abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32630647
Europa moet één natie worden

Wat denken we van deze stelling?

+ Dan staan we veel sterker tegen over andere economische wereldmachten dan nu met de EMU, denk aan Amerika en het sterk opkomende China.
+ Op dit moment zijn er nog al veel verschillende beleiden in europa denk aan het coffeeshop-beleid in Nederland.
+ Europa een land, meer macht. Minder worlddomination van Amerika.
Viva los Vatos Locos
pi_32630690
Maak je werkstuk gewoon zelf, rekel .
pi_32630706
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:41 schreef kokos het volgende:

+ Dan staan we veel sterker tegen over andere economische wereldmachten dan nu met de EMU, denk aan Amerika en het sterk opkomende China.
+ Op dit moment zijn er nog al veel verschillende beleiden in europa denk aan het coffeeshop-beleid in Nederland.
en dan wordt het cofeeshop beleid hier zeker afgeschaft?
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
pi_32630707
- Er is totaal geen binding tussen Nederlanders en mensen in Griekenland. Compleet andere levenstijl en andere ideeen
pi_32630714
Ein Volk! Ein Reich! Ein Euro!

pi_32630818
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:43 schreef the900 het volgende:

[..]

en dan wordt het cofeeshop beleid hier zeker afgeschaft?
Het is en blijft slecht voor de gezondheid maar kijk Amerika in sommige staten mag je wel gokken en anderen niet.
Viva los Vatos Locos
pi_32630837
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:45 schreef kokos het volgende:

[..]

Het is en blijft slecht voor de gezondheid maar kijk Amerika in sommige staten mag je wel gokken en anderen niet.
Ja wat heeft je tweede argument dan nog voor nut?
baggeraccount, slotje!
pi_32630869
quote:

Meestal eindigen dit soort plannen in een bloedbad.
pi_32630924
Ik bedoel dat we het in Nederland ook moet afschaffen. Hier in Enschede kun je je wiet kopen en 50 meter verder op in een ander EU lidstaat is het strafbaar krom?
Viva los Vatos Locos
  zondag 27 november 2005 @ 22:50:24 #10
101852 kokos
mividaloca
pi_32630973
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:47 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Meestal eindigen dit soort plannen in een bloedbad.
[afbeelding]
Met de huidige EU en de EMU zijn we toch al vreedzaam en heel eind.
Viva los Vatos Locos
pi_32630979
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:49 schreef kokos het volgende:
Ik bedoel dat we het in Nederland ook moet afschaffen. Hier in Enschede kun je je wiet kopen en 50 meter verder op in een ander EU lidstaat is het strafbaar krom?
Nee dat is niet krom. Dat is een verschil in wetgeving.

Dat alcohol wél verkocht mag worden en wiet niet in andere landen, dát is pas krom.
baggeraccount, slotje!
  Donald Duck held zondag 27 november 2005 @ 22:50:35 #12
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_32630981
Geen enkel land wil zijn eigen identiteit en cultuur opgeven. één grote europese staat zal er nooit komen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 27 november 2005 @ 22:54:44 #13
62182 Georges
That's the shit
pi_32631118
Dat is wel een van de domste stellingen die ik in tijden gehoord heb.
In Nederland zijn er al genoeg problemen met verschillende etniciteiten, vertaal het even naar Europa.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_32631180
Ik dacht dat we dat kutreferendum al hadden gehad.
pi_32631702
Europa moet een soort United States of Europe worden om erkend te worden als een grootmacht tussen USA en China in de toekomst. De EMU is de eerste fase hiervan, en heeft tijd nodig om te ontwikkelen. Het verenigen van de lidstaten vereist coordinatie en betrokkenheid. De refendums betreffende de europese grondwet zijn gefaald, o.a. omdat deze te vroeg zijn gekomen en de mensen er nog niet klaar voor zijn. Burgers van de eurozone missen kennis van algemene zaken omtrent de EU en zij vinden dat de beleidsmaatregelen beter moeten worden gecoordineerd. De internationale rol van de euro hangt af de 'credible policies' die zijn/moeten worden doorgevoerd. Prijsstabiliteit speelt een belangrijke rol. De monetaire unie zal zich in de loop van de tijd verbeteren, maar door betere coordinatie en commitment zullen we steeds dichter in de buurt komen van een politieke unie. Toetreding van Engeland tot de eurozone is ook nodig, aangezien het meer 'trust' geeft en ons zowel economisch als politiek sterker zal maken. De politieke unie is nodig voor de toekomst van de monetaire unie en de lidstaten zullen dat moeten begrijpen. Met behulp van de politieke unie krijgen we een soort United States of Europe, waar toch elk staatje wel hun eigen 'cultuur' kan behouden (misschien kleine aanpassingen), zie de verschillen in de amerikaanse staten.
pi_32631719
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:50 schreef kokos het volgende:
Met de huidige EU en de EMU zijn we toch al vreedzaam en heel eind.
Dat valt nog te bezien, de variant om van Europa één staat te maken staat al verder weg dan ooit, maar jij kiest de meest radicale variant die er denkbaar is; jij stelt dat Europa één natie moet worden, zover ging Hitler nog niet eens.
pi_32631802
Volgens mij profiteert Europa als geheel juist meer van de onderlinge concurrentie...
pi_32631876
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:11 schreef JoleX het volgende:
Europa moet een soort United States of Europe worden om erkend te worden als een grootmacht tussen USA en China in de toekomst.
Het is wellicht juist door dit soort woordjes dat de burger er geen trek in heeft, ook de vergelijking met de Amerikaanse staten loopt mank, deze hadden meer gemeen dan dat ze verschilden.
pi_32632006
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:15 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Het is wellicht juist door dit soort woordjes dat de burger er geen trek in heeft, ook de vergelijking met de Amerikaanse staten loopt mank, deze hadden meer gemeen dan dat ze verschilden.
oke 'moet' is een beetje sterk gezegd, maar het zou wel beter zijn voor europa op lange termijn
pi_32632042
quote:
Die verschillende beleiden komen niet door toeval, maar door cultuur. En centraal coffeeshopbeleid zal sowieso met de cultuur van een der Europese landen botsen

Daarbij worden dit soort dingen in Amerika ook op staatniveau geregeld.
pi_32632250
quote:
Op zondag 27 november 2005 23:18 schreef JoleX het volgende:
oke 'moet' is een beetje sterk gezegd, maar het zou wel beter zijn voor europa op lange termijn
Dan zal ik ook maar eens mijn visie geven: Ik ben voor het "Europa van de verschillende snelheden" en het "Europa van de naties" dat De Gaulle voor zich zag. Als we organisch naar elkaar toegroeien is dat een mooie zaak en dat mag ook best aangemoedigd worden, maar dit soort zaken moeten niet van bovenaf worden opgelegd, dat loopt of uit op een zeperd óf een regelrechte ramp. Mooi artikeltje:http://www.groene.nl/1999/5/ib_natie.html
  zondag 27 november 2005 @ 23:37:10 #22
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_32632616
Europa, de VS, Rusland en evt. sommige Zuid-Amerikaanse landen, zoals Argentinië, zouden een (con)federatie moeten vormen! Dan heb je pas een machtig blok tegen China!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  maandag 28 november 2005 @ 07:22:50 #23
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_32637543
Mag ik bedanken voor deze twijfelachtige eer ?
Ik heb liever het tegenovergestelde, dat die lapzwansen in Brussel een stuk minder in de melk te brokkelen krijgen. We gaan nog eens kapot aan overregulering.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_32639591
Ik bedank even... dat wordt een en al ellende. Al erg genoeg dat ik rekening moet houden met 15.999.999 (+-) van die idioten. Hoef er geen paar honderd miljoen bij.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_32639743
eens en dat 1 taal Engels.
En dan fijn tegen de Amerikanen
pi_32640527
quote:
Op maandag 28 november 2005 10:44 schreef the_legend_killer het volgende:
eens en dat 1 taal Engels.
En dan fijn tegen de Amerikanen
Nee joh, natuurlijk niet! Wij als Europa moeten juist een confederatie vormen met de Amerikanen, de Russen en sommige Zuid-Amerikaanse landen. Was een paar jaar geleden stage aan het lopen in Ohio, was heel vreemd. Ondanks de 7 uur tijdsverschil had ik het gevoel dichter bij huis te zitten dan toen ik op vakantie in Griekenland was. Cultureel gezien staan de Amerikanen dus dichter bij ons dan de Grieken!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_32640677
Wij hebben de wereld gevormd. Wij als europeanen. Wij hebben Amerika gesticht.
Als we ons binden in een natie zullen wij de tegenhanger van Amerika worden en de wereld poletiek kunnen veranderen. Op dit moment kun je niet onder de Werelddominatie van de VS uit.
De VS kan doen wat ze willen. Laat europa een land/natie worden en uit de Navo stappen en zich ontwikkelen als een volledig zelfstandig land.
Viva los Vatos Locos
pi_32641400
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:28 schreef kokos het volgende:
Maar dat hebben we niet samen gedaan.
quote:

Als we ons binden in een natie zullen wij de tegenhanger van Amerika worden en de wereld poletiek kunnen veranderen. Op dit moment kun je niet onder de Werelddominatie van de VS uit.
De VS kan doen wat ze willen. Laat europa een land/natie worden en uit de Navo stappen en zich ontwikkelen als een volledig zelfstandig land.
Laat alle oorlogvoerende partijen vrede sluiten en zorg dat er nooit meer honger komt . Er is nogal een verschil tussen ideaal en werkelijkheid, hoe denk je dat te verwezenlijken?
pi_32641959
quote:
Precies, we hebben Amerika gesticht! We hebben historische, culturele en emotionele banden met Amerika, eveneens zijn wij als Europa al heel lang bondgenoten met de landen aan de andere kant van de oceaan. Vele Amerikanen hebben voorouders uit Europa of nog steeds die familie hier wonen. Zij hebben ons vele malen geholpen en als wederdienste hebben wij hun (ehm, niet zo veel) geholpen. Dus ik zou dat koesteren, weet wie je vrienden zijn! En om nou een Europa te gaan stichten puur als concurent tegen dat Amerika (je weet wel onze bondgenoten door weer en wind) vindt ik een hele negatieve reden om puur daarvoor de natie Europa te stichten

Ik ben het er wel gedeeltelijk mee eens dat we niet overal "ja en amen" op moeten zeggen betreffende de Amerikanen. Wij hebben onze belangen en de Amerikanen de hunne. We kunnen die afhankelijkheid trouwens verkleinen door 'ns wat meer te gaan investeren in ons leger, europa is daar groot genoeg voor en heeft (puisant) veel geld.
  maandag 28 november 2005 @ 12:39:13 #30
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32642224
Europa in de vorm van de EG was functioneel en werkzaam.

één Europese natie is één grote flop.
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_32646719
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:20 schreef Demophon het volgende:

[..]

Nee joh, natuurlijk niet! Wij als Europa moeten juist een confederatie vormen met de Amerikanen, de Russen en sommige Zuid-Amerikaanse landen. Was een paar jaar geleden stage aan het lopen in Ohio, was heel vreemd. Ondanks de 7 uur tijdsverschil had ik het gevoel dichter bij huis te zitten dan toen ik op vakantie in Griekenland was. Cultureel gezien staan de Amerikanen dus dichter bij ons dan de Grieken!
Ik ben liever bij de Russen die zijn lachen.
We moeten allemaal samen juist tegen Amerika zijn.
Ze spelen u voor wereldbaas
  maandag 28 november 2005 @ 20:30:06 #32
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_32653983
Schopje POL
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_32654134
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:34 schreef the_legend_killer het volgende:

[..]

We moeten allemaal samen juist tegen Amerika zijn.
Ze spelen u voor wereldbaas
Viva los Vatos Locos
pi_32655066
ach, Amerika is ook zo ongeveer begonnen, in het begin hadden haast alle staten een eigen religie en eigen belangen, maar is het echt een federale staat geworden uiteindelijk in de 20 eeuw. Wie weet in de verre toekomst in Europa gebeurt er zoiets ook, maar als je de toestanden in Brussel en Straatsburg ziet zoals in Brusselse Kermis daarnet op TV zag kan het nog wel ff duren (dat gereis tussen Brussel en Straatsburg kan je echt niet doen als Europa echt een grote bureaucratie wordt, nu al is het eigenlijk ondoenlijk).
  maandag 28 november 2005 @ 21:09:58 #35
135637 JeffLebowski
The Dude is not in
pi_32655130
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:43 schreef T1andonly het volgende:
- Er is totaal geen binding tussen Nederlanders en mensen in Griekenland. Compleet andere levenstijl en andere ideeen
Joe Sixpack uit Texas heeft ook geen binding met de gemiddelde inwoner van New York, een Fries heeft ook geen binding met een Limburger. Kortom: kulargument!
"This act will not stand... man!"
  maandag 28 november 2005 @ 21:14:52 #36
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_32655274
Eens! alleen je argumentatie zuigt grote tijd!!!
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_32655942
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:09 schreef JeffLebowski het volgende:
Joe Sixpack uit Texas heeft ook geen binding met de gemiddelde inwoner van New York, een Fries heeft ook geen binding met een Limburger. Kortom: kulargument!
In Amerika is het ook anders geregeld...
pi_32658517
quote:
Een Fries en een Limburger hebben écht wel meer met elkaar dan met een Griek.
pi_32658614
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:05 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Een Fries en een Limburger hebben écht wel meer met elkaar dan met een Griek.
Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Ik heb meer met een gemiddelde 25-jarige Griek dan met een gemiddelde 85-jarige Fries of een gemiddelde 13-jarige Limbo...
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_32658656
quote:

[..]

Ze voelen zich allebei Amerikaan en ze spreken dezelfde taal. Bovendien is het culturele verschil tussen Nederlanders uit verschillende provincies en Amerikanen uit verschillende staten nog vele malen kleiner dan dat tussen een Nederlander en een Griek.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_32659103
ik heb liever gewoon dat de hele wereld 1 natie wordt, dan zijn we ook meteen van dat gezeur af met immigranten uitzetten..
dat nu ik hier geboren ben krijg ik wel studiefinanciering en mag studeren en als ik in afrika geboren was kreeg ik geen stufi om in utrecht te studeren?
pi_32660039
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:07 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Ik heb meer met een gemiddelde 25-jarige Griek dan met een gemiddelde 85-jarige Fries of een gemiddelde 13-jarige Limbo...
Ja als je op vakantie bent in Griekenland o.i.d. Maar als het echt ergens om gaat dan is het nationalisme nog steeds een kracht van belang, ook een kracht die altijd onderschat word trouwens.
pi_32660085
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:56 schreef Frank-NL het volgende:
Ik dacht dat we dat kutreferendum al hadden gehad.
TS is Balkenende undercover hij peilt ff de opinies enzo
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_32660102
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:25 schreef DrDentz het volgende:
ik heb liever gewoon dat de hele wereld 1 natie wordt, dan zijn we ook meteen van dat gezeur af met immigranten uitzetten..
dat nu ik hier geboren ben krijg ik wel studiefinanciering en mag studeren en als ik in afrika geboren was kreeg ik geen stufi om in utrecht te studeren?
Om dat Afrika die studenten zelf broodnodig heeft.
pi_32660231
wat hebben ze in afrika nou aan studenten die de nederlandse geschiedenis bestuderen
pi_32660327
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:58 schreef DrDentz het volgende:
wat hebben ze in afrika nou aan studenten die de nederlandse geschiedenis bestuderen
om bv. hun VOC-archieven beter te begrijpen, daarom zijn er ook samenwerkingsverbanden opgezet tussen Europese en Afrikaanse landen en zijn er studenten uit Sri Lanka (Azie, maar goed) die in bv. Leiden oa. een cursus oude schrijfwijzen volgen

[ Bericht 1% gewijzigd door zakjapannertje op 29-11-2005 00:25:25 ]
pi_32660420
nee, dan zou ik oude schrijfwijzen moeten gaan bestuderen, ik bedoel; als ik afrika geboren was, mocht ik niet zomaar dit huis betrekken waar ik nu woon he.. dan ben ik ineens illegaal
terwijl, nu, mag het wel.. vaag toch dat de geboorteplaats zo'n impact heeft op de rest van je leven
pi_32660564
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:04 schreef DrDentz het volgende:
nee, dan zou ik oude schrijfwijzen moeten gaan bestuderen, ik bedoel; als ik afrika geboren was, mocht ik niet zomaar dit huis betrekken waar ik nu woon he.. dan ben ik ineens illegaal
terwijl, nu, mag het wel.. vaag toch dat de geboorteplaats zo'n impact heeft op de rest van je leven
ik bedoel dat die landen ook archieven hebben uit de koloniale tijd, dus ze hebben wel degelijk baat bij studeren in Europa om hun eigen geschiedenis beter te begrijpen (ook is het zo dat een flink deel van hun geschiedenis is vastgelegd door de koloniale machthebbers, de inheemse cultuur was meer oraal, ze legde weinig op papier vast, anders dan die van de Europese koloniale machthebbers)

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 29-11-2005 00:26:57 ]
pi_32660893
daarom zeg ik, het zou beter zijn als we de grenzen zoals we die nu kennen weglaten, en de marktwerking z'n werk laten doen..zo creeer je toch veel meer kansen voor mensen
het zit allemaal zo "vast" nu, terwijl als ik terug ga naar de prehistorie, dan kan ik ook zomaar alle grenzen over stappen [afgeslacht worden door vijandige stammen daargelaten!]
  dinsdag 29 november 2005 @ 00:44:44 #50
85962 ioko
I Appear Missing
pi_32661453
Ik denk dat de geschiedenis van europa veel te lang is om ooit als een geheel te gaan samenwerken, en ik zie ook niet in dat dat wenselijk is, net als in het bedrijfsleven is verticale integratie veel minder wenselijk dan het vormen van een flexibel netwerk met allianties. Dus samenwerken is goed, maar geen integratie.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_32661785
quote:

Laten we het maar niet doen. (onderzoekstechnisch is de stelling "Europa, natie?" minder dwingend en dus beter...)

Nu al?
Ik denk dat deze vraag nu niet aan de orde is.
Daarvoor moeten mensen zich eerst Europeaan voelen ipv Nederlander/Ier/Griek/etc

Hypothetisch

Wat als het wel zo is?
Dan heb je een groot log orgaan, zoals de Amerikaanse federatie, die alleen door zijn grootheid veel geld binnen krijgt en dus veel kan doen. Relatief gezien echter weinig.
Doe mij maar een flexibelere Unie waar duidelijke leiding is per land en waar gedwongen wordt naar ieder "volk" te luisteren.
  dinsdag 29 november 2005 @ 01:03:11 #52
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_32661827
Nee, schaalvergroting zal op den duur een vermindering van het intrisieke leven van een indivuele burger opleveren. Verschil mag er zijn.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  dinsdag 29 november 2005 @ 02:05:55 #53
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32662599
zodra we maar veel zeggenschap blijven behouden over de hoogte van ons eigen budget ben ik niet per se tegen verdere integratie.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 29 november 2005 @ 03:41:15 #54
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_32663131
Mits het gebeurt d.m.v. een federatie zie ik er weinig bezwaren tegen.

Zoals McCarthy als zei zolang er een laag onder het Europeesch parlement overblijft met vergaande zeggenschap, of dat provincie of land moet zal mij verder worst wezen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 29 november 2005 @ 03:46:02 #55
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32663152
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 03:41 schreef BlaZ het volgende:
Mits het gebeurt d.m.v. een federatie zie ik er weinig bezwaren tegen.

Zoals McCarthy als zei zolang er een laag onder het Europeesch parlement overblijft met vergaande zeggenschap, of dat provincie of land moet zal mij verder worst wezen.
er wordt dus al gesproken over het europa van de regios. Hier is bv Noord Nederland/vlaanderen/noord italie/beieren etc een eigen regio met veel eigen zelfbestuur. Landen bestaan dan niet meer in de huidige vorm.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 29 november 2005 @ 04:46:24 #56
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32663263
Dan mag het wel iets anders worden dan het enorm bureaucratische, ondemocratische geneuzel wat de EU nu is.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_32664914
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 03:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

er wordt dus al gesproken over het europa van de regios. Hier is bv Noord Nederland/vlaanderen/noord italie/beieren etc een eigen regio met veel eigen zelfbestuur. Landen bestaan dan niet meer in de huidige vorm.
Dat lijkt me overigens geen slecht plan. Noord-Nederland was voordat den Haag de macht naar zich toe trok (economisch) veel beter af. Ik denk dan ook dat mocht dit uitgevoerd worden dat Noord-Nederland zich veel meer gaat richten op Noord-Duitsland en Limburg op Oost-Vlaanderen en de regio rond Aachen.
  dinsdag 29 november 2005 @ 10:14:01 #58
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_32665166
Op lange termijn (100-150 jaar) wordt Europa wel één natie, maar op dit moment zou ik nog niet zo snel van stapel lopen .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 29 november 2005 @ 13:59:39 #59
135637 JeffLebowski
The Dude is not in
pi_32670374
Wij Europeanen willen het rustig aan doen, terwijl de rest van de wereld dat echt niet doet.
De Amerikanen lachen zich een breuk: we kunnen het over de simpelste voorstellen niet eens worden, waardoor alle grote economiën ons links en rechts zullen inhalen.
Ik ben voor een federale Europese staat, met een munt, een president en een federaal Europees leger (het is moeilijk politiek een grote smoel te hebben terwijl je niets achter de hand hebt).
Zo niet, dan kunnen we de welvaart die we nu hebben in de toekomst op onze Europese buikjes schrijven.
"This act will not stand... man!"
pi_32670815
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:59 schreef JeffLebowski het volgende:
Wij Europeanen willen het rustig aan doen, terwijl de rest van de wereld dat echt niet doet.
Wat bedoel je hiermee? Rustig aan doen met Europa als 1 natie, economisch rustig?
quote:
De Amerikanen lachen zich een breuk: we kunnen het over de simpelste voorstellen niet eens worden, waardoor alle grote economiën ons links en rechts zullen inhalen.
Zoals welke? De grootste afzetmarkt is de EU al en zal dit ook nog wel blijven totdat de welvaart in China bij die van ons in de buurt komt.
quote:
Ik ben voor een federale Europese staat, met een munt, een president en een federaal Europees leger (het is moeilijk politiek een grote smoel te hebben terwijl je niets achter de hand hebt).
Zo niet, dan kunnen we de welvaart die we nu hebben in de toekomst op onze Europese buikjes schrijven.
Ik ben voor een EU naar EEG model, dus onafhankelijke landen in 1 markt maar dan wel zonder de meeste subsidie's (zeker die voor de landbouw dienen te verdwijnen), de EEG heeft ook wel bewezen te werken het werd pas vervelend toen Brussel meer macht kreeg.

Een EU leger heeft weing met de eventuele welvaart te maken en het lijkt me ook wenselijker om dit meer op NATO niveau te regelen. De revolutionairen die nu in het Witte huis zitten blijven daar ook niet eeuwig en de EU en VS hebben meer baat bij goede verhoudingen dan elkaar proberen te bevechten als economische grootmachten.
pi_32671082
quote:

Iedereen moet altijd maar meer meer meer, beter beter beter. Wees gewoon is een keer tevreden met wat je hebt, je hoeft niet overal de beste in te zijn, als je goed bent is het meer dan zat.
Alleen qua beveiliging nog wat atoomwapens installeren en we kunnen zonder gezeik uit die EU stappen en zeggen wat we denken(een conclusie die we uit de 2de wereld oorlog zouden moeten trekken).
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 29 november 2005 @ 14:34:27 #62
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_32671221
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 10:01 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat lijkt me overigens geen slecht plan. Noord-Nederland was voordat den Haag de macht naar zich toe trok (economisch) veel beter af. Ik denk dan ook dat mocht dit uitgevoerd worden dat Noord-Nederland zich veel meer gaat richten op Noord-Duitsland en Limburg op Oost-Vlaanderen en de regio rond Aachen.
Ik vind dit ook geen slecht plan. Regio zullen dan wel flink zelfstandigheid krijgen net zoals staten in de VS. Door de oude landsregeringen af te schaffen en de provincies en te vervangen door Europees/ Regionaal niveau voorkom je ook veel bureaucratie.(1 laag minder als nu het geval is)
Ook breek je de macht van landen met veel inwoners.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 29 november 2005 @ 14:48:38 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32671622
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:34 schreef the_legend_killer het volgende:

[..]

Yep, in Oost Duitsland, Polen, Tjechie en Slowakije, Hongarije, Finland, Letland, Litauen, Estland, etc etc daar kunnen ze nog steeds smakelijk lachen om die goeie ouwe tijd dat de russen op bezoek kwamen...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32672036
Zeg even tegen je docent dat hij zijn huiswerk beter moet doen.
Een natie is het grondgebied van één volk, indien soeverein is het een natiestaat. De stelling op deze manier moet gehinterpreteerd worden als: Europeanen moeten een volk worden. Dit wil zeggen dat ze een gemeenschappelijke cultuur/taal e.d. moeten gaan vormen. Maar als ik jou zo hoor wordt gesteld dat Europa een staat moet worden. Met een gemeenschappelijk bestuur dat soeverein is.

Maar ok.

In zekere zin is de EU al een staat, de Europese commissie heeft het laatste woord op enkele beleidsterreinen. Maar als je het hebt over beleidsterreinen waar de volkssoevereiniteit een rol begint te spelen zoals het geweldsmonopolie, immigratie en dergelijke moet je erg voorzichtig zijn. Europa herbergt vele volkeren die baas in eigen land willen blijven. Economische wetgeving geen bedreiging voor deze volkeren, daarom moet Europa alleen dit gaan regelen. Uitbreiding van haar macht is onwenselijk.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:09:44 #65
45206 Pietverdriet
pi_32672196
De Europesche superstaat is allang een feit.
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:25:53 #66
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_32672682
Dan alsjeblieft wel als intergouvermentele staat en niet als supranationale federatie. Dat wordt volgens mij helemaal niets... Maar zie dat machtsgewijs maar eens te regelen; een intergouvermentele staat. Volgens mij gaat dat echt nooit lukken.

En wat te doen met kwesties zoals Turkije en Rusland...geografisch gezien ook Europa.

Nu ik er zo over nadenk, het is niet eens een reële opties zolang de bovengenoemde problemen niet opgelost zijn.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_32672901
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
De Europesche superstaat is allang een feit.
klopt, maar het is ook een feit dat we op een dag uit die superstaat stappen omdat de we de politici(vandalen) van nu, straks veilig opbergen in een bejaardentehuis, kunnen ze ook meteen ervaren wat voor puinhoop ze er van gemaakt hebben.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_32675095
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:33 schreef JohnDope het volgende:

klopt, maar het is ook een feit dat we op een dag uit die superstaat stappen omdat de we de politici(vandalen) van nu, straks veilig opbergen in een bejaardentehuis, kunnen ze ook meteen ervaren wat voor puinhoop ze er van gemaakt hebben.
Nederland zou nog veel slechter af zijn door uit de EU te stappen.
  dinsdag 29 november 2005 @ 18:10:29 #69
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32676600
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 17:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

toch red zwitserland zich aardig buiten de EU
pi_32676932
Europa moet een natie worden met maar 1 inwoner,ik heb nogal veel levensruimte nodig.
pi_32677088
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 18:10 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zij zijn dan ook een bron van rivieren, niet een delta, hun samenleving is dan ook introvert ipv extravert
pi_32677174
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:03 schreef Overlast het volgende:
Zeg even tegen je docent dat hij zijn huiswerk beter moet doen.
Een natie is het grondgebied van één volk
Nee, de natie is het volk zelf.
pi_32677678
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 18:33 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Zie hier de definitie van Wikipedia:

Definitie
Nog steeds is men er niet over eens wat een natie precies is.

Volgens de meer Germaanse opvatting van natie, die we terugvinden in Nederland, Vlaanderen maar vooral Duitsland, is dat een combinatie van verschillende gedragingen en gewoontes, te weten: godsdienst, gemeenschappelijke afkomst, gewoontes en dergelijke. Een natie is dus een volk, maar dan in de politieke zin, in de context van politieke instellingen.

De meer Romaanse opvatting van natie, die vooral door Frankrijk wordt belichaamd, is de unie van de burgers van een staat, als gevolg van de objectieve structuren die bestaan als de staat. In die opvatting zijn Bretoenen ook leden van de Franse natie, terwijl die volgens de Germaanse visie een apart volk vormen, maar geen natie (aangezien ze geen politieke factor van betekenis zijn binnen die Franse staat).

Ook binnen een staat kunnen de opvattingen over de precieze inhoud van natie verschillen. Zo staat in de grondwet van België dat alle macht uitgaat van de natie (artikel 33). Bij verschillende arresten van het Arbitragehof is gebleken dat dit geen synoniem is voor het volk, omdat men er zich op beroept om directe democratie mee tegen te houden. Natie is hier een omschrijving voor de staatsdragende elite. Het artikel 33 van de Belgische grondwet is al dusdanig verwant aan artikel 6 van de grondwet van de Sovjet-Unie.

Volgens anderen, zoals de Joodse filosoof Jeshaiahu Leibowitz, is de natie een homogene gemeenschap die de rechten en de plichten van een volk en bijhorende staat wil (kan en mag) opnemen. De nadruk ligt in deze optiek op de feitelijke, politieke en maatschappelijke zelforganisatie. Volgens deze definitie is er in de Belgische context eerder sprake van meerdere, deels overlappende naties, zijnde een Vlaamse natie, een Franstalig-Belgische natie (door sommigen ook Francofonië genoemd), evenals een sterk in belang afnemende Belgische natie, én een in belang opkomende Europese natie.

Natiestaat
Van een natiestaat spreken we als de natie en de staat samen vallen. Nederland is een natiestaat, België is dat niet, omdat er twee naties zijn binnen die staat die een politieke betekenis hebben. Frankrijk is ook een natiestaat, hoewel er verschillende volkeren binnen haar grenzen leven. Deze hebben echter geen politieke of maatschappelijke betekenis, en dus is Frankrijk een natiestaat.
pi_32681251
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 17:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mwaw ik denk het niet...... ik denk dat wij nederlanders zo langzamerhand volwassen genoeg zijn om op eigen benen te staan
  dinsdag 29 november 2005 @ 21:33:11 #75
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32681386
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 18:29 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

zij zijn dan ook een bron van rivieren, niet een delta, hun samenleving is dan ook introvert ipv extravert
ik beschouw dit als een zwak argument, wat de fuck hebben die rivieren er mee te maken. En wat bedoel je me introvert? Dat ze niet handelen met het buitenland?
pi_32681756
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 18:52 schreef Demophon het volgende:
Zie hier de definitie van Wikipedia:

-Definitie-
Van Dale houdt het wat beknopter:
na·tie (de ~ (v.), natiën/~s)
1 volk in staatkundige zin
2 [Belg.] veem
3 [Belg.] opslagplaats van een veem.

Het is dus in geen geval een grondgebied van een volk in elk geval.
pi_32683146
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 21:33 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik beschouw dit als een zwak argument, wat de fuck hebben die rivieren er mee te maken. En wat bedoel je me introvert? Dat ze niet handelen met het buitenland?
Nederland ligt op een knooppunt van belangrijke handelsroutes via zee en rivieren, vormt als geheel eigenlijk een haven voor andere landen, in Zwitserland is dat niet het geval, dat heeft hier de samenleving gevormd naar andere landen gericht, in Zwitserland is sprake van een naar binnen gerichte samenleving die minder behoefte heeft aan handelen met het buitenland
  dinsdag 29 november 2005 @ 23:37:41 #78
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32685103
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 22:30 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Nederland ligt op een knooppunt van belangrijke handelsroutes via zee en rivieren, vormt als geheel eigenlijk een haven voor andere landen, in Zwitserland is dat niet het geval, dat heeft hier de samenleving gevormd naar andere landen gericht, in Zwitserland is sprake van een naar binnen gerichte samenleving die minder behoefte heeft aan handelen met het buitenland
hmm

export:
swiss $130.7 billion f.o.b. (2004 est.)
nederland $293.1 billion f.o.b. (2004 est.)

verhoudinggsgewijs ongeveer gelijk.

En dan de exportpartners.

swiss: Germany 20.2%, US 10.5%, France 8.7%, Italy 8.3%, UK 5.1%, Spain 4% (2004)

netherlands: Germany 25%, Belgium 12.4%, UK 10.1%, France 9.9%, Italy 6%, US 4.3% (2004)

het ontloopt elkaar niet echt veel en ben dus ook nog steeds niet overtuigd.

een definitie
quote:
This entry provides the total US dollar amount of merchandise exports on an f.o.b. (free on board) basis. These figures are calculated on an exchange rate basis, i.e., not in purchasing power parity (PPP) terms.
  woensdag 30 november 2005 @ 00:00:07 #79
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32685748
import heb ik net ook even vergeleken en swiss en nederland zijn naar verhouding ongeveer gelijk.
pi_32686105
quote:
Op woensdag 30 november 2005 00:00 schreef McCarthy het volgende:
import heb ik net ook even vergeleken en swiss en nederland zijn naar verhouding ongeveer gelijk.
Het punt is denk ik meer dat Zwitserland met haar ligging en vanuit het verleden gegroeide situatie het kan permitteren om neutraal te zijn, terwijl Nederland dat niet kan, zeker niet nu. Onze hele infrastructuur is op internationale handel en doorvoer ingesteld.
  woensdag 30 november 2005 @ 00:39:07 #81
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32686777
quote:
Op woensdag 30 november 2005 00:12 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Het punt is denk ik meer dat Zwitserland met haar ligging en vanuit het verleden gegroeide situatie het kan permitteren om neutraal te zijn, terwijl Nederland dat niet kan, zeker niet nu. Onze hele infrastructuur is op internationale handel en doorvoer ingesteld.

swiss ook, dat toon ik net aan!!!!!!!!
pi_32686844
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 18:33 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Inderdaad.
  woensdag 30 november 2005 @ 02:07:48 #83
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32688028
zit een beetje met excel te spelen. Nederland is inderdaad een erg groot handelsland maar belgie en swiss zijn groter:
(export + import)/bevolking

belgie (47345)
swiss (33621)
ned (33265)
  woensdag 30 november 2005 @ 02:49:00 #84
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_32688388
Ik pleit voor verregaande samenwerking en Europese instituties die een intergouvernementeel karakter (ik weet dat dit elkaar lichtelijk tegenspreekt) hebben waarin alle landen een veto behouden. Geen supranationale instituties als de Commissie waar allemaal eurofielen in zitten.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_32700601
quote:
Op woensdag 30 november 2005 02:07 schreef McCarthy het volgende:
zit een beetje met excel te spelen. Nederland is inderdaad een erg groot handelsland maar belgie en swiss zijn groter:

belgie (47345)
swiss (33621)
ned (33265)
mja, die cijfers zeggen niet zoveel over hoe groot een land is in transport van import en export, bv. Nederland vervoert veel bulkgoederen zoals steenkool, graan, terwijl in Belgie er sprake is van meer waardevolle goederenvervoer bv. diamanten, containervervoer, dat geeft een vertekend beeld aan hoe groot de handel is in een land. Maar eigenlijk het is meer de mentaliteit waarover ik het heb, Nederland had als zeestaat en als knooppunt van goederenstromen zelfs belangrijke kolonien kunnen verwerven en nadat het dat had moeten opgeven moest het wel een nieuwe markt opzoeken in de EU als ze net zo succesvol wilden voortborduren op zakelijk vlak, Zwitserland heeft dat besef nooit gehad.
  woensdag 30 november 2005 @ 18:08:10 #86
45206 Pietverdriet
pi_32702748
quote:
Op woensdag 30 november 2005 02:07 schreef McCarthy het volgende:

belgie (47345)
swiss (33621)
ned (33265)
In Nederland wordt de Transitohandel los gehouden van de import en export, hou je daar rekening mee?
  woensdag 30 november 2005 @ 18:13:39 #87
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32702897
quote:
Op woensdag 30 november 2005 18:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In Nederland wordt de Transitohandel los gehouden van de import en export, hou je daar rekening mee?
moet je aan de CIA vragen. Cijfers komen uit het factbook.
  woensdag 30 november 2005 @ 19:19:15 #88
130456 CrookedEye
Keizer der Plebs
pi_32704876
ik ben voor een krachtig europa met een president en een parlement dat ook wat te zeggen heeft. verder voor dat landen zelf dingen kunnen blijven regelen (bijv het wiet beleid) Angela Merkel zij het volgens mij zo brussel hoeft niet te beslissen over hoe breed een fiets pad is. verder mag burssel over het buitenland beslissen om zo een machtsblok tegen vs china en zo te hebben. verder mag het de economie centraal aansturen tevens een redelijk europees leger is gewenst, om zo integrijpen als er iets mis gaat denk aan de balkan.
"Veni, vidi, vici."
pi_32706206
quote:
Op woensdag 30 november 2005 19:19 schreef CrookedEye het volgende:
ik ben voor een krachtig europa met een president en een parlement dat ook wat te zeggen heeft. verder voor dat landen zelf dingen kunnen blijven regelen (bijv het wiet beleid) Angela Merkel zij het volgens mij zo brussel hoeft niet te beslissen over hoe breed een fiets pad is. verder mag burssel over het buitenland beslissen om zo een machtsblok tegen vs china en zo te hebben. verder mag het de economie centraal aansturen tevens een redelijk europees leger is gewenst, om zo integrijpen als er iets mis gaat denk aan de balkan.
Zeg ik.
Viva los Vatos Locos
pi_32716610
quote:
Op woensdag 30 november 2005 19:19 schreef CrookedEye het volgende:
DIt is alleen mogelijk indien Europa een natiestaat zou zijn. Helaas. De meeste Europeanen zijn ten eerste Nederlands, Duits of Italiaans. Zolang er geen Europees volk is zullen al deze afzonderlijke volkeren niet bereid zijn hun soevereiniteit af te staan aan een Europese staat. En het gaat natuurlijk om soevereiniteit wanneer je het hebt over legers en buitenlands beleid. Daarom is het zo ironisch wat je zegt. Er zal zeker in de nabije toekomst alleen maar draagvlak zijn voor een Europa dat juist niet doet wat je zegt.
pi_32723166
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:24 schreef Overlast het volgende:

[..]

DIt is alleen mogelijk indien Europa een natiestaat zou zijn. Helaas. De meeste Europeanen zijn ten eerste Nederlands, Duits of Italiaans. Zolang er geen Europees volk is zullen al deze afzonderlijke volkeren niet bereid zijn hun soevereiniteit af te staan aan een Europese staat. En het gaat natuurlijk om soevereiniteit wanneer je het hebt over legers en buitenlands beleid. Daarom is het zo ironisch wat je zegt. Er zal zeker in de nabije toekomst alleen maar draagvlak zijn voor een Europa dat juist niet doet wat je zegt.
De europeanen hebben het simpelweg te goed, ze zijn economisch zeer rijk en militair wordt hun hachje beschermd door de Amerikanen. Europeanen zijn daardoor zeer lui en hebben helemaal niet de drive of pure noodzaak om nog meer te gaan samenwerken en van Europa één staat te vormen. Ze kunnen zich de luxe veroorloven om lekker veel aan navelstaarderij te doen... nog wel, totdat ze links en rechts ingehaald worden door andere regio's in de wereld. En maar lekker aan dat moreel superieure vingerwijzerij doen

By-the-way, natie, staat en natiestaat worden hier teveel doorelkaar gehaald. Een natie is een volk, een staat een afgebakend gebied in de zin van een land met een regering etc. Een natiestaat is dus een staat wat 1 van betekenis hebbende volk heeft, zoals (nogwel) Nederland. Europa zal de eerste 100 jaar dus geen natiestaat zijn.
  donderdag 1 december 2005 @ 17:45:46 #92
130456 CrookedEye
Keizer der Plebs
pi_32731346
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:24 schreef Overlast het volgende:

[..]

het zou beter zijn als we die souvereinitiet afstaan aan europa en een veto recht behouden als er een bepaald percentage van de landen tegen stemt. totdat we het parlement in brussel gewoon de controlerende taak geven en hun het uit laten maken, en daarmee hun visie van het beste buitenland beleid laten uitvoeren.
"Veni, vidi, vici."
pi_32731613
Ik vind Europese samenwerking oké, maar het vormen van afzonderlijke Europese landen tot één superstaat gaat mij net iets te ver. Ik ben ook bang voor grote bureaucratische rompslomp, en het zal de kloof tussen de burger en de politiek niet kleiner maken.
  donderdag 1 december 2005 @ 18:15:14 #94
130456 CrookedEye
Keizer der Plebs
pi_32732083
quote:
Op donderdag 1 december 2005 17:55 schreef ThomasBerge het volgende:
Ik vind Europese samenwerking oké, maar het vormen van afzonderlijke Europese landen tot één superstaat gaat mij net iets te ver. Ik ben ook bang voor grote bureaucratische rompslomp, en het zal de kloof tussen de burger en de politiek niet kleiner maken.
die kloof is er lokaal ook wel als ik soms plannen hoor van de gemeente raad denk je echt van wtf is die van een flat gebouw gefallen of zo.
"Veni, vidi, vici."
  donderdag 1 december 2005 @ 22:25:30 #95
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32740082
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 18:10 schreef McCarthy het volgende:
Zeker. Maar ook Zwitzerland ziet steeds meer de nadelen van het omringd zijn door EU landen. Wegverkeer door de alpen mijdt steeds meer Zwitserland en rijdt vaak via de route Duitsland/Oostenrijk/Italie op de noord-zuid as, ipv door Zwitserland omdat men op die route geen invoers/uitvoers problemen bij de grenzen heeft, alle financiele transacties in Euros kunnen afhandelen, etc, etc....

Zwitserland heeft verder een gigantische hoeveelheid aan verdragen met de EU om met de name de economische situatie te helpen (en andersom natuurlijk), maar ik denk dat Zwitserland uiteindelijk ook de EU zal betreden, maar dat zal toch minstens een jaar of 10 duren voordat dat zover is.

Momenteel staat dat ook niet op de agenda van de Zwitserse regering maar met name onder studenten en het bedrijfsleven knaagt de wens tot meer integratie met Europa. En die studenten runnen over 15 jaar natuurlijk het land.

Verder heeft Nederland een veel belangrijkere functie in de EU dan Zwitserland. Zwitserland is vooral een land van doorvoer in Europa, waar Nederland een land is van Aanvoer. De haven in Rotterdam is van levensbelang voor de Duitse economie, en voor een vrij groot deel ook voor de Belgische, en Noord-Franse economie. De EU is van ENORM economisch belang voor Nederland, en dat kun je niet zomaar opgeven. Nederland, Belgie en Duitsland zullen altijd belangrijke handelspartners blijven, en Nederland en Belgie zijn door de Benelux (een pact dat al voor de E.E.G gevormd werd) nog steeds elkaars belangrijkste handelspartners in de regio. Samen met Duitsland voor beide landen natuurlijk.

We gaan ons eigen graf staan graven als we uit de EU stappen. Op economisch gebied danwel. Nederland ligt precies tussen de 3 belangrijkste EU landen Groot Brittanie, Duitsland en Frankrijk in, en het is ook niet gek waarom zoveel grote Amerikaanse, Aziatische en Europese bedrijven een hoofdkwartier in Amsterdam willen. De grote economische centra Parijs, Londen en Frankfurt liggen allemaal op minder dan 1 uur vliegen van Amsterdam, en het is dus een zeer geschikte plek voor economische ontwikkeling binnen Europa. Niet voor niets is Schiphol in de afgelopen 10 jaar uitgegroeid tot de 4e luchthaven van Europa na London, Parijs en Frankfurt.

Door uit de EU te stappen zal Nederland een enorm belangrijke economische positie verliezen in Europa.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_32740681
quote:

1) Dan staan we veel sterker tegen over andere economische wereldmachten dan nu met de EMU, denk aan Amerika en het sterk opkomende China.
2) Op dit moment zijn er nog al veel verschillende beleiden in europa denk aan het coffeeshop-beleid in Nederland.
3) Europa een land, meer macht. Minder worlddomination van Amerika.
Ik hem even genummerd:

1) Economisch zijn we al een blok, een douane-unie die op handelsgebied als een blok optreed, daarnaast hebben we al een munt. Economisch zijn we AL een wereldmacht.

2) Ja, maar ik denk dat je respect moet hebben voor de verschillen. Geen een volk in europa ziet graag zijn souvereiniteit worden aangetast .

3) Moet je het wel eens kunnen worden met zijn 25'n, gaat ook lastig zijn.
pi_32961761
Ooh datte
Viva los Vatos Locos
pi_32964952
quote:
Wij hebben Amerika gesticht.
Inderdaad en de kneusjes zijn hier gebleven!
pi_32965404
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 07:47 schreef more het volgende:
Oh ja? Ik denk eerder dat Amerika wat 'te vroeg gepiekt' heeft.
pi_32965460
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 07:47 schreef more het volgende:

[..]

'Wij' hebben niet Amerika gesticht.
Nog even afgezien van dat dat continent er allang lag waren het mensen van een paar eeuwen terug die zich met met de kolonisatie ervan en de oprichting van de VS hebben bemoeid.

Die mensen zijn niet 'wij', die mensen zijn al een paar eeuwen dood.
En de kneusjes ook.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_32966254
quote:
Op donderdag 1 december 2005 22:25 schreef maartena het volgende:

[..]

Zeker. Maar ook Zwitzerland ziet steeds meer de nadelen van het omringd zijn door EU landen. ...........

.......
.....Door uit de EU te stappen zal Nederland een enorm belangrijke economische positie verliezen in Europa.
Kortom, de Eu als mafia-clan.

Wat dat betreft mag de Turkije wat mij betreft er wel bij. Dan is het met een politieke unie definitief gedaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')