abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 december 2005 @ 11:01:39 #91
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_32801587
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 22:16 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Nee het heeft niks met stealth te maken.

Het is gewoon een uiterst moderne, uiterst wendbare, uiterst zwaar bewapende versie van het toestel wat bij ons bekend is onder NAVO-codenaam Flanker. Een gigant van een toestel met trust-vectoring systeem. Onnavolgbaar wendbaar en o.a. bekend van de "cobra" manoeuvre.
Niet helemaal de Flanker, de Flanker is de Su 27, de Su 37 is een doorontwikkelde versie van de Flanker en heeft als Navo-codenaam Super Flanker.

Flanker:


Super Flanker:
pi_32802817
Kan er niet van wakker liggen, ik wilde sowieso niet mee doen met de ontwikkeling van die dingen.... Ik geef toe; het is leuk speelgoed, het is de nattedroom van iedere politici, maar als het er echt op aan komt, hebben we atoomwapens nodig om ons te verdedigen en winnen we geen oorlog met die vliegtuigjes
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 4 december 2005 @ 12:08:33 #93
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_32803142
Als je zo de specs kijkt onderscheidt het zich niet genoeg met Eurofighter, Rafale en Super Flanker.
Ook is het voor mijn gevoel teveel gericht op stealth terwijl er al diverse systemen ontwikkeld worden als vervanging voor radar.
Era Vulgaris
  zondag 4 december 2005 @ 12:10:21 #94
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_32803189
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Na het fiasco van de 'tegenorders' nu dus de stekker eruit. Dag 800 miljoen. Want is er iemand die ook maar voor een minuut gelooft dat we die centen terugkrijgen? Misschien leert de Regering nu eens , dat het niet slim is om jezelf zo in te willen likken bij Amerika dat je een vliegtuig koopt op basis van beloften en tekeningen, maar dat je wacht tot het ding ook echt bestaat.
Het is allemaal politiek. En politiek zal smerig blijven. Nederland zal altijd het schoothondje van Amerika blijven no matter welke politieke partijen aan de macht komen. Het zijn the powers that be.
Era Vulgaris
pi_32804083
Op het moment dat ik hoor dat onze rechtse regering bijna een miljard euro aan een kut-vliegtuigje uitgeeft (iets waar de Nederlandse bevolking overduidelijk behoefte aan heeft! ), loop ik werkelijk over van trots dat ook ik inwoner ben van Nederland Klein-Amerika.
  zondag 4 december 2005 @ 12:50:12 #96
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32804192
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:46 schreef knowall het volgende:
Op het moment dat ik hoor dat onze regering bijna een miljard euro aan een kut-vliegtuigje uitgeeft (iets waar de Nederlandse bevolking overduidelijk behoefte aan heeft! ), loop ik werkelijk over van trots dat ook ik inwoner ben van Nederland Klein-Amerika.
Zo vreemd is het niet dat er investeringen worden gedaan en dat onze luchtvloot wordt vervangen wanneer deze t.z.t. is afgeschreven. Dat heeft in zijn geheel niks met Amerika te maken. De JSF is de beste keus gebleken als het aankomt op onze multi-role filosofie binnen de KLU.

Jammer dat ze deze bad-boy niet in de etalage hebben staan:




Say your prayers
  zondag 4 december 2005 @ 12:52:20 #97
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32804244
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:08 schreef Vassili_Z het volgende:
Als je zo de specs kijkt onderscheidt het zich niet genoeg met Eurofighter, Rafale en Super Flanker.
Ook is het voor mijn gevoel teveel gericht op stealth terwijl er al diverse systemen ontwikkeld worden als vervanging voor radar.
Ow, en waarom komt Frankrijk dan met een aangepaste versie van de Rafale?
Say your prayers
pi_32804351
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:50 schreef Sickie het volgende:

[..]

Zo vreemd is het niet dat er investeringen worden gedaan en dat onze luchtvloot wordt vervangen wanneer deze t.z.t. is afgeschreven.
En waarvoor heeft Nederland ook weer dergelijke geavanceerde wapens nodig? Zodat we ons kunnen beschermen tegen kwaadaardige landen als Luxemburg?
pi_32804359
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Na het fiasco van de 'tegenorders' nu dus de stekker eruit. Dag 800 miljoen. Want is er iemand die ook maar voor een minuut gelooft dat we die centen terugkrijgen? Misschien leert de Regering nu eens , dat het niet slim is om jezelf zo in te willen likken bij Amerika dat je een vliegtuig koopt op basis van beloften en tekeningen, maar dat je wacht tot het ding ook echt bestaat.
Meedoen met de ontwikkeling van dat ding wordt lastig als'ie al af is he...

En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de VS er mee stopt, ze hebben zelf voor zover ik weet ook geen alternatief voor de JSF, en mocht dat er wel komen dan is het probleem voor Nederland ook wel grotendeels opgelost.
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
  zondag 4 december 2005 @ 12:57:07 #100
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32804378
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:56 schreef knowall het volgende:

[..]

En waarvoor heeft Nederland ook weer dergelijke geavanceerde wapens nodig? Zodat we ons kunnen beschermen tegen kwaadaardige landen als Luxemburg?
Omdat we internationale verplichtingen hebben. Plaind and simple.
Say your prayers
pi_32804397
quote:
Op zondag 4 december 2005 11:56 schreef JohnDope het volgende:
Kan er niet van wakker liggen, ik wilde sowieso niet mee doen met de ontwikkeling van die dingen.... Ik geef toe; het is leuk speelgoed, het is de nattedroom van iedere politici, maar als het er echt op aan komt, hebben we atoomwapens nodig om ons te verdedigen en winnen we geen oorlog met die vliegtuigjes
Een van de eisen was dat er een B-61 onder kon, en de JSF voldeed als enige van de 4 mogelijke F-16 opvolgers aan die eis.
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
  zondag 4 december 2005 @ 12:58:17 #102
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32804412
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:56 schreef RuL0R het volgende:

[..]

Meedoen met de ontwikkeling van dat ding wordt lastig als'ie al af is he...
En waarom zouden we willen meedoen aan de ontwikkeling?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 4 december 2005 @ 12:58:44 #103
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32804425
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:56 schreef RuL0R het volgende:

[..]

Meedoen met de ontwikkeling van dat ding wordt lastig als'ie al af is he...

En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de VS er mee stopt, ze hebben zelf voor zover ik weet ook geen alternatief voor de JSF, en mocht dat er wel komen dan is het probleem voor Nederland ook wel grotendeels opgelost.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de VS er de stekker uittrekt. Op die manier wordt investeerders vinden voor een toekomstig project namelijk erg lastig. Het is dus in hun eigen belang om het project voort te zetten.
Say your prayers
pi_32804433
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:57 schreef Sickie het volgende:

[..]

Omdat we internationale verplichtingen hebben. Plaind and simple.
Bron?
  zondag 4 december 2005 @ 12:59:09 #105
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32804435
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En waarom zouden we willen meedoen aan de ontwikkeling?
Iets met kenniseconomie enzo.....
Say your prayers
pi_32804444
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 19:40 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Dat ie trager is kan ik je verzekeren. Over wendbaarheid weet ik niets.
Een stuk wendbaarder, net als de Typhoon verschrikkelijk instabiel, hij vliegt alleen doordat een computer continu alles controleert en corrigeert.
Maar die instabiliteit zorgt er dus wel voor dat'ie heel snel van richting kan veranderen.
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
  zondag 4 december 2005 @ 12:59:53 #107
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32804456
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:59 schreef Sickie het volgende:

[..]

Iets met kenniseconomie enzo.....
ja ja. Om vervolgens een uitgeklede variant van het ding te krijgen, waar we wel aan de ontwikkeling hebben meegedaan? laten we dan Europees zo'n ding ontwikkelen, waarbij iedereen dezelfde rechten op het eindproduct heeft.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_32804514
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En waarom zouden we willen meedoen aan de ontwikkeling?
Kennis, banen, geld?
Als het nog doorgaat (denk het eigenlijk wel) zou het enkele duizenden banen en ene paar miljard euri opleveren ivm. het feit dat alle Europese F-35's in Nederland hun onderhoud (of in ieder geval groot onderhoud) zouden krijgen.
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
pi_32804559
Ze hadden sowieso het boeing design voor de JSF moeten nemen. Die is veel móóier
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_32804593
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

ja ja. Om vervolgens een uitgeklede variant van het ding te krijgen, waar we wel aan de ontwikkeling hebben meegedaan? laten we dan Europees zo'n ding ontwikkelen, waarbij iedereen dezelfde rechten op het eindproduct heeft.
Dat is bullshit, de USAF zou een luxere versie krijgen, maar er ook meer voor betalen.
Lijkt me niet onredelijk dat als je meer betaald dat je dan ook meer krijgt.

Maar ik had ook liever gezien dat we als Europa een JSF-achtig ding hadden gemaakt ipv. die gare Typhoon en Rafale, maar dat is niet omdat de JS slecht zou zijn maar gewoon omdat dat economisch gezien wat beter is voor Europa.
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
pi_32804631
quote:
Op zondag 4 december 2005 13:03 schreef Fixxxer het volgende:
Ze hadden sowieso het boeing design voor de JSF moeten nemen. Die is veel móóier
Met die grote luchthapper aan de onderkant??
Ik kan geen vliegtuig verzinnen wat lelijker is.
Stem VVD voor een sterke toekomst en een beleid wat niet pretendeert sociaal te zijn maar het echt is.
  zondag 4 december 2005 @ 13:07:15 #112
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32804665
quote:
Op zondag 4 december 2005 13:05 schreef RuL0R het volgende:

[..]

Dat is bullshit, de USAF zou een luxere versie krijgen, maar er ook meer voor betalen.
Vanaf het begin is aangegeven, dat de Amerikaanse JSF's geavanceerdere technologie zouden krijgen dan de exemplaren die verkocht zouden worden aan het buitenland.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 4 december 2005 @ 13:08:05 #113
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32804693
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:59 schreef knowall het volgende:

[..]

Bron?
Nooit van de NAVO gehoord bijv?
Say your prayers
  zondag 4 december 2005 @ 13:10:40 #114
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32804757
quote:
Op zondag 4 december 2005 13:02 schreef RuL0R het volgende:

[..]

Kennis, banen, geld?
Als het nog doorgaat (denk het eigenlijk wel) zou het enkele duizenden banen en ene paar miljard euri opleveren ivm. het feit dat alle Europese F-35's in Nederland hun onderhoud (of in ieder geval groot onderhoud) zouden krijgen.
die paar landingsgestellen en plaatwerkonderdelen die stork mag maken leveren echt niet veel op hoor. Behalve stork met de low-tech onderdelen profiteert niemand ervan. Maar het is dus nu afwachten of en hoe het project doorgaat. dat de USAF er minder gaat bestellen is een feit (max. 1100) dus dat heeft grote gevolgen voor de stuksprijs. die al meer dan verdubbeld is in vergelijking met een paar jaar terug. Nederland moet gewoon de beslissing uitstellen en een heroverweging maken of ze uberhaupt wel die jsf willen. Net als de Noren die er nu waarschijnlijk gaan uitstappen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 4 december 2005 @ 13:11:11 #115
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32804774
quote:
Op zondag 4 december 2005 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

ja ja. Om vervolgens een uitgeklede variant van het ding te krijgen, waar we wel aan de ontwikkeling hebben meegedaan? laten we dan Europees zo'n ding ontwikkelen, waarbij iedereen dezelfde rechten op het eindproduct heeft.
Bullshit. Er is een basisversie (eigenlijk 3) waar iedereen zijn ook nog eens eigen spullen kan hangen. Amerika is niet verplicht om al haar militaire tech vri te geven zoals wij dat ook niet zijn.

In Europees verband zo'n apparaat ontwikkelen is een mogelijkheid maar dan zal het per saldo een duurder project worden. Zeker voor de netto-betalers zoals wij. En probeer verder iedereen maar eens aan boord te krijgen politiek gezien. Alsof de Britten met de Fransosen zee gaan...
Say your prayers
  zondag 4 december 2005 @ 13:12:28 #116
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32804803
quote:
Op zondag 4 december 2005 13:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Vanaf het begin is aangegeven, dat de Amerikaanse JSF's geavanceerdere technologie zouden krijgen dan de exemplaren die verkocht zouden worden aan het buitenland.
Ja en wij hebben onze f16's ook voorzien van allerlei tech die er standaard niet aanhing. Wat is het probleem?
Say your prayers
pi_32804840
quote:
Op zondag 4 december 2005 13:08 schreef Sickie het volgende:

[..]

Nooit van de NAVO gehoord bijv?
Jawel hoor. Maar ik ben niet helemaal op de hoogte van de NAVO-regelingen en wat deze voor Nederland behelzen. Althans, ik heb nog nooit gehoord van een NAVO-regeling die Nederland verplicht haast een miljard euro aan kut-vliegtuigjes uit te geven. Jij blijkbaar wel, vandaar dat ik benieuwd was/ben naar de exacte regeling waar dit vastgesteld staat...
pi_32804866
De NAVO heeft geen nut meer en dient dan ook opgedoekt te worden.
  zondag 4 december 2005 @ 13:15:07 #119
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32804887
quote:
Norway Goes Wobbly on JSF
Lockheed Wants Partners’ Production Commitments in 2006

By GERARD O’DWYER, HELSINKI


Norway, which once expected to buy Lockheed Martin’s Joint Strike Fighter (JSF) to replace its Air Force’s aging F-16s, is now looking at other options, particularly the Eurofighter Typhoon.

The country, which is contributing $15 million a year to the U.S.-led effort to develop the JSF, provisionally earmarked $8 billion to buy several dozen aircraft. But the new Labor-led government elected in October is reopening the debate.

“There appears to be a feeling out there that a decision to purchase F-35 aircraft was as good as a done deal,” said Espen Barth Eide, the Defense Ministry’s undersecretary of state.



Not so, he said.

“What fighter type Norway will choose remains open, as does the issue of whether Norway will continue the present agreement with Lockheed Martin about developing new jet fighters,” he said. “As a new government, we will have to make an independent decision.”

The Air Force plans to replace its 48 F-16A and 11 F-16B multirole fighters in two phases, with the first replacements expected in 2015. Eide said the final decision on a purchase will be made by 2008, and will be based “on industrial policy rather than factors of foreign policy.”

This comes on the heels of several other things that have shaken the Lockheed-led F-35 program. Turkey decided in early November to invite rival fighter makers to compete for up to $10 billion in new aircraft orders. The Pentagon raised its estimate of the total development cost of the JSF by $7 billion to $40 billion. And rumors are swirling of further cuts to planned U.S. purchases of F-35s.

Lockheed officials hope in 2006 to nail down purchase commitments from the eight international partners in the design and development phase of the program. Besides Norway and Turkey, which are contributing $125 million and $175 million, respectively, the partners include Denmark, $125 million; Australia and Canada, both contributing $150 million toward development; the Netherlands, $800 million; Italy, $1 billion; and the United Kingdom, $2 billion.

And as doubts about JSF emerge, Lockheed’s rivals are circling, hoping to siphon off orders in Norway and elsewhere. Modern fighters that might fill the bill include the Typhoon, Saab JAS 39 Gripen, Dassault Rafale, and even Lockheed’s own F-16C/D Block 50 and 60.

New Norwegian Policy

The new Norwegian government had telegraphed its intention in a Nov. 11 statement that accompanied the 2006 defense budget. The statement said the Defense Ministry planned to seek “an acquisition policy which is of most benefit in terms of offset deals.

“In this connection, the Government will undertake a thorough review of Norway’s participation in the Joint Strike Fighter and the Eurofighter programs, with special emphasis on clarifying and quantifying the relationship between the cost of participation and the resultant benefits to Norwegian industry,” the statement said.

Yet even the outgoing government, which was composed of the Liberal Democrats, Christian Democrats and the Conservatives, had begun to question Norway’s participation in the JSF effort.

In May, ministry officials confirmed that they had formed a working group to reassess F-35 purchase costs in light of the program’s budget overruns.

“What appears clear is that the purchase price on the aircraft will be higher than earlier anticipated,” Carl Hagen, leader of Norway’s Progress Party, told lawmakers at the time. “What we need is more information, and certainly more clarity on costs from Lockheed Martin and the Air Force. ”

Another issue is related to the less-than-expected amount of JSF development contracts that have come in Norway’s direction since it joined the program in 2002.

In 2004, lawmakers met with Lockheed and Pentagon officials to complain.

“We made it clear that Norway is prepared to withdraw from the F-35 program unless a satisfactory level of manufacturing and contract work does not result for Norwegian companies,” Marit Nybakk, who headed the Parliamentary Defense Committee, told lawmakers at the time.

In June, then-prime minister Kjell Magne Bondevik told lawmakers that Norway would have to receive more JSF development contracts before it would open purchase negotiations.


Norway also began hedging its fighter bet in 2003, when it signed an industrial partnership agreement with the Eurofighter Consortium, which includes EADS, BAE SYSTEMS and Alenia Aeronautica. As a late arrival to the Britain-Italy-Germany-Spain project, Norway received no say over program development, but expects an inside track on some contracting and manufacturing jobs. •
http://www.defensenews.com/story.php?F=1372822&C=airwar

interessant dat ook de Noren steen en been klagen over het uitblijven van compensatieopdrachten. Terwijl dat de Noren er maar met 125 miljoen inzitten.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 4 december 2005 @ 13:18:34 #120
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32804993
quote:
Op zondag 4 december 2005 13:13 schreef knowall het volgende:

[..]

Jawel hoor. Maar ik ben niet helemaal op de hoogte van de NAVO-regelingen en wat deze voor Nederland behelzen. Althans, ik heb nog nooit gehoord van een NAVO-regeling die Nederland verplicht haast een miljard euro aan kut-vliegtuigjes uit te geven. Jij blijkbaar wel, vandaar dat ik benieuwd was/ben naar de exacte regeling waar dit vastgesteld staat...
Elk navo-lid is verplicht bepaalde uitgaven i.v.m. defensie. Er is zelfs een percentage van het BNP wat er aangehouden dient te worden. Ik zal de nato site wel even bekijken voor een bron. Echt overzichtelijk is ie niet.
Say your prayers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')