Boe Rutte!quote:'Studenten moeten harder studeren'
Uitgegeven: 21 november 2005 07:06
Laatst gewijzigd: 21 november 2005 08:12
DEN HAAG - Studenten moeten zich meer bezig gaan houden met studeren, zegt VVD-staatssecretaris Mark Rutte (Onderwijs) maandag in een gesprek met de Telegraaf. Hij zegt dit naar aanleiding van de Studentenmonitor 2004, die hij maandag naar de Tweede Kamer stuurt.
Uit het onderzoek blijkt volgens de krant dat studenten aan een universiteit gemiddeld slechts 29 uur per week studeren en rechtenstudenten zelfs maar 24 uur.
Rutte: "Ik ben daar enorm van geschrokken. Hoger onderwijs wordt de komende jaren nog belangrijker dan het al is. We moeten onze concurrentiepositie ten opzichte van China en de VS verbeteren, en dat vraagt om nieuwe leiders in ons land. Die moeten voor een belangrijk deel uit het hoger onderwijs komen."
De staatssecretaris vindt verder dat universiteiten en hogescholen studenten meer moeten uitdagen door bijvoorbeeld de studiedruk op te voeren. "De samenleving steekt veel geld in het hoger onderwijs en mag dan ook verwachten van de onderwijsinstellingen dat ze hun studenten zinvol aan het werk zetten", aldus Rutte.
Ik heb ook een blauwe maandag gestudeerd, en kan het beamen. Zeker in vergelijking met het buitenland is het schunnig. Buitenlandse studenten in Nederland maken een verschrikkelijk ijverige indruk ivm hun Nederlandse collega's. Natuurlijk, je bent jong en wilt feesten (of je wilt wilde feesten), helemaal prima, maar zoals sommigen van zuipen en feesten hun primaire taak maken, niet normaal meer.quote:Op maandag 21 november 2005 15:30 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Boe Rutte!
Alsof we alleen maar aan het zuipen en aan het stappen zijn!![]()
De Britse en Ierse studenten kunnen toch ook aardig meezuipen.quote:Op maandag 21 november 2005 15:32 schreef kippenek het volgende:
[..]
Ik heb ook een blauwe maandag gestudeerd, en kan het beamen. Zeker in vergelijking met het buitenland is het schunnig. Buitenlandse studenten in Nederland maken een verschrikkelijk ijverige indruk ivm hun Nederlandse collega's. Natuurlijk, je bent jong en wilt feesten (of je wilt wilde feesten), helemaal prima, maar zoals sommigen van zuipen en feesten hun primaire taak maken, niet normaal meer.
quote:Op maandag 21 november 2005 15:35 schreef Toeps het volgende:
Dan mag die stufi ook wel omhoog. Ik werk 22 uur per week, dus met die 29 uur erbij, draai ik meer dan fulltime.
Precies, ik werk er meestal tussen de 20 en 25 uur per week bij. En studeer een ruime 25 uur per week. Samen ga je dan al snel richting de 50 uur per weer. Het spijt me zeer maar van die karige stufi kun je niet eens je huur betalen.quote:Op maandag 21 november 2005 15:35 schreef Toeps het volgende:
Dan mag die stufi ook wel omhoog. Ik werk 22 uur per week, dus met die 29 uur erbij, draai ik meer dan fulltime.
Jemag je werkuren natuurlijk niet meetellen als studie-uren.quote:Op maandag 21 november 2005 15:35 schreef Toeps het volgende:
maar wel als productieve uren, aangezien dit weer een onderzoekje lijkt te zijn wat het beeld wil bevestigen dat studenten eigenlijk maar luie uitvreters zijn.quote:Op maandag 21 november 2005 15:49 schreef kippenek het volgende:
[..]
Jemag je werkuren natuurlijk niet meetellen als studie-uren.
Wat jij in die blauwe maandag hebt gedaan en je dat dan tevens gebruikt als afspiegeling voor een beeld van studenten is behoorlijk illustratief voor de reden waarom je het niet hebt gered.....quote:Op maandag 21 november 2005 15:32 schreef kippenek het volgende:
[..]
Ik heb ook een blauwe maandag gestudeerd, en kan het beamen.
Rutte zei er ook bij dat studenten teveel moeten werken om aan geld te komen. Weer typisch iets wat ze zelf veroorzaakt hebben dus......15-20 jaar geleden hoefde je geen zak te doen, amper tijdsdruk en kreeg je in vergelijking met nu veel meer stufi......dat vonden ze te gek worden......dus dat hebben ze verandert. Nu is er weer een andere uiterste, veel tijdsdruk.....weinig stufi en dus moeten studenten veel werken om in hun onderhoud te voorzien, dat is niet goed voor de studie......maar dat zag je van te voren wel aankomen. Ze zijn soms echt dom daar, ik kan me voorstellen dat ze veel nieuwe leiders zoeken om zichzelf te laten vervangenquote:Op maandag 21 november 2005 15:35 schreef Toeps het volgende:
Dat beseft hij vermoedelijk ook wel, maar hij ziet (wat mij betreft terecht) geen reden om daar rekening mee te houden. Goh, dan bouw je een studieschuld op, join the club.quote:Op maandag 21 november 2005 15:49 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Hij moet eens beseffen dat lenen voor erg veel studenten erg afschrikkend werkt.
Constructief hoor. Als we toch zo bezig zijn, staat die 81 in je username voor je IQ? Wat een aannames weer, en dan nog zo'n persoonlijk oordeel erachter aan. Goed hoor!quote:Op maandag 21 november 2005 15:54 schreef Simon81 het volgende:
[..]
Wat jij in die blauwe maandag hebt gedaan en je dat dan tevens gebruikt als afspiegeling voor een beeld van studenten is behoorlijk illustratief voor de reden waarom je het niet hebt gered.....![]()
Er zit wat in. Echter: veel studenten zijn goedkoper om in te huren dan chronisch werkelozen van boven de veertig.quote:Op maandag 21 november 2005 16:11 schreef McCarthy het volgende:
eigenlijk . . . . heeft Rutte volkomen gelijk.
Veel studenten werken, dat is echt onzin. Ze horen gewoon een grotere toelage te krijgen van de overheid. De overheid haalt dat geldt maar van de bijstand die werklozen krijgen, WANT die kunnen het vrijgekomen werk doen. Slim he (observatie: syp wynia 2005)
zat studenten verdienen 10 euro per uur. Prima loon voor de onderkant van de samenleving. Bij een normale werkweek kom je dan op 20 800 euro per jaar uit. Dan kan je zelfs nog een goed leven hebben.quote:Op maandag 21 november 2005 16:34 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Er zit wat in. Echter: veel studenten zijn goedkoper om in te huren dan chronisch werkelozen van boven de veertig.
Studenten moeten harder studerenquote:Op maandag 21 november 2005 16:40 schreef Vassili_Z het volgende:
Studenten moeten harder studeren...hoe moeten ze dat dan doen als ze ook nog hard moeten werken om hun studiekosten/woonkosten/etc te kunnen betalen?
beetje warrig verhaal door de structuur maar ik begrijp je punt wel.quote:Op maandag 21 november 2005 16:41 schreef McCarthy het volgende:
[..]
Studenten moeten harder studeren
Probleem is, studenten doen vaak werk dat representatief is en waar je nog een beetje intelligentie voor nodig hebt. Niet dat call centers of horeca nu zoveel van je eisen, maar de gemiddelde langdurig werkeloze zal er niet snel kunnen beginnen.quote:Op maandag 21 november 2005 16:38 schreef McCarthy het volgende:
[..]
zat studenten verdienen 10 euro per uur. Prima loon voor de onderkant van de samenleving. Bij een normale werkweek kom je dan op 20 800 euro per jaar uit. Dan kan je zelfs nog een goed leven hebben.
zeg je nou dat werklozen lelijke ongeschoren beren zijn?quote:Op maandag 21 november 2005 16:43 schreef Lexie het volgende:
[..]
Probleem is, studenten doen vaak werk dat representatief is en waar je nog een beetje intelligentie voor nodig hebt. Niet dat call centers of horeca nu zoveel van je eisen, maar de gemiddelde langdurig werkeloze zal er niet snel kunnen beginnen.
Je hebt ook werkloze studenten. Die kunnen ook werkloos zijn volgens het CBS!quote:Op maandag 21 november 2005 16:49 schreef McCarthy het volgende:
[..]
zeg je nou dat werklozen lelijke ongeschoren beren zijn?
WO naar Amerikaans voorbeeld zie ik wel zitten. Overigens betaalt de overheid in de VS zelf weinig mee, behalve op de public universities. Bij de normale universiteiten betaalt het bedrijfsleven fors mee en betalen studenten ook zelf door middel van de tuition. Er zou wel veel moeten veranderen.quote:Op maandag 21 november 2005 16:40 schreef Vassili_Z het volgende:
Studenten moeten harder studeren...hoe moeten ze dat dan doen als ze ook nog hard moeten werken om hun studiekosten/woonkosten/etc te kunnen betalen?
Het wordt tijd voor grote studentencampussen ala Amerika, wat de overheid voor het grootste deel financiert. Alleen dan houden we de kenniseconomie van Nederland op peil.
Maar studenten zijn veel intelligenter en werken veel harder dan al die uitkeringstrekkers; dus veel beter inzetbaar.quote:Op maandag 21 november 2005 16:38 schreef McCarthy het volgende:
[..]
zat studenten verdienen 10 euro per uur. Prima loon voor de onderkant van de samenleving. Bij een normale werkweek kom je dan op 20 800 euro per jaar uit. Dan kan je zelfs nog een goed leven hebben.
Jah, daar ben ik het absoluut mee eens!!quote:Op maandag 21 november 2005 22:58 schreef Jeroenus het volgende:
Er moeten meer prikkels komen tot goede academische prestaties.
Dat is een goed idee. Maar dan moet je wel de zekerheid hebben dat alles objectief beoordeeld wordt door docenten. Zij maken er af en toe ook een potje van. Er komen geregeld klachten over bijvoorbeeld de bandbreedte van cijfers. Je schrijft een excellent project, er is een heel klein foutje, maar je cijfer daalt wel onmiddellijk naar een 8. Dat soort dingen maak je ook mee. Af en toe lijkt het wel of studenten niet hoger mogen halen dan een 8.quote:Op maandag 21 november 2005 23:04 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Jah, daar ben ik het absoluut mee eens!!
Hoeveel studenten doen er 7 jaar over een studie van 4 jaar.
Er wordt inderdaad te makkelijk gedacht, ach ik doe het vak wel volgend jaar.
Wat dacht je van de hoogte van de stufi naar de inzet van studenten vast te stellen.
Moet je eens zien hoeveel er een vak zullen halen!
Rutte moet oprotten. Wereldvreemde hypocriete vent is het.quote:Op maandag 21 november 2005 23:06 schreef skiczukie het volgende:
Die VVD moet oprotten.
Je hebt gelijk, objectiviteit kan niet gegarandeerd worden en er is teveel verschil tussen docenten onderling.quote:Op maandag 21 november 2005 23:15 schreef Jeroenus het volgende:
[..]
Dat is een goed idee. Maar dan moet je wel de zekerheid hebben dat alles objectief beoordeeld wordt door docenten. Zij maken er af en toe ook een potje van. Er komen geregeld klachten over bijvoorbeeld de bandbreedte van cijfers. Je schrijft een excellent project, er is een heel klein foutje, maar je cijfer daalt wel onmiddellijk naar een 8. Dat soort dingen maak je ook mee. Af en toe lijkt het wel of studenten niet hoger mogen halen dan een 8.
Ook vind ik dat je na een course van circa 9 weken in principe klaar moet zijn voor je tentamen. Het onderwijs moet dusdanig aangeboden zijn dat wanneer je alles hebt bijgewoond, gelezen en gemaakt, je de stof voor het tentamen kent. In de laatste week hoef je in dat geval alleen maar over te kijken.
Echter is dit nooit het geval. Het onderwijs dat aangeboden wordt is onder de maat. Neem een hoorcollege, meestal is het gewoon een samenvatting van wat er die week gaat komen in gebrekkig Engels. Ik kan de samenvatting ook zelf lezen. Werkcolleges gaan traag doordat andere studenten het niet voorbereiden. Mijn voorstel is, ruil hoorcolleges in voor werkcolleges en voeg desnoods nog een werkcollege toe en ga dan dieper in op de stof zodat alles goed en duidelijk behandeld is. Het is elke keer weer zo dat je in de week voor het tentamen je rot moet studeren om alles goed onder de knie te hebben.
Met 4x met je nog heel coulant. Op de UU hebben ze net iets nieuws bedacht, maar ik weet niet of het er al door is. De regel is werkelijk van de zotte.quote:Op maandag 21 november 2005 23:27 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, objectiviteit kan niet gegarandeerd worden en er is teveel verschil tussen docenten onderling.
Wat dacht je van het volgende:
Als je na 4 keer keer je tentamen niet hebt gehaald mag je het vak niet meer volgen.
Jah dat is ook waar......quote:Op maandag 21 november 2005 23:34 schreef Jeroenus het volgende:
[..]
Met 4x met je nog heel coulant. Op de UU hebben ze net iets nieuws bedacht, maar ik weet niet of het er al door is. De regel is werkelijk van de zotte.
Als je een vak dit jaar niet haalt, krijg je volgend jaar minder onderwijs aangeboden. Je betaalt dus wel doodleuk het reguliere collegegeld, maar je krijgt minder onderwijs. Je mag geen werkcolleges bijwonen. Het hoorcollege kan je natuurlijk altijd binnenlopen. Volgens mij krijg je verder geen extra materiaal en moet je gewoon voor het tentamen komen opdraven. Ik vraag mij dan ten eerste af hoe kun je dit maken terwijl ik als student, in weze klant, gewoon voor het onderwijs betaal. Daarnaast vraag ik mij af of je het vak met minder colleges ineens wel haalt. Én ik vraag mij af wat er gebeurt wanneer je bijvoorbeeld je ouders verliest en een moeilijke tijd doorgaat en daardoor het vak niet haalt, of een ander voorbeeld in die trant.
Heeft er niets mee te maken,quote:Op maandag 21 november 2005 23:06 schreef skiczukie het volgende:
Die VVD moet oprotten.
Inzet is niet of nauwelijks te bepalen.quote:Op maandag 21 november 2005 23:04 schreef -beyond- het volgende:
Wat dacht je van de hoogte van de stufi naar de inzet van studenten vast te stellen.
Moet je eens zien hoeveel er een vak zullen halen!
Succes bij je sollicitatiesquote:Op dinsdag 22 november 2005 00:50 schreef Sjakie01 het volgende:
Ik had het er vandaag nog met mijn moeder over toen ik mijn tentamen cijfers heb verteld.
Tentamen 1: 5,5
Tentamen 2: 5,8
Tentamen 3: 6,7
Begon ze dus te zeiken dat ik bijna nooit studeer, en altijd in de kroeg hang.![]()
WTF is nu het probleem dan, ja ik studeer inderdaad voor een voldoende, en ik ben niet van plan om 3 uur langer te studeren voor 2 punten hoger. Voldoende is voldoende.
Want?quote:
Een HBO-diploma is een HBO-diploma. Vaak heeft men vanwege het aspect "teamwerk" ook liever iemand die gezellig is en makkelijk in de omgang dan een contactgestoorde nerd met allemaal 9's op zijn rapportje.quote:
Als je bij het cijfer 8 pas een voldoende zou hebben, studeer ik net zolang door tot dat ik denk dat ik genoeg stof heb opgenomen voor een redelijk cijfer.quote:Op dinsdag 22 november 2005 00:55 schreef Bonobo11 het volgende:
Het getuigt van een mentaliteit die grote bedrijven liever niet hebben,
een beetje de kantjes er vanaf lopen.
Tuurlijk krijg je een diploma, maar ik zou zorgen dat je behoorlijk wat nevenactiviteiten op je CV hebt met allemaal zesjes op je lijst.
Of je een geschikt persoon bent telt natuurlijk ook, maar een cijferlijst en CV geeft toch een wat objectiever beeld wat voor vlees ze in de kuip hebben.quote:Op dinsdag 22 november 2005 00:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Bedrijven vragen echt niet altijd naar je cijferlijsten. Ik heb er nog nooit eentje in moeten leveren in elk geval.
True, en die harde werkers komen uiteindelijk verderquote:Op dinsdag 22 november 2005 00:59 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Een cijfer zegt overigens ook niet alles. Er zijn ook mensen die hard werken voor een zesje, net zoals er mensen zijn die met niks doen een 8 halen....
Klopt. Een bedrijf zal ook liever 'n harde werker hebben dan iemand die achten haalt maar elke dag in de kroeg zit.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:01 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
True, en die harde werkers komen uiteindelijk verder
Kap met fokken en ga studerenquote:Op dinsdag 22 november 2005 01:00 schreef rekenwonder het volgende:
Nog harder? Pfffffff...
Omdat ze harder moeten werken om evenveel te bereiken?quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:01 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Nee, omdat ze over een betere mentaliteit beschikken.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:02 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Omdat ze harder moeten werken om evenveel te bereiken?
Ze hebben doorzettingsvermogenquote:Op dinsdag 22 november 2005 01:02 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Omdat ze harder moeten werken om evenveel te bereiken?
Inderdaad; een diploma is een toegangsbewijs, je wordt daardoor uitgenodigd voor een gesprek, dan moet je jezelf zien te verkopen/waar te maken.quote:Op dinsdag 22 november 2005 00:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Bedrijven vragen echt niet altijd naar je cijferlijsten. Ik heb er nog nooit eentje in moeten leveren in elk geval.
Bullshit, ik zou namelijk wel gemotiveerd willen zijn en ben het waarschijnlijk ook, maar het WO biedt te weinig uitdagingen en houdt teveel rekening met HBO-instromers en andersoortig grut. Dus je kunt gewoon niet meer doen dan die 8 halen, (hoger is zeldzaam op de uni...) tja en dan zorg ik die resterende tijd wel zelf voor vermaak. Het bedrijfsleven biedt uitdagingen die het het onderwijs in Nederland niet biedt.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Nee, omdat ze over een betere mentaliteit beschikken.
Mensen die 'voldoende' presteren hebben in het bedrijfsleven de neiging om afgetroefd te worden door mensen die 'goed' presteren.quote:Op dinsdag 22 november 2005 00:52 schreef Sjakie01 het volgende:
[..]
Want?
Ik kan het toch? Ik krijg toch uiteindelijk een diploma?
Ik ken de stof toch voldoende?
Ben ik deels met je eens, daarom doe ik er ook een tweede studie bij, dat zou eigenlijk toch gewoon niet moeten kunnen. Maar desondanks vind ik 't wel belangrijk dat studenten wel ruimte gelaten wordt om wat werk voor bijvoorbeeld een studievereniging te verzetten.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:34 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Feit is dat mensen die weten wat hard werken is het in de regel verder zullen schoppen dan mensen die de hele dag lopen te niksen.
Wel ben ik het met je eens dat het onderwijs in Nederland weinig om het lijf heeft.
Het is maar net hoe een student die ruimte in gaat vullen. Sommige vervullen nuttig werk, anderen gaan lekker in de kroeg zuipen. In principe zou een studie qua zwaarte een fulltime job moeten zijn.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:40 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Ben ik deels met je eens, daarom doe ik er ook een tweede studie bij, dat zou eigenlijk toch gewoon niet moeten kunnen. Maar desondanks vind ik 't wel belangrijk dat studenten wel ruimte gelaten wordt om wat werk voor bijvoorbeeld een studievereniging te verzetten.
Precies, dan moet daar dus ofwel een redelijke tegemoetkoming van de overheid tegenover staan, óf buitengewoon hoogwaardig onderwijs. Van dit alles is op het moment helaas geen sprake en daar zal het door dhr. Rutte en schimmige linkse clubjes als de LSVB ook wel niet van komen voorlopig. Ik heb er op 't moment een leuk baantje bij, dat maakt dat ik nog vrij luxe kan leven.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:42 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Het is maar net hoe een student die ruimte in gaat vullen. Sommige vervullen nuttig werk, anderen gaan lekker in de kroeg zuipen. In principe zou een studie qua zwaarte een fulltime job moeten zijn.
De prijs/kwaliteit-verhouding moet in orde zijn en dat is momenteel totaal niet het geval. Ik heb ook gestudeerd en het is gewoon redelijk prijzig allemaal. Daarentegen is de kwaliteit die wordt geleverd ronduit slecht te noemen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:44 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Precies, dan moet daar dus ofwel een redelijke tegemoetkoming van de overheid tegenover staan, óf buitengewoon hoogwaardig onderwijs. Van dit alles is op het moment helaas geen sprake en daar zal het door dhr. Rutte en schimmige linkse clubjes als de LSVB ook wel niet van komen voorlopig. Ik heb er op 't moment een leuk baantje bij, dat maakt dat ik nog vrij luxe kan leven.
Voor de gemiddelde havist is het veel te moeilijk, alleen zit er niet heel veel werk in. Een gemiddelde TU studie kost meer tijd, maar is niet per definitie moeilijker. Uit de praktijk kan ik je vertellen dat bouwkunde bijvoorbeeld, in mijn ogen, makkelijker is dan rechten, desondanks gaat er wel heel wat meer tijd in zitten.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:57 schreef DaMook het volgende:
slechts 29 uur per week studeren en rechtenstudenten zelfs maar 24 uur.
En dan vertellen ze mij dat rechten moeilijk is
Dat is een van de problemen ja. Vooral ook dat je nadien, op het middelbaar onderwijs, door de PvdA zegening die de basisvorming heet, dezelfde stof krijgt als die triangeljosti's op een lager niveau..quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
In de praktijk werkt het ook wel als het goed wordt aangepakt. De huidige instellingen zijn er teveel op gebaseerd om alles bij elkaar te houden. Het is toch te gek voor woorden dat je op de basisschool als potentieel VWO-er je tijd zit te verdoen tussen hordes VMBO-klantjes...
De basisvorming kan ik (gelukkig) niet over meepraten, maar doordat je de eerste jaren van je schoolloopbaan echt je tijd zit te verdoen en totaal niet wordt gestimuleerd om 100% te leveren vind ik het niet echt raar dat eenmaal op HBO/WO-niveau er ook weinig tijd wordt besteed aan de studie.quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:02 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Dat is een van de problemen ja. Vooral ook dat je nadien, op het middelbaar onderwijs, door de PvdA zegening die de basisvorming heet, dezelfde stof krijgt als die triangeljosti's op een lager niveau..
Bedrijven kijken niet naar je cijfers, tenzij je cum Laude bent afgestudeerd.quote:Op dinsdag 22 november 2005 00:55 schreef Bonobo11 het volgende:
Het getuigt van een mentaliteit die grote bedrijven liever niet hebben,
een beetje de kantjes er vanaf lopen.
Tuurlijk krijg je een diploma, maar ik zou zorgen dat je behoorlijk wat nevenactiviteiten op je CV hebt met allemaal zesjes op je lijst.
Dat is maar zeer de vraag. Studeren is immers een heel andere aangelegenheid dan werken; als je bij het een hard werkt wil dat nog niet meteen zeggen dat je bij het andere zo hard zal werken.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:01 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
ik schat een HBO-er die zijn studie in vier jaar afrond ook 10x hoger in dan een Academicus die zeven jaar blijft plakken. Ik vind dat werkgevers daar ook naar moeten kijken (meesten doen dat al).quote:Op maandag 21 november 2005 23:04 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Jah, daar ben ik het absoluut mee eens!!
Hoeveel studenten doen er 7 jaar over een studie van 4 jaar.
Er wordt inderdaad te makkelijk gedacht, ach ik doe het vak wel volgend jaar.
Geweldig.. Ik doe het in 3 jaar..quote:Op dinsdag 22 november 2005 09:11 schreef halion het volgende:
[..]
ik schat een HBO-er die zijn studie in vier jaar afrond ook 10x hoger in dan een Academicus die zeven jaar blijft plakken. Ik vind dat werkgevers daar ook naar moeten kijken (meesten doen dat al).
offtopic/ beter een goede HBO-er dan een zwakke academicus
Ik ben het niet helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 22 november 2005 02:31 schreef Neutrino het volgende:
[..]
Bedrijven kijken niet naar je cijfers, tenzij je cum Laude bent afgestudeerd.
De meeste bedrijven zijn voornamelijk geïnteresseerd in je portfolio. Daarin staan de
kernkwadrant, Roos van Leary en Belbin analyses. Ook vind men voorgaande projecten
die een overeenkomstig karakter met het huidige werk hebben interessant.
Naast cv, portfolio, sollicitatiebrief en gesprek wordt er ook wel eens een case interview gehouden.
Dit al zal wellicht wat meer op mijn werkgebied van toepassing zijn dan op dat van een docent scheikunde.
Ligt er dan weer aan wat die academicus in die 7 jaar heeft gedaan. Als hij extra vakken en bijvoorbeeld een tweede master heeft gedaan vind ik de academicus beter. Als hij in 7jaar alleen zijn normale programma heeft gehaald is het wel een beetje een lapzwans ja.quote:Op dinsdag 22 november 2005 09:11 schreef halion het volgende:
[..]
ik schat een HBO-er die zijn studie in vier jaar afrond ook 10x hoger in dan een Academicus die zeven jaar blijft plakken. Ik vind dat werkgevers daar ook naar moeten kijken (meesten doen dat al).
Wat een onzin,quote:Op dinsdag 22 november 2005 09:11 schreef halion het volgende:
[..]
Ik vind dat werkgevers zelf moeten bepalen waar ze naar kijken.quote:Op dinsdag 22 november 2005 09:11 schreef halion het volgende:
[..]
Ligt puur aan de functie. Voor veel functies eist men gewoon een WO-diploma.quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Ik vind dat werkgevers zelf moeten bepalen waar ze naar kijken.
Overigens hebben werkgevers vaak al liever een hardwerkende praktijkgerichte HBO-er dan een suffe academicus die 7 jaar lang op de Uni heeft gezeten.
Kijk! Nu komen we ergens!quote:Op maandag 21 november 2005 23:06 schreef skiczukie het volgende:
Die VVD moet oprotten.
Als ik om me heen kijk dan is voor het gros van de functies een HBO-diploma afdoende. Met een HBO-diploma en een leuk CV na een aantal jaren (werkervaring, goede functie) kun je ook wel solliciteren op de hele leuke functies binnen het bedrijf. Dan weten ze wat voor vlees ze in de kuip hebben en zullen ze je prefereren boven iemand die net 7 jaar op de universiteit heeft gezeten.quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:11 schreef Pool het volgende:
[..]
Ligt puur aan de functie. Voor veel functies eist men gewoon een WO-diploma.
En inderdaad, bij praktischere functies die ook door HBO'ers vervuld kunnen worden, kan ik me voorstellen dat ze dan in veel gevallen de HBO'er kiezen. Die zal meer op dat soort functies geschoold zijn dan de academicus.
Dat ligt echt aan de bedrijfstak. Ik zit zelf in de juridische sector en dan zijn er zeer veel banen of beroepen waar een WO-diploma vereist is. Van HBO'ers hebben we niet zo veel concurrentie, want die kunnen geen advocaat, rechter, rechtswetenschapper of officier wordenquote:Op dinsdag 22 november 2005 11:15 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Als ik om me heen kijk dan is voor het gros van de functies een HBO-diploma afdoende. Met een HBO-diploma en een leuk CV na een aantal jaren (werkervaring, goede functie) kun je ook wel solliciteren op de hele leuke functies binnen het bedrijf. Dan weten ze wat voor vlees ze in de kuip hebben en zullen ze je prefereren boven iemand die net 7 jaar op de universiteit heeft gezeten.
In de juridische sector ligt het wat anders omdat voor bepaalde titels een WO-opleiding is vereist. In veel sectoren daarbuiten geven bedrijven toch de voorkeur aan een HBO-diploma, of is een HBO-diploma afdoende en speelt bij de verdere afweging tijdens de sollicitatieprocedure een aantal andere facturen een grotere rol dan het diploma.quote:Op dinsdag 22 november 2005 11:24 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat ligt echt aan de bedrijfstak. Ik zit zelf in de juridische sector en dan zijn er zeer veel banen of beroepen waar een WO-diploma vereist is. Van HBO'ers hebben we niet zo veel concurrentie, want die kunnen geen advocaat, rechter, rechtswetenschapper of officier worden
Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het bij HBO P&A vs. Personeelswetenschappen of bij HBO MER vs. bedrijfseconomie anders zal liggen.
Ik kreeg de eerste dag aan de unief te horen dat een student burg. ir. gemiddeld 66 uur/week aan zijn studies besteedde. Toen begon ik me effe af te vragen of ik wel de juiste studies gekozen had.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:57 schreef DaMook het volgende:
Kun je me dit nog een keer vertellen, maar dan in correct Nederlands?quote:Op dinsdag 22 november 2005 12:44 schreef Doderok het volgende:
[..]
Ik kreeg de eerste dag aan de unief te horen dat een student burg. ir. gemiddeld 66 uur/week aan zijn studies besteedde. Toen begon ik me effe af te vragen of ik wel de juiste studies gekozen had.![]()
Maar InHolland is toch een goede school? Alles is daar echt perfect geregeld.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:59 schreef Kopstoot het volgende:
Tja, in theorie werkt dat allemaal en wat mij betreft krijgen de marktinitiatieven ook meer kansen. Maar zeg nou zelf, op nog een aantal "InHolland's" zit ik niet te wachten.
Amenquote:Op maandag 21 november 2005 16:11 schreef McCarthy het volgende:
eigenlijk . . . . heeft Rutte volkomen gelijk.
Veel studenten werken, dat is echt onzin. Ze horen gewoon een grotere toelage te krijgen van de overheid. De overheid haalt dat geldt maar van de bijstand die werklozen krijgen, WANT die kunnen het vrijgekomen werk doen. Slim he (observatie: syp wynia 2005)
Whaahahahahaahhaaquote:Op maandag 21 november 2005 23:34 schreef Jeroenus het volgende:
[..]
Met 4x met je nog heel coulant. Op de UU hebben ze net iets nieuws bedacht, maar ik weet niet of het er al door is. De regel is werkelijk van de zotte.
Als je een vak dit jaar niet haalt, krijg je volgend jaar minder onderwijs aangeboden. Je betaalt dus wel doodleuk het reguliere collegegeld, maar je krijgt minder onderwijs. Je mag geen werkcolleges bijwonen. Het hoorcollege kan je natuurlijk altijd binnenlopen. Volgens mij krijg je verder geen extra materiaal en moet je gewoon voor het tentamen komen opdraven. Ik vraag mij dan ten eerste af hoe kun je dit maken terwijl ik als student, in weze klant, gewoon voor het onderwijs betaal. Daarnaast vraag ik mij af of je het vak met minder colleges ineens wel haalt. Én ik vraag mij af wat er gebeurt wanneer je bijvoorbeeld je ouders verliest en een moeilijke tijd doorgaat en daardoor het vak niet haalt, of een ander voorbeeld in die trant.
Een mens is geen robot en kan dus niet 80 uur per dag werken op duracell batterijen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:27 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wat hebben hobby, slapen en sociaal leven te maken met studeren? Ik word ook niet betaald voor de uren die ik besteed aan hobby en slapen...
Quantummechanica, Fouriertheorie, Electromagnetismequote:Op dinsdag 22 november 2005 14:20 schreef maniack28 het volgende:
[..]
WhaahahahahaahhaaDat kan leuk worden bij mn studie dan....
Er zijn namelijk vrij weinig mensen die alle vakken bij natuurkunde in 1x halen... zelfs slimme studenten moeten vakken als quantummechanica en fouriertheorie overdoen. Ligt naar mijn idee o.a. aan het verschil tussen de werkcollegeopgaven en de toetsopgaven... de laatstegenoemde lijken namelijk nooit op de eerstgenoemdenVind je het gek dat het gemiddelde voor een toets electromagnetisme dan een 3,4 is
Maar goed, als dat erdoor komt, dan kap ik ermee. Ik wil meteorologie studeren, maar moet daarvoor eerst superzware wiskunde en natuurkunde door, die ik lang niet allemaal nodig heb voor meteorologie... ik noem maar iets als quantumAls ze het me dan nog moeilijker gaan maken... dan ga ik wel lekker in Wageningen bodem, water en atmosfeer studeren, want daar wordt je niet genaaid op quantum (al is die opleiding wel wat aan de makkelijke kant
)
Pff wat een lapzwans instellingquote:Op dinsdag 22 november 2005 14:35 schreef -beyond- het volgende:
[..]
Quantummechanica, Fouriertheorie, Electromagnetisme![]()
Pfff ik houd het wel gewoon bij mijn vakken criminologie!!
Jij telt alles (slapen, hobby, sociaal leven) bij het aantal uren. Zo werkt het gewoon niet.quote:Op dinsdag 22 november 2005 14:31 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Een mens is geen robot en kan dus niet 80 uur per dag werken op duracell batterijen.
Een normale baan is 40 uur per week, evt. 5 uur overwerken ofzo (iedere dag 1 uur langer) dan zit je op 45 uur per week... waarom moeten studenten dan meer dan 45 uur per week werken en studeren om toch rond te komen?
Ieder mens heeft ontspanning nodig naast zijn werk/studie... dus ook studenten.
Hoe dan wel? Al die topmannen in het bedrijfsleven tellen hun zakenlunches ook mee als werktijd; evenals de vliegreizen die ze maken.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Jij telt alles (slapen, hobby, sociaal leven) bij het aantal uren. Zo werkt het gewoon niet.
Het bedrijf kiest er voor om die uren te vergoeden omdat ze in dienst staan van de werkzaamheden voor het bedrijf. Maar met vrienden in de kroeg hangen wordt echt niet betaald hoor.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hoe dan wel? Al die topmannen in het bedrijfsleven tellen hun zakenlunches ook mee als werktijd; evenals de vliegreizen die ze maken.
Natuurlijk niet, maar het zegt wel dat reele arbeidstijden van 80 uur ook niet in die functies bestaan.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Het bedrijf kiest er voor om die uren te vergoeden omdat ze in dienst staan van de werkzaamheden voor het bedrijf. Maar met vrienden in de kroeg hangen wordt echt niet betaald hoor.
Een zakenreis is in dienst van de werkzaamheden voor een bepaald bedrijf. Een sociaal leven of een hobby is niet direct in dienst van een studie. Onzin dus om die uren er maar lukraak bij te tellen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, maar het zegt wel dat reele arbeidstijden van 80 uur ook niet in die functies bestaan.
Rechten is niet moeilijk als je een beetje inzicht hebt in dingen en zo, of als je een goede middelbare school hebt gehad. En 24 uur is wel wat overdreven hoor, de meesten halen de 20 niet.quote:Op dinsdag 22 november 2005 01:57 schreef DaMook het volgende:
Geen onzin, want het geeft aan dat niet alle uren van de week beschikbaar zijn om te werken. Er is maar een bepaald aantal uren per week dat effectief besteed kan worden aan studeren; je hoeft van studenten m.i. echt niet te verwachten dat ze alle uren te besteden aan sociale activiteiten opofferen aan hun studie; het is overigens verder maar zeer de vraag of er wel zo'n grote groep is die goed functioneert in zo'n klimaat, volgens mij is dat maar voor weinigen weggelegd.quote:Op dinsdag 22 november 2005 15:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Een zakenreis is in dienst van de werkzaamheden voor een bepaald bedrijf. Een sociaal leven of een hobby is niet direct in dienst van een studie. Onzin dus om die uren er maar lukraak bij te tellen.
Als je voldoende inzicht hebt is iedere studie te doen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 16:00 schreef hoM3r het volgende:
[..]
Rechten is niet moeilijk als je een beetje inzicht hebt in dingen en zo, of als je een goede middelbare school hebt gehad. En 24 uur is wel wat overdreven hoor, de meesten halen de 20 niet.
Dat mag je van studenten best verwachten. Het kan helemaal geen kwaad als ze eens wat minder in de kroeg hangen en wat meer studeren.quote:Op dinsdag 22 november 2005 16:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Geen onzin, want het geeft aan dat niet alle uren van de week beschikbaar zijn om te werken. Er is maar een bepaald aantal uren per week dat effectief besteed kan worden aan studeren; je hoeft van studenten m.i. echt niet te verwachten dat ze alle uren te besteden aan sociale activiteiten opofferen aan hun studie; het is overigens verder maar zeer de vraag of er wel zo'n grote groep is die goed functioneert in zo'n klimaat, volgens mij is dat maar voor weinigen weggelegd.
Dat is een vooroordeel. Degenen die dit nu constant doen halen geen punten, en naaien zichzelf overigens ook gigantisch; daar zijn echt geen verdere sancties voor nodig.quote:Op dinsdag 22 november 2005 16:10 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat mag je van studenten best verwachten. Het kan helemaal geen kwaad als ze eens wat minder in de kroeg hangen en wat meer studeren.
quote:Op dinsdag 22 november 2005 00:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Een HBO-diploma is een HBO-diploma. Vaak heeft men vanwege het aspect "teamwerk" ook liever iemand die gezellig is en makkelijk in de omgang dan een contactgestoorde nerd met allemaal 9's op zijn rapportje.
Jij bent echt een relschopper he.... Ik stel voor dat je eens een dagje komt kijken bij mijn studie.... waar we zoal mee bezig zijn... kijken of je het uberhaupt volhoudt om niet in slaap te vallen tijdens het fouriertheorie college...quote:Op dinsdag 22 november 2005 16:10 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat mag je van studenten best verwachten. Het kan helemaal geen kwaad als ze eens wat minder in de kroeg hangen en wat meer studeren.
Hebben ze ook een leven?quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:07 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Sterker nog, ik denk dat er bij betastudies vrij weinig mensen zijn die veel gaan zuipen....
Wat is vrije tijd voor een student? Het is heel normaal dat je buiten colleges e.d. nog iets moet doen.quote:Nog sterker, ik ken zelfs studenten die in hun vrije tijd nog met hun studie bezig zijn....
Nee want ze moeten te hard studeren, daarom hebben ze geen tijd om iets anders te doen. Ik ben zelf al tegen de 50 uur per week aan mijn studie bezig, als je dan ook nog werkt, dan is er idd vrij weinig tijd over om te zuipen jaquote:
Ja, dat is zeer zeker normaal... maar het is niet normaal dat een students naast de 50 uur die hij bezig is ook nog minimaal 10 uur moet werken voor een kutsalaris om rond te komen. Of wil jij beweren dat iedereen in Nederland een 60 uurige werkweek maakt?quote:[..]
Wat is vrije tijd voor een student? Het is heel normaal dat je buiten colleges e.d. nog iets moet doen.
Geschiedenis?quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:42 schreef DionysuZ het volgende:
Drs. M. (Mark) Rutte werd op 14 februari 1967 in Den Haag geboren. Rutte studeerde in 1992 aan de Rijksuniversiteit Leiden af in de geschiedenis van Nederland.
Volgens mij heeft hij 8 jaar over zijn studie gedaan (op posts in andere topics afgaand).
Héhéquote:Op dinsdag 22 november 2005 19:49 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Geschiedenis?![]()
Als hij nou een echte studie had gedaan, was hij misschien nog geloofwaardig. Wat een sufkut.
Ik vind het eigenlijk een beetje gezeik dat Rutte langer over zijn studie heeft gedaan en daarom er niets over mag zeggen. Die man bedenkt het beleid natuurlijk niet volledig zelf. En is een verpersoonlijking van het onderwijsbeleid.quote:8 jaar?
Is dat niet een studie van circa 5 jaar?
Heeft hij lekker lopen beesten, feesten, tijd verneukt, tijdens z'n studie.. werkt nu.. gunt anderen niet dat ze ook wat uitlopen met de studie en wil de regels nu gaan veranderen?
Echt, te triest voor woorden..
Als hij nou een fatsoenlijke opleiding deed in de stad waar jij woont..quote:
Subjectief, het is namelijk ronduit hypocriet dat hij hiermee komt, klaar.quote:[..]
Ik vind het eigenlijk een beetje gezeik dat Rutte langer over zijn studie heeft gedaan en daarom er niets over mag zeggen. Die man bedenkt het beleid natuurlijk niet volledig zelf. En is een verpersoonlijking van het onderwijsbeleid.
Wiskundige term?quote:Op dinsdag 22 november 2005 20:09 schreef maniack28 het volgende:
Wow... een Nederlandse vertaling van de mooie wiskundige term, if and only ifdan en alleen dan
Ja, die heb ik alllaaaaaaaaaaaaang gegevenquote:Op dinsdag 22 november 2005 20:14 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Wiskundige term?
Het wordt inderdaad veel in het Engels gebruikt.
Had je ook nog een mening in dit topic?
Good girl.quote:Op dinsdag 22 november 2005 20:30 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ja, die heb ik alllaaaaaaaaaaaaang gegeven
Lekker geloofwaardige verpersoonlijking dan.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:58 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Héhé![]()
![]()
[..]
Ik vind het eigenlijk een beetje gezeik dat Rutte langer over zijn studie heeft gedaan en daarom er niets over mag zeggen. Die man bedenkt het beleid natuurlijk niet volledig zelf. En is een verpersoonlijking van het onderwijsbeleid.
Nee, dat heeft hij niet gedaan. Meneer Rutte heeft veel werk gedaan voor de VVD in zijn studentenjaren. Ik geloof zelfs dat hij voorzitter was van de jeugdafdeling. Maar hoe dan ook, ook voor dit soort serieuze dingen mogen studenten van meneer Rutte blijkbaar geen tijd meer vrijmaken, want anders gaan ze dubbel collegegeld betalen.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:49 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Geschiedenis?![]()
Als hij nou een echte studie had gedaan, was hij misschien nog geloofwaardig. Wat een sufkut.
8 jaar?
Is dat niet een studie van circa 5 jaar?
Heeft hij lekker lopen beesten, feesten, tijd verneukt, tijdens z'n studie.. werkt nu.. gunt anderen niet dat ze ook wat uitlopen met de studie en wil de regels nu gaan veranderen?
Echt, te triest voor woorden..
okok, dat is wel wat beter dan, maar toch doet hij langer over zijn studie en hij wil dat nu afschaffen..quote:Op woensdag 23 november 2005 09:54 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, dat heeft hij niet gedaan. Meneer Rutte heeft veel werk gedaan voor de VVD in zijn studentenjaren. Ik geloof zelfs dat hij voorzitter was van de jeugdafdeling. Maar hoe dan ook, ook voor dit soort serieuze dingen mogen studenten van meneer Rutte blijkbaar geen tijd meer vrijmaken, want anders gaan ze dubbel collegegeld betalen.
Als we nou eens allemaal Kunstgeschiedenis zouden studeren..quote:Op woensdag 23 november 2005 20:10 schreef nozem het volgende:
Een studie in 5 jaar afronden (ik heb er een jaartje bijgedaan) wil nog niet perse zeggen dat de student in kwestie ook continu met zijn neus in de boeken zit. Als ik straks ben afgestudeerd (binnen 5 jaar) heb ik het veruit het grootste deel van de tijd:
geslapen, gezopen, doelloos op internet gesurfd, geneukt, gegeten, apatisch voor me uit liggen staren op de bank, stripboeken gelezen, junkfood naar binnen gewerkt, gemasturbeerd, wolkjes geteld vanuit mijn slaapkamerraam, met bedenkelijke personen in de kroeg gehangen, op de plee gezeten, onder de douche gestaan en op FOK! gepost in zinloze topics over studenten die harder moeten werken.
Maar verdomme, wat een leerzame studietijd was het!
Rekenen jullie (werk)colleges ook mee?quote:Op woensdag 23 november 2005 22:03 schreef maniack28 het volgende:
Nou ik heb met 32 uur toch echt wel genoeg uren per week
Zelfs met colleges zijn er weken dat ik amper de 10 uur haal.quote:Op woensdag 23 november 2005 22:23 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Rekenen jullie (werk)colleges ook mee?
En het is wel een opleiding? Geen LOI sensatie?quote:Op woensdag 23 november 2005 22:51 schreef nozem het volgende:
[..]
Zelfs met colleges zijn er weken dat ik amper de 10 uur haal.
Wat ik dan verder met mijn leven doe? Zie boven.
Geografie, universiteit.quote:Op woensdag 23 november 2005 23:00 schreef OldJeller het volgende:
[..]
En het is wel een opleiding? Geen LOI sensatie?
So, what do you do?![]()
Lijkt me redelijk... Het is iig meer dan de gemiddelde pretstudie.quote:Op woensdag 23 november 2005 23:00 schreef Flumina het volgende:
Ergens heeft Rutte gelijk. Ik haal met mijn technische studie ook geen veertig uur in de week. Aantal hoorcolleges is ongeveer twintig, nou per dag twee uur zelfstudie of aan een opdracht werken en ik kom op de dertig. Als het druk is, ja dan wil ik de veertig of hoger halen.
Je hebt geen contract oid ondertekend, maar het aantal EC voor een cursus is wel een richtlijn: 1 EC = 28 uur studie (incl colleges).quote:Maar ... ten eerste heb ik nooit met de overheid afgesproken hoeveel uur ik moet studeren.
Zo had ik laatst een tentamen voor 4 ects (112 studie-uren) Ik denk dat ik er al met al, inclusief colleges, zo'n 20 uur mee bezig ben geweest.quote:Op woensdag 23 november 2005 23:10 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Lijkt me redelijk... Het is iig meer dan de gemiddelde pretstudie.
[..]
Je hebt geen contract oid ondertekend, maar het aantal EC voor een cursus is wel een richtlijn: 1 EC = 28 uur studie (incl colleges).
Als blijkt dat opleidingen studiepunten 'voor niets' weggeven (dwz: teveel EC voor een cursus waar in praktijk nauwelijks tijd aan besteed hoeft te worden), dan worden ze hopelijk hard op de vingers getikt bij de accreditatie.![]()
Okay, ik krijg 7,5 ECTS voor een vak wat 2 periodes duurt, ik heb 2 uur college en 4 uur werkcollege, dat maakt 6 uur per week maal 20 weken is 120 uur... daar waar ik er 210 uur moet besteden.. ik doe ongeveer 4 uur per week wat aan dat vak, dus dat maakt 4x20 = 80 uur, dus dat is 200 uur... + leren voor de toetsweek zit ik toch mooi in de richtingquote:Op woensdag 23 november 2005 23:10 schreef klnvntrbyt het volgende:
[..]
Lijkt me redelijk... Het is iig meer dan de gemiddelde pretstudie.
[..]
Je hebt geen contract oid ondertekend, maar het aantal EC voor een cursus is wel een richtlijn: 1 EC = 28 uur studie (incl colleges).
Als blijkt dat opleidingen studiepunten 'voor niets' weggeven (dwz: teveel EC voor een cursus waar in praktijk nauwelijks tijd aan besteed hoeft te worden), dan worden ze hopelijk hard op de vingers getikt bij de accreditatie.![]()
Lekker efficient toch? Niets mis meequote:Op woensdag 23 november 2005 23:18 schreef nozem het volgende:
[..]
Zo had ik laatst een tentamen voor 4 ects (112 studie-uren) Ik denk dat ik er al met al, inclusief colleges, zo'n 20 uur mee bezig ben geweest.
in vergelijking met andere vakken is het wel een beetje raar jaquote:Op donderdag 24 november 2005 11:32 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Lekker efficient toch? Niets mis mee.
Waarvan 2 jaar vrijwel fulltime als landelijk voorzitter van de JOVD.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:42 schreef DionysuZ het volgende:
Drs. M. (Mark) Rutte werd op 14 februari 1967 in Den Haag geboren. Rutte studeerde in 1992 aan de Rijksuniversiteit Leiden af in de geschiedenis van Nederland.
Volgens mij heeft hij 8 jaar over zijn studie gedaan (op posts in andere topics afgaand).
Volgens mij wordt het vooral met 'dan en slechts dan' vertaald in het Nederlands.quote:Op dinsdag 22 november 2005 20:09 schreef maniack28 het volgende:
Wow... een Nederlandse vertaling van de mooie wiskundige term, if and only ifdan en alleen dan
maar heeft hij toen ook zijn studiefinanciering doorbetaald gekregen dat is de vraagquote:Op donderdag 24 november 2005 13:39 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Waarvan 2 jaar vrijwel fulltime als landelijk voorzitter van de JOVD.
Vind je dat de meest relevante vraag?quote:Op donderdag 24 november 2005 13:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar heeft hij toen ook zijn studiefinanciering doorbetaald gekregen dat is de vraag
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |