abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32644476
Ik ga even uit bed, .
pi_32644528
quote:
Op maandag 28 november 2005 13:32 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

Het christendom en de islam zijn twee loten van dezelfde stam. Eigenlijk heeft Nietzsche daar al bijna 120 jaar geleden mee afgerekend
Heeft Nietzsche met de Islam afgerekend?
pi_32644536
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:06 schreef RichardQuest het volgende:
Yep, laat ze het maar bewijzen.

Geloof jij in iets (buiten eigen verantwoordelijkheid)?
Ik geloof wel in het bestaan van God. Maar koppel dat niet aan een bepaalde religie.

Ik vind geloven een persoonlijke aangelegenheid.
pi_32644610
Ik zit hier nu een offerte in te vullen, en dat ding is wel zo onduidelijk.

Dan staat er bij de machtiging:
Mijn Rekeningnummer: ........
Ten Name van .................

Met dat ''ten name van'' wordt toch gewoon de rekeninghouder bedoeld, en niet de begunstigde. Of juist wel Of moet ik even een bakske koffie drinken.
pi_32644612
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:10 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik geloof wel in het bestaan van God. Maar koppel dat niet aan een bepaalde religie.

Ik vind geloven een persoonlijke aangelegenheid.
Waarop baseer je het bestaan van God dan?
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_32644664
Bij afwezigheid van bewijs niet geloven dat God bestaat, lijkt mij toch overduidelijk wat anders dan bij afwezigheid van bewijs geloven dat Hij wel bestaat. En het verschil tussen niet-geloof en geloof is dan ook duidelijk.
pi_32644674
If only God would give me some clear sign! Like making a large deposit in my name at a Swiss bank.
Woody Allen
pi_32644729
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:10 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Heeft Nietzsche met de Islam afgerekend?
"God", "immortality of the soul", "redemption", "beyond" -- Without exception, concepts to which I have never devoted any attention, or time; not even as a child. Perhaps I have never been childlike enough for them? I do not by any means know atheism as a result; even less as an event: It is a matter of course with me, from instinct. I am too inquisitive, too questionable, too exuberant to stand for any gross answer. God is a gross answer, an indelicacy against us thinkers -- at bottom merely a gross prohibition for us: you shall not think!
Friedrich Nietzsche, Ecce Homo
pi_32644753
Overdrijft Nietzsche daar niet een beetje, ?
pi_32644816
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:19 schreef Monidique het volgende:
Overdrijft Nietzsche daar niet een beetje, ?
Help me liever met die kut-offerte
pi_32644841
1 euro voor 1 kilo pepernoten bij Kruidvat. Lekkelekkel.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  maandag 28 november 2005 @ 14:24:33 #112
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_32644894
quote:
Op maandag 28 november 2005 13:25 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Wat doe jij?
Schijnbewegingen maken.
En dit venster als tussenstation gebruiken.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_32644914
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:13 schreef RichardQuest het volgende:
Waarop baseer je het bestaan van God dan?
Ik geloof niet dat dingen zomaar gebeuren en zomaar zijn ontstaan zonder een God. Daaruit heb ik persoonlijk in de loop van mijn leven de conclusie getrokken dat God bestaat.

Het is overigens best lastig om een geloof uit te drukken in woorden. Ik ben nog een beetje zoekend
  maandag 28 november 2005 @ 14:27:05 #114
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_32644947
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:25 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat dingen zomaar gebeuren en zomaar zijn ontstaan zonder een God. Daaruit heb ik persoonlijk in de loop van mijn leven de conclusie getrokken dat God bestaat.

Het is overigens best lastig om een geloof uit te drukken in woorden. Ik ben nog een beetje zoekend
Wat een onzin. Je snapt iets niet en dus moet een hogere macht het gedaan hebben?
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_32644957
quote:

.......Daaruit heb ik persoonlijk in de loop van mijn leven de conclusie getrokken dat God bestaat.
Welke?
pi_32644981
quote:

[..]

Om te denken dat het het heelal niet zomaar is ontstaan, hoef je niet per se in God te geloven....Dat is het gekke, er is geen bewijs over het ontstaan van het heelal, dús heeft God het gedaan. En moet het dan ook nog 's per se één God zijn?
pi_32644988
quote:

[..]

De vibe, Popo, Tao, God. Woorden schieten wat dat betreft vaak te kort.
  maandag 28 november 2005 @ 14:30:49 #118
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_32645053
heerlijk helder water
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_32645074
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:22 schreef RichardQuest het volgende:
1 euro voor 1 kilo pepernoten bij Kruidvat. Lekkelekkel.
Hehe, met sinterklaasliedjes op de achterkant .
pi_32645079
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:18 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

"God", "immortality of the soul", "redemption", "beyond" -- Without exception, concepts to which I have never devoted any attention, or time; not even as a child. Perhaps I have never been childlike enough for them? I do not by any means know atheism as a result; even less as an event: It is a matter of course with me, from instinct. I am too inquisitive, too questionable, too exuberant to stand for any gross answer. God is a gross answer, an indelicacy against us thinkers -- at bottom merely a gross prohibition for us: you shall not think!
Friedrich Nietzsche, Ecce Homo
Ken je het einde van Der Antichrist?
pi_32645082
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:02 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zolang het voor beide niet mogelijk is om het bestaan of niet bestaan van God aan te tonen, is het dus een aanname, een geloof. In die zin verschilt het atheisme dus totaal niet met een normale religie.
Ten behoeve van de wetenschappelijke benadering van de wereld zijn er na lang peinzen uiteindelijk wat regels bedacht die -bewijzen- definiëren.

Volgens die bewijsregels (dus de regels volgens welke je iets kan aantonen) is het onmogelijk te bewijzen dat iets *niet* is. Daaruit volgt dat iets wat niet bewezen kan worden *wel* te zijn, *niet* is.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar de logica stelt dat god eerst aangetoond moet worden.
'Geloof' als woord is heel ruim, maar in de enge zin betekent het vrijsimpel: een aanname die niet bewezen kan worden. Waarmee we weer terug zijn bij de bewijsregels.

De bewijsregels geven daarmee aan dat het wel-zijn van god bewezen dient te worden, en zolang het dat niet is, god niet is.

Daarmee is:
  • Ondanks gebrek aan bewijs overtuigd zijn van god: geloof.
  • Wegens gebrek aan bewijs niet overtuigd zijn van godzijn: logisch.
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_32645087
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:28 schreef RichardQuest het volgende:
    Om te denken dat het het heelal niet zomaar is ontstaan, hoef je niet per se in God te geloven....Dat is het gekke, er is geen bewijs over het ontstaan van het heelal, dús heeft God het gedaan.
    Het is niet dat ik bewijs nodig heb over wie het heelal oid heeft "gemaakt". Voor mij hoeft de mens niet alles te weten en te verklaren.
    pi_32645133
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:27 schreef George-Butters het volgende:
    Wat een onzin. Je snapt iets niet en dus moet een hogere macht het gedaan hebben?
    Het is geen kwestie van niet snappen maar het niet logisch achten dat het zomaar is ontstaan of dat gebeurtenissen zomaar gebeuren.

Vandaar dat ik persoonlijk geloof in het bestaan van God.
    pi_32645142
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:32 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Het is niet dat ik bewijs nodig heb over wie het heelal oid heeft "gemaakt". Voor mij hoeft de mens niet alles te weten en te verklaren.
    Je geeft zélf een verklaring: God.
    pi_32645219
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:34 schreef RichardQuest het volgende:
    Je geeft zélf een verklaring.
    Nee hoor bij een verklaring zou de waarheid onomstotelijk vast moeten staan en dat is in dit geval niet zo.

Ik zeg niet dat het geloven in God dé waarheid is zoals ik ook niet zeg dat het niet geloven in God dé waarheid is.
    pi_32645220
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:33 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van niet snappen maar het niet logisch achten dat het zomaar is ontstaan of dat gebeurtenissen zomaar gebeuren.

Vandaar dat ik persoonlijk geloof in het bestaan van God.
    Waarom is het dan logisch dat er wel een God is? Waar kwam die vandaan?
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_32645228
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:32 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

In principe is geloven juist het geven van een verklaring voor dingen die wij niet zeker weten of misschien nooit te weten zullen komen. Een wetenschappelijk wereldbeeld is er daarentegen een waarin niet weten en twijfel een belangrijke positie innemen.
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
    pi_32645336
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:36 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Nee hoor bij een verklaring zou de waarheid onomstotelijk vast moeten staan en dat is in dit geval niet zo.
    Dus God is geen verklaring voor het heelal? Wat doet Zij dan?
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:36 schreef MrX1982 het volgende:
    Ik zeg niet dat het geloven in God dé waarheid is zoals ik ook niet zeg dat het niet geloven in God dé waarheid is.
    Maar je gelooft het wel . Ik snap het niet, maar dat zal door God komen.
    pi_32645360
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:36 schreef sigme het volgende:
    Waarom is het dan logisch dat er wel een God is? Waar kwam die vandaan?
    Door de loop van mijn persoonlijke leven ben ik tot die conclusie gekomen. Ik denk weleens na over dingen.
    pi_32645378
    Overigens grappig dat Johan_de_With nooit in discussie gaat over waarom hij in God gelooft, dus hierbij de vraag aan Coen.
    pi_32645400
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:42 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Door de loop van mijn persoonlijke leven ben ik tot die conclusie gekomen. Ik denk weleens na over dingen.
    Noem eens één van die kronkels.
      maandag 28 november 2005 @ 14:46:00 #132
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_32645429
    ik vind alles prima, ieder zijn ding.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_32645437
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:43 schreef RichardQuest het volgende:
    Overigens grappig dat Johan_de_With nooit in discussie gaat over waarom hij in God gelooft, dus hierbij de vraag aan Coen.
    Dag RQ (wat is eigenlijk jouw echte naam?),

Dit zou je al het idee aan de hand moeten doen dat ik er weinig dogma's op na houd. Momenteel minder dan ooit, kan ik je zeggen. Maar om antwoord te geven op je vraag, dat is iets persoonlijks.
      maandag 28 november 2005 @ 14:48:16 #134
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_32645478
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:46 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Dit zou je al het idee aan de hand moeten doen dat ik er weinig dogma's op na houd. Momenteel minder dan ooit, kan ik je zeggen. Maar om antwoord te geven op je vraag, dat is iets persoonlijks.
    dog·ma
    het dogma, de dogma's/dogmata, het dogmaatje

vastomlijnd geloofsartikel dat aan geen beredenering meer is
    onderworpen
    betekenisverwante termen
    synoniem:
    leerstelling

leer·stel·ling
    de leerstelling (vrouwelijk)

grondbeginsel van een leer, vooral van een godsdienstige leer
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_32645497
    Discussies over het bestaan van God zijn trouwens zinloos, daarom meng ik mij er zo min mogelijk in.
    pi_32645502
    Ik denk dat ervaringen en openbaringen moeilijk te bediscussieren zijn.
    pi_32645518
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:48 schreef George-Butters het volgende:

[..]

dog·ma
    het dogma, de dogma's/dogmata, het dogmaatje

vastomlijnd geloofsartikel dat aan geen beredenering meer is
    onderworpen
    betekenisverwante termen
    synoniem:
    leerstelling

leer·stel·ling
    de leerstelling (vrouwelijk)

grondbeginsel van een leer, vooral van een godsdienstige leer
    Ja, Bas, dat je niet bent aangenomen om die kinderen ''aap noot mies'' te leren geloven we zo ook wel.
    pi_32645524
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:42 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Je kan moeilijk de loop van iemands anders leven volgen

Maar goed, als je over dit soort dingen nadenkt en daarbij het aannemenlijk bent gaan vinden dat er een god is vraag ik me af of je daarbij dan ook afvraagt hoe god tot "zijn" gekomen is? Of is dat een niet-relevante vraag?
    pi_32645533
    quote:

[..]

Richard Quest.
    quote:
    Dit zou je al het idee aan de hand moeten doen dat ik er weinig dogma's op na houd. Momenteel minder dan ooit, kan ik je zeggen.
    Ja, dat had ik al lang door.
    quote:
    Maar om antwoord te geven op je vraag, dat is iets persoonlijks.
    Wat is er persoonlijks aan een idee over het grote Waarom en het Hoe?
      maandag 28 november 2005 @ 14:50:35 #140
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_32645534
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:48 schreef Johan_de_With het volgende:
    Discussies over het bestaan van God zijn trouwens zinloos, daarom meng ik mij er zo min mogelijk in.
    subjectief vooral
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      maandag 28 november 2005 @ 14:51:56 #141
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_32645567
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:49 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Ja, Bas, dat je niet bent aangenomen om die kinderen ''aap noot mies'' te leren geloven we zo ook wel.
    Behulpzaam he.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    pi_32645580
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:50 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Richard Quest.
    [..]
    Schreeuw eens niet zo.
    quote:
    Ja, dat had ik al lang door.
    Daar ben ik blij om.

[..]
    quote:
    Wat is er persoonlijks aan een idee over het grote Waarom en het Hoe?
    Omdat de wetenschap daar geen antwoord op kan geven. Over het Hoe wel, steeds meer, maar natuurlijk niet over het ''waarom.''
    pi_32645632
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:52 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Schreeuw eens niet zo.
    [..]

Daar ben ik blij om.

[..]
    [..]

Omdat de wetenschap daar geen antwoord op kan geven. Over het Hoe wel, steeds meer, maar natuurlijk niet over het ''waarom.''
    Het blijft natuurlijk de vraag of er uberhaupt sprake is van een "waarom"
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
    pi_32645648
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:50 schreef George-Butters het volgende:

[..]

subjectief vooral
    Zelfs dat is een merkwaardig begrip. ''Subjectief'' gaat vooral op voor oordelen over muziek, architectuur enz.
    pi_32645666
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:48 schreef Johan_de_With het volgende:
    Nee, ze zijn niet zinloos. De discussie is onbeëindigbaar, bekeren mogelijk onmogelijk, overtuigingen lastig onder woorden te brengen, argumenten te persoonlijk om uit te spreken, maar niet zinloos.
    pi_32645675
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:54 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het blijft natuurlijk de vraag of er uberhaupt sprake is van een "waarom"
    En die vraag is niet te beantwoorden.
    pi_32645681
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:44 schreef RichardQuest het volgende:
    Noem eens één van die kronkels.
    Ik vind dat erg persoonlijk. Niet zo heel veel zin om in details te gaan treden over het hoe en waarom.
    pi_32645682
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:52 schreef Johan_de_With het volgende:

Hoe kom jij dan op ideeën die niet bewezen zijn?
    pi_32645752
    quote:
    Op maandag 28 november 2005 14:55 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

En die vraag is niet te beantwoorden.
    "Om God te dienen"
    "Om de medemens te helpen"
    "Om gelukkig te zijn"
    "Om rijk te worden"

Kan ik trouwens met eeen gerust hart aannemen dat jij niet in Adam en Eva gelooft?
      maandag 28 november 2005 @ 14:58:50 #150
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_32645754
    het is een nogal ongrijpbare materie. En daarom slecht discussieerbaar. Voor je het weet praat je langs elkaar heen.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')