abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32396437
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:45 schreef blieblie het volgende:

Het is maar waar je blij mee bent hé .
De economie zal er echt niet beter van worden met jullie doemscenario's.
Je kunt zowel voor als nadelen geven mbt de economie wanneer links of rechts regeert. Dat maakt echt geen biet uit, de wereldeconomie is bepalend voor hoe het hier gaat
Lopende outrights: Aus Open Women, Champions League, Topscorer African Cup
  zaterdag 19 november 2005 @ 12:58:08 #82
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32396590
juist, het is een golfbeweging van links naar rechts, van boven naar beneden. Mensen blijven tevreden als het af en toe eens verandert. Ik den kdat het wel eens goed kan zijn, zon links experiment, mocht het niet werken wordt het na 4 jaar wel weer afgeschoten. Voordeel van zon links kabinet is dat in ieder geval de HRA eens aangepakt gaat worden. (iets wat met vvd en cda niet lukt)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32397153
k kan me niet voorstellen dat ze HRA fatsoenlijk af kunnen schaffen. Krijg je te veel gezeik mee en je benadeelt er te veel mensen mee. Zelfde verhaal als BPM op auto's mooie regel... Maar praktisch onafschafbaar.

Denk ik dan.

Overgens den ik dat Nederland met rare regels zich prima kan uitschakelen in de wereld economie. Als ze ies raars beslissen en bijv. alle vermogenden vertrekken (ik noem maar wat) dan ga je dat echt we merken hoor in de economie. Heeft de wereld weinig mee te maken.
  zaterdag 19 november 2005 @ 18:23:21 #84
3542 Gia
User under construction
pi_32403719
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 11:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
zet je huis maar vast te koop, de val van de huizenprijzen gaat beginnen!!! ECB verhoogt rente per 2 december!!
Gelukkig hebben wij hem eind oktober opnieuw afgesloten voor 10 jaar.
Dus kom maar op.
  zaterdag 19 november 2005 @ 19:00:28 #85
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32404647
HRA en BPM zijn prima afschafbaar. Europees ook onhoudbaar op termijn.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32405151
Het blijft jammer 250.000 voor een gemiddelde rijwoning.

Voor dat geld kun je elders veel meer woning voor je geld krijgen:
- Tuintje van 4 hectare
- Huisje van 1.200 m³
- Dubbele garage
- Alle luxe
- ¤ 240.000,-
pi_32405213
bron

Hypotheekrente in de toekomst

Onze huidige regering is voor hypotheekrenteaftrek. De regering stopt in 2007 en dan zal tijdens de verkiezingen veel gepraat worden over hypotheekrenteaftrek. De Nederlandse banken hebben al aangegeven voor een beperking van de hypotheekrenteaftrek te zijn. Vervolgens heeft ook de OESO (samenwerking 30 industrielanden) aangegeven dat de Nederlandse economie minder groeit dan in andere landen, oorzaak : hypotheekrenteaftrek. De Nederlandse bank is ook voorstander van beperking of afschaffen hypotheekrenteaftrek. De hypotheekrente zal in de toekomst verder worden beperkt of afgeschaft, dit is zeker !! Hoe dit moet worden ingevoerd is nu nog de vraag.

Gevolgen waarde woning

Als de hypotheekrente aftrek wordt afgeschaft zal de waarde van uw woning – volgens een recent onderzoek van het onderzoeksbureau OTB – met zo’n 30% dalen. Bij een milde variant – wat te verwachten is – daalt de waarde met 7%. Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden:
1) woning verplaatsen naar box 3: (de optie Stevens) > met name nadelig midden inkomens en de rijken
2) hypotheekrente alleen nog aftrekbaar tegen laagste tarief voor de inkomstenbelasting (soort vlaktax) > nadelig voor de rijken

Internationaal

Er zijn weinig landen in de wereld waar de hypotheekrente aftrekbaar is. In Zweden is de hypotheekrente aftrek vrijwel ineens geschrapt en denderde de woningmarkt in elkaar (50% daling). De huizenprijzen zijn nu weer op het oude niveau en niemand wil terug naar het “Nederlandse systeem”.

Conclusie

Wij Nederlanders hangen aan oude gewoonten. Wellicht dat wij dit een keer moeten loslaten. Wij zijn het kleine zielige landje van Europa dat een paar jaar geleden nog aan de top van beste landen stond genoteerd. Als wij de Inkomstenbelasting fors verlagen wordt arbeid goedkoper en daarnaast kunnen een aantal belastingen (overdrachtsbelasting en onroerende zaaksbelasting) wordt afgeschaft. Er komt meer werkgelegenheid door de lagere belastingen op arbeidsinkomen. Ons land wordt dan weer aantrekkelijk voor arbeiders en buitenlandse investeerder. Tevens hebben wij minder regeltjes en wetten doordat een paar belastingen worden afgeschaft. Minder belasting- en gemeenteambtenaren en minder regels, een heerlijke gedachte. Waarschijnlijk zullen wij in Nederland kiezen voor de geleidelijkheid, maar ja, dat past ook wel bij het poldermodel. Dat uw woning in waarde gaat dalen staat vast, dit zal met name gelden voor huizen in de duurdere categorie (vanaf zo’n ¤ 250.000).

-----------------------------------------------------------------

Ik heb er zin an
pi_32405303
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
HRA en BPM zijn prima afschafbaar. Europees ook onhoudbaar op termijn.
Wat denk je dat er gebeurd met een leasemaatschappij met een wagenpark van 5000 auto's wanneer bpm afgeschaft wordt? Dan is hun hele wagenpark tweedehands 30 a 40% minder waard.

Of wat denk je wat er gebeurd met 3/4 van de huizebezitters als de HRA afgeschaft wordt? Die moeten massaal een stapje terug doen omdat die de hypotheek niet op kunnen brengen (vrijwel iedereen neemt een hypotheek met HRA verrekend). En jij denkt dan dat de starterswoningen goedkoper worden? .
pi_32405415
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:19 schreef Strix--Nebulosa het volgende:

Er zijn weinig landen in de wereld waar de hypotheekrente aftrekbaar is. In Zweden is de hypotheekrente aftrek vrijwel ineens geschrapt en denderde de woningmarkt in elkaar (50% daling). De huizenprijzen zijn nu weer op het oude niveau en niemand wil terug naar het “Nederlandse systeem”.

Ik heb er zin an
Kortom, je schiet er op de langere termijn geen zak mee op.
En HRA afschaffen okee... Maar dan moet de overdrachtsbelasting ook weg.
Daarmee krijg je een hoger verloop van huizen omdat je die overdrachtsbelasting er niet uit wil hebben en de HRA verrekend tov. overdrachtsbelasting je binnen +/- 5 jaar verhuizen er niet op achteruitgaat (heb ik ooit uitgerekend, maar weet het precieze aantal jaar niet meer).
  zaterdag 19 november 2005 @ 19:31:51 #90
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32405626
ik ben het eens dat de overdrachtsbelasting ook afgeschaft moet worden. dat is een sta-in-de-weg voor de doorstroom. echter wel icm afschaffing van de HRA.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32405923
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:25 schreef blieblie het volgende:

Kortom, je schiet er op de langere termijn geen zak mee op.
Het is natuurlijk echt niet zo dat daar in Zweden de prijzen weer vedubbeld zijn en de salarissen gelijkgebleven, de salarissen zijn ook gewoon meeverdubbeld, inflatie heet dat.

Daar komt nog bij dat het de Staat een Godsvermogen scheelt, dat geld kunnen ze dan gebruiken voor echt nuttige zaken.
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 19:25 schreef blieblie het volgende:
En HRA afschaffen okee... Maar dan moet de overdrachtsbelasting ook weg.
Die gaat ook weg, laatst was het bijna al zover, maar op het laatste moment tegengehouden door de Kamer.
  zaterdag 19 november 2005 @ 20:47:51 #92
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_32408080
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:20 schreef blieblie het volgende:
k kan me niet voorstellen dat ze HRA fatsoenlijk af kunnen schaffen. Krijg je te veel gezeik mee en je benadeelt er te veel mensen mee. Zelfde verhaal als BPM op auto's mooie regel... Maar praktisch onafschafbaar.

Denk ik dan.

Overgens den ik dat Nederland met rare regels zich prima kan uitschakelen in de wereld economie. Als ze ies raars beslissen en bijv. alle vermogenden vertrekken (ik noem maar wat) dan ga je dat echt we merken hoor in de economie. Heeft de wereld weinig mee te maken.
Mondiaal kapitalistisch stelsel, die gaat naar de plek waar het meeste geld te verdienen is en vertrekt als dat niet het geval.

Echter kan de overheid hier wel een stokje voor steken
  zaterdag 19 november 2005 @ 20:53:27 #93
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32408247
de staat loopt een groot financieel risico bovendien met de HRA, mocht de rente inderdaad fors omhoog gaan kost dat vele miljarden, die voor 90% gaan naar de allerrijksten van het land (diegenen die een dure villa hebben , en/of in de hoogste belastingschaal zitten) Kortom de overheid zal moeten bezuinigen omdat de rijken enorm veel extra geld krijgen uit de staatskas.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32413656
Maar die rijken betalen daarentegen ook weer godsgruwelijk veel inkomsten en vermogensbelasting.
En dan zeg je, ja maar ze verdienen ook meer!!! Maar die mannen/vrouwen hebben echt geen baan waar je om half 9 met je schoenen met stalen neuzen inklokt en exact om 5 uur zonder zorgen weer uitklokt.

Nu gaat dmv. deze post de boel weer de verkeerde kant op. Maar wat ik wil zeggen is dat er altijd dat rijken gebitch is. Maar in veel gevallen zijn die niet aan dat geld gekomen door op hun aars te zitten hoor.
  zaterdag 19 november 2005 @ 23:58:52 #95
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32413810
daar gaat het niet om. Het gaat erom dat iedereen maar idioot hoge hypotheken heeft , om maar zoveel mogelijk aftrekposten te creëeren.

juist mensen die dat helemaal niet zouden hoeven. stijgt de rente dan worden die mensen, die het absoluut niet nodig hebben het meest gecompenseerd, ten koste van de minder draagkrachtigen. elke procent hogere rente kost de staat miljarden die alleen ten bate komt van de paar procent rijksten van dit land. Zonder HRA zouden mensen gewoon eigen geld in het huis steken , of het gewoon aflossen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32415299
ff een losse opmerking. Ik heb begrepen dat de starters het per 1/1 nog moeilijker gaan krijgen. Er is namelijk ook nog zoiets als een woonquote. Die gaat dus omlaag. Met andere woorden, je mag straks minder van je inkomen aan wonen besteden. Dit geld geloo fik overigens alleen als je een NHG wilt hebben...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  zondag 20 november 2005 @ 01:08:36 #97
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_32415630
Het vreemdste vind ik eigenlijk dat Nederlanders nog liever emigreren dan een massale protestactie tegen hun regering te houden over dit onderwerp.
---verdwijnt---
  zondag 20 november 2005 @ 07:49:16 #98
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32418916
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:55 schreef Gompy58 het volgende:
ff een losse opmerking. Ik heb begrepen dat de starters het per 1/1 nog moeilijker gaan krijgen. Er is namelijk ook nog zoiets als een woonquote. Die gaat dus omlaag. Met andere woorden, je mag straks minder van je inkomen aan wonen besteden. Dit geld geloo fik overigens alleen als je een NHG wilt hebben...
dat geeft ook aan dat de huizenprijzen op een max. zitten als niemand het meer kan betalen, kan ook niemand een huis nog verkopen. Alleen maar gustig dat soort maatregelen, want die geven een extra trigger aan het inzakken van de prijzen straks (samen met het oplopen van de rente)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 20 november 2005 @ 09:04:30 #99
3542 Gia
User under construction
pi_32419153
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
daar gaat het niet om. Het gaat erom dat iedereen maar idioot hoge hypotheken heeft
Ja, hier ben ik het wel mee eens.
Ik ken mensen die én de HRA, én de kinderbijslag, én het vakantiegeld, én de dertiende maand hebben meegeteld bij het berekenen van de maximale hypotheek. Om maar zo duur mogelijk te kunnen wonen.

Tja, dan hoeft er maar één ding tegen te vallen en je komt al in de problemen.

Met die mensen heb ik ook absoluut geen medelijden.

Wij hebben bijvoorbeeld vorige maand onze hypotheek verhoogt van 81 000 naar 101 000 voor een verbouwinkje. Onze woning is op dit moment zo'n 170 000 waard. Moet raar lopen dat wij in de problemen komen. Uiteraard hadden wij ook kunnen kiezen voor halfvrijstaand met een hypotheek van 250 000 euro. Dan was ik er nu niet gerust op geweest.

Nee, ik zit hier goed.
  zondag 20 november 2005 @ 10:47:36 #100
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32419900
Dat bedoel ik dus ook. ZOnder HRA loont het weer om de hypotheek af te lossen in plaats van maar over de rug van de belastingbetaler een luxeleventje te leiden. Stijgt de rente krijgen die mensen dat laakbare gedrag nog gecompenseerd ook van de overheid.

Zonder HRA:

-geen risico's voor de staat
-geen risico's dat mensen bij rentestijgingen voor onoverkomelijke problemen komen (want banken zullen veel voorzichtiger zijn bij het verstrekken van leningen)
-Het loont weer om je hypotheek af te lossen.
-Voordeel tussen kopen en huren valt grotendeels weg (maw eerlijker systeem voor)
-Huizen krijgen weer een reëele waarden zonder dat deze kunstmatig wordt beïnvloed door de overheid.

Verder zijn de risico's helemaal niet groot, ook niet voor de bestaande huizenbezitter. Ook al zou de prijs 50% in waarde dalen, dan kun je gewoon blijven zitten. Zweden heeft bewezen dat de huizenprijzen vanzelf weer bij trekken als de markt weer tot rust komt. Wat je overhoudt is een eerlijke, vrije markt zonder vertroebeling van staatssteun en mensen die zich over de rug van de belastingbetaler verrijken door staatssteun, of zich tot over de oren in de schulden steken, die ze niet meer kunnen aflossen zonder staatssteun.,..

Ik hoop dat Eurpopa op korte termijn Nederland gewoon verplicht dit af te schaffen. Mensen die hun hypoytheek baseren op de HRA zijn gewoon dom en naïef en moeten ook niet zeuren als deze wordt afgeschaft. Ze hebben immers bewust dit risico gelopen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')