Eeuwige sinusbeweging? Wat ging er in 1929 dan mis met die sinusbeweging?quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:44 schreef Xebrozius het volgende:
Dat gaat niet gebeuren, zolang de dollar gekoppeld is aan de olie en Amerika naar gelang geld bijdrukt. Bedenk ook dat het de grootste goudvoorraad ter wereld heeft.
Amerika kan daarom zolang doorgaan als het wil met lenen en uitgeven. Het zal simpelweg niet ophouden. Volgende keer komt er weer een regering die gaat bezuinigen en het daaropvolgende kabinet gooit het weer over de balk. Het is een eeuwige sinusbeweging, net zoals de economie die elke 7 jaar van hoogconjuctuur naar laagconjuctuur verandert.
Dat had meer met het op grote schaal aandelen kopen met geleend geld te maken, dan met de krach van de dollarkoers. Zolang de dolar het meest gebruikte betaalmiddel in de wereld is zie ik niet erg veel verandering komen in de huidige status quo.quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:49 schreef nonzz het volgende:
[..]
Eeuwige sinusbeweging? Wat ging er in 1929 dan mis met die sinusbeweging?
quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:49 schreef nonzz het volgende:
[..]
Eeuwige sinusbeweging? Wat ging er in 1929 dan mis met die sinusbeweging?
Zeven jaar later trok de economie alweer aan... Sindsdien is elke econoom getraind om de uitholling van de economie te herkennen. Zoiets zal dus bijna nooit meer voorkomen tenzij er sprake is van wereldoorlogen of extreme rampen.quote:De wereld, en met name de Verenigde Staten, beleefde in de jaren '20 van de vorige eeuw een hoogconjunctuur. Als gevolg hiervan stegen de koersen van aandelen en andere effecten tot enorme hoogten, aandelen werden op de beurs veel meer waard dan ze in werkelijkheid waard waren. De onderliggende economie was echter ongemerkt in kracht verminderd, zonder dat dit op de beurs tot uiting kwam. Beleggers, zowel de grote als de kleine, leefden in een euforie, en de prijzen van de aandelen werden steeds maar verder opgejaagd, dit tegen alle economische logica in.
Zolang de rest van de wereld keurig geld pompt in de economie van de VS is er niet veel aan de hand nee..... Het programma valt ook onder de categorie "stel dat" journalistiekquote:Op dinsdag 22 november 2005 02:59 schreef Sjoewe het volgende:
[..]
Dat had meer met het op grote schaal aandelen kopen met geleend geld te maken, dan met de krach van de dollarkoers. Zolang de dolar het meest gebruikte betaalmiddel in de wereld is zie ik niet erg veel verandering komen in de huidige status quo.
Wat wel aardig is, dat het NRC vorige week een heel artikel had over de grote waarschijnlijkheid waarmee dit gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:59 schreef Sjoewe het volgende:
[..]
Dat had meer met het op grote schaal aandelen kopen met geleend geld te maken, dan met de krach van de dollarkoers. Zolang de dolar het meest gebruikte betaalmiddel in de wereld is zie ik niet erg veel verandering komen in de huidige status quo.
Mja leuk idee hoor, maar:quote:Op dinsdag 22 november 2005 03:09 schreef InsertCredit het volgende:
[..]
Wat wel aardig is, dat het NRC vorige week een heel artikel had over de grote waarschijnlijkheid waarmee dit gaat gebeuren.
De enorme uitwas van Amerikaanse staatsobligaties in Azie moet en zal gevolgen hebben voor de Dollar.
Te verwachten is dat de huizenmarkt daar op een gegeven moment klapt.
En daarmee de hypotheekmarkt.
Vermoedelijk gaat de dollar als betaalmidde na verloop van tijd meer in lijn staan met andere valuta. En dan kon het verschil op de betalingsbalans de VS nog wel eens op gaan breken.
Bijdrukken zorgt alleen maar voor het afnemen van de waarde per dollar. Werkelijke waarde verandert niet. Daarnaast kan het zomaar eens gebeuren dat de olie en dollar van elkaar af worden gekoppeld. Saddam Hoessein dacht er al aan om z'n olie in euro's te gaan verkopen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:44 schreef Xebrozius het volgende:
Dat gaat niet gebeuren, zolang de dollar gekoppeld is aan de olie en Amerika naar gelang geld bijdrukt. Bedenk ook dat het de grootste goudvoorraad ter wereld heeft.
alleen dan kan die amerikaan niks meer terugbetalenquote:Op dinsdag 22 november 2005 13:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik vond vooral de eiland-vergelijking die gemaakt werd in het programma erg mooi. Er spoelen 6 aziaten en een amerikaan aan op een onbewoond eiland. Elke aziaat krijgt een bepaalde taak om voedsel te verzamelen (jagen, vissen etc) De amerikaan krijgt de taak om te 'eten'. Volgens veel economen (ook de wannabe-economen op Fok!) is die taak uitermate belangrijk omdat ze werk verschaft aan de aziaten. Totdat ze dus een keer op het idee komen de amerikaan van het eiland af te schoppen en dan minder hard hoeven te werken en meer kunnen eten
Ok ok de wereldeconomie is geen onbewoond eiland maar ik vond de vergelijking toch erg treffend.
Normaal gesproken is er dan sprake van re-valuatie van beide munten, echter in het geval China gaat die vlieger niet op omdat de Yuan door de Chinese overheid onder controle gehouden wordt en daarmee de wisselkoers.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:32 schreef McCarthy het volgende:
Tot zo ver snap ik het en is er ook niks aan het handje.
Maar nu komt er dus een andere munt bij. Hoe zit het dan???
Ik vraag me af hoe lang de Chinezen meer Yuans kunnen blijven verzinnen om zo die dollars te kunnen kopen. Dat zal toch niet eeuwig kunnen voortduren?quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Normaal gesproken is er dan sprake van re-valuatie van beide munten, echter in het geval China gaat die vlieger niet op omdat de Yuan door de Chinese overheid onder controle gehouden wordt en daarmee de wisselkoers.
De Chinezen houden de Yuan bewust laag om hun producten goedkoop te houden.
dat vraag ik me dus ook af.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe lang de Chinezen meer Yuans kunnen blijven verzinnen om zo die dollars te kunnen kopen. Dat zal toch niet eeuwig kunnen voortduren?
laten we even van het eenvoudige geval uitgaan: alleen china en de usa. Wie leent nou bij wat? Burgers uit de usa bij burgers uit china? Overheid usa bij .....??? don't knowquote:Op dinsdag 22 november 2005 13:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Normaal gesproken is er dan sprake van re-valuatie van beide munten, echter in het geval China gaat die vlieger niet op omdat de Yuan door de Chinese overheid onder controle gehouden wordt en daarmee de wisselkoers.
De Chinezen houden de Yuan bewust laag om hun producten goedkoop te houden.
Tuurlijk wel, als de Chinezen met Yuan's of deviezen dollars staatsobligaties kopen vloeit dat geld het land tenslotte weer uit naar de VS.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ik vraag me af hoe lang de Chinezen meer Yuans kunnen blijven verzinnen om zo die dollars te kunnen kopen. Dat zal toch niet eeuwig kunnen voortduren?
De overheid van de VS geeft meer geld uit dan ze binnenkrijgen, om het verschil goed te maken verkopen ze staatsobligaties (schuldbekentenissen dus).quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:45 schreef McCarthy het volgende:
laten we even van het eenvoudige geval uitgaan: alleen china en de usa. Wie leent nou bij wat? Burgers uit de usa bij burgers uit china? Overheid usa bij .....??? don't know
Ja vooral die documentaire met Theo van Gogh over het faillisement van de huidige politieke partijen was erg.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:24 schreef McCarthy het volgende:
leuk genoeg om te kijken, maar niet meer dan dat.
het is zo makelijk om mensen (zoals ik) die er half/niks van snappen met econmische rhetoriek te belazeren en ik heb het gevoel dat dat hier gebeurde.
ik heb niks geleerd en ben alleen maar bevestigd in mijn vooroordeel dat de VPRO een ordinaire vrije martk/usa basher is
Handel. Hoe meer er verkocht wordt hoe lager de koers, hoe meer er gekocht wordt hoe hoger de koers.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:54 schreef __Saviour__ het volgende:
hoe wordt de waarde van de dollar (of welke andere munt dan ook) eigenlijk bepaald?
elke dag verandert de koers, hoe gaat dat?
Veel economen verwachten dan ook dat China nog wel een paar keer flink terugvalt voordat het echt de machtigste economie van de wereld wordt.quote:
Daar twijfel ik niet aan maar de vraag is of China dat nu zo erg zal vinden, de Chinezen hebben een hele andere mentaliteit en bekijken zaken vaak op de lange termijn. Zolang ze nog een totalitair regime hebben (en dat zie ik zo snel nog niet verdwijnen) zullen ze eventuele binnenlandse onrust na een terugval snel onder controle krijgen en houden.quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:59 schreef Chewie het volgende:
Veel economen verwachten dan ook dat China nog wel een paar keer flink terugvalt voordat het echt de machtigste economie van de wereld wordt.
Maar hoe stijgt of daalt het dan? Is er een formule ofzo die de verkoop/koop verhouding berekent en de koers daarmee bepaalt?quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:58 schreef Tijger_m het volgende:
Handel. Hoe meer er verkocht wordt hoe lager de koers, hoe meer er gekocht wordt hoe hoger de koers.
Dat is uiteraard de Jip & Janneke versie, er zijn nog andere invloeden natuurlijk.
Het komt neer op handjeklap, net zoals de prijzen van bv. bloemen, aandelen, etc bepaald worden.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:04 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Maar hoe stijgt of daalt het dan? Is er een formule ofzo die de verkoop/koop verhouding berekent en de koers daarmee bepaalt?
Zoals? Of noem jij een constant accelererende buitenlandse schuld een goed economisch idee?quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig dat de mensen die altijd voorspellen dat de VS economisch onderuit zal gaan vaak mensen zijn die economische ideeen aanhangen die hun onvermogen zo vreselijk goed bewijzen.
Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat de VS een keer een goede klap krijgt (economisch), je hoeft maar naar de absurd gestegen huizenprijzen te kijken. Ik vind het eigenlijk vooral grappig dat China er meestal bijgehaald wordt, China heeft natuurlijk helemaal geen belang bij een ingestorte Amerikaanse economie.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig dat de mensen die altijd voorspellen dat de VS economisch onderuit zal gaan vaak mensen zijn die economische ideeen aanhangen die hun onvermogen zo vreselijk goed bewijzen.
Economisch niet nee maar er is een scenario denkbaar waarbij China het als een kans ziet om de VS een enorme klap toe te dienen en tegelijk hun invloedssfeer te vergroten. Waarschijnlijk? Mischien niet maar China heeft een andere psyche en bereidheid om offers te doen dan Westerse landen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:32 schreef Chewie het volgende:
Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat de VS een keer een goede klap krijgt (economisch), je hoeft maar naar de absurd gestegen huizenprijzen te kijken. Ik vind het eigenlijk vooral grappig dat China er meestal bijgehaald wordt, China heeft natuurlijk helemaal geen belang bij een ingestorte Amerikaanse economie.
Ik wil niet veel zeggen maar zo werd er ook gedacht over Japan in de jaren 80 van de vorige eeuw. Dat viel uiteindelijk ook mee.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Economisch niet nee maar er is een scenario denkbaar waarbij China het als een kans ziet om de VS een enorme klap toe te dienen en tegelijk hun invloedssfeer te vergroten. Waarschijnlijk? Mischien niet maar China heeft een andere psyche en bereidheid om offers te doen dan Westerse landen.
Yep, het Reaganomics tijdperk toen er ook sprake was van een sterke stijging van de buitenlandse schuld van de VS, realiseer je echter wel dat de schuld nu een veelvoud is van de toenmalige schuld en nog steeds stijgende is. Er is nog geen enkele maatregel genomen om daar iets aan te doen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:38 schreef Chewie het volgende:
Ik wil niet veel zeggen maar zo werd er ook gedacht over Japan in de jaren 80 van de vorige eeuw. Dat viel uiteindelijk ook mee.
Omdat de Saudi's er belang bij hebben om de dollar sterk te houden. De Saudi's hebben enorme belangen in de VS en als zij de dollar los laten als primaire valuta zal dat de dollar devalueren.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:40 schreef pberends het volgende:
Ik snap per definitie niet waarom je de olie puur in dollars zou verhandelen. Waarom niet 3 sterke valuta?
Verhandeld Iran zijn olie al niet in Euro's?quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:40 schreef pberends het volgende:
Ik snap per definitie niet waarom je de olie puur in dollars zou verhandelen. Waarom niet 3 sterke valuta?
Dat gebeurt op het punt dat China het risico van het niet terug kunnen betalen van leningen hoger acht dan de schade die het zichzelf toe brengt op het moment dat ze de dollar laten vallen. Zo'n omslagpunt zit er, dat is een feit. Vraag is alleen waar die zit en hoe lang China (en Azie) hier mee doorgaat.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:35 schreef Tijger_m het volgende:
Economisch niet nee maar er is een scenario denkbaar waarbij China het als een kans ziet om de VS een enorme klap toe te dienen en tegelijk hun invloedssfeer te vergroten. Waarschijnlijk? Mischien niet maar China heeft een andere psyche en bereidheid om offers te doen dan Westerse landen.
Vergeet je nu Europa niet? Zelfs in de hoogtijdagen van Japan had Nederland zelfs meer bezit in de VS. Al die andere Aziatische tijgers, zo werden ze overigens ook al in de jaren 80 genoemd om in de jaren 90 als papieren tijgers door het leven gaan, blijven natuurlijk ook niet alleen maar groeien.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Yep, het Reaganomics tijdperk toen er ook sprake was van een sterke stijging van de buitenlandse schuld van de VS, realiseer je echter wel dat de schuld nu een veelvoud is van de toenmalige schuld en nog steeds stijgende is. Er is nog geen enkele maatregel genomen om daar iets aan te doen.
Het is nu niet alleen Japan natuurlijk, het is nu Japen, Z-Korea, China, Singapore, Maleisie etc.
er gaan dan ook stemmen op om ook de euro te gebruiken maar de vs is hier tegenquote:Op dinsdag 22 november 2005 14:40 schreef pberends het volgende:
Je hebt helemaal gelijk, Nederland en de UK waren de #1 & 2 in die dagen, Japan was #3, ik weet niet hoe de verhouding nu ligt overigens maar in het geschetste scenario gaat het om een domino effect en da's geen geheel ondenkbaar scenario natuurlijk, we hebben gezien bij de dot com bust hoe snel het gaat als het vertrouwen eenmaal weg is en met valutahandel gaat zoiets nog veel sneller.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:49 schreef Chewie het volgende:
Vergeet je nu Europa niet? Zelfs in de hoogtijdagen van Japan had Nederland zelfs meer bezit in de VS. Al die andere Aziatische tijgers, zo werden ze overigens ook al in de jaren 80 genoemd om in de jaren 90 als papieren tijgers door het leven gaan, blijven natuurlijk ook niet alleen maar groeien.
NL is ook 1 van de grootste investeerders in de VS dus dat is niet gekquote:Op dinsdag 22 november 2005 14:49 schreef Chewie het volgende:
[..]
Vergeet je nu Europa niet? Zelfs in de hoogtijdagen van Japan had Nederland zelfs meer bezit in de VS. Al die andere Aziatische tijgers, zo werden ze overigens ook al in de jaren 80 genoemd om in de jaren 90 als papieren tijgers door het leven gaan, blijven natuurlijk ook niet alleen maar groeien.
Qua vastgoed staat Nederland nog steeds in de top3 volgens mij.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, Nederland en de UK waren de #1 & 2 in die dagen, Japan was #3, ik weet niet hoe de verhouding nu ligt overigens maar in het geschetste scenario gaat het om een domino effect en da's geen geheel ondenkbaar scenario natuurlijk, we hebben gezien bij de dot com bust hoe snel het gaat als het vertrouwen eenmaal weg is en met valutahandel gaat zoiets nog veel sneller.
Klopt, vandaar dat ik het doemscenario zoals geschetst in de documentaire wat overtrokken vindt, ik vermoed dat er wel een crash zal zijn van de dollar maar dat het effect lang niet zo ernstig zal zijn als geschetst. Aan de andere kant, het werdt dan ook duidelijk gebracht als een "What if..." scenario en het is logisch dat je het dan tot het uiterste doortrekt.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:17 schreef Chewie het volgende:
Qua vastgoed staat Nederland nog steeds in de top3 volgens mij.
Herstel (op de beurzen) van de dot com hype is overigens ook best snel gegaan
Ja, Cees Maas is iemand die echt aan bangmakerij doet.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:31 schreef aldo71 het volgende:
Bangmakerijk verkoopt zo lekker.
De Telegraaf is er rijk mee geworden.
Dat is een andere punt, ik had het over de mensen van linkse natuur hier die het niet eens zijn met het terugdringen van de overheidsuitgave en de afbetaling en terugdringen van de staatschuld niet voor een tof idee houden.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zoals? Of noem jij een constant accelererende buitenlandse schuld een goed economisch idee?
Dus je bent het met het beleid van Zalm eens, en je vind ook dat de staatsschuld moet worden afgebouwt?quote:Meer uitgeven als je verdient is volgens mij nooit een haalbare kaart geweest op de lange termijn, maar goed, als jij het beter weet wil ik het graag horen.
Oh, da's nieuws voor mij dat links tegen terugdringen van de staatsschuld is in principe, het is overigens een totaal stupide vergelijking tussen de staatsschuld van Nederland en hoe die aangepakt dient te worden en de steeds sneller escalerende staatsschuld van de VS.quote:Op dinsdag 22 november 2005 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is een andere punt, ik had het over de mensen van linkse natuur hier die het niet eens zijn met het terugdringen van de overheidsuitgave en de afbetaling en terugdringen van de staatschuld niet voor een tof idee houden.
Ja, dat je dan vraagtekens zet bij de manier waarop is een ander verhaal, lijkt mij. Ook kun je overwegen om in het geval van Nederland de terugdringing op een lager pitje te zetten op het moment dat het economisch slechter gaat maar dat is een totaal andere discussie die hier niet thuis hoort.quote:Dus je bent het met het beleid van Zalm eens, en je vind ook dat de staatsschuld moet worden afgebouwt?
maar ze kunnen niet zomaar even Yuans er bij persen?quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, als de Chinezen met Yuan's of deviezen dollars staatsobligaties kopen vloeit dat geld het land tenslotte weer uit naar de VS.
dus de chinese overheid koopt staatsobligaties?quote:Op dinsdag 22 november 2005 13:50 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De overheid van de VS geeft meer geld uit dan ze binnenkrijgen, om het verschil goed te maken verkopen ze staatsobligaties (schuldbekentenissen dus).
Natuurlijk is er ook een portie prive kapitaal mee gemoeid en natuurlijk zijn staatsobligaties niet het enige waarin de Chinezen beleggen maar dat is iig het grootste deel.
dat was in het geval van 1 munt, nu is het in het geval van 2 munten en wordt het al wat ingewikkelder.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:29 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zoals? Of noem jij een constant accelererende buitenlandse schuld een goed economisch idee?
Meer uitgeven als je verdient is volgens mij nooit een haalbare kaart geweest op de lange termijn, maar goed, als jij het beter weet wil ik het graag horen.
Ja, maar ook chinese bedrijven, banken en prive personen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:02 schreef McCarthy het volgende:
dus de chinese overheid koopt staatsobligaties?
China heeft een vaste wisselkoers met de VS. Als de dollar stijgt t.o.v. de Yuan dan moet de Chinese overheid dollars kopen om de vaste wisselkoers in stand te houden.quote:Op dinsdag 22 november 2005 16:59 schreef pberends het volgende:
Waarom zouden die Chinezen trouwens moetwillig de koopkracht van hun eigen bevolking onderdrukken?
IDDquote:Op dinsdag 22 november 2005 19:07 schreef McCarthy het volgende:
wat een veel groter doem scenario is is wanneer landen als Fr, D en I de pensioenen niet meer kunnen betalen
Huh? Sorry, maar nu volg ik je even niet.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:08 schreef McCarthy het volgende:
dat was in het geval van 1 munt, nut is het in het geval van 2 munten en wordt het al wat ingewikkelder.
die ook nog onder de invloed sfeer van de overheid vallen. Toch?quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar ook chinese bedrijven, banken en prive personen.
Nee, dan moeten ze dollars verkopen om de koers van de dollar omlaag te dwingen. Dollars kopen houdt de koers hoog en dat is wat ze nu doen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:11 schreef Bijsmaak het volgende:
China heeft een vaste wisselkoers met de VS. Als de dollar stijgt t.o.v. de Yuan dan moet de Chinese overheid dollars kopen om de vaste wisselkoers in stand te houden.
Mogelijk, China is in sommige opzicht geliberaliseerd maar in hoeverre bedrijven echt vrij zijn in de besteding van hun inkomsten is mij niet bekend.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:13 schreef McCarthy het volgende:
die ook nog onder de invloed sfeer van de overheid vallen. Toch?
Excuses. Als de dollar daalt t.o.v. de yuan uiteraard.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dan moeten ze dollars verkopen om de koers van de dollar omlaag te dwingen. Dollars kopen houdt de koers hoog en dat is wat ze nu doen.
maar dat kopen van china toch niet oneindig lang doorgaan?quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dan moeten ze dollars verkopen om de koers van de dollar omlaag te dwingen. Dollars kopen houdt de koers hoog en dat is wat ze nu doen.
linkje?quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:27 schreef spooky1234 het volgende:
Het was een interessant programma.. echter wel een beetje opgepompt om spectaculairder te lijken en het kwam op mij een beetje storen over dat veel simpele dingen 3 of 4 keer in iets andere worden uitgelegd werden zodat een gemiddeld tv kijker het kon snappen.
Wat me hier vooral opvalt is dat veel mensen programma of niet gezien hebben en toch willen discussieren of gewoon fokkin dom zijn en programma wel gezien hebben maar geen zak van begrijpen. Dat maak ik up uit sommige reacties. Discussie-niveau op tegenlicht-forum is vele malen hoger.
http://vpro.react.nl/programma/tegenlicht/forumquote:
Er wordt meer de VS geinsourced als geoutsourced naar India enzo, als ik me goed herinner een factor 3. Stond een paar maanden terug een artikel over in de Wired.quote:Op dinsdag 22 november 2005 22:28 schreef dvdfreak het volgende:
[..]
http://vpro.react.nl/programma/tegenlicht/forum
Goede docu er is ook een andere docu over India die de ''Backoffice'' van de USA langzamerhand overneemt wat zeer interesant is en dat duidelijk de opkomst van Azie laat zien.
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/9321078/
De Amerikanen consumeren nu op grote schaal met geleend geld; het verhogen van de hypotheken om consumptiegoederen te kopen. Deze goederen zijn niet waardevast en ik weet dan ook niet wat slechter is: met geleend geld aandelen kopen of met geleend geld goederen kopen die over een zeer korte tijd niets meer waard zijn.quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:59 schreef Sjoewe het volgende:
[..]
Dat had meer met het op grote schaal aandelen kopen met geleend geld te maken, dan met de krach van de dollarkoers.
Nu begin je het probleem te begrijpen. Sommigen zijn zo stoutmoedig om er zelfs een datum op te plakken, 2010 in het uiterste geval, ik ben geen econoom of expert maar ik beleg iig niet in US dollars of Amerikaanse bedrijven meer, dit is een bubble die gaat barsten.quote:Op dinsdag 22 november 2005 21:31 schreef McCarthy het volgende:
maar dat kopen van china toch niet oneindig lang doorgaan?
Deze verandering is aardig te zien (yuan per 1 dollar):quote:China lifts currency basket lid
China has revealed for the first time which international currencies it uses to measure its own yuan currency by.
The US dollar, the euro, the Japanese yen and the South Korean won dominate a basket of currencies introduced last month after China revalued the yuan.
China's currency had been pegged at 8.28 against the dollar for a decade, but the adjustment allowed it to float against a number of currencies.
The basket also contains the UK pound, the Thai baht and the Russian rouble.
Trading partners
The contents of the currency basket had remained a secret since China's decision to revalue the yuan on 21 July, effectively strengthening it by 2.1% to 8.11 to the dollar.
Since then, the yuan has appreciated slightly on China's restricted foreign exchange market, closing at 8.1062 to the dollar Wednesday.
"The currencies in the basket depend on the amount of foreign trade we conduct. The US, eurozone, Japan and South Korea are our biggest trading partners now," said People's Bank of China governor Zhou Xiaochuan.
However, the announcement by Mr Zhou surprised some analysts for its omission of the Taiwan dollar.
Separately, China announced further currency market reforms following last month's decision to decouple the yuan from the dollar.
The bank said it was allowing non-banking firms to trade in its onshore foreign exchange market, and was also launching forex (foreign exchange) forwards on the domestic interbank market.
China has been under pressure to liberalise it currency markets, with many critics, particularly in the US, arguing that a cheap yuan has unfairly helped Chinese exports.
Als je het over mijn post hebt, zoals je kon lezen heb ik de docu uberhaupt niet gezien. Ik roep ook niet dat de staatsschuld an sich het probleem is, het probleem is de staatsschuld gekoppeld aan de het tekort op de lopende rekening, en dit ook nog eens in combinatie met de lage of zelfs negatieve spaarquota van de consumenten. Ik denk dat er weinig zichzelf respecterende economen zijn die dit níet een probleem vinden.quote:Op woensdag 23 november 2005 05:27 schreef Lyrebird het volgende:
Zorgelijker is natuurlijk dat de users van FOK in hosannah stemming achter het broddelwerk van de VPRO aanlopen. Doen mensen dat nog, zelf nadeken, liefst kritisch? Je hebt een heel internet tot je beschikking!
Inderdaad, dat hebben wij, dus waarom weerleg jij niet gewoon de stelling dat de dollar en de VS afstevenen op een crisis.quote:Op woensdag 23 november 2005 05:27 schreef Lyrebird het volgende:
Zorgelijker is natuurlijk dat de users van FOK in hosannah stemming achter het broddelwerk van de VPRO aanlopen. Doen mensen dat nog, zelf nadeken, liefst kritisch? Je hebt een heel internet tot je beschikking!
telt geleend geld wel mee voor de berekening van het nationaal produkt?quote:Op woensdag 23 november 2005 11:28 schreef Tijger_m het volgende:
PS: Je realiseert je hopelijk wel dat het BNP gefinancieerd wordt met dat geleende geld?
Zelfs in theorie is dit niet mogelijk. Aangezien de Amerikanen dan gedurende zo'n 8-9 maanden zo goed als niks mogen consumeren zal de binnenlandse vraag ineenzakken (dus ook het GNP). Verder zullen de meeste Amerikanen niet genoeg voorraad in huis hebben om 8-9 maanden te overleven.quote:Op woensdag 23 november 2005 05:27 schreef Lyrebird het volgende:
Want, het bruto nationaal product van de VS bedraagt zo'n $ 11.750.000.000.000. De schuld bedraagt $8.100.938.790.890. Als de Amerikanen het zouden willen, dan kunnen ze die schuld in theorie binnen een maand of 9 afbetalen.
Wel de effecten ervan, natuurlijk, als US bedrijven geld lenen voor investeringen in de VS dan tellen die investeringen mee in het BNP. Idem voor consumptief krediet wat binnen de VS wordt uitgegeven.quote:Op woensdag 23 november 2005 13:33 schreef McCarthy het volgende:
telt geleend geld wel mee voor de berekening van het nationaal produkt?
Dat is niet per definitie waar, pas als de VS in de buurt komt van Belgie of Italie, dus meer dan 100% van het bnp, moet de VS zich echt zorgen gaan maken.quote:Op woensdag 23 november 2005 13:41 schreef gorgg het volgende:
De hoogte van de schuld is trouwens niet het grootste probleem, wel de mate waarin die nog groeit elk jaar. Dit kan onmogelijk verder gaan en de vraag is dus enkel hoe de omschakeling gaat zijn. Geleidelijk of abrupt. Dat laatste is geen aantrekkelijk scenario (al zal het wel niet de proporties uit dit programma aannemen).
Met het huidige nog steeds accelerende tempo is dat punt echter niet ver weg meer. 3 miljard per dag vertaalt naar 1 triljoen op jaarbasis en het versnelt nog steeds. Zelfs als het na vandaag niet meer zou accelereren is dat punt in 3 jaar bereikt.quote:Op woensdag 23 november 2005 13:55 schreef Chewie het volgende:
Dat is niet per definitie waar, pas als de VS in de buurt komt van Belgie of Italie, dus meer dan 100% van het bnp, moet de VS zich echt zorgen gaan maken.
Het is uiteraard verstandiger om de schuld binnen te perken te houden.
Dan is het weer tijd voor een democratische president of een republikein alla Nixon (wat cijfers betreft).quote:Op woensdag 23 november 2005 14:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Met het huidige nog steeds accelerende tempo is dat punt echter niet ver weg meer. 3 miljard per dag vertaalt naar 1 triljoen op jaarbasis en het versnelt nog steeds. Zelfs als het na vandaag niet meer zou accelereren is dat punt in 3 jaar bereikt.
maar de schulden aan het buitenland moet je er misschien van aftrekken?quote:Op woensdag 23 november 2005 13:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wel de effecten ervan, natuurlijk, als US bedrijven geld lenen voor investeringen in de VS dan tellen die investeringen mee in het BNP. Idem voor consumptief krediet wat binnen de VS wordt uitgegeven.
want?quote:Op woensdag 23 november 2005 14:01 schreef pberends het volgende:
Die staatsschuld is niet zo'n probleem, het handelstekort wel.
Ik was niet aan het spreken over het tekort op de begroting, maar over het tekort op de betalingsbalans. Was idd. niet zo duidelijk. De VS kunnen idd. nog een heel tijdje hun huidig tekort op de begroting behouden, zonder in betalingsproblemen te komen. Het tekort op de betalingsbalans van deze grootte is imo veel minder lang houdbaar. De daling hier zal alleszins pijn doen, en een geleidelijke manier is het minst pijnlijk. De gemakkelijkste en veiligste manier om dit te bewerkstelligen is imo een daling van het tekort op de begroting.quote:Op woensdag 23 november 2005 13:55 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is niet per definitie waar, pas als de VS in de buurt komt van Belgie of Italie, dus meer dan 100% van het bnp, moet de VS zich echt zorgen gaan maken.
Het is uiteraard verstandiger om de schuld binnen te perken te houden.
Ja, dat de Bush regering nou niet bepaald pro-actief op dit punt is mag wel duidelijk zijn, ik vrees ook het ergste als de dollar in elkaar flikkert onder zijn bewind. Intelligente oplossingen voor problemen ben ik bij deze regering nog niet tegengekomen en een bereidheid om fiscaal verantwoordelijk bezig te zijn ook niet.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:11 schreef Chewie het volgende:
Dan is het weer tijd voor een democratische president of een republikein alla Nixon (wat cijfers betreft).![]()
Antwoord van Tijger_M klopt imo. Schulden aan het buitenland moet je niet aftrekken. Leningen van het buitenland tellen indirect(!) mee voor het BNP indien het geld geïnvesteerd wordt of gebruikt wordt om Amerikaanse producten/diensten mee te consumeren. Een lening aan een Amerikaan door een buitenlander die door de Amerikaan gebruikt wordt om buitenlandse producten/diensten te kopen heeft geen effect op het BNP.quote:Op woensdag 23 november 2005 14:17 schreef McCarthy het volgende:
[..]
maar de schulden aan het buitenland moet je er misschien van aftrekken?
gorgg, weet jij dat
Staatsschuld is gangbaar overal in de wereld, zolang het onder het bbp blijft. Handelstekort is veel minder gangbaar in de wereld.quote:
ok duidelijk bedanktquote:Op woensdag 23 november 2005 14:48 schreef gorgg het volgende:
[..]
Antwoord van Tijger_M klopt imo. Schulden aan het buitenland moet je niet aftrekken. Leningen van het buitenland tellen indirect(!) mee voor het BNP indien het geld geïnvesteerd wordt of gebruikt wordt om Amerikaanse producten/diensten mee te consumeren. Een lening aan een Amerikaan door een buitenlander die door de Amerikaan gebruikt wordt om buitenlandse producten/diensten te kopen heeft geen effect op het BNP.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |