Heeft Nietzsche met de Islam afgerekend?quote:Op maandag 28 november 2005 13:32 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het christendom en de islam zijn twee loten van dezelfde stam. Eigenlijk heeft Nietzsche daar al bijna 120 jaar geleden mee afgerekend
Ik geloof wel in het bestaan van God. Maar koppel dat niet aan een bepaalde religie.quote:Op maandag 28 november 2005 14:06 schreef RichardQuest het volgende:
Yep, laat ze het maar bewijzen.
Geloof jij in iets (buiten eigen verantwoordelijkheid)?
Waarop baseer je het bestaan van God dan?quote:Op maandag 28 november 2005 14:10 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik geloof wel in het bestaan van God. Maar koppel dat niet aan een bepaalde religie.
Ik vind geloven een persoonlijke aangelegenheid.
"God", "immortality of the soul", "redemption", "beyond" -- Without exception, concepts to which I have never devoted any attention, or time; not even as a child. Perhaps I have never been childlike enough for them? I do not by any means know atheism as a result; even less as an event: It is a matter of course with me, from instinct. I am too inquisitive, too questionable, too exuberant to stand for any gross answer. God is a gross answer, an indelicacy against us thinkers -- at bottom merely a gross prohibition for us: you shall not think!quote:Op maandag 28 november 2005 14:10 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Heeft Nietzsche met de Islam afgerekend?
Help me liever met die kut-offertequote:Op maandag 28 november 2005 14:19 schreef Monidique het volgende:
Overdrijft Nietzsche daar niet een beetje,?
Ik geloof niet dat dingen zomaar gebeuren en zomaar zijn ontstaan zonder een God. Daaruit heb ik persoonlijk in de loop van mijn leven de conclusie getrokken dat God bestaat.quote:Op maandag 28 november 2005 14:13 schreef RichardQuest het volgende:
Waarop baseer je het bestaan van God dan?
Wat een onzin. Je snapt iets niet en dus moet een hogere macht het gedaan hebben?quote:Op maandag 28 november 2005 14:25 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat dingen zomaar gebeuren en zomaar zijn ontstaan zonder een God. Daaruit heb ik persoonlijk in de loop van mijn leven de conclusie getrokken dat God bestaat.
Het is overigens best lastig om een geloof uit te drukken in woorden. Ik ben nog een beetje zoekend
Welke?quote:Op maandag 28 november 2005 14:25 schreef MrX1982 het volgende:
.......Daaruit heb ik persoonlijk in de loop van mijn leven de conclusie getrokken dat God bestaat.
Om te denken dat het het heelal niet zomaar is ontstaan, hoef je niet per se in God te geloven....Dat is het gekke, er is geen bewijs over het ontstaan van het heelal, dús heeft God het gedaan. En moet het dan ook nog 's per se één God zijn?quote:Op maandag 28 november 2005 14:25 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat dingen zomaar gebeuren en zomaar zijn ontstaan zonder een God. Daaruit heb ik persoonlijk in de loop van mijn leven de conclusie getrokken dat God bestaat.
Het is overigens best lastig om een geloof uit te drukken in woorden. Ik ben nog een beetje zoekend
De vibe, Popo, Tao, God. Woorden schieten wat dat betreft vaak te kort.quote:Op maandag 28 november 2005 14:25 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Hehe, met sinterklaasliedjes op de achterkantquote:Op maandag 28 november 2005 14:22 schreef RichardQuest het volgende:
1 euro voor 1 kilo pepernotenbij Kruidvat. Lekkelekkel.
Ken je het einde van Der Antichrist?quote:Op maandag 28 november 2005 14:18 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
"God", "immortality of the soul", "redemption", "beyond" -- Without exception, concepts to which I have never devoted any attention, or time; not even as a child. Perhaps I have never been childlike enough for them? I do not by any means know atheism as a result; even less as an event: It is a matter of course with me, from instinct. I am too inquisitive, too questionable, too exuberant to stand for any gross answer. God is a gross answer, an indelicacy against us thinkers -- at bottom merely a gross prohibition for us: you shall not think!
Friedrich Nietzsche, Ecce Homo
Ten behoeve van de wetenschappelijke benadering van de wereld zijn er na lang peinzen uiteindelijk wat regels bedacht die -bewijzen- definiëren.quote:Op maandag 28 november 2005 14:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zolang het voor beide niet mogelijk is om het bestaan of niet bestaan van God aan te tonen, is het dus een aanname, een geloof. In die zin verschilt het atheisme dus totaal niet met een normale religie.
Het is niet dat ik bewijs nodig heb over wie het heelal oid heeft "gemaakt". Voor mij hoeft de mens niet alles te weten en te verklaren.quote:Op maandag 28 november 2005 14:28 schreef RichardQuest het volgende:
Om te denken dat het het heelal niet zomaar is ontstaan, hoef je niet per se in God te geloven....Dat is het gekke, er is geen bewijs over het ontstaan van het heelal, dús heeft God het gedaan.
Het is geen kwestie van niet snappen maar het niet logisch achten dat het zomaar is ontstaan of dat gebeurtenissen zomaar gebeuren.quote:Op maandag 28 november 2005 14:27 schreef George-Butters het volgende:
Wat een onzin. Je snapt iets niet en dus moet een hogere macht het gedaan hebben?
Je geeft zélf een verklaring: God.quote:Op maandag 28 november 2005 14:32 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het is niet dat ik bewijs nodig heb over wie het heelal oid heeft "gemaakt". Voor mij hoeft de mens niet alles te weten en te verklaren.
Nee hoor bij een verklaring zou de waarheid onomstotelijk vast moeten staan en dat is in dit geval niet zo.quote:Op maandag 28 november 2005 14:34 schreef RichardQuest het volgende:
Je geeft zélf een verklaring.
Waarom is het dan logisch dat er wel een God is? Waar kwam die vandaan?quote:Op maandag 28 november 2005 14:33 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van niet snappen maar het niet logisch achten dat het zomaar is ontstaan of dat gebeurtenissen zomaar gebeuren.
Vandaar dat ik persoonlijk geloof in het bestaan van God.
In principe is geloven juist het geven van een verklaring voor dingen die wij niet zeker weten of misschien nooit te weten zullen komen. Een wetenschappelijk wereldbeeld is er daarentegen een waarin niet weten en twijfel een belangrijke positie innemen.quote:Op maandag 28 november 2005 14:32 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het is niet dat ik bewijs nodig heb over wie het heelal oid heeft "gemaakt". Voor mij hoeft de mens niet alles te weten en te verklaren.
Dus God is geen verklaring voor het heelal? Wat doet Zij dan?quote:Op maandag 28 november 2005 14:36 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Nee hoor bij een verklaring zou de waarheid onomstotelijk vast moeten staan en dat is in dit geval niet zo.
Maar je gelooft het welquote:Op maandag 28 november 2005 14:36 schreef MrX1982 het volgende:
Ik zeg niet dat het geloven in God dé waarheid is zoals ik ook niet zeg dat het niet geloven in God dé waarheid is.
Door de loop van mijn persoonlijke leven ben ik tot die conclusie gekomen. Ik denk weleens na over dingen.quote:Op maandag 28 november 2005 14:36 schreef sigme het volgende:
Waarom is het dan logisch dat er wel een God is? Waar kwam die vandaan?
Noem eens één van die kronkels.quote:Op maandag 28 november 2005 14:42 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Door de loop van mijn persoonlijke leven ben ik tot die conclusie gekomen. Ik denk weleens na over dingen.
Dag RQ (wat is eigenlijk jouw echte naam?),quote:Op maandag 28 november 2005 14:43 schreef RichardQuest het volgende:
Overigens grappig dat Johan_de_With nooit in discussie gaat over waarom hij in God gelooft, dus hierbij de vraag aan Coen.
dog·maquote:Op maandag 28 november 2005 14:46 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dag RQ (wat is eigenlijk jouw echte naam?),
Dit zou je al het idee aan de hand moeten doen dat ik er weinig dogma's op na houd. Momenteel minder dan ooit, kan ik je zeggen. Maar om antwoord te geven op je vraag, dat is iets persoonlijks.
Ja, Bas, dat je niet bent aangenomen om die kinderen ''aap noot mies'' te leren geloven we zo ook wel.quote:Op maandag 28 november 2005 14:48 schreef George-Butters het volgende:
[..]
dog·ma
het dogma, de dogma's/dogmata, het dogmaatje
vastomlijnd geloofsartikel dat aan geen beredenering meer is
onderworpen
betekenisverwante termen
synoniem:
leerstelling
leer·stel·ling
de leerstelling (vrouwelijk)
grondbeginsel van een leer, vooral van een godsdienstige leer
Je kan moeilijk de loop van iemands anders leven volgenquote:Op maandag 28 november 2005 14:42 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Door de loop van mijn persoonlijke leven ben ik tot die conclusie gekomen. Ik denk weleens na over dingen.
Richard Quest.quote:Op maandag 28 november 2005 14:46 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dag RQ (wat is eigenlijk jouw echte naam?),
Ja, dat had ik al lang door.quote:Op maandag 28 november 2005 14:46 schreef Johan_de_With het volgende:
Dit zou je al het idee aan de hand moeten doen dat ik er weinig dogma's op na houd. Momenteel minder dan ooit, kan ik je zeggen.
Wat is er persoonlijks aan een idee over het grote Waarom en het Hoe?quote:Op maandag 28 november 2005 14:46 schreef Johan_de_With het volgende:
Maar om antwoord te geven op je vraag, dat is iets persoonlijks.
subjectief vooralquote:Op maandag 28 november 2005 14:48 schreef Johan_de_With het volgende:
Discussies over het bestaan van God zijn trouwens zinloos, daarom meng ik mij er zo min mogelijk in.
Behulpzaam he.quote:Op maandag 28 november 2005 14:49 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ja, Bas, dat je niet bent aangenomen om die kinderen ''aap noot mies'' te leren geloven we zo ook wel.
Schreeuw eens niet zo.quote:
Daar ben ik blij om.quote:Ja, dat had ik al lang door.
Omdat de wetenschap daar geen antwoord op kan geven. Over het Hoe wel, steeds meer, maar natuurlijk niet over het ''waarom.''quote:Wat is er persoonlijks aan een idee over het grote Waarom en het Hoe?
Het blijft natuurlijk de vraag of er uberhaupt sprake is van een "waarom"quote:Op maandag 28 november 2005 14:52 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Schreeuw eens niet zo.
[..]
Daar ben ik blij om.
[..]
[..]
Omdat de wetenschap daar geen antwoord op kan geven. Over het Hoe wel, steeds meer, maar natuurlijk niet over het ''waarom.''
Zelfs dat is een merkwaardig begrip. ''Subjectief'' gaat vooral op voor oordelen over muziek, architectuur enz.quote:
Nee, ze zijn niet zinloos. De discussie is onbeëindigbaar, bekeren mogelijk onmogelijk, overtuigingen lastig onder woorden te brengen, argumenten te persoonlijk om uit te spreken, maar niet zinloos.quote:Op maandag 28 november 2005 14:48 schreef Johan_de_With het volgende:
Discussies over het bestaan van God zijn trouwens zinloos, daarom meng ik mij er zo min mogelijk in.
En die vraag is niet te beantwoorden.quote:Op maandag 28 november 2005 14:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk de vraag of er uberhaupt sprake is van een "waarom"
Ik vind dat erg persoonlijk. Niet zo heel veel zin om in details te gaan treden over het hoe en waarom.quote:Op maandag 28 november 2005 14:44 schreef RichardQuest het volgende:
Noem eens één van die kronkels.
Hoe kom jij dan op ideeën die niet bewezen zijn?quote:Op maandag 28 november 2005 14:52 schreef Johan_de_With het volgende:
Omdat de wetenschap daar geen antwoord op kan geven. Over het Hoe wel, steeds meer, maar natuurlijk niet over het ''waarom.''
"Om God te dienen"quote:Op maandag 28 november 2005 14:55 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
En die vraag is niet te beantwoorden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |