Jij snapt het tenminste...quote:Op woensdag 16 november 2005 22:39 schreef blieblie het volgende:
De stijgende of dalende huizenprijzen maakt voor een huizenbezitter geen flikker uit.
Immers wanneer je iets nieuws koopt is de prijs van het nieuwe object in ongeveer dezelfde verhouding gezakt of gestegen. Het wordt alleen zuur als je gaat verkopen om vervolgens te huren. Maar dat zullen maar weinig huizenbezitters doen. Kortom ik maak me als kersverse appartementbezitter bar weinig zorgen.
(Het wordt alleen vervelend als de hypotheek over 5 jaar opeens op 12% staat ipv. de 3.6% die ik voor 5 jaar vast gezet heb).
Ow, en de hypotheekrente aftrek die wellicht afgeschaft wordt telt ook mee in de huizenprijs die je de volgende keer koopt. Dus ook dat boeit me weinig. Zou alleen wel zuur zijn als ze de hypotheekrente-aftrek voor beginners afschaffen wanneer ik mijn huidige (starters-appartement) ga verkopen om verder te kijken. Want dan draai ik verlies op die kutregelingen van Den Haag.
In 95% van de gevallen zal een huizenbezitter die zijn huis verkoopt dit doen om ergens anders beter te gaan wonen. Ook een huizenbezitter is dus beter af bij dalende prijzen, hij kan voor netto minder hypotheekschuld makkelijker beter gaan wonen.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:48 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Maakt wel uit. Als je huis zeg 50K is gedaald, van 200.000 naar 150.000 zit je met 50K schuld (hypotheek die je nog af moet lossen). Met die schuld kun je onmogelijk een andere woning kopen, je krijgt simpelweg je hypotheek niet rond. Met andere woorden, als de huizenprijs daalt ben je min of meer verplicht te blijven zitten..........tenzij je een bulk eigen geld hebt waarmee je je restschuld op je openstaande hypotheek bij kunt leggen (wel zonde van de spaarcenten)
LOL, kom hier maar eens mee bij een bank aanzetten. Dan zal je begrijpen dat het zo niet werkt. Ik heb het een paar posts terug al uitgelegdquote:Op woensdag 16 november 2005 23:27 schreef LXIV het volgende:
wordt gewoon bij je totale hypotheekbedrag opgeteld.
Sommetje:
Stel huizenprijzen zakken 25%
Jouw "krot" 200.000 => 150.000 schuld= 50000
Jouw droompaleis 400.000 => 300.000
Totale hypotheekschuld 350.000
Wanneer ze niet zakken heb je een schuld van 400.000.
Je gaat er dus 50.000 op vooruit!
ik zie het probleem niet. het is een onderwerp dat de gemoederen bezig houdt in dit land.quote:Op donderdag 17 november 2005 09:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Ah, topic nummer zoveel met als insteek "ik start een topic wanneer ik eens per jaar een keertje lees dat deze maand de gemiddelde huizenprijzen zijn gedaald en nu gaat de crash echt beginnen".
Zullen we een keertje echt terugkomen wanneer de gemiddelde huizenprijs gedurende een maand of drie/vier achter elkaar is gedaald? Want dan lijkt er meer sprake van een trendbreuk.
Zoals _-rally-_ al aangaf: het kan geen kwaad om na het plaatsen van een link, de link ook eens te lezen.
Het probleem is dat mensen de verkeerde conclusie trekken en dat er dus een fout beeld wordt geschapen van de werkelijke situatie.quote:Op donderdag 17 november 2005 10:15 schreef halion het volgende:
[..]
ik zie het probleem niet. het is een onderwerp dat de gemoederen bezig houdt in dit land.
Er reageren dan ook veel mensen op. Wees er blij mee Mr. Mod, het houdt jou in ieder geval van de straat.
Sterker nog, als ik alleen kipfilet eet, en de prijs van kipfilet is op maandag 4 euro, op dinsdag 5 euro, op woensdag 7 euro, en op donderdag 8 euro, dan heb ik helemaal geen prijsdaling gezien.quote:Op donderdag 17 november 2005 10:22 schreef Lucille het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen de verkeerde conclusie trekken en dat er dus een fout beeld wordt geschapen van de werkelijke situatie.
Op het moment dat ik op maandag 4.75 euro voor een kilo gehakt betaal, op dinsdag 7 euro, op woensdag 10 euro en op donderdag 9.5 euro is voor sommigen blijkbaar goed nieuws omdat de gehaktprijs aan het dalen is met wel 5%, terwijl in feite de prijs sinds maandag gewoon met 50% omhoog is gegaan.
ik zie het probleem niet.quote:Op donderdag 17 november 2005 10:22 schreef Lucille het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen de verkeerde conclusie trekken en dat er dus een fout beeld wordt geschapen van de werkelijke situatie.
Op het moment dat ik op maandag 4.75 euro voor een kilo gehakt betaal, op dinsdag 7 euro, op woensdag 10 euro en op donderdag 9.5 euro is voor sommigen blijkbaar goed nieuws omdat de gehaktprijs aan het dalen is met wel 5%, terwijl in feite de prijs sinds maandag gewoon met 50% omhoog is gegaan.
WGR Feedback Deel 4quote:Op donderdag 17 november 2005 10:33 schreef halion het volgende:
[..]
ik zie het probleem niet.
we kunnen het er toch gewoon over hebben?
wat is het probleem nou?
hey!
Natuurlijk mag je het over de huizenprijzen hebben die vorige maand zijn gedaald tov de maand er voor. Alleen de conclusies die getrokken worden slaan nergens op dat het een trend zou zijn.quote:Op donderdag 17 november 2005 10:33 schreef halion het volgende:
[..]
ik zie het probleem niet.
we kunnen het er toch gewoon over hebben?
wat is het probleem nou?
hey!
Ik geloof niet helemaal dat je weet waarover je praat. De rente is pas sinds september iets getstegen.quote:Op woensdag 16 november 2005 22:14 schreef okcep het volgende:
[..]
Goed nieuws? Een stijgende rente is juist funest voor starters op de woningmarkt. Door een stijgende rente wordt het maximaal op te nemen kapitaal alleen maar minder. 0.1% stijging kan al snel een vermindering betekenen van circa ¤ 3000,= maximaal op te nemen. Het feit dat je 6 maanden nog een rente (6jr) had van 3.2% en dat deze nu op veel plaatsen reeds 3.85% is zegt natuurlijk al genoeg.
Je netto maandlasten zijn natuurlijk in eerste instantie gelijk. In dat opzicht maakt het niet uit.quote:Op donderdag 17 november 2005 09:19 schreef Vhiper het volgende:
Wat is het nut voor een starter als door stijgende rente de prijzen dalen?
Of je nou 200.000 leent tegen 4% of 100.000 tegen 8% maakt mijns inziens weinig verschil...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |