Van Geel zal bezem door Ajax halen
Van onze verslaggever Charles Bromet
AMSTERDAM - Technisch directeur Martin van Geel van Ajax is van plan een forse renovatie door te voeren in de spelersselectie. ‘Ik sluit niet uit dat er negen of tien wisselingen zullen komen. In elk geval volgend seizoen, en misschien al in de winter.’
Dit verklaarde hij gisteren tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders. Van Geel wenste niet tot in detail in te gaan op zijn beleid, maar lichtte al wel een tipje van de sluier op. ‘Er moet meer balans komen in de selectie. Qua leeftijd, maar ook wat betreft fysieke kracht. Kijk maar eens naar de wedstrijd tegen FC Utrecht.’
De directeur nam contact op met Johan Cruijff om zijn beleid voor de komende jaren voor te leggen. ‘Ik heb in augustus een gesprek met hem gevoerd en dat heeft hij als heel prettig ervaren. Hij was verheugd te constateren dat hij onze gedachten en denkbeelden volledig deelt.’
Van Geel deelde de mening van de aanwezigen dat Ajax over onvoldoende buitenspelers in de selectie beschikt. Daaraan voegde hij veelbetekenend toe. ‘Als je op dit moment bij Ajax in de spits speelt heb je het niet gemakkelijk.’
Volgens de directeur is Ajax, dat na dertien speelronden reeds veertien punten achter staat op koploper PSV, ‘niet bezig aan een tussenjaar of bouwjaar’. ‘Ik heb mezelf de afgelopen maanden de vragen gesteld: waar staan we met Ajax en waar moet het naartoe? En ik kan u zeggen dat die puzzel nu langzaam in elkaar valt.’
Van Geel is pas een half jaar in dienst van Ajax als technisch directeur en kon daarom niets zeggen over de financiële en sportieve plannen met Ajax Capetown in Zuid-Afrika. In februari zal hij een bezoek brengen aan het filiaal en de situatie in kaart brengen.
Ook de aanstaande algemeen directeur Maarten Fontein (53), afkomstig van Unilever, sprak de aandeelhouders van Ajax gisteren voor het eerst toe in de Rinus Michels-zaal van de Amsterdam Arena. ‘Het is aan mij om te bewijzen dat het beeld dat van mij bestaat niet klopt’, zei Fontein.
Daarmee reageerde hij op een vraag van aandeelhouder Mossing, die wilde weten of Ajax nu een ijsverkoper had aangesteld. Fontein was jarenlang werkzaam voor Unilever, waar hij verantwoordelijk was voor de wereldwijde marketing van de ijs-divisie.
Fontein was in de sport succesvol als cricket-international. ‘Maar ik heb in mijn leven meer gevoetbald dan cricket gespeeld. Ik heb bovendien tweeduizend voetbalduels bekeken. Met de supporters wil ik een goed contact onderhouden en woensdag zullen wij al een gesprek voeren.’
Tot slot zei hij: Ajax moet nastreven eens per twee jaar kampioen van Nederland te worden.
AFC Ajax