Volgens mij is de consequentie van wat jij hier zegt dat je je account ongedaan maakt.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:45 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ken je die ook van "oordeelt en gij zult geoordeeld worden" ?
daar doelde ze op het oordelen over hemel en hel.... dat wat jij hier doet. je doet net alsof je God bent.laat het oordeel maar gewoon aan God over.
het getuigt van weinig inzicht om te suggeren dat als je Christelijk word opgevoed in Nederland, je nooit kennis zou nemen van een andere visie. De zeer dominante levensbeschouwing is niet bepaald gereformeerd, katholiek, islamitisch of joods.... De alles-moet-maar-kunnen-zolang-je-anderen-er-niet-mee-lastig-valt visie is overal (in de media met name).quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:48 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je kunt iemand nooit dwingen iets anders te geloven. Je kunt echter wel doormiddel van gemengd onderwijs stimuleren dat kinderen met meer dan één enkele visie in aanmerking komen. Neem Iblardi: die is zo beschermd orthodox-joods opgevoed toen zijn ouders in het verzet zaten dat hij vele puberale crises heeft moeten doormaken om een mens te worden die andere mensen als gelijkwaardig accepteert; en hij heeft vele neven die nog steeds van mening zijn dat negentig procent van de wereldbevolking inferieur is.
Laat mensen nu ook eens de andere kant van hun landgenoten zien. Dat voorkomt mijns inziens juist rassenhaat, intolerantie, sociale spanningen.
Dat hangt van je omgeving af. Als je in Overlangbroek woont en je gaat naar de Standaard, of je woont in Amsterdam Zuid en je gaat naar het Cheider, of je woont in Epen, Limburg, en je gaat naar het Sint Jozef, of je woont in Amsterdam-Noord en je gaat naar de Mendir, dan blijf je in je vormende jaren wel heel erg in je eigen kringetje.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:50 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
het getuigt van weinig inzicht om te suggeren dat als je Christelijk word opgevoed in Nederland, je nooit kennis zou nemen van een andere visie. De zeer dominante levensbeschouwing is niet bepaald gereformeerd, katholiek, islamitisch of joods....
Ja dat kan. Maar leg mij eens uit waarom de staat dat mag dwingen. Waarom mag de staat burgers dwingen verschillende visies in aanmerking te nemen? En wie bepaalt welke visies en waarom en waarop gebaseerd?quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:48 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je kunt iemand nooit dwingen iets anders te geloven. Je kunt echter wel doormiddel van gemengd onderwijs stimuleren dat kinderen met meer dan één enkele visie in aanmerking komen.
Omdat je in Nederland nog geen scheet kunt laten of een ander krijgt methaanvergiftiging.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja dat kan. Maar leg mij eens uit waarom de staat dat mag dwingen. Waarom mag de staat burgers dwingen verschillende visies in aanmerking te nemen? En wie bepaalt welke visies en waarom en waarop gebaseerd?
Wat een onzin, Floripas.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:56 schreef Floripas het volgende:
[..]
Omdat je in Nederland nog geen scheet kunt laten of een ander krijgt methaanvergiftiging.
Dit zijn de VS niet; in de VS kun je gewoon met je hele gemeenschap elders gaan wonen zonder iemand lastig te vallen. Dat kan in Nederland niet.
Ik vind het daarom onwenselijk dat nederland als eenheid desintegreert.
Tijdens godsdienstles van joodjes leren de joodjes de talmoed. Niet de overtuigingen van anderen.quote:Die visies worden bepaald door de som van de kinderen op school. Tijdens godsdienstles zou je alle grote stromingen kunnen behandelen en bepaalde discussies en debatten kunnen stimuleren.
Het is geen staatsdwang op gedachtengoed, tenzij je het verbod op opruiiende pamfletten en doodsbedreigingen ook staatsdwang vindt. De staat betaalt voor dat onderwijs, en de staat zou ook mogen bepalen dat we in Nederland een ruime, tolerante onderwijsvorm hebben.quote:Op vrijdag 7 april 2006 19:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat een onzin, Floripas.
Dus als het maar drukbevolkt genoeg is, is staatsdwang op het gedachtegoed acceptabel?
[..]
Dan mogen ze dat mooi de dag na Sjabbes, de vrije zondag, gaan doen.quote:Tijdens godsdienstles van joodjes leren de joodjes de talmoed. Niet de overtuigingen van anderen.
Daar weet ik onvoldoende vanquote:Op vrijdag 7 april 2006 19:05 schreef speknek het volgende:
Sigme, vind je het ook onterecht dat die artsen van Sylvia Millecam geschorst zijn?
Dat kan je vinden, maar dan ontneem je dus mensen de vrijheid te geloven wat zij geloven: de staat zal immers íets moeten kiezen om aan de kindertjes te leren, bijvoorbeeld dat alle geloven onzin zijn, of dat alle geloven evenveel waard zijn, of dat alle mensen evenveel waard zijn, of dat sommige mensen meer waard zijn.quote:Daarbij komt het liberalisme simpelweg in een tegenstelling als het om het opvoeden van kinderen gaat. Die hebben namelijk geen vrije keuze in deze. Respecteer je de vrijheid van de ouders, of de vrijheid van de kinderen? De een sluit de ander uit.
Ik vind dat de staat op moet komen voor de zwakkeren, en dat zijn in deze dus de kinderen.
Het is wel staatsdwang op gedachtegoed. Het verbod op opruiïng is ook een enge staatsmacht, waarmee héél prudent moet worden omgesprongen. Zo ook de invloed van staat op onderwijs. Afdwingen dat kinderen moeten leren dat alle geloven gelijkwaardig zijn is niet prudent.quote:Op vrijdag 7 april 2006 19:06 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het is geen staatsdwang op gedachtengoed, tenzij je het verbod op opruiiende pamfletten en doodsbedreigingen ook staatsdwang vindt.
Dan mag de staat ook bepalen dat we een enge, ontolerante onderwijsvorm hebben. Je krijgt de ene optie niet zonder de ander.quote:De staat betaalt voor dat onderwijs, en de staat zou ook mogen bepalen dat we in Nederland een ruime, tolerante onderwijsvorm hebben.
Tot op zekere hoogte, ja.quote:Krijg jij de indruk dat Franse kinderen geindoctrineerd zijn?
Dus zelfs de godsdienstles is niet vrij? De staat bepaalt wat je in de godsdienstles moet leren?quote:[..]
Dan mogen ze dat mooi de dag na Sjabbes, de vrije zondag, gaan doen.
Punt wat ik wil maken is dat je mag geloven wat je wilt. Of de aarde is geschapen in 7 dagen of in twintig. Of de mens is geschapen naar Gods evenbeeld, of uit het bloed van Tescatlipoca, het is jouw waarheid en daarom waar. Geen discussie over mogelijk.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Bron?
En noem a.u.b. niet de bijbel. Vraag is waarop de bijbel dit gebasseerd heeft en hoe lang elke 'dag' duurde. De indeling in dagen van 24 uur bestond namelijk nog niet ten tijde van de schepping. Dus zo raar is het niet te veronderstellen dat diegene die bedacht heeft dat de aarde in 7 'dagen' geschapen is, niet dacht in dagen van 24 uur, of de indeling van 1 week heeft gebruikt om het verhaaltje duidelijker te maken.
ik blijf het erg met je eens zijn. je hebt imo een zeer accuraat beeld van de kwestie. de anderen schijnen de implicaties van een dictatoriale vorm van onderwijs niet in te zien. het is big brother op zijn best.quote:Op vrijdag 7 april 2006 19:44 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Punt wat ik wil maken is dat je mag geloven wat je wilt. Of de aarde is geschapen in 7 dagen of in twintig. Of de mens is geschapen naar Gods evenbeeld, of uit het bloed van Tescatlipoca, het is jouw waarheid en daarom waar. Geen discussie over mogelijk.
Als ik als wetenschapper de state formation processen van Europa behandel dan haal ik er ecologische factoren bij, bevolkingsdruk, gemeenschappelijke vijanden etc etc, maar het zullen altijd interpretaties blijven van data die ik in boeken of in de grond vind. Het begrip waarheid (als in religie) komt er niet aan te pas.
Zo ook de evolutietheorie. Die vis met pootjes die ze in Canada gevonden hebben (en ik onderschrijf de theorie van de wetenschappers) wordt nu gepresenterd als missing link in de evolutietheorie. Een andere theorie kan even aannemelijk zijn. Dat deze theorie nu geplubiceerd wordt komt omdat het het beste in het kader van de huidige wetenschap past, een kader wat we zelf gemaakt hebben en wat opgebouwd is met waarschijnlijkheden en aannames. Begrijp me niet verkeerd ik denk dat de wetenschap zoals we die nu kennen een zeer goede methode is om technische/sociale/economische progressie te boeken. Ik zie het alleen niet als substituut voor religie.
Daarom vraag ik me ook af waarom mensen wél de evolutietheorie willen doceren als vervanging van de religie. Dat is het niet. Lees de grondleggers van de wetenschap er maar op na. Lees maar eens een boek van wetenschapsfilosofen als Popper, Lacatus en Kuhn. De evolutietheorie hoort thuis in de biologieles. In de levensbeschouwingsles hoort religie thuis. Maar beiden horen door kinderen geleerd te worden.
Dat is ook precies wat ik ermee wil zeggen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:45 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ken je die ook van "oordeelt en gij zult geoordeeld worden" ?
laat het oordeel maar gewoon aan God over.
Hoe gaat dat dan nu op openbare scholen!quote:Op vrijdag 7 april 2006 19:20 schreef sigme het volgende:
de staat zal immers íets moeten kiezen om aan de kindertjes te leren, bijvoorbeeld dat alle geloven onzin zijn, of dat alle geloven evenveel waard zijn, of dat alle mensen evenveel waard zijn, of dat sommige mensen meer waard zijn.
Misschien een leuke overdenking; het woord dat voor 'dag' gebruikt wordt in Genesis, is 'yom' wat dus zowel dag als periode kan betekenen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:04 schreef Gia het volgende:
Bron?
En noem a.u.b. niet de bijbel. Vraag is waarop de bijbel dit gebasseerd heeft en hoe lang elke 'dag' duurde. De indeling in dagen van 24 uur bestond namelijk nog niet ten tijde van de schepping. Dus zo raar is het niet te veronderstellen dat diegene die bedacht heeft dat de aarde in 7 'dagen' geschapen is, niet dacht in dagen van 24 uur, of de indeling van 1 week heeft gebruikt om het verhaaltje duidelijker te maken.
Maar goed, dat is dus het leuke van het bijzonder onderwijs, je kunt dus zélf met medestanders een soort school zoals jij omschrijft oprichten, als het succesvol is dan komen toch allemaal wel naar jouw school. Waarom de kunstgreep die overheidsdwang heet?quote:Op vrijdag 7 april 2006 18:28 schreef Floripas het volgende:
Je kunt streven naar vermenging van gemeenschappelijke waarden. Neutraal is het niet, en wat mij betreft besteed je er ook aandacht aan godsdienst, als het maar gemengd is.
Grapjas.quote:Op vrijdag 7 april 2006 20:16 schreef pmb_rug het volgende:
ik blijf het erg met je eens zijn. je hebt imo een zeer accuraat beeld van de kwestie. de anderen schijnen de implicaties van een dictatoriale vorm van onderwijs niet in te zien. het is big brother op zijn best.
En onder 'jullie' versta je?quote:Op woensdag 12 april 2006 23:06 schreef speknek het volgende:
Iets waar jullie kennelijk groot voorstander van zijn. Ieder zijn eigen waarheid. Veel plezier ermee.
Dat vroeg ik me ook af idd. Ik word niet graag vergeleken met nazi's namelijk. En al helemaal niet ongefundeerd.quote:Op woensdag 12 april 2006 23:40 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
En onder 'jullie' versta je?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |