abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 november 2005 @ 21:24:31 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32326227
Voor het eerst sinds lange tijd zijn de huizenprijzen gedaald.
Dit zal het gevolg zijn geweest van de enigzins toegenomen rente en de toenemende onzekerheid over de financiele toekomst van veel Nederlanders.

Voor veel startende woningzoekenden goed nieuws!
Hopelijk zet deze, lang verwachtte, daling goed door met enkele 10-tallen procenten. Dat de markt echt crashed lijkt me onwaarschijnlijk, daarvoor is de schaarste te groot. Maar er kan toch zeker heel wat lucht uit.

Alvast als schot voor de boeg voor het commentaar van de huizenbezitters: Wat is jullie voordeel van immer stijgende huizenprijzen? Je maandlasten blijven gelijk, want je hypo staat al vast. En je woongenot ook. Het is immers hetzelfde huis waarin je woont. Of dat nu 300.000 of 400.000 waard is. Het enige, voordeel, is dat je wat minder OZB hoeft te gaan betalen.

Wel lastig natuurlijk als je al een nieuw huis gekocht hebt en het oude nog moet verkopen. Maar dat lijkt mij tegenwoordig zowiezo niet slim meer om te doen..

http://www.nu.nl/news/626880/37/Huizenprijzen_dalen.html
The End Times are wild
pi_32326568
Als je een link plaatst, moet je dan niet ook het bericht lezen ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_32326729
Tevens kut als je net je eerste huis voor veel te veel geld hebt gekocht. Je eerste huis is vaak een armoedig krot waar je na een jaartje of 5 weer weg wil om iets mooier te gaan kopen. Als je huis opeens 25K minder waard is denk je wel 10 keer na om het te verkopen. Zit je daar te koekeloeren met 25 K + KK als schuld

Ik denk niet dat er een echte crash komt, maar 15-20% zal wel gebeuren de komende jaren, zeker nu de rente wat aan het stijgen is.
GIRO 800800
pi_32327065
quote:
Op woensdag 16 november 2005 21:40 schreef Notoire_Gek het volgende:
Tevens kut als je net je eerste huis voor veel te veel geld hebt gekocht. Je eerste huis is vaak een armoedig krot waar je na een jaartje of 5 weer weg wil om iets mooier te gaan kopen. Als je huis opeens 25K minder waard is denk je wel 10 keer na om het te verkopen. Zit je daar te koekeloeren met 25 K + KK als schuld
Ach, dan moeten ze maar geen huis kopen als ze geen geld hebben.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  woensdag 16 november 2005 @ 21:59:21 #5
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_32327334
quote:
Op woensdag 16 november 2005 21:40 schreef Notoire_Gek het volgende:

Ik denk niet dat er een echte crash komt, maar 15-20% zal wel gebeuren de komende jaren, zeker nu de rente wat aan het stijgen is.
Maar een daling van 10% op je eerste krotje(stel 10.000 op een huis van 100.000) is dan wel weer minder dan een daling van 10% op je nieuwe groter huis (stel 20.000 op een huis van 200.000).
is dan dus eigenlijk weer 10.000 winst.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  woensdag 16 november 2005 @ 22:02:32 #6
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_32327446
quote:
Op woensdag 16 november 2005 21:59 schreef The_vice het volgende:

[..]

Maar een daling van 10% op je eerste krotje(stel 10.000 op een huis van 100.000) is dan wel weer minder dan een daling van 10% op je nieuwe groter huis (stel 20.000 op een huis van 200.000).
is dan dus eigenlijk weer 10.000 winst.
Het glas is halfvol.
Lang leve mij! *O*
  woensdag 16 november 2005 @ 22:03:44 #7
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32327495
quote:
Op woensdag 16 november 2005 21:24 schreef LXIV het volgende:

Voor het eerst sinds lange tijd zijn de huizenprijzen gedaald.
Dit zal het gevolg zijn geweest van de enigzins toegenomen rente en de toenemende onzekerheid over de financiele toekomst van veel Nederlanders.

Hopelijk zet deze, lang verwachtte, daling goed door met enkele 10-tallen procenten. Dat de markt echt crashed lijkt me onwaarschijnlijk, daarvoor is de schaarste te groot. Maar er kan toch zeker heel wat lucht uit.

Alvast als schot voor de boeg voor het commentaar van de huizenbezitters: Wat is jullie voordeel van immer stijgende huizenprijzen? Je maandlasten blijven gelijk, want je hypo staat al vast. En je woongenot ook. Het is immers hetzelfde huis waarin je woont. Of dat nu 300.000 of 400.000 waard is. Het enige, voordeel, is dat je wat minder OZB hoeft te gaan betalen.

Wel lastig natuurlijk als je al een nieuw huis gekocht hebt en het oude nog moet verkopen. Maar dat lijkt mij tegenwoordig zowiezo niet slim meer om te doen..

http://www.nu.nl/news/626880/37/Huizenprijzen_dalen.html
Het werd tijd B|. De huidige huizen prijzen zijn buiten proportioneel hoog

In swarschwald - DLD stond een vrijstaand huis te koop met 1000m2 grond, 150m2 woonoppervlakte voor 89.000 euro te koop. Daar heb je hier in de randstad een ruime garage box voor

Heel leuk trouwens die daling van de prijzen maar als de rente hoger is kan je ook minder lenen dus schiet je er nog weinig mee op.

Op één inkomen een gezin runnen is in Nederland ongeveer ondoenlijk geworden. Als je dan eindelijk een huisje hebt dan word je uitgekleed door torenhoge gemeentelijke belastingen en een buitensporig hoge energy rekening. Met twee inkomens kan je met een beetje mazzel een rijtjes huis container kopen van een half miljoen gulden.

Gelukkig word het volgens jpb allemaal beter in 2006
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_32327826
quote:

Goed nieuws? Een stijgende rente is juist funest voor starters op de woningmarkt. Door een stijgende rente wordt het maximaal op te nemen kapitaal alleen maar minder. 0.1% stijging kan al snel een vermindering betekenen van circa ¤ 3000,= maximaal op te nemen. Het feit dat je 6 maanden nog een rente (6jr) had van 3.2% en dat deze nu op veel plaatsen reeds 3.85% is zegt natuurlijk al genoeg.

Als de rente in dit tempo blijft stijgen dan is het helemaal afgelopen voor de starters, de rente stijgt namelijke vele malen harder dan de "prijsdaling". Overigens is het onzin dat er wordt gesproken over een prijsdaling, de prijzen zijn nog altijd 5.2% hoger dan een jaar geleden.

Daarnaast is er bij rijwoning, de starterswoningen in principe, nauwelijks sprake van een daling. Enkel de kapitale (+¤ 450.000) vrijstaande huizen zorgen voor deze daling.

Het wordt er dus alleen maar slechter op voor de starter en het zal nog wel veel slechter worden als we richting de 5% rente gaan. Maar ook dit is afwachten van vorig jaar rond deze periode steeg de rente ook om vervolgens in december weer te zakken.

En dan nog die 10-tallen procenten daling... sorry hoor maarreee
pi_32327924
Zeker net een huissie gekocht okcep
GIRO 800800
  woensdag 16 november 2005 @ 22:21:47 #10
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32328072
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:14 schreef okcep het volgende:

[..]

Goed nieuws? Een stijgende rente is juist funest voor starters op de woningmarkt. Door een stijgende rente wordt het maximaal op te nemen kapitaal alleen maar minder. 0.1% stijging kan al snel een vermindering betekenen van circa ¤ 3000,= maximaal op te nemen. Het feit dat je 6 maanden nog een rente (6jr) had van 3.2% en dat deze nu op veel plaatsen reeds 3.85% is zegt natuurlijk al genoeg.

Als de rente in dit tempo blijft stijgen dan is het helemaal afgelopen voor de starters, de rente stijgt namelijke vele malen harder dan de "prijsdaling". Overigens is het onzin dat er wordt gesproken over een prijsdaling, de prijzen zijn nog altijd 5.2% hoger dan een jaar geleden.

Daarnaast is er bij rijwoning, de starterswoningen in principe, nauwelijks sprake van een daling. Enkel de kapitale (+¤ 450.000) vrijstaande huizen zorgen voor deze daling.

Het wordt er dus alleen maar slechter op voor de starter en het zal nog wel veel slechter worden als we richting de 5% rente gaan. Maar ook dit is afwachten van vorig jaar rond deze periode steeg de rente ook om vervolgens in december weer te zakken.

En dan nog die 10-tallen procenten daling... sorry hoor maarreee
Gelukkig kunnen starters zometeen goedkoop terrecht op de vrijgegeven huur markt
Ongelovelijk dat er niet word ingegrepen vannuit Den Haag.

Ik geloof dat ik maar ontslag neem een BrEeZah slet zwanger maak en ga trouwen, dan heb ik binnen 2 weken een huis toegewezen door de gemeente met huursubsidie. Achterlijk kut land

Verder ben ik niet gefrustreerd ofzo
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_32328174
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:17 schreef Notoire_Gek het volgende:
Zeker net een huissie gekocht okcep
Sterker nog, zit vrijdag bij de makelaar om te tekenen
  woensdag 16 november 2005 @ 22:25:44 #12
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32328222
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:24 schreef okcep het volgende:

[..]

Congratz!
pi_32328427
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:21 schreef Speed-Addicted het volgende:

Gelukkig kunnen starters zometeen goedkoop terrecht op de vrijgegeven huur markt
Ongelovelijk dat er niet word ingegrepen vannuit Den Haag.

Verder ben ik niet gefrustreerd ofzo
Rustig maar, binnen 5 jaar zit half Nederland in een bejaardetehuis en is er een overschot aan woningen..........dan kun je dus voor een appel en een ei een woning kopen. Mensen vergeten dat dat komen gaat, maar het komt echt, en al snel ook. Als daarbij de rente blijft stijgen en in DenHaag zijn ze nog eens zo lief om de hypotheekrenteaftrek te beperken, moet je onderhand geld bijleggen om van je huis te af komen ...........effe geduld, de oudjes gaan vanaf nu in rap tempo hemelen
GIRO 800800
pi_32328448
Lijkt me logisch ivm afschaffing renteaftrek, dus reken je maar niet rijk .
pi_32328455
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:24 schreef okcep het volgende:

Ok, dan heb je morgen nog de hele dag om af te bellen
GIRO 800800
pi_32328573
Ok dus. Vergrijzing + afschaffing rente aftrek + stijgende rente = dalende woningprijs.

Klinkt als een behoorlijk vast gegeven dat de woning prijs zal gaan dalen. Of is het niet zo simpel?
pi_32328634
Ja zeg, ik wil net gaan kopen !!!!!!!
pi_32328653
De stijgende of dalende huizenprijzen maakt voor een huizenbezitter geen flikker uit.
Immers wanneer je iets nieuws koopt is de prijs van het nieuwe object in ongeveer dezelfde verhouding gezakt of gestegen. Het wordt alleen zuur als je gaat verkopen om vervolgens te huren. Maar dat zullen maar weinig huizenbezitters doen. Kortom ik maak me als kersverse appartementbezitter bar weinig zorgen .

(Het wordt alleen vervelend als de hypotheek over 5 jaar opeens op 12% staat ipv. de 3.6% die ik voor 5 jaar vast gezet heb ).

Ow, en de hypotheekrente aftrek die wellicht afgeschaft wordt telt ook mee in de huizenprijs die je de volgende keer koopt. Dus ook dat boeit me weinig. Zou alleen wel zuur zijn als ze de hypotheekrente-aftrek voor beginners afschaffen wanneer ik mijn huidige (starters-appartement) ga verkopen om verder te kijken. Want dan draai ik verlies op die kutregelingen van Den Haag.
  woensdag 16 november 2005 @ 22:40:48 #19
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32328685
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:32 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Rustig maar, binnen 5 jaar zit half Nederland in een bejaardetehuis en is er een overschot aan woningen..........dan kun je dus voor een appel en een ei een woning kopen. Mensen vergeten dat dat komen gaat, maar het komt echt, en al snel ook. Als daarbij de rente blijft stijgen en in DenHaag zijn ze nog eens zo lief om de hypotheekrenteaftrek te beperken, moet je onderhand geld bijleggen om van je huis te af komen ...........effe geduld, de oudjes gaan vanaf nu in rap tempo hemelen
Dat is inderdaad waar. Eigenlijk zou je dus nog 10 jaar moeten wachten met het kopen van huis.

Het is frustrerend om op je eigen benen te willen staan maar dat dit niet makkelijk is terwijl je een redelijk goedbetaalde baan hebt

Met nationale hypotheek garantie kan ik op eigen benen max 110.000 lenen.
pi_32328706
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:37 schreef outcast_within het volgende:
Ok dus. Vergrijzing + afschaffing rente aftrek + stijgende rente = dalende woningprijs.

Klinkt als een behoorlijk vast gegeven dat de woning prijs zal gaan dalen. Of is het niet zo simpel?
De trend die je tegenwoordig veel ziet is dat veel mensen die samenwonen toch uit (scheiden, of wat dan ook) elkaar gaan en dus waar je vroegah 1 huis voor had staan nu 2 huizen voor nodig hebt. Dus dat heft de babyboom van 50 jaar geleden beetje op.
pi_32328887
Daar staat tegenover. Meer scheidingen = stijgende huur prijs

Klinkt als een behoorlijk vast gegeven dat de woning prijs zal gaan dalen. Dus als starter nu een huis kopen is onverstandig. Of is het niet zo simpel?
pi_32328905
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:39 schreef blieblie het volgende:
De stijgende of dalende huizenprijzen maakt voor een huizenbezitter geen flikker uit.
Immers wanneer je iets nieuws koopt is de prijs van het nieuwe object in ongeveer dezelfde verhouding gezakt of gestegen.
Maakt wel uit. Als je huis zeg 50K is gedaald, van 200.000 naar 150.000 zit je met 50K schuld (hypotheek die je nog af moet lossen). Met die schuld kun je onmogelijk een andere woning kopen, je krijgt simpelweg je hypotheek niet rond. Met andere woorden, als de huizenprijs daalt ben je min of meer verplicht te blijven zitten..........tenzij je een bulk eigen geld hebt waarmee je je restschuld op je openstaande hypotheek bij kunt leggen (wel zonde van de spaarcenten)
GIRO 800800
pi_32328959
Hmmm... Zit wat in....
Maar goed, wanneer de Hypotheekrente aftrek afgeschaft wordt kan je je spaargeld net zo goed beleggen in onroerend goed.
pi_32329110
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:50 schreef blieblie het volgende:
Hmmm... Zit wat in....
Maar goed, wanneer de Hypotheekrente aftrek afgeschaft wordt kan je je spaargeld net zo goed beleggen in onroerend goed.
Klopt, dan is het weer safe om met je spaargeld direkt een stuk van je huis te betalen. Op dit moment is dat door die achterlijke HRA inderdaad niet handig. De overheid stimuleert door die imbeciele regel dat mensen hoge hypotheekschulden niet aflossen. Kost de Staat kapitalen.........het doel was ooit "mensen stimuleren tot kopen"...maar dat affect is al lang verdwenen, zelfs bijna omgeslagen de andere kant op.
GIRO 800800
pi_32329879
quote:
Immers wanneer je iets nieuws koopt is de prijs van het nieuwe object in ongeveer dezelfde verhouding gezakt of gestegen.
Verrek
zo had ik het nog niet bekeken.
  woensdag 16 november 2005 @ 23:21:45 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32329945
quote:
Immers wanneer je iets nieuws koopt is de prijs van het nieuwe object in ongeveer dezelfde verhouding gezakt of gestegen. Het wordt alleen zuur als je gaat verkopen om vervolgens te huren. Maar dat zullen maar weinig huizenbezitters doen. Kortom ik maak me als kersverse appartementbezitter bar weinig zorgen .

(Het wordt alleen vervelend als de hypotheek over 5 jaar opeens op 12% staat ipv. de 3.6% die ik voor 5 jaar vast gezet heb ).

Ow, en de hypotheekrente aftrek die wellicht afgeschaft wordt telt ook mee in de huizenprijs die je de volgende keer koopt. Dus ook dat boeit me weinig. Zou alleen wel zuur zijn als ze de hypotheekrente-aftrek voor beginners afschaffen wanneer ik mijn huidige (starters-appartement) ga verkopen om verder te kijken. Want dan draai ik verlies op die kutregelingen van Den Haag.
Jij snapt het tenminste...
The End Times are wild
  woensdag 16 november 2005 @ 23:27:38 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32330136
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:48 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Maakt wel uit. Als je huis zeg 50K is gedaald, van 200.000 naar 150.000 zit je met 50K schuld (hypotheek die je nog af moet lossen). Met die schuld kun je onmogelijk een andere woning kopen, je krijgt simpelweg je hypotheek niet rond. Met andere woorden, als de huizenprijs daalt ben je min of meer verplicht te blijven zitten..........tenzij je een bulk eigen geld hebt waarmee je je restschuld op je openstaande hypotheek bij kunt leggen (wel zonde van de spaarcenten)
In 95% van de gevallen zal een huizenbezitter die zijn huis verkoopt dit doen om ergens anders beter te gaan wonen. Ook een huizenbezitter is dus beter af bij dalende prijzen, hij kan voor netto minder hypotheekschuld makkelijker beter gaan wonen.
Je moet gewoon zorgen dat je je oude huis verkocht hebt voordat je het nieuwe gaat kopen op dit moment. Die restschuld, die overigens alleen zal optreden bij mensen die rond 2001 een huis gekocht hebben, de rest houd dik geld over, is geen bezwaar voor de bank om je een hypotheek te verstrekken. Het bedrag wordt gewoon bij je totale hypotheekbedrag opgeteld.
Sommetje:
Stel huizenprijzen zakken 25%
Jouw "krot" 200.000 => 150.000 schuld= 50000
Jouw droompaleis 400.000 => 300.000
Totale hypotheekschuld 350.000

Wanneer ze niet zakken heb je een schuld van 400.000.
Je gaat er dus 50.000 op vooruit!

Bovendien zullen er heel weinig mensen zijn die met een restschuld moeten verkopen.. De meesten nemen echt wel geld mee.
The End Times are wild
pi_32334575
quote:
Op woensdag 16 november 2005 23:27 schreef LXIV het volgende:

wordt gewoon bij je totale hypotheekbedrag opgeteld.
Sommetje:
Stel huizenprijzen zakken 25%
Jouw "krot" 200.000 => 150.000 schuld= 50000
Jouw droompaleis 400.000 => 300.000
Totale hypotheekschuld 350.000

Wanneer ze niet zakken heb je een schuld van 400.000.
Je gaat er dus 50.000 op vooruit!
LOL, kom hier maar eens mee bij een bank aanzetten. Dan zal je begrijpen dat het zo niet werkt. Ik heb het een paar posts terug al uitgelegd
GIRO 800800
pi_32334604
Door afschaffing van de hypotheekrente-aftrek worden in eerste instantie met name de grote woningen onbetaalbaar. Daardoor zullen meer mensen moeten uitwijken naar de kleine appartementjes, en zal daarvan de prijs relatief gezien stijgen.

.
pi_32335038
de langverwachte correctie van de markt zit er eindelijk aan te komen.

We vergeten hierbij echter nog het effect van inflatie.

Als door economische groei de inflatie toeneemt, verhogen de banken hun rente, om de inflatie te remmen.

Het wordt duurder om geld te lenen en de prijs van woningen zal zakken bij een lagere vraag.

It's about fucking time. Starters moeten WACHTEN met kopen, dan corrigeert de markt zich vanzelf.
pi_32335088
Interessant topic, want ik ga waarschijnlijk op zoek naar een appartementje (ouders staan borg) in Arnhem van rond de ton k.k.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_32335213
De mensen die verwacht dat de huizen voor starters ook in prijs zullen dalen, die snappen het toch niet helemaal. Als het echt zo is dat de huizenprijzen gaan dalen, door de hoge rente en de afschaffing van de HRA dan worden de duurdere huizen nog moeilijker om te kopen. Dit betekent dat het segment wat nu al krap is, namelijk de starterswoningen, nog krapper wordt. En de mensen die nu een starterswoning hebben kunnen niet meer doorstromen door bovenstaande redenen. Dus die blijven zitten. Als je kijkt naar het nieuwbouw aanbod, dan zie je dat daar ook alleen de wat duurdere huizen worden gebouwd, dus er komen ook niet veel starterswoningen bij.

De daling vindt, zoals al eerder gezegd, voornamelijk plaats in de huizen die een starter toch niet kan betalen.

Ook heb je nog de inflatiecorrectie die toch wel plaats vindt. Dus zelfs al zouden de huizen niet meer waard worden, dan krijg je wel meer geld dan je hebt betaald. Het zal allemaal wel los lopen.
pi_32335392
toch denk ik dat de vergrijzing over maximaal tien jaar een grote rol gaat spelen.
Op dit moment bezitten de baby-boomers in grote getale de koopwoningen. In 2015 is de verhouding bejaarden - jonge werkenden 5:1. Het lijkt mij sterk dat dit geen invloed gaat uitoefenen op het aanbod.
pi_32335525
Wat is het nut voor een starter als door stijgende rente de prijzen dalen?

Of je nou 200.000 leent tegen 4% of 100.000 tegen 8% maakt mijns inziens weinig verschil...
pi_32335544
Ben nu 35 en wacht al 15 jaar maar gezien de berichten blijf ik liever tot mijn 50e bij mijn ouders wonen en begin ik aan kinderen als ik 65 ben, heb ik ook meer tijd voor ze (oh nee 70). Tegen die tijd zijn we zo ver vooruit dan worden we toch allemaal 150 jaar...Nee grapje. Heb niet zolang geleden een huis gekocht dus laat de huizenprijzen maar met 50% dalen dan kan ik met mijn startershypotheek tenminste tegen die tijd een villa kopen ipv mijn appartementje nu (niet dus). No worries, 2006 wordt een topjaar heeft de politiek beloofd, wat hebben we een superland hier! Vraag alleen af hoe ze alle hogere (oa ziekte)premies(x2.5) en (energy)kosten gaan compenseren om te bewerkstelligen dat 2006 ook daadwerkelijk een beter jaar zal worden. Ben benieuws. En 2007 verkiezingen , hiephoi.
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
pi_32335935

Ah, topic nummer zoveel met als insteek "ik start een topic wanneer ik eens per jaar een keertje lees dat deze maand de gemiddelde huizenprijzen zijn gedaald en nu gaat de crash echt beginnen".

Zullen we een keertje echt terugkomen wanneer de gemiddelde huizenprijs gedurende een maand of drie/vier achter elkaar is gedaald? Want dan lijkt er meer sprake van een trendbreuk.

Zoals _-rally-_ al aangaf: het kan geen kwaad om na het plaatsen van een link, de link ook eens te lezen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32336049
Op basis van 1 maand kan je inderdaad geen conclusie trekken over de daling. Kijk liever naar de trend over een paar maanden, zie onderstaande grafiek. Daar zie je ook een paar plekken waar tijdelijk een maandelijks dip zit, terwijl de globale prijs wel degelijk nog steeds een stijging laat zien.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_32336511
quote:
Op donderdag 17 november 2005 09:44 schreef Five_Horizons het volgende:

Ah, topic nummer zoveel met als insteek "ik start een topic wanneer ik eens per jaar een keertje lees dat deze maand de gemiddelde huizenprijzen zijn gedaald en nu gaat de crash echt beginnen".

Zullen we een keertje echt terugkomen wanneer de gemiddelde huizenprijs gedurende een maand of drie/vier achter elkaar is gedaald? Want dan lijkt er meer sprake van een trendbreuk.

Zoals _-rally-_ al aangaf: het kan geen kwaad om na het plaatsen van een link, de link ook eens te lezen.
ik zie het probleem niet. het is een onderwerp dat de gemoederen bezig houdt in dit land.
Er reageren dan ook veel mensen op. Wees er blij mee Mr. Mod, het houdt jou in ieder geval van de straat.
pi_32336661
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:15 schreef halion het volgende:

[..]

ik zie het probleem niet. het is een onderwerp dat de gemoederen bezig houdt in dit land.
Er reageren dan ook veel mensen op. Wees er blij mee Mr. Mod, het houdt jou in ieder geval van de straat.
Het probleem is dat mensen de verkeerde conclusie trekken en dat er dus een fout beeld wordt geschapen van de werkelijke situatie.

Op het moment dat ik op maandag 4.75 euro voor een kilo gehakt betaal, op dinsdag 7 euro, op woensdag 10 euro en op donderdag 9.5 euro is voor sommigen blijkbaar goed nieuws omdat de gehaktprijs aan het dalen is met wel 5%, terwijl in feite de prijs sinds maandag gewoon met 50% omhoog is gegaan.
pi_32336802
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:22 schreef Lucille het volgende:

[..]

Het probleem is dat mensen de verkeerde conclusie trekken en dat er dus een fout beeld wordt geschapen van de werkelijke situatie.

Op het moment dat ik op maandag 4.75 euro voor een kilo gehakt betaal, op dinsdag 7 euro, op woensdag 10 euro en op donderdag 9.5 euro is voor sommigen blijkbaar goed nieuws omdat de gehaktprijs aan het dalen is met wel 5%, terwijl in feite de prijs sinds maandag gewoon met 50% omhoog is gegaan.
Sterker nog, als ik alleen kipfilet eet, en de prijs van kipfilet is op maandag 4 euro, op dinsdag 5 euro, op woensdag 7 euro, en op donderdag 8 euro, dan heb ik helemaal geen prijsdaling gezien.

Iets soortgelijks zie je ook met appartementen, wat vooral in de grote steden de starterwoningen bij uitstek zijn: die dingen stijgen alleen maar in prijs; eengezinswoningen blijven ongeveer gelijk in prijs, of dalen iets. Dat 'de huizenprijzen dalen' is dan een hartstikke leuke topictitel, maar 'de huizenprijzen' van het marktsegment waar ik in geinteresseerd ben dalen helemaal niet.
pi_32336895
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:22 schreef Lucille het volgende:

[..]

ik zie het probleem niet.

we kunnen het er toch gewoon over hebben?

wat is het probleem nou?

hey!
pi_32337029
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:33 schreef halion het volgende:

[..]

wat is het probleem nou?

hey!
WGR Feedback Deel 4
pi_32337051
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:33 schreef halion het volgende:

[..]

wat is het probleem nou?

hey!
Natuurlijk mag je het over de huizenprijzen hebben die vorige maand zijn gedaald tov de maand er voor. Alleen de conclusies die getrokken worden slaan nergens op dat het een trend zou zijn.
pi_32337079
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

WGR Feedback Deel 4
respect
  donderdag 17 november 2005 @ 12:48:53 #45
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_32340453
Dat starters eigenlijk beter kunnen wachten met kopen klopt. Echter in de praktijk spelen ook andere (persoonlijke) zaken/omstandigheden mee die voor veel mensen zwaarder wegen. In theorie zou het snel een buyers market moeten worden met dalende huizenprijzen. Klopt ook wel, maar dat gaat héél langzaam. Wij zijn ook starter met een eerste eigen huisje. Maar we hebben door erg strak onderhandelen veel van de prijs af weten te krijgen.

Gewoonweg niet kopen is voor veel mensen geen optie, maar de prijzen dalen wel doordat er meer onderhandeld wordt dan een x aantal jaar geleden.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_32340684
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:14 schreef okcep het volgende:

[..]

Ik geloof niet helemaal dat je weet waarover je praat. De rente is pas sinds september iets getstegen.

Bron: http://www.dnb.nl/dnb/pagina.jsp?pid=tcm:12-65046-64
pi_32340819
quote:
Voor bijna alle woningvormen daalden de prijzen, met uitzondering van appartementen.
  donderdag 17 november 2005 @ 16:14:44 #48
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_32346489
Idem dito. woon nu in een leuke buurt in A'dam waar veel gebeurt in de omgeving (zuid as enzo); volgende woning zal wellicht over een paar jaar buiten de stad zijn in duurder segment.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
  donderdag 17 november 2005 @ 18:34:14 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32350504
quote:
Op donderdag 17 november 2005 09:19 schreef Vhiper het volgende:
Wat is het nut voor een starter als door stijgende rente de prijzen dalen?

Of je nou 200.000 leent tegen 4% of 100.000 tegen 8% maakt mijns inziens weinig verschil...
Je netto maandlasten zijn natuurlijk in eerste instantie gelijk. In dat opzicht maakt het niet uit.

In welk opzichten het wel uitmaakt:
1: Je hoeft minder af te lossen, of houd minder restschuld over.
2: Als je bij een rentepercentage van 4% voor 10 jaar leent (bijv E1000 maandlasten), en als de rente na 10 jaar opeens op 8% staat, moet je dan 2000 gaan ophoesten. De kans dat de rente van 8% naar 16% stijgt is veel kleiner. Tevens heb je een kans om over 10 jaar voor 4% te lenen.
3: Wanneer je voor 200.000 geleend hebt, en rente verdubbelt en de prijzen halveren, ben je natuurlijk zuur.

Maar, zoals ik in de OT al zei, en veelvuldig herhaald is: Je kunt nog moeilijk van een trend spreken. Er is veel krapte op de markt.

Toch blijf ik erbij dat er enorm veel lucht in de markt zit. Enkel en alleen veroorzaakt door de krapte en de lage rentestand. Wanneer je kijkt hoeveel huizen er nu een marktwaarde hebben van rond de 8 ton (euro's), en hoeveel mensen dat daadwerkelijk zouden kunnen betalen moesten ze nu instappen blijkt dat zeer veel mensen in feite boven hun stand wonen, en dat de huizenprijzen structureel te hoog zijn. Is natuurlijk geen garantie dat deze ooit nog zullen dalen.
Waarschijnlijker is zelfs dat grote delen van de jonge Nederlandse bevolking, met name diegenen die werken voor de maatschappij, nooit de gelegenheid zullen krijgen iets te kopen. De babyboomers zijn nu pas 55-65 hoor.. Die zitten nog wel 20 jaar in hun huisje.

Het beste kun je, zoals al aangegeven werd, gewoon stoppen met werken en je vriendin zwanger maken. Dan krijg je zo van de gemeente een leuk huisje. Beetje bijklussen en je houd meer in je zak als wanneer je tegen 1 of 1,5 keer modaal gaat werken.

Een andere optie is natuurlijk vertrekken. De babyboomers hebben op slinkse wijze deze generatie op 3 manieren het geld uit de zakken geklopt. Daar blijf je de rest van je leven voor werken, tenminste tot je 70-ste. Hier Moderne slavernij in Nederland leg ik dat uit.
The End Times are wild
pi_32351204
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:03 schreef Robar het volgende:

[..]

En tov vorig jaar nog steeds een stijging van minimaal 5%.
pi_32353126
quote:
Op donderdag 17 november 2005 09:50 schreef Lucille het volgende:

[afbeelding]
Goed plaatje.............als je er een grafiekje van de rentestanden naast houdt zie je precies het omgekeerde. Dat is ook normaal, de maandlasten blijven daardoor ongeveer gelijk voor kopers. De komende jaren gaat naar verwachting de rente stijgen waardoor de huizenprijzen automatisch dalen, zo eenvoudig is het.

Je kunt natuurlijk veel beter bij een hoge rentestand en lage huizenprijzen een huis kopen dan andersom. Wanneer je nu of een paar jaar terug een huis hebt gekocht, is de effect van een goede belegging totaal verdwenen. (tenzij de rente naar de 2% zakt, maar die kans is nihil)
GIRO 800800
pi_32353264
quote:
Op donderdag 17 november 2005 20:06 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Goed plaatje.............als je er een grafiekje van de rentestanden naast houdt zie je precies het omgekeerde. Dat is ook normaal, de maandlasten blijven daardoor ongeveer gelijk voor kopers. De komende jaren gaat naar verwachting de rente stijgen waardoor de huizenprijzen automatisch dalen minder hard stijgen.
Klopt.
pi_32353319
quote:
Op donderdag 17 november 2005 20:11 schreef joshus_cat het volgende:

Klopt.
GIRO 800800
  donderdag 17 november 2005 @ 23:26:53 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32359556
Het is niet mogelijk dat de huizenprijzen voortdurend boven de stijging van het koopkrachtniveau door blijven stijgen. Dit moet per definitie ooit stoppen. Misschien op het moment dat mensen 100% van hun inkomen aan wonen uitgeven, waarschijnlijk veel eerder.
The End Times are wild
pi_32365223
quote:
Op donderdag 17 november 2005 23:26 schreef LXIV het volgende:
Het is niet mogelijk dat de huizenprijzen voortdurend boven de stijging van het koopkrachtniveau door blijven stijgen. Dit moet per definitie ooit stoppen. Misschien op het moment dat mensen 100% van hun inkomen aan wonen uitgeven, waarschijnlijk veel eerder.
Voorbeeldje: je hebt een salaris van 35.000 euro bruto. Daarmee kun je een hypotheek van 147.300 euro nemen; je hebt dan maandlasten van 716 resp. 529 euro (bruto/netto). Je krijgt 2% loonsverhoging; da's 700 euro bruto, laten we extreem stellen dat je daar 350 netto van overhoudt. Je maandlasten kunnen dan met 30 euro omhoog. De hypotheek die je bij die maandlasten kunt krijgen is 155.700 euro. Even rekenen: 147.300/155.700=5.7% stijging, ten opzichte van 2% stijging van je bruto (!) loon. Dus 't kan wel degelijk.

Natuurlijk, de consequentie is dat je een groter gedeelte van je loon uitgeeft aan woonlasten, maar zeker bij starters lijkt me dit niet onredelijk: starters weten dat ze nog een flink stuk loonontwikkeling voor de boeg hebben, en kunnen dus de gok nemen om iedere % loonsstijging direct naar hun woonlasten door te sluizen -- je krijgt toch nog 'reguliere' loonsverhogingen, in de vorm van periodieken etc.

BTW:Cijfers komen van de hypotheekcalculator van de hypotheker.
pi_32375120
In Amerika verwachten ze een real-estate collapse op de middel-lange termijn:

http://moneycentral.msn.com/content/P133934.asp
  vrijdag 18 november 2005 @ 15:57:10 #57
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_32375270
Voor starters blijft het toch nog een probleem....
quote:
Voor bijna alle woningvormen daalden de prijzen, met uitzondering van appartementen
Meeste starters beginnen namelijk met een appartement....
wordt aan gewerkt....ben net terug
  vrijdag 18 november 2005 @ 15:59:59 #58
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32375361
laten we hopen dat de prijzen flink gaan dalen. Daarvoor moet de rente eerst maar eens met een procent of 5 omhoog. dubbele cijfers voor de komma is waar we naartoe willen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 18 november 2005 @ 16:42:16 #59
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_32376648
Ehm wie wil er naar dat soort rentestanden toe? Ik zou niet weten voor wie dat voordelig is.
  vrijdag 18 november 2005 @ 17:08:52 #60
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32377455
hmm huizen prijzen 50% omlaag, rente naar 15% en hypotheekrenteaftrek afgeschaft! een droomscenario!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 18 november 2005 @ 17:12:09 #61
4177 Jojogirl
pi_32377561
Ik denk niet dat de huizenprijzen 50% gaan dalen als de hypotheekrente zo op loopt. Bovendien komt dan de hele markt vast te zitten omdat niemand meer zijn huis te koop zet (want marktprijs onder hun aankoopprijs).
En waarom het afschaffen van de hypotheekrente aftrek gunstig is voor kopers heeft ook noh nooit iemand me fatsoenlijk kunnen uitleggen.
  vrijdag 18 november 2005 @ 17:15:27 #62
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32377663
omdat dan de huizenprijzen zullen dalen naar meer reëele waarden. de hrente aftrek is alleen maar gunstig voor banken en hypotheekadviseurs, niet voor de conument.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 18 november 2005 @ 18:09:07 #63
4177 Jojogirl
pi_32378933
Ik kan me niet voorstellen dat de prijzen zoveel dalen, niet door afschaffing hrente aftrek en niet door rentestijging. Op een gegeven moment zal er gewoon niemand meer zijn huis te koop zetten omdat de mogelijke vraagprijs dan onder de eigen aankoopprijs gaat liggen. Dan gaat de markt toch gewoon op slot?
  vrijdag 18 november 2005 @ 18:17:27 #64
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32379243
tijdelijk misschien, maar mensen gaan vanzelf dood, of naar het bejaaardentehuis. dan worden de huizen toch verkocht tegen normale prijzen. verder kunnen nieuwbouwwoningen dan voor de helf van de huidoge prijs worden verkocht.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32383841
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 17:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
hmm huizen prijzen 50% omlaag, rente naar 15% en hypotheekrenteaftrek afgeschaft! een droomscenario!
Leuk, dan kun je weliswaar een huisje voor 80.000 kopen maar tegen 15% betaal je dan 1000,00 netto per maand. Lekker droomsnenario
Lopende outrights: Aus Open Women, Champions League, Topscorer African Cup
  vrijdag 18 november 2005 @ 21:15:03 #66
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32384226
als de rente daarna weer zakt zit je goed.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 18 november 2005 @ 21:27:31 #67
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_32384562
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 17:12 schreef Jojogirl het volgende:
Ik denk niet dat de huizenprijzen 50% gaan dalen als de hypotheekrente zo op loopt. Bovendien komt dan de hele markt vast te zitten omdat niemand meer zijn huis te koop zet (want marktprijs onder hun aankoopprijs).
Is het niet zo dat als de waarde onder een x bedrag (executiewaarde?) uitkomt dat de hypotheekontvanger kan eisen dat de eigenaar van het pand het bedrag bij gaat storten
  zaterdag 19 november 2005 @ 01:35:46 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32390442
Nee. Zolang je je aflossing betaald zit je goed
The End Times are wild
  zaterdag 19 november 2005 @ 09:18:04 #69
3542 Gia
User under construction
pi_32392636
quote:
Alvast als schot voor de boeg voor het commentaar van de huizenbezitters: Wat is jullie voordeel van immer stijgende huizenprijzen? Je maandlasten blijven gelijk, want je hypo staat al vast. En je woongenot ook. Het is immers hetzelfde huis waarin je woont. Of dat nu 300.000 of 400.000 waard is.
Wat dacht je van overwaarde voor je oude dag?
quote:
Het enige, voordeel, is dat je wat minder OZB hoeft te gaan betalen.
Is een paar jaar geleden opnieuw vastgesteld en gaat echt niet bijgesteld worden voor een verlaging van 10 %.
  zaterdag 19 november 2005 @ 09:20:05 #70
3542 Gia
User under construction
pi_32392652
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 18:09 schreef Jojogirl het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de prijzen zoveel dalen, niet door afschaffing hrente aftrek en niet door rentestijging. Op een gegeven moment zal er gewoon niemand meer zijn huis te koop zetten omdat de mogelijke vraagprijs dan onder de eigen aankoopprijs gaat liggen. Dan gaat de markt toch gewoon op slot?
Ik denk dat veel mensen hun huis verkopen door de rentestijging en dan een goedkoper huis terug willen kopen. Aangezien alle huizen in waarde dalen, zullen mensen hun goedkopere woning niet willen verkopen, zodat er op dat vlak schaarste ontstaat. En schaarste doet altijd de prijs opdrijven.
pi_32392949
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 09:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik denk dat veel mensen hun huis verkopen door de rentestijging en dan een goedkoper huis terug willen kopen. Aangezien alle huizen in waarde dalen, zullen mensen hun goedkopere woning niet willen verkopen, zodat er op dat vlak schaarste ontstaat. En schaarste doet altijd de prijs opdrijven.
als je je dat kan veroorloven. Veel mensen hebben de hypotheekrente voor een korte termijn vast gezet. Als je dan nog een flinke een hypotheek hebt, en de rente wordt opnieuw vastgesteld heb je een probleem. http://www.rtl.nl/(/finan(...)oudens-roodstaan.xml

En dan zwijg ik nog maar over de mensen die hun overwaarde hebben gebruikt voor consumptief krediet. Die kunnen de rente niet aftrekken van de belasting, als ze het geld niet voor het huis hebben gebruikt. Dan komt een rente verhoging nog eens harder aan.

Wanneer je je huis niet meer kan betalen verkoopt de bank het wel voor je. Dat neemt al in popularietijd toe. http://www.rtl.nl/(/finan(...)verkoop-woningen.xml

[ Bericht 4% gewijzigd door MacDweal op 19-11-2005 10:16:31 ]
pi_32393228
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 09:53 schreef MacDweal het volgende:

Wanneer je je huis niet meer kan betalen verkoopt de bank het wel voor je. Dat neemt al in popularietijd toe. http://www.rtl.nl/(/finan(...)verkoop-woningen.xml
Ik vermoed dat dat vooral mensen zijn die met z'n tweeen een huis hebben gekocht, om na een jaar of wat uitelkaar te gaan en dan te moeten ontdekken dat je in je eentje geen heel huis kunt betalen..

(Oftewel, komt niet overeen met wat je beweert...)
pi_32393358
Het is wel aannemelijk dat het zo kan gaan.
pi_32393531
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 10:25 schreef MacDweal het volgende:
Het is wel aannemelijk dat het zo kan gaan.
Dat klopt. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je met je laatste opmerking suggereert dat er nu al steeds meer mensen zijn die hun woning niet kunnen betalen, terwijl de hypotheekrente op een diepteniveau staat. Maar dat ligt dus iets genuanceerder...
  zaterdag 19 november 2005 @ 11:55:57 #75
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32394960
zet je huis maar vast te koop, de val van de huizenprijzen gaat beginnen!!! ECB verhoogt rente per 2 december!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32395181
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 11:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
zet je huis maar vast te koop, de val van de huizenprijzen gaat beginnen!!! ECB verhoogt rente per 2 december!!
Doe niet zo hysterisch....
pi_32395566
In het volgend kabinet zit de SP, die kans is ongeveer80%. Zij zullen als een van de eerste dingen het wonen in NL aanpakken. Huurprijs aan banden en HRA boven de 225K direkt afschaffen. Prijsdaling die daaruit onstaat zal zo'n 40% zijn voor dure huizen en 25-30% voor de goedkopere. Als je daarbij optelt dat de rente blijft toenemen, weet ik al genoeg...........................mijn spaarcenten kan ik over een paar jaar prima in m'n nieuwe huis stoppen

zaterdag 19 november 2005 @ 12:35:59 #78
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32395978
ik hoop ook op een kabinet met groenlinks en SP, dan zullen de huizenprijzen inelkaar storten als nooit tevoren!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 19 november 2005 @ 12:40:01 #79
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_32396104
tvp
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_32396258
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik hoop ook op een kabinet met groenlinks en SP, dan zullen de huizenprijzen inelkaar storten als nooit tevoren!
Het is maar waar je blij mee bent hé .
De economie zal er echt niet beter van worden met jullie doemscenario's.
pi_32396437
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:45 schreef blieblie het volgende:

Het is maar waar je blij mee bent hé .
De economie zal er echt niet beter van worden met jullie doemscenario's.
Je kunt zowel voor als nadelen geven mbt de economie wanneer links of rechts regeert. Dat maakt echt geen biet uit, de wereldeconomie is bepalend voor hoe het hier gaat
  zaterdag 19 november 2005 @ 12:58:08 #82
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32396590
juist, het is een golfbeweging van links naar rechts, van boven naar beneden. Mensen blijven tevreden als het af en toe eens verandert. Ik den kdat het wel eens goed kan zijn, zon links experiment, mocht het niet werken wordt het na 4 jaar wel weer afgeschoten. Voordeel van zon links kabinet is dat in ieder geval de HRA eens aangepakt gaat worden. (iets wat met vvd en cda niet lukt)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32397153
k kan me niet voorstellen dat ze HRA fatsoenlijk af kunnen schaffen. Krijg je te veel gezeik mee en je benadeelt er te veel mensen mee. Zelfde verhaal als BPM op auto's mooie regel... Maar praktisch onafschafbaar.

Denk ik dan.

Overgens den ik dat Nederland met rare regels zich prima kan uitschakelen in de wereld economie. Als ze ies raars beslissen en bijv. alle vermogenden vertrekken (ik noem maar wat) dan ga je dat echt we merken hoor in de economie. Heeft de wereld weinig mee te maken.
  zaterdag 19 november 2005 @ 18:23:21 #84
3542 Gia
User under construction
pi_32403719
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 11:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Gelukkig hebben wij hem eind oktober opnieuw afgesloten voor 10 jaar.
Dus kom maar op.
  zaterdag 19 november 2005 @ 19:00:28 #85
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32404647
HRA en BPM zijn prima afschafbaar. Europees ook onhoudbaar op termijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32405151
Het blijft jammer 250.000 voor een gemiddelde rijwoning.

Voor dat geld kun je elders veel meer woning voor je geld krijgen:
- Tuintje van 4 hectare
- Huisje van 1.200 m³
- Dubbele garage
- Alle luxe
- ¤ 240.000,-
pi_32405213
bron

Hypotheekrente in de toekomst

Onze huidige regering is voor hypotheekrenteaftrek. De regering stopt in 2007 en dan zal tijdens de verkiezingen veel gepraat worden over hypotheekrenteaftrek. De Nederlandse banken hebben al aangegeven voor een beperking van de hypotheekrenteaftrek te zijn. Vervolgens heeft ook de OESO (samenwerking 30 industrielanden) aangegeven dat de Nederlandse economie minder groeit dan in andere landen, oorzaak : hypotheekrenteaftrek. De Nederlandse bank is ook voorstander van beperking of afschaffen hypotheekrenteaftrek. De hypotheekrente zal in de toekomst verder worden beperkt of afgeschaft, dit is zeker !! Hoe dit moet worden ingevoerd is nu nog de vraag.

Gevolgen waarde woning

Als de hypotheekrente aftrek wordt afgeschaft zal de waarde van uw woning – volgens een recent onderzoek van het onderzoeksbureau OTB – met zo’n 30% dalen. Bij een milde variant – wat te verwachten is – daalt de waarde met 7%. Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden:
1) woning verplaatsen naar box 3: (de optie Stevens) > met name nadelig midden inkomens en de rijken
2) hypotheekrente alleen nog aftrekbaar tegen laagste tarief voor de inkomstenbelasting (soort vlaktax) > nadelig voor de rijken

Internationaal

Er zijn weinig landen in de wereld waar de hypotheekrente aftrekbaar is. In Zweden is de hypotheekrente aftrek vrijwel ineens geschrapt en denderde de woningmarkt in elkaar (50% daling). De huizenprijzen zijn nu weer op het oude niveau en niemand wil terug naar het “Nederlandse systeem”.

Conclusie

Wij Nederlanders hangen aan oude gewoonten. Wellicht dat wij dit een keer moeten loslaten. Wij zijn het kleine zielige landje van Europa dat een paar jaar geleden nog aan de top van beste landen stond genoteerd. Als wij de Inkomstenbelasting fors verlagen wordt arbeid goedkoper en daarnaast kunnen een aantal belastingen (overdrachtsbelasting en onroerende zaaksbelasting) wordt afgeschaft. Er komt meer werkgelegenheid door de lagere belastingen op arbeidsinkomen. Ons land wordt dan weer aantrekkelijk voor arbeiders en buitenlandse investeerder. Tevens hebben wij minder regeltjes en wetten doordat een paar belastingen worden afgeschaft. Minder belasting- en gemeenteambtenaren en minder regels, een heerlijke gedachte. Waarschijnlijk zullen wij in Nederland kiezen voor de geleidelijkheid, maar ja, dat past ook wel bij het poldermodel. Dat uw woning in waarde gaat dalen staat vast, dit zal met name gelden voor huizen in de duurdere categorie (vanaf zo’n ¤ 250.000).

-----------------------------------------------------------------

Ik heb er zin an
pi_32405303
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
HRA en BPM zijn prima afschafbaar. Europees ook onhoudbaar op termijn.
Wat denk je dat er gebeurd met een leasemaatschappij met een wagenpark van 5000 auto's wanneer bpm afgeschaft wordt? Dan is hun hele wagenpark tweedehands 30 a 40% minder waard.

Of wat denk je wat er gebeurd met 3/4 van de huizebezitters als de HRA afgeschaft wordt? Die moeten massaal een stapje terug doen omdat die de hypotheek niet op kunnen brengen (vrijwel iedereen neemt een hypotheek met HRA verrekend). En jij denkt dan dat de starterswoningen goedkoper worden? .
pi_32405415
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:19 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

Er zijn weinig landen in de wereld waar de hypotheekrente aftrekbaar is. In Zweden is de hypotheekrente aftrek vrijwel ineens geschrapt en denderde de woningmarkt in elkaar (50% daling). De huizenprijzen zijn nu weer op het oude niveau en niemand wil terug naar het “Nederlandse systeem”.

Ik heb er zin an
Kortom, je schiet er op de langere termijn geen zak mee op.
En HRA afschaffen okee... Maar dan moet de overdrachtsbelasting ook weg.
Daarmee krijg je een hoger verloop van huizen omdat je die overdrachtsbelasting er niet uit wil hebben en de HRA verrekend tov. overdrachtsbelasting je binnen +/- 5 jaar verhuizen er niet op achteruitgaat (heb ik ooit uitgerekend, maar weet het precieze aantal jaar niet meer).
  zaterdag 19 november 2005 @ 19:31:51 #90
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32405626
ik ben het eens dat de overdrachtsbelasting ook afgeschaft moet worden. dat is een sta-in-de-weg voor de doorstroom. echter wel icm afschaffing van de HRA.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32405923
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:25 schreef blieblie het volgende:

Kortom, je schiet er op de langere termijn geen zak mee op.
Het is natuurlijk echt niet zo dat daar in Zweden de prijzen weer vedubbeld zijn en de salarissen gelijkgebleven, de salarissen zijn ook gewoon meeverdubbeld, inflatie heet dat.

Daar komt nog bij dat het de Staat een Godsvermogen scheelt, dat geld kunnen ze dan gebruiken voor echt nuttige zaken.
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:25 schreef blieblie het volgende:
En HRA afschaffen okee... Maar dan moet de overdrachtsbelasting ook weg.
Die gaat ook weg, laatst was het bijna al zover, maar op het laatste moment tegengehouden door de Kamer.
  zaterdag 19 november 2005 @ 20:47:51 #92
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_32408080
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:20 schreef blieblie het volgende:
k kan me niet voorstellen dat ze HRA fatsoenlijk af kunnen schaffen. Krijg je te veel gezeik mee en je benadeelt er te veel mensen mee. Zelfde verhaal als BPM op auto's mooie regel... Maar praktisch onafschafbaar.

Denk ik dan.

Overgens den ik dat Nederland met rare regels zich prima kan uitschakelen in de wereld economie. Als ze ies raars beslissen en bijv. alle vermogenden vertrekken (ik noem maar wat) dan ga je dat echt we merken hoor in de economie. Heeft de wereld weinig mee te maken.
Mondiaal kapitalistisch stelsel, die gaat naar de plek waar het meeste geld te verdienen is en vertrekt als dat niet het geval.

Echter kan de overheid hier wel een stokje voor steken
  zaterdag 19 november 2005 @ 20:53:27 #93
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32408247
de staat loopt een groot financieel risico bovendien met de HRA, mocht de rente inderdaad fors omhoog gaan kost dat vele miljarden, die voor 90% gaan naar de allerrijksten van het land (diegenen die een dure villa hebben , en/of in de hoogste belastingschaal zitten) Kortom de overheid zal moeten bezuinigen omdat de rijken enorm veel extra geld krijgen uit de staatskas.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32413656
Maar die rijken betalen daarentegen ook weer godsgruwelijk veel inkomsten en vermogensbelasting.
En dan zeg je, ja maar ze verdienen ook meer!!! Maar die mannen/vrouwen hebben echt geen baan waar je om half 9 met je schoenen met stalen neuzen inklokt en exact om 5 uur zonder zorgen weer uitklokt.

Nu gaat dmv. deze post de boel weer de verkeerde kant op. Maar wat ik wil zeggen is dat er altijd dat rijken gebitch is. Maar in veel gevallen zijn die niet aan dat geld gekomen door op hun aars te zitten hoor.
  zaterdag 19 november 2005 @ 23:58:52 #95
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32413810
daar gaat het niet om. Het gaat erom dat iedereen maar idioot hoge hypotheken heeft , om maar zoveel mogelijk aftrekposten te creëeren.

juist mensen die dat helemaal niet zouden hoeven. stijgt de rente dan worden die mensen, die het absoluut niet nodig hebben het meest gecompenseerd, ten koste van de minder draagkrachtigen. elke procent hogere rente kost de staat miljarden die alleen ten bate komt van de paar procent rijksten van dit land. Zonder HRA zouden mensen gewoon eigen geld in het huis steken , of het gewoon aflossen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32415299
ff een losse opmerking. Ik heb begrepen dat de starters het per 1/1 nog moeilijker gaan krijgen. Er is namelijk ook nog zoiets als een woonquote. Die gaat dus omlaag. Met andere woorden, je mag straks minder van je inkomen aan wonen besteden. Dit geld geloo fik overigens alleen als je een NHG wilt hebben...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  zondag 20 november 2005 @ 01:08:36 #97
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_32415630
Het vreemdste vind ik eigenlijk dat Nederlanders nog liever emigreren dan een massale protestactie tegen hun regering te houden over dit onderwerp.
---verdwijnt---
  zondag 20 november 2005 @ 07:49:16 #98
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32418916
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:55 schreef Gompy58 het volgende:
ff een losse opmerking. Ik heb begrepen dat de starters het per 1/1 nog moeilijker gaan krijgen. Er is namelijk ook nog zoiets als een woonquote. Die gaat dus omlaag. Met andere woorden, je mag straks minder van je inkomen aan wonen besteden. Dit geld geloo fik overigens alleen als je een NHG wilt hebben...
dat geeft ook aan dat de huizenprijzen op een max. zitten als niemand het meer kan betalen, kan ook niemand een huis nog verkopen. Alleen maar gustig dat soort maatregelen, want die geven een extra trigger aan het inzakken van de prijzen straks (samen met het oplopen van de rente)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 20 november 2005 @ 09:04:30 #99
3542 Gia
User under construction
pi_32419153
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
daar gaat het niet om. Het gaat erom dat iedereen maar idioot hoge hypotheken heeft
Ja, hier ben ik het wel mee eens.
Ik ken mensen die én de HRA, én de kinderbijslag, én het vakantiegeld, én de dertiende maand hebben meegeteld bij het berekenen van de maximale hypotheek. Om maar zo duur mogelijk te kunnen wonen.

Tja, dan hoeft er maar één ding tegen te vallen en je komt al in de problemen.

Met die mensen heb ik ook absoluut geen medelijden.

Wij hebben bijvoorbeeld vorige maand onze hypotheek verhoogt van 81 000 naar 101 000 voor een verbouwinkje. Onze woning is op dit moment zo'n 170 000 waard. Moet raar lopen dat wij in de problemen komen. Uiteraard hadden wij ook kunnen kiezen voor halfvrijstaand met een hypotheek van 250 000 euro. Dan was ik er nu niet gerust op geweest.

Nee, ik zit hier goed.
  zondag 20 november 2005 @ 10:47:36 #100
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32419900
Dat bedoel ik dus ook. ZOnder HRA loont het weer om de hypotheek af te lossen in plaats van maar over de rug van de belastingbetaler een luxeleventje te leiden. Stijgt de rente krijgen die mensen dat laakbare gedrag nog gecompenseerd ook van de overheid.

Zonder HRA:

-geen risico's voor de staat
-geen risico's dat mensen bij rentestijgingen voor onoverkomelijke problemen komen (want banken zullen veel voorzichtiger zijn bij het verstrekken van leningen)
-Het loont weer om je hypotheek af te lossen.
-Voordeel tussen kopen en huren valt grotendeels weg (maw eerlijker systeem voor)
-Huizen krijgen weer een reëele waarden zonder dat deze kunstmatig wordt beïnvloed door de overheid.

Verder zijn de risico's helemaal niet groot, ook niet voor de bestaande huizenbezitter. Ook al zou de prijs 50% in waarde dalen, dan kun je gewoon blijven zitten. Zweden heeft bewezen dat de huizenprijzen vanzelf weer bij trekken als de markt weer tot rust komt. Wat je overhoudt is een eerlijke, vrije markt zonder vertroebeling van staatssteun en mensen die zich over de rug van de belastingbetaler verrijken door staatssteun, of zich tot over de oren in de schulden steken, die ze niet meer kunnen aflossen zonder staatssteun.,..

Ik hoop dat Eurpopa op korte termijn Nederland gewoon verplicht dit af te schaffen. Mensen die hun hypoytheek baseren op de HRA zijn gewoon dom en naïef en moeten ook niet zeuren als deze wordt afgeschaft. Ze hebben immers bewust dit risico gelopen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 20 november 2005 @ 10:53:11 #101
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32419967
de overheid zou imho moeten beginnen met het toetsen van de hypotheek op het inkomen, zonder dat de HRA is meegerekent. MAW, geen hypotheken meer verstrekken gebaseerd op de HRA. Mensen moeten een hypotheek kunnen betalen van 1 inkomen, zonder dat de HRA wordt meegerekend, anders geen lening.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 20 november 2005 @ 10:57:51 #102
4177 Jojogirl
pi_32420015
quote:
Op zondag 20 november 2005 10:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de overheid zou imho moeten beginnen met het toetsen van de hypotheek op het inkomen, zonder dat de HRA is meegerekent. MAW, geen hypotheken meer verstrekken gebaseerd op de HRA. Mensen moeten een hypotheek kunnen betalen van 1 inkomen, zonder dat de HRA wordt meegerekend, anders geen lening.
Waarom op 1 inkomen?

Als ze dat gaan doen kan er de eerstkomende 10 jaar niemand meer verhuizen en zet je alles op slot.
pi_32420038
quote:
Op zondag 20 november 2005 09:04 schreef Gia het volgende:

Met die mensen heb ik ook absoluut geen medelijden.
Klopt; die mensen verkloten het namelijk wel voor de rest van nederland. Als er maar genoeg van dat soort gekken rondlopen wordt je zelf ook gedwongen om zo te bieden, wil je uberhaupt een huis kunnen kopen.
  zondag 20 november 2005 @ 11:07:54 #104
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32420126
aan deze visieuse circel kan alleen een eind gemaakt worden door de HRA af te schaffen en veel goedkope woningen bij te bouwen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32420146
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:07 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

aan deze visieuse circel kan alleen een eind gemaakt worden door de HRA af te schaffen en veel goedkope woningen bij te bouwen.
In welke volgorde?
pi_32420152
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:07 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Zonder bijdehand te doen... 1 van de 2 zaken die je noemt is nu juist het ABSULUTE probleem door het ontbreken ervan... en dan doel ik niet op de HRA....
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  zondag 20 november 2005 @ 11:13:39 #107
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32420208
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:09 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

In welke volgorde?
eerst de HRA eraf natuurlijk. dan zakken de prijzen en dan flink bij bouwen voor de starters die dan voor de helft van nu een nieuwbouwwoning kunnen betrekken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32420276
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

eerst de HRA eraf natuurlijk. dan zakken de prijzen en dan flink bij bouwen voor de starters die dan voor de helft van nu een nieuwbouwwoning kunnen betrekken.
Whehehe, en dan flink bouwen. Zie jij het gebeuren? In Nederland? .
pi_32420301
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

eerst de HRA eraf natuurlijk. dan zakken de prijzen en dan flink bij bouwen
Wat dus niet gaat gebeuren omdat op die manier de bouwbedrijven/projectontwikkelaars geen winst kunnen maken. En die jongens stoppen al heel snel met bouwen
  zondag 20 november 2005 @ 11:21:09 #110
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32420329
de corporaties hebben jarenlang de zakken gevuld met vele mljarden euo's , het wordt tijd dat dat eens uitgegeven wordt aan die projecten. en niet alleen maar aan het bouwen van vrijstaande villa's omdat dat zoveel geld mee verdiend wordt. Nee kwalitatief hoogstaande huizen voor de helft van het geld waarvoor ze nu verkocht worden. (uiteraard met een antiespeculatiebeding)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32420349
Begin eerst maar eens met het bouwen en het creëeren van een goed aanbod.
  zondag 20 november 2005 @ 11:23:01 #112
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32420360
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:19 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Wat dus niet gaat gebeuren omdat op die manier de bouwbedrijven/projectontwikkelaars geen winst kunnen maken. En die jongens stoppen al heel snel met bouwen
je maken al jaren vele miljarden woekerwinsten. verder zei ik al , kan de corporatie als projectontwikkelaar dienst doen. Je zou ook het leger kunnen inzetten om huizen te bouwen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 20 november 2005 @ 11:24:28 #113
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32420382
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:22 schreef DennisMoore het volgende:
Begin eerst maar eens met het bouwen en het creëeren van een goed aanbod.
dat wil dekker niet. dekker wil alleen maar villa's neerzetten en de huren vrij geven zodat er helemaal niemand meer betaalbaar kan wonen in dit land.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32420415
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Je zou ook het leger kunnen inzetten om huizen te bouwen.
.
pi_32420608
Huizen bouwen is helemaal niet nodig, de bevolking neemt niet toe de komende tijd. De enige huizen die nodig zijn, zijn bejaardenhuizen. ................in dit tempo een beetje doorbouwen is meer dan voldoende.
pi_32420641
De waarde van mijn simpele startersflatje zal wel stijgen, als niemand de duurdere huizen meer kan betalen. .
  zondag 20 november 2005 @ 11:44:26 #117
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32420706
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:39 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
Huizen bouwen is helemaal niet nodig, de bevolking neemt niet toe de komende tijd. De enige huizen die nodig zijn, zijn bejaardenhuizen. ................in dit tempo een beetje doorbouwen is meer dan voldoende.
hoe meer aanbod eris hoe beter. huren kunnen omlaag en koopprijzen kunnen omlaag. er komt dan weer een beter evenwicht tussen kopen en huren, met name als de HRA is afgeschaft.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32420799
quote:
Huizen bouwen is helemaal niet nodig, de bevolking neemt niet toe de komende tijd.
Het aantal huishoudens neemt wel toe. Iedereen wil zo nodig op zichzelf gaan wonen....
pi_32421297
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:49 schreef joshus_cat het volgende:

Het aantal huishoudens neemt wel toe. Iedereen wil zo nodig op zichzelf gaan wonen....
waar haal jij die prognose vandaan dat het aantal huishoudens blijft stijgen de komende tijd
pi_32421383
quote:
Op zondag 20 november 2005 12:16 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

[..]

waar haal jij die prognose vandaan dat het aantal huishoudens blijft stijgen de komende tijd
Simpelweg de lijn doortrekken die je op www.cbs.nl kunt vinden.
pi_32421922
quote:
Op zondag 20 november 2005 12:20 schreef joshus_cat het volgende:

Simpelweg de lijn doortrekken die je op www.cbs.nl kunt vinden.
want zoals het was, zal het ook blijven gaan Jij denkt zeker ook dat de huizenprijzen de komende 10 jaar nog eens verdubbelen........simpelweg de lijn doortrekken
pi_32422172
quote:
Op zondag 20 november 2005 11:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Je zou ook het leger kunnen inzetten om huizen te bouwen.
ja en dan sturen we de bouwvakkers naar Irak
pi_32422206
quote:
Op zondag 20 november 2005 12:43 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

[..]

want zoals het was, zal het ook blijven gaan Jij denkt zeker ook dat de huizenprijzen de komende 10 jaar nog eens verdubbelen........simpelweg de lijn doortrekken
Ik heb 't over huishoudens, niet over woningprijzen

Voor korte-termijnschattingen kun je best 'n aardig eind komen met 'de lijn doortrekken'. Als je ziet dat 't aantal huishoudens in de afgelopen tien jaar per jaar toeneemt met 50.000 (ik noem maar een getal), dan is 't vrij waarschijnlijk dat je over vijf jaar met 200.000 tot 300.000 extra huishoudens zit. Om wat meer zekerheid te krijgen of 't 200.000 dan wel 300.000 huishoudens zijn kun je kijken naar de opbouw van de demografie, of naar het aantal echtscheidingen, of nog zo wat van die dingen...

Om door te gaan: Als 't aantal huishoudens per jaar met 50.000 stijgt, dan is 't in ieder geval niet waarschijnlijk dat 't van het ene op 't andere jaar veranderd in een afname van 50.000 huishoudens.

Maar ja, wat blaten op een forum is veel makkelijker he?
pi_32422778
quote:
Op zondag 20 november 2005 12:55 schreef joshus_cat het volgende:

Ik heb 't over huishoudens, niet over woningprijzen
Snap je echt niet dat ik die huizenprijzen als voorbeeld geef om jou in te laten zien dat je niet zomaar de lijn "simpelweg kunt doortrekken"?
quote:
Op zondag 20 november 2005 12:55 schreef joshus_cat het volgende:

< hoop natte vinger werk>

Maar ja, wat blaten op een forum is veel makkelijker he?
Je geeft het CBS als bron toen ik vroeg waar je die prognose vandaan haalde. Nu kom je er zelf ook achter dat die cijfers alleen van het verleden beschikbaar en ga je allerlei "als dit dan dat" verhaaltjes ophangen. Blaten houdt in "ongefundeerd wat in de rondte roepen".......precies wat jij doet.

Maargoed, ontopic weer
pi_32423092
quote:
Zit u al in een groot afbetaald huis en wilt u niet dat er wat meer bijgebouwd wordt?

Er is in nederland al jaren een structureel tekort van 100.000 woningen. En nu moeten die babyboomers opeens gaan roepen dat er geen woningen bij hoeven te komen ivm met de vergrijzing. Laat de overheid dan er eerst voor zorgen dat er op dit moment voldoende woningen zijn.

Als ik dan toch aan het doorredeneer ben, dan hoeven we op dit moment dus die arbeiderswijken niet plat te gooien om de woningdichtheid met 50% te verminderen, want als we dan nu in de buitengebeiden wat grote huizen erbij bouwen, dan kunnen we volgens jou voorspelling van de vergrijzing wel over 10 tot 20 jaar al die huizen in de arbeiderswijken zonder verzet plat gaan gooien, omdat er dan toch niemand meer woont.
pi_32423205
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:32 schreef Basp1 het volgende:

Zit u al in een groot afbetaald huis en wilt u niet dat er wat meer bijgebouwd wordt?
le-zen
quote:
..........in dit tempo een beetje doorbouwen is meer dan voldoende.
pi_32423373
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:21 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

Snap je echt niet dat ik die huizenprijzen als voorbeeld geef om jou in te laten zien dat je niet zomaar de lijn "simpelweg kunt doortrekken"?
Je hoeft mij niets 'in te laten zien'. Dat jij niet snapt dat huizenprijzen en maatschappelijke trends twee totaal verschillende dingen zijn, met totaal verschillende tijdconstantes is jouw probleem. De rente kan theoretisch gezien van 3 naar 6% in een jaar tijd, en zoiets heeft een direct effect op de huizenprijzen. Zie amerika. Individualisering is een veel langzamer proces, wat je veel minder makkelijk kan beinvloeden.
quote:
Je geeft het CBS als bron toen ik vroeg waar je die prognose vandaan haalde.
Oh, je zult bij het CPB vast wel notities kunnen vinden waarin voorspellingen worden gegeven van het aantal huishoudens, en zelfs wel de woningprijzen. Maar ik verwacht dat je die niet gaat opzoeken, en nog minder dat je ze gaat lezen, want ze zullen vast niet bij je mening passen. Zoals ik al zei: het is veel makkelijker om op een forum wat te blaten.
quote:
Nu kom je er zelf ook achter dat die cijfers
Leer jij eerst eens netjes discussieren. Dahag.
pi_32423569
Ik ben degene die om de bron van de prognose vraagt die jij beweert, en een uur later zeg je dat die er vast wel ergsns zullen zijn. Top
pi_32423613
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:35 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

le-zen
http://www.excelerate2win(...)c4d1653cb27410590dd5

Lees dit 3 jaar oude rapport dan eerst eens door, dan praten we weer verder.
pi_32423745
quote:
Op zondag 20 november 2005 13:48 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
Ik ben degene die om de bron van de prognose vraagt die jij beweert, en een uur later zeg je dat die er vast wel ergsns zullen zijn. Top
Welk gedeelte van 'leer eens netjes discussieren' begrijp je niet?
pi_32424167
quote:
Zie je dat Joshus Cat, dit is nou wat ze noemen "een bron"
pi_32424399
quote:
Op zondag 20 november 2005 14:07 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

[..]

Zie je dat Joshus Cat, dit is nou wat ze noemen "een bron"
En ik neem aan dat je het ook gelezen hebt? Of neem je je die moeite maar niet. Als je de executive summary leest zou dat al heel wat zijn.
pi_32424413
quote:
Op zondag 20 november 2005 14:07 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

dit is nou wat ze noemen "een bron"
Le-zen dan, blaataap.
pi_32424664
quote:
Op zondag 20 november 2005 14:17 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Le-zen dan, blaataap.
"Ja maar, ja maar! Deze bron laat helemaal geen 50% prijs dalingen zien binnenkort!"

Dusch.
pi_32424765
quote:
Op zondag 20 november 2005 14:17 schreef _Arthur het volgende:

En ik neem aan dat je het ook gelezen hebt?
Tuurlijk heb ik het gelezen. Ik vroeg slechts om een bron, iets wat Josus niet kon vinden en Basp wel. Zo ben ik tevree
pi_32424805
* DIENSTMEDEDELING*

Heren, dames, whatever: users!

Ik vind het op zich al een uitgekauwd topic, maar dat is niet de reden waarom ik het topic zou willen sluiten.
Wat wel een reden zou kunnen zijn, is dat hij een tijdje gesloten wordt (en geschoond), is de manier van discussieren op dit moment. Ik weet het: het is een pittig te bediscussieren onderwerp, maar doe gewoon even normaal tegen elkaar.

Dank u voor uw aandacht

* EINDE DIENSTMEDEDELING*
pi_32425330
quote:
Op zondag 20 november 2005 14:29 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

[..]

Tuurlijk heb ik het gelezen. Ik vroeg slechts om een bron, iets wat Josus niet kon vinden en Basp wel. Zo ben ik tevree
Hoe kan jij tevreden zijn met een rapport dat niet zegt dat de huizenprijzen met 50% gaan dalen? Maar dat er juist nog meer druk komt op het midden en lage segment?
pi_32425766
quote:
Op zondag 20 november 2005 14:51 schreef _Arthur het volgende:

Hoe kan jij tevreden zijn met een rapport dat niet zegt dat de huizenprijzen met 50% gaan dalen? Maar dat er juist nog meer druk komt op het midden en lage segment?
Ik ben tevreden dat ik een bron heb mbt een prognose van het aantal huishoudens. Daar sloeg mijn tevrdenheid op, beetje zielig dat je dat niet kon vatten.

Ik blijf, en velen met mij (maar ook velen niet ) van mening dat op dit moment alle factoren wijzen op een scherpe prijsdaling de komende tijd. Rente en HRA zijn hierin de het belangrijkste.
pi_32432551
quote:
Op zondag 20 november 2005 15:06 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

[..]

Ik ben tevreden dat ik een bron heb mbt een prognose van het aantal huishoudens. Daar sloeg mijn tevrdenheid op, beetje zielig dat je dat niet kon vatten.
Beetje zielig van jezelf dat je dat 'zielig' vind.
quote:
Ik blijf, en velen met mij (maar ook velen niet ) van mening dat op dit moment alle factoren wijzen op een scherpe prijsdaling de komende tijd. Rente en HRA zijn hierin de het belangrijkste.
Zie, toch dat mooie docje in die 'bron' waar je zo tevreden mee was niet gelezen. Aangezien er niets op wijst dat er ook maar een scherpe (of uberhaupt) prijsdaling inzit de komende tijd. HRA is namelijk -zeker- niet de enige factor die huizenprijzen beinvloed. Lees die mooie bron van E&Y nu maar, daar staan de andere factoren in vermeld.
pi_32458630
........... na de rentestijging, HRA die wordt afgeschaft, aankomende vergrijzing, ook nog eens een explosie van nieuwe huizen ............ Let the crash begin ... herstel, Let the crash continue

CBS: fors meer nieuwe huizen

Uitgegeven: 21 november 2005 10:38
VOORBURG - Nederland bouwt dit jaar harder door dan vorig jaar. In de eerste negen maanden van 2005 zijn 36.000 nieuwe huizen opgeleverd. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode in 2004, bleek maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral in Zuid-Holland en Gelderland schieten de nieuwe huizen als paddenstoelen uit de grond. In de twee provincies was de toename met 1800 en 1100 nieuwe woningen meer het grootst. In Groningen, Drenthe en Noord-Brabant werden tot nu toe juist minder huizen gebouwd dan vorig jaar.
  dinsdag 22 november 2005 @ 03:11:09 #141
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_32471190
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:38 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
........... na de rentestijging, HRA die wordt afgeschaft, aankomende vergrijzing, ook nog eens een explosie van nieuwe huizen ............ Let the crash begin ... herstel, Let the crash continue

CBS: fors meer nieuwe huizen

Uitgegeven: 21 november 2005 10:38
VOORBURG - Nederland bouwt dit jaar harder door dan vorig jaar. In de eerste negen maanden van 2005 zijn 36.000 nieuwe huizen opgeleverd. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode in 2004, bleek maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral in Zuid-Holland en Gelderland schieten de nieuwe huizen als paddenstoelen uit de grond. In de twee provincies was de toename met 1800 en 1100 nieuwe woningen meer het grootst. In Groningen, Drenthe en Noord-Brabant werden tot nu toe juist minder huizen gebouwd dan vorig jaar.
Indrukwekkend...
---verdwijnt---
pi_32473203
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 03:11 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Indrukwekkend...
Vooral als je eens naar de site van het cbs gaat en ziet dat in verhouding tot 10 jaar geleden het nog al tijd een daling van 56.000 naar 36.000 is.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?HDR=T,G2&LA=nl&DM=SLNL&PA=37548&D1=7&D2=0,5-16&D3=24,52,80,108,136,164,192,215,243,271,l&STB=G1

Wat dan wel logisch is, is dat op dezelfde site van het cbs ook de totale woningvoorraad in nederland te vinden is .

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?HDR=T,G2&LA=nl&DM=SLNL&PA=37548&D1=7&D2=0,5-16&D3=24,52,80,108,136,164,192,215,243,271,l&STB=G1

En hierin is te zien dat bijvoorbeeld in 2004 volgens die gegeven de voorraad met 71.000 gestegen zou zijn terwijl er volgens dezelfde site in 2004 maar 31.000 nieuwbouw huizen worden opgeleverd.

Wie o wie kan voor mij dit inmens grote verschil verklaren.
pi_32473495
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 09:31 schreef Basp1 het volgende:

Wie o wie kan voor mij dit inmens grote verschil verklaren.
Een van die twee cijfers geeft alleen het aantal 'verleende bouwvergunningen' aan. Vanaf daar duurt het nog wel even voordat een huis daadwerkelijk gebouwd wordt en opgeleverd wordt. Dan pas kan het worden toegevoegd aan de woningvoorraad. Tussen die twee momenten kan makkelijk een tijdsperiode zitten van een tot twee jaar.

[ Bericht 4% gewijzigd door joshus_cat op 22-11-2005 09:54:45 ]
pi_32473655
Oh ik kom er net achter dat mijn 2e link niet klopt dit moet deze zijn:

http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?PA=37263&D1=0-12,15&D2=0&D3=(l-11)-l&DM=SLNL&LA=nl&TT=2

En boven de eerst link staat toch heel duidelijk gereed gekomen nieuwbouw woningen, en boven de 2e nu wel goede link toch echt totale woning voorraad.
pi_32473966
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 09:57 schreef Basp1 het volgende:

En boven de eerst link staat toch heel duidelijk gereed gekomen nieuwbouw woningen, en boven de 2e nu wel goede link toch echt totale woning voorraad.
Dat klopt, maar da's om je in verwarring te brengen. Als je namelijk op die link klikt, krijg je de toelichting te zien, en daarin wordt gezegd dat het om cijfers gaat uit de 'statistiek verleende bouwvergunningen'. Om het helemaal overzichtelijk te maken staat er ook nog ergens een kopje met 'gereedgekomen woningen'.

Overigens zitten splitsingen van appartementen e.d. ook in jouw cjifer van 71.000 (je moet het daarnaast gelegen cijfer hebben van 65.000). Ook heb ik geen idee of een appartementencomplex voor '1' telt in de bouwvergunningenstatistiek, en voor '4' of '40' in de woningvoorraad.

[ Bericht 3% gewijzigd door joshus_cat op 22-11-2005 10:34:38 ]
pi_32474884
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 10:15 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Dat klopt, maar da's om je in verwarring te brengen. Als je namelijk op die link klikt, krijg je de toelichting te zien, en daarin wordt gezegd dat het om cijfers gaat uit de 'statistiek verleende bouwvergunningen'. Om het helemaal overzichtelijk te maken staat er ook nog ergens een kopje met 'gereedgekomen woningen'.

Overigens zitten splitsingen van appartementen e.d. ook in jouw cjifer van 71.000 (je moet het daarnaast gelegen cijfer hebben van 65.000). Ook heb ik geen idee of een appartementencomplex voor '1' telt in de bouwvergunningenstatistiek, en voor '4' of '40' in de woningvoorraad.
Lees jij wel eens de toelichting die erbij staat, als ik op de legenda van Gereedgekomen woningen bij de eerst link klik krijg ik toch echt de volgende regel te zien:

Gereedgekomen woningen
Het aantal gereedgekomen nieuwbouwwoningen, uitgesplitst naar
opdrachtgever, soort (type en eigendomsverhouding) en aantal kamers

in deze tabel staat dus voor de periode van jan 2004 tm sep 2004 een getal van 31 606
(wat ik sowieso al vreemd vind om zo'n periode te nemen, laten we het even interpoleren naar 1 jaar (*1.25) = 39508

en bij de 2 tabel als ik dan op de link van nieuwbouw krijg ik de volgende regel te zien:

Nieuwbouw
Het aantal woningen dat door nieuwbouw is toegevoegd aan de
woningvoorraad.

in dezel tabel geeeft het voor 2004 dus een getal van 65 314

En het verschil van 25.000 woningen wat tussen deze 2 cijfers zit is natuurlijk erg veel zeker als het om statistiek gaat en er een jan boerenlul zoals ik al uit kan opmaken dat ergens iets niet klopt.

maar ja die mensen van het cbs moeten ook natuurlijk zichzelf aan het werk houden.
pi_32475335
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 10:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Lees jij wel eens de toelichting die erbij staat,
FYI: ik werk op het CBS. De mensen van beide statistieken zitten 50 meter verderop in de gang. We doen ons best om die toelichtingen redelijk kloppend te houden met wat er gebeurt, maar da's een heidens karwei.

Overgens zou ik 't op prijs stellen als je je commentaar wat vriendelijker formuleert. Dat moet toch eenvoudig te doen zijn?

Ter zake: Als je op de kop nieuwbouwwoningen klikt, dan krijg je het volgende stukje tekst te zien:
quote:
Gegevens beschikbaar vanaf: januari 1995
Frequentie: maand
De statistiek Verleende bouwvergunningen verschaft inzicht in de omvang van
de op korte termijn te bouwen nieuwbouwwoningen.
De woningstatistiek geeft inzicht in het aantal gereedgekomen woningen.
quote:
als ik op de legenda van Gereedgekomen woningen bij de eerst link klik krijg ik toch echt de volgende regel te zien:
Ja, dat zei ik al, en volgens mij dekt dat kopje de lading niet helemaal
quote:
(wat ik sowieso al vreemd vind om zo'n periode te nemen, laten we het even interpoleren naar 1 jaar (*1.25) = 39508
Ik weet niet of je dat wel mag doen.
quote:
maar ja die mensen van het cbs moeten ook natuurlijk zichzelf aan het werk houden.
Nee, die mensen van het CBS krijgen data aangeleverd uit twee verschillende stromen, die ze een beetje kloppend moeten proberen te maken. Afgegeven bouwvergunningen en hoeveel woningen er in een gemeente zijn zijn twee verschillende dingen, die IIRC bij gemeentes opgevraagd worden, en die natuuurlijk niet overeenkomen.
pi_32476027
quote:
Oh, je zult bij het CPB vast wel notities kunnen vinden waarin voorspellingen worden gegeven van het aantal huishoudens, en zelfs wel de woningprijzen. Maar ik verwacht dat je die niet gaat opzoeken, en nog minder dat je ze gaat lezen, want ze zullen vast niet bij je mening passen. Zoals ik al zei: het is veel makkelijker om op een forum wat te blaten.
Jij komt met een bewering, jij dient hem dus te onderbouwen.

Blaat gewoon door overigens
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_32477139
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 11:21 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

FYI: ik werk op het CBS. De mensen van beide statistieken zitten 50 meter verderop in de gang. We doen ons best om die toelichtingen redelijk kloppend te houden met wat er gebeurt, maar da's een heidens karwei.

Overgens zou ik 't op prijs stellen als je je commentaar wat vriendelijker formuleert. Dat moet toch eenvoudig te doen zijn?

Zoals te constateren is charcheer ik wel vaak een beetje, alleen maar om mensen de ogen te openen.

Dan nog vind ik het vreemd dat het niet eens voor jullie als fulltime cijfertjes publicisten een eenduidige omschrijving te krijgen waardoor ik als burger een beetje vertrouwen in het cbs zou kunnen krijgen. Als ik hier op mijn werk kijk wat voor zeurpiet de boekhouder is als iets weer eens verkeerd beschreven is, dan mag ik van een statistisch burea toch ook wel verwachten dat de lat zo hoog ligt.

Verder zou ik ook verwachten dat er toch bepaalde kwalificaties gesteld moeten worden aan de aangeleverde cijfers of dat deze in ieder geval door jullie als organisatie eenduidig verwerkt worden. Anders kunnen we net zo geod het cbs opdoeken en dat werk ook door een sociale werkplaats laten plaatsvinden.

Wanneer er grote discrepanties in de aangeleverde gegevens optreden zou ik als CBS een persbericht de deur uit doen dat de gemeentes of ander overheden geen juiste data verstrekken / kunnen verstekken waardoor jullie, geen betrouwbare statistieken kunnen produceren. Zeker met een personeelsbestand van 2000 medewerkers.
quote:
Ik weet niet of je dat wel mag doen.
Aangezien jij toch op het cbs werkt kun je dat wel even navragen
quote:
Nee, die mensen van het CBS krijgen data aangeleverd uit twee verschillende stromen, die ze een beetje kloppend moeten proberen te maken. Afgegeven bouwvergunningen en hoeveel woningen er in een gemeente zijn zijn twee verschillende dingen, die IIRC bij gemeentes opgevraagd worden, en die natuuurlijk niet overeenkomen.
Dat de afgegeven bouwvergunning niet overeen komen met het aantal afgeleverde huizen daar kan ik helemaal inkomen.

Maar zoals ik al zei kon ik dat nergens opmaken uit de besschrijvingen. Wel is er te zien dat er altijd ongeveer 10 tot 20% meer bouwvergunnningen worden afgegeven dan dat er uiteindelijk huizen worden opgeleverd.

Dan nog krijg ik de verschillen tussen de ene en de ander tabel niet verklaard.

Maar de CBS heeft wel een super site dat je al die gegevens kan opvragen
pi_32481595
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 12:45 schreef Basp1 het volgende:

Zoals te constateren is charcheer ik wel vaak een beetje, alleen maar om mensen de ogen te openen.
En wie ben jij om andere mensen hun 'ogen te openen'?
quote:
Als ik hier op mijn werk kijk wat voor zeurpiet de boekhouder is als iets weer eens verkeerd beschreven is, dan mag ik van een statistisch burea toch ook wel verwachten dat de lat zo hoog ligt.
Als het aan ons lag, ligt de lat zo hoog dat het onmogelijk zou ijn om nog één cijfer te publiceren
quote:
Verder zou ik ook verwachten dat er toch bepaalde kwalificaties gesteld moeten worden aan de aangeleverde cijfers of dat deze in ieder geval door jullie als organisatie eenduidig verwerkt worden.
Veeeel te grote woorden. Het gaat helemaal niet om 'kwalificaties van aangeleverde cijfers'. Waar jij tegenaanloopt is een definitieprobleem, en iets wat niet handig op statline terecht is gekomen. Als je een beetje je best doet, zul je nog wel meer van dit soort inconsistenties vinden. Da's deels eigen aan statistiek, deels is het ook een kwestie van dat je aan 't 'gelikte' statline-interface niet afziet wat de kwaliteit is van de onderliggende data; dwz welk cijfer plausibeler is. En, het spijt me om 't te moeten zeggen, soms is de toelichting incorrect of onduidelijk. Om nog maar te zwijgen van gebruikers die in het wilde weg gaan klikken, en dan meteen roepen dat 't niet klopt
quote:
Aangezien jij toch op het cbs werkt kun je dat wel even navragen
Formeel zou ik je moeten doorverwijzen naar de infoservice
quote:
Dat de afgegeven bouwvergunning niet overeen komen met het aantal afgeleverde huizen daar kan ik helemaal inkomen.

Maar zoals ik al zei kon ik dat nergens opmaken uit de besschrijvingen. Wel is er te zien dat er altijd ongeveer 10 tot 20% meer bouwvergunnningen worden afgegeven dan dat er uiteindelijk huizen worden opgeleverd.
Vermoedelijk is dat omdat je voor de betere verbouwing ook een bouwvergunning moet aanvragen, plus dat niet alle bouwprojecten doorgaan.
quote:
Maar de CBS heeft wel een super site dat je al die gegevens kan opvragen
Precies. Bij andere landen is 't aanbod echt een stuk schraler.
pi_32485957
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:38 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

Vooral in Zuid-Holland en Gelderland schieten de nieuwe huizen als paddenstoelen uit de grond
Hiermee heb je voortreffelijk aangetoond dat de "huizen crash" morgen zeker begint!

Oh, en wanneer wordt de HRA afgeschaft? Ook morgen of overmorgen? Kennelijk weet jij het zelfs beter dan 'de politiek'. Graag delen wij mee in jouw informatiebronnen.

(En je 'explosie van nieuwe huizen' is hierboven al grondig de grond in geboord).
pi_32488684
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 18:40 schreef _Arthur het volgende:

Oh, en wanneer wordt de HRA afgeschaft? Ook morgen of overmorgen? Kennelijk weet jij het zelfs beter dan 'de politiek'. Graag delen wij mee in jouw informatiebronnen.
Ieder mens met enig inlevingsvermogen voelt op z'n klompen aan dat over anderhalf jaar de HRA aan banden wordt gelegd. Daar hoef je echt geen helderziende voor te zijn. Neem anders eens contact op met deze meneren

pi_32488819
NOGMAAL EEN LAATSTE DIENSTMEDEDELING/VERZOEK?VRAAG

WORDT ER NOG INHOUDELIJK GEDISCUSIËERD IN PLAATS VAN
AL DIT GEBLAAT NAAR ELKAAR TOE?

INDIEN JA, DAN GAAT HET HIER DICHT,
INDIEN NEE, GAME ON!!

EINDE DIENSTMEDEDLING

en nee, CAPS-lock zat echt niet vast, ik ben het gewoon zat en blijkbaar zijn de kleinere lettertjes door jullie niet te lezen
pi_32488964
Gooi maar dicht. Tot de volgende cijfers van het kadaster valt er toch niks meer te zeggen. Er wordt volgende maand vanzelf weer een nieuw topic geopend.
pi_32489274
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 20:28 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
Gooi maar dicht. Tot de volgende cijfers van het kadaster valt er toch niks meer te zeggen. Er wordt volgende maand vanzelf weer een nieuw topic geopend.
De vraag is of 'ie geopend mág worden

Ik was al vóór sluiten, maar dit helpt me over de drempel, dank je
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')