het probleem is dat toen het een staatsbedrijf was, men zich nodig kon voelen bij de NS, men had een collectieve taak en kreeg daar respect voor, als waren zijn politieagenten op de trein.quote:Op zondag 11 december 2005 15:11 schreef kawotski het volgende:
NS probeert weer eens de minister te overtuigen dat ze recht hebben op weer een verhoging van de prijzen. En het zou me niet verbazen als ze dat weer eens gaat lukken ook, zo onderhand kan alles in dit land als het het beboeten van de reiziger betreft. het ligt nooit aan de NS als de trein vertraging heeft.
Paar weken geleden stond ik nog op station Baarn met duizenden anderen, de NS pleurt je gewoon uit de trein alsof je oud vuil bent, verzinnen een smoes waarom je zelfs dan geen recht hebt op geld terug en zoek het maar uit.
Ik erger me altijd kapot als iedereen netjes OP TIJD is ingestapt en zonder opgaaf van reden vertrekt de trein alsnog te laat (dagelijks), leg me dat eerst maar eens uit NS..
ik bedoel wat is er zo ingewikkeld aan om de treinen op tijd te laten rijden, het spoornet is in geen 25 jaar veranderd, het ligt toch echt binnen hun eigen organisatie(vermogen)..
Nee hoor, er is bij Best iemand voor de trein gedoken.quote:Op dinsdag 13 december 2005 13:59 schreef Jed1Gam het volgende:
Maandag daarop volgende schijnt er weer een trein ontspoord te zijn op datzelfde traject.![]()
Iedereen die ooit met de trein gaat, kan zien dat het gros van de mensen vooraan bij de trappen staat.quote:Op zaterdag 10 december 2005 23:13 schreef Toffe_Ellende het volgende:
iedere reiziger wil zo snel mogelijk de trein in dus die verspreiden zich al automatisch over het perron zelfs bij de lange perrons als Utrecht, Eindhoven en Sittard. Dit is gewoon GELUL!
Goed onderbouwde mening... je vergeet de keren dat je gewoon op tijd was eerder dan die keren dat je op tijd was.quote:Op dinsdag 13 december 2005 09:49 schreef PDOA het volgende:
Driekwart van de treinen vanuit Utrecht CS vertrekken te laat.
Defecte trein elders is niet zelden van een ander bedrijf. Vooral omdat NS een reizigerstrein met een andere andere trein over het algemeen wel weg kan slepen, maar een goederentrein van een paar duizend ton niet.quote:Ik heb gewoon deze maand 5x meegemaakt dat de trein waarin ik zat door een defect niet kon rijden, of dat er elders een defecte trein op het spoor stilstond.
Uiteraard, hier lag 35cm sneeuw, heb met de auto 75 minuten gedaan over een stuk van 6 kilometer, file van Amersfoort tot Hengelo op de A1, mensen die de hele nacht vastzaten op de snelweg, en dat noem jij een vlokje sneeuw?quote:En dan hadden we ook nog een paar weken geleden dat het hele spoor platlag vanwege een paar vlokjes sneeuw en wat wind. Dat belooft wat wanneer het echt gaat sneeuwen.
De prijs gaat maar eens per jaar omhoog. En qua voorzieningen merk je het wel, je denkt toch niet dat die tientallen nieuwe dubbeldekkers of de modernisering van IC-rijruigen en de koplopers binnenkort gratis worden gedaan door een of andere filantropische instelling?quote:Maar ondertussen wel elk halfjaar een prijsverhoging doorvoeren, waar wij, als klant zijnde, dus geen hol van merken qua service en voorzieningen.
Als je een goede reden hebt, hoef je die boete niet te betalen....quote:Nee, als de kaartautomaat niet werkt en je hebt haast, en je legt dit uit aan de dienstdoende conducteur, krijg je alsnog een fucking boete van 35 euro! Fuck jullie, NS!!!
Ja, Amerfoort, Wageningen, Ede en Barneveld zijn echt gehuchtenquote:Wel dure plasmaschermen in zo'n kutboemeltrein voor kutkinderen hangen in een of ander kutgehucht, maar echte problemen uit de weg gaan.
Vorige week had iemand het idee om ook even snel over te steken. Moest 'ie alleen wel bekopen met de dood omdat de aanstormende intercity over het hoofd werd gezien...quote:Op zaterdag 10 december 2005 11:31 schreef Flumina het volgende:
Ik vind het een beetje stom van de NS. In Delft is het bijvoorbeeld mogelijk maar op één plek perron 2 te betreden (de treinen naar R'dam) en die plek is helemaal op het uiteinde van het perron. Dan vraag je er ook om vind ik.
Ik neem aan dat je het hier over het platteland hebt. Daar zal je inderdaad niet veel problemen hebben met instappen nee. In de Randstad echter wel, maar daar rijden treinen niet in een 60-minutendienst.quote:Op zaterdag 10 december 2005 20:43 schreef Doderok het volgende:
[..]
Te druk bezet?
Misschien moet men eens afstappen van het principe dat voor alle bestemmingen er elke 60 minuten een trein moet zijn. Waarom niet elke 50' of elke 70' naargelang de bestemming? Maakt het wel moeilijker voor de reizigers, maar het toont alvast aan dat er keuzes gemaakt worden die niets met de drukte op het spoor te maken hebben.
Ik mag hopen van niet! Kom voor de gein eens reizen tussen bv Rotterdam en Den Haag of Utrecht en beide plaatsen. Sommige treinen rijden daar al op maximale sterkte in een 6-minutendienst. Een snellere dienstregeling kan niet, omdat je die spoorcapaciteit niet hebt. Kortere treinen zijn dus absoluut geen oplossing!quote:Op zaterdag 10 december 2005 21:43 schreef Neuralnet het volgende:
Op drukke trajecten moet vaker een korte trein rijden zodat er geen mensenmassa ontstaat.
In de nieuwe treinen zijn al van dit soort schermpjes. Binnenkort worden ook de Koplopers gereviseerd, waarbij dit waarschijnlijk ook wel komt.quote:Op zondag 11 december 2005 14:18 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Dat ken ik ja. Goed luisteren als ze de treinnummers omroepen (waarom kan dit niet op een schermpje in de coupe????) en dan...
Die aanbesteding is gewonnen door Connexxion. Ik zie niet in wat de NS daar dan mee te maken heeft?quote:Op dinsdag 13 december 2005 15:11 schreef MREn het volgende:
[...]
Ja, Amerfoort, Wageningen, Ede en Barneveld zijn echt gehuchten
En hoe is deze bewering minder slechts een anecdote dan degene waar je op reageert?quote:Op dinsdag 13 december 2005 15:11 schreef MREn het volgende:
Ik kom regelmatig op Utrecht Centraal en mijn treinen hebben zelden vertraging, ook niet in de spits.
Scherpquote:Op dinsdag 13 december 2005 15:44 schreef Litpho het volgende:
[..]
En hoe is deze bewering minder slechts een anecdote dan degene waar je op reageert?
Statistisch onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijkquote:Op dinsdag 13 december 2005 16:19 schreef MREn het volgende:
Wat ik bedoelde, is dat een stelling dat 75% van de treinen niet op tijd vertrekt, niet waar kan zijn gegeven het feit dat mijn treinen vanaf Utrecht vrijwel altijd op tijd vertrekken.
Niet dat ik die 12% geloof trouwens, daarvoor wordt er teveel gegoocheld met de cijfers (uitgevallen treinen niet meetellen, op zich korte vertragingen die leiden tot een half uur extra wachttijd, etc.).quote:En een dispunctualiteit van 75% op Utrecht kan nooit resulteren een een dispunctualiteit van net 12% landelijk.
Dat hangt er helemaal van af hoe vaak ik op het station kom natuurlijkquote:Op dinsdag 13 december 2005 17:06 schreef Litpho het volgende:
[..]
Statistisch onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Ik denk zelf ook dat de 75% wat mooi rond is om iets anders te zijn dan lyrische overdrijving.
Het is wiskundig gezien onmogelijk dat een niet-rijdende trein een vertraging heeft.quote:Niet dat ik die 12% geloof trouwens, daarvoor wordt er teveel gegoocheld met de cijfers (uitgevallen treinen niet meetellen,
VVD = de manquote:Op zondag 11 december 2005 14:38 schreef Tafkahs het volgende:
Ik kwam gister een condu tegen die met droge ogen wist te beweren dat het aanpakken van zwartrijders door ze hoger te beboeten er voor zou zorgen dat de treinkaartjes volgend jaar niet zo hard meer zullen stijgen.. Zelfs het ns personeel is vergiftigd met pro-liberaliseer one-liners..
Tuurlijk. Het is ook mogelijk om "vertraging" te definiëren als een trein die meer dan 3 minuten te laat komt als het geen overmacht betreft. Met dat gelul haal je theoretisch de 0 % wel. Alleen reis ik niet in theorie. Ik reis in de dagelijkse praktijk.quote:Het is wiskundig gezien onmogelijk dat een niet-rijdende trein een vertraging heeft.
Je hebt wel een beetje gelijk vind ik, maar het is meer een en/of situatie en niet zoals jij schetst een en/en situatie. Als ik van Den Helder naar Nijmegen moet noem ik dat niet echt kort, maar het is toch heel goed te doen (ik hoef dan ook niet over te stappen).quote:Op woensdag 14 december 2005 02:58 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
De trein is slechts in beperkte gevallen "best goed" te noemen. Dat is het geval op trajecten waar relatief veel treinen rijden en waar je korte reizen maakt waar je niet hoeft over te stappen.
Er rijden teveel treinen vanaf Utrecht CS om jou in de 25% van de treinen van die dag te laten rijden. Als de rest dan allemaal te laat is (niet onmogelijk) dan is dat minimaal 75%quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:34 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat hangt er helemaal van af hoe vaak ik op het station kom natuurlijk
Een trein met een vertraging van 30 minuten niet meer laten rijden levert weliswaar de desbetreffende trein geen vertraging op, maar de reiziger wel degelijk. Hoeveel ik ook meeleef met de trein die 's avonds in de dependance trots tegen zijn maatjes kan opscheppen dat hij weer een dag zonder vertraging heeft gereden, toch gaat mijn sympathie iets meer uit naar de wel gedupeerde reiziger.quote:Het is wiskundig gezien onmogelijk dat een niet-rijdende trein een vertraging heeft.
En een volk dat niet als een kreupele onmiddelijk stil gaat staan zodra ze een roltrap zien? Dat zou nog eens heerlijk zijn...quote:
Niks mis mee. Aan één kant van de roltrap zoals dat gaat in beschaafde landen.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:36 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
En een volk dat niet als een kreupele onmiddelijk stil gaat staan zodra ze een roltrap zien? Dat zou nog eens heerlijk zijn...
Ook prima. Het wordt tijd dat die luie kutnederlanders dat ook eens gaan begrijpen. Ik heb ooit gehoord dat je in Engeland erop aangesproken wordt als je aan de verkeerde kant van de roltrap stil staat. Als ik dat hier doet word ik raar aangekeken.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:41 schreef Litpho het volgende:
Niks mis mee. Aan één kant van de roltrap zoals dat gaat in beschaafde landen.
Als je 1 keer in een land in de trein hebt gezeten waar ze dat soort reserveringsonzin hebben, dat weet je wel beter. Zowel Duitsland als GB zuigen zwaar op dat punt.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:46 schreef danos het volgende:
waarom doen ze dan niet zoiets als een nummer van de wagon op het kaartje, 1/2/3/4 is het meteen duidelijk voor iedereen
Klopt, en zo consistent als ze zijn moet je rechts gaan staan en links lopen.quote:Op woensdag 14 december 2005 11:02 schreef LintuxCx het volgende:
Ook prima. Het wordt tijd dat die luie kutnederlanders dat ook eens gaan begrijpen. Ik heb ooit gehoord dat je in Engeland erop aangesproken wordt als je aan de verkeerde kant van de roltrap stil staat. Als ik dat hier doet word ik raar aangekeken.
De vertraging is dan al gemeten natuurlijkquote:Op woensdag 14 december 2005 10:05 schreef Litpho het volgende:
[
Een trein met een vertraging van 30 minuten niet meer laten rijden levert weliswaar de desbetreffende trein geen vertraging op, maar de reiziger wel degelijk.
En het Engelse queueing snapt ook nog geen mens in Nederland, terwijl ik het een prima systeem vind.quote:Op woensdag 14 december 2005 11:02 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ook prima. Het wordt tijd dat die luie kutnederlanders dat ook eens gaan begrijpen. Ik heb ooit gehoord dat je in Engeland erop aangesproken wordt als je aan de verkeerde kant van de roltrap stil staat. Als ik dat hier doet word ik raar aangekeken.
Ik meen gehoord te hebben (ja, bewijslast is erg sterkquote:Op woensdag 14 december 2005 13:37 schreef MREn het volgende:
[..]
De vertraging is dan al gemeten natuurlijk
Vertragingen worden -voor zo ver ik weet- direct uit het TNV-systeem van ProRail getoverd.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:59 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik meen gehoord te hebben (ja, bewijslast is erg sterk) dat dergelijke vertragingen vroeger nog wel eens niet in de uiteindelijke statistiek opgenomen werden.
quote:En dat is niet waar. Het traject Enschede Groningen is goed te doen met de trein. Het duurt dan wel wat langer dan met de auto, het voordeel is dat je wat kan gaan zitten kloten met je laptop of een boek of krant kan lezen.
Ik ging er, wellicht ten onrechte, wel van uit dat het trajecten betreft die je regelmatig aflegt. Bijvoorbeeld 4 keer per week in het kader van werk en/of studie. Er zijn maar weinig mensen die de door jullie genoemde trajecten regelmatig afleggen; zeker niet retour op 1 dag. Bij incidenteel reizen boeit het allemaal niet. Als de reis bijna 3 uur duurt, dan ga je gewoon 4 uur van te voren weg en dan kom je gegarandeerd op tijd. Over vertraging hoor je me dan niet klagen.quote:Je hebt wel een beetje gelijk vind ik, maar het is meer een en/of situatie en niet zoals jij schetst een en/en situatie. Als ik van Den Helder naar Nijmegen moet noem ik dat niet echt kort, maar het is toch heel goed te doen (ik hoef dan ook niet over te stappen).
Kan niet. Niet iedere trein heeft even veel wagons, er zijn niet genoeg zitplaatsen en toewijzing impliceert dat ik kan zitten, je moet het allemaal gaan bijhouden en mensen met een abonnement kan je al helemaal niet sturen. Dan zwijg ik nog even over het feit dat je in bijzondere gevallen een slordige 300 meter over het perron mag lopen naar de juiste wagon.quote:waarom doen ze dan niet zoiets als een nummer van de wagon op het kaartje, 1/2/3/4 is het meteen duidelijk voor iedereen
Ik betaal geen 3 ruggen per jaar om in de rij te gaan staan. Bovendien lukt dat nooit in Nederland. De frequentie is op bepaalde trajecten zo hoog dat minutenlang wachten al tot het missen van de trein leidt.quote:En het Engelse queueing snapt ook nog geen mens in Nederland, terwijl ik het een prima systeem vind.
Gewoon één rij en als er een loket/balie /watdanook vrij komt, is de eerste van die rij aan de beurt. Eerlijk systeem, niemand staat onnodig lang in de rij, en je hebt niet de pech dat je in 'de verkeerde' rij staat bij een trage doos.
Dat is nog steeds zo. In de statistieken heeft men het over treinen die gereden hebben. Ook is alles beneden de 3 minuten voor hen geen vertraging. Verder staan de treinen tegenwoordig veel langer stil bij de stations en hebben ze treinen uit het dienstrooster geschrapt om minutenlang bij grote stations stil te staan.quote:Ik meen gehoord te hebben (ja, bewijslast is erg sterk ) dat dergelijke vertragingen vroeger nog wel eens niet in de uiteindelijke statistiek opgenomen werden.
Waar wou je de grens dan leggen?quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/788808/3/50#33071802]woensdag 14 december 2005 14:2
Dat is nog steeds zo. In de statistieken heeft men het over treinen die gereden hebben. Ook is alles beneden de 3 minuten voor hen geen vertraging.
Dat laatste is pertinent niet waar. Er komen over het algemeen alleen maar treinen bij.quote:Verder staan de treinen tegenwoordig veel langer stil bij de stations en hebben ze treinen uit het dienstrooster geschrapt om minutenlang bij grote stations stil te staan.
De koppeldienst op Amersfoort in de richting Groningen/Leeuwarden wil dat spoor (en door het wachten op deze trein het tegenoverliggende spoor) nog met regelmaat 10 minuten of meer bezet houden.quote:Op woensdag 14 december 2005 14:37 schreef MREn het volgende:
Behalve doorgaande stoptreinenn op IC-stations, zijn er vrijwel geen treinen die lang stil staan op grote stations.
Jij met je drie ruggen zou bijvoorbeeld een snelloket moeten kunnen hebben op een station als Utrecht centraal. Maar hoe weet jij vantevoren of je in het goede rijtje staat als er twee rijen voor binnenland zijn? Ik wil wel eens geluk hebben, maar soms staat er dan een slome graftak voor je die je over het hoofd hebt gezien waar je vervolgens een kwartier op kan gaan staan wachten. Dat heb je niet bij het concept van 1 rij. Overigens kent men zo'n queueing systeem op veel meer plaatsen in de wereld (Frankrijk ook) en het werkt veel netter. In Nederland kan dat alleen maar met een nummertjestrekautomaat.quote:Op woensdag 14 december 2005 14:20 schreef Neuralnet het volgende:
Ik betaal geen 3 ruggen per jaar om in de rij te gaan staan. Bovendien lukt dat nooit in Nederland. De frequentie is op bepaalde trajecten zo hoog dat minutenlang wachten al tot het missen van de trein leidt.
Pardon? Grenzen (ver)leggen omdat die prutsers er vaak niet in slagen een beetje normaal op tijd te rijden is de omgekeerde wereld. Te laat = te laat. Moet de trein om 8:30 vertrekken en komt hij om 8:31 binnen, dan is dat dus te laat.quote:Waar wou je de grens dan leggen?
De NS is een bedrijf die het moet hebben van het stiekeme. Aantonen dat de trein op stations in plaats van 40 seconden nu 90 seconden wacht is lastig. In theorie is het natuurlijk allemaal niet waar, staat het niet in het dienstrooster en zijn er statistieken die iets anders zeggen.quote:Dat laatste is pertinent niet waar. Er komen over het algemeen alleen maar treinen bij.
Maar concrete voorbeelden zijn altijd welkom natuurlijk.
Interessant. Welke trein naar Amsterdam CS ik ook neem, altijd hoor ik "na een korte stop...".quote:Amsterdam Centraal moet ook zoveel mogelijk touch-and-go stops hebben.
Zolang er nog talloze andere oorzaken van vertraging zijn waarbij de oorzaak bij het bedrijf ligt vind ik dit niet noodzakelijk.quote:Overigens kent men zo'n queueing systeem op veel meer plaatsen in de wereld (Frankrijk ook) en het werkt veel netter. In Nederland kan dat alleen maar met een nummertjestrekautomaat.
Wat ik bedoel is dat een vertraging van 1 minuut totaal niet relevant is, omdat je overstappen altijd minstens drie minuten zijn.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:54 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Pardon? Grenzen (ver)leggen omdat die prutsers er vaak niet in slagen een beetje normaal op tijd te rijden is de omgekeerde wereld. Te laat = te laat. Moet de trein om 8:30 vertrekken en komt hij om 8:31 binnen, dan is dat dus te laat.
Maar in de 85% van de gevallen dat het prima gaat, vind iedereen het maar wat handig dat die andere trein zo klaar staat. Het is niet zo moeilijk om te zorgen dat je je overstap haalt met 98% kans ipv 85. Je laat gewoon je aansluitende trein 20 minuten later vertrekken, probleem opgelost.quote:Dat hoor je dus gewoon als vertraging mee te tellen. Zeker als reizigers op overstapstations slechts een paar minuten hebben om over te stappen is het crusiaal. Ook als de trein net omgekeerd is op een station waar hij iets langer staat vind ik vertraging niet acceptabel. Kan je als vervoerder niet rijden zonder 3 minuten vertraging, dan moet een overstaptrein ook niet dicht op de aankomsttijd van de andere trein gepland worden en dan vind ik ook dat zo'n beperking vermeld dient te worden.
Uiteraard, alles gebeurd stiekem om vooral de klant maar zoveel mogelijk te naaien. Alles voorgekookt door een hele club Herr Flicks ergens in een donkere klantmartelkelder.quote:De NS is een bedrijf die het moet hebben van het stiekeme. Aantonen dat de trein op stations in plaats van 40 seconden nu 90 seconden wacht is lastig. In theorie is het natuurlijk allemaal niet waar, staat het niet in het dienstrooster en zijn er statistieken die iets anders zeggen.
Het zijn geen ingeslopen grapjes, er zit nog een aardig complexe gedachtengang achter. Omdat NH me geen zak interresseerd, heb ik dat niet onthouden, maar het is echt niet om te klanten te pesten hoor...quote:Verder denk ik aan zaken als de stoptrein Amsterdam-Alkmaar die ingekort is tot Uitgeest in combinatie met het laten verdwijnen van de stoptrein Utrecht-Amsterdam-Uitgeest en verder door naar Beverwijk-Haarlem. Kleine grapjes die in de loop der jaren erin zijn geslopen en die niemand kan onthouden omdat ze veelal op 1 traject reizen en de rest niet kennen. Maar op het moment dat er gereist moet worden en men met die dingen geconfronteerd worden is het uitermate storend en onacceptabel.
Het kan best dat een treinstel ergens enige tijd planmatig geen dienst heeft, in Deventer is dat normaal. Daar wordt het achterste deel van de IC naar Enschede er af gehaald, omgereden en later weer vooraan de IC uit Enschede bijgeplaatst.quote:Vanmiddag stond ik op het station in Hoorn om naar Amsterdam te gaan. De trein zou om 16:50 komen vanuit Enhuizen via Hoorn naar Amsterdam. Op een ander spoor stond al vanaf zeker 16:25 een treinstel. Dat werd om 16:35 gerangeerd en kwam om 16:41 al langs het perron staan. Vertrekken om 16:50? Wel nee. Een deel dat uit Enhuizen kwam werd eraan gekoppeld en dat aankoppelen kan pas als het deel volgens dienstrooster om 16:50 aankomt. Die kwam te laat. Ondanks dat er op het achterliggende traject van hooguit een half uur vrijwel niks mis kan gaan. De trein vertrok dan ook veel te laat om 16:58. Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat het stel al 30 minuten in het station was. Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat het stel minstens een kwartier stilstond naast het perron. En natuurlijk staat het niet in het dienstrooster en staat een trein in theorie nooit zo lang stil.
Uiteraard is jouw gevoel een stuk beter dan statistiek die vanuit het ministerie wordt toegepast om de prestaties van NSR te metenquote:Maar reizigers hebben te maken met de dagelijks praktijk. Ik vind het daarom een schande dat de NS zich presenteert met statistiek, ontwerp-diensten en veel theoretisch gelul terwijl de harde realiteit anders is. Ik kan ook niet bewijzen dat de trein langzamer gaat rijden. Ik weet echter wel beter.
Ja, een korte stop ja? Wat is daar zo vaag aan? Wil je die mensen er uit flikkeren terwijl je langs het perron rijdt ofzo?quote:Interessant. Welke trein naar Amsterdam CS ik ook neem, altijd hoor ik "na een korte stop...".
Het helpt wel mee.quote:Zolang er nog talloze andere oorzaken van vertraging zijn waarbij de oorzaak bij het bedrijf ligt vind ik dit niet noodzakelijk.
quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:09 schreef Roellio het volgende:
[..]
De trein was te laat. Toen ging men vervoersbewijzen controleren en toen melde ik de dienstdoende conducteur dat het laten zien van mijn vervoerbewijs ook vertraging had.
Dat ga ik maar eens vaker toepassen, denk ik!
NS schuitf het ook niet louter op de klanten, het is maar één van de vele kleine dingen die zouden kunnen helpen natuurlijk.quote:Op donderdag 15 december 2005 12:32 schreef zwaaibaai het volgende:
Het is alleen erg kortzichtig van de NS om het louter te schuiven op de klanten. Ze vergeten namelijk dat de treinen steeds kortere sta-tijden hebben, het personeel langzamerhand overspannen raakt, het materieel te oud is en er doodeenvoudig geen genoeg materieel is.
Jouw pappie is zeker conducteur he?quote:Op dinsdag 13 december 2005 15:11 schreef MREn het volgende:
[..]
Goed onderbouwde mening... je vergeet de keren dat je gewoon op tijd was eerder dan die keren dat je op tijd was.
Ik kom regelmatig op Utrecht Centraal en mijn treinen hebben zelden vertraging, ook niet in de spits.
[..]
Defecte trein elders is niet zelden van een ander bedrijf. Vooral omdat NS een reizigerstrein met een andere andere trein over het algemeen wel weg kan slepen, maar een goederentrein van een paar duizend ton niet.
[..]
Uiteraard, hier lag 35cm sneeuw, heb met de auto 75 minuten gedaan over een stuk van 6 kilometer, file van Amersfoort tot Hengelo op de A1, mensen die de hele nacht vastzaten op de snelweg, en dat noem jij een vlokje sneeuw?
[..]
De prijs gaat maar eens per jaar omhoog. En qua voorzieningen merk je het wel, je denkt toch niet dat die tientallen nieuwe dubbeldekkers of de modernisering van IC-rijruigen en de koplopers binnenkort gratis worden gedaan door een of andere filantropische instelling?
[..]
Als je een goede reden hebt, hoef je die boete niet te betalen....
In de bus is het toch ook al decennia zo dat je een boete krijgt als je geen kaartje hebt?
[..]
Ja, Amerfoort, Wageningen, Ede en Barneveld zijn echt gehuchten
Nee, ik ben (semi-)vervoerskundige.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:36 schreef Forumschorem het volgende:
[..]
Jouw pappie is zeker conducteur he?
Op papier ja. Toch heb ik jarenlang op Amsterdam CS maar de metro gepakt naar Amsterdam Amstel omdat de intercity vanuit Haarlem steeds voor mijn neus wegreed. Natuurlijk, mijn aankomende trein was veelal 3 minuten te laat wat niet als vertraging telt. Niks aan de hand toch? En de intercity had netjes 3 minuten overstaptijd. Dus kan jij met "harde statistieken" zogenaamd bewijzen dat het niet waar is. Dat noem ik manipuleren met statistiek.quote:Wat ik bedoel is dat een vertraging van 1 minuut totaal niet relevant is, omdat je overstappen altijd minstens drie minuten zijn.
Nog een andere overweging: beide treinen op tijd laten rijden. Die 4 minuten wacht ik wel. Mensen kijken namelijk heus wel naar de dienstregeling en calculeren die minuten in. Maar niet: 1e trein met 3 minuten vertraging niet als vertraging rekenen en dan claimen dat het mijn schuld is dat ik niet binnen de minuut van het ene perron naar het andere kom voor mijn aansluiting. Probeer voor de gein eens van Uitgeest naar Purmerend te komen. Stukje van hooguit 15 km over de weg. Waar de trein 30 km over doet in minstens 45 minuten en door de vertraging die jij niet als vertraging definieert komt daar nog het wachten op de volgende trein van 30 minuten bij. Tuurlijk: de statistieken zijn duidelijk. 3 minuten vertraging is geen vertraging, de 2e trein was op tijd, er is een overstaptijd van 4 minuten en er rijdt op elk traject minstens elk half uur een trein. Toch voldoet het product niet.quote:Ander overweging
Nee, alles gebeurt stiekem omdat het de NS vaak niet lukt een degelijk product neer te zetten. Ik zou graag zien dat de NS openheid van zaken geeft op trajecten waar het niet goed gaat. Ze adverteren toch ook met de prettige kenmerken van de trein?quote:Uiteraard, alles gebeurd stiekem om vooral de klant maar zoveel mogelijk te naaien.
De dienstregeling is helemaal geen betrouwbare maatstaaf aangezien de treinen vaak niet volgens die regeling rijden. Dat is nu juist het probleem. Op papier ziet het er theoretisch gezien allemaal prachtig uit. Dat geloof ik graag. De praktijk is anders.quote:Kom dan met dienstregelingen aan om iets te onderbouwen.
Dat is voor mij als klant helemaal niet relevant. Ik neem een product af van een bedrijf. Met de bedrijfsvoering en andere leveranciers die de NS weer gebruikt om te kunnen leveren heb ik niks te maken.quote:Wijs je me dan even de fouten van NSR aan in deze feiten uit deze vertragingsoorzaken
Het is algemeen bekend dat als de trein te laat is of helemaal niet komt, ik desnoods naar het volgende station kan lopen maar de trein toch niet eerder vertrekt. Hoe ver ik me ook verspreid.quote:Het is algemeen bekend dat elke, en ik herhaal, werkelijk elke roltrap het bejaarden-effect heeft
Interessant. Ik zal eraan denken als ik weer eens opgepropt in een veel te korte sprinter sta. Ook hier geldt: op papier zal er materieel genoeg zijn, maar waarom komt men niet eens gezellig knuffelen in de spits in de te krappe treinen? Natuurlijk, er wordt onderzoek gedaan. Alleen komen zij vaak 's middags in de rustige uurtjes als de trein voor de helft leeg is.quote:En over het materieel: er is juist een overschot
Jij wilt alleen zien dat NS ALTIJD 3 minuten te laat is en dat jij NOOIT in staat bent in 1 minuut van trein 1 naar trein 2 te komen. Dat is grote onzin. Natuurlijk zit er een verschil tussen de theorie (zoals voorgeschoteld helemaal)en de praktijk, maar die is minder groot dan jij wil doen voorkomen. Zo heb ik zelden vertraging. En wanneer ik vertraging heb, heb ik die vaak op momenten dat het niets uitmaakt.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:55 schreef Neuralnet het volgende:
Zoals gezegd: de theorie is anders dan de praktijk. Met statistiek kan je alles beweren. Maar ik wil je niet zien "meten" aan de hand van de theorie, ik wil je zien meten in de praktijk van de reiziger. Zolang men niet wil beseffen dat reizigers een andere werkelijkheid ervaren dan de theorie die mooi op kantoor is opgesteld, is verdere discussie zinloos.
Doe niet alsof ik een mongool ben. Ik heb duidelijk aangegeven dat er ook trajecten zijn waar de NS wel een redelijk product neerzet. Maar ja, dat lezen figuren zoals JIJ weer niet als ze de NS verheerlijken omdat ze er werken of toevallig op een stuk rijden waar het prima gaat.quote:Jij wilt alleen zien dat NS ALTIJD 3 minuten te laat is en dat jij NOOIT in staat bent in 1 minuut van trein 1 naar trein 2 te komen. Dat is grote onzin. Natuurlijk zit er een verschil tussen de theorie (zoals voorgeschoteld helemaal)en de praktijk, maar die is minder groot dan jij wil doen voorkomen.
Ja sorry hoor, we hebben niet allemaal een leven waarin ons handelen geen donder uitmaakt. De trein wordt voornamelijk door forensen en studenten gebruikt die elders verplichtingen hebben. Eigenlijk geef je al aan dat als we iets belangrijks te doen hebben, we beter niet de trein kunnen nemen.quote:En wanneer ik vertraging heb, heb ik die vaak op momenten dat het niets uitmaakt.
De NS heeft wat mij betreft daar helemaal geen gelijk. Voor 90 % van de mensen voldoet het product dan kennelijk niet. Komt de trein ook nog eens te laat, dan voldoet het product voor 100 % van de mensen niet. Wat doet de NS? Net zoals jou conclusies ontlenen aan die paar mensen uit de 10 % die wel konden zitten en die het niks uitmaken dat ze te laat komen.quote:M.a.w.: 90% van de reizigers staat opgepropt te staan, 10% heeft de ruimte. Zo kan NS gelijk hebben, terwijl de ervaring bij de reiziger toch echt anders is en ook gelijk heeft.
Waarom niet? Redelijk ben je geenzins.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:29 schreef Neuralnet het volgende:
Doe niet alsof ik een mongool ben.
De redelijkheid is weer ver te zoeken. Ik ben student en moet Of een volgende trein halen OF naar een afspraak o.i.d. OF b.v. naar familie. In dat laatste geval maakt het geen reet uit of je drie minuten vertraging hebt. Ook moet ik vaak overstappen waarbij ik 16 minuten moet wachten. Dan is het voor mij geen probleem om b.v. 12 minuten vertraging te hebben, de reis duurt er in z'n geheel niet langer op.quote:Ja sorry hoor, we hebben niet allemaal een leven waarin ons handelen geen donder uitmaakt. De trein wordt voornamelijk door forensen en studenten gebruikt die elders verplichtingen hebben. Eigenlijk geef je al aan dat als we iets belangrijks te doen hebben, we beter niet de trein kunnen nemen.
Nee hoor, de NS hebben nooit gelijk, jij wel. NS zijn kut, jij bent king.quote:De NS heeft wat mij betreft daar helemaal geen gelijk. Voor 90 % van de mensen voldoet het product dan kennelijk niet. Komt de trein ook nog eens te laat, dan voldoet het product voor 100 % van de mensen niet. Wat doet de NS? Net zoals jou conclusies ontlenen aan die paar mensen uit de 10 % die wel konden zitten en die het niks uitmaken dat ze te laat komen.
Dat doen ze expres zodat alle kansloze LTS'ers die te achterlijk zijn om zo'n automaat te snappen buiten de deur te houden.quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:05 schreef Forumschorem het volgende:
En die kutautomaten werken ook niet naar behoren.
NSR biedt een dienst, geen product.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:29 schreef Neuralnet het volgende:
Doe niet alsof ik een mongool ben. Ik heb duidelijk aangegeven dat er ook trajecten zijn waar de NS wel een redelijk product neerzet. Maar ja, dat lezen figuren zoals JIJ weer niet als ze de NS verheerlijken omdat ze er werken of toevallig op een stuk rijden waar het prima gaat.
Ik hebt nooit gezegd dat 3 minuten te laat geen vertraging is. Ik zei dat een vertraging van <3 min. niet in de statistieken komt, omdat een vertraging van 2 minuten voor een enkele verplaatsing niet erg relevant is voor de vertraging van de totale reis.quote:Leg mij verder geen woorden in de mond. Ik stelde dat men "vertraging" zo definieerde dat er geen vertraging is (3 minuten), terwijl men beweert dat de minimale overstaptijd 3 minuten is. Dat is met elkaar in tegenspraak omdat er ondanks dat er zogenaamd geen "vertraging" is slechts 1 minuut overblijft en geen 3. Dat is iets anders. Ik heb niet gezegd dat ik in 1 minuut van perron naar perron wil lopen.
Je neemt geen product af, maar een dienst.quote:Het is een structureel probleem op veel trajecten. Dat het elders beter is interesseert me niet. Ik neem een product af bij een bedrijf en verwacht dat het functioneert. Als ik in een willekeurig bedrijf mijn beklacht doe dat het product niet functioneert, dan neem ik ook geen genoegen met "ja maar meneer, bij anderen werkt het wel hoor".
Een vertraagde trein leidt niet automatisch tot volledige ontevredenheid van de reizigers, snap dat nou eens.quote:De NS heeft wat mij betreft daar helemaal geen gelijk. Voor 90 % van de mensen voldoet het product dan kennelijk niet. Komt de trein ook nog eens te laat, dan voldoet het product voor 100 % van de mensen niet. Wat doet de NS? Net zoals jou conclusies ontlenen aan die paar mensen uit de 10 % die wel konden zitten en die het niks uitmaken dat ze te laat komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |