ik ook dat zo'n beperking vermeld dient te worden. quote:De NS is een bedrijf die het moet hebben van het stiekeme. Aantonen dat de trein op stations in plaats van 40 seconden nu 90 seconden wacht is lastig. In theorie is het natuurlijk allemaal niet waar, staat het niet in het dienstrooster en zijn er statistieken die iets anders zeggen. Verder denk ik aan zaken als de stoptrein Amsterdam-Alkmaar die ingekort is tot Uitgeest in combinatie met het laten verdwijnen van de stoptrein Utrecht-Amsterdam-Uitgeest en verder door naar Beverwijk-Haarlem. Kleine grapjes die in de loop der jaren erin zijn geslopen en die niemand kan onthouden omdat ze veelal op 1 traject reizen en de rest niet kennen. Maar op het moment dat er gereist moet worden en men met die dingen geconfronteerd worden is het uitermate storend en onacceptabel. Vanmiddag stond ik op het station in Hoorn om naar Amsterdam te gaan. De trein zou om 16:50 komen vanuit Enhuizen via Hoorn naar Amsterdam. Op een ander spoor stond al vanaf zeker 16:25 een treinstel. Dat werd om 16:35 gerangeerd en kwam om 16:41 al langs het perron staan. Vertrekken om 16:50? Wel nee. Een deel dat uit Enhuizen kwam werd eraan gekoppeld en dat aankoppelen kan pas als het deel volgens dienstrooster om 16:50 aankomt. Die kwam te laat. Ondanks dat er op het achterliggende traject van hooguit een half uur vrijwel niks mis kan gaan. De trein vertrok dan ook veel te laat om 16:58. Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat het stel al 30 minuten in het station was. Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat het stel minstens een kwartier stilstond naast het perron. En natuurlijk staat het niet in het dienstrooster en staat een trein in theorie nooit zo lang stil. Maar reizigers hebben te maken met de dagelijks praktijk. Ik vind het daarom een schande dat de NS zich presenteert met statistiek, ontwerp-diensten en veel theoretisch gelul terwijl de harde realiteit anders is. Ik kan ook niet bewijzen dat de trein langzamer gaat rijden. Ik weet echter wel beter. Voor mij gevoel is de NS bezig om op slinkse wijze vertraging goed te lullen. Zelfs in de omroepen hoor ik dat terug: "... komt over 10 minuten binnen" in plaats van wat ze eerst hadden "... heeft een vertraging van 10 minuten". Ik vind dat men bij de NS de problemen onder ogen moet zien en dat duidelijk naar de reiziger moet communiceren in plaats van met alle macht proberen te voorkomen dat ze te weten komen dat er van alles mis gaat. Denk je serieus dat mensen het ondanks de mooie praatjes niet merken dat het product steeds minder begint te voldoen? quote:Interessant. Welke trein naar Amsterdam CS ik ook neem, altijd hoor ik "na een korte stop...". quote:Zolang er nog talloze andere oorzaken van vertraging zijn waarbij de oorzaak bij het bedrijf ligt vind ik dit niet noodzakelijk. | |
MREn | donderdag 15 december 2005 @ 00:12 |
quote:Wat ik bedoel is dat een vertraging van 1 minuut totaal niet relevant is, omdat je overstappen altijd minstens drie minuten zijn. quote:Maar in de 85% van de gevallen dat het prima gaat, vind iedereen het maar wat handig dat die andere trein zo klaar staat. Het is niet zo moeilijk om te zorgen dat je je overstap haalt met 98% kans ipv 85. Je laat gewoon je aansluitende trein 20 minuten later vertrekken, probleem opgelost. Ander overweging: op veel stations, bijv. Eindhoven en Amersfoort, komen twee IC-stromen bij elkaar, wisselen reizigers en gaan weer verder. Om zo'n overstap succesvol te laten zijn, moeten ze vrijwel tegelijk aankomen, en tegelijk vertrekken zodat je overstap A->B, maar ook B->A realiseert. Maaaar, als je te lang stopt, verliest je vervoersdienst aantrekkingskracht en raak je reizigers kwijt. En op dat grensvlak opereer je als dienstregelingmaker. quote:Uiteraard, alles gebeurd stiekem om vooral de klant maar zoveel mogelijk te naaien. Alles voorgekookt door een hele club Herr Flicks ergens in een donkere klantmartelkelder. En wat is er mis met een stop van 90sec ipv 40 als je daarmee je punctualiteit verhoogd? Of misschien kan je wel langer wachten doordat de baanvaksnelheid omhoog is gegaan van 120 naar 140? Of misschien wacht je langer omdat een andere trein moet passeren? Of misschien ga je wat te veel uit van complottheorieën? quote:Het zijn geen ingeslopen grapjes, er zit nog een aardig complexe gedachtengang achter. Omdat NH me geen zak interresseerd, heb ik dat niet onthouden, maar het is echt niet om te klanten te pesten hoor... quote:Het kan best dat een treinstel ergens enige tijd planmatig geen dienst heeft, in Deventer is dat normaal. Daar wordt het achterste deel van de IC naar Enschede er af gehaald, omgereden en later weer vooraan de IC uit Enschede bijgeplaatst. En in jouw geval weet je niet wat er was, misschien was er wel geen machinist (die rangeerder op Hoorn kan best geen bevoegdheid hebben op het stuk naar Amsterdam om maar eens iets te noemen) om die trein te rijden? En waarom zou je twee treinen op zo'n korte afstand van elkaar willen rijden? Wie weet loop je dan bij Sloterdijk wel helemaal vast in andere treinen? quote:Uiteraard is jouw gevoel een stuk beter dan statistiek die vanuit het ministerie wordt toegepast om de prestaties van NSR te meten ![]() ![]() Kom dan met dienstregelingen aan om iets te onderbouwen. Vorige dienstregeling duurde een ritje A-B met trein 48xx 43 minuten, en nu 48, lijkt me al heel wat betrouwbaarder dan 'ik weet gewoon'. quote:Ja, een korte stop ja? Wat is daar zo vaag aan? Wil je die mensen er uit flikkeren terwijl je langs het perron rijdt ofzo? quote:Het helpt wel mee. Wijs je me dan even de fouten van NSR aan in deze feiten uit deze vertragingsoorzaken: wisselstoring seinstoring ongeluk op overweg springer defecte trein van ander bedrijf prorail die trein perronloos spoor of verkeerde kant op stuurt En wil je me dan ook even verlichten met hoe NSR in jouw ogen in één klap van alle problemen af kan zijn? Plan die diensten dan ook meteen zo dat elke trein aansluiting heeft op een andere, dat IC's en stoptreinen elkaar niet in de weg zitten, dan de dienst mooi rond enkelspoors baanvakken ligt (de trein Roosendaal-Zwolle kan bijvoorbeeld niet anders rijden dan hij nu doet), en dan ook nog eens met symmetrie zodat je overstappen altijd (heen en terugreis) gegarandeerd zijn. | |
WEST | donderdag 15 december 2005 @ 12:01 |
quote: ![]() ![]() ![]() humor ![]() | |
zwaaibaai | donderdag 15 december 2005 @ 12:32 |
Hou eens op met huilen over: "ze moeten eerst maar betere informatie geven voordat.. "enz enz enz. Het is algemeen bekend dat de mensen ( nee niet jij, al die anderen ![]() Het is algemeen bekend dat elke, en ik herhaal, werkelijk elke roltrap het bejaarden-effect heeft: Wanneer men boven aan de roltrap is, hoef je niet meer door te lopen maar kan je rustig om je heen kijken wie er op het perron staan en op welk perron jezelf staat. Je hoeft dan uiteraard geen rekening te houden als fulltime bejaarde met de mensen die nog op de roltrap te staan. Daarom mag je gerust hard uithalen met je handtas als ik tegen je op bots omdat de roltrap WEL verder gaat en de kwijlende mevrouw blijft staan( en dat is echt gebeurt). Deze twee feiten zorgen ook voor vertraging. Op één of ander manier schijn je niet meer te hoeven na te denken als je met de NS rijdt. Dan wordt het voor je gedaan namelijk. Dus kan je als een zombie bij die ene deur staan waar er al 100 staan, en alsnog de schuld geven aan de NS. Het is alleen erg kortzichtig van de NS om het louter te schuiven op de klanten. Ze vergeten namelijk dat de treinen steeds kortere sta-tijden hebben, het personeel langzamerhand overspannen raakt, het materieel te oud is en er doodeenvoudig geen genoeg materieel is. | |
MREn | donderdag 15 december 2005 @ 14:14 |
quote:NS schuitf het ook niet louter op de klanten, het is maar één van de vele kleine dingen die zouden kunnen helpen natuurlijk. En over het materieel: er is juist een overschot, en geen tekort. Een paar dubbeldeks-zesjes (dus met zes delen) zijn verkort tot viertjes, en van de ICK-rijtuigen (die omgebouwde duitse) staan er ook enige tientallen aan de kant. Te oud materieel valt ook wel mee, het enige oude dat nog rond rijdt is mat '54 (de bekende stoptreinen), die zijn 40 jaar oud, maar de eerste 3 (van de 12?) series zijn al naar de sloper, de rest volgt zodra de nieuwe stoptreinen binnen zijn. Koplopers zijn 10-20 jaar oud, alle rijtuigen zijn of worden gemoderniseerd, nieuwe dubbeldekkers afgelopen jaren. Oude dubbeldekkers zijn ook nog maar zo'n 15 jaar oud. | |
Forumschorem | donderdag 15 december 2005 @ 14:36 |
quote:Jouw pappie is zeker conducteur he? | |
MREn | donderdag 15 december 2005 @ 14:47 |
quote:Nee, ik ben (semi-)vervoerskundige. (en tevens regelmatig treinreiziger, ook met vertraging, maar het is de issue nu niet hier) | |
Neuralnet | donderdag 15 december 2005 @ 14:55 |
quote:Op papier ja. Toch heb ik jarenlang op Amsterdam CS maar de metro gepakt naar Amsterdam Amstel omdat de intercity vanuit Haarlem steeds voor mijn neus wegreed. Natuurlijk, mijn aankomende trein was veelal 3 minuten te laat wat niet als vertraging telt. Niks aan de hand toch? En de intercity had netjes 3 minuten overstaptijd. Dus kan jij met "harde statistieken" zogenaamd bewijzen dat het niet waar is. Dat noem ik manipuleren met statistiek. quote:Nog een andere overweging: beide treinen op tijd laten rijden. Die 4 minuten wacht ik wel. Mensen kijken namelijk heus wel naar de dienstregeling en calculeren die minuten in. Maar niet: 1e trein met 3 minuten vertraging niet als vertraging rekenen en dan claimen dat het mijn schuld is dat ik niet binnen de minuut van het ene perron naar het andere kom voor mijn aansluiting. Probeer voor de gein eens van Uitgeest naar Purmerend te komen. Stukje van hooguit 15 km over de weg. Waar de trein 30 km over doet in minstens 45 minuten en door de vertraging die jij niet als vertraging definieert komt daar nog het wachten op de volgende trein van 30 minuten bij. Tuurlijk: de statistieken zijn duidelijk. 3 minuten vertraging is geen vertraging, de 2e trein was op tijd, er is een overstaptijd van 4 minuten en er rijdt op elk traject minstens elk half uur een trein. Toch voldoet het product niet. quote:Nee, alles gebeurt stiekem omdat het de NS vaak niet lukt een degelijk product neer te zetten. Ik zou graag zien dat de NS openheid van zaken geeft op trajecten waar het niet goed gaat. Ze adverteren toch ook met de prettige kenmerken van de trein? quote:De dienstregeling is helemaal geen betrouwbare maatstaaf aangezien de treinen vaak niet volgens die regeling rijden. Dat is nu juist het probleem. Op papier ziet het er theoretisch gezien allemaal prachtig uit. Dat geloof ik graag. De praktijk is anders. quote:Dat is voor mij als klant helemaal niet relevant. Ik neem een product af van een bedrijf. Met de bedrijfsvoering en andere leveranciers die de NS weer gebruikt om te kunnen leveren heb ik niks te maken. quote:Het is algemeen bekend dat als de trein te laat is of helemaal niet komt, ik desnoods naar het volgende station kan lopen maar de trein toch niet eerder vertrekt. Hoe ver ik me ook verspreid. quote:Interessant. Ik zal eraan denken als ik weer eens opgepropt in een veel te korte sprinter sta. Ook hier geldt: op papier zal er materieel genoeg zijn, maar waarom komt men niet eens gezellig knuffelen in de spits in de te krappe treinen? Natuurlijk, er wordt onderzoek gedaan. Alleen komen zij vaak 's middags in de rustige uurtjes als de trein voor de helft leeg is. Zoals gezegd: de theorie is anders dan de praktijk. Met statistiek kan je alles beweren. Maar ik wil je niet zien "meten" aan de hand van de theorie, ik wil je zien meten in de praktijk van de reiziger. Zolang men niet wil beseffen dat reizigers een andere werkelijkheid ervaren dan de theorie die mooi op kantoor is opgesteld, is verdere discussie zinloos. | |
#ANONIEM | donderdag 15 december 2005 @ 15:13 |
De NS kan toch niks meer goed doen, de slechte naam hebben ze, daar komen ze nooit meer vanaf. | |
en_door_slecht | vrijdag 16 december 2005 @ 10:28 |
quote:Jij wilt alleen zien dat NS ALTIJD 3 minuten te laat is en dat jij NOOIT in staat bent in 1 minuut van trein 1 naar trein 2 te komen. Dat is grote onzin. Natuurlijk zit er een verschil tussen de theorie (zoals voorgeschoteld helemaal)en de praktijk, maar die is minder groot dan jij wil doen voorkomen. Zo heb ik zelden vertraging. En wanneer ik vertraging heb, heb ik die vaak op momenten dat het niets uitmaakt. Een voorbeeld waarin theorie en praktijk nogal uit elkaar lopen: NS: "40% van de treinen zit hooguit halfvol, 40% is aardig gevuld en 20% fungeert als sardientjesblik." Leuk, maar er zitten veel meer mensen in de volle trein dan in de bijna lege. M.a.w.: 90% van de reizigers staat opgepropt te staan, 10% heeft de ruimte. Zo kan NS gelijk hebben, terwijl de ervaring bij de reiziger toch echt anders is en ook gelijk heeft. | |
Neuralnet | vrijdag 16 december 2005 @ 15:29 |
quote:Doe niet alsof ik een mongool ben. Ik heb duidelijk aangegeven dat er ook trajecten zijn waar de NS wel een redelijk product neerzet. Maar ja, dat lezen figuren zoals JIJ weer niet als ze de NS verheerlijken omdat ze er werken of toevallig op een stuk rijden waar het prima gaat. Leg mij verder geen woorden in de mond. Ik stelde dat men "vertraging" zo definieerde dat er geen vertraging is (3 minuten), terwijl men beweert dat de minimale overstaptijd 3 minuten is. Dat is met elkaar in tegenspraak omdat er ondanks dat er zogenaamd geen "vertraging" is slechts 1 minuut overblijft en geen 3. Dat is iets anders. Ik heb niet gezegd dat ik in 1 minuut van perron naar perron wil lopen. Het is een structureel probleem op veel trajecten. Dat het elders beter is interesseert me niet. Ik neem een product af bij een bedrijf en verwacht dat het functioneert. Als ik in een willekeurig bedrijf mijn beklacht doe dat het product niet functioneert, dan neem ik ook geen genoegen met "ja maar meneer, bij anderen werkt het wel hoor". quote:Ja sorry hoor, we hebben niet allemaal een leven waarin ons handelen geen donder uitmaakt. De trein wordt voornamelijk door forensen en studenten gebruikt die elders verplichtingen hebben. Eigenlijk geef je al aan dat als we iets belangrijks te doen hebben, we beter niet de trein kunnen nemen. quote:De NS heeft wat mij betreft daar helemaal geen gelijk. Voor 90 % van de mensen voldoet het product dan kennelijk niet. Komt de trein ook nog eens te laat, dan voldoet het product voor 100 % van de mensen niet. Wat doet de NS? Net zoals jou conclusies ontlenen aan die paar mensen uit de 10 % die wel konden zitten en die het niks uitmaken dat ze te laat komen. | |
en_door_slecht | vrijdag 16 december 2005 @ 16:53 |
quote:Waarom niet? Redelijk ben je geenzins. quote:De redelijkheid is weer ver te zoeken. Ik ben student en moet Of een volgende trein halen OF naar een afspraak o.i.d. OF b.v. naar familie. In dat laatste geval maakt het geen reet uit of je drie minuten vertraging hebt. Ook moet ik vaak overstappen waarbij ik 16 minuten moet wachten. Dan is het voor mij geen probleem om b.v. 12 minuten vertraging te hebben, de reis duurt er in z'n geheel niet langer op. quote:Nee hoor, de NS hebben nooit gelijk, jij wel. NS zijn kut, jij bent king. | |
Forumschorem | vrijdag 16 december 2005 @ 17:05 |
En die kutautomaten werken ook niet naar behoren. | |
MREn | vrijdag 16 december 2005 @ 17:37 |
quote:Dat doen ze expres zodat alle kansloze LTS'ers die te achterlijk zijn om zo'n automaat te snappen buiten de deur te houden. Dat scheelt vertragingen omdat hoogopgeleid Nederland wel snapt waar ze in- en over moeten stappen, en die kun je ook wat eerder overtuigen van de externe oorzaken buiten de macht van NSR, zoals die in vrijwel elke andere bedrijfstak ook voorkomen. | |
MREn | vrijdag 16 december 2005 @ 18:04 |
quote:NSR biedt een dienst, geen product. Maar jij hebt kritiek omdat iemand die (net als ik overigens) zelden vertraging heeft, stelt dat het wel mee valt, terwijl je eigen situatie (druk traject, grotere kans op vertraging, maar ook meer alternatieven) extrapoleerd naar de rest van het land. quote:Ik hebt nooit gezegd dat 3 minuten te laat geen vertraging is. Ik zei dat een vertraging van <3 min. niet in de statistieken komt, omdat een vertraging van 2 minuten voor een enkele verplaatsing niet erg relevant is voor de vertraging van de totale reis. Wat ik ook bedoelde is waar je de grens dan legt? 10seconden? 1 minuut? quote:Je neemt geen product af, maar een dienst. Het is nu juist geen structureel probleem, want ten eerste worden er door ProRail geen structureel ofhaalbare of conficterende treinpaden geaccepteerd. Mocht ten tweede alsnog blijken dat een dienst toch -ondanks alles- niet punctueel is, wordt er -waar mogelijk- wat extra speling in geknutseld, zoals juist vorig jaar gebeurde met de Sprinters naar Uitgeest. quote:Een vertraagde trein leidt niet automatisch tot volledige ontevredenheid van de reizigers, snap dat nou eens. Als je op dat station moet zijn, of een langere overstaptijd hebt, maakt het over het algemeen geen zak uit of een trein 10 minuten later is. Zeker in de randstad zijn de frequenties over het algemeen dusdanig dat een trein later nemen, je een vertraging oplevert van 15 minuten. Die 15 minuten heb je met de auto ook te pakken als je een file inrijdt. Er spelen twee dingen, die jij weer lekker door elkaar haalt: 1. Punctualiteit wordt belangrijker, naarmate er minder alternatieven zijn. 2. Hoge punctualiteit gaat in het algemeen ten koste van de attractiveit van de reis Ad 1.: Als je twee keer per uur van A naar B kan, is het belangrijker om op tijd op station A aan te komen, dan dan wanneer je 8 keer per uur van A naar B kan. Het hoge-frequentie-gebeid valt ruwweg tussen de stations Eindhoven, Dordrecht,Alkmaar, Almere, Amersfoort, Arnhem, Nijmegen, daar kun je op bijna elke verbinding tussen twee IC-stations (de meeste reizigers dus) minstens 4 keer per uur reizen. Wacht hier een trein (lang) op een vertraagde andere trein, lopen alle treinen daarachter ook vertraging op, terwijl reizigers best even kunnen wachten op de volgende trein. Op een traject als Zwolle-Ljouwert rijden twee treinen per uur, dus deze kunnen langer wachten omdat er geen andere treinen vlak achterna komen. Dit is bovendien handig omdat die mensen anders lang moeten wachten op een alternatief. Bovendien heeft zo'n 'leeg' baanvak als groot voordeel dat je op maximale baanvak snelheid kan gassen ipv op dienstregelingssnelheid (ik neem aan dat je wel snapt waarom ze niet altijd op max. snelheid rijden?). Ad 2.: Als je als vervoersbedrijf een aantrekkelijke dienst wil bieden, zorg je voor korte, cross-platform overstapmogelijkheden. Een korte overstaptijd is natuurlijk erg fijn, want dat scheelt wachten. Psychologisch duurt 5 minuten wachten een eeuwigheid, en kan je beter 10 minuten rustiger aan doen met een trein. Een nadeel van een korte overstap is natuurlijk de grote kans van verlies van deze overstapmogelijkheid bij vertraging. Nu loop jij te kankeren op het niet halen van een overstap, terwijl je deze statistisch 17 op de 20 keer haalt. Dus heb je 17 van de 20 keer een prima overstap, zonder te wachten, en 3 keer een kwartiertje vertraging. Nu de situatie dat je je overstap 19,5 van de 20 keer haalt: je krijgt een overstaptijd van 20 minuten. Nu ben je in 19,5 van de 20 keer op tijd, en nog maar 0,5 keer te laat, maar je reis duurt wel structureel 20 minuten langer. Wat kies je dan? | |
Neuralnet | vrijdag 16 december 2005 @ 22:46 |
Er wordt hier gewoon niet geluisterd. Zoals gezegd heb ik geen boodschap aan die belachelijke statistieken aangezien ze niet stroken met de werkelijkheid. Ik reis geen 20 keer op een dag zodat uitspraken als "17 van de 20 treinen haal je wel" achterwege kunnen blijven. Ik reis 1 keer per dag op de heenweg naar een tijdkritische bestemming. Uiteraard kijk ik naar het aantal dagen dat ik op tijd op het werk ben. NIET naar het aantal treinen dat er totaal rijdt. Houd nu eens op om theoretisch gelul te projecteren op de praktijk. Ben je nou zo stom of lijkt het maar zo? De theorie wijkt af van de praktijk. Ik daag de NS uit om klanten elke keer gratis te laten reizen als de theorie van de dienstregeling niet klopt in de praktijk. Ze zullen bijna niks meer verdienen. En geloof me, van een paar "vrienden van de NS" zullen ze niet blijven bestaan. Aan praatjes heb ik geen behoefte. Ik ken die "mooie" verhalen ook. Ik heb jarenlang op een klein traject van 10 km gereden en kwam altijd op tijd. Ja duh, ik ging wel 2 treinen van te voren weg. Naar Amsterdam CS? Geen probleem. Half uur van te voren weg en dan kom je wel op tijd. Kleine stukken en incidentele reizen? Ook geen probleem. Hogescholen en universiteiten staan veelal langs stations waar treinen en metro's frequent langskomen. Ik miste wel elke dag de intercity-trein vanwege een slechte aansluiting, maar who cares als daar ook een metro rijdt. Geen probleem. Nooit over geklaagd, want er waren alternatieven. En als je geen auto hebt dan accepteer je reistijden van anderhalf uur inclusief vertragingscalculatie op stukken waar je met de auto in 15 minuten heenrijdt. Natuurlijk mensen, ik heb het allemaal jarenlang gezien en geaccepteerd. Ik betaalde er immers als student geen donder voor. Totdat je ergens terecht komt waar een goede werking van de NS echt crusiaal is om te komen waar je wilt komen, dat gewoon niet gebeurt en anderen roepen dat je niet mag zeiken omdat zij nog in de gelukkige omstandigheid verkeren ergens te treinen waar het wel te pruimen is. Voor jullie maakt het kennelijk niks uit en jullie hebben dat geluk. Prima. Maar ga het bedrijf niet ten koste van alles verdedigen terwijl je zelf op een traject reist waar vele treinen rijden terwijl er dagelijks duizenden mensen in de kou worden gezet. Dat mensen zoals jullie die het geluk van de op tijd rijdende trein wel kennen dat tegenspreken is algemeen bekend. Vreemd is wel dat we het van geen enkel bedrijf zouden accepteren als de ene groep mensen wel correct geholpen wordt en de andere niet. | |
McCarthy | zaterdag 17 december 2005 @ 00:14 |
quote:ROFL ![]() | |
McCarthy | zaterdag 17 december 2005 @ 00:16 |
En deze maand in Natuur en Techniek Waarschijnlijk is het naar aanleiding van dit promotieonderzoek dat de NS dacht even met een leuk persbericht te komen ![]() quote: [ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 17-12-2005 00:25:10 ] | |
McCarthy | zaterdag 17 december 2005 @ 00:18 |
quote:de dienstregeling gaat per 60 minuten, niet per 1440 ![]() | |
Doderok | zaterdag 17 december 2005 @ 00:25 |
quote:Vandaar mijn eerdere suggestie: quote: | |
OFfSprngr | zaterdag 17 december 2005 @ 00:35 |
Wat een bullshit, slap excuus hoor, maar ja.. dan kunnen ze kaartjes weer duurder maken. | |
Neuralnet | zaterdag 17 december 2005 @ 00:50 |
quote:En dat terwijl het hele artikel gaat over iets wat ik ook al zei: de praktijk wijkt af van de theorie en hoewel men met cijfers en definities prima "punctualiteit" kunnen claimen in de media levert men vaak toch geen betrouwbare dienstregeling. Dit is Nederland. Vergelijkingen met het buitenland vind ik not done. In Afrika nemen ze ook genoegen met slechter voedsel dan hier. Accepteren wij hier daarom ook slecht voedsel? Nee. Net zoals we hier geen prutswerk accepteren zoals in het buitenland ook het geval is. Nederland had ooit de beste technici en de beste ingenieurs, dan verwacht je ook wat. | |
MREn | zaterdag 17 december 2005 @ 01:41 |
quote:Dat is totaal niet handig voor de klant, die moet dan steeds opzoeken hoe laat de trein nu were gaat. Niets is handiger dan de zelfde patroontijden door de hele dag. IC vertrekken de hele dag om .27 en .57 de stoppers op .05/.35. Erg handig. | |
MREn | zaterdag 17 december 2005 @ 01:46 |
quote:Man leer eens lezen. Ik zeg 17 van de 20 keer (ofwel een punctualiteit van 85%). Ik zeg nergens dat die 20 keer in één dag, week of eeuw zitten. Dat is statistisch ook niet relevant omdat ik het over gemiddelden heb. quote:Hou nou eens op om je eigen ervaringen te projecteren op de rest van het land, zeikstraal. En als je mij stom gaat noemen, verdwijnt bij mij alle zin om fatsoenlijk op je te reageren. Dus: jij hebt gelijk, ik ben achterlijk, de NS is een kutbedrijf en alle treinen zijn altijd te laat. | |
MREn | zaterdag 17 december 2005 @ 02:07 |
quote:en jouw oplossing voor het geheel is? Ik heb je er al vaak om gevraagd, maar verder dan constant als een hersonloze, dementerende kip zonder kop bij -20 schreeuwen dat theorie en practijk anders zijn, kom je ook niet. quote:En waarom niet? Omdat je dan in moet zien dat het in Nederland nog niet zo slecht gaat als jij in je hersenloze kop hebt zitten? Waarom is Nederland niet te vergelijken met ons omringende landen als het VK, België of Duitsland? In het VK flikkert het spoor zo'n beetje van ellende uit elkaar, in Belgë wordt door de staat 2 miljard per jaar in de NMBS gestort en in Duitsland mag je op een station blij zijn als er vaker dan eens per uur een trein gaat. Sommige stations zelfs eens per twee uur. quote:Waarom zou het eten in Afrika slechter zijn? Een maispapje ofzo is misschien niet iets wat we hier vaak eten, maar het is zeker geen slecht of ongezond voedsel hoor. Technici hebben geen zak te maken met dienstregelingen, dat zijn over het algemeen theoretisch wiskundigen of econometromen. Maar jouw oplossing heb ik nog steeds niet gezien. Je mag ook best eens ergens inhoudelijk op in gaan ipv blijven roepen dat theorie niet klopt. De theorie werkt over het algemeen juist prima, er zijn alleen altijd externe factoren in het spel. Maar dan heb ik ook pas vier keer getypt, en zolang je daar -overtuigd van je eigen gelijk- niet op in gaat (waarvoor je waarschijnlijk de verstandelijke vermogens ontbreken), heb ik geen zin om het verhaal nog eens te vertellen. | |
MREn | zaterdag 17 december 2005 @ 02:38 |
quote:Dat is niet helemaal waar trouwens, ook een trein die maar eens per dag rijdt kan doordat patroonrijden onmogelijk wordt de dienstregeling de rest van de dag verzieken. Een semi-fictief voorbeeld; NSR wil vier stoppers per uur naar Tilburg sturen, maar 3 keer per dag rijdt Railion daar een goederentrein. Doordat die goederentrein daar rijdt, past op dat moment de stoptrein niet, en wordt de dienstregeling van NSR per direct afgewezen door de gezellige lui bij prorail. In Utrecht speelt het zelfde; daar kunnen bepaalde diensten niet schuiven (de hele dag dus) omdat er gedurende enkele uren zgn. spitstoevoegers op de sporen staan, waardoor het niet past. Dus: dienstregeling voor de hele dag afgeschoten. Sommige diensten zijn zelfs onmogelijk op andere tijden te krijgen dan ze nu rijden, en vormen zo een lang lint van vrijwel vaststaande tijden en aansluitingen door het hele land. HET voorbeeld van zo'n treinserie is de sneltrein Zwolle-Roosendaal. Deze wordt (qua infra!) beperkt door enkel spoor Deventer-Zwolle, perroncapaciteit op Zutphen en een enkelspoors brug tussen Nijmegen en Oss. Arnhem-Nijmegen zit enorm in de weg qua andere treindiensten, oa beperkt door de boemel Arnhem-Tiel die wegens enkelspoor ook redelijk vast ligt. Om goede overstappen te houden, liggen aansluitende trein in vooral Zwolle, Deventer, Zutphen, Breda en (deels) in Den Bosch vast. Wie wel eens van Eindhoven naar Nijmegen moet ergert zich hier door aan (waaronder ik dus): de IC komt binnen op het moment dat de sneltrein net weg rijdt. Dat is ontzettend frustrerend, maar helaas is het gewoon onmogelijk om de sneltrein 5 minuten later weg te sturen. Dat heb ik vandaag ook weer gemerkt, mn trein had 10 minuten vertraging in Deventer (rg. Roosendaal), maar dit kan nooit meer goedgemaakt worden omdat in Zutphen en Arnhem de tegentrein (en vele anderen, vooral Arnhem dat stuctureel te klein is) op het perron staat, en omdat je bij Ravenstein die enkelspoors brug tegen komt. Nu ben ik niet zo'n figuur die als hobby dienstregelingen gaat ontwerpen, maar als je regelmatig op diverse plekken in het land komt, zie je vanzelf dat je een trein niet zomaar 10 minuten op kan schuiven omdat dat wat beter uit komt op een station aan de lijn. Een ander iets dat komt kijken bij je dienst, is dat je je treinserie heen en terug zo veel mogelijk wil laten kruisen op de stopstations (geldt vooral voor IC's), bijvoorbeeld de in treinen van Maastricht naar Haarlem en terug is die heel duidelijk te zien, die kruisen de tegentrein op de stations, van Utrecht tot Sittard. Waarom? Om van zowel de trein heen als de trein terug aansluiting te bieden op de stoppers die om de IC-tijden heen liggen. Eindhoven is een station waar de ideale situatie aardig goed is gelukt. Eerst laat je alle stoptreinen binnen komen (uit Breda, Den Bosch, Weert en Heeze) op het middenperron. Daarna de IC's uit Randstad-zuid en Randstad-noord op het zelfde perron (dus tegenover elkaar), zodat reizigers van deze grote vervoersstromen eenvoudig van trein kunnen wisselen, en daarna weer weg. Op het andere buitenperron neem je de IC's uit Limburg-noord en Limburg-zuid binnen, ook weer overstappen. Dan stuur je je stoppers weer achter de IC's aan. Zo'n dienstregeling is eigenlijk alleen nadelig voor hen die per stoptrein arriveren en een bestemming hebben tussen Eindhoven en een niet-IC-station voor de eerste IC-stop, zij worden geconfronteerd met een wat langere overstap. Alleen weegt dat niet op tegen het enorme gemak van overstappen IC-IC, Stopper-IC en IC-stopper wat verreweg je grootste vervoersstromen zullen zijn. Een bijkomend voordeel van stoppers achter IC aan sturen is dat men bij vertraging en gemiste overstap nog met de stopper naar het volgende IC-station kan reizen. Een ander voorbeeld van een vrij complex overstapstation is Hengelo. Hier is eigenlijk totaal geen overstap IC-stoptrein (ook niet van belang, maar het gaat wat ver te zeggen waarom niet), maar wel een vrij interressante knoop tussen vier stoptreinen. Deze komen van alle kanten zo'n beetje tegelijk binnen, staan met zn allen aan één perron (twee zijden, voor/achter), en vertrekken ook zo'n beetje tegelijk. Dit is vooral zo interressant omdat dit samenvalt met het feit dat de treinen van/naar Zutphen en van/naar Zwolle wel op deze tijd moeten arriveren ivm het nodige enkelspoor. | |
Neuralnet | zaterdag 17 december 2005 @ 15:20 |
quote:Punctualiteit wordt berekend over een hele periode. Dat kan je enkel gebruiken als een reiziger ook continu reist in die periode. Ik stel dat dat logicherwijs niet gebeurt. De totale hoeveelheid ritten die een reiziger niet aflegt is voor hem niet van belang. Wat heeft de reiziger eraan als die 17 treinen nooit rijden op het moment dat hij instapt en hij het moet doen met de overige 3 die gemiddeld altijd te laat zijn? Je wordt als bedrijf niet afgerekend op de dienst die je anderen levert, maar afgerekend op wat je de klant levert. Als Sony een uitval heeft van 3 op de 20 en ik een televisie terugbreng omdat het niet werkt, dan trek ik de verkoper ook over de balie als hij tegen mij zegt dat ik niet moet zeiken omdat 17 van de 20 apparaten WEL functioneren. Als de Nuon elke 20 minuten 3 minuten geen stroom levert, dan worden mensen ook boos. Ongeacht dat er ook mensen zijn die wel 100 % optimaal gebruik kunnen maken van de faciliteit. Daar heb ik niks mee te maken. quote:Dat doe jij net zo goed door te stellen dat JIJ nooit problemen hebt. De punctualiteit is landelijk. Minstens 15 % rijdt niet op tijd. Tel daar een schatting van 5 % aan uitvallende treinen bij, een schatting van 5 % aan missende aansluitingen en 5 % aan treinen die de NS niet als vertraging definieert maar die werkelijk te laat zijn en je houdt hooguit 70 % aan punctialiteit over. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de relatief onnauwkeurige manier waarop men meet zoals genoemd staat in het bovenstaande artikel. Wie, landelijk gezien, dagelijks met de NS rijdt zal per maand gemiddeld minstens 5 a 6 keer te laat komen. Het punt is hier gewoon dat een aantal mensen niks belangrijks te doen heeft en geen zak geeft om de tijd. Vanuit die positie is het makkelijk praten. quote:Ik heb er geen kant en klare oplossing voor. Dat hoef ik ook niet, want ik ben klant en niet in dienst van het bedrijf. Strekking van deze topic is nog steeds dat een heleboel problemen bij de NS/Prorail liggen en niet bij de klant. De klant krijgt echter wel steeds de schuld. quote:We stellen in Nederland strenge eisen aan producten en diensten. In België zijn de wegen ook slecht. Dat accepteren we hier ook niet. In Nederland heeft een bedrijf zich aan de eisen en regels te houden. Wil of kan een bedrijf dat niet? Dan gaan ze maar naar België. Geef een ander bedrijf de kans die het wel kan. Laat de RET, de HTM, de GVB en bedrijven als Syntus maar wat Light Rail rijden op plaatsen waar de NS het niet kan bolwerken. quote:Ik zei niet dat de theorie niet klopt. Ik stelde dat de theorie theoretisch prima klopt, maar dat het er in de praktijk anders aan toe gaat. Dat is totaal iets anders. Overigens hoef ik helemaal geen oplossing aan te dragen om toch te kunnen concluderen dat er veel niet klopt. Ik ben slechts klant. Als ik nu 5 ruggen per maand kreeg en voldoende bevoegdheid had, dan had men mij kunnen aanspreken op mijn verantwoordelijkheid. Nu spreek IK mensen aan op hun verantwoordelijkheid om mij op tijd op m'n werk te brengen. | |
kawotski | zaterdag 17 december 2005 @ 21:19 |
zolang je naast het station woont en moet reizen naar een plaats welke ook een station heeft en/of mogelijkheid om je binnen een half uur op de eindbestemming (zo groot is dit land niet) te bevinden vanaf eindstation dan is NS een aardig alternatief. De helft van alle keren dat ik in de trein zit heb ik een vertraging van minimaal 10 minuten. Daarbij loop ik soms regelmatig de kans 3x een overstap te missen. Ik kan kiezen uit 2 mogelijkheden per uur over een afstand van zo'n 200 km. Mogelijkheid 1: 3 keer overstappen, mogelijkheid 2: 1 keer overstappen. Tarief 13,40 euro gebaseerd op kortingskaart. Reistijd zo'n 3uur van deur tot deur. Neem ik eigen vervoer ben ik (alleenreizend) goedkoper uit omdat ik de kortste weg neem, win ik de helft van de tijd en kan ik m'n route zelfs afwisselen. Met motor heb ik een gegarandeerde reistijd en NOOIT vertraging. Zolang de NS met 1000'en tegelijk vervoeren nog niet eens goedkoper kan zijn dan ik alleen op de motor mogen ze wel eens gaan nadenken. Afschrijvingskosten? De NS kan ook de kortingskaart afschaffen en het zgn. kortingstarief als hoogste tarief nemen. De NS zal het dus nooit winnen en zolang ze stil blijven staan in de tijd zal het nooit wat worden. | |
MREn | zaterdag 17 december 2005 @ 23:56 |
quote:Enige statistische kennis is je blijkbaar niet gegund. De kans dat een willekeurige trein te laat is, is ruwweg gelijk aan 85%. De hoeveelheid ritten is inderdaad niet van belang. quote:Zoals ik al eerder zei: een trein die te laat is, wil niet zeggen dat het geen goede dienst is. Een reis die wel gemaakt is, maar met bv. 30 minuten vertraging is niet vergelijkbaar met een TV die helemaal niet werkt. quote:Ik heb regelmatig problemen, dat ik nooit vertraging heb, heb je mij niet horen zeggen (vrijdag nog +20 met individuele trein, over de hele reis +10, vandaag individuele trein +15, ik uiteindelijk geen vertraging over de hele reis) Wat wel meespeelt is dat ik waar dan ook een overzicht kan krijgen van baanvaktremmingen en vertragingen van individuele treinen, dus dat ik in de regel beter geïnformeerd ben dan de gemiddelde reiziger. Het is voor 95% van de reizigers in een IC Enschede-Hengelo ook totaal niet interessant te weten dat er bij Geldermalsen een trein defect is geraakt, voor mij wel, gegeven het feit dat ik normaliter via Utrecht naar Eindhoven reis. quote:Dat klopt, hoewel het de laatste tijd wat aan het klimmen is richting 12%. quote:Ik heb eerder al gezegd dat er (wederom landelijk), 1,8% uit valt, incl. rampdagen Utrecht en paar keer Amsterdam dit jaar. quote:Dat zou wel redelijk kunnen kloppen als je uitgaat dat 1/3 van de vertragingen leiden tot het missen van een aansluiting. Hoewel het natuurlijk beter is om de totale reizigerspunctualiteit over een hele reis ipv een trip te weten, alleen is dit nog niet zo eenvoudig. quote:Maar zoals ik al zei: dat is niet relevant, omdat een trein die minder dan 3 minuten te laat is )over het algemeent) niet tot gevolg heeft dat aansluitingen gemist worden. quote:TNV-systeem werkt zo'n beetje tot op de seconde nauwkeurig, waar jij die onnauwkeurige meting vandaan tovert, is mij een raadsel. quote:Dat is totaal nietszeggend als je 'te laat komen' niet definieerd. Als je meer dan 1 seconde te laat komen, al te laat komen vindt (wat het strikt genomen is), kom je veel hoger uit. Zoals ik al zei: liever 5 keer in de maand 15 minuten te laat dan elke dag 20 minuten langer onderweg en nog maar 1 keer in de maand 15 minuten te laat zijn. quote:Dat verandert geen hol aan mijn verhalen. quote:*diepe zucht* de klant krijgt niet steeds de schuld. Dat jij dat zo voelt, ligt echt aan jou. Wat NSR stelt is dat het in/uitstappen sneller verloopt als men zich verspreid op het perron en zo alle deuren gebruikt. Daar ging dit topic over, en het is gewoon DE waarheid. Wiskundig totaal geen discussie over mogelijk. 100 man door 10 deuren gelijkmatig naar binnen (dus 10 pers. per deur), gaat sneller dan 80 man door 4 deuren, en 20 'gespreiden' door de overige 6 deuren. Dat klopt gevoelsmatig ook, toch? Het probleem hier van is natuurlijk dat NS-R niet met homogeen materieel rijdt zoals bv. de Parijse metro of Japanse vervoerders, zodat niet duidelijk is waar de deuren komen. Maar de wat ervaren reiziger (juist de forens die in de spits zijn dagelijkse reis maakt), komt er vrij snel achter dat trein x elke dag bestaat uit het zelfde materieel (verstoringen in materieelbalans daargelaten). Zo kan je er in Eindhoven gevoeglijk van uitgaan dat alle IC's naar Amsterdam/Haarlem bestaan uit loc+12rijtuigen, zodat je over het hele perron kan gaan staan (de erg ervaren reiziger gaat dan daar staan waar het het minst druk is, of wat handig is bij het aankomst station). NS-R legt de schuld voor vertragingen niet bij de klant, maar stelt dat de kans op vertraging wel af neemt indien met zich verspreid. Feitelijk correct lijkt me. quote:'Maar naar België' gaan kan niet, omdat je daar enkel de NMBS (een een beetje NS-I) hebt, andere smaken treinen zijn er niet. Opkomst van Syntus heeft niets te maken met het niet kunnen bolwerken van NSR. Het ligt er vooral aan dat NS-R door V&W er aan gehouden is dat er altijd een conducteur op de trein moet zitten. Syntus hoeft dat niet, en is dus al in voordeel. Het voordeel van Syntus ligt er vooral in dat trein- en busvervoer geïntegreerd worden, zoals ik al eerder schreef. NoordNed doet dat ook, maar in veel mindere mate, en sinds Arriva de toko over heeft genomen schijnt het op de Groninger en Friese nevenlijnen een drama van te korte (en dus) te late treinen te zijn geworden. quote:Welke theorie klopt dan niet? Er is niet iets als DE theorie. In geen enkele situatie kan je externe invloeden uitsluiten. Dat kan NASA niet, dat kan NS-R niet, dat kunnen ze bij Borssele niet. Bij Borssele wordt natuurlijk tot een hogere prijs gegaan om de veiligheid te garanderen, omdat de gevolgen potentieel desastreus zijn. Je kan wel alle overwegen opdoeken (a raison van een tunnel van gemiddeld 8 ton per overweg), maar gezien het geringe aantal doden is dat het niet waard. quote:Maar zeggen wat er nu niet klopt, doe je wederom niet. Je blijft maar hangen in algemeenheden. | |
MREn | zondag 18 december 2005 @ 00:04 |
quote:Dat is onmogelijk. Er hoef maar flink wat regen te vallen in je rijdt nog maar 90 ipv 130. En dan ben je ook te laat. Tanken = te laat. Verkeerslicht op rood = te laat. Gegarandeerde reistijd: totale bullshit. Net als NSR overvind ook jij last van externe factoren. quote:Dat kunnen ze wel. Het probleem is dat half Nederland alleen de brandstofkosten van de reis neemt en niet de vaste lasten, waarvan vooral de afschrijving nogal eens snel vergeten wordt. Als je een auto koopt voor 20.000 euro, deze een jaar of 6 hebt, en met wat geluk dan nog 3.000 terugkrijgt, zit je op 2800 euro per jaar, en dan heb je nog geen meter gereden. Nu liggen die bedragen voor een motor natuurlijk wat lager, maar ik meen dat een trein-kilometer zo'n 14 cent kost, daar kan je vrijwel geen auto voor rijden. quote:Dan krijg je een (te) grote toeloop in de ochtenduren, en dat wil je echt niet. De ochtendspits is bij iedere modaliteit maatgevend, en als je daar alles op moet dimensioneren, krijg je dat nooit terugverdiend. Ofwel: je koopt nog meer treinen om iedereen te vervoeren in de ochtend, terwijl je deze de rest van de dag niet meer nodig hebt. Het aspect van conflicterende IC/stoptreinpaden laat ik dan nog buiten beschouwing, aangezien veel IC-treinen al op maximale lengte rijden. Vandaar de eerder (gisteren meen ik) genoemde voortreinen die een dienstregeling flink dwars kunnen zitten. quote:De dienstregeling is natuurlijk ook al 100 jaar hetzelfde, en net als in 1914 duurt een ritje Groningen-Utrecht nog steeds 175 minuten (zonder stop in Amersfoort), waar dit nu nog geen twee uur duurt. Er komen regelmatig nieuwe treinen en treinseries. Dus waar jij die stilstand vandaan haalt? | |
freako | zondag 18 december 2005 @ 00:33 |
quote:Ja, die Wadlopers zijn om de haverklap kapot. Eigenlijk zijn ze ook op. Er zijn nieuwe treinen besteld, die komen volgend jaar dacht ik. | |
MREn | zondag 18 december 2005 @ 01:43 |
quote:http://www.arriva.nl/page.php?id=636 Ziet er weer uit als authenthiek goedkoop stofje-over-plank stoelen. Voor mij reden om die Syntuswrakken te mijden. | |
kawotski | zondag 18 december 2005 @ 13:15 |
[quote]Op zondag 18 december 2005 00:04 schreef MREn het volgende: [..] /quote] Flink wat regen: Het is persoonlijk, maar waar bij een stortbui de automoblist op de rem trapt geef ik gas bij anders blijven de druppels op m'n vizier plakken.. ik ga er vanuit dat jij dus ook tot die categorie behoort die een rijbewijs hebben maar niet kunnen rijden. Tuurlijk heb je altijd externe factoren, maar je kunt ook anticiperen of leren.. dat zijn bij NS gezien de geschiedenis onbekende woorden. Kosten: Voor 9 uur s'ochtends rijd ik per kilometer onder de kortingsprijs van NS. 1 persoon dus. Gaan we uit van kosten incl. afschrijving dan kom ik overeen met NS, maar dan nog ben ik 2x sneller. Dienstregeling: Hoe groot is dit land? Wel geld voor marginalistische verbeterringen zoals Betuwelijn en HSL, maar rails via afsluitdijk of Lelystad - Zwolle, of Lelystad - Heerenveen bijv. zul je waarschijnlijk niet meer meemaken, kijk eens hoeveel autobewegingen je op die trajecten hebt. Dat noem ik stilstand. Ontken het maar, neem lekker het openbaar vervoer, kun je lekker onthaasten zoals ze dat noemen. | |
MREn | zondag 18 december 2005 @ 16:58 |
quote:Ik zeg niet dat ik direct als een kansloze Harrie op de rem trap, maar als het zicht het als gisteren redelijk slecht is, zal ik eerder 90 rijden dan 130. Ik heb ook een hekel aan volk dat bij de eerste de beste mistbank in de ankers gaat, is zo lekker als je daar achter aan komt... Hoe het met druppels op een vizier zit, weet ik niet, ik rijd geen motor. quote:Vertel eens, hoe kun je anticiperen op een auto die door je slagbomen rijdt bij een overgang? Of een draadbreuk? Er zijn al talloze afhandelingsstragieën met wat te doen bij welke verstoring. Bijv. storing op Utrecht-Amsterdam, betekent IC's via Hilversum om maar wat te noemen. quote:Lelystad-Heerenveen (al dan niet via Zwolle), ligt er binnen 25 jaar. En statistisch gezien zou ik dat nog mee mogen maken. |