abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 november 2005 @ 21:24:31 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32326227
Voor het eerst sinds lange tijd zijn de huizenprijzen gedaald.
Dit zal het gevolg zijn geweest van de enigzins toegenomen rente en de toenemende onzekerheid over de financiele toekomst van veel Nederlanders.

Voor veel startende woningzoekenden goed nieuws!
Hopelijk zet deze, lang verwachtte, daling goed door met enkele 10-tallen procenten. Dat de markt echt crashed lijkt me onwaarschijnlijk, daarvoor is de schaarste te groot. Maar er kan toch zeker heel wat lucht uit.

Alvast als schot voor de boeg voor het commentaar van de huizenbezitters: Wat is jullie voordeel van immer stijgende huizenprijzen? Je maandlasten blijven gelijk, want je hypo staat al vast. En je woongenot ook. Het is immers hetzelfde huis waarin je woont. Of dat nu 300.000 of 400.000 waard is. Het enige, voordeel, is dat je wat minder OZB hoeft te gaan betalen.

Wel lastig natuurlijk als je al een nieuw huis gekocht hebt en het oude nog moet verkopen. Maar dat lijkt mij tegenwoordig zowiezo niet slim meer om te doen..

http://www.nu.nl/news/626880/37/Huizenprijzen_dalen.html
The End Times are wild
pi_32326568
Als je een link plaatst, moet je dan niet ook het bericht lezen ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_32326729
Tevens kut als je net je eerste huis voor veel te veel geld hebt gekocht. Je eerste huis is vaak een armoedig krot waar je na een jaartje of 5 weer weg wil om iets mooier te gaan kopen. Als je huis opeens 25K minder waard is denk je wel 10 keer na om het te verkopen. Zit je daar te koekeloeren met 25 K + KK als schuld

Ik denk niet dat er een echte crash komt, maar 15-20% zal wel gebeuren de komende jaren, zeker nu de rente wat aan het stijgen is.
GIRO 800800
pi_32327065
quote:
Op woensdag 16 november 2005 21:40 schreef Notoire_Gek het volgende:
Tevens kut als je net je eerste huis voor veel te veel geld hebt gekocht. Je eerste huis is vaak een armoedig krot waar je na een jaartje of 5 weer weg wil om iets mooier te gaan kopen. Als je huis opeens 25K minder waard is denk je wel 10 keer na om het te verkopen. Zit je daar te koekeloeren met 25 K + KK als schuld
Ach, dan moeten ze maar geen huis kopen als ze geen geld hebben.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  woensdag 16 november 2005 @ 21:59:21 #5
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_32327334
quote:
Op woensdag 16 november 2005 21:40 schreef Notoire_Gek het volgende:

Ik denk niet dat er een echte crash komt, maar 15-20% zal wel gebeuren de komende jaren, zeker nu de rente wat aan het stijgen is.
Maar een daling van 10% op je eerste krotje(stel 10.000 op een huis van 100.000) is dan wel weer minder dan een daling van 10% op je nieuwe groter huis (stel 20.000 op een huis van 200.000).
is dan dus eigenlijk weer 10.000 winst.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  woensdag 16 november 2005 @ 22:02:32 #6
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_32327446
quote:
Op woensdag 16 november 2005 21:59 schreef The_vice het volgende:

[..]

Maar een daling van 10% op je eerste krotje(stel 10.000 op een huis van 100.000) is dan wel weer minder dan een daling van 10% op je nieuwe groter huis (stel 20.000 op een huis van 200.000).
is dan dus eigenlijk weer 10.000 winst.
Het glas is halfvol.
Lang leve mij! *O*
  woensdag 16 november 2005 @ 22:03:44 #7
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32327495
quote:
Op woensdag 16 november 2005 21:24 schreef LXIV het volgende:

Voor het eerst sinds lange tijd zijn de huizenprijzen gedaald.
Dit zal het gevolg zijn geweest van de enigzins toegenomen rente en de toenemende onzekerheid over de financiele toekomst van veel Nederlanders.

Hopelijk zet deze, lang verwachtte, daling goed door met enkele 10-tallen procenten. Dat de markt echt crashed lijkt me onwaarschijnlijk, daarvoor is de schaarste te groot. Maar er kan toch zeker heel wat lucht uit.

Alvast als schot voor de boeg voor het commentaar van de huizenbezitters: Wat is jullie voordeel van immer stijgende huizenprijzen? Je maandlasten blijven gelijk, want je hypo staat al vast. En je woongenot ook. Het is immers hetzelfde huis waarin je woont. Of dat nu 300.000 of 400.000 waard is. Het enige, voordeel, is dat je wat minder OZB hoeft te gaan betalen.

Wel lastig natuurlijk als je al een nieuw huis gekocht hebt en het oude nog moet verkopen. Maar dat lijkt mij tegenwoordig zowiezo niet slim meer om te doen..

http://www.nu.nl/news/626880/37/Huizenprijzen_dalen.html
Het werd tijd B|. De huidige huizen prijzen zijn buiten proportioneel hoog

In swarschwald - DLD stond een vrijstaand huis te koop met 1000m2 grond, 150m2 woonoppervlakte voor 89.000 euro te koop. Daar heb je hier in de randstad een ruime garage box voor

Heel leuk trouwens die daling van de prijzen maar als de rente hoger is kan je ook minder lenen dus schiet je er nog weinig mee op.

Op één inkomen een gezin runnen is in Nederland ongeveer ondoenlijk geworden. Als je dan eindelijk een huisje hebt dan word je uitgekleed door torenhoge gemeentelijke belastingen en een buitensporig hoge energy rekening. Met twee inkomens kan je met een beetje mazzel een rijtjes huis container kopen van een half miljoen gulden.

Gelukkig word het volgens jpb allemaal beter in 2006
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_32327826
quote:
Op woensdag 16 november 2005 21:24 schreef LXIV het volgende:

Goed nieuws? Een stijgende rente is juist funest voor starters op de woningmarkt. Door een stijgende rente wordt het maximaal op te nemen kapitaal alleen maar minder. 0.1% stijging kan al snel een vermindering betekenen van circa ¤ 3000,= maximaal op te nemen. Het feit dat je 6 maanden nog een rente (6jr) had van 3.2% en dat deze nu op veel plaatsen reeds 3.85% is zegt natuurlijk al genoeg.

Als de rente in dit tempo blijft stijgen dan is het helemaal afgelopen voor de starters, de rente stijgt namelijke vele malen harder dan de "prijsdaling". Overigens is het onzin dat er wordt gesproken over een prijsdaling, de prijzen zijn nog altijd 5.2% hoger dan een jaar geleden.

Daarnaast is er bij rijwoning, de starterswoningen in principe, nauwelijks sprake van een daling. Enkel de kapitale (+¤ 450.000) vrijstaande huizen zorgen voor deze daling.

Het wordt er dus alleen maar slechter op voor de starter en het zal nog wel veel slechter worden als we richting de 5% rente gaan. Maar ook dit is afwachten van vorig jaar rond deze periode steeg de rente ook om vervolgens in december weer te zakken.

En dan nog die 10-tallen procenten daling... sorry hoor maarreee
pi_32327924
Zeker net een huissie gekocht okcep
GIRO 800800
  woensdag 16 november 2005 @ 22:21:47 #10
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32328072
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:14 schreef okcep het volgende:

[..]

Goed nieuws? Een stijgende rente is juist funest voor starters op de woningmarkt. Door een stijgende rente wordt het maximaal op te nemen kapitaal alleen maar minder. 0.1% stijging kan al snel een vermindering betekenen van circa ¤ 3000,= maximaal op te nemen. Het feit dat je 6 maanden nog een rente (6jr) had van 3.2% en dat deze nu op veel plaatsen reeds 3.85% is zegt natuurlijk al genoeg.

Als de rente in dit tempo blijft stijgen dan is het helemaal afgelopen voor de starters, de rente stijgt namelijke vele malen harder dan de "prijsdaling". Overigens is het onzin dat er wordt gesproken over een prijsdaling, de prijzen zijn nog altijd 5.2% hoger dan een jaar geleden.

Daarnaast is er bij rijwoning, de starterswoningen in principe, nauwelijks sprake van een daling. Enkel de kapitale (+¤ 450.000) vrijstaande huizen zorgen voor deze daling.

Het wordt er dus alleen maar slechter op voor de starter en het zal nog wel veel slechter worden als we richting de 5% rente gaan. Maar ook dit is afwachten van vorig jaar rond deze periode steeg de rente ook om vervolgens in december weer te zakken.

En dan nog die 10-tallen procenten daling... sorry hoor maarreee
Gelukkig kunnen starters zometeen goedkoop terrecht op de vrijgegeven huur markt
Ongelovelijk dat er niet word ingegrepen vannuit Den Haag.

Ik geloof dat ik maar ontslag neem een BrEeZah slet zwanger maak en ga trouwen, dan heb ik binnen 2 weken een huis toegewezen door de gemeente met huursubsidie. Achterlijk kut land

Verder ben ik niet gefrustreerd ofzo
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_32328174
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:17 schreef Notoire_Gek het volgende:
Zeker net een huissie gekocht okcep
Sterker nog, zit vrijdag bij de makelaar om te tekenen
  woensdag 16 november 2005 @ 22:25:44 #12
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32328222
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:24 schreef okcep het volgende:

[..]

Congratz!
pi_32328427
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:21 schreef Speed-Addicted het volgende:

Gelukkig kunnen starters zometeen goedkoop terrecht op de vrijgegeven huur markt
Ongelovelijk dat er niet word ingegrepen vannuit Den Haag.

Verder ben ik niet gefrustreerd ofzo
Rustig maar, binnen 5 jaar zit half Nederland in een bejaardetehuis en is er een overschot aan woningen..........dan kun je dus voor een appel en een ei een woning kopen. Mensen vergeten dat dat komen gaat, maar het komt echt, en al snel ook. Als daarbij de rente blijft stijgen en in DenHaag zijn ze nog eens zo lief om de hypotheekrenteaftrek te beperken, moet je onderhand geld bijleggen om van je huis te af komen ...........effe geduld, de oudjes gaan vanaf nu in rap tempo hemelen
GIRO 800800
pi_32328448
Lijkt me logisch ivm afschaffing renteaftrek, dus reken je maar niet rijk .
pi_32328455
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:24 schreef okcep het volgende:

Ok, dan heb je morgen nog de hele dag om af te bellen
GIRO 800800
pi_32328573
Ok dus. Vergrijzing + afschaffing rente aftrek + stijgende rente = dalende woningprijs.

Klinkt als een behoorlijk vast gegeven dat de woning prijs zal gaan dalen. Of is het niet zo simpel?
pi_32328634
Ja zeg, ik wil net gaan kopen !!!!!!!
pi_32328653
De stijgende of dalende huizenprijzen maakt voor een huizenbezitter geen flikker uit.
Immers wanneer je iets nieuws koopt is de prijs van het nieuwe object in ongeveer dezelfde verhouding gezakt of gestegen. Het wordt alleen zuur als je gaat verkopen om vervolgens te huren. Maar dat zullen maar weinig huizenbezitters doen. Kortom ik maak me als kersverse appartementbezitter bar weinig zorgen .

(Het wordt alleen vervelend als de hypotheek over 5 jaar opeens op 12% staat ipv. de 3.6% die ik voor 5 jaar vast gezet heb ).

Ow, en de hypotheekrente aftrek die wellicht afgeschaft wordt telt ook mee in de huizenprijs die je de volgende keer koopt. Dus ook dat boeit me weinig. Zou alleen wel zuur zijn als ze de hypotheekrente-aftrek voor beginners afschaffen wanneer ik mijn huidige (starters-appartement) ga verkopen om verder te kijken. Want dan draai ik verlies op die kutregelingen van Den Haag.
  woensdag 16 november 2005 @ 22:40:48 #19
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32328685
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:32 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Rustig maar, binnen 5 jaar zit half Nederland in een bejaardetehuis en is er een overschot aan woningen..........dan kun je dus voor een appel en een ei een woning kopen. Mensen vergeten dat dat komen gaat, maar het komt echt, en al snel ook. Als daarbij de rente blijft stijgen en in DenHaag zijn ze nog eens zo lief om de hypotheekrenteaftrek te beperken, moet je onderhand geld bijleggen om van je huis te af komen ...........effe geduld, de oudjes gaan vanaf nu in rap tempo hemelen
Dat is inderdaad waar. Eigenlijk zou je dus nog 10 jaar moeten wachten met het kopen van huis.

Het is frustrerend om op je eigen benen te willen staan maar dat dit niet makkelijk is terwijl je een redelijk goedbetaalde baan hebt

Met nationale hypotheek garantie kan ik op eigen benen max 110.000 lenen.
pi_32328706
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:37 schreef outcast_within het volgende:
Ok dus. Vergrijzing + afschaffing rente aftrek + stijgende rente = dalende woningprijs.

Klinkt als een behoorlijk vast gegeven dat de woning prijs zal gaan dalen. Of is het niet zo simpel?
De trend die je tegenwoordig veel ziet is dat veel mensen die samenwonen toch uit (scheiden, of wat dan ook) elkaar gaan en dus waar je vroegah 1 huis voor had staan nu 2 huizen voor nodig hebt. Dus dat heft de babyboom van 50 jaar geleden beetje op.
pi_32328887
Daar staat tegenover. Meer scheidingen = stijgende huur prijs

Klinkt als een behoorlijk vast gegeven dat de woning prijs zal gaan dalen. Dus als starter nu een huis kopen is onverstandig. Of is het niet zo simpel?
pi_32328905
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:39 schreef blieblie het volgende:
De stijgende of dalende huizenprijzen maakt voor een huizenbezitter geen flikker uit.
Immers wanneer je iets nieuws koopt is de prijs van het nieuwe object in ongeveer dezelfde verhouding gezakt of gestegen.
Maakt wel uit. Als je huis zeg 50K is gedaald, van 200.000 naar 150.000 zit je met 50K schuld (hypotheek die je nog af moet lossen). Met die schuld kun je onmogelijk een andere woning kopen, je krijgt simpelweg je hypotheek niet rond. Met andere woorden, als de huizenprijs daalt ben je min of meer verplicht te blijven zitten..........tenzij je een bulk eigen geld hebt waarmee je je restschuld op je openstaande hypotheek bij kunt leggen (wel zonde van de spaarcenten)
GIRO 800800
pi_32328959
Hmmm... Zit wat in....
Maar goed, wanneer de Hypotheekrente aftrek afgeschaft wordt kan je je spaargeld net zo goed beleggen in onroerend goed.
pi_32329110
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:50 schreef blieblie het volgende:
Hmmm... Zit wat in....
Maar goed, wanneer de Hypotheekrente aftrek afgeschaft wordt kan je je spaargeld net zo goed beleggen in onroerend goed.
Klopt, dan is het weer safe om met je spaargeld direkt een stuk van je huis te betalen. Op dit moment is dat door die achterlijke HRA inderdaad niet handig. De overheid stimuleert door die imbeciele regel dat mensen hoge hypotheekschulden niet aflossen. Kost de Staat kapitalen.........het doel was ooit "mensen stimuleren tot kopen"...maar dat affect is al lang verdwenen, zelfs bijna omgeslagen de andere kant op.
GIRO 800800
pi_32329879
quote:
Immers wanneer je iets nieuws koopt is de prijs van het nieuwe object in ongeveer dezelfde verhouding gezakt of gestegen.
Verrek
zo had ik het nog niet bekeken.
  woensdag 16 november 2005 @ 23:21:45 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32329945
quote:
Immers wanneer je iets nieuws koopt is de prijs van het nieuwe object in ongeveer dezelfde verhouding gezakt of gestegen. Het wordt alleen zuur als je gaat verkopen om vervolgens te huren. Maar dat zullen maar weinig huizenbezitters doen. Kortom ik maak me als kersverse appartementbezitter bar weinig zorgen .

(Het wordt alleen vervelend als de hypotheek over 5 jaar opeens op 12% staat ipv. de 3.6% die ik voor 5 jaar vast gezet heb ).

Ow, en de hypotheekrente aftrek die wellicht afgeschaft wordt telt ook mee in de huizenprijs die je de volgende keer koopt. Dus ook dat boeit me weinig. Zou alleen wel zuur zijn als ze de hypotheekrente-aftrek voor beginners afschaffen wanneer ik mijn huidige (starters-appartement) ga verkopen om verder te kijken. Want dan draai ik verlies op die kutregelingen van Den Haag.
Jij snapt het tenminste...
The End Times are wild
  woensdag 16 november 2005 @ 23:27:38 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32330136
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:48 schreef Notoire_Gek het volgende:

[..]

Maakt wel uit. Als je huis zeg 50K is gedaald, van 200.000 naar 150.000 zit je met 50K schuld (hypotheek die je nog af moet lossen). Met die schuld kun je onmogelijk een andere woning kopen, je krijgt simpelweg je hypotheek niet rond. Met andere woorden, als de huizenprijs daalt ben je min of meer verplicht te blijven zitten..........tenzij je een bulk eigen geld hebt waarmee je je restschuld op je openstaande hypotheek bij kunt leggen (wel zonde van de spaarcenten)
In 95% van de gevallen zal een huizenbezitter die zijn huis verkoopt dit doen om ergens anders beter te gaan wonen. Ook een huizenbezitter is dus beter af bij dalende prijzen, hij kan voor netto minder hypotheekschuld makkelijker beter gaan wonen.
Je moet gewoon zorgen dat je je oude huis verkocht hebt voordat je het nieuwe gaat kopen op dit moment. Die restschuld, die overigens alleen zal optreden bij mensen die rond 2001 een huis gekocht hebben, de rest houd dik geld over, is geen bezwaar voor de bank om je een hypotheek te verstrekken. Het bedrag wordt gewoon bij je totale hypotheekbedrag opgeteld.
Sommetje:
Stel huizenprijzen zakken 25%
Jouw "krot" 200.000 => 150.000 schuld= 50000
Jouw droompaleis 400.000 => 300.000
Totale hypotheekschuld 350.000

Wanneer ze niet zakken heb je een schuld van 400.000.
Je gaat er dus 50.000 op vooruit!

Bovendien zullen er heel weinig mensen zijn die met een restschuld moeten verkopen.. De meesten nemen echt wel geld mee.
The End Times are wild
pi_32334575
quote:
Op woensdag 16 november 2005 23:27 schreef LXIV het volgende:

wordt gewoon bij je totale hypotheekbedrag opgeteld.
Sommetje:
Stel huizenprijzen zakken 25%
Jouw "krot" 200.000 => 150.000 schuld= 50000
Jouw droompaleis 400.000 => 300.000
Totale hypotheekschuld 350.000

Wanneer ze niet zakken heb je een schuld van 400.000.
Je gaat er dus 50.000 op vooruit!
LOL, kom hier maar eens mee bij een bank aanzetten. Dan zal je begrijpen dat het zo niet werkt. Ik heb het een paar posts terug al uitgelegd
GIRO 800800
pi_32334604
Door afschaffing van de hypotheekrente-aftrek worden in eerste instantie met name de grote woningen onbetaalbaar. Daardoor zullen meer mensen moeten uitwijken naar de kleine appartementjes, en zal daarvan de prijs relatief gezien stijgen.

.
pi_32335038
de langverwachte correctie van de markt zit er eindelijk aan te komen.

We vergeten hierbij echter nog het effect van inflatie.

Als door economische groei de inflatie toeneemt, verhogen de banken hun rente, om de inflatie te remmen.

Het wordt duurder om geld te lenen en de prijs van woningen zal zakken bij een lagere vraag.

It's about fucking time. Starters moeten WACHTEN met kopen, dan corrigeert de markt zich vanzelf.
pi_32335088
Interessant topic, want ik ga waarschijnlijk op zoek naar een appartementje (ouders staan borg) in Arnhem van rond de ton k.k.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_32335213
De mensen die verwacht dat de huizen voor starters ook in prijs zullen dalen, die snappen het toch niet helemaal. Als het echt zo is dat de huizenprijzen gaan dalen, door de hoge rente en de afschaffing van de HRA dan worden de duurdere huizen nog moeilijker om te kopen. Dit betekent dat het segment wat nu al krap is, namelijk de starterswoningen, nog krapper wordt. En de mensen die nu een starterswoning hebben kunnen niet meer doorstromen door bovenstaande redenen. Dus die blijven zitten. Als je kijkt naar het nieuwbouw aanbod, dan zie je dat daar ook alleen de wat duurdere huizen worden gebouwd, dus er komen ook niet veel starterswoningen bij.

De daling vindt, zoals al eerder gezegd, voornamelijk plaats in de huizen die een starter toch niet kan betalen.

Ook heb je nog de inflatiecorrectie die toch wel plaats vindt. Dus zelfs al zouden de huizen niet meer waard worden, dan krijg je wel meer geld dan je hebt betaald. Het zal allemaal wel los lopen.
pi_32335392
toch denk ik dat de vergrijzing over maximaal tien jaar een grote rol gaat spelen.
Op dit moment bezitten de baby-boomers in grote getale de koopwoningen. In 2015 is de verhouding bejaarden - jonge werkenden 5:1. Het lijkt mij sterk dat dit geen invloed gaat uitoefenen op het aanbod.
pi_32335525
Wat is het nut voor een starter als door stijgende rente de prijzen dalen?

Of je nou 200.000 leent tegen 4% of 100.000 tegen 8% maakt mijns inziens weinig verschil...
pi_32335544
Ben nu 35 en wacht al 15 jaar maar gezien de berichten blijf ik liever tot mijn 50e bij mijn ouders wonen en begin ik aan kinderen als ik 65 ben, heb ik ook meer tijd voor ze (oh nee 70). Tegen die tijd zijn we zo ver vooruit dan worden we toch allemaal 150 jaar...Nee grapje. Heb niet zolang geleden een huis gekocht dus laat de huizenprijzen maar met 50% dalen dan kan ik met mijn startershypotheek tenminste tegen die tijd een villa kopen ipv mijn appartementje nu (niet dus). No worries, 2006 wordt een topjaar heeft de politiek beloofd, wat hebben we een superland hier! Vraag alleen af hoe ze alle hogere (oa ziekte)premies(x2.5) en (energy)kosten gaan compenseren om te bewerkstelligen dat 2006 ook daadwerkelijk een beter jaar zal worden. Ben benieuws. En 2007 verkiezingen , hiephoi.
I don't know what's gonna happen but I'm gonna get my kicks before the whole shithouse blows up in flames! All right!
pi_32335935

Ah, topic nummer zoveel met als insteek "ik start een topic wanneer ik eens per jaar een keertje lees dat deze maand de gemiddelde huizenprijzen zijn gedaald en nu gaat de crash echt beginnen".

Zullen we een keertje echt terugkomen wanneer de gemiddelde huizenprijs gedurende een maand of drie/vier achter elkaar is gedaald? Want dan lijkt er meer sprake van een trendbreuk.

Zoals _-rally-_ al aangaf: het kan geen kwaad om na het plaatsen van een link, de link ook eens te lezen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32336049
Op basis van 1 maand kan je inderdaad geen conclusie trekken over de daling. Kijk liever naar de trend over een paar maanden, zie onderstaande grafiek. Daar zie je ook een paar plekken waar tijdelijk een maandelijks dip zit, terwijl de globale prijs wel degelijk nog steeds een stijging laat zien.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_32336511
quote:
Op donderdag 17 november 2005 09:44 schreef Five_Horizons het volgende:

Ah, topic nummer zoveel met als insteek "ik start een topic wanneer ik eens per jaar een keertje lees dat deze maand de gemiddelde huizenprijzen zijn gedaald en nu gaat de crash echt beginnen".

Zullen we een keertje echt terugkomen wanneer de gemiddelde huizenprijs gedurende een maand of drie/vier achter elkaar is gedaald? Want dan lijkt er meer sprake van een trendbreuk.

Zoals _-rally-_ al aangaf: het kan geen kwaad om na het plaatsen van een link, de link ook eens te lezen.
ik zie het probleem niet. het is een onderwerp dat de gemoederen bezig houdt in dit land.
Er reageren dan ook veel mensen op. Wees er blij mee Mr. Mod, het houdt jou in ieder geval van de straat.
pi_32336661
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:15 schreef halion het volgende:

[..]

ik zie het probleem niet. het is een onderwerp dat de gemoederen bezig houdt in dit land.
Er reageren dan ook veel mensen op. Wees er blij mee Mr. Mod, het houdt jou in ieder geval van de straat.
Het probleem is dat mensen de verkeerde conclusie trekken en dat er dus een fout beeld wordt geschapen van de werkelijke situatie.

Op het moment dat ik op maandag 4.75 euro voor een kilo gehakt betaal, op dinsdag 7 euro, op woensdag 10 euro en op donderdag 9.5 euro is voor sommigen blijkbaar goed nieuws omdat de gehaktprijs aan het dalen is met wel 5%, terwijl in feite de prijs sinds maandag gewoon met 50% omhoog is gegaan.
pi_32336802
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:22 schreef Lucille het volgende:

[..]

Het probleem is dat mensen de verkeerde conclusie trekken en dat er dus een fout beeld wordt geschapen van de werkelijke situatie.

Op het moment dat ik op maandag 4.75 euro voor een kilo gehakt betaal, op dinsdag 7 euro, op woensdag 10 euro en op donderdag 9.5 euro is voor sommigen blijkbaar goed nieuws omdat de gehaktprijs aan het dalen is met wel 5%, terwijl in feite de prijs sinds maandag gewoon met 50% omhoog is gegaan.
Sterker nog, als ik alleen kipfilet eet, en de prijs van kipfilet is op maandag 4 euro, op dinsdag 5 euro, op woensdag 7 euro, en op donderdag 8 euro, dan heb ik helemaal geen prijsdaling gezien.

Iets soortgelijks zie je ook met appartementen, wat vooral in de grote steden de starterwoningen bij uitstek zijn: die dingen stijgen alleen maar in prijs; eengezinswoningen blijven ongeveer gelijk in prijs, of dalen iets. Dat 'de huizenprijzen dalen' is dan een hartstikke leuke topictitel, maar 'de huizenprijzen' van het marktsegment waar ik in geinteresseerd ben dalen helemaal niet.
pi_32336895
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:22 schreef Lucille het volgende:

[..]

ik zie het probleem niet.

we kunnen het er toch gewoon over hebben?

wat is het probleem nou?

hey!
pi_32337029
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:33 schreef halion het volgende:

[..]

wat is het probleem nou?

hey!
WGR Feedback Deel 4
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32337051
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:33 schreef halion het volgende:

[..]

wat is het probleem nou?

hey!
Natuurlijk mag je het over de huizenprijzen hebben die vorige maand zijn gedaald tov de maand er voor. Alleen de conclusies die getrokken worden slaan nergens op dat het een trend zou zijn.
pi_32337079
quote:
Op donderdag 17 november 2005 10:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

WGR Feedback Deel 4
respect
  donderdag 17 november 2005 @ 12:48:53 #45
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_32340453
Dat starters eigenlijk beter kunnen wachten met kopen klopt. Echter in de praktijk spelen ook andere (persoonlijke) zaken/omstandigheden mee die voor veel mensen zwaarder wegen. In theorie zou het snel een buyers market moeten worden met dalende huizenprijzen. Klopt ook wel, maar dat gaat héél langzaam. Wij zijn ook starter met een eerste eigen huisje. Maar we hebben door erg strak onderhandelen veel van de prijs af weten te krijgen.

Gewoonweg niet kopen is voor veel mensen geen optie, maar de prijzen dalen wel doordat er meer onderhandeld wordt dan een x aantal jaar geleden.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_32340684
quote:
Op woensdag 16 november 2005 22:14 schreef okcep het volgende:

[..]

Ik geloof niet helemaal dat je weet waarover je praat. De rente is pas sinds september iets getstegen.

Bron: http://www.dnb.nl/dnb/pagina.jsp?pid=tcm:12-65046-64
pi_32340819
quote:
Voor bijna alle woningvormen daalden de prijzen, met uitzondering van appartementen.
  donderdag 17 november 2005 @ 16:14:44 #48
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_32346489
Idem dito. woon nu in een leuke buurt in A'dam waar veel gebeurt in de omgeving (zuid as enzo); volgende woning zal wellicht over een paar jaar buiten de stad zijn in duurder segment.
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
  donderdag 17 november 2005 @ 18:34:14 #49
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32350504
quote:
Op donderdag 17 november 2005 09:19 schreef Vhiper het volgende:
Wat is het nut voor een starter als door stijgende rente de prijzen dalen?

Of je nou 200.000 leent tegen 4% of 100.000 tegen 8% maakt mijns inziens weinig verschil...
Je netto maandlasten zijn natuurlijk in eerste instantie gelijk. In dat opzicht maakt het niet uit.

In welk opzichten het wel uitmaakt:
1: Je hoeft minder af te lossen, of houd minder restschuld over.
2: Als je bij een rentepercentage van 4% voor 10 jaar leent (bijv E1000 maandlasten), en als de rente na 10 jaar opeens op 8% staat, moet je dan 2000 gaan ophoesten. De kans dat de rente van 8% naar 16% stijgt is veel kleiner. Tevens heb je een kans om over 10 jaar voor 4% te lenen.
3: Wanneer je voor 200.000 geleend hebt, en rente verdubbelt en de prijzen halveren, ben je natuurlijk zuur.

Maar, zoals ik in de OT al zei, en veelvuldig herhaald is: Je kunt nog moeilijk van een trend spreken. Er is veel krapte op de markt.

Toch blijf ik erbij dat er enorm veel lucht in de markt zit. Enkel en alleen veroorzaakt door de krapte en de lage rentestand. Wanneer je kijkt hoeveel huizen er nu een marktwaarde hebben van rond de 8 ton (euro's), en hoeveel mensen dat daadwerkelijk zouden kunnen betalen moesten ze nu instappen blijkt dat zeer veel mensen in feite boven hun stand wonen, en dat de huizenprijzen structureel te hoog zijn. Is natuurlijk geen garantie dat deze ooit nog zullen dalen.
Waarschijnlijker is zelfs dat grote delen van de jonge Nederlandse bevolking, met name diegenen die werken voor de maatschappij, nooit de gelegenheid zullen krijgen iets te kopen. De babyboomers zijn nu pas 55-65 hoor.. Die zitten nog wel 20 jaar in hun huisje.

Het beste kun je, zoals al aangegeven werd, gewoon stoppen met werken en je vriendin zwanger maken. Dan krijg je zo van de gemeente een leuk huisje. Beetje bijklussen en je houd meer in je zak als wanneer je tegen 1 of 1,5 keer modaal gaat werken.

Een andere optie is natuurlijk vertrekken. De babyboomers hebben op slinkse wijze deze generatie op 3 manieren het geld uit de zakken geklopt. Daar blijf je de rest van je leven voor werken, tenminste tot je 70-ste. Hier Moderne slavernij in Nederland leg ik dat uit.
The End Times are wild
pi_32351204
quote:
Op donderdag 17 november 2005 13:03 schreef Robar het volgende:

[..]

En tov vorig jaar nog steeds een stijging van minimaal 5%.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')