abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32481169
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 15:31 schreef aldo71 het volgende:
Bangmakerijk verkoopt zo lekker.
De Telegraaf is er rijk mee geworden.
Ja, Cees Maas is iemand die echt aan bangmakerij doet.

Ga nu eerst maar eens de documentaire bekijken voordat je dit soort uitspraken doet, hoe je het ook wend of keert, de VS is op de verkeerde weg en zal maatregelen moeten nemen.
pi_32482133
Speculatief wishful thinking van de VPRO.
  dinsdag 22 november 2005 @ 16:25:54 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32482571
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 14:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Zoals? Of noem jij een constant accelererende buitenlandse schuld een goed economisch idee?
Dat is een andere punt, ik had het over de mensen van linkse natuur hier die het niet eens zijn met het terugdringen van de overheidsuitgave en de afbetaling en terugdringen van de staatschuld niet voor een tof idee houden.
quote:
Meer uitgeven als je verdient is volgens mij nooit een haalbare kaart geweest op de lange termijn, maar goed, als jij het beter weet wil ik het graag horen.
Dus je bent het met het beleid van Zalm eens, en je vind ook dat de staatsschuld moet worden afgebouwt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32483233
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 16:25 schreef Pietverdriet het volgende:

Dat is een andere punt, ik had het over de mensen van linkse natuur hier die het niet eens zijn met het terugdringen van de overheidsuitgave en de afbetaling en terugdringen van de staatschuld niet voor een tof idee houden.
Oh, da's nieuws voor mij dat links tegen terugdringen van de staatsschuld is in principe, het is overigens een totaal stupide vergelijking tussen de staatsschuld van Nederland en hoe die aangepakt dient te worden en de steeds sneller escalerende staatsschuld van de VS.
quote:
Dus je bent het met het beleid van Zalm eens, en je vind ook dat de staatsschuld moet worden afgebouwt?
Ja, dat je dan vraagtekens zet bij de manier waarop is een ander verhaal, lijkt mij. Ook kun je overwegen om in het geval van Nederland de terugdringing op een lager pitje te zetten op het moment dat het economisch slechter gaat maar dat is een totaal andere discussie die hier niet thuis hoort.
pi_32483313
Waarom zouden die Chinezen trouwens moetwillig de koopkracht van hun eigen bevolking onderdrukken?
  dinsdag 22 november 2005 @ 17:23:18 #56
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_32483859
omdat ze anders geen goedkope werkkrachten meer hebben?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 22 november 2005 @ 19:00:31 #57
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32486498
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, als de Chinezen met Yuan's of deviezen dollars staatsobligaties kopen vloeit dat geld het land tenslotte weer uit naar de VS.
maar ze kunnen niet zomaar even Yuans er bij persen?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 22 november 2005 @ 19:02:25 #58
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32486538
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 13:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De overheid van de VS geeft meer geld uit dan ze binnenkrijgen, om het verschil goed te maken verkopen ze staatsobligaties (schuldbekentenissen dus).

Natuurlijk is er ook een portie prive kapitaal mee gemoeid en natuurlijk zijn staatsobligaties niet het enige waarin de Chinezen beleggen maar dat is iig het grootste deel.
dus de chinese overheid koopt staatsobligaties?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  dinsdag 22 november 2005 @ 19:04:37 #59
45206 Pietverdriet
pi_32486597
Wat vinden de mensen die hier zo een uitgesproken mening hebben over het VS financieel beleid eigenlijk van de meevallers van Zalm? Staatschuld aflossen of erdoor jassen?
PvdA wil meevaller kabinet meteen weer uitgeven.
  dinsdag 22 november 2005 @ 19:07:12 #60
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32486668
wat een veel groter doem scenario is is wanneer landen als Fr, D en I de pensioenen niet meer kunnen betalen
pi_32486690
Zal hem binnenkort eens helemaal bekijken heb van de week maar een stukje gezien.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 22 november 2005 @ 19:08:52 #62
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32486713
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 14:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Zoals? Of noem jij een constant accelererende buitenlandse schuld een goed economisch idee?

Meer uitgeven als je verdient is volgens mij nooit een haalbare kaart geweest op de lange termijn, maar goed, als jij het beter weet wil ik het graag horen.
dat was in het geval van 1 munt, nu is het in het geval van 2 munten en wordt het al wat ingewikkelder.
pi_32486766
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 19:02 schreef McCarthy het volgende:

dus de chinese overheid koopt staatsobligaties?
Ja, maar ook chinese bedrijven, banken en prive personen.
pi_32486786
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 16:59 schreef pberends het volgende:
Waarom zouden die Chinezen trouwens moetwillig de koopkracht van hun eigen bevolking onderdrukken?
China heeft een vaste wisselkoers met de VS. Als de dollar stijgt t.o.v. de Yuan dan moet de Chinese overheid dollars kopen om de vaste wisselkoers in stand te houden.
  dinsdag 22 november 2005 @ 19:12:01 #65
45206 Pietverdriet
pi_32486792
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 19:07 schreef McCarthy het volgende:
wat een veel groter doem scenario is is wanneer landen als Fr, D en I de pensioenen niet meer kunnen betalen
IDD
en dat is een jaar of 10-15 weg, en we zitten in de zelfde euro met deze landen die dan hun geldpersen gaan aangooien.
pi_32486803
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 19:08 schreef McCarthy het volgende:

dat was in het geval van 1 munt, nut is het in het geval van 2 munten en wordt het al wat ingewikkelder.
Huh? Sorry, maar nu volg ik je even niet.
  dinsdag 22 november 2005 @ 19:13:15 #67
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32486823
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 19:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, maar ook chinese bedrijven, banken en prive personen.
die ook nog onder de invloed sfeer van de overheid vallen. Toch?
pi_32486844
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 19:11 schreef Bijsmaak het volgende:

China heeft een vaste wisselkoers met de VS. Als de dollar stijgt t.o.v. de Yuan dan moet de Chinese overheid dollars kopen om de vaste wisselkoers in stand te houden.
Nee, dan moeten ze dollars verkopen om de koers van de dollar omlaag te dwingen. Dollars kopen houdt de koers hoog en dat is wat ze nu doen.
pi_32486929
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 19:13 schreef McCarthy het volgende:

die ook nog onder de invloed sfeer van de overheid vallen. Toch?
Mogelijk, China is in sommige opzicht geliberaliseerd maar in hoeverre bedrijven echt vrij zijn in de besteding van hun inkomsten is mij niet bekend.
pi_32486966
Interessante uitzending, maar ik denk dat de soep niet zo heet wordt gegeten.
Waarom?
Antrekkende economie in Europa, waardoor ook de VS kunnen meeliften.
  dinsdag 22 november 2005 @ 19:20:09 #71
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_32487010
Het grootste probleem met een eventuele val van de Dollar is dat de Dollar gekoppeld is aan de munteenheid van een vrij groot aantal landen. Net zoals de Deense Kroon gekoppeld is aan de Euro, zijn er diverse landen die hun munteenheid gekoppeld hebben aan de U.S. Dollar. Nu zijn dit voor een groot gedeelte veel kleine, arme landen in Midden en Zuid Amerika en het Caribisch gebied, denk bijvoorbeeld aan El Salvador, Panama, Equador, de Bahamas, Bermuda, etc...

Maar ook CHINA heeft haar munteenheid gekoppeld aan de U.S. Dollar. Dat is erg gunstig voor de Chinese export, en door de koppeling is de groei van China zo enorm geweest in de afgelopen 15 jaar. Ook Hong Kong had al veel langer een koppeling met de U.S. Dollar.

Ook niet onbelangrijk: De munteenheden van Saudie-Arabia en Koeweit zijn gelinked aan de Dollar, en ook de wereldwijde handel in Olie en Goud vinden in Dollars plaats.

De Euro is de sterkste tegenhanger van de Dollar, en ik denk dat al die gasten die zo graag de Gulden terug wilden toch ERG blij mogen zijn als de Euro er nog is als de Dollar echt in elkaar stort... De Euro is sterk genoeg om de handel in Olie en Goud over te nemen als dit nodig is, en er zijn een groot aantal oud-franse kolonies die hun munteenheid aan de Euro gekoppeld hebben door de Koloniale Franc die in deze landen nog gebruikt wordt.

Ik denk dat het behoorlijk funest zou zijn voor de wereld economie (en de prijzen aan de pomp om maar eens te beginnen) als de Dollar instort. Europa zal er uiteindelijk alleen maar sterker van worden denk ik, maar ik denk dat Europa wel eerst een paar jaartjes droog brood moet eten en schulden/rente moet lossen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  dinsdag 22 november 2005 @ 19:27:09 #72
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_32487188
Het was een interessant programma.. echter wel een beetje opgepompt om spectaculairder te lijken en het kwam op mij een beetje storen over dat veel simpele dingen 3 of 4 keer in iets andere worden uitgelegd werden zodat een gemiddeld tv kijker het kon snappen.

Wat me hier vooral opvalt is dat veel mensen programma of niet gezien hebben en toch willen discussieren of gewoon fokkin dom zijn en programma wel gezien hebben maar geen zak van begrijpen. Dat maak ik up uit sommige reacties. Discussie-niveau op tegenlicht-forum is vele malen hoger.
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
pi_32488993
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 19:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, dan moeten ze dollars verkopen om de koers van de dollar omlaag te dwingen. Dollars kopen houdt de koers hoog en dat is wat ze nu doen.
Excuses. Als de dollar daalt t.o.v. de yuan uiteraard.
  dinsdag 22 november 2005 @ 21:31:42 #74
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32490888
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 19:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

maar dat kopen van china toch niet oneindig lang doorgaan?
  dinsdag 22 november 2005 @ 21:34:45 #75
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32490977
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 19:27 schreef spooky1234 het volgende:
Het was een interessant programma.. echter wel een beetje opgepompt om spectaculairder te lijken en het kwam op mij een beetje storen over dat veel simpele dingen 3 of 4 keer in iets andere worden uitgelegd werden zodat een gemiddeld tv kijker het kon snappen.

Wat me hier vooral opvalt is dat veel mensen programma of niet gezien hebben en toch willen discussieren of gewoon fokkin dom zijn en programma wel gezien hebben maar geen zak van begrijpen. Dat maak ik up uit sommige reacties. Discussie-niveau op tegenlicht-forum is vele malen hoger.
linkje?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')