Die rijden ook ´s nachts...in de bewoonde wereld althans welquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:04 schreef JohnDope het volgende:
De ns legt de schuld bij ons, dus als wij snachts dronken gepakt worden achter het stuur is het de schuld van de ns, hadden ze snachts maar treinen moeten laten rijden.
Huh?quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:06 schreef Roellio het volgende:
Er was van de week een conducteur die me dreigde uit het raam van de rijdende trein te houden met mijn hoofd en meer van dergelijke loze fysieke dreigementen. Dat was uitermate grappig.
Hij reageerde tot mijn grote plezier echt uitermate agressief op mijn mededeling dat ik "5 minuten vertraging had", tijdens het controleren van de vervoersbewijzen!
De trein was te laat. Toen ging men vervoersbewijzen controleren en toen melde ik de dienstdoende conducteur dat het laten zien van mijn vervoerbewijs ook vertraging had.quote:
Goh...hilarisch...quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:09 schreef Roellio het volgende:
[..]
De trein was te laat. Toen ging men vervoersbewijzen controleren en toen melde ik de dienstdoende conducteur dat het laten zien van mijn vervoerbewijs ook vertraging had.
Dat ga ik maar eens vaker toepassen, denk ik!
Ik vind het nog best komisch jaquote:
Als je genoeg speelruimte inbouwt is er geen domino-effect natuurlijk.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:07 schreef Nielsch het volgende:
Ach, misschien helpt het...het lijkt misschien niet zo erg als een trein 2 minuten te laat vertrekt van een perron maar dit kan volgens mij zorgen voor een soort domino effect van allerlei (langere) vertragingen op andere stations, omdat treinen dan toch nog even wachten, wissels en seinen wellicht aangepast moeten worden enzovoort.
Verder legt de NS niet de gehele schuld bij de klanten. De NS zal de laatste zijn om te ontkennen dat dit soort dingen niet mede worden veroorzaakt door de zaken die de TS opnoemt.
lolquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:06 schreef Roellio het volgende:
Hij reageerde tot mijn grote plezier echt uitermate agressief op mijn mededeling dat ik "5 minuten vertraging had", tijdens het controleren van de vervoersbewijzen!
Daar is het spoor in Nederland te druk bezet voor. Bovendien gaan mensen dan weer klagen over die speelruimte, dat ze bij elk station 5 minuten moeten stilstaan enzo.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:13 schreef HPoi het volgende:
[..]
Als je genoeg speelruimte inbouwt is er geen domino-effect natuurlijk.![]()
Ook al is het spoor druk bezet. Je kan altijd speelruimte opnemen. Dan rijdt er op een traject alleen 1 trein minder per dag uiteindelijk, dat is geen ramp. En liever overal iets langer wachten, dan een uur wachten op de volgende trein.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Daar is het spoor in Nederland te druk bezet voor. Bovendien gaan mensen dan weer klagen over die speelruimte, dat ze bij elk station 5 minuten moeten stilstaan enzo.
Hmm ik betwijfel of je met 1 trein minder genoeg speelruimte voor de hele dag kan inbouwen. Het lijkt me echt heel ingewikkeld om zoiets te regelen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:20 schreef HPoi het volgende:
[..]
Ook al is het spoor druk bezet. Je kan altijd speelruimte opnemen. Dan rijdt er op een traject alleen 1 trein minder per dag uiteindelijk, dat is geen ramp. En liever overal iets langer wachten, dan een uur wachten op de volgende trein.![]()
Dat heb ik ook eens gedaan en dat vinden ze idd niet grappigquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:09 schreef Roellio het volgende:
[..]
De trein was te laat. Toen ging men vervoersbewijzen controleren en toen melde ik de dienstdoende conducteur dat het laten zien van mijn vervoerbewijs ook vertraging had.
Ik denk dat heel veel mensen het doen en dat het daarom voor de conducteurs niet meer grappig is. Voor degene die denkt dat hij of zij dan net met een heel origineel grapje op de proppen is gekomen kan het wellicht leuk zijn, maar als je het voor de zoveelste keer moet aanhoren, tsja, dan kan ik me voorstellen dat het minder leuk is. Toen ik bij de Free Record Shop werkte vroeg ik ook vaak aan klanten of iets voor henzelf was of dat het product een cadeautje was. Hoevaak ik wel niet het zogenaamd komische antwoord "het is een cadeautje voor mezelf, hahahahahahaha" heb gehoord weet ik niet meer, maar het werd aardig flauw.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:22 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Dat heb ik ook eens gedaan en dat vinden ze idd niet grappig
Maar ik denk dat als de NS zorgt dat een trein altijd op dezelfde plek stopt en op het perron aangeeft waar dan de deuren zijn, de mensen vanzelf meer zullen verspreiden.
Misschien moet de NS eens wat onderzoeksreisjes naar het buitenland doen.
Dat is waar ja, maar als je 13 bent snap je nog niet dat dat grapje al 100 jaar gemaakt wordtquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:26 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik denk dat heel veel mensen het doen en dat het daarom voor de conducteurs niet meer grappig is. Voor degene die denkt dat hij of zij dan net met een heel origineel grapje op de proppen is gekomen kan het wellicht leuk zijn, maar als je het voor de zoveelste keer moet aanhoren, tsja, dan kan ik me voorstellen dat het minder leuk is. Toen ik bij de Free Record Shop werkte vroeg ik ook vaak aan klanten of iets voor henzelf was of dat het product een cadeautje was. Hoevaak ik wel niet het zogenaamd komische antwoord "het is een cadeautje voor mezelf, hahahahahahaha" heb gehoord weet ik niet meer, maar het werd aardig flauw.
Ik ook! Bovendien hoef ik dan op Utrecht CS minder ver te lopen naar de bussen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:23 schreef NightH4wk het volgende:
Ik stap altijd al bij de uiteinden in omdat het daar minder druk is. Geen zin om tijden te staan als ik 3 uur in de trein ben.
Jij geeft toch wel de meest loze argumenten zeg, JEZUS CHRISTUS!!!quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:24 schreef Kiteless het volgende:
Ik snap niet waarom mensen nou vinden dat ze de conducteurs dan moeten afzeiken.
Als er schimmel zit op m'n filet-americain van de AH ga ik toch ook niet de kassa-dame uitkafferen ?
Die kan er toch ook niks aan doen ?
Tja, dat krijg je er ook van als je maar één klant hebt. Wel netjes dat ze Klant dan met een hoofdletter schrijven.quote:NS legt schuld vertragingen bij de Klant
Ja, dat deed ik.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:29 schreef RetepV het volgende:
[..]
Tja, dat krijg je er ook van als je maar één klant hebt. Wel netjes dat ze Klant dan met een hoofdletter schrijven.
Nou nou nou nou nou wat een gescheld gelijk weer. Is dat nu werkelijk nodig. Doe even normaal zeg.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:29 schreef danos het volgende:
[..]
Jij geeft toch wel de meest loze argumenten zeg, JEZUS CHRISTUS!!!
Natuurlijk mag je verhaal halen bij de conducteurs, en dan in ieder geval waarom de trein 10 minuten stil stond en al 10 minuten langzaam rijdt en nog GVD niks is omgeroepen. De conducteurs zijn het gezicht van de NS dus terecht bij hen te klagen.
Als ik bij de Mediamarkt een tv koop, en hij gaat stuk, dan ga ik tochook naar de winkel terug, en ga ik niet meteen bellen voor een afspraak met de regiomanager,vestigingsmanager,directeur of weet ik wat.
Denk ff na zeg, gvd, ik koel liever mijn woede op conducteurs dan op mijn medepassagiers![]()
Lijkt me idd dat je medewerkers kan aanspreken op slechte service of als je een vraag hebt....quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:29 schreef danos het volgende:
[..]
Jij geeft toch wel de meest loze argumenten zeg, JEZUS CHRISTUS!!!
Natuurlijk mag je verhaal halen bij de conducteurs, en dan in ieder geval waarom de trein 10 minuten stil stond en al 10 minuten langzaam rijdt en nog GVD niks is omgeroepen. De conducteurs zijn het gezicht van de NS dus terecht bij hen te klagen.
Als ik bij de Mediamarkt een tv koop, en hij gaat stuk, dan ga ik tochook naar de winkel terug, en ga ik niet meteen bellen voor een afspraak met de regiomanager,vestigingsmanager,directeur of weet ik wat.
Denk ff na zeg, gvd, ik koel liever mijn woede op conducteurs dan op mijn medepassagiers![]()
Ik weet niet hoor, maar 9 van de 10 keer zit die conducteur met zijn dikke vieze fatsige vette reet lekker in de eerste klas te chillen mijn zijn vriendjes, en zie ik die hele kneus niet. Dus asjeblieft zeg, geloof mij nou maar ik weet waar ik het over heb.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nou nou nou nou nou wat een gescheld gelijk weer. Is dat nu werkelijk nodig. Doe even normaal zeg.
Verder, ik ben het wel met je eens dat het ontzettend irritant is dat de NS vaak geen informatie geeft over waarom er vertraging is of waarom een trein langzaam gaat. Maar als je zoiets wilt weten dan kun je het ook gewoon vragen aan de conducteur in plaats van flauwe opmerkingen te gaan maken.
Nou, dat is ook weer onzin. In Wales heb je soms geeneens stations op de plaatsen waar de treinen stoppen. In Engeland heb je wellicht mooie stations maar echt aftandse treinen. In Italie heb je én aftandse stations en ouderwetse treinen en ga zo nog maar ff door.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:32 schreef RetepV het volgende:
Tja, ze doen er 'echt alles' aan. Behalve de stations te moderniseren...
Moet je eens kijken naar stations in andere landen. Dat ziet er echt een stuk beter uit.
De Nederlandse stations zijn gewoon een exponent van het bestuur van de NS: conservatieve oude rotzooi.
Tuurlijk! Maar er is een groot verschil tussen iemand aanspreken,quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:33 schreef HPoi het volgende:
[..]
Lijkt me idd dat je medewerkers kan aanspreken op slechte service of als je een vraag hebt....
Ook al heb je gelijk, ik heb geen behoefte om jou te geloven. Dat krijg je als je zo praat; dan nemen mensen je ook niet serieus. Groot gelijk dat die conducteurs daar gaan zitten als er van die idiote pubers als jij in de trein zitten, daar zou ik me ook niet druk om gaan maken.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:34 schreef danos het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor, maar 9 van de 10 keer zit die conducteur met zijn dikke vieze fatsige vette reet lekker in de eerste klas te chillen mijn zijn vriendjes, en zie ik die hele kneus niet. Dus asjeblieft zeg, geloof mij nou maar ik weet waar ik het over heb.
Als je maandenlang nagenoeg iedere dag vertraging hebt, dan is het geen kwestie meer van vragen, maar dan moet je er gewoon keihard opslaan voordat je tot zijn suffe kop in de 1e klas doordringt
Nou, ok, ik bedoelde dus NIET Engelandquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nou, dat is ook weer onzin. In Wales heb je soms geeneens stations op de plaatsen waar de treinen stoppen. In Engeland heb je wellicht mooie stations maar echt aftandse treinen. In Italie heb je én aftandse stations en ouderwetse treinen en ga zo nog maar ff door.
Niet alle stations hoorquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:32 schreef RetepV het volgende:
Tja, ze doen er 'echt alles' aan. Behalve de stations te moderniseren...
Moet je eens kijken naar stations in andere landen. Dat ziet er echt een stuk beter uit.
De Nederlandse stations zijn gewoon een exponent van het bestuur van de NS: conservatieve oude rotzooi.
Wellicht, ik heb nog nooit stations in Azie gezien. Ik vraag me echter af hoe modernere stations bij kunnen dragen aan minder vertragingen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:37 schreef RetepV het volgende:
[..]
Nou, ok, ik bedoelde dus NIET Engeland. Kom op zeg, de woorden 'Engeland' en 'Conservatief' zijn synoniemen van elkaar. En ook Italie is een conservatieve bende.
Kijk eens naar stations in de VS of stations in Azie, bijvoorbeeld Singapore of Japan. Of kjk eens naar Duitse stations. Iets minder modern, maar die hebben ook weinig problemen. Terwijl half Duitsland dagelijks met de trein gaat.
Hier in Nederland heb je longontsteking-stations. Gratis terwijl u wacht.
Meerdere roltrappenquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:39 schreef Nielsch het volgende:
Ik vraag me echter af hoe modernere stations bij kunnen dragen aan minder vertragingen?
Ja, maar kijk maar eens naar rusland, of china, of hongarije, of spanje, of griekenland....quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:37 schreef RetepV het volgende:
[..]
Nou, ok, ik bedoelde dus NIET Engeland. Kom op zeg, de woorden 'Engeland' en 'Conservatief' zijn synoniemen van elkaar. En ook Italie is een conservatieve bende.
Kijk eens naar stations in de VS of stations in Azie, bijvoorbeeld Singapore of Japan. Of kjk eens naar Duitse stations. Iets minder modern, maar die hebben ook weinig problemen. Terwijl half Duitsland dagelijks met de trein gaat.
Kijk normaal gesproken hou ik gewoon mijn oogjes dicht, en laat ik netjes mijn kaartje zien, ALS ze al komen kijken. Maar als ze niet komen kjken, lopen ik gewoon ff naar de 1e klas, spuug ik een paar keer in zijn gezicht, en zeg ik: Bedankt HE Ome JOOP!, en daarna ga ik nog ff langs de machinist om een paar kletsers uit te delen, en dan ben ik meestal toch nog wel op tijd op de bestemmingquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:36 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ook al heb je gelijk, ik heb geen behoefte om jou te geloven. Dat krijg je als je zo praat; dan nemen mensen je ook niet serieus. Groot gelijk dat die conducteurs daar gaan zitten als er van die idiote pubers als jij in de trein zitten, daar zou ik me ook niet druk om gaan maken.
Hehe ja das waar...daar slaat de NS de plank ook wel mis. Zoals bij het nieuwe Bijlmer station. ´t Wordt echt wel mooi, maar er is ook maar weer 1 (rol)trap naar het perron toe (tot nu dan). Ja, als je dan dit soort maatregelen wilt gaan nemen, begin dan ook bij de bron en ga nieuw te ontwerpen stations niet zo inrichten dat mensen allemaal op 1 punt binnenkomen.quote:
Als ze de informatieborden beter en met meer informatie zouden updaten zou dat al wat schelen. Als ik moet wachten om te horen dat mijn trein op een ander perron vertrekt en dat maar om de 5 minuten word omgeroepen sta ik voor niks wortel te schieten op het verkeerde perron als ik die boodschap net gemist heb.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:41 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Ja, maar kijk maar eens naar rusland, of china, of hongarije, of spanje, of griekenland....
Kortom, NATUURLIJK zijn er plekken waar het beter gaat.
Er zijn OOK plekken waar het slechter gaat.
Maar vaak zijn de situaties totaal niet te vergelijken, zowel qua infrastructuur, qua geld wat ze te besteden hebben, qua nationale eisen en wetten waar ze zich wel/niet aan te houden hebben,
etc..
Tuurlijk is er ruimte voor verbetering, maar om nou te doen alsof je in een 3e-wereld-land-voor-treinen woont is ook weer een beetje overdreven
Dan worden de personeelskosten voor de extra controles weer te hoog. Diezelfde extra controles die zogenaamd voor de veiligheid zouden zijn, maar op het overgrote deel van de stations alleen maar plaatsvinden tijdens de oh zo onveilige spits.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:43 schreef Nielsch het volgende:
Ja, als je dan dit soort maatregelen wilt gaan nemen, begin dan ook bij de bron en ga nieuw te ontwerpen stations niet zo inrichten dat mensen allemaal op 1 punt binnenkomen.
Personeelskosten? Ze hadden 30 jaar geleden al toegangspoortjes moeten introduceren! Maar dat vonden ze toen te veel geld en dan nu gaan lopen miepen dat iedereen zwart rijdt. Duh!quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:45 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dan worden de personeelskosten voor de extra controles weer te hoog. Diezelfde extra controles die zogenaamd voor de veiligheid zouden zijn, maar op het overgrote deel van de stations alleen maar plaatsvinden tijdens de oh zo onveilige spits.
Zelfs in ENGELAND hebben ze al jaren toegangspoortjes...quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:47 schreef MissMSX het volgende:
Personeelskosten? Ze hadden 30 jaar geleden al toegangspoortjes moeten introduceren! Maar dat vonden ze toen te veel geld en dan nu gaan lopen miepen dat iedereen zwart rijdt. Duh!
O, maar ik had het ook niet over schelden tegen de conducteur etc. Je mag wel gewoon kritiek op zijn bedrijf hebben.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:36 schreef Kiteless het volgende:
[..]
Tuurlijk! Maar er is een groot verschil tussen iemand aanspreken,
of iemand lopen fucken / belachelijk maken / bedreigen.
Maar ik zal wel gewoon ouderwets zijn, het is vast veel hipper om op hoge poten met veel gevloek verhaal te gaan halen en als je dan repliek krijgt roepen dat ie je moet respecteren.
In Japan zijn de mensen zo netjes om in de rij te gaan staan bij de plek waar de deuren openen. Maar ja, ga jij maar eens de mentaliteit van mensen veranderen. Dat lukt je neverquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Beetje zwak van NS... Intercities laten ze juist minimaal 5 minuten per station wachten, om vertraging op te kunnen vangen (Rotterdam ==> Maastricht o.i.d. staat zo'n 40 minuten stil op tussengelegen stations!).
En als ze dan te laat aankomen zakken, moet je heel snel instappen....
Ze moeten die sukkels die pal voor de deur blijven staan als je wilt uitstappen eens schoppen!
KIJK!, dat bedoel ik.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:45 schreef danos het volgende:
en wat dacht je dan in godsnaam van die kaartjesautomaten. Jemig, als ik in apeldoorn een kaartje wil halen, moet ik 15 minuten aanwezig zijn omdat er aan de kant van de auto´s maar 1 (door een zwerver ondergepiste) automaat is. En als er dan 2 omaatjes en een gehandicapte staan, dan red ik dat niet eens in een kwartier.
Kijk de NS moet niet gaan beginnen met zeuren, want dan heb ik ook nog wel wat dingetjes!
Zeg, wil je mij m'n forenspleziertjes niet afnemenquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Ze moeten die sukkels die pal voor de deur blijven staan als je wilt uitstappen eens schoppen!
Waarschijnlijk is in-rij naar binnen lopen veel sneller dan "allemaal vanuit een cirkel schouder aan schouder wringen...quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:52 schreef MissMSX het volgende:
[..]
In Japan zijn de mensen zo netjes om in de rij te gaan staan bij de plek waar de deuren openen. Maar ja, ga jij maar eens de mentaliteit van mensen veranderen. Dat lukt je never
Wat is jouw pleziertje? Er voor gaan staan of door mensen heen lopen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:53 schreef Litpho het volgende:
[..]
Zeg, wil je mij m'n forenspleziertjes niet afnemen.
Door mensen heen lopen. Met eenquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat is jouw pleziertje? Er voor gaan staan of door mensen heen lopen?
Ik wil altijd nog een keer, als er ech tniet normaal veel mensen voor de deur staan waardoor ik er niet uit kan, een beste aanloop nemen en als een soort crowd surfer erin springen. En chaggerijnig altijd die mensen kijken als je tegen ze aan beukt als je naar buiten loopt.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat is jouw pleziertje? Er voor gaan staan of door mensen heen lopen?
Misschien kun je die omaatjes even helpen...gaat het ook weer sneller...quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:45 schreef danos het volgende:
en wat dacht je dan in godsnaam van die kaartjesautomaten. Jemig, als ik in apeldoorn een kaartje wil halen, moet ik 15 minuten aanwezig zijn omdat er aan de kant van de auto´s maar 1 (door een zwerver ondergepiste) automaat is. En als er dan 2 omaatjes en een gehandicapte staan, dan red ik dat niet eens in een kwartier.
Kijk de NS moet niet gaan beginnen met zeuren, want dan heb ik ook nog wel wat dingetjes!
Dat vind ik dan wel weer leuk ja, mensen die al instappen voordat jij kan uitstappen weer terug het perron op duwen. Worden ze altijd zo chagrijnig vanquote:Op vrijdag 9 december 2005 16:08 schreef danos het volgende:
[..]
Ik wil altijd nog een keer, als er ech tniet normaal veel mensen voor de deur staan waardoor ik er niet uit kan, een beste aanloop nemen en als een soort crowd surfer erin springen. En chaggerijnig altijd die mensen kijken als je tegen ze aan beukt als je naar buiten loopt.
Echt 90% van mijn dagelijkse agressie komt door de NS, laten ze dat percentage, en het percentage vertragingen maar eens wat om laag brengen, anders gaat het echt een keer goed mis
Er zijn 2 kaartautomaten op Apeldoorn maar die liggen wel 7 minuten lopen van elkaar af. Je hebt een auto kant en een buskant, en doordat ze daar al tijden aan het werk zijn, is het echt een eind om er heen te lopen, plus dat je nog eens het spoor over moet.quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:15 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Misschien kun je die omaatjes even helpen...gaat het ook weer sneller...
Trouwens, is er echt maar 1 kaartautomaat op Apeldoorn?
Nee ik zou jou ook voor geen centimeter vertrouwen neequote:Op vrijdag 9 december 2005 16:19 schreef danos het volgende:
[..]
En tja ik wil best oudjes helpen, maarja ze geven mij hun pincode nietgek he?
![]()
Mwa zullen er nou echt zo veel mensen van Amsterdam naar Groningen willen reizen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:21 schreef Ludwig het volgende:
Als ze nou eens een spoorlijn aan zouden leggen van Amsterdam via Den Helder naar Groningen, zou het spoornet volgens mij veel meer ontlast worden dan via een soort preek naar de klant. Zeiken op je klanten kan altijd nog, een klant een goede service verlenen moet nu.
Over de afsluitdijk?quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:21 schreef Ludwig het volgende:
Als ze nou eens een spoorlijn aan zouden leggen van Amsterdam via Den Helder naar Groningen, zou het spoornet volgens mij veel meer ontlast worden dan via een soort preek naar de klant. Zeiken op je klanten kan altijd nog, een klant een goede service verlenen moet nu.
Ja, gewoon even een stukje Aflsuitdijk aan de huidige plakken. Zo gepieptquote:Op vrijdag 9 december 2005 16:21 schreef Ludwig het volgende:
Andersom ontsluit je wel een groot deel van het noorden en noordoosten. Er liggen plannen om de lijn door te trekken van Lelystad naar Zwolle, maar dat wordt de aankomende paar jaar nog niet uitgevoerdquote:Op vrijdag 9 december 2005 16:24 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Mwa zullen er nou echt zo veel mensen van Amsterdam naar Groningen willen reizen?
Ze beginnen over een jaar met de Hanzelijn.quote:Op vrijdag 9 december 2005 16:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Andersom ontsluit je wel een groot deel van het noorden en noordoosten. Er liggen plannen om de lijn door te trekken van Lelystad naar Zwolle, maar dat wordt de aankomende paar jaar nog niet uitgevoerd.
Zo is dat!quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:56 schreef HPoi het volgende:
Officiele titel: NS weert reizigers bij roltrappen
Uitgegeven: 9 december 2005 10:02
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen weren op een aantal stations reizigers bij de roltrappen. Te veel mensen blijven bij de roltrappen staan en maken daardoor gebruik van slechts één treindeur. Het in- en uitstappen duurt daarom te lang, vindt de NS.
Het bedrijf hoopt dat meer treinen op tijd gaan rijden als mensen zich meer over het perron verspreiden. Bovendien krijgen meer passagiers kans om te zitten, omdat ze niet allemaal één rijtuig proberen binnen te komen, zei een woordvoerder van de NS vrijdag.
Folders
Onlangs heeft de vervoerder in Tilburg folders uitgedeeld met daarop het verzoek aan de reizigers op een andere plaats op het perron te wachten dan bij de roltrap. Momenteel loopt in Leiden een dergelijke campagne. De woordvoerder kon niet zeggen of ook op andere stations mensen worden gemaand weg te blijven bij de roltrappen. "Dat is aan de medewerkers op de stations zelf."
Punctualiteit
De NS heeft grote moeite met de punctualiteit. De vervoerder heeft staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) beloofd dit jaar 86,5 procent van de treinen op tijd te laten rijden. Dat lukt waarschijnlijk niet. Door een aantal rampdagen, als gevolg van onder meer slecht weer en storingen op het spoor, vallen de prestaties tegen.
De NS zegt er alles aan te doen meer treinen volgens de dienstregeling te laten rijden. Medewerking van de klanten is echter gewenst, zo staat op de folder te lezen die in Leiden is uitgedeeld.
Bron
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oke, ik ben het ermee eens, dat veel mensen na de ingang gelijk blijven staan om te wachten op de trein. Daarom loop ik zelf altijd naar voren of naar achteren om tenminste te kunnen zitten. Doordat de ingang/uitgang meestal midden op het perron uitkomt zitten de middelste rijtuigen altijd erg vol, terwijl achter en voor er veel meer plaats is.
Maar dat dit zou leiden tot de bewuste NS vertragingen is toch wel de grootste bullshit. De vertragingen komen door miscommunicatie, storingen aan materiaal of spoor, aanrijdingen, zieke machinisten etc. Het is toch schandalig dat een BEDRIJF de schuld legt bij de klant! Ga eens wat nuttigers doen dan mensen aansporen vooral gehaast in en uit te stappen. Nog even en je moet op een rijdende trein springen omdat dat sneller is en voor minder vertragingen zorgt.![]()
Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat de voorkant van de trein is en wat de achterkant van de trein is...misschien zegt dit meer iets over jou?quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:52 schreef danos het volgende:
weet je waardoor het gezeur ook vaak komt. Door treinen die bij bijvoorbeeld een volgend station gesplitst worden, dan staat er leuk Voor: Amsterdam Achter: Rotterdam.
Maar geen ene hond weet wat voor of achter is, dus als gewoon ff wordt aangegeven (net zoals in de metro) welke kant de trein opgaat. Dan weet iedereen meteen wat voor en achter is!!!
Kleine oplossing voor langdurige frustratie
Als je niet bekend bent op 't station. Toen ik station Utrecht nog niet goed kende wist ik ook niet welke kant de trein naar Rotterdam ging.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat de voorkant van de trein is en wat de achterkant van de trein is...misschien zegt dit meer iets over jou?
Staat wel op de trein toch... En je kan het altijd aan iemand vragen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:13 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Als je niet bekend bent op 't station. Toen ik station Utrecht nog niet goed kende wist ik ook niet welke kant de trein naar Rotterdam ging.
Natuurlijk. Aangenomen dat de trein net komt binnenrijden of dat je de richting kent is het achterste of de voorste wagon relatief eenvoudig te herkennen. Maar waar horen de wagons ertussen bij? Bij de achterkant of de voorkant? Stel dat de trein er al staat en ik op het midden van het perron aankom. De trein is 250 meter lang en heeft 9 wagons. Welke wagons horen nu bij "achter"? De eerste 5? Makkelijk gezegd, maar als je daar staat krijg je geen goed beeld van de hele trein.quote:Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat de voorkant van de trein is en wat de achterkant van de trein is...misschien zegt dit meer iets over jou?
En stel dat je dan per ongeluk in een druk treinstel (van een Koploper) bent ingestapt, kun je vervolgens niet doorlopen naar het volgende deel omdat ze de 'koppen' niet meer doorverbindenquote:Op zaterdag 10 december 2005 01:14 schreef Neuralnet het volgende:
Nog een leuke: er staan een paar wagons klaar. Aangenomen dat je weet wat achter is stap je in. Vervolgens worden er een aantal wagons aangekoppeld. Zit je dan nog steeds achter of nu opeens voor? Toch Lastig te bepalen he. Feit is dat je het spoor ECHT moet kennen, ook precies moet weten waar de trein stopt EN nog moet weten of er aangekoppeld of losgekoppeld gaat worden om er 100 % zeker van te zijn dat je de goede trein neemt.
Gezeur om niks?quote:Op zaterdag 10 december 2005 01:45 schreef Nielsch het volgende:
Pfff, wat een gezeur om niks. De NS geeft de reiziger heus niet de gehele schuld van de vertragingen.
Dat werd toch niet beweerd? Ze komen alleen hypocriet over met hun foldertjes. Zorg eerst maar eens voor goede informatievoorziening over waar de trein nou precies stopt en dat dat op tijd wordt omgeroepen.quote:De NS geeft de reiziger heus niet de gehele schuld van de vertragingen.
De metro heeft dan ook niet een frequentie van 2x per uur. Een flutvergelijking dus.quote:Op zaterdag 10 december 2005 01:54 schreef Neuralnet het volgende:
Dat moet op te lossen zijn. Er moet gewoon een streng beleid komen. De trein zou op intercity-stations niet langer dan 1 minuut moeten stoppen en op stoptrein-stations niet langer dan een halve minuut. Tijd om? Pech gehad. Deuren dicht en rijden. Dan ga je dus niet mee. De metro werkt ook zo en het gaat prima.
quote:Op zaterdag 10 december 2005 01:55 schreef Tafkahs het volgende:
gewoon de deur liberaliseren, dan worden mensen vanzelf wel egoistisch
En dat kost juist tijd. Ik heb nog nooit op een trein zien staan wat de voorkant is overigens.quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:16 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Staat wel op de trein toch... En je kan het altijd aan iemand vragen.
Op een trein staat hooguit een bestemming: "Rotterdam" o.i.d. Maar dat klopt bijna nooit, omdat NS, net als de rest van z'n rotzooi, ook die bordjes geen onderhoud geeft!quote:Op vrijdag 9 december 2005 21:16 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Staat wel op de trein toch... En je kan het altijd aan iemand vragen.
Ja, bij dubbelsporige stations is dat niet moeilijk. Een trein komt van links en gaat naar rechts. Anders is het wanneer er vele perrons zijn, sommige treinen rijden wel gewoon door, sommige treinen keren, etc etc.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat de voorkant van de trein is en wat de achterkant van de trein is...misschien zegt dit meer iets over jou?
Ik zou me er eerlijk gezegd niet zo druk over maken. Gewoon denken: "laat die gast maar, ik sta er boven" en lekker m'n krantje of boekje open slaan.quote:Op zaterdag 10 december 2005 01:56 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Gezeur om niks?Hoe zou jij je voelen als je, nadat je net 300 m hebt gerend omdat de trein onaangekondigd alleen op A stopte ipv A+B, via de intercom van de conducteur (ik bedoel, "HoofdConducteur" ) te horen krijgt 'dat de trein 24 deuren heeft en dat we niet allemaal door 1 deur in moeten stappen'
Jawel, in de TT en in latere posts ook nog een aantal keer.quote:Op zaterdag 10 december 2005 01:56 schreef klnvntrbyt het volgende:
Dat werd toch niet beweerd? Ze komen alleen hypocriet over met hun foldertjes. Zorg eerst maar eens voor goede informatievoorziening over waar de trein nou precies stopt en dat dat op tijd wordt omgeroepen.
Maar dat kunnen ze natuurlijk alleen als ze hun tong uit de aars van NoRail hebben gehaald.
Waardoor we in de trein Utrecht-Groningen nog steeds regelmatig in overvolle Koplopers mogen zitten staan.quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:19 schreef eBay het volgende:
Het ligt inderdaad aan de klant.
Maar ik heb geen problemen als er vertraging is, alle tijd hoor.
En NS heeft geen materieel tekort maar een meteriaal overschot
Dankzij de vele IRM treinen.
Te druk bezet?quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Daar is het spoor in Nederland te druk bezet voor. Bovendien gaan mensen dan weer klagen over die speelruimte, dat ze bij elk station 5 minuten moeten stilstaan enzo.
Jammer genoeg is er niet altijd ruimte om opzij te gaan in een bomvolle treinquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Hij had het over de mensen op het perron. Soms is natuurlijk ook daar geen ruimte, maar meestal zijn het gewoon mensen die snel "ikke ikke ikke" naar binnen willen.quote:Op zaterdag 10 december 2005 23:48 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Jammer genoeg is er niet altijd ruimte om opzij te gaan in een bomvolle trein![]()
Dat ken ik ja. Goed luisteren als ze de treinnummers omroepen (waarom kan dit niet op een schermpje in de coupe????) en dan vlak voor het station waar ontkoppeld gaat worden omroepen dat de hele trein naar Den Haag gaat en dat de mensen naar Rotterdam 3 kwartier mogen gaan staan blauwbekken op het perron om te wachten op de stoptrein naar rotterdam. had dat dan op Utrecht al gezegd dan had ik op de IC gewacht!!!!quote:Op zondag 11 december 2005 02:50 schreef Troeta het volgende:
Wat een flauwekul, dan moet de NS maar meer roltrappen bouwen.
En ik heb ook 2x in de trein naar Rotterdam gezeten terwijl ik naar den Haag moest vanaf Utrecht.
Ik zit nog steeds para in de trein 10x te controleren of ik wel in het gedeelte naar Den Haag zit.
het probleem is dat toen het een staatsbedrijf was, men zich nodig kon voelen bij de NS, men had een collectieve taak en kreeg daar respect voor, als waren zijn politieagenten op de trein.quote:Op zondag 11 december 2005 15:11 schreef kawotski het volgende:
NS probeert weer eens de minister te overtuigen dat ze recht hebben op weer een verhoging van de prijzen. En het zou me niet verbazen als ze dat weer eens gaat lukken ook, zo onderhand kan alles in dit land als het het beboeten van de reiziger betreft. het ligt nooit aan de NS als de trein vertraging heeft.
Paar weken geleden stond ik nog op station Baarn met duizenden anderen, de NS pleurt je gewoon uit de trein alsof je oud vuil bent, verzinnen een smoes waarom je zelfs dan geen recht hebt op geld terug en zoek het maar uit.
Ik erger me altijd kapot als iedereen netjes OP TIJD is ingestapt en zonder opgaaf van reden vertrekt de trein alsnog te laat (dagelijks), leg me dat eerst maar eens uit NS..
ik bedoel wat is er zo ingewikkeld aan om de treinen op tijd te laten rijden, het spoornet is in geen 25 jaar veranderd, het ligt toch echt binnen hun eigen organisatie(vermogen)..
Nee hoor, er is bij Best iemand voor de trein gedoken.quote:Op dinsdag 13 december 2005 13:59 schreef Jed1Gam het volgende:
Maandag daarop volgende schijnt er weer een trein ontspoord te zijn op datzelfde traject.![]()
Iedereen die ooit met de trein gaat, kan zien dat het gros van de mensen vooraan bij de trappen staat.quote:Op zaterdag 10 december 2005 23:13 schreef Toffe_Ellende het volgende:
iedere reiziger wil zo snel mogelijk de trein in dus die verspreiden zich al automatisch over het perron zelfs bij de lange perrons als Utrecht, Eindhoven en Sittard. Dit is gewoon GELUL!
Goed onderbouwde mening... je vergeet de keren dat je gewoon op tijd was eerder dan die keren dat je op tijd was.quote:Op dinsdag 13 december 2005 09:49 schreef PDOA het volgende:
Driekwart van de treinen vanuit Utrecht CS vertrekken te laat.
Defecte trein elders is niet zelden van een ander bedrijf. Vooral omdat NS een reizigerstrein met een andere andere trein over het algemeen wel weg kan slepen, maar een goederentrein van een paar duizend ton niet.quote:Ik heb gewoon deze maand 5x meegemaakt dat de trein waarin ik zat door een defect niet kon rijden, of dat er elders een defecte trein op het spoor stilstond.
Uiteraard, hier lag 35cm sneeuw, heb met de auto 75 minuten gedaan over een stuk van 6 kilometer, file van Amersfoort tot Hengelo op de A1, mensen die de hele nacht vastzaten op de snelweg, en dat noem jij een vlokje sneeuw?quote:En dan hadden we ook nog een paar weken geleden dat het hele spoor platlag vanwege een paar vlokjes sneeuw en wat wind. Dat belooft wat wanneer het echt gaat sneeuwen.
De prijs gaat maar eens per jaar omhoog. En qua voorzieningen merk je het wel, je denkt toch niet dat die tientallen nieuwe dubbeldekkers of de modernisering van IC-rijruigen en de koplopers binnenkort gratis worden gedaan door een of andere filantropische instelling?quote:Maar ondertussen wel elk halfjaar een prijsverhoging doorvoeren, waar wij, als klant zijnde, dus geen hol van merken qua service en voorzieningen.
Als je een goede reden hebt, hoef je die boete niet te betalen....quote:Nee, als de kaartautomaat niet werkt en je hebt haast, en je legt dit uit aan de dienstdoende conducteur, krijg je alsnog een fucking boete van 35 euro! Fuck jullie, NS!!!
Ja, Amerfoort, Wageningen, Ede en Barneveld zijn echt gehuchtenquote:Wel dure plasmaschermen in zo'n kutboemeltrein voor kutkinderen hangen in een of ander kutgehucht, maar echte problemen uit de weg gaan.
Vorige week had iemand het idee om ook even snel over te steken. Moest 'ie alleen wel bekopen met de dood omdat de aanstormende intercity over het hoofd werd gezien...quote:Op zaterdag 10 december 2005 11:31 schreef Flumina het volgende:
Ik vind het een beetje stom van de NS. In Delft is het bijvoorbeeld mogelijk maar op één plek perron 2 te betreden (de treinen naar R'dam) en die plek is helemaal op het uiteinde van het perron. Dan vraag je er ook om vind ik.
Ik neem aan dat je het hier over het platteland hebt. Daar zal je inderdaad niet veel problemen hebben met instappen nee. In de Randstad echter wel, maar daar rijden treinen niet in een 60-minutendienst.quote:Op zaterdag 10 december 2005 20:43 schreef Doderok het volgende:
[..]
Te druk bezet?
Misschien moet men eens afstappen van het principe dat voor alle bestemmingen er elke 60 minuten een trein moet zijn. Waarom niet elke 50' of elke 70' naargelang de bestemming? Maakt het wel moeilijker voor de reizigers, maar het toont alvast aan dat er keuzes gemaakt worden die niets met de drukte op het spoor te maken hebben.
Ik mag hopen van niet! Kom voor de gein eens reizen tussen bv Rotterdam en Den Haag of Utrecht en beide plaatsen. Sommige treinen rijden daar al op maximale sterkte in een 6-minutendienst. Een snellere dienstregeling kan niet, omdat je die spoorcapaciteit niet hebt. Kortere treinen zijn dus absoluut geen oplossing!quote:Op zaterdag 10 december 2005 21:43 schreef Neuralnet het volgende:
Op drukke trajecten moet vaker een korte trein rijden zodat er geen mensenmassa ontstaat.
In de nieuwe treinen zijn al van dit soort schermpjes. Binnenkort worden ook de Koplopers gereviseerd, waarbij dit waarschijnlijk ook wel komt.quote:Op zondag 11 december 2005 14:18 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Dat ken ik ja. Goed luisteren als ze de treinnummers omroepen (waarom kan dit niet op een schermpje in de coupe????) en dan...
Die aanbesteding is gewonnen door Connexxion. Ik zie niet in wat de NS daar dan mee te maken heeft?quote:Op dinsdag 13 december 2005 15:11 schreef MREn het volgende:
[...]
Ja, Amerfoort, Wageningen, Ede en Barneveld zijn echt gehuchten
En hoe is deze bewering minder slechts een anecdote dan degene waar je op reageert?quote:Op dinsdag 13 december 2005 15:11 schreef MREn het volgende:
Ik kom regelmatig op Utrecht Centraal en mijn treinen hebben zelden vertraging, ook niet in de spits.
Scherpquote:Op dinsdag 13 december 2005 15:44 schreef Litpho het volgende:
[..]
En hoe is deze bewering minder slechts een anecdote dan degene waar je op reageert?
Statistisch onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijkquote:Op dinsdag 13 december 2005 16:19 schreef MREn het volgende:
Wat ik bedoelde, is dat een stelling dat 75% van de treinen niet op tijd vertrekt, niet waar kan zijn gegeven het feit dat mijn treinen vanaf Utrecht vrijwel altijd op tijd vertrekken.
Niet dat ik die 12% geloof trouwens, daarvoor wordt er teveel gegoocheld met de cijfers (uitgevallen treinen niet meetellen, op zich korte vertragingen die leiden tot een half uur extra wachttijd, etc.).quote:En een dispunctualiteit van 75% op Utrecht kan nooit resulteren een een dispunctualiteit van net 12% landelijk.
Dat hangt er helemaal van af hoe vaak ik op het station kom natuurlijkquote:Op dinsdag 13 december 2005 17:06 schreef Litpho het volgende:
[..]
Statistisch onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Ik denk zelf ook dat de 75% wat mooi rond is om iets anders te zijn dan lyrische overdrijving.
Het is wiskundig gezien onmogelijk dat een niet-rijdende trein een vertraging heeft.quote:Niet dat ik die 12% geloof trouwens, daarvoor wordt er teveel gegoocheld met de cijfers (uitgevallen treinen niet meetellen,
VVD = de manquote:Op zondag 11 december 2005 14:38 schreef Tafkahs het volgende:
Ik kwam gister een condu tegen die met droge ogen wist te beweren dat het aanpakken van zwartrijders door ze hoger te beboeten er voor zou zorgen dat de treinkaartjes volgend jaar niet zo hard meer zullen stijgen.. Zelfs het ns personeel is vergiftigd met pro-liberaliseer one-liners..
Tuurlijk. Het is ook mogelijk om "vertraging" te definiëren als een trein die meer dan 3 minuten te laat komt als het geen overmacht betreft. Met dat gelul haal je theoretisch de 0 % wel. Alleen reis ik niet in theorie. Ik reis in de dagelijkse praktijk.quote:Het is wiskundig gezien onmogelijk dat een niet-rijdende trein een vertraging heeft.
Je hebt wel een beetje gelijk vind ik, maar het is meer een en/of situatie en niet zoals jij schetst een en/en situatie. Als ik van Den Helder naar Nijmegen moet noem ik dat niet echt kort, maar het is toch heel goed te doen (ik hoef dan ook niet over te stappen).quote:Op woensdag 14 december 2005 02:58 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
De trein is slechts in beperkte gevallen "best goed" te noemen. Dat is het geval op trajecten waar relatief veel treinen rijden en waar je korte reizen maakt waar je niet hoeft over te stappen.
Er rijden teveel treinen vanaf Utrecht CS om jou in de 25% van de treinen van die dag te laten rijden. Als de rest dan allemaal te laat is (niet onmogelijk) dan is dat minimaal 75%quote:Op dinsdag 13 december 2005 23:34 schreef MREn het volgende:
[..]
Dat hangt er helemaal van af hoe vaak ik op het station kom natuurlijk
Een trein met een vertraging van 30 minuten niet meer laten rijden levert weliswaar de desbetreffende trein geen vertraging op, maar de reiziger wel degelijk. Hoeveel ik ook meeleef met de trein die 's avonds in de dependance trots tegen zijn maatjes kan opscheppen dat hij weer een dag zonder vertraging heeft gereden, toch gaat mijn sympathie iets meer uit naar de wel gedupeerde reiziger.quote:Het is wiskundig gezien onmogelijk dat een niet-rijdende trein een vertraging heeft.
En een volk dat niet als een kreupele onmiddelijk stil gaat staan zodra ze een roltrap zien? Dat zou nog eens heerlijk zijn...quote:
Niks mis mee. Aan één kant van de roltrap zoals dat gaat in beschaafde landen.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:36 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
En een volk dat niet als een kreupele onmiddelijk stil gaat staan zodra ze een roltrap zien? Dat zou nog eens heerlijk zijn...
Ook prima. Het wordt tijd dat die luie kutnederlanders dat ook eens gaan begrijpen. Ik heb ooit gehoord dat je in Engeland erop aangesproken wordt als je aan de verkeerde kant van de roltrap stil staat. Als ik dat hier doet word ik raar aangekeken.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:41 schreef Litpho het volgende:
Niks mis mee. Aan één kant van de roltrap zoals dat gaat in beschaafde landen.
Als je 1 keer in een land in de trein hebt gezeten waar ze dat soort reserveringsonzin hebben, dat weet je wel beter. Zowel Duitsland als GB zuigen zwaar op dat punt.quote:Op woensdag 14 december 2005 10:46 schreef danos het volgende:
waarom doen ze dan niet zoiets als een nummer van de wagon op het kaartje, 1/2/3/4 is het meteen duidelijk voor iedereen
Klopt, en zo consistent als ze zijn moet je rechts gaan staan en links lopen.quote:Op woensdag 14 december 2005 11:02 schreef LintuxCx het volgende:
Ook prima. Het wordt tijd dat die luie kutnederlanders dat ook eens gaan begrijpen. Ik heb ooit gehoord dat je in Engeland erop aangesproken wordt als je aan de verkeerde kant van de roltrap stil staat. Als ik dat hier doet word ik raar aangekeken.
De vertraging is dan al gemeten natuurlijkquote:Op woensdag 14 december 2005 10:05 schreef Litpho het volgende:
[
Een trein met een vertraging van 30 minuten niet meer laten rijden levert weliswaar de desbetreffende trein geen vertraging op, maar de reiziger wel degelijk.
En het Engelse queueing snapt ook nog geen mens in Nederland, terwijl ik het een prima systeem vind.quote:Op woensdag 14 december 2005 11:02 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ook prima. Het wordt tijd dat die luie kutnederlanders dat ook eens gaan begrijpen. Ik heb ooit gehoord dat je in Engeland erop aangesproken wordt als je aan de verkeerde kant van de roltrap stil staat. Als ik dat hier doet word ik raar aangekeken.
Ik meen gehoord te hebben (ja, bewijslast is erg sterkquote:Op woensdag 14 december 2005 13:37 schreef MREn het volgende:
[..]
De vertraging is dan al gemeten natuurlijk
Vertragingen worden -voor zo ver ik weet- direct uit het TNV-systeem van ProRail getoverd.quote:Op woensdag 14 december 2005 13:59 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik meen gehoord te hebben (ja, bewijslast is erg sterk) dat dergelijke vertragingen vroeger nog wel eens niet in de uiteindelijke statistiek opgenomen werden.
quote:En dat is niet waar. Het traject Enschede Groningen is goed te doen met de trein. Het duurt dan wel wat langer dan met de auto, het voordeel is dat je wat kan gaan zitten kloten met je laptop of een boek of krant kan lezen.
Ik ging er, wellicht ten onrechte, wel van uit dat het trajecten betreft die je regelmatig aflegt. Bijvoorbeeld 4 keer per week in het kader van werk en/of studie. Er zijn maar weinig mensen die de door jullie genoemde trajecten regelmatig afleggen; zeker niet retour op 1 dag. Bij incidenteel reizen boeit het allemaal niet. Als de reis bijna 3 uur duurt, dan ga je gewoon 4 uur van te voren weg en dan kom je gegarandeerd op tijd. Over vertraging hoor je me dan niet klagen.quote:Je hebt wel een beetje gelijk vind ik, maar het is meer een en/of situatie en niet zoals jij schetst een en/en situatie. Als ik van Den Helder naar Nijmegen moet noem ik dat niet echt kort, maar het is toch heel goed te doen (ik hoef dan ook niet over te stappen).
Kan niet. Niet iedere trein heeft even veel wagons, er zijn niet genoeg zitplaatsen en toewijzing impliceert dat ik kan zitten, je moet het allemaal gaan bijhouden en mensen met een abonnement kan je al helemaal niet sturen. Dan zwijg ik nog even over het feit dat je in bijzondere gevallen een slordige 300 meter over het perron mag lopen naar de juiste wagon.quote:waarom doen ze dan niet zoiets als een nummer van de wagon op het kaartje, 1/2/3/4 is het meteen duidelijk voor iedereen
Ik betaal geen 3 ruggen per jaar om in de rij te gaan staan. Bovendien lukt dat nooit in Nederland. De frequentie is op bepaalde trajecten zo hoog dat minutenlang wachten al tot het missen van de trein leidt.quote:En het Engelse queueing snapt ook nog geen mens in Nederland, terwijl ik het een prima systeem vind.
Gewoon één rij en als er een loket/balie /watdanook vrij komt, is de eerste van die rij aan de beurt. Eerlijk systeem, niemand staat onnodig lang in de rij, en je hebt niet de pech dat je in 'de verkeerde' rij staat bij een trage doos.
Dat is nog steeds zo. In de statistieken heeft men het over treinen die gereden hebben. Ook is alles beneden de 3 minuten voor hen geen vertraging. Verder staan de treinen tegenwoordig veel langer stil bij de stations en hebben ze treinen uit het dienstrooster geschrapt om minutenlang bij grote stations stil te staan.quote:Ik meen gehoord te hebben (ja, bewijslast is erg sterk ) dat dergelijke vertragingen vroeger nog wel eens niet in de uiteindelijke statistiek opgenomen werden.
Waar wou je de grens dan leggen?quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/788808/3/50#33071802]woensdag 14 december 2005 14:2
Dat is nog steeds zo. In de statistieken heeft men het over treinen die gereden hebben. Ook is alles beneden de 3 minuten voor hen geen vertraging.
Dat laatste is pertinent niet waar. Er komen over het algemeen alleen maar treinen bij.quote:Verder staan de treinen tegenwoordig veel langer stil bij de stations en hebben ze treinen uit het dienstrooster geschrapt om minutenlang bij grote stations stil te staan.
De koppeldienst op Amersfoort in de richting Groningen/Leeuwarden wil dat spoor (en door het wachten op deze trein het tegenoverliggende spoor) nog met regelmaat 10 minuten of meer bezet houden.quote:Op woensdag 14 december 2005 14:37 schreef MREn het volgende:
Behalve doorgaande stoptreinenn op IC-stations, zijn er vrijwel geen treinen die lang stil staan op grote stations.
Jij met je drie ruggen zou bijvoorbeeld een snelloket moeten kunnen hebben op een station als Utrecht centraal. Maar hoe weet jij vantevoren of je in het goede rijtje staat als er twee rijen voor binnenland zijn? Ik wil wel eens geluk hebben, maar soms staat er dan een slome graftak voor je die je over het hoofd hebt gezien waar je vervolgens een kwartier op kan gaan staan wachten. Dat heb je niet bij het concept van 1 rij. Overigens kent men zo'n queueing systeem op veel meer plaatsen in de wereld (Frankrijk ook) en het werkt veel netter. In Nederland kan dat alleen maar met een nummertjestrekautomaat.quote:Op woensdag 14 december 2005 14:20 schreef Neuralnet het volgende:
Ik betaal geen 3 ruggen per jaar om in de rij te gaan staan. Bovendien lukt dat nooit in Nederland. De frequentie is op bepaalde trajecten zo hoog dat minutenlang wachten al tot het missen van de trein leidt.
Pardon? Grenzen (ver)leggen omdat die prutsers er vaak niet in slagen een beetje normaal op tijd te rijden is de omgekeerde wereld. Te laat = te laat. Moet de trein om 8:30 vertrekken en komt hij om 8:31 binnen, dan is dat dus te laat.quote:Waar wou je de grens dan leggen?
De NS is een bedrijf die het moet hebben van het stiekeme. Aantonen dat de trein op stations in plaats van 40 seconden nu 90 seconden wacht is lastig. In theorie is het natuurlijk allemaal niet waar, staat het niet in het dienstrooster en zijn er statistieken die iets anders zeggen.quote:Dat laatste is pertinent niet waar. Er komen over het algemeen alleen maar treinen bij.
Maar concrete voorbeelden zijn altijd welkom natuurlijk.
Interessant. Welke trein naar Amsterdam CS ik ook neem, altijd hoor ik "na een korte stop...".quote:Amsterdam Centraal moet ook zoveel mogelijk touch-and-go stops hebben.
Zolang er nog talloze andere oorzaken van vertraging zijn waarbij de oorzaak bij het bedrijf ligt vind ik dit niet noodzakelijk.quote:Overigens kent men zo'n queueing systeem op veel meer plaatsen in de wereld (Frankrijk ook) en het werkt veel netter. In Nederland kan dat alleen maar met een nummertjestrekautomaat.
Wat ik bedoel is dat een vertraging van 1 minuut totaal niet relevant is, omdat je overstappen altijd minstens drie minuten zijn.quote:Op woensdag 14 december 2005 21:54 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Pardon? Grenzen (ver)leggen omdat die prutsers er vaak niet in slagen een beetje normaal op tijd te rijden is de omgekeerde wereld. Te laat = te laat. Moet de trein om 8:30 vertrekken en komt hij om 8:31 binnen, dan is dat dus te laat.
Maar in de 85% van de gevallen dat het prima gaat, vind iedereen het maar wat handig dat die andere trein zo klaar staat. Het is niet zo moeilijk om te zorgen dat je je overstap haalt met 98% kans ipv 85. Je laat gewoon je aansluitende trein 20 minuten later vertrekken, probleem opgelost.quote:Dat hoor je dus gewoon als vertraging mee te tellen. Zeker als reizigers op overstapstations slechts een paar minuten hebben om over te stappen is het crusiaal. Ook als de trein net omgekeerd is op een station waar hij iets langer staat vind ik vertraging niet acceptabel. Kan je als vervoerder niet rijden zonder 3 minuten vertraging, dan moet een overstaptrein ook niet dicht op de aankomsttijd van de andere trein gepland worden en dan vind ik ook dat zo'n beperking vermeld dient te worden.
Uiteraard, alles gebeurd stiekem om vooral de klant maar zoveel mogelijk te naaien. Alles voorgekookt door een hele club Herr Flicks ergens in een donkere klantmartelkelder.quote:De NS is een bedrijf die het moet hebben van het stiekeme. Aantonen dat de trein op stations in plaats van 40 seconden nu 90 seconden wacht is lastig. In theorie is het natuurlijk allemaal niet waar, staat het niet in het dienstrooster en zijn er statistieken die iets anders zeggen.
Het zijn geen ingeslopen grapjes, er zit nog een aardig complexe gedachtengang achter. Omdat NH me geen zak interresseerd, heb ik dat niet onthouden, maar het is echt niet om te klanten te pesten hoor...quote:Verder denk ik aan zaken als de stoptrein Amsterdam-Alkmaar die ingekort is tot Uitgeest in combinatie met het laten verdwijnen van de stoptrein Utrecht-Amsterdam-Uitgeest en verder door naar Beverwijk-Haarlem. Kleine grapjes die in de loop der jaren erin zijn geslopen en die niemand kan onthouden omdat ze veelal op 1 traject reizen en de rest niet kennen. Maar op het moment dat er gereist moet worden en men met die dingen geconfronteerd worden is het uitermate storend en onacceptabel.
Het kan best dat een treinstel ergens enige tijd planmatig geen dienst heeft, in Deventer is dat normaal. Daar wordt het achterste deel van de IC naar Enschede er af gehaald, omgereden en later weer vooraan de IC uit Enschede bijgeplaatst.quote:Vanmiddag stond ik op het station in Hoorn om naar Amsterdam te gaan. De trein zou om 16:50 komen vanuit Enhuizen via Hoorn naar Amsterdam. Op een ander spoor stond al vanaf zeker 16:25 een treinstel. Dat werd om 16:35 gerangeerd en kwam om 16:41 al langs het perron staan. Vertrekken om 16:50? Wel nee. Een deel dat uit Enhuizen kwam werd eraan gekoppeld en dat aankoppelen kan pas als het deel volgens dienstrooster om 16:50 aankomt. Die kwam te laat. Ondanks dat er op het achterliggende traject van hooguit een half uur vrijwel niks mis kan gaan. De trein vertrok dan ook veel te laat om 16:58. Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat het stel al 30 minuten in het station was. Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat het stel minstens een kwartier stilstond naast het perron. En natuurlijk staat het niet in het dienstrooster en staat een trein in theorie nooit zo lang stil.
Uiteraard is jouw gevoel een stuk beter dan statistiek die vanuit het ministerie wordt toegepast om de prestaties van NSR te metenquote:Maar reizigers hebben te maken met de dagelijks praktijk. Ik vind het daarom een schande dat de NS zich presenteert met statistiek, ontwerp-diensten en veel theoretisch gelul terwijl de harde realiteit anders is. Ik kan ook niet bewijzen dat de trein langzamer gaat rijden. Ik weet echter wel beter.
Ja, een korte stop ja? Wat is daar zo vaag aan? Wil je die mensen er uit flikkeren terwijl je langs het perron rijdt ofzo?quote:Interessant. Welke trein naar Amsterdam CS ik ook neem, altijd hoor ik "na een korte stop...".
Het helpt wel mee.quote:Zolang er nog talloze andere oorzaken van vertraging zijn waarbij de oorzaak bij het bedrijf ligt vind ik dit niet noodzakelijk.
quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:09 schreef Roellio het volgende:
[..]
NS schuitf het ook niet louter op de klanten, het is maar één van de vele kleine dingen die zouden kunnen helpen natuurlijk.quote:Op donderdag 15 december 2005 12:32 schreef zwaaibaai het volgende:
Het is alleen erg kortzichtig van de NS om het louter te schuiven op de klanten. Ze vergeten namelijk dat de treinen steeds kortere sta-tijden hebben, het personeel langzamerhand overspannen raakt, het materieel te oud is en er doodeenvoudig geen genoeg materieel is.
Jouw pappie is zeker conducteur he?quote:Op dinsdag 13 december 2005 15:11 schreef MREn het volgende:
[..]
Goed onderbouwde mening... je vergeet de keren dat je gewoon op tijd was eerder dan die keren dat je op tijd was.
Ik kom regelmatig op Utrecht Centraal en mijn treinen hebben zelden vertraging, ook niet in de spits.
[..]
Defecte trein elders is niet zelden van een ander bedrijf. Vooral omdat NS een reizigerstrein met een andere andere trein over het algemeen wel weg kan slepen, maar een goederentrein van een paar duizend ton niet.
[..]
Uiteraard, hier lag 35cm sneeuw, heb met de auto 75 minuten gedaan over een stuk van 6 kilometer, file van Amersfoort tot Hengelo op de A1, mensen die de hele nacht vastzaten op de snelweg, en dat noem jij een vlokje sneeuw?
[..]
De prijs gaat maar eens per jaar omhoog. En qua voorzieningen merk je het wel, je denkt toch niet dat die tientallen nieuwe dubbeldekkers of de modernisering van IC-rijruigen en de koplopers binnenkort gratis worden gedaan door een of andere filantropische instelling?
[..]
Als je een goede reden hebt, hoef je die boete niet te betalen....
In de bus is het toch ook al decennia zo dat je een boete krijgt als je geen kaartje hebt?
[..]
Ja, Amerfoort, Wageningen, Ede en Barneveld zijn echt gehuchten
Nee, ik ben (semi-)vervoerskundige.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:36 schreef Forumschorem het volgende:
[..]
Jouw pappie is zeker conducteur he?
Op papier ja. Toch heb ik jarenlang op Amsterdam CS maar de metro gepakt naar Amsterdam Amstel omdat de intercity vanuit Haarlem steeds voor mijn neus wegreed. Natuurlijk, mijn aankomende trein was veelal 3 minuten te laat wat niet als vertraging telt. Niks aan de hand toch? En de intercity had netjes 3 minuten overstaptijd. Dus kan jij met "harde statistieken" zogenaamd bewijzen dat het niet waar is. Dat noem ik manipuleren met statistiek.quote:Wat ik bedoel is dat een vertraging van 1 minuut totaal niet relevant is, omdat je overstappen altijd minstens drie minuten zijn.
Nog een andere overweging: beide treinen op tijd laten rijden. Die 4 minuten wacht ik wel. Mensen kijken namelijk heus wel naar de dienstregeling en calculeren die minuten in. Maar niet: 1e trein met 3 minuten vertraging niet als vertraging rekenen en dan claimen dat het mijn schuld is dat ik niet binnen de minuut van het ene perron naar het andere kom voor mijn aansluiting. Probeer voor de gein eens van Uitgeest naar Purmerend te komen. Stukje van hooguit 15 km over de weg. Waar de trein 30 km over doet in minstens 45 minuten en door de vertraging die jij niet als vertraging definieert komt daar nog het wachten op de volgende trein van 30 minuten bij. Tuurlijk: de statistieken zijn duidelijk. 3 minuten vertraging is geen vertraging, de 2e trein was op tijd, er is een overstaptijd van 4 minuten en er rijdt op elk traject minstens elk half uur een trein. Toch voldoet het product niet.quote:Ander overweging
Nee, alles gebeurt stiekem omdat het de NS vaak niet lukt een degelijk product neer te zetten. Ik zou graag zien dat de NS openheid van zaken geeft op trajecten waar het niet goed gaat. Ze adverteren toch ook met de prettige kenmerken van de trein?quote:Uiteraard, alles gebeurd stiekem om vooral de klant maar zoveel mogelijk te naaien.
De dienstregeling is helemaal geen betrouwbare maatstaaf aangezien de treinen vaak niet volgens die regeling rijden. Dat is nu juist het probleem. Op papier ziet het er theoretisch gezien allemaal prachtig uit. Dat geloof ik graag. De praktijk is anders.quote:Kom dan met dienstregelingen aan om iets te onderbouwen.
Dat is voor mij als klant helemaal niet relevant. Ik neem een product af van een bedrijf. Met de bedrijfsvoering en andere leveranciers die de NS weer gebruikt om te kunnen leveren heb ik niks te maken.quote:Wijs je me dan even de fouten van NSR aan in deze feiten uit deze vertragingsoorzaken
Het is algemeen bekend dat als de trein te laat is of helemaal niet komt, ik desnoods naar het volgende station kan lopen maar de trein toch niet eerder vertrekt. Hoe ver ik me ook verspreid.quote:Het is algemeen bekend dat elke, en ik herhaal, werkelijk elke roltrap het bejaarden-effect heeft
Interessant. Ik zal eraan denken als ik weer eens opgepropt in een veel te korte sprinter sta. Ook hier geldt: op papier zal er materieel genoeg zijn, maar waarom komt men niet eens gezellig knuffelen in de spits in de te krappe treinen? Natuurlijk, er wordt onderzoek gedaan. Alleen komen zij vaak 's middags in de rustige uurtjes als de trein voor de helft leeg is.quote:En over het materieel: er is juist een overschot
Jij wilt alleen zien dat NS ALTIJD 3 minuten te laat is en dat jij NOOIT in staat bent in 1 minuut van trein 1 naar trein 2 te komen. Dat is grote onzin. Natuurlijk zit er een verschil tussen de theorie (zoals voorgeschoteld helemaal)en de praktijk, maar die is minder groot dan jij wil doen voorkomen. Zo heb ik zelden vertraging. En wanneer ik vertraging heb, heb ik die vaak op momenten dat het niets uitmaakt.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:55 schreef Neuralnet het volgende:
Zoals gezegd: de theorie is anders dan de praktijk. Met statistiek kan je alles beweren. Maar ik wil je niet zien "meten" aan de hand van de theorie, ik wil je zien meten in de praktijk van de reiziger. Zolang men niet wil beseffen dat reizigers een andere werkelijkheid ervaren dan de theorie die mooi op kantoor is opgesteld, is verdere discussie zinloos.
Doe niet alsof ik een mongool ben. Ik heb duidelijk aangegeven dat er ook trajecten zijn waar de NS wel een redelijk product neerzet. Maar ja, dat lezen figuren zoals JIJ weer niet als ze de NS verheerlijken omdat ze er werken of toevallig op een stuk rijden waar het prima gaat.quote:Jij wilt alleen zien dat NS ALTIJD 3 minuten te laat is en dat jij NOOIT in staat bent in 1 minuut van trein 1 naar trein 2 te komen. Dat is grote onzin. Natuurlijk zit er een verschil tussen de theorie (zoals voorgeschoteld helemaal)en de praktijk, maar die is minder groot dan jij wil doen voorkomen.
Ja sorry hoor, we hebben niet allemaal een leven waarin ons handelen geen donder uitmaakt. De trein wordt voornamelijk door forensen en studenten gebruikt die elders verplichtingen hebben. Eigenlijk geef je al aan dat als we iets belangrijks te doen hebben, we beter niet de trein kunnen nemen.quote:En wanneer ik vertraging heb, heb ik die vaak op momenten dat het niets uitmaakt.
De NS heeft wat mij betreft daar helemaal geen gelijk. Voor 90 % van de mensen voldoet het product dan kennelijk niet. Komt de trein ook nog eens te laat, dan voldoet het product voor 100 % van de mensen niet. Wat doet de NS? Net zoals jou conclusies ontlenen aan die paar mensen uit de 10 % die wel konden zitten en die het niks uitmaken dat ze te laat komen.quote:M.a.w.: 90% van de reizigers staat opgepropt te staan, 10% heeft de ruimte. Zo kan NS gelijk hebben, terwijl de ervaring bij de reiziger toch echt anders is en ook gelijk heeft.
Waarom niet? Redelijk ben je geenzins.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:29 schreef Neuralnet het volgende:
Doe niet alsof ik een mongool ben.
De redelijkheid is weer ver te zoeken. Ik ben student en moet Of een volgende trein halen OF naar een afspraak o.i.d. OF b.v. naar familie. In dat laatste geval maakt het geen reet uit of je drie minuten vertraging hebt. Ook moet ik vaak overstappen waarbij ik 16 minuten moet wachten. Dan is het voor mij geen probleem om b.v. 12 minuten vertraging te hebben, de reis duurt er in z'n geheel niet langer op.quote:Ja sorry hoor, we hebben niet allemaal een leven waarin ons handelen geen donder uitmaakt. De trein wordt voornamelijk door forensen en studenten gebruikt die elders verplichtingen hebben. Eigenlijk geef je al aan dat als we iets belangrijks te doen hebben, we beter niet de trein kunnen nemen.
Nee hoor, de NS hebben nooit gelijk, jij wel. NS zijn kut, jij bent king.quote:De NS heeft wat mij betreft daar helemaal geen gelijk. Voor 90 % van de mensen voldoet het product dan kennelijk niet. Komt de trein ook nog eens te laat, dan voldoet het product voor 100 % van de mensen niet. Wat doet de NS? Net zoals jou conclusies ontlenen aan die paar mensen uit de 10 % die wel konden zitten en die het niks uitmaken dat ze te laat komen.
Dat doen ze expres zodat alle kansloze LTS'ers die te achterlijk zijn om zo'n automaat te snappen buiten de deur te houden.quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:05 schreef Forumschorem het volgende:
En die kutautomaten werken ook niet naar behoren.
NSR biedt een dienst, geen product.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:29 schreef Neuralnet het volgende:
Doe niet alsof ik een mongool ben. Ik heb duidelijk aangegeven dat er ook trajecten zijn waar de NS wel een redelijk product neerzet. Maar ja, dat lezen figuren zoals JIJ weer niet als ze de NS verheerlijken omdat ze er werken of toevallig op een stuk rijden waar het prima gaat.
Ik hebt nooit gezegd dat 3 minuten te laat geen vertraging is. Ik zei dat een vertraging van <3 min. niet in de statistieken komt, omdat een vertraging van 2 minuten voor een enkele verplaatsing niet erg relevant is voor de vertraging van de totale reis.quote:Leg mij verder geen woorden in de mond. Ik stelde dat men "vertraging" zo definieerde dat er geen vertraging is (3 minuten), terwijl men beweert dat de minimale overstaptijd 3 minuten is. Dat is met elkaar in tegenspraak omdat er ondanks dat er zogenaamd geen "vertraging" is slechts 1 minuut overblijft en geen 3. Dat is iets anders. Ik heb niet gezegd dat ik in 1 minuut van perron naar perron wil lopen.
Je neemt geen product af, maar een dienst.quote:Het is een structureel probleem op veel trajecten. Dat het elders beter is interesseert me niet. Ik neem een product af bij een bedrijf en verwacht dat het functioneert. Als ik in een willekeurig bedrijf mijn beklacht doe dat het product niet functioneert, dan neem ik ook geen genoegen met "ja maar meneer, bij anderen werkt het wel hoor".
Een vertraagde trein leidt niet automatisch tot volledige ontevredenheid van de reizigers, snap dat nou eens.quote:De NS heeft wat mij betreft daar helemaal geen gelijk. Voor 90 % van de mensen voldoet het product dan kennelijk niet. Komt de trein ook nog eens te laat, dan voldoet het product voor 100 % van de mensen niet. Wat doet de NS? Net zoals jou conclusies ontlenen aan die paar mensen uit de 10 % die wel konden zitten en die het niks uitmaken dat ze te laat komen.
ROFLquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:06 schreef Roellio het volgende:
Er was van de week een conducteur die me dreigde uit het raam van de rijdende trein te houden met mijn hoofd en meer van dergelijke loze fysieke dreigementen. Dat was uitermate grappig.
quote:Door: Marcel Crok
Stipt op tijd rijden is het aandachtspunt bij treinen tegenwoordig. Maar punctualiteit is niet alles, reizigers willen ook korte reistijden en goede aansluitingen. Wiskundigen werken aan modellen waarmee je de dienstregeling kunt evalueren.
"De sneltrein naar Schiphol en Amsterdam Centraal van 18.14 uur komt over ruim tien minuten binnen", klinkt het omroepbericht op station Leiden op het moment dat de trein behoort te vertrekken. De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan steeds inventiever om met het begrip 'vertraging'.
Maar uiteindelijk liegen de cijfers natuurlijk niet. Onlangs nog waarschuwde staatssecretaris Melanie Schultz van Verkeer dat de prestaties van de NS dit jaar beneden de maat zijn. Afgesproken was om in 2005 86,5 procent van de treinen op tijd te laten rijden. In het tweede en derde kwartaal lag de punctualiteit echter op respectievelijk 86,1 en 85,9 procent. Met het najaar nog voor de boeg, waarin bladeren op de rails de laatste jaren steevast voor meer vertragingen zorgen, ziet het ernaar uit dat de beoogde stiptheid van treinen niet gehaald zal worden. Een gevolg daarvan is dat de NS hun tarieven volgend jaar niet mogen verhogen.
De NS zullen er af en toe moedeloos van worden. Het bedrijf hamert erop dat het Nederlandse treinverkeer een internationale vergelijking met glans doorstaat. Qua benutting van het spoor scoren we zelfs hoger dan spoorwalhalla Japan. Qua punctualiteit en prijs per reizigerskilometer draaien we ook nog steeds bovenin mee. Maar de Nederlandse treinreiziger lijkt geen boodschap meer te hebben aan dit soort feiten en wil eenvoudig dat meer treinen op tijd rijden en daarnaast natuurlijk een zitplaats. De frustratie bij de reiziger is vooral ontstaan in 2001, toen minder dan tachtig procent van de treinen op tijd reed.
Alle ogen zijn sindsdien gericht op de punctualiteit. Terwijl er natuurlijk meer komt kijken bij een goed werkend spoornet: je kunt bijvoorbeeld de punctualiteit verhogen door meer speling in de dienstregeling op te nemen. Dat vergroot echter de reistijd. Je kunt de punctualiteit ook verhogen door niet te wachten op overstappers die in een vertraagde trein zitten. Voor die overstappende passagiers is er echter niets zo irritant als een aansluitende trein die voor je neus wegrijdt.
Een trein geldt in Nederland als punctueel bij minder dan drie minuten vertraging. De landelijke cijfers worden bepaald door de aankomsttijden van treinen op 32 grote stations. Een trein die uitvalt telt niet mee in de punctualiteitscijfers. Vanuit NS-oogpunt is het dus 'gunstig' om een trein die flinke vertraging heeft op te heffen. Ook dat 'verhoogt' namelijk de punctualiteit. Maar staatssecretaris Schultz houdt uitval van treinen in de gaten en heeft met de NS afgesproken dat jaarlijks niet meer dan 1,5 procent van de 1,8 miljoen treinen mogen uitvallen. Dit jaar schommelt dit percentage rond de 1,5, 73 treinen per dag.
Knooppunt Eindhoven
"Een nadeel van de punctualiteitscijfers is dat ze niet precies berekend worden", zegt wiskundige dr Rob Goverde, die in oktober promoveerde aan de TU Delft. Zijn proefschrift gaat over punctualiteit en de betrouwbaarheid van de dienstregeling. We hebben samen trein 849 van Utrecht naar Eindhoven genomen en staan aan het eind van een perron op station Eindhoven. Goverde wijst in de verte: "Daar verderop staan de inrijseinen voor treinen uit Venlo en Maastricht. Helemaal aan de andere kant van het station staan vervolgens de uitrijseinen. Voor het bepalen van de aankomstpunctualiteit hanteert de NS per inrijsein en perronspoor een vast getal, dat meestal door de perronbeheerder opgehoest wordt. In de praktijk zal die tijdsduur variëren afhankelijk van bijvoorbeeld de lengte van de trein en de snelheid waarmee de machinist binnenrijdt. Voor het berekenen van de punctualiteit werkt die aanpak prima, want gemiddeld kloppen die schattingen wel. Maar voor procesverbetering heb je preciezere data van treinen nodig. Een trein die twee minuten te laat binnenkomt is volgens de definitie nog steeds punctueel, maar als de reizigers in de trein door die twee minuten hun aansluiting missen, kan je toch moeilijk spreken van een betrouwbare dienstregeling."
Goverde begon zijn promotieonderzoek bij de onderzoeksschool Trail (Transport, Infrastructuur en Logistiek) daarom met een speurtocht naar nauwkeuriger gegevens. "ProRail, de beheerder van het spoornet, beschikt over enorm veel data van het treinnummervolgsysteem. Dit TNV-systeem houdt de voortgang van treinen bij. Na het passeren van het inrijsein komen nog diverse meldingen het TNV-systeem binnen voordat de trein tot stilstand komt. Die informatie is al jaren beschikbaar, maar werd in het verleden na pakweg een week weggegooid. Alleen bij ongelukken werden die gegevens geraadpleegd. Het bleek mogelijk om treindetectiemeldingen te koppelen aan treinnummers zodat je achteraf de aankomst van treinen tot op seconden nauwkeurig kunt bepalen. Het was niet zozeer een wiskundig probleem, maar meer dataverwerking. Uiteindelijk wisten wij daardoor beter hoe treinen gereden hadden dan de NS zelf."
Goverde ontwikkelde daarvoor een softwareprogramma, dat twee jaar geleden door ProRail in licentie is genomen. Met dit programma bestudeerde hij vervolgens aankomst en vertrek van treinen in knooppunt Eindhoven. "In die tijd was het traject Boxtel-Eindhoven nog tweesporig en niet viersporig zoals nu. Volgens de dienstregeling kwam daar eerst de trein van Rotterdam naar Venlo langs, gevolgd door de trein die wij net hebben genomen, van Haarlem naar Maastricht. In Eindhoven moesten passagiers kunnen overstappen. De eerste trein zou om .54 moeten binnenkomen, de tweede om .57 en beiden zouden om .59 weer moeten vertrekken. Je voelt al aankomen dat dat krap is. Stel, Rotterdam-Venlo komt twee minuten te laat binnen. Haarlem-Maastricht moet voor Boxtel wachten tot het spoor vrij is en bovendien geldt er een opvolgtijd tussen treinen van zo'n drie minuten. Dus op zijn vroegst komt Haarlem-Maastricht dan om .59 binnen. Vervolgens moeten passagiers nog overstappen."
Met de nauwkeurige data uit de TNV-logbestanden onderzocht Goverde hoe de dienstregeling rond Eindhoven in de praktijk uitpakte. "De aankomstpunctualiteit bleek structureel hoger dan de vertrekpunctualiteit, treinen bleven dus langer dan gepland op station Eindhoven staan. Gemiddeld liepen treinen op het station 82 seconden vertraging op. Dit gold zelfs voor treinen die te laat binnen kwamen. Het lijkt er dus op dat het overstappen structureel meer tijd kostte dan gepland. Dat geeft op zich niet, maar dan moet je de dienstregeling daar op aanpassen, door óf meer overstaptijd óf meer buffertijd in te bouwen na vertrek uit Eindhoven. De terugkoppeling van gerealiseerde tijden naar planning ontbreekt echter bij de NS."
Een tweede probleem dat Goverde signaleerde bij Eindhoven was een kruispunt zo'n 2,5 minuut rijden vanaf het station in de richting Venlo. "De trein naar Venlo moest dat punt ongeveer gelijk passeren met een trein die uit Weert kwam. Die trein uit Weert was vaak te vroeg en kwam dan voor een rood sein te staan. Het opnieuw optrekken kost tijd en daardoor kon het gebeuren dat een trein die eigenlijk te vroeg was juist te laat aankwam in Eindhoven. Maar de NS zagen zo'n trein alleen te laat aankomen. De eerste reactie is dan: oh, de rijtijd is te kort ingeschat, we geven de trein meer speling. Terwijl de oplossing is, verander de dienstregeling iets waardoor er geen conflict meer ontstaat op dat kruispunt."
2+3 = 3
Na deze enigszins uit de hand gelopen bewerking van treindata kon Goverde aan het 'echte' rekenwerk beginnen. Hij wilde in beeld brengen hoe groot het sneeuwbaleffect is op het Nederlandse spoor, dat wil zeggen hoe lang en hoe ver verstoringen doorwerken. Daarvoor gebruikt hij een apart soort wiskunde, max-plus-algebra. In max-plus algebra is 2+3= max(2,3) = 3 en 2x3= 2+3 = 5. Goverde: "De essentie van een dienstregeling is dat treinen op elkaar wachten. Max-plus-algebra is heel geschikt om dat synchroniseren in wiskunde om te zetten. Max (2,3) = 3 betekent in dit geval dat trein A om '2 over' binnenkomt, trein B om '3 over' en dat beide treinen dus op zijn vroegst om '3 over' gesynchroniseerd zijn. Het maalteken gebruiken we in formules als (vertrektijd x rijtijd), dus bijvoorbeeld (20 x 23) = 43. De trein vertrekt om 20 over, de rijtijd bedraagt 23 minuten, dus de trein arriveert om 43 over."
Het meest kritieke circuit in Nederland voor de dienstregeling 2001 blijkt het traject Den Haag-Rotterdam-Dordrecht.
Max-plus is als het ware de natuurlijke taal voor een dienstregeling. "Synchronisatieproblemen leiden tot een stelsel van niet-lineaire - dus zeer complexe - vergelijkingen. Maar in max-plus-algebra ontstaan lineaire vergelijkingen die eenvoudig oplosbaar zijn."
Wat heet, nu Goverde eenmaal de dienstregeling volgens deze methodiek in zijn softwareprogramma Peter (Performance Evaluation of Timed Events in Railways) heeft ondergebracht kan hij binnen een seconde berekenen welk effect een vertraagde trein heeft. "In '93 was een promovendus al bezig met max-plus- algebra , maar die moest eerst het hele spoorboekje overtikken. Mijn programma kan de dienstregeling die door Dons gegenereerd wordt inlezen. Dons staat voor Designer Of Netwerk Schedules. De NS maken met Dons een basisdienstregeling. Handmatig vullen planners van de NS vervolgens de details van de dienstregeling in."
Met Peter bepaalde Goverde wat de zogenaamde kritieke circuits zijn, potentiële knelpunten in de dienstregeling. "De dienstregeling is cyclisch, dat wil zeggen herhaalt zich in principe ieder uur. Met Peter kun je berekenen hoeveel tijd je nodig hebt om alle ritten in een cyclus af te werken. De tijd die je overhoudt is de speling om vertragingen weg te werken. Het meest kritieke circuit in Nederland voor de dienstregeling 2001 blijkt het traject Den Haag-Rotterdam-Dordrecht. Daar heb je 58 minuten nodig om alle ritten af te werken en houdt je dus slechts twee minuten speling over. Het aardige is, dat dit uit een 'snelle' evaluatie van de grove dienstregeling rolt, maar dat ProRail ook in de praktijk merkt dat op het traject Den Haag-Dordrecht nogal wat vertragingen voorkomen."
Peter en Simone
Met Peter, dat eveneens door ProRail in licentie is genomen, kun je dus razendsnel een ontwerpdienstregeling evalueren. NS Reizigers, die de dienstregeling voor het personenvervoer in elkaar zet, moet toch staan te juichen bij zo'n programma? Maar de reactie van dr Leo Kroon van de afdeling logistiek van NS Reizigers is nogal gereserveerd. Kroon zat in de promotiecommissie van Goverde, maar heeft zich gestoord aan het persbericht van de TU Delft. Daarin stelt de TU dat een deel van de vertragingen die de NS ondervindt is op te lossen door her en der de dienstregeling aan te passen. Kroon: "Beide softwareprogramma's hebben zeker potentie. Maar zijn programma's zijn vooral bedoeld om de dienstregeling te evalueren. Oplossingen draagt hij niet aan en dus zijn boude uitspraken over het oplossen van vertragingen niet gepast. We moeten nog maar zien hoe toepasbaar de programma's zijn in de praktijk."
Bij de reactie van Kroon lijkt ook een vorm van concurrentie een rol te spelen. Kroon werkt bij NS Reizigers en is daarnaast deeltijdhoogleraar Logistiek aan de Erasmus Universiteit (de leerstoel wordt overigens betaald door de NS). Goverde is verbonden aan de TU Delft en werkte samen met ProRail. Nooit leuk natuurlijk, om door de concurrent op je vingers getikt te worden.
Kroon plaatst kanttekeningen bij Goverde's software: "Heel realistisch zijn de visualisaties natuurlijk niet. Je brengt immers een puntverstoring aan in de basisdienstregeling, die nog behoorlijk afwijkt van de uiteindelijke gedetailleerde dienstregeling. De link tussen Peter en punctualiteit is dan ook nog niet aangetoond. Wij gebruiken zelf het simulatiemodel Simone (SImulation MOdel of NEtworks, red.). Daarin kun je toevallige verstoringen aanbrengen, waardoor de simulaties iets realistischer worden. Zo'n simulatie duurt echter wel veel langer, zeker een paar uur."
Dick Middelkoop van Pro Rail treedt telefonsich op als scheidsrechter: "Beiden hebben gelijk. Je moet Peter en Simone voor verschillende dingen gebruiken. Met Peter kun je heel snel een eerste indicatie krijgen hoe goed je geplande dienstregeling is en waar kritieke circuits ontstaan. Met Simone kan je vervolgens inzoomen op knooppunten."
Kroon op zijn beurt erkent dat Simone ook niet zaligmakend is. "Simone voorspelde vorig jaar dat twee treinen uit Den Haag en Rotterdam naar Utrecht het beste in Gouda aan elkaar gekoppeld konden worden. Aldus geschiedde, maar de praktijk bleek weerbarstiger. Het combineren en splitsen van de treinen bleek zoveel tijd te kosten dat de problemen eerder toe dan afnamen."
Buffertijden
Een tweede proefschrift dat dit jaar het nieuws haalde was dat van dr Michiel Vromans. Hij promoveerde bij Leo Kroon. 'Het aantal vertragingen bij de Nederlandse Spoorwegen kan met twintig procent worden verminderd. Onderzoeker Michiel Vromans pleit in een promotieonderzoek voor aanpassingen in de dienstregeling, zoals het schuiven met vertrektijden', opende een nieuwsbericht over het onderzoek.
Vromans keek naar de verdeling van de buffertijden op het traject Haarlem-Maastricht. De meeste treinreizigers beseffen dit niet, maar de planners van de NS tellen tussen alle grote stations zeven procent buffertijd op bij de geplande rijtijd. Deze zeven procent is overigens historisch gegroeid en berust vooral op ervaring.
Vromans onderzocht of het wel zo slim is om die buffertijd uniform te verdelen tussen alle grote stations zoals nu gebeurt. Dat bleek niet het geval. Beter is om de buffertijd vooral in te zetten halverwege het traject, dus laten we zeggen rond Den Bosch en Eindhoven.
Nu is het de beurt aan Goverde om vraagtekens te zetten bij de claims. "Vromans heeft de keerpunten niet meegenomen: als een trein veel te laat bij zijn keerpunt aankomt kan dat vertraging opleveren voor de terugrit." Vromans, die inmiddels bij ProRail werkt (het is een kleine wereld), geeft telefonisch toe dat het nuttig is om de keerpunten mee te nemen. "Ik heb dat inmiddels gedaan voor het traject Den Helder-Nijmegen. Je ziet dat de verdeling van de buffertijden dan iets opschuift naar het einde toe. Maar het advies blijft hetzelfde, benut de meeste buffertijd halverwege de rit."
Vanwege diverse uitbreidingen van het spoorwegnet zal in 2007 een volledig nieuwe dienstregeling ingevoerd worden. Kroon tempert bij voorbaat de verwachtingen: "Er zijn tien varianten bekeken, maar de variant die het waarschijnlijk wordt wijkt niet sterk af van de huidige dienstregeling."
Het buffermodel van Vromans speelt nog geen rol bij de nieuwe dienstregeling. De programma's van Goverde wel. Middelkoop: "Het werk van Vromans is nog te theoretisch. We moeten eerst eens kijken wat een flinke verschuiving van buffertijden betekent voor de aansluitingen op andere treinen vanaf belangrijke stations als Amsterdam of Utrecht. Goverde's programma laten we parallel meelopen vanuit ProRail Innovatie. We testen de knelpunten ermee en de vertragingsgevoeligheid. De planners kunnen dan zien wat ze eraan hebben."
Zeker is al wel, dat het lastig blijft om theoretische modellen te vertalen naar de werkelijkheid. Kroon: "Het proces buiten is zo complex dat je met geen enkel model alles kunt meenemen. Hoe stop je bijvoorbeeld het gedrag van de machinisten in je model? In Japan rijden die rond met een metertje waarop ze kunnen zien of ze voor of achter lopen op schema. Dat kost een paar centen en het is de vraag of machinisten hier zo willen werken. Maar ook van Japanse reizigers kunnen we nog veel leren. Die staan netjes achter lijnen te wachten zodat mensen snel kunnen uitstappen. Ik zie dat in Nederland nog niet zo snel gebeuren."
Dit is een sterk ingekorte, onvolledige versie van het artikel uit nummer 12 (jaargang 2005) van Natuurwetenschap & Techniek. Wil je het complete, rijk geïllustreerde artikel lezen, neem dan een abonnement of koop het nummer in de winkel of kiosk.
de dienstregeling gaat per 60 minuten, niet per 1440quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:20 schreef HPoi het volgende:
[..]
Ook al is het spoor druk bezet. Je kan altijd speelruimte opnemen. Dan rijdt er op een traject alleen 1 trein minder per dag uiteindelijk, dat is geen ramp. En liever overal iets langer wachten, dan een uur wachten op de volgende trein.![]()
Vandaar mijn eerdere suggestie:quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:18 schreef McCarthy het volgende:
[..]
de dienstregeling gaat per 60 minuten, niet per 1440
quote:Misschien moet men eens afstappen van het principe dat voor alle bestemmingen er elke 60 minuten een trein moet zijn. Waarom niet elke 50' of elke 70' naargelang de bestemming?
En dat terwijl het hele artikel gaat over iets wat ik ook al zei: de praktijk wijkt af van de theorie en hoewel men met cijfers en definities prima "punctualiteit" kunnen claimen in de media levert men vaak toch geen betrouwbare dienstregeling.quote:Waarschijnlijk is het naar aanleiding van dit promotieonderzoek dat de NS dacht even met een leuk persbericht te komen
Dat is totaal niet handig voor de klant, die moet dan steeds opzoeken hoe laat de trein nu were gaat. Niets is handiger dan de zelfde patroontijden door de hele dag. IC vertrekken de hele dag om .27 en .57 de stoppers op .05/.35. Erg handig.quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:25 schreef Doderok het volgende:
[..]
Vandaar mijn eerdere suggestie:
[..]
Man leer eens lezen. Ik zeg 17 van de 20 keer (ofwel een punctualiteit van 85%). Ik zeg nergens dat die 20 keer in één dag, week of eeuw zitten. Dat is statistisch ook niet relevant omdat ik het over gemiddelden heb.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:46 schreef Neuralnet het volgende:
Er wordt hier gewoon niet geluisterd. Zoals gezegd heb ik geen boodschap aan die belachelijke statistieken aangezien ze niet stroken met de werkelijkheid. Ik reis geen 20 keer op een dag zodat uitspraken als "17 van de 20 treinen haal je wel" achterwege kunnen blijven. Ik reis 1 keer per dag op de heenweg naar een tijdkritische bestemming. Uiteraard kijk ik naar het aantal dagen dat ik op tijd op het werk ben. NIET naar het aantal treinen dat er totaal rijdt.
Hou nou eens op om je eigen ervaringen te projecteren op de rest van het land, zeikstraal.quote:Houd nu eens op om theoretisch gelul te projecteren op de praktijk. Ben je nou zo stom of lijkt het maar zo? De theorie wijkt af van de praktijk.
en jouw oplossing voor het geheel is? Ik heb je er al vaak om gevraagd, maar verder dan constant als een hersonloze, dementerende kip zonder kop bij -20 schreeuwen dat theorie en practijk anders zijn, kom je ook niet.quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:50 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
En dat terwijl het hele artikel gaat over iets wat ik ook al zei: de praktijk wijkt af van de theorie en hoewel men met cijfers en definities prima "punctualiteit" kunnen claimen in de media levert men vaak toch geen betrouwbare dienstregeling.
En waarom niet? Omdat je dan in moet zien dat het in Nederland nog niet zo slecht gaat als jij in je hersenloze kop hebt zitten?quote:Dit is Nederland. Vergelijkingen met het buitenland vind ik not done.
Waarom zou het eten in Afrika slechter zijn? Een maispapje ofzo is misschien niet iets wat we hier vaak eten, maar het is zeker geen slecht of ongezond voedsel hoor.quote:In Afrika nemen ze ook genoegen met slechter voedsel dan hier. Accepteren wij hier daarom ook slecht voedsel? Nee. Net zoals we hier geen prutswerk accepteren zoals in het buitenland ook het geval is. Nederland had ooit de beste technici en de beste ingenieurs, dan verwacht je ook wat.
Dat is niet helemaal waar trouwens, ook een trein die maar eens per dag rijdt kan doordat patroonrijden onmogelijk wordt de dienstregeling de rest van de dag verzieken.quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:18 schreef McCarthy het volgende:
[..]
de dienstregeling gaat per 60 minuten, niet per 1440
Punctualiteit wordt berekend over een hele periode. Dat kan je enkel gebruiken als een reiziger ook continu reist in die periode. Ik stel dat dat logicherwijs niet gebeurt. De totale hoeveelheid ritten die een reiziger niet aflegt is voor hem niet van belang. Wat heeft de reiziger eraan als die 17 treinen nooit rijden op het moment dat hij instapt en hij het moet doen met de overige 3 die gemiddeld altijd te laat zijn?quote:Man leer eens lezen. Ik zeg 17 van de 20 keer (ofwel een punctualiteit van 85%). Ik zeg nergens dat die 20 keer in één dag, week of eeuw zitten. Dat is statistisch ook niet relevant omdat ik het over gemiddelden heb.
Dat doe jij net zo goed door te stellen dat JIJ nooit problemen hebt. De punctualiteit is landelijk. Minstens 15 % rijdt niet op tijd. Tel daar een schatting van 5 % aan uitvallende treinen bij, een schatting van 5 % aan missende aansluitingen en 5 % aan treinen die de NS niet als vertraging definieert maar die werkelijk te laat zijn en je houdt hooguit 70 % aan punctialiteit over. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de relatief onnauwkeurige manier waarop men meet zoals genoemd staat in het bovenstaande artikel. Wie, landelijk gezien, dagelijks met de NS rijdt zal per maand gemiddeld minstens 5 a 6 keer te laat komen.quote:Hou nou eens op om je eigen ervaringen te projecteren op de rest van het land, zeikstraal.
Ik heb er geen kant en klare oplossing voor. Dat hoef ik ook niet, want ik ben klant en niet in dienst van het bedrijf. Strekking van deze topic is nog steeds dat een heleboel problemen bij de NS/Prorail liggen en niet bij de klant. De klant krijgt echter wel steeds de schuld.quote:en jouw oplossing voor het geheel is?
We stellen in Nederland strenge eisen aan producten en diensten. In België zijn de wegen ook slecht. Dat accepteren we hier ook niet. In Nederland heeft een bedrijf zich aan de eisen en regels te houden. Wil of kan een bedrijf dat niet? Dan gaan ze maar naar België. Geef een ander bedrijf de kans die het wel kan. Laat de RET, de HTM, de GVB en bedrijven als Syntus maar wat Light Rail rijden op plaatsen waar de NS het niet kan bolwerken.quote:En waarom niet? Omdat je dan in moet zien dat het in Nederland nog niet zo slecht gaat als jij in je hersenloze kop hebt zitten?
Ik zei niet dat de theorie niet klopt. Ik stelde dat de theorie theoretisch prima klopt, maar dat het er in de praktijk anders aan toe gaat. Dat is totaal iets anders.quote:Je mag ook best eens ergens inhoudelijk op in gaan ipv blijven roepen dat theorie niet klopt.
Enige statistische kennis is je blijkbaar niet gegund.quote:Op zaterdag 17 december 2005 15:20 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Punctualiteit wordt berekend over een hele periode. Dat kan je enkel gebruiken als een reiziger ook continu reist in die periode. Ik stel dat dat logicherwijs niet gebeurt. De totale hoeveelheid ritten die een reiziger niet aflegt is voor hem niet van belang. Wat heeft de reiziger eraan als die 17 treinen nooit rijden op het moment dat hij instapt en hij het moet doen met de overige 3 die gemiddeld altijd te laat zijn?
Zoals ik al eerder zei: een trein die te laat is, wil niet zeggen dat het geen goede dienst is. Een reis die wel gemaakt is, maar met bv. 30 minuten vertraging is niet vergelijkbaar met een TV die helemaal niet werkt.quote:Je wordt als bedrijf niet afgerekend op de dienst die je anderen levert, maar afgerekend op wat je de klant levert. Als Sony een uitval heeft van 3 op de 20 en ik een televisie terugbreng omdat het niet werkt, dan trek ik de verkoper ook over de balie als hij tegen mij zegt dat ik niet moet zeiken omdat 17 van de 20 apparaten WEL functioneren.
Ik heb regelmatig problemen, dat ik nooit vertraging heb, heb je mij niet horen zeggen (vrijdag nog +20 met individuele trein, over de hele reis +10, vandaag individuele trein +15, ik uiteindelijk geen vertraging over de hele reis)quote:Dat doe jij net zo goed door te stellen dat JIJ nooit problemen hebt. De punctualiteit is landelijk.
Dat klopt, hoewel het de laatste tijd wat aan het klimmen is richting 12%.quote:Minstens 15 % rijdt niet op tijd.
Ik heb eerder al gezegd dat er (wederom landelijk), 1,8% uit valt, incl. rampdagen Utrecht en paar keer Amsterdam dit jaar.quote:Tel daar een schatting van 5 % aan uitvallende treinen bij,
Dat zou wel redelijk kunnen kloppen als je uitgaat dat 1/3 van de vertragingen leiden tot het missen van een aansluiting.quote:een schatting van 5 % aan missende aansluitingen
Maar zoals ik al zei: dat is niet relevant, omdat een trein die minder dan 3 minuten te laat is )over het algemeent) niet tot gevolg heeft dat aansluitingen gemist worden.quote:en 5 % aan treinen die de NS niet als vertraging definieert maar die werkelijk te laat zijn en je houdt
TNV-systeem werkt zo'n beetje tot op de seconde nauwkeurig, waar jij die onnauwkeurige meting vandaan tovert, is mij een raadsel.quote:Dan heb ik het nog niet eens gehad over de relatief onnauwkeurige manier waarop men meet zoals genoemd staat in het bovenstaande artikel.
Dat is totaal nietszeggend als je 'te laat komen' niet definieerd. Als je meer dan 1 seconde te laat komen, al te laat komen vindt (wat het strikt genomen is), kom je veel hoger uit.quote:Wie, landelijk gezien, dagelijks met de NS rijdt zal per maand gemiddeld minstens 5 a 6 keer te laat komen.
Dat verandert geen hol aan mijn verhalen.quote:Het punt is hier gewoon dat een aantal mensen niks belangrijks te doen heeft en geen zak geeft om de tijd. Vanuit die positie is het makkelijk praten.
*diepe zucht* de klant krijgt niet steeds de schuld. Dat jij dat zo voelt, ligt echt aan jou. Wat NSR stelt is dat het in/uitstappen sneller verloopt als men zich verspreid op het perron en zo alle deuren gebruikt. Daar ging dit topic over, en het is gewoon DE waarheid. Wiskundig totaal geen discussie over mogelijk.quote:Ik heb er geen kant en klare oplossing voor. Dat hoef ik ook niet, want ik ben klant en niet in dienst van het bedrijf. Strekking van deze topic is nog steeds dat een heleboel problemen bij de NS/Prorail liggen en niet bij de klant. De klant krijgt echter wel steeds de schuld.
'Maar naar België' gaan kan niet, omdat je daar enkel de NMBS (een een beetje NS-I) hebt, andere smaken treinen zijn er niet.quote:We stellen in Nederland strenge eisen aan producten en diensten. In België zijn de wegen ook slecht. Dat accepteren we hier ook niet. In Nederland heeft een bedrijf zich aan de eisen en regels te houden. Wil of kan een bedrijf dat niet? Dan gaan ze maar naar België. Geef een ander bedrijf de kans die het wel kan. Laat de RET, de HTM, de GVB en bedrijven als Syntus maar wat Light Rail rijden op plaatsen waar de NS het niet kan bolwerken.
Welke theorie klopt dan niet? Er is niet iets als DE theorie.quote:Ik zei niet dat de theorie niet klopt. Ik stelde dat de theorie theoretisch prima klopt, maar dat het er in de praktijk anders aan toe gaat. Dat is totaal iets anders.
Maar zeggen wat er nu niet klopt, doe je wederom niet. Je blijft maar hangen in algemeenheden.quote:Overigens hoef ik helemaal geen oplossing aan te dragen om toch te kunnen concluderen dat er veel niet klopt. Ik ben slechts klant. Als ik nu 5 ruggen per maand kreeg en voldoende bevoegdheid had, dan had men mij kunnen aanspreken op mijn verantwoordelijkheid. Nu spreek IK mensen aan op hun verantwoordelijkheid om mij op tijd op m'n werk te brengen.
Dat is onmogelijk. Er hoef maar flink wat regen te vallen in je rijdt nog maar 90 ipv 130. En dan ben je ook te laat. Tanken = te laat. Verkeerslicht op rood = te laat. Gegarandeerde reistijd: totale bullshit. Net als NSR overvind ook jij last van externe factoren.quote:Op zaterdag 17 december 2005 21:19 schreef kawotski het volgende:
Met motor heb ik een gegarandeerde reistijd en NOOIT vertraging.
Dat kunnen ze wel. Het probleem is dat half Nederland alleen de brandstofkosten van de reis neemt en niet de vaste lasten, waarvan vooral de afschrijving nogal eens snel vergeten wordt.quote:Zolang de NS met 1000'en tegelijk vervoeren nog niet eens goedkoper kan zijn dan ik alleen op de motor mogen ze wel eens gaan nadenken.
Dan krijg je een (te) grote toeloop in de ochtenduren, en dat wil je echt niet. De ochtendspits is bij iedere modaliteit maatgevend, en als je daar alles op moet dimensioneren, krijg je dat nooit terugverdiend. Ofwel: je koopt nog meer treinen om iedereen te vervoeren in de ochtend, terwijl je deze de rest van de dag niet meer nodig hebt.quote:Afschrijvingskosten? De NS kan ook de kortingskaart afschaffen en het zgn. kortingstarief als hoogste tarief nemen.
De dienstregeling is natuurlijk ook al 100 jaar hetzelfde, en net als in 1914 duurt een ritje Groningen-Utrecht nog steeds 175 minuten (zonder stop in Amersfoort), waar dit nu nog geen twee uur duurt.quote:De NS zal het dus nooit winnen en zolang ze stil blijven staan in de tijd zal het nooit wat worden.
Ja, die Wadlopers zijn om de haverklap kapot. Eigenlijk zijn ze ook op. Er zijn nieuwe treinen besteld, die komen volgend jaar dacht ik.quote:Op zaterdag 17 december 2005 23:56 schreef MREn het volgende:
NoordNed doet dat ook, maar in veel mindere mate, en sinds Arriva de toko over heeft genomen schijnt het op de Groninger en Friese nevenlijnen een drama van te korte (en dus) te late treinen te zijn geworden.
http://www.arriva.nl/page.php?id=636quote:Op zondag 18 december 2005 00:33 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, die Wadlopers zijn om de haverklap kapot. Eigenlijk zijn ze ook op. Er zijn nieuwe treinen besteld, die komen volgend jaar dacht ik.
Ik zeg niet dat ik direct als een kansloze Harrie op de rem trap, maar als het zicht het als gisteren redelijk slecht is, zal ik eerder 90 rijden dan 130. Ik heb ook een hekel aan volk dat bij de eerste de beste mistbank in de ankers gaat, is zo lekker als je daar achter aan komt...quote:Op zondag 18 december 2005 13:15 schreef kawotski het volgende:
[quote]Op zondag 18 december 2005 00:04 schreef MREn het volgende:
[..] /quote]
Flink wat regen:
Het is persoonlijk, maar waar bij een stortbui de automoblist op de rem trapt geef ik gas bij anders blijven de druppels op m'n vizier plakken.. ik ga er vanuit dat jij dus ook tot die categorie behoort die een rijbewijs hebben maar niet kunnen rijden.
Vertel eens, hoe kun je anticiperen op een auto die door je slagbomen rijdt bij een overgang? Of een draadbreuk?quote:Tuurlijk heb je altijd externe factoren, maar je kunt ook anticiperen of leren.. dat zijn bij NS gezien de geschiedenis onbekende woorden.
Lelystad-Heerenveen (al dan niet via Zwolle), ligt er binnen 25 jaar. En statistisch gezien zou ik dat nog mee mogen maken.quote:Dienstregeling:
Hoe groot is dit land? Wel geld voor marginalistische verbeterringen zoals Betuwelijn en HSL, maar rails via afsluitdijk of Lelystad - Zwolle, of Lelystad - Heerenveen bijv. zul je waarschijnlijk niet meer meemaken, kijk eens hoeveel autobewegingen je op die trajecten hebt. Dat noem ik stilstand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |