Re-la-tie-vi-teitquote:Op dinsdag 6 december 2005 14:21 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Als de tijd lanzaam gaat, duurt een seconde dan ook langer? Dat is toch niet zo moelijk..
Ik heb in alle topics gereageerdquote:Op vrijdag 9 december 2005 00:24 schreef Mork_Van_Ork het volgende:
[..]
Je zou voor de gein eens moeten kijken hoeveel reacties geplaatst zijn in dit soort topics om hem te helpen en te overtuigen.
Ik blijf toch een sprankje hoop hebben. En zelfs al zal hij het nooit snappen, de rest zal er veel aan hebben. Er komt vaak een heleboel aan dummy-relativiteit in dergelijke topics langs die de SRT wel erg begrijpelijk maken (imho)quote:Ik snap niet dat mensen het nog proberen. Hij wil het gewoon niet snappen of hij kan het momenteel niet snappen.
Dat vind ik ook wel jammer, dat hij geen boek erop na slaat. Niet om hem te overtuigen, maar om wat meer kennis van alternatieve theorien te verkrijgen. Dat kun je vervolgens weer gebruiken voor je eigen theorie en het debunken van de andere denk ik dan.quote:Leuk dat ie het probeert, niks mis mee, maar als je van jezelf weet dat je niet hoogbegaafd bent en als je ziet dat NIEMAND het met je eens is, hoe kun je dan denken dat je de relativiteitstheorie kan weerleggen?![]()
Ik zou aan mezelf gaan twijfelen en er ff een aantal boeken op na gaan slaan, maar deze meneer blijft gewoon weken lang andere mensen voor gek verklaren omdat ze hem niet snappen.
Re-la-ti-vi-teit jahquote:
Waar staat dat dan op deze manier uitgelegd?quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:32 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Re-la-ti-vi-teit jahmaar je haalt een belangrijk punt aan. Rudes standpunt is dat snelheid niet relatief is maar absoluut. En dat hoe sneller je absoluut beweegt, hoe trager je tijd gaat om de lichtsnelheid c te laten.
Een foton is geen ruimteschip.quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:18 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Klopt..
[..]
Wat klopt er hier niet aan dan?
Ik vind het wel leerzaam deze topics.quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:30 schreef DionysuZ het volgende:
Ik blijf toch een sprankje hoop hebben. En zelfs al zal hij het nooit snappen, de rest zal er veel aan hebben. Er komt vaak een heleboel aan dummy-relativiteit in dergelijke topics langs die de SRT wel erg begrijpelijk maken (imho)
Zo? Hoe weet de bemaning van een ruimteschip dan dat zij niet met b.v 99.9999c van de lichtsnelheuid bewegen? En wat maakt het grote verschil als je wel met 100%c zou bewegen.quote:
NIET. Ze kunnen hun snelheid alleen t.o.v. een ander punt meten.quote:Op vrijdag 9 december 2005 18:21 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Zo? Hoe weet de bemaning van een ruimteschip dan dat zij niet met b.v 99.9999c van de lichtsnelheuid bewegen?
Een fysische onmogelijkheid. Alleen iets dat massaloos is kan, en moet, met c bewegen.quote:En wat maakt het grote verschil als je wel met 100%c zou bewegen.
Absolute snelheden bestaan niet.quote:Zouden wij immers op dit moment met 99.9999c door het heelal bewegen, dan zouden we het niet eens merken?
Maar stel dat wij t.o.v de ruimte ( een absoluut stilstaand punt in de ruimte, een punt wat achterblijft in de ruimte op een plek waar wij een seconde geleden waren) met 99.9%c zouden bewegen, dan zouden wij dat zelf nooit kunnen waarnemen. t.o.v ons gaat het licht nog steeds met 100%c.quote:Op vrijdag 9 december 2005 18:43 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
NIET. Ze kunnen hun snelheid alleen t.o.v. een ander punt meten.
[..]
Een fysische onmogelijkheid. Alleen iets dat massaloos is kan, en moet, met c bewegen.
[..]
Absolute snelheden bestaan niet.
quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:05 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Maar stel dat wij t.o.v de ruimte ( een absoluut stilstaand punt in de ruimte, een punt wat achterblijft in de ruimte op een plek waar wij een seconde geleden waren) met 99.9%c zouden bewegen, dan zouden wij dat zelf nooit kunnen waarnemen. t.o.v ons gaat het licht nog steeds met 100%c.
quote:Het enige verschil wat wij maken met een stilstaande waarnemer ( de aarde b.v) is dat onze tijd veel trager gaat. Zouden wij onze klokjes naast elkaar neer kunnen leggen, dan zou de klok op aarde gigantisch snel draaien. In 1sec voor ons ( wij bewegen even met 99.99%c) is er op de aardse klok een paar hondert jaar voorbij gegaan.
Dit klokpt toch?
Het gaat even niet om wat wij zien. Leg beide klokjes hypothetisch naast elkaar neer, en beide lopen met een andere snelheid.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:08 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
[..].. als we naar de aarde kijken duurt een seconde daar juist langer dan bij ons. De aarde beweegt immers met 99.99%c van ons af, en snelheid en tijd zijn relatief aan de waarnemer.
Vanuit de aarde loopt de klok van de reiziger trager, vanuit de reiziger loopt de klok van de aarde trager.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het gaat even niet om wat wij zien. Leg beide klokjes hypothetisch naast elkaar neer, en beide lopen met een andere snelheid.
Hoe wil je me dat bewijzen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:13 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Vanuit de aarde loopt de klok van de reiziger trager, vanuit de reiziger loopt de klok van de aarde trager.
Als je ze naast elkaar legt hebben ze allebei dezelfde snelheid en lopen ze even snel (tenzij je een kapot klokje hebt)quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:15 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Hoe wil je me dat bewijzen?
Als ik 2 klokken naast elkaar neerleg die niet even snel lopen, zal er toch echt 1 sneller moeten lopen dan de andere.
Je snap me niet denk ik.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:17 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Als je ze naast elkaar legt hebben ze allebei dezelfde snelheid en lopen ze even snel (tenzij je een kapot klokje hebt)
Ik begrijp je heel goed. Maar jij gaat uit van absolute snelheden. Daar gaat de relativiteitstheorie en ik niet van uit. Als een klok beweegt tov een waarnemer, dan loopt die klok gewoon trager dan de klok van de waarnemer, vanuit die waarnemer gezien. Maar andersom is dat exact hetzelfde!! Relativiteit! De waarnemer beweegt tov de klok! En dus loopt de klok van de waarnemer trager vanuit de klok gezien.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Je snap me niet denk ik.
Bewegende klokken lopen langzamer. Dat is bewezen. Wanneer je de snelheid van deze klokken zou vergelijken met elkaar door ze naast elkaar neer te leggen, dan loopt 1 klok sneller dan de ander. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Maar wat je ziet heeft niet zoveel te maken met de werkelijke snelheid van de klok. Je neemt immers niet de klok zelf waar in real time. Daarom moet je ze eigenlijk in gedachte naast elkaar neerleggen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:40 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ik begrijp je heel goed. Maar jij gaat uit van absolute snelheden. Daar gaat de relativiteitstheorie en ik niet van uit. Als een klok beweegt tov een waarnemer, dan loopt die klok gewoon trager dan de klok van de waarnemer, vanuit die waarnemer gezien. Maar andersom is dat exact hetzelfde!! Relativiteit! De waarnemer beweegt tov de klok! En dus loopt de klok van de waarnemer trager vanuit de klok gezien.
wat is real time? Absolute tijd? Dat bestaat niet.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:46 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Maar wat je ziet heeft niet zoveel te maken met de werkelijke snelheid van de klok. Je neemt immers niet de klok zelf waar in real time.
En dat doe ik.quote:Daarom moet je ze eigenlijk in gedachte naast elkaar neerleggen.
quote:Als een klok op jou afkomt, dan zal hij toch echt op een of andere manier sneller moeten gaan lopen.
We hebben het al eens eerder gehad over het feit dat het licht er een bepaalde tijd over doet om bij jou te komen. Als je dat verschil verrekend blijft er nóg een effect over, veroorzaakt door de relativiteit. Ben je het alweer vergeten?quote:Stel je voor dat je naar een ster toe vliegt hier 5 lichtjaar vandaan, op het moment van vertrek zie je die ster zoals deze er 5 jaar geleden uitzag. Als jij in 20jaar tijd naar die ster toevliegt, dan loopt die ster op dat moment 25 jaar op jou in. Je ziet hem na 20 jaar immers zolas hij er dan uitziet. In principe zie je de klokken daar dus sneller lopen.
Dan kan hij onze klok toch niet ook langzamer zien lopen. Een klok zou toch nooit achter kunnen gaan lopen als beide hetzelfde effect zouden ondergaan?quote:als de klok met een bepaalde snelheid naar me toe beweegt zal hij tov mij ook gewoon trager lopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |