Je bedoeld waarschijnlijk; ... blij gemaakt worden met een dooie mus !?quote:Op donderdag 10 november 2005 23:27 schreef -calimero- het volgende:
Och wat hoop ik op een echte koude ouderwetse (huh? ben pas 22) winter!!
Weet nog wel dat ik ergens in de jaren '80 als klein mannetje door t bos liep, tot me knieën in de sneeuw. en k had me broek gescheurd aan een tak ofzo,... god wat had ik het koud. Heerlijk![]()
Hoop dat we nu niet dood gemaakt worden met een blije mus.
Sneeuwen wel dan?quote:Op vrijdag 11 november 2005 09:05 schreef Fool het volgende:
Zolang 't maar niet regent!
maar dan heeft hij het zeker over de winter in Noord Amerika?quote:Op vrijdag 11 november 2005 15:06 schreef Keromane het volgende:
Aardig om te weten: US meteoroloog Joe Bastardi van Accuweather, bekened vanwege lange-termijn-voltreffers, spreekt in raadselen in z'n laatste column. Hij vergelijkt de patroonontwikkeling met een American football match. Bottomline is dat hij vindt dat er serieus rekening gehouden moet worden met een stevige winter doordat jetstreams vastgeroest komen te zitten. Het breekpunt zal zijn wanneer het echte seizoen begint, we zitten nu in een overgangsfase en het kan nog alle kanten op.
Nog een aardige link, wat meer informatie over het klimaat, de mini-ijstijd van een paar honderd jaar geleden e.d.: http://www.euronet.nl/users/e_wesker/meteo/clim-ned.html
quote:Op vrijdag 11 november 2005 13:23 schreef bluzh het volgende:
Hier in Reykjavik is het in ieder geval al aardig frisjes....![]()
(West) Europa wordt expliciet genoemd.quote:Op vrijdag 11 november 2005 15:43 schreef Againzender het volgende:
[..]
maar dan heeft hij het zeker over de winter in Noord Amerika?
quote:Voor volgende week reeds vriestemperaturen, begrijp ik dat goed Keromane?
Wel Wel, wat een ommezwaai zou dat zijn. Het contrast met deze en vorige week kan niet groter zijn.
Maar is dit niet juist het scenario dat we nodig hebben, ervan uitgaande dat dit de koudste winter ooit zou moeten worden... , een scenario waarin al vroeg in de winter de Noordzee word afgekoeld en dus de basis legt voor een lange koude winter?
Keromane ben jij op de hoogte van de weersverwachtingen in de VS, weet jij iets van de situatie ginder, heb jij info voor de korte termijn en eventueel lange termijn, is de situatie daar gunstig voor een barre winter?
Ben daar zeer benieuwd naar. Een barre winter voor de VS zou ernstige gevolgen kunnen hebben.
Zoals steigende olieprijzen, de olie-infrastructuur en energievoorzienning is ernstig beschadigd na stormen, Katrina en Rita.
Een barre winter zal de druk, op de olieprijs, opvoeren en dus de economie van de VS geen goed doen.
Alvast bedankt en chapeau om ons allen op de hoogte te houden
PS bedoel jij met de jet, de straalstroom, zoals ze in Belgie zeggen?
Alvast bedankt
quote:Toch weer eens een schaatswinter?
Wat is de waarde van weerregels
11 november 2005 - Meteorologen van het Engelse KNMI (Met Office) kwamen dit najaar in het nieuws met berichten over een op handen zijnde barre winter. Dit jaar zijn er meer publicaties verschenen die hierop inspelen. Waarop zijn die berichten gebaseerd en wat is er van waar?
Het Engelse bericht is in de media uit zijn verband gerukt. Het nieuws was gebaseerd op een relatie tussen de zeewatertemperatuur op de Noordelijke Atlantische Oceaan en de Noord-Atlantische Oscillatie (NAO). Dat is een maatstaf voor het verschil in luchtdruk tussen de depressie bij IJsland en het hogedrukgebied bij de Azoren. Als de IJslanddepressie niet diep is en het Azorenhoog niet sterk, dan is het verschil in luchtdruk op de Atlantische Oceaan relatief klein en de NAO-index laag. Onder die omstandigheden, met geringe drukverschillen, is de straalstroom, een van west naar oost gerichte luchtstroming op zo'n tien kilometer hoogte, minder sterk en zouden we een grotere kans maken op een koudere winter.
Voor dit jaar verwacht het Met Office een grotere kans op een lagere NAO-index dan de laatste jaren het geval was. Volgens onderzoeker Geert Jan van Oldenborgh, die zich op het KNMI bezighoudt met onderzoek naar seizoensvoorspellingen, moeten we daar echter niet veel waarde aan hechten. De foutenmarge is te groot om er conclusies aan te verbinden. Bovendien is dit verband in gegevens van vóór 1950 en van na 1997 niet te vinden en waarschijnlijk berust het dus gewoon op toeval.
Dat neemt niet weg dat we na al die zachte winters misschien best wel weer eens een schaatswinter kunnen krijgen. Ook in het warmere klimaat blijft dat goed mogelijk al zal het wel minder vaak gebeuren. Het Nederlandse weer is echter veel te grillig om in het najaar zinvolle uitspraken te doen over de komende winter. Ook allerlei verbanden, samengevat in tal van weerspreuken en statistische regels doorstaan de toets der kritiek niet.
Op onze site gaan we dieper in op wintervoorspellingen. U vindt de diverse links naast deze tekst. In het kenniscentrum vindt u een uitvoerig artikel over de (on)mogelijkheden van dergelijke voorspellingen. De rubriek nader verklaard biedt een overzicht van de bekendste regels en conclusies. Eindconclusie: er is geen peil op te trekken…….
Volgende week wordt vorst mogelijk in de nacht, eigenlijk heel normaal voor de tijd van het jaar. Het is al tot grondvorst gekomen. Na maanden terrasweer is zoiets bijna voorpaginanieuws.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:42 schreef francorex het volgende:
Keromane ik denk dat je mijn post gemist hebt, was de voorlaatste post van het vorige deel.
In de veronderstelling dat je bezig was deel 2 voor te bereiden, heb je hem waarschijnlijk gemist...
[..]
Voor volgende week reeds vriestemperaturen, begrijp ik dat goed Keromane?
Wel Wel, wat een ommezwaai zou dat zijn. Het contrast met deze en vorige week kan niet groter zijn.
Maar is dit niet juist het scenario dat we nodig hebben, ervan uitgaande dat dit de koudste winter ooit zou moeten worden... , een scenario waarin al vroeg in de winter de Noordzee word afgekoeld en dus de basis legt voor een lange koude winter?
Keromane ben jij op de hoogte van de weersverwachtingen in de VS, weet jij iets van de situatie ginder, heb jij info voor de korte termijn en eventueel lange termijn, is de situatie daar gunstig voor een barre winter?
Ben daar zeer benieuwd naar. Een barre winter voor de VS zou ernstige gevolgen kunnen hebben.
Zoals steigende olieprijzen, de olie-infrastructuur en energievoorzienning is ernstig beschadigd na stormen, Katrina en Rita.
Een barre winter zal de druk, op de olieprijs, opvoeren en dus de economie van de VS geen goed doen.
Alvast bedankt en chapeau om ons allen op de hoogte te houden
PS bedoel jij met de jet, de straalstroom, zoals ze in Belgie zeggen?
Alvast bedankt
Zelf dus, ben je weerkundige?quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:51 schreef Keromane het volgende:
M'n secretaresse wil het niet.
Typ je het echt allemaal zelf??quote:Op vrijdag 11 november 2005 21:51 schreef Keromane het volgende:
M'n secretaresse wil het niet.
Nee, alleen geinteresseerd. Ik run een ICT bedrijfje.quote:Op vrijdag 11 november 2005 22:30 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Zelf dus, ben je weerkundige?
volgens mij is dat onzin, maar als je maar genoeg gegevens er bij pakt is er vast wel ergens een bewijs te vindenquote:Op zaterdag 12 november 2005 08:44 schreef Knekwurst het volgende:
Kouder? Zou je niet zeggen met het mooie weer van vandaag de dag.Hoe dan ook, na een strenge winter komt meestal een warme zomer.. toch?
![]()
Maar ja, vast ook genoeg voor het tegendeel...quote:Op zaterdag 12 november 2005 09:45 schreef Againzender het volgende:
[..]
volgens mij is dat onzin, maar als je maar genoeg gegevens er bij pakt is er vast wel ergens een bewijs te vinden
Overigens lijkt het volgende week voor het eerst sinds tijden kouder dan het langjarig gemiddelde te worden.
okeequote:Op vrijdag 11 november 2005 23:19 schreef Keromane het volgende:
[..]
Nee, alleen geinteresseerd. Ik run een ICT bedrijfje.
Op internet kun je enorm veel vinden en als je wat oppikt heb je zo een verhaaltje. Wat ik hier in een verloren uurtje schrijf is onder voorbehoud, om je weerkundige te noemen heb je een zware vakopleiding nodig en jarenlange ervaring. Zelf heb ik alleen kaas gegeten van de grote lijnen en wat grondbeginselen. En ik heb natuurlijk mooie herinneringen aan bijzondere weersomstandigheden zoals de winters 78/79 en die van de jaren 80.
Maniack28 studeert meteorologie.
---
Laatste nieuws: http://nitro2.zattevriend(...)%20verslaggeving.mpg
Op mijn site staat een artikel over die gfs kaartenquote:Op zaterdag 12 november 2005 13:51 schreef Black-Hole het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die kaartjes moet lezen met daarop de vermelde luchtdruk in hPa?
correct. Jezus was een Fries> Niet veel mensen weten dat. Tevens is hij de moordenaar van Bonifacius, en de uitvinder van beerenburg (Tsja, hij heette Jezus Sonnema)quote:Op zaterdag 12 november 2005 16:12 schreef vosss het volgende:
Bartlehiem; is daar niet ooit eens een jezus geboren een paar duizend jaar geleden?
je zit flink van de berenburg te nippen volgens mijquote:Op zaterdag 12 november 2005 16:39 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
correct. Jezus was een Fries> Niet veel mensen weten dat. Tevens is hij de moordenaar van Bonifacius, en de uitvinder van beerenburg (Tsja, hij heette Jezus Sonnema)
In het vorige topic staat ergens een link naar uitgebreide uitleg hoe de kaarten gelezen kunnen worden. Als ik de link nog tegenkom gooi ik hem in de OP.quote:Op zaterdag 12 november 2005 13:51 schreef Black-Hole het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe ik die kaartjes moet lezen met daarop de vermelde luchtdruk in hPa?
Zachtste was dacht ik die van 89/90 (1,9 hellmannen).quote:Op zaterdag 12 november 2005 15:48 schreef michiel_merk het volgende:
de allerzachtste winter van de 20e eeuw - die van 1974-1975 - viel ook samen met een zonnenvlekken medium,terwijl ze net als nu een strenge winter verwachte kortom het is koffie dik kijken
het word volgende week welk filnk kouder, volgens het knmi is er 70% kans dat de maximumtemperatuur beneden de normale waarde van 8 graden ligt
Enkel als we het voorbeeld '46/'47 nemen. Na een van de strengste winters ooit volgde een van de warmste zomers ooit. Een jaar met continentale trekjes. Het is echter geenszins een wetmatigheid in Nederland gezien de zomer van '63 en de zomers die volgden op de strenge jaren '80 winters.quote:Op zaterdag 12 november 2005 08:44 schreef Knekwurst het volgende:
Kouder? Zou je niet zeggen met het mooie weer van vandaag de dag.Hoe dan ook, na een strenge winter komt meestal een warme zomer.. toch?
![]()
volgens mij duidt dat er op dat we een natte zomer en een warm najaar hebben gehad.quote:Op zondag 13 november 2005 11:28 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik zag vanmorgen bij Eigen Huis en Tuin dat de hulst dit jaar veel bes had... Dat duidt ook op een strenge winter volgens die tuinman...
dus...
Het schijnt dat de bontgevlekte tjiftjaf zijn nesten veel hoger bouwt, oh ja en de goudgebekte flambooimarmot graaft zijn holletje ineens een stuk dieper dan normaal. Verder had het gestreepte damhert wel ineens een heel erg dikke vacht toen ik hem laatst in de bossen sprak.quote:Op zondag 13 november 2005 11:28 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik zag vanmorgen bij Eigen Huis en Tuin dat de hulst dit jaar veel bes had... Dat duidt ook op een strenge winter volgens die tuinman...
dus...
Als jij na het schaatsen mijn voeten opwarmt, dan krijg jij van mij een lekkere kop warme chocolademelkquote:Op zondag 13 november 2005 12:12 schreef nozem het volgende:
[..]
Het schijnt dat de bontgevlekte tjiftjaf zijn nesten veel hoger bouwt, oh ja en de goudgebekte flambooimarmot graaft zijn holletje ineens een stuk dieper dan normaal. Verder had het gestreepte damhert wel ineens een heel erg dikke vacht toen ik hem laatst in de bossen sprak.
Mensen, wat kan er nu nog mis gaan?![]()
Met alle plezier teerbeminde. Tevens zal ik je elke keer dat je hulpeloos voor- dan wel achterover kukelt op het ijs als een ware gentleman opvangen, maar dat doe ik alleen maar omdat je zo licht als een veertje bent, mocht je 20 kilo zwaarder zijn, ik zou me de moeite besparen.quote:Op zondag 13 november 2005 12:27 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Als jij na het schaatsen mijn voeten opwarmt, dan krijg jij van mij een lekkere kop warme chocolademelk![]()
www.legerdesheils.nlquote:Op zondag 13 november 2005 12:36 schreef QyRoZ het volgende:
En ik heb nog steeds geen fatsoenlijke winterjas gevonden..
'T is pas november heaquote:Op zondag 13 november 2005 11:25 schreef SpeedyGJ het volgende:
[afbeelding]
Hier wordt ik vrolijk vanzo zag het er naar uit dat de temps onder de 0 kwam
maar helaas is dat weer vertrokken.
En op kou kun je je tenminste kleden. Op hitte niet. Op sommige dagen is het zelfs in adamskostuum nog veel te warm.quote:Op zondag 13 november 2005 14:29 schreef Natalie het volgende:
Ja, da's waar. Maar 't is ook flinke tijd te warm geweest voor de tijd van 't jaar. Hoop eigenlijk dat het eens goed koud zal worden. Lekker de warme winterschoenen aan, sjaal om en muts op, en dan naar buiten, waar je je adem ziet
Gelukkig wen je snel aan kou.
Gelukkig hoefde jij in de nacht van 3 op 4 maart dit jaar niet de fiets op dan.quote:Op zondag 13 november 2005 14:34 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik heb al jaren geen winter jas meer, gewoon omdat het nooit koud is![]()
Dus eerst zien en dan gelovenquote:Het Nederlandse weer is echter veel te grillig om in het najaar zinvolle uitspraken te doen over de komende winter. Ook allerlei verbanden, samengevat in tal van weerspreuken en statistische regels doorstaan de toets der kritiek niet.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/28489881/Sneeuw_in_Spanje.htmlquote:MADRID - In Spanje is de winter vervroegd begonnen. Grote delen van de noordelijke helft van het land zaten zondag onder de sneeuw.
Meer dan twaalf bergpassen zijn alleen nog maar met sneeuwkettingen berijdbaar. In steden als Salamanca ligt meer dan tien centimeter sneeuw.
Mis ik het sarcasme of is hij echt goed?quote:Op maandag 14 november 2005 00:29 schreef Keromane het volgende:
Kijk ook even naar de beste weerman van Nederland:
http://www.pietpaulusma.nl/forum/comments.php?DiscussionID=73&page=1#Item_0
http://www.pietpaulusma.nl/forum/comments.php?DiscussionID=69&page=1#Item_0
Hij is "gebrouilleerd"quote:Op maandag 14 november 2005 00:37 schreef Keromane het volgende:
Hij vindt van wel.
De man raakte in de war toen zijn idool Jan Versteegt ineens 4 keer ging verhuizen zonder een berichtje te sturen: http://www.pietpaulusma.nl/forum/comments.php?DiscussionID=67&page=1#Item_0
Bild? Ik vertrouw dat sensatieblaadje niet zo hoorquote:Op maandag 14 november 2005 10:52 schreef hetsjhokleek het volgende:
En in de Bild is ook de eerste vorst gemeten: knmi
Dit is tegelijk met de eerste vorst in de winter van '62/'63. Toeval of een voorteken we zullen wel zien.
Typo heb het er al uitgehaald. En idd het zegt eigelijk niks over deze winter maar een beetje gissen naar wat een winter kan gaan doen mag.quote:Op maandag 14 november 2005 11:01 schreef Againzender het volgende:
[..]
Bilt? Ik vertrouw dat sensatieblaadje niet zo hoor
Als het de eerste week van december ook matig tot streng gaat vriezen, zoals in 62/63, dan begin ik in een diepvrieswinter te geloven, maar deze ene winterkoning maakt nog geen winter
Daar is dit topic dan ook voorquote:Op maandag 14 november 2005 11:05 schreef hetsjhokleek het volgende:
[..]
En idd het zegt eigelijk niks over deze winter maar een beetje gissen naar wat een winter kan gaan doen mag.
Is 't serieus?quote:Op maandag 14 november 2005 11:39 schreef Omaha het volgende:
Weeronline vrijdag Groningen:
[afbeelding]
kans op sneeuwbuien
![]()
Zal wel zeer natte sneeuw zijn dan, maar toch![]()
En warme chocomel!quote:Op maandag 14 november 2005 12:06 schreef RaisinGirl het volgende:
Leuk topic.. Ik heb eigenlijk altijd weervrouw willen worden.
Een strenge winter lijkt mij beter dan die laffe zogenaamde wintermaanden van de laatste jaren; ik heb liever dat de hemel donker is van aanstaande sneeuw dan druilerige grijze luchten. Rode wangen van de kou, erwtensnoep, elfstedentocht, en dan keihard verlangen naar de zomer..
Heb ik daar in de haast helemaal overheen gelezen. Maar gelukkig komt het dan nog!quote:
Mocht deze uit komen dan kunnen we ons voor bereiden op een stevige storm!!!!quote:Op maandag 14 november 2005 19:16 schreef Keromane het volgende:
FYI de definitieve verwachting van NW is nu uit:
http://www.net-weather.co(...);type=seasonal;sess=
Een koude, sneeuwrijke winter verwachten ze.
Iets anders, computerberekeningen gaan vrij ver vooruit. Voor de dichtsbijzijnde dagen kloppen ze meestal redelijk, maar kaarten verder weg worden toegeschreven aan 'fantasy island' omdat de voospellende waarde marginaal is en bij een eerstvolgende berekening drastisch kan veranderen. Toch kunnen zulke kaarten aardig zijn:
[afbeelding]
Cool, ben benieuwd naar de resultatenquote:Op maandag 14 november 2005 14:18 schreef maniack28 het volgende:
Overigens, even leuk om te vermelden... ik ga de komende periode proberen wat fortran te programmeren.... vanaf begin februari krijg ik ook echt een cursus fortran (toegepaste numerieke modellen enzo) en dan ben ik eigenlijk van plan het mm5 model zo af en toe thuis te gaan draaien. Mijn bedoeling is dan eigenlijk een verwachting voor 12 uur vooruit te maken, met highres datasets van de grote steden, zodat de invloed daarvan op buien goed berekend wordt. Leuk met onweer en sneeuwsituatiesGaat alleen nog wel ff duren voordat het allemaal zal werken, maar dan weet je wat je volgende winter van mij kan verwachten
die engelsen voorspellen zowat elk jaar een strenge winterquote:Op maandag 14 november 2005 19:16 schreef Keromane het volgende:
FYI de definitieve verwachting van NW is nu uit:
http://www.net-weather.co(...);type=seasonal;sess=
Een koude, sneeuwrijke winter verwachten ze.
Iets anders, computerberekeningen gaan vrij ver vooruit. Voor de dichtsbijzijnde dagen kloppen ze meestal redelijk, maar kaarten verder weg worden toegeschreven aan 'fantasy island' omdat de voospellende waarde marginaal is en bij een eerstvolgende berekening drastisch kan veranderen. Toch kunnen zulke kaarten aardig zijn:
[afbeelding]
Het zal idd zeker niet tot droge sneeuw komen, ook natte sneeuw sluit ik helemaal uit. Wel gaan deze buien gepaart met hagel, onweer en windstoten, oppassen dus als je erin fietstquote:Op maandag 14 november 2005 21:30 schreef Keromane het volgende:
Even in de gaten houden, woensdag kan verrassend uit de bus komen.
Begin Maart hadden we een 'polar low' dat veel sneeuw bracht. Een paar prognoses laten zien dat komende woensdag een dergelijk systeem ons land opnieuw kan passeren. Een pak sneeuw zit er niet in, erg guur weer wel.
De hoge bovenlucht koelt af tot onder de -35, het zeewater is met 15 graden warm te noemen, de lucht is instabiel. Dit kan tot een explosieve situatie leiden met veel neerslag. Droge sneeuw lijkt me uitgesloten omdat de lucht in de lagere regionen veel te zacht is, maar hagel en misschien natte sneeuw kan ik niet uitsluiten. Wanneer de neerslag erg fel wordt kan het er woensdag hier en daar winters uit komen te zien. Heel eventjes
Even afwachten, die dingen zijn qua karakter vrij onvoorspelbaar. Verder komen niet alle prognoses ermee.
[afbeelding]
Onweer zie ik zeker zitten, aan de eerste en belangrijkste voorwaarde, het verschil tussen T500hPa en T1000hPa moet minimaal 40 graden zijn... als je even kijkt wat het verschil boven die visbak isquote:Op dinsdag 15 november 2005 07:02 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Het zal idd zeker niet tot droge sneeuw komen, ook natte sneeuw sluit ik helemaal uit. Wel gaan deze buien gepaart met hagel, onweer en windstoten, oppassen dus als je erin fietst
Dan moet hij zijn pilletjes ook innemen...quote:Op dinsdag 15 november 2005 13:25 schreef Rock-shocker het volgende:
Een vriend van mij maakt zich nu al helemaal druk over de financiele schade die een strenge winter zou kunnen aanrichten![]()
Ach, het is zo'n rechtse huilie, van economie voor alles en zo.quote:Op dinsdag 15 november 2005 13:34 schreef Triangeljosti het volgende:
[..]
Dan moet hij zijn pilletjes ook innemen...
Er waren drie uitzonderlijk actieve orkaanseizoenen die gevolgd werden door een koudere winter. Maar an sich zegt dat nog helemaal niets, en een tam seizoen wil ook niet zeggen dat de eropvolgende winter niet koud kan zijn. Het is zinloos om dit in een grafiek te plaatsen. Oktober, El Nino, die nootjes en zonnevlekken sla ik maar even over.quote:Op dinsdag 15 november 2005 17:25 schreef Zon het volgende:
Wat is de waarde van weerregels voor de winter?
http://www.knmi.nl/kenniscentrum/waarde_winterregels
Hehe, soms zal het best lijken te kloppen. Mensen zijn ook eerder geneigd om meer waarde te hechten aan positieve resultaten dan negatieve. Ik denk dat heel wat weerspreuken zo zijn geboren.quote:Op dinsdag 15 november 2005 15:15 schreef poemojn het volgende:
Jouw bessenverhaal klinkt idd logischer Keromane, maar dit scheen een oude-besjes-verhaal te zijn, en die kloppen soms toch nog wel(ervaringen in 't verleden) vandaar m'n post hier.
quote:Winter aan de koude kant!
Gemiddeld verwacht ik dat de winter iets kouder dan normaal of rond normaal zal worden. De winter komt al in december op gang met de eerste sneeuwbuien. Daarnaast krijgen we vooral in de maand januari te maken met winterse neerslag en zit het venijn dit seizoen in de staart met vrieskou en ijs in februari. Het temperatuursverloop zal erg grillig zijn en zachte en koude perioden wisselen elkaar regelmatig af.
December lijkt de maand te worden waarin de winter zich al regelmatig zal presenteren, met name in het tweede deel van de maand. De eerste sneeuwbuien kunnen al eerder voorkomen. De maand zal waarschijnlijk rond normaal of iets kouder dan normaal verlopen. Ik verwacht ook (tijdelijke) winterse perikelen zoals (natte) sneeuw, hagel en lichte vorst en daardoor geregeld overlast voor het verkeer. Ik verwacht op dit moment nog een groene Kerst met hooguit ergens wat ‘dakraamsneeuw’.
Voor het nieuwe jaar 2006 verwacht ik dat we in januari serieuzere kou kunnen verwachten, wel afgewisseld door een zachte periode of perioden. Gemiddeld komt de temperatuur te liggen rond of iets onder normaal. Daarnaast is de hoeveelheid neerslag (al dan niet winters) meer dan gemiddeld. Het moet de maand worden waarop de winter zijn grip probeert te verstevigen en hogedrukgebieden terrein zullen winnen. Een maand ook met gladheid en gevaar in het verkeer door winterse neerslag maar ook door een regelmatige afwisseling van koud en zacht weer.
Februari kan een echt koude maand worden is mijn verwachting. Een droge maand met veel zon, met vorst, met ijs(pret) en weinig neerslag. Dit zal de maand worden die er voor moet zorgen dat de winter voor dit aankomende seizoen als kouder dan normaal de boeken in zal gaan. De koude periode zal ook doorlopen tot in de maand maart.
Enkele opmerkingen zijn wel op zijn plaats bij deze winterverwachting. Het is gebleken dat het gebruik van statistieken minder betrouwbaar is geworden ten gevolge van onder andere: de opwarming van de aarde en de gevolgen hiervan voor het klimaat en het weer. Er zijn verschillende theorieën (zonnevlekken-cyclus, Gleissberg en Easton, noa) waaruit geconcludeerd zou kunnen worden dat het een koude of strenge winter wordt.
bron pietpaulusma .nl
Ik moet zeggen voor een weerhobbyist kun je het helder en duidelijk verwoorden. Keep up the good work!quote:
Ieuw, hou die kouwe teringzooi bij je, dat gaat me weer honderden euro's aan extra stookkosten kosten.quote:Op dinsdag 15 november 2005 16:29 schreef Bierie het volgende:
Oh wat verlang ik naar een koude winter.
Echt zo'n winter waarin het slot van je voordeur nog dicht van kan vriezen.
En dan schaatsen!!
*wacht met spanning af*
Alsof ik wakker lig van jouw stookkostenquote:Op dinsdag 15 november 2005 19:28 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Ieuw, hou die kouwe teringzooi bij je, dat gaat me weer honderden euro's aan extra stookkosten kosten.
Piet Paulusma is geen afgetudeerd meteoroloog. Integendeel, hij was eerst manager en is door een gelukje bij sbs gekomen. Maar dat terzijdequote:Op dinsdag 15 november 2005 20:42 schreef Keromane het volgende:
Piet Paulusma lijkt me toch wel een afgestudeerde meteoroloog. Hij doet het m.i. ook beslist niet onverdienstelijk, ookal is SBS6 mijn zender nu niet bepaald.
En dan heb je nog geluk dat je westelijker bent gaan wonen ook.quote:Op dinsdag 15 november 2005 19:28 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Ieuw, hou die kouwe teringzooi bij je, dat gaat me weer honderden euro's aan extra stookkosten kosten.
De echte helden gaan dan natuurlijk gewoon de straat opquote:Op donderdag 17 november 2005 16:26 schreef Keromane het volgende:
Je kunt beter alvast langlaufski's aanschaffen. Het lijkt erop dat we bergen sneeuw krijgen als het patroontje stevig op slot gaat.
Worden er bij -33, windkracht 8 en sneeuwduinen van 2 meter eigenlijk nog wel kranten rondgebracht?
Maar je word er wel voor betaaldquote:Op donderdag 17 november 2005 16:22 schreef Gebleekte het volgende:
Ik hoop zeker NIET op een koude winter..![]()
Zou het fijn vinden voor iedereen die er van houdt, maar ik moet elke ochtend om half 6 kranten lopen![]()
Vindt het al koud zat zo ..![]()
Het gaat de goede kant op. Overigens wat dat onweer betreft: Er staat me vaag iets bij over een 'pruiksma-doctrine'.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:14 schreef Keromane het volgende:
Alweer een winterkoninkje voor de liefhebbers. In de volgende grafiek staan de verschillende berekeningen uiteengezet. Meestal gaat alleen het begin gelijk op waarna de grafiek uit elkaar gaat waaieren vanwege de verschillende uitkomsten. Als je nu kijkt zie je dat er weinig verschil is. Alles wijst zo'n beetje op hetzelfde. Die eensgezinde consistentie maakt de kans dat het inderdaad gaat winteren een stuk groter.
[afbeelding]
Actueel: Zoetermeer is even wit geworden van de hagel vanmiddag, bij de kust is een windhoos waargenomen en er is zojuist onweer gesignaleerd. De temperaturen in het noorden zijn flink gedaald en op de Noordzee liggen nog tal van buien waaronder een paar stevige. Kortom: morgenochtend kan het hier en daar best eens wit zijn.
Hier een overzicht van neerslagradars:
http://www.meteodelfzijl.nl/radarbeelden.htm
Hup. In de prullenbak met die langetermijnvoorspellingen.quote:Op donderdag 17 november 2005 18:51 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]
Dit is een heel mooie winterkaart, de prognose voor 3 December. Als dit werkelijkheid wordt dan krijgen we over een paar weken sneeuw en kou, zonder dat er direct veranderingen te verwachten zijn die het winterweer afbreken. De boel zit op slot en er kan alleen gekozen worden tussen winter en winter. Het kan stevig uitpakken met zo'n kaart. Van tijd tot tijd perioden met flink wat sneeuwval en erg koud.
30 zei Timofeeff zojuist. Mooie beelden op TV.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:56 schreef Klonk het volgende:
Op de Brocken in de Harz ligt ook al 13 cm sneeuw
http://www.hsb-wr.de/kamera/brocken-neu.htm
http://www.webcam-profi.de/bilder/brocken-bhf.jpg
Een echte kwakkelwinter kan anders behoorlijk wat sneeuw opleveren.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:59 schreef Alexxxxx het volgende:
Volgens de Enkhuizer Almanak krijgen we een kwakkelwinterMaar vandaag in Leeuwarden Sneeuw gevallen
Interesse.quote:Op donderdag 17 november 2005 19:47 schreef highway101 het volgende:
Keromane, mag ik vragen hoe je dat allemaal zo weet? Gewoon een geinteresseerde of meer professioneel met meteorologie bezig?
Nogal wat prognoses gaan uit van een normale tot iets koudere winter maar lang niet alle. Dat van 'strengste winter ooit' is een media hype geweest. Niemand kan dat zeggen. Wel is er ergens iets te zeggen over een tendens in talloze factoren waardoor de kans op een wat mildere of koudere winter groter kan zijn dan de kans op een normale winter. Maar daarover zijn de meningen verdeeld. In ieder geval gaan niet alle prognoses uit van een koudere winter.quote:Op donderdag 17 november 2005 20:02 schreef nozem het volgende:
[..]
Een echte kwakkelwinter kan anders behoorlijk wat sneeuw opleveren.
Overigens, wat mij een beetje bezorgd maakt is die grootse aankondiging omtrent een koude winter door meerdere bronnen. Het zal namelijk de eerste keer ooit zijn dat men het massaal bij het rechte eind heeft.![]()
quote:Duitsland heeft problemen met winterweer
Duitsland heeft op dit moment te kampen met problemen rond plotseling winterweer. De plotselinge omslag heeft vandaag in Duitsland tot honderden ongelukken geleid. In de Oost-Duitse deelstaat Saksen werden door de politie ruim tweehonderd botsingen geregistreerd. Hierbij raakten vijftien mensen zwaargewond.
Ook op veel andere autosnelwegen was het van de ene op de andere dag spekglad. Het merendeel van de automobilisten hield nog geen rekening met sneeuw danwel ijs. De meesten reden nog met zomerbanden of in sommige gevallen veel te hard, aldus de politie.
Om het gebruik van winterbanden te bevorderen overweegt de Duitse overheid om het rijden met zomerbanden tijdens winterweer te beboeten. Het zou dan gaan om een bon tussen de 20 en 40 euro. De straf is afhankelijk van de weersomstandigheden en geldt alleen voor automobilisten die in dergelijke gevallen met ongeschikte banden onderweg zijn.
quote:Op donderdag 17 november 2005 22:32 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Wat is een blizzard?
ps
Wedden dat het ergens in nederland gaat vriezen vannacht![]()
Zelfs uit je negatieve stukje haal ik een hoop positiviteit.quote:Op donderdag 17 november 2005 23:10 schreef Keromane het volgende:
Het is dat het zo enorm bijzonder is wat er zich lijkt te ontwikkelen, anders stak ik er een stuk minder tijd in. Het is vaker voorgekomen dat je mooie kaarten ziet verschijnen, maar deze zijn ronduit verbluffend.
Let wel dat nuchterheid op z'n plaats is. Vooralsnog -en as usual- richt weersvoorspelling zich op de komende dagen. Daarnaast is er dan nog een vage blik in de verdere toekomst. Wat er gebeurt op het lange termijnvlak is dat de meest waarschijnlijke globale drukverdelingen worden beredeneerd. En stiekum worden daaraan de gebruikelijke weersomstandigheden gehangen. Kansen. En zo is er in de verte ineens kans op perioden met zware sneeuwval en zelfs een kans op een langere winterperiode. Maar het zijn kansen.
Op dit moment vindt een unieke ontwikkeling plaats die met niet al teveel fantasie lijkt te wijzen op een ultieme winterperiode. Plaatsen van drukgebieden en stromingen zijn bijna perfect, timing is bijna perfect, eensgezindheid van de modellen, herhalende patronen, weinig bedreigingen om het plaatje aan diggelen te schoppen. Te mooi om waar te wezen. Voorlopig.
Laat ik nu eens negatief doen. Of de winterontwikkeling goed doorzet hangt voor een groot deel af van wat de lucht boven de US gaat doen. Breakpoint hierin is naar verwachting begin komende week wanneer de jetstreams een andere koers lijken te gaan varen. Zit het allemaal mee dan is dat licht op groen naar die winterse periode. Zit het tegen dan lopen de kaarten mogelijk een flinke knauw op en wordt het een 'net niet'. Een derde mogelijkheid is dat het er tussenin zit. Maar niet getreurd, vooralsnog lijkt het allemaal prima te gaan. De kaarten zijn ook heel sterk, de prognoses wijzen grotendeels op nagenoeg hetzelfde. Op het enge af.
Volgende week alvast flinke (natte)sneeuwkansen. En voor de blizzard-liefhebbers: Metcheck komt met de verwachting dat het eind deze maand raak is. Gezien de prognoses kijk ik er niet van op, al is het veel te vroeg om concreet al iets te zeggen over tijd en plaats en hoe het precies uitpakt. Als het al gaat gebeuren.
Het zijn stiekum mooie tijden.
PS dank voor de complimenten
tis nog iets van 10 graden ofzo, nog niet eens fris te noemen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 02:28 schreef zhe-devilll het volgende:
Brr wat is het koud buitennnnnnnnnn![]()
Dit hangt helemaal van de bewolking af, vooral in de nachten.quote:Op vrijdag 18 november 2005 12:41 schreef Skwish het volgende:
volgens nu.nl
volgende week dinsdag: 0/5°C
woensdag: -1/4°C : dus in het noorden van het land kan men wel op -3 rekenen?
Gaat de goede kant op hopelijk![]()
vaag, volgens het knmi word het juist warmerquote:Op vrijdag 18 november 2005 12:41 schreef Skwish het volgende:
volgens nu.nl
volgende week dinsdag: 0/5°C
woensdag: -1/4°C : dus in het noorden van het land kan men wel op -3 rekenen?
Gaat de goede kant op hopelijk![]()
Het KNMI zuigtquote:Op vrijdag 18 november 2005 12:54 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
vaag, volgens het knmi word het juist warmer
Waaraan dan? Heeft de gestippelde bosmuis zich reeds ingegraven? Of vind je het op het moment koud? In het laatste geval wens ik je een winter van '62/'63 proporties toe.quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:17 schreef the_legend_killer het volgende:
koude winter is nu al te merken
Niks verbaast me meer tegenwoordig.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:33 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Over 17 dagen voorzie ik een plotselingen temperatuurstijging tot maar liefst 31 graden !
![]()
Ja...maarreh...niet voor jullie hoor....quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:33 schreef nozem het volgende:
[..]
Niks verbaast me meer tegenwoordig.![]()
Thailandquote:Op vrijdag 18 november 2005 15:35 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
[..]
Ja...maarreh...niet voor jullie hoor....![]()
Ja, een verre prognose waar nog alles aan kan veranderen.quote:Op vrijdag 18 november 2005 15:31 schreef IkWilbert het volgende:
Wat is dat voor kaart Keromane? Sneeuwval prognose?
Die steekzekeringen (en glas trouwens ook) kosten haast niks. Lullige is dat ze ze altijd met verschillende voltages in zo'n doosje doen, zodat je er al 4 kunt weggooienquote:Op vrijdag 18 november 2005 16:29 schreef Triangeljosti het volgende:
Ik moest vanmorgen krabben en toen ik de ruitenwissers aandeed, sloeg de zekering eruit...
Dus dankzij deze strengen winter, heb ik vandaag een nieuwe zekering moeten kopen (+3 nieuwe ruitenwisserbladen die ze mee hebben aangesmeerd...)
![]()
n00b-vraag:quote:Op vrijdag 18 november 2005 13:01 schreef Keromane het volgende:
Vannacht zagen de meeste modellen er prachtig uit met vanaf volgend weekend dagenlang sneeuw bij temperaturen rond het vriespunt overdag en vorst 's nachts.
quote:Op vrijdag 18 november 2005 20:51 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
n00b-vraag:
Vorst is hoe koud?
60% kans op een Witte Kerst, zo zo, jij durft.quote:Op vrijdag 18 november 2005 22:50 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik hou het zelf momenteel ook in de gaten, reken er wel op dat ik de kans op sneeuw voor november op 40% schat (Hierbij gaat het om 5cm of meer wat blijft liggen). Kortom het is niet veel maar in dec schat ik een witte kerst toch relatief hoog, 60%, maar ik vind dit wat te gevaarlijk om het serieus te nemen
quote:Op vrijdag 18 november 2005 22:55 schreef nozem het volgende:
[..]
60% kans op een Witte Kerst, zo zo, jij durft.
Ben je de klassieke kerstdepressie soms vergeten, die 9 op de 10 keer een streep door de vurig gehoopte sneeuw haalt door middel van veel regen, wind en zachte temperaturen?
Ik hoop met je mee, al vind ik sneeuw op 23 januari of 18 december net zo leuk als op 25 december.
Zoals ik al zei: Neem het niet te serieus, en ik ben gewoon gevaarlijk bezig maar toch zie ik het dit jaar wel een grote kans inzitten, natuurlijk kan er nog van alles gebeuren, kortom, die 60% zet ik niet vastquote:Op vrijdag 18 november 2005 22:55 schreef nozem het volgende:
[..]
60% kans op een Witte Kerst, zo zo, jij durft.
Ben je de klassieke kerstdepressie soms vergeten, die 9 op de 10 keer een streep door de vurig gehoopte sneeuw haalt door middel van veel regen, wind en zachte temperaturen?
Ik hoop met je mee, al vind ik sneeuw op 23 januari of 18 december net zo leuk als op 25 december.
quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: Neem het niet te serieus, en ik ben gewoon gevaarlijk bezig maar toch zie ik het dit jaar wel een grote kans inzitten, natuurlijk kan er nog van alles gebeuren, kortom, die 60% zet ik niet vast
Piet Paulusma is ook helemaal geen meteoroloog. Hij heeft eens een cursusje weer en klimaat bij de TELEAC gedaan meen ik.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:17 schreef Jonathon het volgende:
Ach, Piet Paulusma waagt het er ook ieder jaar weer op om te zeggen dat we een witte kerst krijgen, en hij heeft nog maar 1x gelijk gekregen geloof ik...
Goede weerman
[..]
quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:21 schreef nozem het volgende:
[..]
Piet Paulusma is ook helemaal geen meteoroloog. Hij heeft eens een cursusje weer en klimaat bij de TELEAC gedaan meen ik.
Dat weet ik verder niet. Wat ik wel weet is dat de beste man slechts 1 weermodel betrekt in zijn voorspellingen, een Japans model meen ik, aangezien hij daar een of ander contract mee heeft. Dat model schotelt ons in de wintermaanden vaak de ene na de andere prachtsituatie voor met sneeuw en ijzige temperaturen. Vandaar ook dat Piet regelmatig de winter aankondigt terwijl daar in de voorspellingen van de meer 'gerenommeerde' weerbureaus totaal geen sprake van is.quote:Op vrijdag 18 november 2005 23:30 schreef Jonathon het volgende:
Ja idd, hij heeft zich via een kennisje bij SBS naar binnen gelikt toch?
[..]
En vooral deze winter is hij toch een flink aantal keren de mist in gegaanquote:Op vrijdag 18 november 2005 23:17 schreef Jonathon het volgende:
Ach, Piet Paulusma waagt het er ook ieder jaar weer op om te zeggen dat we een witte kerst krijgen, en hij heeft nog maar 1x gelijk gekregen geloof ik...
Goede weerman
[..]
quote:
quote:
als het in ieder geval maar niet regent, dat vind ik zo deprimerend.....quote:
Ja, laat het dan maar zonnig en koud zijn. Ipv warm en regenachtig!!quote:Op zaterdag 19 november 2005 10:48 schreef Againzender het volgende:
[..]
als het in ieder geval maar niet regent, dat vind ik zo deprimerend.....
ijsquote:Op zaterdag 19 november 2005 15:15 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]
19-11-2005, vd Schee, Gouda
Een aantal kaarten komt met sneeuwoplossingen in de komende weken, soms zelfs met wat kou erbij met lichte vorst overdag. Aanstaande vrijdag en zaterdag zou het bijv. raak kunnen zijn.
Ik ben benieuwd wat die straalstroom gaat doen.
Komt omdat de wind uit het NW komt, zeewater is nog steeds warm, gevolg, nou je raad het alquote:Op zondag 20 november 2005 12:42 schreef Gijsje het volgende:
Huidige situatie in Europa...
[afbeelding]
Nederland als enigste ongeveer op +5 graden om ons heen overal kouder.
Idd.. als 10 weermodellen een extreme situatie schetsen en 1 computer schetst een andere situatie heeft die ene het vaak bij het juist eindquote:Op zondag 20 november 2005 13:10 schreef Keromane het volgende:
Voor een koude winter is aanvoer van lucht uit de poolstreek is beter dan aanvoer vanuit de Sahara, maar je zit met plaatselijke effecten. Op dit moment is het boven het continent nog niet echt koud en de zee is nog zacht. Vergeet ook niet dat het nog erg vroeg in het seizoen is, in Nederland komen winters meestal richting het einde van December op gang en dan kan het tot in Maart winteren. Alles wat er nu al kan komen is gewoon mooi meegenomen.
De komende week: of we sneeuw krijgen of niet ligt helemaal aan waar die depressie terechtkomt en hoe actief ie wordt.
Rondje van prognoses:
- GFS donderdag sneeuw en vanaf vrijdag droog. 5-15 cm
- JMA: donderdag t/m zondag matige tot zware sneeuwval, 30-60 cm
- GEM: vrijdag kans op lichte sneeuw, voor de rest wat regen, 0-5 cm
- NOGAPS: donderdag op vrijdag kans op regen of sneeuw, 0-10 cm
- ECMWF: vanaf donderdag-vrijdag kans op sneeuw, 0-10 cm
- UKMO: kans op regen vanaf donderdag, 0 cm
Sneeuwhoogtes zijn een indicatie adhv verwachte neerslagsommen van de verschillende modellen, als voorspelde sneeuw ook echt sneeuw is en blijft liggen.
Er is dus behoorlijk wat kans op 10cm en dat is voor Nederlandse begrippen best fors. Als JMA het bij het rechte eind heeft zijn de rapen gaar en zien we Maartse toestanden, als UKMO gelijk krijgt hebben we typisch Nederlands weer: bij kletterende regen kijken naar sneeuwtoestanden in onze buurlanden.
Mijn ervaring leert dat je het beste af kunt gaan op het slechtste scenario. Wel leert mijn ervaring ook dat dit soort situaties verrassend kunnen uitpakken 'tegen alle verwachtingen in'. Afwachten dus.
Die 30-60 cm sneeuw zie ik dus momenteel echt nog niet zitten he, en mocht dat er komen dan is die 60 cm maar op een enkel plaatsquote:Op zondag 20 november 2005 13:10 schreef Keromane het volgende:
Het hangt puur vanaf hoe laag de temperatuur komen te liggen.quote:Op zondag 20 november 2005 16:34 schreef Klonk het volgende:
Is uit de kaarten/voorspellingen ook op te maken welke gebieden hiermee te maken krijgen ?, of is het gewoon een grote kans dat heel nederland vrijdag wit is ?
Maar ook op het laaste moment kan het allemaal anders gaan hoor vergis je nietquote:Op zondag 20 november 2005 16:39 schreef Klonk het volgende:
nog ff afwachten dus, hoe dichter bij, hoe meer zekerheid natuurlijk
Idd, van dat van maart herinner ik me nog maar al te goed, zo zou er 10 tot 15cm vallen, maar doordat het ruim 2 a 3 uren boven ons bleef hangen is er toch beduidelijk meer gevallen dan werdt gedacht, en dat is nou juist het leuke, ik heb alles gevolgt maar wat zouden de mensen hebben gedacht die echt compleet van niks wistenquote:Op zondag 20 november 2005 16:59 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]
Afwachten. Allerminst is zeker hoe of wat, maar de kansen zijn gewoon groot momenteel. Neemt de activiteit van de buienclusters boven de warme Noordzee sterk toe dan kan het steviger sneeuwen dan aanvankelijk gedacht wordt. Trekt het lagedrukgebied net iets verkeerd langs dan krijgen we zachte lucht en/of miezerweer en is het grotendeels bekeken. Het ziet er gewoon goed uit.
Aanzienlijke kans op 5-15cm sneeuw, maar ook een complete verrassing zoals begin Maart is niet uitgesloten.
quote:Op zondag 20 november 2005 21:53 schreef IkWilbert het volgende:
Geen enkele weerdienst praat erover....
quote:Rondje van prognoses:
- GFS donderdag sneeuw en vanaf vrijdag droog. 5-15 cm
- GEM: vrijdag kans op lichte sneeuw, voor de rest wat regen, 0-5 cm
- NOGAPS: donderdag op vrijdag kans op regen of sneeuw, 0-10 cm
- ECMWF: vanaf donderdag-vrijdag kans op sneeuw, 0-10 cm
- UKMO: kans op regen vanaf donderdag, 0 cm
Kijk je TV?quote:Op zondag 20 november 2005 22:12 schreef IkWilbert het volgende:
Swetsenegger, ik doelde eigenlijk op de televisie... KNMI, meteo consult enz...
Omdat het nog te ver weg is.quote:Op zondag 20 november 2005 21:53 schreef IkWilbert het volgende:
Kan er persoonlijk niet bij dat er volgende week "zoveel" sneeuw wordt verwacht door sommigen hier. Geen enkele weerdienst praat erover.... (Zal wel gaaf zijn trouwens haha)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |