Ik vind het een mooi gedicht. Helaas te laat voor de surprises.quote:Op dinsdag 6 december 2005 22:42 schreef BaajGuardian het volgende:
wat vinden jullie hiervan?
maak je nu een grapje?quote:Op dinsdag 6 december 2005 22:54 schreef boskov het volgende:
Als ik het me goed herinner is dit een postmodernistische filosofische stroming. Geintroduceerd door Kuhn, maar uiteindelijk nooit heel serieus genomen. Het niet accepteren van enige objectiviteit in epistomologie of ontologie is erg lastig. Ik snap alleen niet waarom je quantum mechanica hierin betrekt.
en is meneer de radicale taalpurist ook trots erop dat hij enkel daar op kan letten?quote:Op dinsdag 6 december 2005 22:51 schreef the900 het volgende:
Wat ik er van vind?
Ik heb geen flauw idee wat je loopt te bazelen... formuleer eerst eens een fatsoenlijke zin
Licht een de relatie toe tussen de lege kernen van quantum mechanica en surreele en postmodernistische insteken.quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:07 schreef BaajGuardian het volgende:
ik link het aan quantum omdat het begint met een lege kern.
quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:07 schreef BaajGuardian het volgende:
(persoonlijk vind ik het een mentale stoornis als men daar hardnekkig op let)
ja moest er zelf ook om lachen , je moest eens weten hoevaak ik wel niet posts moet lezen in mijn topics als :quote:
ik vind vrije gedachten gezonder dan een bestaande theorie aannemenquote:Op dinsdag 6 december 2005 23:19 schreef boskov het volgende:
om even over te schakelen op jouw gedachtegang. Je zegt dat het leeg is, dus alles is lucht. Maar lucht is ook een substantie, net als ijzer, lood en goud. Dus, dan zou het niet leeg zijn. Je maakt daar al een denkfout. En lees eens wat over postmodernisme. Dat is dus de softe aanpak van wat jij probeert te zeggen.
. Lees je post eens over, misschien zie je dan dat je erg wazig lult.quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:05 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
en is meneer de radicale taalpurist ook trots erop dat hij enkel daar op kan letten?
of doe je ook nog andere dingen met je leven op fok.
ben ik het met je eensquote:Op dinsdag 6 december 2005 23:21 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ja moest er zelf ook om lachen , je moest eens weten hoevaak ik wel niet posts moet lezen in mijn topics als :
ik kan je niet serieus nemen want je grammatica is slecht
(heb het nog wat normaler neergezet ook)
vandaar die opmerking
echt , wat intereseert de volgorde van lettertjes , als je zelfs een zin zonder klinkers al perfect kunt lezen , probeer maar :
wrschnlk kn j dt prfct lzn
en zo tiep ik niet.
iig , back ontopic?
Ja, want jouw posts slaan nergens op!quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:33 schreef BaajGuardian het volgende:
snoes?
en ik heb behoorlijk wat over quantum mechanica gelezen en er nog werkelijk over nagedacht ook.
is het nu werkelijk zo moeilijk voor fok lezertjes om te posten met een nuttige bijdrage?
Nee, niet ontleden. Maar het zou wel fijn zijn om zijn posts te snappen zonder dat je ze drie keer moet overlezen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:40 schreef zhe-devilll het volgende:
Nou en?
lekker belangrijk om alles te ontleden get a life ofzo
gefeli , en dan nog iemand zn post nergens op vinden slaan , je hebt vast een goed cijfer gehaaldquote:Ja, want jouw posts slaan nergens op!
En ja, ik heb ook quantummechanica gedaan bij, en wel bij prof. Kleiss
welkom tot de niet vaststaande hapklare brokken die je in de krant leest manier van posten/denken/doen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:41 schreef TC03 het volgende:
[..]
Nee, niet ontleden. Maar het zou wel fijn zijn om zijn posts te snappen zonder dat je ze drie keer moet overlezen.
Nou nou, klop jezelf niet teveel op de borst.quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:44 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
welkom tot de niet vaststaande hapklare brokken die je in de krant leest manier van posten/denken/doen.
oftewel , de hersennen voor meer dingen gebruiken dan voorheen.
en een post 3x lezen is juist goed!
de 1e keer lees je het ,
de 2e keer denk je erover na
de 3e keer snap je het.
- eerste keer zegt de hersenpan : dit strookt niet met mijn maatstaven , bad bad badquote:Op dinsdag 6 december 2005 23:52 schreef TC03 het volgende:
[..]
Nou nou, klop jezelf niet teveel op de borst.
Het is meer iets als dit:
- Eerste keer snap ik er geen klote van
- Tweede keer snap ik er geen klote van op een paar zinnen na
- Derde keer snap ik wat je wilt zeggen, maar heb ik door dat dom gezwam is en klik ik het weg.
Tuurlijk, wat jij wil.quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:56 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
- eerste keer zegt de hersenpan : dit strookt niet met mijn maatstaven , bad bad bad
- tweede keer zegt de hersenpan : nou eigenlijk zit er best logica in , maar snap et nog nie
- derde keer zegt de hersenpan : ik snap hem , maar ik blijf liever in mijn eigen veilige maatstaven.
iemand een retard noemen , nee dat is een zeer intellectuele bijdrage aan het topic.quote:
ongetwijfeld? waarom.. omdat je nu dit antwoord leest? of ben ik nu een verplicht deel van jouw bewustzijn geworden?quote:Op woensdag 7 december 2005 00:18 schreef BaajGuardian het volgende:
hmm , deze bewustzijns deeltjes / lege kernen zouden ongetwijfeld met elkaar communiceren , in constante zin zodat het realiteitsplaatje zo colectief mogelijk blijft.
Men gaat er al 60 jaar vanuit dat een objectief realisme niet mogelijk is. Dus, wees niet zo verbaasd over wat je zegt. Het is alleen dat in die verwrongen perspectieven kantlijnen bestaan die voor iedereen gelden. Bijvoorbeeld, geboorte, dood, eten etc. Het klinkt heel simpel, maar uit deze dingen kan je veel dingen halen. Mensen zijn voorspelbaar.quote:Op woensdag 7 december 2005 00:07 schreef NITROHOSS het volgende:
Dit zou betekenen dat alles wat er is slechts ons eigen zelfbewustzijn is, en de wereld om ons heen slechts een vergezicht door de verwrongen perspectieven van de geest die ons zelfbewustzijn vormt, aangenomen dat een geest geen ruimte inneemt...
quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:35 schreef TC03 het volgende:
[..]
Wat een mongool ben jij. Lees je post eens over, misschien zie je dan dat je erg wazig lult.
TC03, dit soort uitspraken zijn hier niet gewenst.quote:Tuurlijk, wat jij wil. Retard.
Als jij het niet belangrijk vindt en geen ontopic post wil maken uit gebrek aan interesse,quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:40 schreef zhe-devilll het volgende:
Nou en?
lekker belangrijk om alles te ontleden get a life ofzo
Ok dus dat betekend dat als iemand toekijkt, een blind persoon snoeihard tegen die boom loopt. Maar kijkt er niemand dan zou diezelfde blinde persoon of door die boom heenlopen, of zou die boom er niet kunnen zijn.....quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:03 schreef boskov het volgende:
Ik zal het even toelichten, maar zoals ik zei het is een tijdje terug, dus er kunnen fouten ingeslopen zijn.
Waar het omgaat is dat de postmodernistische stroming ervan uitgaat, dat realiteit niet bestaat. Een metarealiteit bestaat niet, iedereen heeft zijn eigen realiteit (probleem nummer één, het beweren dat er geen meta is, is meta). Dit bouwt verder voort op, maakt een blaadje dat van een boom valt geluid als er niemand in de buurt is? Of nog erger, is er uberhaupt een boom, als er niemand is om deze waar te nemen. Naja, je begrijpt dat dit best zweverig is, en dat het als filosofische stroom niet echt is doorgebroken. Het grootste probleem is dat Kuhn zich zo had omringd met argumenten, dat het helemaal niet makkelijk is om deze omver te werpen.
Was het maar waar, alleen al voor dat kindje op de step die geschept werdt door de auto...quote:Op dinsdag 6 december 2005 22:42 schreef BaajGuardian het volgende:
Quantum mechanica
er is geen solide kern , alles gaat door in oneindige holheid , lucht
in die zin kan als de hersennen (de ogen kijken niet, vangen enkel licht op , je kijkt met je hersennen) het willen een muur net zo lucht zijn als de lucht waar je je handen doorheen zwaaid
en die lucht net zo solide als de muur die jou hersenen zo solide maken.
zijn we mischien niet in de ruimte , in het niks , bestaat er uberhaupt wel iets
of zit alles letterlijk tussen de oren.
Dan zal die boom in theorie er niet zijn.quote:Op woensdag 7 december 2005 15:59 schreef MaHawK het volgende:
[..]
Ok dus dat betekend dat als iemand toekijkt, een blind persoon snoeihard tegen die boom loopt. Maar kijkt er niemand dan zou diezelfde blinde persoon of door die boom heenlopen, of zou die boom er niet kunnen zijn.....
Dat maakt de normale mens overigens sadistisch zonder het zelf te weten.![]()
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen voorstander van deze theoriequote:Op woensdag 7 december 2005 15:59 schreef MaHawK het volgende:
[..]
Ok dus dat betekend dat als iemand toekijkt, een blind persoon snoeihard tegen die boom loopt. Maar kijkt er niemand dan zou diezelfde blinde persoon of door die boom heenlopen, of zou die boom er niet kunnen zijn.....
Dat maakt de normale mens overigens sadistisch zonder het zelf te weten.![]()
Ik vraag alleen maar of hij een duidelijk verhaal wilt schrijven.quote:Op woensdag 7 december 2005 12:46 schreef Mirage het volgende:
[..]
[..]
TC03, dit soort uitspraken zijn hier niet gewenst.
Hou dit voortaan achterwege.
Als jij het beter denkt te weten, leg jíj het dan uit.
Weerleg zijn "theorie" met argumenten.
Als je hier geen zin in hebt, dan mag je wegblijven.
Onzin !quote:Op woensdag 7 december 2005 17:31 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ik vraag alleen maar of hij een duidelijk verhaal wilt schrijven.![]()
In tegenstelling tot deze post welke natuurlijk getuigt van taalkunde, onderbouwing en wederzijds begrip:quote:Op woensdag 7 december 2005 18:41 schreef Mirage het volgende:
[..]
Onzin !
En als jij echt niet begrijpt waar het probleem ligt zou ik eens in de spiegel kijken en dezelfde woorden herhalen als dat jij hierboven ergens schreef. Hoe komen die woorden op jou over ? retard, mongool......
Op mij niet als een fatsoendeljik vraag.
Volgende keer ben je weg.
En nee, dit doet Baaj veel vaker, en hij wordt beschermd door weet ik wie want hij komt er negen van de tien keer mee weg.quote:Op zondag 27 november 2005 06:09 schreef BaajGuardian het volgende:
sodemieter op met je detailhoererij , ga anders een llama in de kont pompen ,
het is een heel simpele opmerking
iedereen loopt wel zo te klagen dat we zo geregeerd worden bladiebla ,complot hier complot daar
doe er dan wat aan ipv de wijze forum man uit te hangen.
ajajaj aanzet tot wat? fuck you.
have a nice day btw , and dont gorget to get your reality pills
Ik begon pas met die woorden te gooien toen hij zich als een mongool stom gedroeg toen iemand anders aanmerkte dat zijn openingspost niet echt een literair hoogstandje was. Zijn openingspost heb ik een kans gegeven, maar als hij vervolgens dan zelf zijn lezers geen kans geeft ben je gewoon achterlijk niet slim bezig.quote:Op woensdag 7 december 2005 18:41 schreef Mirage het volgende:
[..]
Onzin !
En als jij echt niet begrijpt waar het probleem ligt zou ik eens in de spiegel kijken en dezelfde woorden herhalen als dat jij hierboven ergens schreef. Hoe komen die woorden op jou over ? retard, mongool......
Op mij niet als een fatsoendeljik vraag.
Ohja, ik vergat inderdaad nog te melden dat men wel iets meer dan een oogje dichtknijpt bij BaajGuardian's post. Waarschijnlijk omdat de Fok! crew hem zo zielig vindt ofzo.quote:Op woensdag 7 december 2005 18:54 schreef ChOas het volgende:
[..]
In tegenstelling tot deze post welke natuurlijk getuigt van taalkunde, onderbouwing en wederzijds begrip:
[..]
En nee, dit doet Baaij veel vaker, en hij wordt beschermd door weet ik wie want hij komt er negen van de tien keer mee weg.
quote:Op woensdag 7 december 2005 18:54 schreef ChOas het volgende:
[..]
In tegenstelling tot deze post welke natuurlijk getuigt van taalkunde, onderbouwing en wederzijds begrip:
[..]
En nee, dit doet Baaj veel vaker, en hij wordt beschermd door weet ik wie want hij komt er negen van de tien keer mee weg.
Een elektron verplaatst zich toch continue naar een andere dimensie om vervolgens weer terug te keren naar onze dimensie ? (iets wat ik opgevat heb over het gevolg van de stringtheorie)quote:Iemand die zich focus'ed op de macrowereld vergeet de microwereld.
Iemand die zich focus'ed op de microwereld vergeet de macrowereld.
niet echt een boeiende film, en hij gaat meer over de snaartheorie.quote:Op woensdag 7 december 2005 19:18 schreef Aurora025 het volgende:
Bekijk hier de 3 uur durende video, The Elegant Universe.
Het topic onderwerp wordt hier ook uitvoerig behandeld.
Viel spaß!
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html
Onzekerheidsrelatie (van Heisenberg).quote:Op woensdag 7 december 2005 19:08 schreef perfectionist het volgende:
Quantum Mechanica is zeker een intressant onderwerp (de onzekerheid faktor).
Het spreekt niets tegen, het vult het aan.quote:Ik denk dan altijd aan Einstein, en z'n meesterlijke theorie'en
Deze zijn idd prefekt toepasbaar op de natuur, alleen Quantum Mechanica spreekt *veel* punten tegen.
Dat denk ik ook.quote:* perfectionist 's leraar natuurkunde zei altijd :
[..]
Een elektron verplaatst zich toch continue naar een andere dimensie om vervolgens weer terug te keren naar onze dimensie ? (iets wat ik opgevat heb over het gevolg van de stringtheorie)
Ik vermoed dat het universum het nooit zal laten zien : De regel van alles.
Simpel om het feit dat je waarnemingen vanaf het innerlijke zelf doet dus nooit een objectieve toeschouwer kan zijn
Net zoals de hersenen, de hersenen verklaren. (laat staan dat jezelf kan verklaren)
Ik zie het als een tanges, we zullen de "waarheid" steeds dichter en dichter benaderen maar we zullen het nooit krijgenT'is wat een ieder wil geloven... (aan zichzelf wil bewijzen)
edit :
@Aurora025Geweldig, Dank je wel
Iddquote:Op woensdag 7 december 2005 19:49 schreef Quarks het volgende:
Het spreekt niets tegen, het vult het aan.
En voelen ons zo wijs dat we weer onzequote:Op woensdag 7 december 2005 19:49 schreef Quarks het volgende:
We gaan richting een technologische sinigulariteit.
Wat heeft dat volgens jou met kwantum mechanica te maken? Ik vermoed wel wat je bedoelt: dat er een bewustzijn nodig is om kwantumdeeltjes die in golfstatus verkeren in een uiteindelijk vorm te dwingen. Maar het is de interactie, de meting die dat doet niet dat per se een mens die de meting afleest. Ik nomineer de kwantum mechanica tot de meest misbruikte theorie voor vage beweringen. Kwantum mechnica is vaag, mijn bewering is nog vager, aha! daar kan ik mijn overtuiging mee bewijzen! Het verschil is dat de kwantum mechanica experimenteel aantoonbaar is maar alle daarvan vage afgeleide theorien niet.quote:Op dinsdag 6 december 2005 22:42 schreef BaajGuardian het volgende:
Quantum mechanica
in die zin kan als de hersennen (de ogen kijken niet, vangen enkel licht op , je kijkt met je hersennen) het willen een muur net zo lucht zijn als de lucht waar je je handen doorheen zwaaid
zijn we mischien niet in de ruimte , in het niks , bestaat er uberhaupt wel iets
Sorry dat ik het zeg, maar dit is echt niet te begrijpen. Grammaticaal maak je zoveel fouten en zinnen lopen voor geen meter. Kan je het niet wat duidelijker omschrijven? Hier krijgt een paard de hik van.quote:Op dinsdag 6 december 2005 22:42 schreef BaajGuardian het volgende:
Quantum mechanica
Misschien dat ik antwoord kan geven, heb een paar vakjes quantumfysica gevolgdquote:Op zaterdag 10 december 2005 10:18 schreef Dukhlovi het volgende:
oooookeee, quantum mechanica dus.
Mensen die er voor gestudeerd hebben hebben vaak kritiek op de new age uitleg ervan. bijv Prof van 't Hooft moet niets weten van een spirituele link naar de QM. Kan iemand die er verstand van heeft verklaren waarom die new age uitleg als bijv in what the bleep do we know niet klopt ? Het is toch zo dat de waarneming van het experiment het experiment zelf beinvloed (Schrodinger kat enzo). Ik vind dan de conclusies die je kunt trekken voor het beinvloeden van je leven eigenlijk helemaal zo gek nog niet. En het is toch zo dat Niels Bohr zelf zei : wie niet onderste boven is van de QM die heeft het niet begrepen (of iets in die trant)
sorry maar dit vind ik dus echt de domste zin die ik in mijn gehele leven op fok heb gelezenquote:Ik denk dat je het zo kunt samenvatten: de quantumfysica is een theorie die je niet intuitief moet interpreteren, maar wiskundig. Wiskunde is een veel hogere taal dan de menselijke intuitie.
In je vorige post staat geen onderbouwing; het gaat zelfs niet over quantum mechanica.quote:Op zaterdag 10 december 2005 11:38 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
sorry maar dit vind ik dus echt de domste zin die ik in mijn gehele leven op fok heb gelezen
maar ik zal wel weer te new agerig zijn.
(voor onderbouwing van mijn kant zie mijn eerdere post)
Hoe bereken je de subjectiviteit van natuurkrachten?quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:46 schreef BaajGuardian het volgende:
natuurkrachten zijn subjectief
quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:46 schreef BaajGuardian het volgende:
natuurkrachten zijn subjectief
Zo kun je alles wel afdoen als flauwekul.quote:Op zaterdag 10 december 2005 14:43 schreef BaajGuardian het volgende:
alleen wij berekenen.
de mens.
wat de mens ziet , is niet wat er is , perceptie van de mens is niet goddelijk begrip voor welke materie dan ook.
wetenschap bestaat niet.
Ik kan je onderbouwing niet echt vindenquote:Op zaterdag 10 december 2005 11:38 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
sorry maar dit vind ik dus echt de domste zin die ik in mijn gehele leven op fok heb gelezen
maar ik zal wel weer te new agerig zijn.
(voor onderbouwing van mijn kant zie mijn eerdere post)
Misschien offtopic, maar is er een verschil tussen quantummechanica en quantumfysica?quote:Op zaterdag 10 december 2005 15:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan je onderbouwing niet echt vinden
Maar jij kunt het dom vinden, feit is dat de wiskundige formulering van de QF ( en dat is ook haar basis natuurlijk ) eenduidig is; jouw verhaal is dat absoluut niet, het is een erg persoonlijke interpretatie. Het heeft in mijn ogen niks met de quantumfysica te maken; je had die conclusies uit elke andere willekeurige "theorie" kunnen onttrekken en er een labeltje aan kunnen plakken. Niks mis mee verder, overigens
Ja, een paar lettersquote:Op zaterdag 10 december 2005 15:22 schreef Quarks het volgende:
[..]
Misschien offtopic, maar is er een verschil tussen quantummechanica en quantumfysica?
Ik heb het even opgezocht:quote:Op zaterdag 10 december 2005 15:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, een paar letters![]()
Verder niet, zover ik weet
Wat me toch interesseerd is, en dan doel ik vooral op users als Haushofer, hoe wetenschappers, of personen met een sterke wetenschappelijke achtergrond, dergelijke ontwikkelingen zien. Een simpele google actie toonde mij dat de quantumfysica een steeds prominentere rol begint te krijgen in universiteiten. De behoefte om het onverklaarbare te verklaren schijnt sterker te worden, en daar de huidige middelen (lees: de talen die we op dit moment kennen; mathematica, natuurkunde, etc) daar niet in voldoen wordt er gezocht naar andere methoden. Heeft dit een degraderende (sorry weet ff niet een goed nederlands woord) werking op de wetenschap in het algemeen, of is dit gewoon een wederverschijning van vage theorieen die al eeuwen bestaan?quote:Op zaterdag 10 december 2005 16:33 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht:
kwan·tum·me·cha·ni·ca (de ~ (v.))
1 [nat.] wetenschap die de mechanische wetten, inzake atomen en moleculen, bestudeert en onderzoekt
kwan·tum·fy·si·ca (de ~ (v.))
1 de toepassing van de kwantumtheorie op de fysica
Het verschil is dus minimaal.
Wat is het gevaar dan ?quote:Op woensdag 7 december 2005 18:41 schreef Mirage het volgende:
Heb je slechts wat populair wetenschappelijke boekjes gelezen over QM of ook serieuze literatuur? Begin eens met je ideeen helder te formuleren als je ze aan anderen wilt overbrengen (en nee, ik doel dan niet alleen op spelling). Je gooit met vage termen zonder nauwkeurig uit te leggen wat je precies met deze termen bedoelt. B.v.quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:33 schreef BaajGuardian het volgende:
snoes?
en ik heb behoorlijk wat over quantum mechanica gelezen en er nog werkelijk over nagedacht ook.
is het nu werkelijk zo moeilijk voor fok lezertjes om te posten met een nuttige bijdrage?
Ik begrijp niet helemaal waar je heen wiltquote:Op maandag 12 december 2005 00:44 schreef D1 het volgende:
[..]
Wat me toch interesseerd is, en dan doel ik vooral op users als Haushofer, hoe wetenschappers, of personen met een sterke wetenschappelijke achtergrond, dergelijke ontwikkelingen zien. Een simpele google actie toonde mij dat de quantumfysica een steeds prominentere rol begint te krijgen in universiteiten. De behoefte om het onverklaarbare te verklaren schijnt sterker te worden, en daar de huidige middelen (lees: de talen die we op dit moment kennen; mathematica, natuurkunde, etc) daar niet in voldoen wordt er gezocht naar andere methoden. Heeft dit een degraderende (sorry weet ff niet een goed nederlands woord) werking op de wetenschap in het algemeen, of is dit gewoon een wederverschijning van vage theorieen die al eeuwen bestaan?
quote:Op maandag 12 december 2005 12:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt
Maar misschien bedoel je dit: Ja, veel fysici zijn vies van de links die mensen leggen tussen de quantumfysica en bijvoorbeeld oosterse ideeen of paranormaliteit. Ikzelf zou dergelijke dingen niet willen verklaren met de quantumfysica. Ik hecht sowieso niet alteveel waarheidsgehalte aan theorieen. De quantumfysica werkt, en waarom ze werkt weet niemand. En waarom ze zo het menselijke intuitiegevoel tegenspreekt is ook een groot raadsel, maar kennelijk is dat de structuur van de natuur en heeft de mens andere middelen nodig voor het verklaren van concrete fysische zaken. Kennelijk laat de natuur zich het beste blootleggen via de wiskunde.
De populaire literatuur werkt mee aan de mystificatie van de quantumfysica: Hawking neemt het voorbeeld van spin met kaarten en hoe deze om een as kunnen draaien.Het wordt er echter vrij beroerd neergezet. Er wordt namelijk gesuggereerd dat je de analogie kunt trekken, terwijl een dergelijke uitleg meer het absurde zou moeten laten zien zou je de analogie willen trekken met klassieke mechanica en intuitie. Ook wordt er heel mysterieus gedaan over de quantumfysica, wat nogal wat mensen op het verkeerde been zet. Er wordt bijvoorbeeld gesuggereerd dat je niks met zekerheid kunt weten in de quantumfysica ( of dat de kans op iets nooit nul is ) , maar dat is grote flauwekul; er zijn oneindig veel situaties te bedenken waarin je bepaalde grootheden exact kunt meten. De quantumfysica is wiskundig volledig logisch, alleen intuitief niet. En dat zorgt voor veel zweverijen. Niks mis mee, mensen hebben daar kennelijk behoefte aan. En je moet het toch wat spectaculair en interessant maken voor mensen die geen waarde hechten aan details. Ik neem zoiets echter niet serieus, omdat dergelijke zweverijen erg vaak worden uitgesproken door mensen die geen greintje fysica of wiskunde kunnnen en ook omdat ze de theorie dan verheffen tot een soort "waarheid". En dat is het niet; het is louter een wiskundig consistente beschrijving van de natuur die opmerkelijk accuraat is.
Ik hoop dat dit niet te denigrerend overkomt, trouwens
Wat is een wereldse natuurkracht? Zijn er ook niet wereldse natuurkrachten?quote:Op maandag 12 december 2005 12:04 schreef BaajGuardian het volgende:
-oneindige holheid , al ga je nog zover de diepte dimensie in (kleiner) , je kunt voor-eeuwig doorgaan
zelfs de onmogelijkste kleinheden bestaan niet uit een solide (neem aan dat je weet wat solide is) kern
maw het is leeg , net als de ruimte in het heelal
en juist omdat het buiten deze wereld doorgaat , is de wereldse (begrepen) natuurkracht subjectief.
Je hebt gewoon een paar ideetjes, maar met QM heeft het weinig te maken.quote:en nee ik heb geen wetenschappelijk boekjes gelezen
enkel *opstapjes* en vooral interresant denkwerk door verschillende inviduen
die je ook wel op internet kunt vinden trouwens
zoals *the physics of concienceness engineering* mij ergens een andere kijk op quantum heeft gegeven (vooraf , het gaat zelf niet perse over quantum maar is net als het meeste gewoon een opstapje naar diepere gedachten en begrippen) dan een wetenschappelijk strak boekje zou doen.
Als je iets zinnigs wilt zeggen over QM zul je je toch echt een beetje moeten verdiepen in de materie. Gebrek aan kennis kan ook een barriere vormen.quote:ik denk liever zelf na zonder barrieres.
eigenlijk kom je alleen dan ergens.
Duidelijke uitlegquote:Op zaterdag 10 december 2005 11:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat je het zo kunt samenvatten: de quantumfysica is een theorie die je niet intuitief moet interpreteren, maar wiskundig. Wiskunde is een veel hogere taal dan de menselijke intuitie. Die laatste faalt jammerlijk op bepaalde gebieden.
Dit is wat jou is verteld door de wetenschappers waarvan jij les hebt gehad. Het geinige is dat het gros van de wetenschappers de wereld om ons heen probeert te beschrijven d.m.v. de wetten van Newton, terwijl deze enorm gedateerd zijn. Ze horen uiteraard binnen het plaatje en verklaren de meeste zaken op aarde, maar lang niet alles. Zaken waarin jij en jouw leraren niet geloven, zoals paranormale vermogens, kunnen niet door deze wetten worden verklaard. Hetzelfde geldt voor a-causale verbanden.quote:Op zaterdag 10 december 2005 11:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]Ik denk dat je het zo kunt samenvatten: de quantumfysica is een theorie die je niet intuitief moet interpreteren, maar wiskundig. Wiskunde is een veel hogere taal dan de menselijke intuitie. Die laatste faalt jammerlijk op bepaalde gebieden.
heeft 0,0 met de quantumfysica te maken. Dat is gewoon een spirituele verkrachting van een wetenschappelijke theorie; de quantumfysica zegt niks over bewustzijn, gedachtes of iets dergelijks. Niks mis mee, maar noem het dan geen quantumfysica. Dat is zoiets als een jojo een soort dropveter noemen. Veel mensen hier in Tru zien dit misschien als "spreken vanuit een autoriteit" zoals jij het noemt, maar ik snap werkelijk niet waar je dit soort redenaties vandaan haalt. Het is in mijn ogen gewoon een zucht naar verklaring van tot nu toe onverklaarbare zaken, met het etiketje "quantum" zodat het mysterieus en aanlokkelijk klinkt. En hip. Maar het heeft echt niets met de quantumfysica te maken; ik kan het in ieder geval nergens in terugvinden, en ik heb hier toch wel een stapeltje boeken erover. Waarom wordt het dan quantumfysica genoemd?quote:Dit is eigenlijk het hele verhaal van de Quantumfysica: jouw gedachten beinvloeden de wereld om je heen, mits je dit gelooft.
Dat is inderdaad het grote raadsel van de quantummechanica, en dus is het voer voor allerlei zweverige theorieen helaas...quote:Op maandag 12 december 2005 12:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De quantumfysica werkt, en waarom ze werkt weet niemand. En waarom ze zo het menselijke intuitiegevoel tegenspreekt is ook een groot raadsel, maar kennelijk is dat de structuur van de natuur en heeft de mens andere middelen nodig voor het verklaren van concrete fysische zaken.
Welk topic was dat? Wil het wel lezen.quote:Op maandag 12 december 2005 20:40 schreef Haushofer het volgende:
Die interpretatie die jij van die quantumfysica geeft, komt niet van de mensen die haar ontwikkeld heeft of van de mensen die haar gebruiken. Hoe ikzelf over die film denk, kun je in het andere topic lezen, maar als je meent dat de quantumfysica daarin goed wordt uitgelegd, dan heb je een heel vertekend beeld van haar. Die wetenschappers die daaraan mee hebben gewerkt, waaronder natuurkundigen, waren niet zo blij met het resultaat.
Het is inderdaad hetgeen wat ze eruit hebben afgeleid, niet Quantumfysica zelf, had ik anders neer moeten zetten. Hoe is het 'verkracht' trouwens?quote:En
[..]
heeft 0,0 met de quantumfysica te maken. Dat is gewoon een spirituele verkrachting van een wetenschappelijke theorie; de quantumfysica zegt niks over bewustzijn, gedachtes of iets dergelijks. Niks mis mee, maar noem het dan geen quantumfysica. Dat is zoiets als een jojo een soort dropveter noemen.
Je had het over een manier van "moeten interpreteren", dat komt over alsof je vanuit autoriteit spreekt, niet lullig bedoeld of zo. De een kan de wereld beter begrijpen door cijfertjes, de ander door redeneren.quote:Veel mensen hier in Tru zien dit misschien als "spreken vanuit een autoriteit" zoals jij het noemt, maar ik snap werkelijk niet waar je dit soort redenaties vandaan haalt. Het is in mijn ogen gewoon een zucht naar verklaring van tot nu toe onverklaarbare zaken, met het etiketje "quantum" zodat het mysterieus en aanlokkelijk klinkt. En hip. Maar het heeft echt niets met de quantumfysica te maken; ik kan het in ieder geval nergens in terugvinden, en ik heb hier toch wel een stapeltje boeken erover. Waarom wordt het dan quantumfysica genoemd?
Zoals boven, als je zaken beter kan uitleggen, of kan zeggen waar de mensen in de documentaire fout zijn gegaan, lijkt me leuk om te lezen. Zeggen dat je de Quantumfysica niet "intuitief moet interpreteren", wat ik las als "probeer er geen beeld bij te vormen", kan ik weinig meequote:Ik heb trouwens niks tegen spiritualiteit ( sterker nog, ik interesseer me er erg voor, en ik denk dat ik wel kan stellen dat ik er voor open sta ) , ik heb iets tegen mensen die menen een wetenschappelijke theorie spiritueel te kunnen interpreteren terwijl ze de theorie vaak niet begrijpen. Het doet me denken aan religieuzen die wetenschappelijk proberen het bestaan van God aan te tonen, terwijl je dan met 2 hele afzonderlijke gebieden bezig bent. Maar iedereen is vrij om dat te doen hoor, daar niet van
Verdiep je eens in de materie. Je begrijpt het verschil niet tussen quantum mechanica en de interpretaties van de quatum mechanica. Zie bijvoorbeeld hier.quote:Op maandag 12 december 2005 20:11 schreef Eluabi het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk het hele verhaal van de Quantumfysica: jouw gedachten beinvloeden de wereld om je heen, mits je dit gelooft.
Dit vind ik ronduit slecht: "David Albert, a professor at the Columbia University physics department, has accused the filmmakers of warping his ideas to fit a spiritual agenda. "I don't think it's quite right to say I was 'tricked' into appearing," he said in a statement reposted by a critic on "What the Bleep's" Internet forum, "but it is certainly the case that I was edited in such a way as to completely suppress my actual views about the matters the movie discusses. I am, indeed, profoundly unsympathetic to attempts at linking quantum mechanics with consciousness. Moreover, I explained all that, at great length, on camera, to the producers of the film ... Had I known that I would have been so radically misrepresented in the movie, I would certainly not have agreed to be filmed."" bronquote:Op maandag 12 december 2005 20:11 schreef Eluabi het volgende:
[..]
Ik heb laatst de documentaire 'What The Bleep Do We Know?' gezien ( http://www.whatthebleep.com , Limewire voor de geinteresseerden), waarin de Quantumfysica heel duidelijk wordt uitgelegd. Hierbij zijn naast enkele spirituele figuren, voornamelijk wetenschappers betrokken geweest. Een overzicht van hun achtergronden om te laten zien dat dit geen 'zweverige dwazen' zijn: http://www.whatthebleep.com/scientists
Ja ik had hierboven al gepost dat ik dat verkeerd had neergezet. Bedankt voor de links.quote:Op dinsdag 13 december 2005 11:06 schreef Barati het volgende:
[..]
Verdiep je eens in de materie. Je begrijpt het verschil niet tussen quantum mechanica en de interpretaties van de quatum mechanica. Zie bijvoorbeeld hier.
klikquote:Op dinsdag 13 december 2005 01:54 schreef Eluabi het volgende:
[..]
Welk topic was dat? Wil het wel lezen.
[..]
Nou, verkracht is misschien niet helemaal gepast, maar jij doet een uitspraak waar ik persoonlijk helemaal niks van terug kan vinden in welke enigszins conrete literatuur over de quantumfysica. En dan wordt ik benieuwd waar je zulke uitspraken vandaan haalt, of hoe je er zelf bij komtquote:Het is inderdaad hetgeen wat ze eruit hebben afgeleid, niet Quantumfysica zelf, had ik anders neer moeten zetten. Hoe is het 'verkracht' trouwens?
[..]
Ja, maar je vergeet 1 heel belangrijk punt: de quantumfysica is niet één of andere filosofische opvatting, ze is een wiskundige theorie. Wat jij claimt kan de QF helemaal niet verklaren. Echt niet. De quantumfysica is een formalisme wat onder andere steunt op lineaire algebra en fourieranalyse. En daar kun je dan fysische grootheden mee berekenen. De QF noemt nergens gedachtes oid, of dat deze de wereld om je heen beinvloedenquote:Je had het over een manier van "moeten interpreteren", dat komt over alsof je vanuit autoriteit spreekt, niet lullig bedoeld of zo. De een kan de wereld beter begrijpen door cijfertjes, de ander door redeneren.
[..]
Misschien vind je deze link leuk, ook gegeven in het andere topic:quote:Zoals boven, als je zaken beter kan uitleggen, of kan zeggen waar de mensen in de documentaire fout zijn gegaan, lijkt me leuk om te lezen. Zeggen dat je de Quantumfysica niet "intuitief moet interpreteren", wat ik las als "probeer er geen beeld bij te vormen", kan ik weinig mee![]()
quote:I was edited in such a way as to completely suppress my actual views about the matters the movie discusses. I am, indeed, profoundly unsympathetic to attempts at linking quantum mechanics with consciousness. Moreover, I explained all that, at great length, on camera, to the producers of the film ... Had I known that I would have been so radically misrepresented in the movie, I would certainly not have agreed to be filmed.
Klopt, was mijn fout, zoals ik al zei, het gaat om een interpretatie van de Quantummechanica.quote:Nou, verkracht is misschien niet helemaal gepast, maar jij doet een uitspraak waar ik persoonlijk helemaal niks van terug kan vinden in welke enigszins conrete literatuur over de quantumfysica. En dan wordt ik benieuwd waar je zulke uitspraken vandaan haalt, of hoe je er zelf bij komt
De interpretatie komt neer op filosoferen? > http://en.wikipedia.org/w(...)ophical_consequencesquote:Ja, maar je vergeet 1 heel belangrijk punt: de quantumfysica is niet één of andere filosofische opvatting, ze is een wiskundige theorie. Wat jij claimt kan de QF helemaal niet verklaren. Echt niet. De quantumfysica is een formalisme wat onder andere steunt op lineaire algebra en fourieranalyse. En daar kun je dan fysische grootheden mee berekenen. De QF noemt nergens gedachtes oid, of dat deze de wereld om je heen beinvloeden
Bedankt, ik kan me wel vinden in de meeste kritiek, ze zijn in de docu niet erg zorgvuldig geweest met de voorbeelden en hadden inderdaad moeten vermelden dat het om een interpretatie gaat.quote:Misschien vind je deze link leuk, ook gegeven in het andere topic:
klik
Wat me trouwens opvalt hier, en dat is niet lullig bedoelt, is dat het hier stikt van de complottheoretici, maar dat een film die door een sekte is gefinancierd ( " huis van verlichting" ) en wetenschappelijke claims doet waarin bijna geen enkele serieuzewetenschapper zich kan vinden behalve de filmmakers zelf, niet wordt neergehaald. Ik bedoel, het ligt er hier zo dik op dat die film een propaganda is voor die groeperingDeze quote is van ene meneer Albert, een natuurkundige die heeft meegewerkt:
[..]
Uit dat topic:quote:
Mee eens, dit staat trouwens ook in min of meer dezelfde woorden vermeld op whatthebleep.com, in een .pdf file waarin een hoofdstuk van het boek gratis te lezen is.quote:Op maandag 22 augustus 2005 11:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar de wetenschap pretendeert ook niet om "ultieme antwoorden"te krijgen. De wetenschap stelt modellen op, toetst deze, en als het meezit krijgt zo'n model de status van een theorie. Hoe wil je "een realiteit bewijzen"? Wat versta je daaronder? Wat versta je onder "feiten en bewijzen"? Zelf vind ik het vage uitspraken. De realiteit kan worden gevangen in modellen, en that's it.......
Interessant. Verschillende wetenschappers en filosofen gaan uit van gedachtevlakken die uit energie bestaan (zie anti-guru U.G. Krishnamurti en bioloog Rupert Sheldrake). Zoals ik het zie: alles wat leeft heeft een gedachtevlak bestaande uit energie, wat je “ziel” zou kunnen noemen. Alle gedachtevlakken zijn weer samen verbonden in een meta-realiteit, al deze vlakken samen zou je “God” kunnen noemen. Onze realiteit wordt gecreëerd door alle gedachten samen. Op deze manier kijk ik ook naar de theorie van Chris Langan.quote:Op zaterdag 4 juni 2005 02:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat is weer gebassseerd op het feit dat er een energetisch veld aanwezig zou zijn in het vacuum. Nou is dat aardig fysisch te onderbouwen, maar die literatuuur maakt er weer niks van. Leuk verhaaltje, meer niet.
Om een zinnige discussie te kunnen voeren is het van belang dat de gebruikte termen zo eenduidig mogelijk zijn. Die eenduidigheid ontbreekt vaak jammerlijk in alternatieve theorieën, het blijft allemaal zeer vaag, helemaal wanneer er begrippen ontleend worden aan de wetenschap (quantum, energie, dimensie, meta, etc). Om het concreet te houden: wat bedoel je met een gedachtevlak? Met andere woorden: welke eigenschappen heeft een gedachtevlak? Kunnen we het (indirect) waarnemen? Is het concept falsificeerbaar?quote:Op dinsdag 13 december 2005 13:37 schreef Eluabi het volgende:
Verschillende wetenschappers en filosofen gaan uit van gedachtevlakken die uit energie bestaan (zie anti-guru U.G. Krishnamurti en bioloog Rupert Sheldrake). Zoals ik het zie: alles wat leeft heeft een gedachtevlak bestaande uit energie, wat je “ziel” zou kunnen noemen. Alle gedachtevlakken zijn weer samen verbonden in een meta-realiteit, al deze vlakken samen zou je “God” kunnen noemen. Onze realiteit wordt gecreëerd door alle gedachten samen. Op deze manier kijk ik ook naar de theorie van Chris Langan.
bronquote:
Ja die eenduidigheid mis ik ook, dat zal ermee te maken hebben dat het (nog) niet te meten is. Daardoor is het uiteraard ook niet te falsificeren. Meerdere keren ben ik tegengekomen dat het om electromagnetische velden zou gaan, wie weet kunnen die in de toekomst gemeten worden? Geen idee in hoeverre dat al mogelijk is.quote:Op dinsdag 13 december 2005 15:07 schreef Barati het volgende:
[..]
Om een zinnige discussie te kunnen voeren is het van belang dat de gebruikte termen zo eenduidig mogelijk zijn. Die eenduidigheid ontbreekt vaak jammerlijk in alternatieve theorieën, het blijft allemaal zeer vaag, helemaal wanneer er begrippen ontleend worden aan de wetenschap (quantum, energie, dimensie, meta, etc). Om het concreet te houden: wat bedoel je met een gedachtevlak? Met andere woorden: welke eigenschappen heeft een gedachtevlak? Kunnen we het (indirect) waarnemen? Is het concept falsificeerbaar?
Het is erg makkelijk om de werkelijkheid te omschrijven in betekenisloze termen (b.v. alles wat leeft heeft een quantum singulariteit bestaande uit meta-energie, wat je "maya" zou kunnen noemen. Alle singulariteiten zijn weer samen verbonden in een transduale super symmetrie , al deze singulariteiten samen zou je “gaia” kunnen noemen).
Het is heel makkelijk te verklaren waar de "new age" de mist in gaat bij de QM. Het is geen interpretatieverschil, zoals ze het zelf graag noemen, het is een verkeerde voorstelling van de experimenten. Het gaat vooral om het double-slit experiment: een enkele foton (of bv electron) gaat door een scherm met 2 spleten, op het scherm daarachter verschijnt een interferentiepatroon. Dat kan alleen als het deeltje in golfstatus is en TEGELIJK door de 2 spleten gaat. Als nu een meting wordt verricht bij de spleten om te zien door welke spleet het deeltje gaat vervalt het interferentieptroon.quote:Op zaterdag 10 december 2005 10:18 schreef Dukhlovi het volgende:
Mensen die er voor gestudeerd hebben hebben vaak kritiek op de new age uitleg ervan. bijv Prof van 't Hooft moet niets weten van een spirituele link naar de QM. Kan iemand die er verstand van heeft verklaren waarom die new age uitleg als bijv in what the bleep do we know niet klopt ? Het is toch zo dat de waarneming van het experiment het experiment zelf beinvloed (Schrodinger kat enzo). Ik vind dan de conclusies die je kunt trekken voor het beinvloeden van je leven eigenlijk helemaal zo gek nog niet. En het is toch zo dat Niels Bohr zelf zei : wie niet onderste boven is van de QM die heeft het niet begrepen (of iets in die trant)
Is er een reden dat je dit als een gedicht schrijft? Niet om kritiek te leveren, maar het leest gewoon wat lastiger zonder punten en hoofdletters. Verder ben ik het niet met je eens: "men" wil niet alles in hokjes plaatsen, "men" wil graag dingen onderzoeken en aantoonbaar hebben voordat "men" van alles en nog wat als waar aanneemt. Als we dat niet zouden doen, dan zouden we nu nog heksen aan het verbranden zijn, denken dat de aarde plat was en de zon eromheen draait. Hebben we die dingen ook allemaal ontdekt omdat we in beperkte hokjes willen denken en bang waren de wereld als wonderlijk te zien? Het was juist de Kerk in die tijd die in hokjes dacht en wetenschappelijk ingestelde mensen die dat doorbroken hebben.quote:Op zaterdag 10 december 2005 10:46 schreef BaajGuardian het volgende:
mensen zetten alles liever in hokjes zodat het zo min mogelijk wonderlijk lijkt
zodat het leven niet wonderlijk genoemd hoeft te worden
men ziet het liever wetenschappelijk gezegd als een toevallige evolutie , strak en rechtlijnig
alle dimensies negerend
men heeft al tijden gedaan alsof dimensies iets uit sprookjes boeken was
of uit sciencefiction films
de meeste mensen kunnen zich nogsteeds niets voorstellen bij het woord dimensies
men denkt dan aan een scifi portal en dat is het
Met alle respect: dat is geen Jip en Janneke uitleg, maar een Jip en Janneke gedachtegang. Je formuleert je ideeën zo vaag dat niemand het kan volgen, laat staan dat het kinderlijk makkelijk uitgelegd is. Leg liever uit waar je je overtuiging op baseert dat het allemaal zo is.quote:een makkelijke jip en janneke uitleg van dimensies is :
grootte :
in je lichaam heb je een heel andere wereld dan je door je ogen(fout : hersennen) ziet
in die wereld heb je ook weer een wereld , en je kunt steeds dieper inzoomen tot je in een wereld van cellen rondzweeft , deze wereld is in verhouding vanuit ons oogpunt gezien benoemd met het woordje Klein , maar er bestaat niet zoiets als klein en groot het is net zo subjectief als warm en koud (stuur een eskimo in de winter naar nederland en ze zullen het warm vinden)
dit is juist dus een vorm van dimensie , zoom is een dimensie
zo heb je ook naast zoom een dimensie vorm genaamd paralel
oftewel op hetzelfe punt maar anders lopend
en frequentie
oftewel verschillende lijnen van realiteit
maar dezen zijn wat te ingewikkeld om nu te gaan neertiepen vanuit het hoofd
Dus iemand die zich voordoet als agent omdat hij een politieuniform gestolen heeft creëert z'n eigen dimensie? Dat is toch gewoon een oplichter?quote:wat ik wel kan uitleggen is , dat realiteit enkel een collectieve uitwerking van fantasie is
dat er honderden mensen met koningingen dag de koningin uitzwaaien want de koningin is een speciaal persoon.....
waarom is de koningin een speciaal persoon , wat heeft ze gedaan wat niemand anders kan?
ze speelt een rol , zoals iedereen in zijn of haar leven een rol speelt
je speelt als het ware als een acteur je leven , soms kun je jezelf erop betrappen vaak zit je er midden in , hoe meer mensen er aan meedoen hoe echter het word tot het DE realiteit gevonden word.
de serie the pretender is trouwens interresant om er eens over na te denken.
die realiteit hoeft dus op hetzelfde moment niet ieders realiteit te zijn
mensen kunnen compleet buiten deze realiteit staan
men noemt dat : in je eigen wereldje leven
dit is ook een dimensie
Als bepaalde mensen echt in 'n eigen bestaande realiteit zouden kunnen leven, is het dan onmogelijk dat er OOK mensen bestaan die gewoon verkeerd werkende hersens hebben? Alle hersens werken volgens jou perfect als er geen geestenziektes bestaan? Elk lichaamsdeel van een mens kan gebreken hebben, maar bij hersens is dat onmogeljk en altijd gelinkt aan contacten met andere dimensies?quote:(ook grappig trouwens , want iedereen leeft in zn eigen wereldje)
dit is niet gek , dom , of zielig , je hoeft het ook niet te veranderen , het is geen ziekte en geen zwakte , het is een dimensie
al word het al een tijdje als geestenziekte gezien
nu geloof me , er bestaat niet zoiets als geestenziekte
alleen dat men zo arrogant is iedereen aan één beeld van zijn af te willen stemmen , geeft men de kronkel het zo te zien.
Toch handig dat de wetenschap je uberhaupt het bestaan van quantum mechanica aangedragen heeft via puur wetenschappelijke "hokjes" methodes. Als via wetenschappelijke methodes dingen worden aangetoond die je kunt gebruiken dan heeft de wetenschap het bij het juiste eind, maar als ze daarna je eigen uitleg ervan compleet tegenspreken dan is de wetenschap te beperkt? Dat is nogal opportunistisch.quote:quantum mechanica werkt in dimensies , het is niet aan een wetenschappelijke wet te binden
En daar gaan new-age mensen ( om ze maar es in een hokje te stouwen ) de mist in: ze denken dat de werkelijkheid de quantumfysica inhoudt. Maar de quantumfysica is een manier om de werkelijkheid te omschrijven. Ik ben zelf van mening dat BaajGuardian hier dus ook de mist ingaat. Natuurlijk is meneer Bohr niet alwetend, maar hij is wel 1 van de grondleggers van de quantumfysica.quote:There is no quantum world. There is only an abstract physical description. It is wrong to think that the task of physics is to find out how nature is. Physics concerns what we can say about nature
Ik zal er binnenkort es naar kijkenquote:Op dinsdag 13 december 2005 13:37 schreef Eluabi het volgende:
Als je zin/tijd hebt, zou ik graag jouw mening willen over het volgende artikel dat ik laatst tegenkwam. Is wel handig als je eerst het een en ander leest over U.G., aangezien het artikel voor een groot deel over hem gaat:
Over U.G.: http://www.ugkrishnamurti(...)/album01/page01.html
Artikel: http://www.well.com/user/jct/sesha.html
Goed verhaalquote:Op vrijdag 16 december 2005 00:39 schreef mike_another het volgende:
[..]
Het is heel makkelijk te verklaren waar de "new age" de mist in gaat bij de QM. Het is geen interpretatieverschil, zoals ze het zelf graag noemen, het is een verkeerde voorstelling van de experimenten. Het gaat vooral om het double-slit experiment: een enkele foton (of bv electron) gaat door een scherm met 2 spleten, op het scherm daarachter verschijnt een interferentiepatroon. Dat kan alleen als het deeltje in golfstatus is en TEGELIJK door de 2 spleten gaat. Als nu een meting wordt verricht bij de spleten om te zien door welke spleet het deeltje gaat vervalt het interferentieptroon.
Dat is natuurlijk een geweldige ontdekking, maar de "new age" zou je willen doen geloven dat een MENS nodig is om de meting te verrichten bij de spleten om het interferentiepatroon te laten vervallen. Dat blijven ze stug volhouden terwijl experimenten domweg aantonen dat een computer die random de meting aan- en uitzet voldoende is om een andere waarnemer op het 2e scherm afwisselend een patroon te laten zien. In dat geval is dus een computer, die niet bestuurd wordt door een mens, en waarvan niet bekend is wanneer hij de meting aanzet, degene die de "werkelijkheid" bepaalt. Zonder bewustzijn dus.
Toch wordt dit experiment zelfs gebruikt als "bewijs" voor de Inteligent Design theorie: als geen mens weet wat de computer doet, dan moet er wel een superwezen zijn die dat doet. Wat absurd is omdat dan nog steeds de aanwezigheid van de computer het vervallen van de golfstatus veroorzaakt: een God die kijkt naar de spleetjes zonder dat er een meting staat is blijkbaar niet voldoende om de golfstatus te laten vervallen.
Iddquote:Op vrijdag 16 december 2005 17:39 schreef Jeweet het volgende:
hoe minder je ervan begrijpt
Dat bedoel ik inderdaadquote:Op vrijdag 16 december 2005 20:15 schreef perfectionist het volgende:
[..]
Idd
@ Dromenvanger , 42 ... bedoel je dit ? (zoeken heeft soms niet het gewenste resultaat)
Raar, Douglas Adams zelf zei er het volgende over:quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:43 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Dat bedoel ik inderdaad
4 staat voor de dood heb ik ooit gelezen. 4 staat voor het slechte. 4 staat voor de herhaling richting de toekomst, dat je in je dood terug keert met hetzelfde lot. 4 staat voor slecht maar die 2 na de 4?
2 weet ik niet.
Oooops, sorry... dat was ikquote:Op vrijdag 16 december 2005 20:50 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Raar, Douglas Adams zelf zei er het volgende over:
The answer to this is very simple. It was a joke. It had to be a number, an ordinary, smallish number, and I chose that one. Binary representations, base thirteen, Tibetan monks are all complete nonsense. I sat at my desk, stared into the garden and thought '42 will do' [sic] I typed it out. End of story.
Dat boek wat ik gelezen had was anders van aard. Mensen gingen met opzet een dood in scene zetten en keerden terug naar de dood. En maakten precies hetzelfde leven mee.quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:50 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Raar, Douglas Adams zelf zei er het volgende over:
The answer to this is very simple. It was a joke. It had to be a number, an ordinary, smallish number, and I chose that one. Binary representations, base thirteen, Tibetan monks are all complete nonsense. I sat at my desk, stared into the garden and thought '42 will do' [sic] I typed it out. End of story.
Zelfs bijzondere getallen zoals "Priemgetallen" zijn oneindig... waarom zou een 2 en een 4 het bijzonder makenquote:
Het is absoluut waar dat een computer geen true random nummer kan produceren, het is allemaal gebaseerd op de interne klok. Sterker nog, het is onmogelijk een proces te formuleren dat random is, het weer is bv gecompliceerd maar als je alles zou kunnen uitrekenen niet random. Waar het om gaat is dat een mens niet kan weten wat de computer produceert als je niet weet wanneer de computer is aangezet, naast dat een mens het uberhaupt niet in miliisecondes het kan bijhouden.quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:27 schreef Dukhlovi het volgende:
Ik zou nog ter verdeding van de new age gedachte kunnen aanvoeren dat er uiteindelijk toch een waarnemer is die mischien die computer wel beinvloedt. Als die computer zn random beslisingen maakt met een random number generator zou dit best eens kunnen. Lees eens over de onderzoeken van prof Bierman over het beinvloeden van random number generators met gedachtes. Of prof Radin met het global consciousness verhaal. Echt willekeurig maken die RNG's de beslissingen niet.
Dat is inderdaad de essentie van de QM, een meting dwingt een elementair deeltje (hoeft geen foton te zijn) z'n golfstatus tijdelijk te laten vervallen. Maar het is interactie met een deeltje die dat bewerkstelligt. Of het nou een natuurlijke reactie is of een door een mens neergezet meetapparaat, zonder dat een mens de meetapparatuur afleest. Als enkel meetapparatuur neergezet door mensen die dan ook nog 'ns die apparatuur aflezen nodig zouden zijn om een deeltje z'n golfstatus te laten vervallen, dan zou het universum zich nooit gevormd kunnen hebben en vaste objecten niet eens kunnen bestaan. Het universum was er VOOR de mens, of je moet in een God geloven die constant alle elementaire deeltjes aan het bekijken is. Wat dan nog steeds niet verklaart waarom bij het double slit experiment God de andere kant op kijkt totdat er meetaparatuur wordt neergezet waar geen mens zelf naar kijkt.quote:Ik geloof dat ik de natuurkundigen wel begrijp.
Eigenlijk zegt QM nergens iets over behalve over een foton die zich dan weer als golf en dan weer als deeltje gedraagt. Net zoals Newton niet over determinisme gaat maar over het gedrag van een appel die van de boom valt. Is het bekend waarom dat interferentie patroon vervalt bij een al dan niet bewuste meting ? Het is toch wel een zeer interessant verschijnsel. Het zegt blijkbaar wel iets over het begrip meting. (waar de hele wetenschap op bouwt)
Absoluut! De absurditeit van QM moet bestudeerd worden, maar zonder vertroebeld te worden door theorien die de experimenten en belangrijke gedeeltes van de theorie zelf tegenspreken. Veel paranormale theorien lenen gedeeltes uit de QM die hen goed uitkomt maar negeren de gedeeltes die hun eigen ideeen weerleggen, terwijl de QM één onlosmakelijk geheel is.quote:Het blijft toch wel een wonderlijk iets die quantum mechanica. Met of zonder new age, God of bewustzijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |